Blogg
Linda är språklärare i tyska och engelska. Pär undervisar samhällskunskap och geografi. Tillsammans är vi två lärare på Spångbergsgymnasiet i Filipstad med ett uppdrag på skolan som kvalitetsutvecklare. Vårt huvudfokus nu är på bedömning för lärande. Vi kommer att skriva om vårt utvecklingsarbete och dela med oss av tankar och tips kring detta.
Bedömning och betyg | Forskning
Det är aldrig elevens fel…Bedömning och betyg | Grundskola/Grundsärskola
Reflektion i bedömningstiderHär kan du bläddra bland äldre blogginlägg
{ "ImageClass": "Timber\\Image", "PostClass": "Timber\\Post", "TermClass": "Timber\\Term", "object_type": "post", "custom": { "_fgd2wp_old_node_id": "609", "featured_teaser": "0", "_featured_teaser": "field_61d462b2e583c" }, "id": 6256, "ID": 6256, "post_author": "2010", "post_content": "<\/p>
Majsolen skiner in \u2013 kaffemuggen \u00e4r rykande full \u2013 datorsk\u00e4rmen \u00e4r lite sv\u00e5rare att tyda i motljuset och i magen bor det en liten knut!<\/span> Men idag \u00e4r min lediga dag\u2026 <\/span><\/p>
<\/p>
Ledig \u2013 ja, jag har tagit en dag i veckan ledig. Jag investerar i mig sj\u00e4lv och studerar p\u00e5 halvfart. Denna termin skriver jag en magisteruppsats \u2013 och det \u00e4r jag helt \u00e4rligt inte s\u00e4rskilt bra p\u00e5! Det h\u00e4r med att vara vetenskaplig h\u00e5ller p\u00e5 att ta kn\u00e4cken p\u00e5 mig \u2013 d\u00e4rav den d\u00e4r knuten i magen. Uppsatsen ska upp p\u00e5 opposition om tv\u00e5 veckor s\u00e5 d\u00e5 f\u00e5r vi se, men oavsett f\u00e4rg och form s\u00e5 \u00e4r mina resultat \u00e4nd\u00e5 intressanta och jag t\u00e4nkte presentera dem lite kort.<\/span><\/p>
<\/p>
Jag har unders\u00f6kt elevers syn p\u00e5 undervisning och l\u00e4rande. Anledningen till detta \u00e4r att jag i min roll som ansvarig f\u00f6r det systematiska kvalitetsarbetet har k\u00e4nt att just elevperspektivet ofta saknas n\u00e4r vi fattar beslut kring fokusomr\u00e5den, fortbildningsbehov och organisationsf\u00f6r\u00e4ndringar. Vi arbetar fokuserat med bed\u00f6mning f\u00f6r l\u00e4rande, men t\u00e4nk om v\u00e5ra elever har en helt annan bild av vad som fungerar och vad som \u00e4r bra lektioner. D\u00e4rf\u00f6r\u2026<\/span><\/p>
<\/p>
Eleverna p\u00e5 v\u00e5r skola har svarat p\u00e5 en enk\u00e4t med p\u00e5st\u00e5enden som de f\u00e5tt v\u00e4rdera p\u00e5 en 4-gradig skala. P\u00e5st\u00e5endena har utg\u00e5tt fr\u00e5n fr\u00e5gest\u00e4llningarna \u00b4\u201djag tycker att lektioner \u00e4r bra n\u00e4r\u2026\u201d och \u201djag tycker att jag l\u00e4r mig b\u00e4st n\u00e4r\u2026\u201d. P\u00e5st\u00e5endena \u00e4r konstruerade utifr\u00e5n en begreppsdefinition p\u00e5 god undervisning som jag sammanst\u00e4llt utav intentioner i v\u00e5ra styrdokument och aktuell forskning och bygger p\u00e5 att god undervisning \u00e4r strukturerad, tydlig, varierad, till\u00e5tande och fokuserar p\u00e5 f\u00e4rdigheter.<\/span><\/p>
<\/p>
Resultaten fr\u00e5n enk\u00e4ten visar att eleverna v\u00e4ldigt tydligt fokuserar p\u00e5 faktorer som r\u00f6r tydlighet och relationer. Nedan redovisar jag de mest positiva svaren. <\/span><\/p>
<\/p>
Lektioner \u00e4r bra n\u00e4r:<\/span><\/p>
<\/p>
L\u00e4raren tar h\u00e4nsyn till mina kunskaper.<\/p><\/li>
L\u00e4raren har en positiv inst\u00e4llning till det som ska l\u00e4ras.<\/p><\/li>
Inneh\u00e5llet \u00e4r intressant.<\/p><\/li>
Jag f\u00f6rst\u00e5r vad som f\u00f6rv\u00e4ntas av mig.<\/p><\/li>
L\u00e4raren har en tydlig plan f\u00f6r lektionen.<\/p><\/li>
L\u00e4raren ber\u00e4ttar vad jag \u00e4r bra p\u00e5.<\/p><\/li>
Det \u00e4r lugnt i klassrummet.<\/p><\/li><\/ol>
<\/p>
Eleverna l\u00e4r sig b\u00e4st n\u00e4r:<\/span><\/p>
<\/p>
Jag f\u00f6rst\u00e5r vad jag ska l\u00e4ra mig.<\/p><\/li>
Det \u00e4r tydligt vad jag ska l\u00e4ra mig.<\/p><\/li>
L\u00e4raren ger \u00e5terkoppling p\u00e5 hur jag kan bli b\u00e4ttre.<\/p><\/li>
L\u00e4raren ber\u00e4ttar vad jag ska l\u00e4ra mig.<\/p><\/li>
L\u00e4raren ger exempel p\u00e5 goda resultat.<\/p><\/li>
Jag f\u00f6r l\u00f6sa uppgiften p\u00e5 mitt s\u00e4tt.<\/p><\/li><\/ol>
<\/p>
I fritextsvaren framg\u00e5r det tydligt att lugn och ro och att l\u00e4raren balanserar tiden mellan genomg\u00e5ngar och eget arbete \u00e4r f\u00f6ruts\u00e4ttningar f\u00f6r en bra lektion. Det \u00e4r ocks\u00e5 tydligt att eleverna \u00f6nskar en l\u00e4rare som \u00e4r intresserad och utg\u00e5r fr\u00e5n vad eleven kan och som kan skapa goda relationer.<\/span><\/p>
<\/p>
Tydlighet i inneh\u00e5ll och vad som ska l\u00e4ras ses av eleverna som direkt avg\u00f6rande f\u00f6r l\u00e4rande. Hela 98% av elevgruppen har svarat att detta \u00e4r viktigt. Detta st\u00e4rks ocks\u00e5 av John Hatties forskning som presenteras i boken <\/span>Synligt l\u00e4rande f\u00f6r l\u00e4rare<\/span>, tillsammans med en m\u00e4ngd tips p\u00e5 hur man kan g\u00f6ra detta.<\/span><\/span><\/p>
<\/p>
Hos oss visar b\u00e5de denna enk\u00e4t och v\u00e5r skolegna kvalitetsenk\u00e4t att eleverna tycker att vi l\u00e4rare \u00e4r bra p\u00e5 att tydligg\u00f6ra intentionerna med lektionerna och hur uppgifter ska bed\u00f6mas. <\/span><\/p>
<\/p>
D\u00e4remot f\u00e5r vi inte lika h\u00f6ga po\u00e4ng n\u00e4r det handlar om hur vi sedan f\u00f6rmedlar en fram\u00e5tsyftande \u00e5terkoppling till eleven mer individuellt. Detta talar b\u00e5de <\/span>Allm\u00e4nna R\u00e5d f\u00f6r betyg och bed\u00f6mning<\/span> om samt forskare som Hattie och Christian Lundahl. <\/span><\/span><\/p>
<\/p>
Elevernas svar \u00e4r \u00f6verv\u00e4gande positiva till alla enk\u00e4tens p\u00e5st\u00e5enden om undervisning och l\u00e4rande. Det som eleverna lyfter som minst positivt f\u00f6r en bra lektion \u00e4r att l\u00e4raren f\u00f6rel\u00e4ser samt l\u00e4raren leder och eleverna jobbar tyst. H\u00e4r \u00e4r det ocks\u00e5 s\u00e5 att signifikant fler flickor \u00e4n pojkar tycker att detta inte k\u00e4nnetecknar en bra lektion.<\/span><\/p>
<\/p>
I perspektivet l\u00e4rande lyfter eleverna fram f\u00f6rel\u00e4sningar, grupparbeten, sj\u00e4lvv\u00e4rdering och kompisbed\u00f6mning som mer negativt f\u00f6r\/mindre viktigt f\u00f6r l\u00e4rande. Allra mest negativt \u00e4r de p\u00e5st\u00e5enden som handlar om att bli bed\u00f6md av en kamrat. <\/span><\/p>
<\/p>
Just peer-tutoring \u00e4r n\u00e5got som i forskning anses ge v\u00e4ldigt goda resultat. V\u00e5ra elevers negativa inst\u00e4llning till detta kan ha med vana att g\u00f6ra \u2013 de har inte f\u00e5tt prova p\u00e5 detta fullt ut. Det kan ha med klassrumsklimat att g\u00f6ra \u2013 det \u00e4r inte tillr\u00e4ckligt tryggt i klassrummen f\u00f6r att v\u00e5ga sig p\u00e5 detta. Det kan ha med relationer och maktbalans att g\u00f6ra \u2013 vem ska bed\u00f6ma vem? Och det kan ha att g\u00f6ra med det faktum att man \u00e4nd\u00e5 i slut\u00e4ndan blir individuellt bed\u00f6md \u2013 av l\u00e4raren \u2013 och att man d\u00e4rf\u00f6r f\u00f6redrar att arbeta individuellt. H\u00e4r finns ocks\u00e5 ett tankeproblem. Kamratbed\u00f6mning handlar inte om bed\u00f6mning mot betyg utan v\u00e4rdering i relation till m\u00e5l i syfte att bidra till elevens l\u00e4rande. <\/span><\/p>
<\/p>
Elevernas svar har ocks\u00e5 satts i relation till v\u00e5ra styrdokument och den begreppsdefinition som jag tidigare presenterade; att god undervisning ska vara strukturerad, tydlig, varierad, till\u00e5tande och fokusera p\u00e5 f\u00e4rdigheter. Utifr\u00e5n detta har jag kommit fram till slutsatsen att v\u00e5ra elever v\u00e4rderar samma saker som v\u00e5ra styrdokument f\u00f6rordar, d\u00e5 deras svar \u00f6verv\u00e4gande visar p\u00e5 en positiv inst\u00e4llning till alla p\u00e5st\u00e5enden om undervisning och l\u00e4rande. <\/span><\/p>
<\/p>
Ett fokus p\u00e5 bed\u00f6mning f\u00f6r l\u00e4rande \u00e4r helt i linje med v\u00e5ra styrdokument och v\u00e5ra elevers syn p\u00e5 undervisning och l\u00e4rande \u2013 nu fattas bara en unders\u00f6kning av v\u00e5r vardag. I hur stor utstr\u00e4ckning m\u00f6ter v\u00e5ra elever det de faktiskt beskriver som viktigt f\u00f6r bra lektioner och l\u00e4rande?<\/span><\/p>
<\/p>
Eller ja, bara\u2026 <\/span><\/p>
<\/p>
Detta ger en snabb inblick i mitt arbete, som har st\u00e4llt lika m\u00e5nga nya fr\u00e5gor som det har besvarat. Och det \u00e4r just det som g\u00f6r mitt jobb s\u00e5 sp\u00e4nnande \u2013 det finns alltid n\u00e5got nytt att l\u00e4ra!<\/span><\/p>
<\/p>
\/Linda<\/span><\/p>
<\/p>", "post_date": "2014-05-21 08:02:53", "post_excerpt": "", "post_parent": 0, "post_status": "publish", "post_title": "Elevperspektiv - tankar fr\u00e5n en uppsatsmage", "post_type": "blog", "slug": "elevperspektiv-tankar-fran-en-uppsatsmage", "_fgd2wp_old_node_id": "609", "featured_teaser": "0", "_featured_teaser": "field_61d462b2e583c", "post_date_gmt": "2014-05-21 08:02:53", "comment_status": "open", "ping_status": "open", "post_password": "", "post_name": "elevperspektiv-tankar-fran-en-uppsatsmage", "to_ping": "", "pinged": "", "post_modified": "2014-05-21 08:02:53", "post_modified_gmt": "2014-05-21 08:02:53", "post_content_filtered": "", "guid": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/blog\/kvalitetsutvecklarna\/20140521\/elevperspektiv-tankar-fran-en-uppsatsmage\/", "menu_order": 0, "post_mime_type": "", "comment_count": "0", "filter": "raw", "status": "publish" }
""
{ "video": { "kategoripanel": true, "senaste": true }, "default_post_image": { "ID": 10202, "id": 10202, "title": "pv-placeholder", "filename": "pv-placeholder.jpg", "filesize": 47120, "url": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "link": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/pv-placeholder\/", "alt": "", "author": "2003", "description": "", "caption": "", "name": "pv-placeholder", "status": "inherit", "uploaded_to": 0, "date": "2022-02-08 13:12:58", "modified": "2022-02-08 13:12:58", "menu_order": 0, "mime_type": "image\/jpeg", "type": "image", "subtype": "jpeg", "icon": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-includes\/images\/media\/default.png", "width": 1200, "height": 630, "sizes": { "thumbnail": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-400x400.jpg", "thumbnail-width": 400, "thumbnail-height": 400, "medium": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-800x420.jpg", "medium-width": 800, "medium-height": 420, "medium_large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-768x403.jpg", "medium_large-width": 768, "medium_large-height": 403, "large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "large-width": 1200, "large-height": 630, "1536x1536": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "1536x1536-width": 1200, "1536x1536-height": 630, "2048x2048": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "2048x2048-width": 1200, "2048x2048-height": 630 } }, "featured_blogs": [ { "data": { "ID": "2084", "user_login": "maria.ripemo@hotmail.com", "user_pass": "$P$B6UIsoNBjQkKAzy37xFmT34NFCipRO.", "user_nicename": "maria-ripemo", "user_email": "maria.ripemo@hotmail.com", "user_url": "", "user_registered": "2019-09-09 20:24:43", "user_activation_key": "", "user_status": "0", "display_name": "maria.ripemo@hotmail.com" }, "ID": 2084, "caps": { "blogger": true }, "cap_key": "wp_capabilities", "roles": [ "blogger" ], "allcaps": { "create_posts": true, "level_0": true, "read": true, "edit_media": true, "upload_files": true, "edit_blogs": true, "publish_blogs": true, "edit_published_blogs": true, "edit_private_blogs": true, "edit_events": true, "publish_events": true, "edit_published_events": true, "edit_private_events": true, "assign_verksamheters": true, "assign_amnens": true, "assign_temas": true, "assign_kommuners": true, "blogger": true }, "filter": null }, { "data": { "ID": "2017", "user_login": "snms00", "user_pass": "$P$BCWtvQfGKEfgojIZfjAU6BJ0FZ9UUL1", "user_nicename": "elevhalsan-pa-norrstrandsskolan-4-6", "user_email": "magnus.sjodin@karlstad.se", "user_url": "", "user_registered": "2013-11-06 10:35:50", "user_activation_key": "", "user_status": "0", "display_name": "snms00" }, "ID": 2017, "caps": { "blogger": true }, "cap_key": "wp_capabilities", "roles": [ "blogger" ], "allcaps": { "create_posts": true, "level_0": true, "read": true, "edit_media": true, "upload_files": true, "edit_blogs": true, "publish_blogs": true, "edit_published_blogs": true, "edit_private_blogs": true, "edit_events": true, "publish_events": true, "edit_published_events": true, "edit_private_events": true, "assign_verksamheters": true, "assign_amnens": true, "assign_temas": true, "assign_kommuners": true, "blogger": true }, "filter": null }, { "data": { "ID": "2054", "user_login": "SOL i V\u00e4rmland", "user_pass": "$P$B9sEAS7872fGIqXBYRSeC6DdjVY61q1", "user_nicename": "sol-i-varmland", "user_email": "marleneandersson7@icloud.com", "user_url": "", "user_registered": "2016-06-02 11:41:04", "user_activation_key": "", "user_status": "0", "display_name": "SOL i V\u00e4rmland" }, "ID": 2054, "caps": { "blogger": true }, "cap_key": "wp_capabilities", "roles": [ "blogger" ], "allcaps": { "create_posts": true, "level_0": true, "read": true, "edit_media": true, "upload_files": true, "edit_blogs": true, "publish_blogs": true, "edit_published_blogs": true, "edit_private_blogs": true, "edit_events": true, "publish_events": true, "edit_published_events": true, "edit_private_events": true, "assign_verksamheters": true, "assign_amnens": true, "assign_temas": true, "assign_kommuners": true, "blogger": true }, "filter": null } ], "featured_events": [ 10398, 9025, 10791 ], "wordlists": [ { "title": "Hem- och konsumentkunskap", "int_name": "hemochkonsumentkunskap", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1rFDx9yveliwcrqUGUGzKhEhPLvHVS78N13tcEtzq7PY\/edit?usp=sharing", "description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Hem- och konsumentkunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d. Listan \u00e4r uppdelad i fyra avdelningar: Mat och m\u00e5ltider, h\u00e4lsa, konsumtion och ekonomi, milj\u00f6 och livsstil.", "information": "Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,E,Q", "published": true }, { "title": "Idrott och h\u00e4lsa", "int_name": "idrott_och_halsa", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1XLC275nQftpUryo7_R05mEO_F2067LMQ5IroCRBTP4I\/edit?usp=sharing", "description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Idrott och h\u00e4lsa, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.", "information": "
Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,F,O", "published": true }, { "title": "Allm\u00e4nna skolord", "int_name": "allmannaskolord", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1ErZinP9crYwK6z-p7WI379bmn7v369FAsZ0G3mMyQnY\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med ord som anv\u00e4nds i skolan och inte h\u00f6r till ett speciellt \u00e4mne, p\u00e5 olika spr\u00e5k. Ord som till exempel analysera, rast och schema.", "information": "", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "F", "published": true }, { "title": "Vardagsord", "int_name": "konversation", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/18WlLnaT1zNI54EDvNE2zg0WUzzoVtHgsHuJdIusnbuc\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med vardagliga ord och fraser f\u00f6r konversation. Till exempel hej, god morgon, ett, tv\u00e5, tre, frukost, gr\u00f6n, r\u00f6d och katt :)", "information": "
Stort tack till Refugee Phrasebook, som bidragit med ord och \u00f6vers\u00e4ttningar i den h\u00e4r listan.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,G", "published": true }, { "title": "SYV Studie- och yrkesv\u00e4gledning", "int_name": "syv", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1YIeQD6DE9KaXwyCQ_vKZkSsiYP72meBDtb65fCa02p4\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med begrepp som anv\u00e4nds inom studie- och yrkesv\u00e4gledning, framf\u00f6rallt p\u00e5 h\u00f6gstadiet.", "information": "", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,G", "published": true }, { "title": "Religionskunskap", "int_name": "religionskunskap", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1Y7ISXd4KYtLxJZ_7J5_XyofIeo10Pn5LBdeTtzDjI-Q\/edit?usp=sharing", "description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet religionskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.", "information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,E", "published": true }, { "title": "F\u00f6rskoleord", "int_name": "forskoleord", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/11i-iMec6l5QDJdZDp3EtLLOQ-VBYYvBSUlrN-qJ6mbs\/edit?usp=sharing", "description": "Ord som anv\u00e4nds p\u00e5 f\u00f6rskolan och vad de heter p\u00e5 olika spr\u00e5k. Orden \u00e4r skrivna med det svenska alfabetet f\u00f6r att de ska vara l\u00e4ttare att uttala. De \u00e4r grupperade efter olika l\u00e4rmilj\u00f6er, till exempel atelj\u00e9, matbordet, hallen. Klicka och v\u00e4lj vilka spr\u00e5k du vill visa i listan. Bilder och ritade tecken g\u00e5r ocks\u00e5 att visa.", "information": "
Stort tack till Malin Brink p\u00e5 Dirigentens f\u00f6rskola i Karlstad som sammanst\u00e4llt orden och samlat in \u00f6vers\u00e4ttningar fr\u00e5n v\u00e5rdnadshavare. Ritade Tecken \u00a9 Specialpedagogiska skolmyndigheten. Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,T,U", "published": true }, { "title": "Samh\u00e4llskunskap", "int_name": "samhallskunskap", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1whE8jaGoXx6yAcsC5pBKCRKq2nOlhia5LCT7-LAdmW8\/edit?usp=sharing", "description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet samh\u00e4llskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.", "information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,F", "published": true }, { "title": "Fysik", "int_name": "fysik", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1hJZI_5MTg6FCU1yspRyiihCpIPfH7prlVvGnkqvY-R0\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med viktiga begrepp inom fysik, p\u00e5 olika spr\u00e5k.", "information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av NO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,F", "published": true }, { "title": "Sex och samlevnad", "int_name": "sexochsamlevnad", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1j-cKDrMEmvMqnDMpI85DPVan0EPPAJGgHpp-xzhl9Yc\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med begrepp inom sex och samlevnad p\u00e5 flera olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.", "information": "