Blogg

Centrum för språk- och litteraturdidaktik

CSL, Centrum för språk- och litteraturdidaktik, vill med denna blogg bjuda in forskare, lärare, lärarstudenter, lärarutbildare och andra intresserade till ett forum där aktuella och viktiga perspektiv av språk- och litteraturdidaktik kan lyftas och dryftas, vändas och vridas på. Välkommen…
CSL, Centrum för språk- och litteraturdidaktik, vill med denna blogg bjuda in forskare, lärare, lärarstudenter, lärarutbildare och andra intresserade till ett forum där aktuella och viktiga perspektiv av språk- och litteraturdidaktik kan lyftas och dryftas, vändas och vridas på. Välkommen att följa oss och trevlig läsning! Kontakt: Rickard.Nilsson@kau.se

Kunskapsbyggande rörelser mellan vardags- och ämnesspråk i samhällskunskap och historia på högstadiet

Stina Lindgren, adjunkt svenska språket

Språk och lärande är tätt sammanflätat. Mycket av undervisningen och elevernas lärande i skolan sker via språket, och varje ämne har sitt utmärkande sätt att uttrycka kunskapsinnehållet på. Detta ämnesspråk skiljer sig ofta från vardagliga uttryckssätt. Att utveckla ämneskunskaper innebär således också att successivt tillägna sig hur dessa typiskt kommuniceras, alltså att utveckla det som brukar kallas för ämneslitteracitet (se till exempel Shanahan & Shanahan 2012). Därmed har alla ämneslärare en komplex men viktig uppgift i att ge alla elever förutsättningar att utveckla såväl ämneskunskaper som ämnesspråk. Läs mer här

Lämna ett svar

Skapa konto

Senaste blogginläggen

Arkiv

Här kan du bläddra bland äldre blogginlägg