Blogg
Linda är språklärare i tyska och engelska. Pär undervisar samhällskunskap och geografi. Tillsammans är vi två lärare på Spångbergsgymnasiet i Filipstad med ett uppdrag på skolan som kvalitetsutvecklare. Vårt huvudfokus nu är på bedömning för lärande. Vi kommer att skriva om vårt utvecklingsarbete och dela med oss av tankar och tips kring detta.
I onsdags lyssnade jag och många andra på en föreläsning i Karlstad med Daniel Barker om Flipped Classroom. Jag älskade den! Vilken lärare och härlig människa som verkligen hittat sitt sätt att arbeta med sina elever. Jag vill också! Senare tittade jag på filmen här på Pedagog Värmland om Mikael Strömberg på Brogår’n som jobbar med samma sak.
Jag är språklärare och Daniel och Mikael är lärare i matte och fysik, men jag ser inga svårigheter i att anpassa tanken bakom vare sig flipped classroom eller peer instruction till mitt klassrum. Inte alls. Jag känner mig full av inspiration och vill också hänga upp min iPhone i nån mojäng på skrivbordslampan och köra!
Så som jag förstår det så handlar flippen om att se till att eleverna kommer förberedda till lektionen. Att de gjort det trista och relativt enkla förarbetet hemma. I min värld behöver det absolut inte handla om att filma genomgångar – jag kan se många andra möjligheter med metoden. Jag älskar konceptet! Jag vill verkligen att det ska vara så. Att vi får en massa härlig tid över till att resonera och argumentera och verkligen lära på djupet – tillsammans.
Tyvärr så har jag ett problem. Sedan många år tillbaka har jag i princip helt slutat ge läxor. Jag har slutat bygga min undervisning kring uppgifter som man måste göra hemma. Visst, lite glosinnötning blir det ibland och romanläsning, men i övrigt zip, noll, nichts, nada, nothing…
För visst är väl flippen bara en läxa – om än kanske mindre traditionell?
Hur ska man då motivera en läxlös fröken att börja flippa sitt klassrum? Jag får helt enkelt testa – och är jag motiverad brukar eleverna också bli det!
Hur gör ni? /Linda
Här kan du bläddra bland äldre blogginlägg