Entreprenöriellt lärande
Ett tillstånd av flowEntreprenöriellt lärande
Visa!?Här kan du bläddra bland äldre blogginlägg
{ "ImageClass": "Timber\\Image", "PostClass": "Timber\\Post", "TermClass": "Timber\\Term", "object_type": "post", "custom": { "_fgd2wp_old_node_id": "737", "featured_teaser": "0", "_featured_teaser": "field_61d462b2e583c" }, "id": 6336, "ID": 6336, "post_author": "2029", "post_content": "I veckan var vi och h\u00f6ll fortbildning i Eda kommun. V\u00e5rt fokus var hur vi i v\u00e5rt vardagsarbete f\u00e5r eleverna att k\u00e4nna drivkraft och hur vi kan underl\u00e4tta v\u00e5rt arbete genom att planera \u00e4mnes\u00f6vergripande. M\u00e5nga av kunskapskraven g\u00e5r ju igen i flera \u00e4mnen, s\u00e5 ist\u00e4llet f\u00f6r att vi skapar uppgifter och projekt i varje enskilt \u00e4mne, finns det vinster att g\u00f6ra genom att skapa en uppgift som sedan kan bed\u00f6mas utifr\u00e5n flera olika \u00e4mnesperspektiv. Jag brukar kallade det en \u201dKinder\u00e4ggs-uppgift\u201d. (Ni vet, 3-i-1, allts\u00e5 en uppgift som ger flera vinster.) Om eleverna f\u00e5r s\u00e4tta t\u00e4nderna i uppgifter som de tydligt ser flera vinster med och blir motiverade till, kommer engagemanget och motivationen att \u00f6ka.<\/p>
L\u00e4rarna i Eda l\u00e4ser samtidigt boken \u201dLektionen \u00e4r helig\u201d av John Steinberg och vi f\u00f6rs\u00f6ker d\u00e5 knyta an till det som Steinberg lyfter i boken. D\u00e4r skriver han bland annat om hitta tillst\u00e5nd av \u201dFlow\u201d \u2013 n\u00e4r man \u00e4r s\u00e5 engagerad i sin uppgift att man tappar tid och rum, har koncentration och fokus och upplever meningsfullhet i sitt arbete. Detta flow-tillst\u00e5nd kan man hamna i n\u00e4r man g\u00f6r sin favoritsyssla p\u00e5 fritiden, men \u00e4ven i klassrummet i sin l\u00e4rarroll. N\u00e4r vi har flow d\u00e5 m\u00e5r vi bra och presterar d\u00e4rmed b\u00e4ttre. Eftersom vi \u00e4r olika s\u00e5 \u00e4r det s\u00e4kert inte samma typ av aktivitet som s\u00e4tter mig i ett flow-tillst\u00e5nd som f\u00e5r dig att hamna d\u00e4r. Men n\u00e4r l\u00e4rarna i Eda fick ber\u00e4tta f\u00f6r varandra om sina flow-tillst\u00e5nd p\u00e5 jobbet, s\u00e5g jag hur ansikten l\u00f6s upp och hur kroppsspr\u00e5ket blev engagerat. Hur kan vi d\u00e5 skapa fler av dessa flow-stunder?<\/p>
Likadant \u00e4r det f\u00f6rst\u00e5s f\u00f6r eleverna. I vilken l\u00e4randesituation ser vi att eleverna har flow? Vilken typ av uppgift var det? Hur satt de och jobbade? Hur mycket av uppgiften hade de kunnat p\u00e5verka? Givetvis kan ett upphackat tidschema f\u00f6rsv\u00e5ra detta, men vad kan vi g\u00f6ra f\u00f6r att underl\u00e4tta f\u00f6rekomsten av detta tillst\u00e5nd?<\/p>
Jag har sj\u00e4lv ett tydligt minne av hur vi skapade film med en grupp elever. De var s\u00e5 engagerade och motiverade att de valde bort att g\u00e5 p\u00e5 rast och ville heller inte g\u00e5 hem n\u00e4r dagen var slut. Filmuppgiften var tydligt f\u00f6rankrad i flera \u00e4mnens kursplaner och de utvecklade m\u00e5nga f\u00f6rm\u00e5gor under processens g\u00e5ng. F\u00f6r mig som pedagog kunde jag fokusera mer p\u00e5 deras l\u00e4rande och utveckling n\u00e4r motivation och det sj\u00e4lvreglande l\u00e4randet infann sig s\u00e5 l\u00e4tt.<\/p>
N\u00e4r l\u00e4rarna i Eda under eftermiddagen planerade kommande aktiviteter utifr\u00e5n v\u00e5ra nyckelfr\u00e5gor, fick vi h\u00f6ra om sp\u00e4nnande \u00e4mnes\u00f6vergripande projekt, i sm\u00e5tt som stort, som med s\u00e4kerhet kommer f\u00e5 m\u00e5nga av eleverna att se sammanhang \u00f6ver \u00e4mnesgr\u00e4nserna och att hitta flow-tillst\u00e5nd i l\u00e4randet.<\/p>
Jag \u00e4r \u00f6vertygad om att f\u00f6rpackning av olika skoluppgifter spelar v\u00e4ldigt stor roll f\u00f6r just motivationen. Det \u00e4r v\u00e5r uppgift som pedagoger att hitta en lustfylld ing\u00e5ng, att visa p\u00e5 sammanhang och \u00e4mnes\u00f6vergripande f\u00f6rm\u00e5gor som l\u00e4ttare hj\u00e4lper eleverna att hitta lusten och meningsfullhet och d\u00e4rigenom f\u00e5 dem till ett tillst\u00e5nd av flow.<\/p>
N\u00e4r ser du flow i din verksamhet?<\/p>
<\/p>
Mattias Walan<\/p>
Framtidsfr\u00f6n<\/p>", "post_date": "2014-10-30 07:49:46", "post_excerpt": "", "post_parent": 0, "post_status": "publish", "post_title": "Ett tillst\u00e5nd av flow", "post_type": "blog", "slug": "ett-tillstand-av-flow", "_fgd2wp_old_node_id": "737", "featured_teaser": "0", "_featured_teaser": "field_61d462b2e583c", "post_date_gmt": "2014-10-30 07:49:46", "comment_status": "open", "ping_status": "open", "post_password": "", "post_name": "ett-tillstand-av-flow", "to_ping": "", "pinged": "", "post_modified": "2014-10-30 07:49:46", "post_modified_gmt": "2014-10-30 07:49:46", "post_content_filtered": "", "guid": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/blog\/framtidsfron\/20141030\/ett-tillstand-av-flow\/", "menu_order": 0, "post_mime_type": "", "comment_count": "0", "filter": "raw", "status": "publish" }
""
{ "video": { "kategoripanel": true, "senaste": true }, "default_post_image": { "ID": 10202, "id": 10202, "title": "pv-placeholder", "filename": "pv-placeholder.jpg", "filesize": 47120, "url": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "link": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/pv-placeholder\/", "alt": "", "author": "2003", "description": "", "caption": "", "name": "pv-placeholder", "status": "inherit", "uploaded_to": 0, "date": "2022-02-08 13:12:58", "modified": "2022-02-08 13:12:58", "menu_order": 0, "mime_type": "image\/jpeg", "type": "image", "subtype": "jpeg", "icon": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-includes\/images\/media\/default.png", "width": 1200, "height": 630, "sizes": { "thumbnail": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-400x400.jpg", "thumbnail-width": 400, "thumbnail-height": 400, "medium": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-800x420.jpg", "medium-width": 800, "medium-height": 420, "medium_large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-768x403.jpg", "medium_large-width": 768, "medium_large-height": 403, "large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "large-width": 1200, "large-height": 630, "1536x1536": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "1536x1536-width": 1200, "1536x1536-height": 630, "2048x2048": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "2048x2048-width": 1200, "2048x2048-height": 630 } }, "featured_blogs": [ { "data": { "ID": "2084", "user_login": "maria.ripemo@hotmail.com", "user_pass": "$P$B6UIsoNBjQkKAzy37xFmT34NFCipRO.", "user_nicename": "maria-ripemo", "user_email": "maria.ripemo@hotmail.com", "user_url": "", "user_registered": "2019-09-09 20:24:43", "user_activation_key": "", "user_status": "0", "display_name": "maria.ripemo@hotmail.com" }, "ID": 2084, "caps": { "blogger": true }, "cap_key": "wp_capabilities", "roles": [ "blogger" ], "allcaps": { "create_posts": true, "level_0": true, "read": true, "edit_media": true, "upload_files": true, "edit_blogs": true, "publish_blogs": true, "edit_published_blogs": true, "edit_private_blogs": true, "edit_events": true, "publish_events": true, "edit_published_events": true, "edit_private_events": true, "assign_verksamheters": true, "assign_amnens": true, "assign_temas": true, "assign_kommuners": true, "blogger": true }, "filter": null }, { "data": { "ID": "2044", "user_login": "Jennelie \u00d6rtendahl", "user_pass": "$P$BEtYKaAO1fiDpvJ68oGO561MIaUCwa\/", "user_nicename": "jennelie-ortendahl", "user_email": "ortendahljennelie@gmail.com", "user_url": "", "user_registered": "2015-08-19 13:27:19", "user_activation_key": "", "user_status": "0", "display_name": "Jennelie \u00d6rtendahl" }, "ID": 2044, "caps": { "blogger": true }, "cap_key": "wp_capabilities", "roles": [ "blogger" ], "allcaps": { "create_posts": true, "level_0": true, "read": true, "edit_media": true, "upload_files": true, "edit_blogs": true, "publish_blogs": true, "edit_published_blogs": true, "edit_private_blogs": true, "edit_events": true, "publish_events": true, "edit_published_events": true, "edit_private_events": true, "assign_verksamheters": true, "assign_amnens": true, "assign_temas": true, "assign_kommuners": true, "blogger": true }, "filter": null }, { "data": { "ID": "2054", "user_login": "SOL i V\u00e4rmland", "user_pass": "$P$B9sEAS7872fGIqXBYRSeC6DdjVY61q1", "user_nicename": "sol-i-varmland", "user_email": "marleneandersson7@icloud.com", "user_url": "", "user_registered": "2016-06-02 11:41:04", "user_activation_key": "", "user_status": "0", "display_name": "SOL i V\u00e4rmland" }, "ID": 2054, "caps": { "blogger": true }, "cap_key": "wp_capabilities", "roles": [ "blogger" ], "allcaps": { "create_posts": true, "level_0": true, "read": true, "edit_media": true, "upload_files": true, "edit_blogs": true, "publish_blogs": true, "edit_published_blogs": true, "edit_private_blogs": true, "edit_events": true, "publish_events": true, "edit_published_events": true, "edit_private_events": true, "assign_verksamheters": true, "assign_amnens": true, "assign_temas": true, "assign_kommuners": true, "blogger": true }, "filter": null } ], "featured_events": [ 11713, 11344, 11706 ], "wordlists": [ { "title": "Hem- och konsumentkunskap", "int_name": "hemochkonsumentkunskap", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1rFDx9yveliwcrqUGUGzKhEhPLvHVS78N13tcEtzq7PY\/edit?usp=sharing", "description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Hem- och konsumentkunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d. Listan \u00e4r uppdelad i fyra avdelningar: Mat och m\u00e5ltider, h\u00e4lsa, konsumtion och ekonomi, milj\u00f6 och livsstil.", "information": "Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,E,Q", "published": true }, { "title": "Idrott och h\u00e4lsa", "int_name": "idrott_och_halsa", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1XLC275nQftpUryo7_R05mEO_F2067LMQ5IroCRBTP4I\/edit?usp=sharing", "description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Idrott och h\u00e4lsa, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.", "information": "
Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,F,O", "published": true }, { "title": "Allm\u00e4nna skolord", "int_name": "allmannaskolord", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1ErZinP9crYwK6z-p7WI379bmn7v369FAsZ0G3mMyQnY\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med ord som anv\u00e4nds i skolan och inte h\u00f6r till ett speciellt \u00e4mne, p\u00e5 olika spr\u00e5k. Ord som till exempel analysera, rast och schema.", "information": "", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "F", "published": true }, { "title": "Vardagsord", "int_name": "konversation", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/18WlLnaT1zNI54EDvNE2zg0WUzzoVtHgsHuJdIusnbuc\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med vardagliga ord och fraser f\u00f6r konversation. Till exempel hej, god morgon, ett, tv\u00e5, tre, frukost, gr\u00f6n, r\u00f6d och katt :)", "information": "
Stort tack till Refugee Phrasebook, som bidragit med ord och \u00f6vers\u00e4ttningar i den h\u00e4r listan.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,G", "published": true }, { "title": "SYV Studie- och yrkesv\u00e4gledning", "int_name": "syv", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1YIeQD6DE9KaXwyCQ_vKZkSsiYP72meBDtb65fCa02p4\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med begrepp som anv\u00e4nds inom studie- och yrkesv\u00e4gledning, framf\u00f6rallt p\u00e5 h\u00f6gstadiet.", "information": "", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,G", "published": true }, { "title": "Religionskunskap", "int_name": "religionskunskap", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1Y7ISXd4KYtLxJZ_7J5_XyofIeo10Pn5LBdeTtzDjI-Q\/edit?usp=sharing", "description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet religionskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.", "information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,E", "published": true }, { "title": "F\u00f6rskoleord", "int_name": "forskoleord", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/11i-iMec6l5QDJdZDp3EtLLOQ-VBYYvBSUlrN-qJ6mbs\/edit?usp=sharing", "description": "Ord som anv\u00e4nds p\u00e5 f\u00f6rskolan och vad de heter p\u00e5 olika spr\u00e5k. Orden \u00e4r skrivna med det svenska alfabetet f\u00f6r att de ska vara l\u00e4ttare att uttala. De \u00e4r grupperade efter olika l\u00e4rmilj\u00f6er, till exempel atelj\u00e9, matbordet, hallen. Klicka och v\u00e4lj vilka spr\u00e5k du vill visa i listan. Bilder och ritade tecken g\u00e5r ocks\u00e5 att visa.", "information": "
Stort tack till Malin Brink p\u00e5 Dirigentens f\u00f6rskola i Karlstad som sammanst\u00e4llt orden och samlat in \u00f6vers\u00e4ttningar fr\u00e5n v\u00e5rdnadshavare. Ritade Tecken \u00a9 Specialpedagogiska skolmyndigheten. Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,T,U", "published": true }, { "title": "Samh\u00e4llskunskap", "int_name": "samhallskunskap", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1whE8jaGoXx6yAcsC5pBKCRKq2nOlhia5LCT7-LAdmW8\/edit?usp=sharing", "description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet samh\u00e4llskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.", "information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,F", "published": true }, { "title": "Fysik", "int_name": "fysik", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1hJZI_5MTg6FCU1yspRyiihCpIPfH7prlVvGnkqvY-R0\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med viktiga begrepp inom fysik, p\u00e5 olika spr\u00e5k.", "information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av NO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,F", "published": true }, { "title": "Sex och samlevnad", "int_name": "sexochsamlevnad", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1j-cKDrMEmvMqnDMpI85DPVan0EPPAJGgHpp-xzhl9Yc\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med begrepp inom sex och samlevnad p\u00e5 flera olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.", "information": "