Blogg
Entreprenöriellt lärande | Grundskola/Grundsärskola
Hästen i pedagogiken – hur fungerar det?{ "ImageClass": "Timber\\Image", "PostClass": "Timber\\Post", "TermClass": "Timber\\Term", "object_type": "post", "custom": { "_thumbnail_id": "6306", "_fgd2wp_old_node_id": "703", "featured_teaser": "0", "_featured_teaser": "field_61d462b2e583c" }, "id": 6313, "ID": 6313, "post_author": "2024", "post_content": "Skolh\u00e4sten Sigge, v\u00e5r medarbetare p\u00e5 gymnasies\u00e4rskolans Naturbruksprogram 1-4 finns inte mer. Dessutom \u00e4r programmet i sig nedlagt och de sista naturbrukseleverna avslutar sina kvarvarande kurser p\u00e5 Nobelgymnasiet. Det h\u00e4r \u00e4r ett inl\u00e4gg till minne av en verksamhet och utbildning i verkligheten, d\u00e4r h\u00e4sten Sigge stod i centrum f\u00f6r att ge eleverna ett sammanhang i naturbruks\u00e4mnena.<\/p>
<\/p>
Beslutet att Hammar\u00f6gymnasiet skulle \u00e4ga en egen h\u00e4st uppkom i ett skede n\u00e4r Naturbruksprogrammet dels var p\u00e5 frammarsch med m\u00e5nga s\u00f6kande, dels n\u00e4r programmet utvecklades och formades utifr\u00e5n Hammar\u00f6gymnasiets f\u00f6ruts\u00e4ttningar. Det var en sak att bedriva programmet p\u00e5 Lilleruds Naturbruksgymnasium och en helt annan n\u00e4r programmet flyttades d\u00e4rifr\u00e5n. De elever som var intresserade av h\u00e4st kunde nu v\u00e4lja inriktningen h\u00e4st. Tidigare hade eleverna enbart ridit p\u00e5 4H-G\u00e5rden, Karlstad. Det var h\u00e4r jag k\u00e4nde att det fattades en bit. P\u00e5 4H red man i sedvanliga lektioner, borsta h\u00e4st, g\u00f6ra i ordning h\u00e4sten f\u00f6r ridning, rida byte av ryttare, hj\u00e4lpa den som inte kan. N\u00e5got som i sig \u00e4r bra. Jag ville att eleverna skulle f\u00e5 mer. Vad ligger d\u00e5 i detta mer?<\/p>
Jo, nyckelord s\u00e5 som ansvar, ledarskap, sj\u00e4lvst\u00e4ndighet, utveckla f\u00f6rm\u00e5gan att fatta egna beslut, v\u00e4xa som m\u00e4nniska, ha tid att utveckla sin k\u00e4nsla f\u00f6r bland annat ridning och k\u00f6rning. Vara i ett litet stall d\u00e4r eleverna fick gott om tid att l\u00e4ra sig detta i lugn och ro. Ett stall d\u00e4r eleverna kan k\u00e4nna sig trygga tillsammans med stallets \u00e4gare och dess h\u00e4star. D\u00e4r inneb\u00f6rden av h\u00e4st inte enbart bestod av delmomenten ridning och k\u00f6rning.<\/p>
I det h\u00e4r stallet, d\u00e4r Sigge kom att bo, inrymdes i stort sett hela det spektrum som utg\u00f6r sj\u00e4lva naturbruksprogrammet:<\/p>
<\/p>
<\/p>
Det h\u00e4r bara ett litet axplock av hur alla i elever i programmet kunde samarbeta kring den gemensamma n\u00e4mnaren - skolh\u00e4sten Sigge, oavsett vald inriktning. Det h\u00e4r arbetet var n\u00f6dv\u00e4ndigt f\u00f6r att elevernas h\u00e4st skulle m\u00e5 bra. Ansvar. Verklighet. Skarpt l\u00e4ge.<\/p>
<\/p>
Vad bidrog d\u00e5 Sigge mer rent konkret till att utveckla eleverna? Ja, mycket mer \u00e4n vad jag sj\u00e4lv ins\u00e5g till en b\u00f6rjan, n\u00e4r jag sj\u00e4lv fortfarande hade mest fokus p\u00e5 sj\u00e4lva \u201dh\u00e4standet\u201d. Det tog ett tag innan jag s\u00e5g att detta med h\u00e4st var s\u00e5 mycket mer f\u00f6r dessa elever \u00e4n att bara rida eller k\u00f6ra. Sj\u00e4lv hade jag fnissat \u00e5t de ganska nyligen uppkomna kurserna i h\u00e4stsammanhang d\u00e4r man utlovade att \u201dUtveckla ditt ledarskap- bli en b\u00e4ttre chef, kom och led en h\u00e4st\u201d. Jag fick mig en spr\u00e4tt p\u00e5 n\u00e4san n\u00e4r jag ins\u00e5g att det \u00e4r just det mina elever \u00e4gnar sig \u00e5t. Hela tiden. F\u00f6r hur tar du in en h\u00e4st fr\u00e5n hagen om inte du \u00e4r ledaren? Det g\u00e5r inte alls, vilket Sigges kompis Cornell demonstrerade villigt. Det var m\u00e5nga g\u00e5nger elev och Cornell hamnade i ett dike d\u00e4r det fanns gott gr\u00e4s att \u00e4ta. Sigge gick f\u00f6r det mesta med sn\u00e4llt. Men \u00e4ven han kunde ibland visa tydligt vilka elever som beh\u00f6vde arbeta med sitt ledarskap och d\u00e4rmed \u00e4ven sin sj\u00e4lvk\u00e4nsla. <\/p>
Eleverna utvecklade sin sj\u00e4lvst\u00e4ndighet och f\u00f6rm\u00e5ga att fatta egna beslut utan att fr\u00e5ga mig om vad som skulle g\u00f6ras, allt eftersom stallets rutiner satte sig hos eleverna. I stallet \u00e4r ramen och rutiner alltid de samma. Det \u00e4r en fr\u00f6jd att se n\u00e4r eleverna vet vad som ska g\u00f6ras och de g\u00e5r in stallet och s\u00e4tter ig\u00e5ng. En av h\u00f6jdpunkterna var n\u00e4r en elev med stort bekr\u00e4ftelsebehov kunde utf\u00f6ra en m\u00e4ngd moment sj\u00e4lvst\u00e4ndigt och k\u00e4nna sig stolt och tillfreds. N\u00e4r vi kom till stallet g\u00e5r eleven direkt till Sigges box, h\u00e4mta borstar och f\u00e4rdigst\u00e4ller honom f\u00f6r ridning. I b\u00f6rjan kunde denna elev inte ta sig f\u00f6r n\u00e5gonting utan att fr\u00e5ga vad som skulle g\u00f6ras? Hur det skulle g\u00f6ras? \u00c4r jag duktig nu? Detta \u00e4ven n\u00e4r eleven hade l\u00e4rt sig vad och hur rutinerna fungerade. Det var fantastiskt att se den lycka och stolthet eleven utstr\u00e5lade n\u00e4r eleven hade klarat att fatta alla beslut sj\u00e4lv och Sigge stod f\u00e4rdig f\u00f6r ridning. Eleven kom senare att bli en superhandledare till nya elever som kom till stallet. <\/p>
Min filosofi bottnar i Vygotskjis tankar om att vara den l\u00e4rande handledaren som vid r\u00e4tt tillf\u00e4lle kliver tillbaka och l\u00e5ter eleven klara att utveckla sitt l\u00e4rande sj\u00e4lv, n\u00e4r eleven v\u00e4l kan grunderna i de specifika momenten. Att hela tiden l\u00e5ta eleven kliva ut ur komfortzonen och in i utvecklingszonen och ta ytterligare steg fram\u00e5t och utmana sig sj\u00e4lv. Att aldrig kliva in och g\u00f6ra \u00e5t eleven, i synnerhet inte dessa elever som beh\u00f6ver alla l\u00e4randetillf\u00e4llen de kan f\u00e5 f\u00f6r att utveckla sig sj\u00e4lv som m\u00e4nniska. Det som eleverna har l\u00e4rt sig i detta sammanhang, den erfarenheten kan de ta med sig till sitt \u00f6vriga liv. Att stegvis tr\u00e4na upp sitt arbetsminne f\u00f6r att kunna utf\u00f6ra en serie arbetsmoment. N\u00e5got som jag tror \u00e4r betydligt l\u00e4ttare att l\u00e4ra sig n\u00e4r hela kroppen f\u00e5r vara med, med alla sina sinnen i praktiskt arbete i ett verkligt sammanhang.<\/p>
<\/p>
Sigge sj\u00e4lv gav eleverna respons och feedback direkt. Mycket snabbare \u00e4n vad jag sj\u00e4lv kunde g\u00f6ra. Gjorde eleven r\u00e4tt s\u00e5 bel\u00f6nade Sigge det genom att st\u00e5 still om det var det som var uppgiften, fatta galopp, g\u00e5 runt ett tr\u00e4d om eleven styrde runt tr\u00e4det. Det sista som inte \u00e4r en sj\u00e4lvklarhet f\u00f6r en del elever. H\u00f6ger eller v\u00e4nster. Hur l\u00e4tt \u00e4r det inte att h\u00e4r som l\u00e4rare att s\u00e4ga v\u00e4nster. Eller rent av styra h\u00e4sten \u00e5t eleven. Hur m\u00e5nga g\u00e5nger griper man inte bara in utan att t\u00e4nka p\u00e5 att utmana eleven att fatta det beslutet sj\u00e4lv.<\/p>
<\/p>
Matematisk inf\u00e4rgning sker automatiskt i det \u201dh\u00e4stigt\u201d pedagogiska sammanhanget. H\u00e4starna ska ha mat, vilket sker i br\u00e5kform och kilo. Eleverna fick d\u00e4rmed en verklighetsbaserad matematikundervisning n\u00e4r vi i stallet talar om 1\/4 skopa havre. Vi talade mycket om begrepp som h\u00e4lften, dubbelt s\u00e5 mycket, mer och mindre. De fick \u00e4ven l\u00e4ra sig att l\u00e4sa av en v\u00e5g. Hur m\u00e5nga kilo h\u00f6 ska h\u00e4sten ha? Till slut kunde m\u00e5nga elever uppskatta hur m\u00e5nga kilo h\u00f6 som l\u00e5g i h\u00f6p\u00e5sen. Geometriska begrepp kom in n\u00e4r vi var p\u00e5 den rektangul\u00e4ra ridbanan De red volter, det vill s\u00e4ga cirklar som kunde vara 10 eller 20 meter i diameter. H\u00e4r fick eleverna med andra ord en verklig uppfattning om dessa m\u00e5tt. N\u00e4r vi red ut kunde eleverna att f\u00e5 till uppgift att uppskatta hur l\u00e5ng tid? Hur l\u00e5ngt? H\u00e4r kunde de j\u00e4mf\u00f6ra med avst\u00e5ndet mellan skola och stallet, vilket i sig var lurigt. Vi \u00e5kte buss till stallet och oftast var uteritten lika l\u00e5ng i kilometer.<\/p>
<\/p>
Ja, det h\u00e4r \u00e4r ett mycket kort f\u00f6rs\u00f6k att beskriva h\u00e4sten i ett pedagogiskt sammanhang. Sj\u00e4lvklart finns det mycket mer jag skulle vilja f\u00e5 med men jag l\u00e5ter n\u00e5gra bilder fr\u00e5n dessa fem fantastiska \u00e5r tala f\u00f6r sig sj\u00e4lv. Det har varit en ynnest att ha f\u00e5tt arbeta med att utveckla eleverna utifr\u00e5n mitt brinnande intresse \u2013 h\u00e4star.<\/p>
<\/p>
Tr\u00e4ningst\u00e4vling i sportk\u00f6rning Hann\u00e4s, Kil. De b\u00e5da eleverna fick mycket ber\u00f6m f\u00f6r sitt handlag av domare och yrkesfolk. Eleven slog \u201dt o m\u201d l\u00e4raren i momentet dressyrk\u00f6rning. Det b\u00e4sta betyg en l\u00e4rare kan f\u00e5!<\/p>
<\/p>
Det h\u00e4r inl\u00e4gget \u00e4r del 1 av 2. Del 2 kommer att handla om V\u00e4xthuset och den verksamheten i verklighetsbaserat l\u00e4rande i skarpt l\u00e4ge.<\/p>
Anne-Lie Holmer, Gymnasiel\u00e4rare sv\/re, Nobelgymnasiet<\/p>
Fd H\u00e4stansvarig, Hammar\u00f6gymnasiet<\/p>", "post_date": "2014-09-30 09:25:33", "post_excerpt": "", "post_parent": 0, "post_status": "publish", "post_title": "H\u00e4sten i pedagogiken \u2013 hur fungerar det?", "post_type": "blog", "slug": "hasten-i-pedagogiken-hur-fungerar-det", "_thumbnail_id": "6306", "_fgd2wp_old_node_id": "703", "featured_teaser": "0", "_featured_teaser": "field_61d462b2e583c", "post_date_gmt": "2014-09-30 09:25:33", "comment_status": "open", "ping_status": "open", "post_password": "", "post_name": "hasten-i-pedagogiken-hur-fungerar-det", "to_ping": "", "pinged": "", "post_modified": "2014-09-30 09:25:33", "post_modified_gmt": "2014-09-30 09:25:33", "post_content_filtered": "", "guid": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/blog\/anne-lie-holmer\/20140930\/hasten-i-pedagogiken-hur-fungerar-det\/", "menu_order": 0, "post_mime_type": "", "comment_count": "0", "filter": "raw", "status": "publish" }
[ { "PostClass": "Timber\\Post", "TermClass": "Term", "object_type": "term", "_children": null, "name": "\u00e4mnesinf\u00e4rgning", "taxonomy": "post_tag", "id": 1578, "ID": 1578, "term_id": 1578, "slug": "amnesinfargning", "term_group": 0, "term_taxonomy_id": 1578, "parent": 0, "count": 1, "filter": "raw" }, { "PostClass": "Timber\\Post", "TermClass": "Term", "object_type": "term", "_children": null, "name": "matematik", "taxonomy": "post_tag", "id": 1396, "ID": 1396, "term_id": 1396, "slug": "matematik", "term_group": 0, "term_taxonomy_id": 1396, "parent": 0, "count": 26, "filter": "raw" }, { "PostClass": "Timber\\Post", "TermClass": "Term", "object_type": "term", "_children": null, "name": "sammanhang", "taxonomy": "post_tag", "id": 1580, "ID": 1580, "term_id": 1580, "slug": "sammanhang", "term_group": 0, "term_taxonomy_id": 1580, "parent": 0, "count": 1, "filter": "raw" }, { "PostClass": "Timber\\Post", "TermClass": "Term", "object_type": "term", "_children": null, "name": "undervisning i verkligheten", "taxonomy": "post_tag", "id": 1579, "ID": 1579, "term_id": 1579, "slug": "undervisning-i-verkligheten", "term_group": 0, "term_taxonomy_id": 1579, "parent": 0, "count": 1, "filter": "raw" }, { "PostClass": "Timber\\Post", "TermClass": "Term", "object_type": "term", "_children": null, "name": "utomhuspedagogik", "taxonomy": "post_tag", "id": 1288, "ID": 1288, "term_id": 1288, "slug": "utomhuspedagogik", "term_group": 0, "term_taxonomy_id": 1288, "parent": 0, "count": 3, "filter": "raw" }, { "PostClass": "Timber\\Post", "TermClass": "Term", "object_type": "term", "_children": null, "name": "Vygotskij i praktiken", "taxonomy": "post_tag", "id": 1581, "ID": 1581, "term_id": 1581, "slug": "vygotskij-i-praktiken", "term_group": 0, "term_taxonomy_id": 1581, "parent": 0, "count": 1, "filter": "raw" } ]
{ "video": { "kategoripanel": true, "senaste": true }, "default_post_image": { "ID": 10202, "id": 10202, "title": "pv-placeholder", "filename": "pv-placeholder.jpg", "filesize": 47120, "url": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "link": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/pv-placeholder\/", "alt": "", "author": "2003", "description": "", "caption": "", "name": "pv-placeholder", "status": "inherit", "uploaded_to": 0, "date": "2022-02-08 13:12:58", "modified": "2022-02-08 13:12:58", "menu_order": 0, "mime_type": "image\/jpeg", "type": "image", "subtype": "jpeg", "icon": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-includes\/images\/media\/default.png", "width": 1200, "height": 630, "sizes": { "thumbnail": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-400x400.jpg", "thumbnail-width": 400, "thumbnail-height": 400, "medium": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-800x420.jpg", "medium-width": 800, "medium-height": 420, "medium_large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-768x403.jpg", "medium_large-width": 768, "medium_large-height": 403, "large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "large-width": 1200, "large-height": 630, "1536x1536": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "1536x1536-width": 1200, "1536x1536-height": 630, "2048x2048": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "2048x2048-width": 1200, "2048x2048-height": 630 } }, "featured_blogs": [ { "data": { "ID": "2084", "user_login": "maria.ripemo@hotmail.com", "user_pass": "$P$B6UIsoNBjQkKAzy37xFmT34NFCipRO.", "user_nicename": "maria-ripemo", "user_email": "maria.ripemo@hotmail.com", "user_url": "", "user_registered": "2019-09-09 20:24:43", "user_activation_key": "", "user_status": "0", "display_name": "maria.ripemo@hotmail.com" }, "ID": 2084, "caps": { "blogger": true }, "cap_key": "wp_capabilities", "roles": [ "blogger" ], "allcaps": { "create_posts": true, "level_0": true, "read": true, "edit_media": true, "upload_files": true, "edit_blogs": true, "publish_blogs": true, "edit_published_blogs": true, "edit_private_blogs": true, "edit_events": true, "publish_events": true, "edit_published_events": true, "edit_private_events": true, "assign_verksamheters": true, "assign_amnens": true, "assign_temas": true, "assign_kommuners": true, "blogger": true }, "filter": null }, { "data": { "ID": "2017", "user_login": "snms00", "user_pass": "$P$BCWtvQfGKEfgojIZfjAU6BJ0FZ9UUL1", "user_nicename": "elevhalsan-pa-norrstrandsskolan-4-6", "user_email": "magnus.sjodin@karlstad.se", "user_url": "", "user_registered": "2013-11-06 10:35:50", "user_activation_key": "", "user_status": "0", "display_name": "snms00" }, "ID": 2017, "caps": { "blogger": true }, "cap_key": "wp_capabilities", "roles": [ "blogger" ], "allcaps": { "create_posts": true, "level_0": true, "read": true, "edit_media": true, "upload_files": true, "edit_blogs": true, "publish_blogs": true, "edit_published_blogs": true, "edit_private_blogs": true, "edit_events": true, "publish_events": true, "edit_published_events": true, "edit_private_events": true, "assign_verksamheters": true, "assign_amnens": true, "assign_temas": true, "assign_kommuners": true, "blogger": true }, "filter": null }, { "data": { "ID": "2054", "user_login": "SOL i V\u00e4rmland", "user_pass": "$P$B9sEAS7872fGIqXBYRSeC6DdjVY61q1", "user_nicename": "sol-i-varmland", "user_email": "marleneandersson7@icloud.com", "user_url": "", "user_registered": "2016-06-02 11:41:04", "user_activation_key": "", "user_status": "0", "display_name": "SOL i V\u00e4rmland" }, "ID": 2054, "caps": { "blogger": true }, "cap_key": "wp_capabilities", "roles": [ "blogger" ], "allcaps": { "create_posts": true, "level_0": true, "read": true, "edit_media": true, "upload_files": true, "edit_blogs": true, "publish_blogs": true, "edit_published_blogs": true, "edit_private_blogs": true, "edit_events": true, "publish_events": true, "edit_published_events": true, "edit_private_events": true, "assign_verksamheters": true, "assign_amnens": true, "assign_temas": true, "assign_kommuners": true, "blogger": true }, "filter": null } ], "featured_events": [ 10398, 9025, 10791 ], "wordlists": [ { "title": "Hem- och konsumentkunskap", "int_name": "hemochkonsumentkunskap", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1rFDx9yveliwcrqUGUGzKhEhPLvHVS78N13tcEtzq7PY\/edit?usp=sharing", "description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Hem- och konsumentkunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d. Listan \u00e4r uppdelad i fyra avdelningar: Mat och m\u00e5ltider, h\u00e4lsa, konsumtion och ekonomi, milj\u00f6 och livsstil.", "information": "Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,E,Q", "published": true }, { "title": "Idrott och h\u00e4lsa", "int_name": "idrott_och_halsa", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1XLC275nQftpUryo7_R05mEO_F2067LMQ5IroCRBTP4I\/edit?usp=sharing", "description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Idrott och h\u00e4lsa, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.", "information": "
Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,F,O", "published": true }, { "title": "Allm\u00e4nna skolord", "int_name": "allmannaskolord", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1ErZinP9crYwK6z-p7WI379bmn7v369FAsZ0G3mMyQnY\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med ord som anv\u00e4nds i skolan och inte h\u00f6r till ett speciellt \u00e4mne, p\u00e5 olika spr\u00e5k. Ord som till exempel analysera, rast och schema.", "information": "", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "F", "published": true }, { "title": "Vardagsord", "int_name": "konversation", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/18WlLnaT1zNI54EDvNE2zg0WUzzoVtHgsHuJdIusnbuc\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med vardagliga ord och fraser f\u00f6r konversation. Till exempel hej, god morgon, ett, tv\u00e5, tre, frukost, gr\u00f6n, r\u00f6d och katt :)", "information": "
Stort tack till Refugee Phrasebook, som bidragit med ord och \u00f6vers\u00e4ttningar i den h\u00e4r listan.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,G", "published": true }, { "title": "SYV Studie- och yrkesv\u00e4gledning", "int_name": "syv", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1YIeQD6DE9KaXwyCQ_vKZkSsiYP72meBDtb65fCa02p4\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med begrepp som anv\u00e4nds inom studie- och yrkesv\u00e4gledning, framf\u00f6rallt p\u00e5 h\u00f6gstadiet.", "information": "", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,G", "published": true }, { "title": "Religionskunskap", "int_name": "religionskunskap", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1Y7ISXd4KYtLxJZ_7J5_XyofIeo10Pn5LBdeTtzDjI-Q\/edit?usp=sharing", "description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet religionskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.", "information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,E", "published": true }, { "title": "F\u00f6rskoleord", "int_name": "forskoleord", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/11i-iMec6l5QDJdZDp3EtLLOQ-VBYYvBSUlrN-qJ6mbs\/edit?usp=sharing", "description": "Ord som anv\u00e4nds p\u00e5 f\u00f6rskolan och vad de heter p\u00e5 olika spr\u00e5k. Orden \u00e4r skrivna med det svenska alfabetet f\u00f6r att de ska vara l\u00e4ttare att uttala. De \u00e4r grupperade efter olika l\u00e4rmilj\u00f6er, till exempel atelj\u00e9, matbordet, hallen. Klicka och v\u00e4lj vilka spr\u00e5k du vill visa i listan. Bilder och ritade tecken g\u00e5r ocks\u00e5 att visa.", "information": "
Stort tack till Malin Brink p\u00e5 Dirigentens f\u00f6rskola i Karlstad som sammanst\u00e4llt orden och samlat in \u00f6vers\u00e4ttningar fr\u00e5n v\u00e5rdnadshavare. Ritade Tecken \u00a9 Specialpedagogiska skolmyndigheten. Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,T,U", "published": true }, { "title": "Samh\u00e4llskunskap", "int_name": "samhallskunskap", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1whE8jaGoXx6yAcsC5pBKCRKq2nOlhia5LCT7-LAdmW8\/edit?usp=sharing", "description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet samh\u00e4llskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.", "information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,F", "published": true }, { "title": "Fysik", "int_name": "fysik", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1hJZI_5MTg6FCU1yspRyiihCpIPfH7prlVvGnkqvY-R0\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med viktiga begrepp inom fysik, p\u00e5 olika spr\u00e5k.", "information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av NO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,F", "published": true }, { "title": "Sex och samlevnad", "int_name": "sexochsamlevnad", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1j-cKDrMEmvMqnDMpI85DPVan0EPPAJGgHpp-xzhl9Yc\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med begrepp inom sex och samlevnad p\u00e5 flera olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.", "information": "