Entreprenöriellt lärande
Forma din Framtid!Här kan du bläddra bland äldre blogginlägg
{ "ImageClass": "Timber\\Image", "PostClass": "Timber\\Post", "TermClass": "Timber\\Term", "object_type": "post", "custom": { "_fgd2wp_old_node_id": "932", "featured_teaser": "0", "_featured_teaser": "field_61d462b2e583c" }, "id": 6439, "ID": 6439, "post_author": "2029", "post_content": "Under n\u00e5gra dagar fick vi p\u00e5 Framtidsfr\u00f6n vara ute och tr\u00e4ffa alla klasser i \u00e5k 7 p\u00e5 Hammar\u00f6 kommun och prata framtid och arbetslivsorientering.<\/p>
<\/p>
Ofta m\u00f6ts dessa ton\u00e5ringar av fr\u00e5gan \u201dVad vill du bli n\u00e4r du blir stor?\u201d. Inte m\u00e5nga 14-\u00e5ringar har svar p\u00e5 den fr\u00e5gan kan jag s\u00e4ga. Dessutom anser jag att fr\u00e5gan har fel grundh\u00e5llning. Fr\u00e5gan f\u00f6ruts\u00e4tter att m\u00e5len \u00e4r att man blir \u201dn\u00e5got\u201d, ett yrke, en produkt som man sedan \u00e4r hela tiden n\u00e4r man \u00e4r \u201dstor\u201d. M\u00e5let \u00e4r v\u00e4l att bli \u201dn\u00e5gon\u201d, en vuxen som troligtvis kommer att ha olika yrken och titlar under sin vuxentid. En mer relevant fr\u00e5gest\u00e4llning tycker jag \u00e4r \u201dVilken typ av m\u00e4nniska vill du bli och vad vill du \u00e4gna dig \u00e5t?\u201d D\u00e5 breddar man fr\u00e5gan mer och \u00f6ppnar f\u00f6r fler v\u00e4gvalsm\u00f6jligheter i den sn\u00e5riga djungeln som arbetslivet \u00e4r f\u00f6r m\u00e5nga unga.<\/p>
<\/p>
Hur ska man dessutom kunna s\u00e4ga vad man vill jobba med om 15 \u00e5r? Hur m\u00e5nga yrkestitlar finns det inte idag som man inte k\u00e4nde till f\u00f6r 15 \u00e5r sedan? Androidutvecklare, Zumbainstrukt\u00f6r, Cloudservice-specialist? Hur ska det d\u00e5 se ut om ytterligare 15 \u00e5r?<\/p>
M\u00e5nga elever tycker dessa fr\u00e5gor med framtid och arbete \u00e4r j\u00e4ttejobbiga. Om man i samtal med dem utg\u00e5r fr\u00e5n intressen och f\u00f6rm\u00e5gor och snarare vidgar blicken ut\u00e5t \u00e4n mot ett specifikt m\u00e5l, tar \u201dstj\u00e4rnkikarperspektiv\u201d ist\u00e4llet f\u00f6r \u201dmikrosk\u00e5pperspektiv\u201d, underl\u00e4ttar man deras mentala process.<\/p>
<\/p>
Jag tror detta med f\u00f6rankring i omv\u00e4rlden och med tankar kring arbete \u00e4r viktiga bitar att f\u00e5 med i skolans vardag utifr\u00e5n m\u00e5nga olika inl\u00e4rningsperspektiv. Att de tidigt f\u00e5r b\u00f6rja fundera p\u00e5 sin framtid och vilka personer de vill bli \u00e4r en viktig po\u00e4ng. Ju mer de f\u00e5r se och konfronteras med, desto st\u00f6rre blir deras karta av vilka m\u00f6jligheter som finns. De beh\u00f6ver f\u00e5 insikt i vilka f\u00f6rm\u00e5gor och egenskaper som efterfr\u00e5gas f\u00f6r att l\u00e4ttare kunna veta hur de kan b\u00f6rja forma sin framtid redan nu. Hur kan jag dra nytta av att jag ska ut p\u00e5 prao? Hur kan jag sj\u00e4lv bidra till att ett studiebes\u00f6k ger mig n\u00e5got? Har jag n\u00e5gra f\u00f6rebilder jag kan prata med kring framtidsval? Vi kan inte v\u00e4nta med fr\u00e5gorna tills de g\u00e5r i gymnasiet.<\/p>
<\/p>
P\u00e5 v\u00e5ra klassbes\u00f6k l\u00e5ter vi eleverna fundera \u00f6ver sina intressen och sina starka sidor. De f\u00e5r g\u00f6ra en \u00f6vning kring v\u00e4gen till \u201ddr\u00f6mframtiden\u201d, vi pratar om f\u00f6retagsamhet \u00f6ver sina egna liv, att v\u00e5ga och att inte l\u00e4mna fr\u00e5n sig initiativet i n\u00e5gon annans h\u00e4nder och hur arbetsmarknaden ser ut idag. \u201dDet h\u00e4r var v\u00e4rdefull kunskap!\u201d utbrast en elev. Vi ser att detta engagerar dem och lyckas skolan hitta kontinuerliga s\u00e4tt i skolan f\u00f6r att jobba med dessa fr\u00e5gor, \u00f6ka samverkan med omv\u00e4rlden och se att inl\u00e4rningsarenorna finns \u00e4ven utanf\u00f6r klassrummet, s\u00e5 kommer motivationen \u00f6ka \u00f6ver lag och vi kan f\u00f6rhoppningsvis minska avhopp och arbetsl\u00f6shet i framtiden.<\/p>
<\/p>
Framtidsfr\u00f6n kommer forts\u00e4tta jobba med dessa fr\u00e5gor b\u00e5de med l\u00e4rare och elever och jag hoppas fler g\u00f6r det f\u00f6r det spelar roll f\u00f6r eleverna. L\u00e5t mig dela med mig av en utv\u00e4rderingslapp fr\u00e5n en elev. \u201dInnan hade jag n\u00e4stan \u00e5ngest \u00f6ver framtiden, men nu har jag hopp och \u00e4r mycket lugnare. Tack!\u201d<\/p>
<\/p>
Mattias Walan<\/p>", "post_date": "2015-05-08 12:12:47", "post_excerpt": "", "post_parent": 0, "post_status": "publish", "post_title": "Forma din Framtid!", "post_type": "blog", "slug": "forma-din-framtid", "_fgd2wp_old_node_id": "932", "featured_teaser": "0", "_featured_teaser": "field_61d462b2e583c", "post_date_gmt": "2015-05-08 12:12:47", "comment_status": "open", "ping_status": "open", "post_password": "", "post_name": "forma-din-framtid", "to_ping": "", "pinged": "", "post_modified": "2015-05-08 12:12:47", "post_modified_gmt": "2015-05-08 12:12:47", "post_content_filtered": "", "guid": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/blog\/framtidsfron\/20150508\/forma-din-framtid\/", "menu_order": 0, "post_mime_type": "", "comment_count": "0", "filter": "raw", "status": "publish" }
""
{ "video": { "kategoripanel": true, "senaste": true }, "default_post_image": { "ID": 10202, "id": 10202, "title": "pv-placeholder", "filename": "pv-placeholder.jpg", "filesize": 47120, "url": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "link": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/pv-placeholder\/", "alt": "", "author": "2003", "description": "", "caption": "", "name": "pv-placeholder", "status": "inherit", "uploaded_to": 0, "date": "2022-02-08 13:12:58", "modified": "2022-02-08 13:12:58", "menu_order": 0, "mime_type": "image\/jpeg", "type": "image", "subtype": "jpeg", "icon": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-includes\/images\/media\/default.png", "width": 1200, "height": 630, "sizes": { "thumbnail": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-400x400.jpg", "thumbnail-width": 400, "thumbnail-height": 400, "medium": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-800x420.jpg", "medium-width": 800, "medium-height": 420, "medium_large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-768x403.jpg", "medium_large-width": 768, "medium_large-height": 403, "large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "large-width": 1200, "large-height": 630, "1536x1536": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "1536x1536-width": 1200, "1536x1536-height": 630, "2048x2048": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "2048x2048-width": 1200, "2048x2048-height": 630 } }, "featured_blogs": [ { "data": { "ID": "2084", "user_login": "maria.ripemo@hotmail.com", "user_pass": "$P$B6UIsoNBjQkKAzy37xFmT34NFCipRO.", "user_nicename": "maria-ripemo", "user_email": "maria.ripemo@hotmail.com", "user_url": "", "user_registered": "2019-09-09 20:24:43", "user_activation_key": "", "user_status": "0", "display_name": "maria.ripemo@hotmail.com" }, "ID": 2084, "caps": { "blogger": true }, "cap_key": "wp_capabilities", "roles": [ "blogger" ], "allcaps": { "create_posts": true, "level_0": true, "read": true, "edit_media": true, "upload_files": true, "edit_blogs": true, "publish_blogs": true, "edit_published_blogs": true, "edit_private_blogs": true, "edit_events": true, "publish_events": true, "edit_published_events": true, "edit_private_events": true, "assign_verksamheters": true, "assign_amnens": true, "assign_temas": true, "assign_kommuners": true, "blogger": true }, "filter": null }, { "data": { "ID": "2017", "user_login": "snms00", "user_pass": "$P$BCWtvQfGKEfgojIZfjAU6BJ0FZ9UUL1", "user_nicename": "elevhalsan-pa-norrstrandsskolan-4-6", "user_email": "magnus.sjodin@karlstad.se", "user_url": "", "user_registered": "2013-11-06 10:35:50", "user_activation_key": "", "user_status": "0", "display_name": "snms00" }, "ID": 2017, "caps": { "blogger": true }, "cap_key": "wp_capabilities", "roles": [ "blogger" ], "allcaps": { "create_posts": true, "level_0": true, "read": true, "edit_media": true, "upload_files": true, "edit_blogs": true, "publish_blogs": true, "edit_published_blogs": true, "edit_private_blogs": true, "edit_events": true, "publish_events": true, "edit_published_events": true, "edit_private_events": true, "assign_verksamheters": true, "assign_amnens": true, "assign_temas": true, "assign_kommuners": true, "blogger": true }, "filter": null }, { "data": { "ID": "2054", "user_login": "SOL i V\u00e4rmland", "user_pass": "$P$B9sEAS7872fGIqXBYRSeC6DdjVY61q1", "user_nicename": "sol-i-varmland", "user_email": "marleneandersson7@icloud.com", "user_url": "", "user_registered": "2016-06-02 11:41:04", "user_activation_key": "", "user_status": "0", "display_name": "SOL i V\u00e4rmland" }, "ID": 2054, "caps": { "blogger": true }, "cap_key": "wp_capabilities", "roles": [ "blogger" ], "allcaps": { "create_posts": true, "level_0": true, "read": true, "edit_media": true, "upload_files": true, "edit_blogs": true, "publish_blogs": true, "edit_published_blogs": true, "edit_private_blogs": true, "edit_events": true, "publish_events": true, "edit_published_events": true, "edit_private_events": true, "assign_verksamheters": true, "assign_amnens": true, "assign_temas": true, "assign_kommuners": true, "blogger": true }, "filter": null } ], "featured_events": [ 10398, 9025, 10791 ], "wordlists": [ { "title": "Hem- och konsumentkunskap", "int_name": "hemochkonsumentkunskap", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1rFDx9yveliwcrqUGUGzKhEhPLvHVS78N13tcEtzq7PY\/edit?usp=sharing", "description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Hem- och konsumentkunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d. Listan \u00e4r uppdelad i fyra avdelningar: Mat och m\u00e5ltider, h\u00e4lsa, konsumtion och ekonomi, milj\u00f6 och livsstil.", "information": "Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,E,Q", "published": true }, { "title": "Idrott och h\u00e4lsa", "int_name": "idrott_och_halsa", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1XLC275nQftpUryo7_R05mEO_F2067LMQ5IroCRBTP4I\/edit?usp=sharing", "description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Idrott och h\u00e4lsa, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.", "information": "
Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,F,O", "published": true }, { "title": "Allm\u00e4nna skolord", "int_name": "allmannaskolord", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1ErZinP9crYwK6z-p7WI379bmn7v369FAsZ0G3mMyQnY\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med ord som anv\u00e4nds i skolan och inte h\u00f6r till ett speciellt \u00e4mne, p\u00e5 olika spr\u00e5k. Ord som till exempel analysera, rast och schema.", "information": "", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "F", "published": true }, { "title": "Vardagsord", "int_name": "konversation", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/18WlLnaT1zNI54EDvNE2zg0WUzzoVtHgsHuJdIusnbuc\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med vardagliga ord och fraser f\u00f6r konversation. Till exempel hej, god morgon, ett, tv\u00e5, tre, frukost, gr\u00f6n, r\u00f6d och katt :)", "information": "
Stort tack till Refugee Phrasebook, som bidragit med ord och \u00f6vers\u00e4ttningar i den h\u00e4r listan.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,G", "published": true }, { "title": "SYV Studie- och yrkesv\u00e4gledning", "int_name": "syv", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1YIeQD6DE9KaXwyCQ_vKZkSsiYP72meBDtb65fCa02p4\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med begrepp som anv\u00e4nds inom studie- och yrkesv\u00e4gledning, framf\u00f6rallt p\u00e5 h\u00f6gstadiet.", "information": "", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,G", "published": true }, { "title": "Religionskunskap", "int_name": "religionskunskap", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1Y7ISXd4KYtLxJZ_7J5_XyofIeo10Pn5LBdeTtzDjI-Q\/edit?usp=sharing", "description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet religionskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.", "information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,E", "published": true }, { "title": "F\u00f6rskoleord", "int_name": "forskoleord", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/11i-iMec6l5QDJdZDp3EtLLOQ-VBYYvBSUlrN-qJ6mbs\/edit?usp=sharing", "description": "Ord som anv\u00e4nds p\u00e5 f\u00f6rskolan och vad de heter p\u00e5 olika spr\u00e5k. Orden \u00e4r skrivna med det svenska alfabetet f\u00f6r att de ska vara l\u00e4ttare att uttala. De \u00e4r grupperade efter olika l\u00e4rmilj\u00f6er, till exempel atelj\u00e9, matbordet, hallen. Klicka och v\u00e4lj vilka spr\u00e5k du vill visa i listan. Bilder och ritade tecken g\u00e5r ocks\u00e5 att visa.", "information": "
Stort tack till Malin Brink p\u00e5 Dirigentens f\u00f6rskola i Karlstad som sammanst\u00e4llt orden och samlat in \u00f6vers\u00e4ttningar fr\u00e5n v\u00e5rdnadshavare. Ritade Tecken \u00a9 Specialpedagogiska skolmyndigheten. Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,T,U", "published": true }, { "title": "Samh\u00e4llskunskap", "int_name": "samhallskunskap", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1whE8jaGoXx6yAcsC5pBKCRKq2nOlhia5LCT7-LAdmW8\/edit?usp=sharing", "description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet samh\u00e4llskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.", "information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,F", "published": true }, { "title": "Fysik", "int_name": "fysik", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1hJZI_5MTg6FCU1yspRyiihCpIPfH7prlVvGnkqvY-R0\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med viktiga begrepp inom fysik, p\u00e5 olika spr\u00e5k.", "information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av NO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,F", "published": true }, { "title": "Sex och samlevnad", "int_name": "sexochsamlevnad", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1j-cKDrMEmvMqnDMpI85DPVan0EPPAJGgHpp-xzhl9Yc\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med begrepp inom sex och samlevnad p\u00e5 flera olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.", "information": "