picture-87-1381832592.jpg

Blogg

En skola i utveckling

Linda är språklärare i tyska och engelska. Pär undervisar samhällskunskap och geografi. Tillsammans är vi två lärare på Spångbergsgymnasiet i Filipstad med ett uppdrag på skolan som kvalitetsutvecklare. Vårt huvudfokus nu är på bedömning för lärande. Vi kommer att skriva…

Linda är språklärare i tyska och engelska. Pär undervisar samhällskunskap och geografi. Tillsammans är vi två lärare på Spångbergsgymnasiet i Filipstad med ett uppdrag på skolan som kvalitetsutvecklare. Vårt huvudfokus nu är på bedömning för lärande. Vi kommer att skriva om vårt utvecklingsarbete och dela med oss av tankar och tips kring detta.

 

Reflektion i bedömningstider

Jag är en sådan där person som bara suger åt mig information. Det är inte alltid det leder till någon djupare eftertanke, men jag bara älskar att följa lösa trådar – kolla lite extra – oj, undrar vad det där betyder – hur menar hon nu… och så vidare. Detta gör att jag följer massa trådar på facebook och bloggar på alla möjliga teman. Lite splittrat, men det matchar nog min hjärna ganska bra.

Häromdagen snappade jag upp en tanke som jag i bilen hem bollade med mina kollegor. Jag hade läst följande uttryck någonstans: ”vi bedömer alltid elever utifrån dennes sämsta insats” och så tänkte jag snabbt att det är ju faktiskt sant… Detta stöttes och blöttes under en eftermiddag någonstans mellan Filipstad och Karlstad.

Jag kunde inte skaka av mig tanken kring bedömning av sämsta insats, utan sökte källan. Det är Lotta Karlsson, läraren bakom bloggen Fröken Flipp som ni kan läsa på www.mittflippadeklassrum.wordpress.com, som filosoferade om bedömning. Hon sätter det i relation till matlagning och för ett utvecklat resonemang kring detta. Kontentan är att eftersom elever blir bedömda utifrån sin sämsta insats så har vi elever som mörkar det de har svårt för och tar det säkra före det osäkra, vilket i sig hindrar dem från att utvecklas. Läs hennes blogg för allt i världen!

Just det här har verkligen fått mig att rannsaka mitt förhållningssätt. Jag vill tro att jag arbetar utifrån hela ämnet och hela eleven och tar hänsyn till en elevs kunskap oavsett var den är hämtad och ni vet allt det där. Samtidigt ska en elev ha uppnått alla kriterier för ett E/C/A för att inte bli bedömd utifrån sin sämsta insats. Hur hanterar jag det? Efter att jag läst detta fick jag en fråga av en väldigt kompetent och målmedveten Komvuxelev som undrade exakt hur mycket hon skulle orka anstränga sig för att få ett betyg, eftersom hon var medveten om just detta. Jag hade bedömt en uppgift på en lägre nivå än vad som var normalt för henne och då undrade om det var värt att fortsätta kämpa – hon ”visste” att hon i slutändan skulle bli bedömd utifrån sin sämsta insats. Jag är glad att jag just läst, och kunde bemöta henne utifrån den tanken och utifrån min tanke om en helhetsbedömning som grundar sig på vad eleven faktiskt kan och inte vad han eller hon inte kan!

Hur gör ni? / Linda

Taggar

Lämna ett svar

Skapa konto

Senaste blogginläggen

Arkiv

Här kan du bläddra bland äldre blogginlägg