Blogg
” Under de senaste åren har ledarskap blivit ett omtalat ämne inom förskolan. Att förskollärare behöver ”axla sitt ledarskap” är ett återkommande uttryck inom den svenska förskolan i dag. Ledarskap är dock ett begrepp som kan förstås och definieras på olika sätt vilket gör att detta ”axlade” kan få olika betydelse och tolkas olika beroende på vad det finns för tankar om ledarskap och ledare” Ur boken; Leda som arbetslag av Jenni Nilsson och Mimmi Örberg
Jag kan inte annat än att hålla med och jag har tidigare blogginlägg berört ämnet ledarskap och då framför allt självledarskapet. Min fulla övertygelse är att vi alla är ledare på ett eller annat sätt. I förskolan blir ledarskapet relationellt, då vi arbetar tillsammans ofta i ett arbetslag. Vi behöver modet att titta in på oss själva och fundera kring vilka situationer vi ser oss själva utöva ledarskap? Eller kanske ser vi oss själva aldrig som ledare utan som följare? Detta skriver Jennie och Mimmi om i sin bok. Det är när vi förstår oss själva bättre som vi lättare kan få en förståelse för vilka känslor som väcks i olika situationer och varför vi reagerar som vi gör.
Ett första steg mot att ”axla” ledarskapet är att veta vad som förväntas av oss? Här kanske många skulle säga att vi har ju vår läroplan men vi som arbetar i förskolans verksamhet vet att det är mer flerledat än så. Vi arbetar med människor och det innebär att det inte finns en enkel manual att följa. Läroplanen ger oss riktning men inte hur vi ska genomföra det som står i den. Det handlar om att mötas i reflektion och det i ett relationellt samarbete med våra kollegor. Vi behöver vara öppna, nyfikna och våga ställa frågor för att upptäcka mer. Det handlar också om att bygga en trygg kommunikation i arbetslaget där vi vågar vara sårbara.
I min roll som handledande specialpedagog hjälper jag till med att sätta fokus på att synliggöra strukturer och arbetssätt genom reflekterande frågor och samtal som fördjupar kunskaper som redan arbetslaget besitter.
Det fina med ledarskap i förskolan är att vi kan växeldra. Allt hänger inte på en enskild individ. Även jag som specialpedagog besitter inte alla svar eller har all kunskap. Jag lär mig på vägen i givande utbyte med de som jag handleder. Det är när det ges utrymme i det lärande samtalet tillsammans med alla oss som verkar inom förskolan som ledarskapet kan växa och gynna alla de barn som är i förskolan i dag.
/Johanna Wahlgren, specialpedagog
Taggar
Här kan du bläddra bland äldre blogginlägg