Blogg
Jag är klasslärare i en åk 3 och arbetar i Åmåls kommun. Vi har just startat igång läslyftet i vår kommun. Det känns fantastiskt att vi i vår kommun också ska få delta i detta. Det är ju det här vi alltid frågat efter: vi vill ha pedagogiska diskussioner på våra möten. Nu ska vi få ha det. I en organiserad form och med väl genomtänkta texter och uppgifter. Läslyftet är ett kollegialt lärande. Vi träffas varannnan vecka och diskuterar pedagogik, texter och aktiviteter vi har prövat. Jag har mött lärare från andra kommuner som frågar: Hur kommer det sig att ni får göra läslyftet? Vem har drivit det? Då känner jag mig priviligerad.
Vi har en egen organisation kring detta som vi kallar: Åmålsmodellen. Vad den innebär är bl.a. att den har ett långsammare tempo men också att alla lärare ska vara med i läslyftet. Det tycker vi är en jättebra satsning. Det innebär att i min lärgrupp som jag är lärledare i, så är vi lärare från olika årskurser och från olika skolor. Vi är allt ifrån idrottslärare, resurslärare och klasslärare. Vi ska arbeta med modulen Tolka och skriva text i skolans alla ämnen. I Åmål så deltar alla lärare från förskola till gymnasium. Som en första inspiration fick vi flera föreläsningar av Anne-Marie Körling, Inger Olsson, Per Fagerström, Marie Weirum och Zara Hedelin från Karlstad universitet. De har varit med och utformat en del av modulerna i läslyftet från skolverket. De var alla verkligen inspirerande och det känns kul att få köra igång och vara med i detta. I den här bloggen kommer jag att dela med mig en del av vad jag lär mig i läslyftet.
Förskoleklass | Grundskola/Grundsärskola
Reciprok undervisning för att förstå texterHär kan du bläddra bland äldre blogginlägg
{ "ImageClass": "Timber\\Image", "PostClass": "Timber\\Post", "TermClass": "Timber\\Term", "object_type": "post", "custom": { "_thumbnail_id": "7429", "_fgd2wp_old_node_id": "2177", "featured_teaser": "0", "_featured_teaser": "field_61d462b2e583c" }, "id": 7434, "ID": 7434, "post_author": "2057", "post_content": "<\/p>
<\/p>
L\u00e4rare har alltid pratat kring texter<\/strong><\/h2>
Att arbeta med l\u00e4sf\u00f6rst\u00e5else g\u00f6r vi l\u00e4rare hela tiden utan att vi t\u00e4nker p\u00e5 det. S\u00e5 fort vi l\u00e4ser h\u00f6gt s\u00e5 st\u00e4ller vi automatiskt fr\u00e5gor till barnen. Vad tror ni ska h\u00e4nda? <\/span>Vad menas med ...? <\/span> Reciprok <\/em>undervisning kan \u00f6vers\u00e4ttas till \u00f6msesidigt<\/em> l\u00e4rande. Man ska l\u00e4ra sig i dialog med andra. Man arbetar lite i taget med texten och man ska vara en aktiv l\u00e4sare.
<\/span><\/p>Vad \u00e4r nytt med reciprok undervisning?<\/em><\/strong> <\/span><\/h2>
Reciprok undervisning \u00e4r strukturerade<\/em> textsamtal. Vi ska undervisa om de olika strategierna vi har n\u00e4r vi l\u00e4ser. Goda l\u00e4sare anv\u00e4nder dessa strategier helt av sig sj\u00e4lva utan att vi undervisar om dem. Det vi nu ska g\u00f6ra \u00e4r att lysa p\u00e5 dessa och undervisa om dem s\u00e5 att alla elever anv\u00e4nder dem och blir goda l\u00e4sare med bra l\u00e4sf\u00f6rst\u00e5else; dvs de ska bli aktiva l\u00e4sare. <\/span><\/p>
Hur blir man en aktiv l\u00e4sare?
<\/strong><\/h2>Vi ska arbeta med fyra viktiga strategier:<\/p>
- F\u00f6regripa: v<\/span><\/span>ad tror vi kommer att texten handlar om?<\/span><\/li>
- St\u00e4lla egna fr\u00e5gor: g\u00e4rna inferensfr\u00e5gor som fr\u00e5gar efter att man l\u00e4ser mellan och bortom raderna.<\/li>
- Reda ut oklarheter: <\/span><\/span>Vad ska vi g\u00f6ra n\u00e4r vi tr\u00e4ffar p\u00e5 ett nytt ord eller begrepp f\u00f6r att f\u00f6rst\u00e5 inneh\u00e5llet.<\/span><\/li>
- <\/span>Sammanfatta<\/li><\/ul>
Hur ska man d\u00e5 arbeta?
<\/strong><\/h2>Anv\u00e4nder man olika figurer f\u00f6r de olika strategierna blir de mer tydliga. N\u00e4r vi pratar om vad som kanske kommer att h\u00e4nda har vi en sp\u00e5gumma:<\/span><\/p>
<\/span><\/p>
N\u00e4r vi samlar ihop det viktigaste i en text \u00e4r vi en cowboy :
<\/span><\/p>
<\/span><\/p>
Detektiven st\u00e4ller <\/span>fr\u00e5gor osv..<\/span><\/p>
<\/span><\/p>
Roligare med figurer
<\/strong><\/h2>-Tydligare undervisning<\/em><\/strong><\/p>
N\u00e4r jag har dessa figurer p\u00e5 ett kort som jag visar upp varje g\u00e5ng jag vill att vi arbetar med en av strategierna s\u00e5 blir jag som l\u00e4rare tydligare i min undervisning. I och med att korten ligger framme vid tavlan anv\u00e4nder jag dem. Ju oftare jag tar fram dem ju b\u00e4ttre blir vi p\u00e5 detta. Jag anv\u00e4nder dem inte bara n\u00e4r vi arbetar med texter utan \u00e4ven n\u00e4r vi ser faktafilm:Om vi nu \u00e4r en cowboy och ska sammanfatta inneh\u00e5llet: vilka <\/span>nyckelord<\/span>ord fanns i filmen? Vi har ocks\u00e5 nyckelord n\u00e4r vi skriver texter.<\/span><\/p>
\u2013 Eleverna \u00e4lskar rutiner och procedurer!<\/em><\/strong><\/p>
N\u00e4r vi h\u00e5ller upp sp\u00e5gumman s\u00e5 blir det en signal: nu f\u00e5r man gissa och ber\u00e4tta och det kan inte bli fel.<\/span><\/p>
\u2013 om vi nu \u00e4r en sp\u00e5gumma och ser in i v\u00e5r kula ; vad tror ni att vi kommer att se?<\/em> <\/span><\/p>
\u2013 Det blir roligare<\/em><\/strong><\/p>
N\u00e4r vi har dessa figurer blir det dessutom lite roligare b\u00e5de f\u00f6r mig och eleverna. Man f\u00e5r igenk\u00e4nnandets gl\u00e4dje. <\/span><\/p>
Modellering<\/strong><\/h2>
Vi ska undervisa om hur man st\u00e4ller fr\u00e5gor till texterna genom att t\u00e4nka h\u00f6gt och visa p\u00e5 en modell. Vilka ord kan man anv\u00e4nda n\u00e4r man st\u00e4ller fr\u00e5gor. Det \u00e4r viktigt att man inte bara st\u00e4ller faktafr\u00e5gor utan \u00e4ven varf\u00f6r- och hur-<\/em>fr\u00e5gor. L\u00e4rare ska visa elever hur man kan st\u00e4lla fr\u00e5gor. <\/span>L\u00e4raren ska modellera<\/em><\/strong> hur man ska g\u00f6ra n\u00e4r man l\u00e4ser; Hur man t\u00e4nker och vilka ord man kan anv\u00e4nda d\u00e5;<\/p>
\u2013 Jag tror <\/em><\/p>
\u2013 jag t\u00e4nker...<\/em><\/p>
\u2013 jag kan t\u00e4nka mig att...<\/em><\/p>
\u2013 jag undrar om inte..<\/em><\/p>
Efter hand ska eleverna ta \u00f6ver fr\u00e5gorna mer och mer.<\/span><\/p>
Nya ord<\/strong><\/h2>
Ist\u00e4llet f\u00f6r att fr\u00e5ga om det finnns sv\u00e5ra ord \u00e4r det l\u00e4ttare att prata om nya ord<\/em><\/strong>. D\u00e5 skapar man nyfikenhet. Sv\u00e5ra<\/em><\/strong> ord kan ju k\u00e4nnas som de visar p\u00e5 brister hos eleven. <\/p>
Mellan raderna och bortom raderna<\/strong><\/h2>
En av tankarna med reciprok l\u00e4sning \u00e4r att eleverna ska kunna relatera till texten med egna erfarenheter. Det kan bli en sv\u00e5r balansg\u00e5ng mellan att ber\u00e4tta om sina egna tankar och att h\u00e5lla sig till texten. Ett s\u00e4tt att komma tillbaka till texten kan vara
- H\u00f6r ni om vi g\u00e5r in i texten igen s\u00e5 l\u00e4ser vi klart den, s\u00e5 kan vi <\/em>prata mycket om detta sen.<\/em><\/p><\/span><\/span>Skolverkets moduler om reciprok undervisning <\/strong><\/h2>
F\u00f6r osssom redan har arbetat med l\u00e4sstrategier sedan en tid tillbaka \u00e4r det intressant att l\u00e4sa vad skolverkets moduler skriver om detta utifr\u00e5n ett mer objektivt perspektiv. Vi har ju tagit del av En l\u00e4sande klass\u2013materialet och hur de visar att man kan arbeta. I olika l\u00e4romedel som t.ex ABC-klubben \u00e4r det ocks\u00e5 ett uppl\u00e4gg som inkluderar l\u00e4sf\u00f6rst\u00e5else\u2013strategier. <\/span><\/p>
<\/span><\/p>
I skolverkets modultext kring detta s\u00e4ger de att man ska vara f\u00f6rsiktig med att arbeta med fler \u00e4n en strategi i taget. Annars kan det bli r\u00f6rigt f\u00f6r eleverna. En annan kritik \u00e4r att undervisningen ocks\u00e5 <\/span>kan <\/span>bli <\/span>f\u00f6r<\/em> rituell.<\/span><\/p>
Vad s\u00e4ger forskningen?
<\/strong><\/h2>Men framf\u00f6rallt visar forskning p\u00e5 att det \u00e4r viktigt att arbeta med strategierna<\/em><\/strong>. Det k\u00e4nns roligt att vi p\u00e5 v\u00e5r skola har ett l\u00e4romedel; ABC-klubben, som vilar p\u00e5 modern forskning och d\u00e4r man har lagt upp arbetet utefter den. I l\u00e4nken nedan finns en intervju med Monica Reichenberg om hennes och Ingvar Lundbergs forskning kring detta.<\/span><\/p>
<\/span>H\u00e4r klipper hon s\u00f6nder texten f\u00f6r att bara diskutera rubriken f\u00f6rst:<\/span><\/span><\/p>
<\/a><\/p>
<\/span>
<\/span><\/span><\/span><\/div><\/div><\/div>", "post_date": "2018-03-27 13:58:26", "post_excerpt": "", "post_parent": 0, "post_status": "publish", "post_title": "Reciprok undervisning f\u00f6r att f\u00f6rst\u00e5 texter", "post_type": "blog", "slug": "reciprok-undervisning-att-forsta-texter", "_thumbnail_id": "7429", "_fgd2wp_old_node_id": "2177", "featured_teaser": "0", "_featured_teaser": "field_61d462b2e583c", "post_date_gmt": "2018-03-27 13:58:26", "comment_status": "open", "ping_status": "open", "post_password": "", "post_name": "reciprok-undervisning-att-forsta-texter", "to_ping": "", "pinged": "", "post_modified": "2018-03-27 13:58:26", "post_modified_gmt": "2018-03-27 13:58:26", "post_content_filtered": "", "guid": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/blog\/eva-wohrer\/20180327\/reciprok-undervisning-att-forsta-texter\/", "menu_order": 0, "post_mime_type": "", "comment_count": "0", "filter": "raw", "status": "publish" }tags
[ { "PostClass": "Timber\\Post", "TermClass": "Term", "object_type": "term", "_children": null, "name": "ABC-klubben", "taxonomy": "post_tag", "id": 2292, "ID": 2292, "term_id": 2292, "slug": "abc-klubben", "term_group": 0, "term_taxonomy_id": 2292, "parent": 0, "count": 1, "filter": "raw" }, { "PostClass": "Timber\\Post", "TermClass": "Term", "object_type": "term", "_children": null, "name": "En l\u00e4sande klass", "taxonomy": "post_tag", "id": 1440, "ID": 1440, "term_id": 1440, "slug": "en-lasande-klass", "term_group": 0, "term_taxonomy_id": 1440, "parent": 0, "count": 3, "filter": "raw" }, { "PostClass": "Timber\\Post", "TermClass": "Term", "object_type": "term", "_children": null, "name": "l\u00e4sf\u00f6rst\u00e5elsestrategier", "taxonomy": "post_tag", "id": 1419, "ID": 1419, "term_id": 1419, "slug": "lasforstaelsestrategier", "term_group": 0, "term_taxonomy_id": 1419, "parent": 0, "count": 7, "filter": "raw" }, { "PostClass": "Timber\\Post", "TermClass": "Term", "object_type": "term", "_children": null, "name": "L\u00e4slyft", "taxonomy": "post_tag", "id": 2174, "ID": 2174, "term_id": 2174, "slug": "laslyft", "term_group": 0, "term_taxonomy_id": 2174, "parent": 0, "count": 3, "filter": "raw" }, { "PostClass": "Timber\\Post", "TermClass": "Term", "object_type": "term", "_children": null, "name": "mellan raderna", "taxonomy": "post_tag", "id": 1381, "ID": 1381, "term_id": 1381, "slug": "mellan-raderna", "term_group": 0, "term_taxonomy_id": 1381, "parent": 0, "count": 4, "filter": "raw" }, { "PostClass": "Timber\\Post", "TermClass": "Term", "object_type": "term", "_children": null, "name": "modellera", "taxonomy": "post_tag", "id": 2291, "ID": 2291, "term_id": 2291, "slug": "modellera", "term_group": 0, "term_taxonomy_id": 2291, "parent": 0, "count": 1, "filter": "raw" }, { "PostClass": "Timber\\Post", "TermClass": "Term", "object_type": "term", "_children": null, "name": "reciprok undervisning", "taxonomy": "post_tag", "id": 2290, "ID": 2290, "term_id": 2290, "slug": "reciprok-undervisning", "term_group": 0, "term_taxonomy_id": 2290, "parent": 0, "count": 1, "filter": "raw" } ]fields
{ "video": { "kategoripanel": true, "senaste": true }, "default_post_image": { "ID": 10202, "id": 10202, "title": "pv-placeholder", "filename": "pv-placeholder.jpg", "filesize": 47120, "url": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "link": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/pv-placeholder\/", "alt": "", "author": "2003", "description": "", "caption": "", "name": "pv-placeholder", "status": "inherit", "uploaded_to": 0, "date": "2022-02-08 13:12:58", "modified": "2022-02-08 13:12:58", "menu_order": 0, "mime_type": "image\/jpeg", "type": "image", "subtype": "jpeg", "icon": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-includes\/images\/media\/default.png", "width": 1200, "height": 630, "sizes": { "thumbnail": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-400x400.jpg", "thumbnail-width": 400, "thumbnail-height": 400, "medium": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-800x420.jpg", "medium-width": 800, "medium-height": 420, "medium_large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-768x403.jpg", "medium_large-width": 768, "medium_large-height": 403, "large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "large-width": 1200, "large-height": 630, "1536x1536": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "1536x1536-width": 1200, "1536x1536-height": 630, "2048x2048": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "2048x2048-width": 1200, "2048x2048-height": 630 } }, "featured_blogs": [ { "data": { "ID": "2084", "user_login": "maria.ripemo@hotmail.com", "user_pass": "$P$B6UIsoNBjQkKAzy37xFmT34NFCipRO.", "user_nicename": "maria-ripemo", "user_email": "maria.ripemo@hotmail.com", "user_url": "", "user_registered": "2019-09-09 20:24:43", "user_activation_key": "", "user_status": "0", "display_name": "maria.ripemo@hotmail.com" }, "ID": 2084, "caps": { "blogger": true }, "cap_key": "wp_capabilities", "roles": [ "blogger" ], "allcaps": { "create_posts": true, "level_0": true, "read": true, "edit_media": true, "upload_files": true, "edit_blogs": true, "publish_blogs": true, "edit_published_blogs": true, "edit_private_blogs": true, "edit_events": true, "publish_events": true, "edit_published_events": true, "edit_private_events": true, "assign_verksamheters": true, "assign_amnens": true, "assign_temas": true, "assign_kommuners": true, "blogger": true }, "filter": null }, { "data": { "ID": "2017", "user_login": "snms00", "user_pass": "$P$BCWtvQfGKEfgojIZfjAU6BJ0FZ9UUL1", "user_nicename": "elevhalsan-pa-norrstrandsskolan-4-6", "user_email": "magnus.sjodin@karlstad.se", "user_url": "", "user_registered": "2013-11-06 10:35:50", "user_activation_key": "", "user_status": "0", "display_name": "snms00" }, "ID": 2017, "caps": { "blogger": true }, "cap_key": "wp_capabilities", "roles": [ "blogger" ], "allcaps": { "create_posts": true, "level_0": true, "read": true, "edit_media": true, "upload_files": true, "edit_blogs": true, "publish_blogs": true, "edit_published_blogs": true, "edit_private_blogs": true, "edit_events": true, "publish_events": true, "edit_published_events": true, "edit_private_events": true, "assign_verksamheters": true, "assign_amnens": true, "assign_temas": true, "assign_kommuners": true, "blogger": true }, "filter": null }, { "data": { "ID": "2054", "user_login": "SOL i V\u00e4rmland", "user_pass": "$P$B9sEAS7872fGIqXBYRSeC6DdjVY61q1", "user_nicename": "sol-i-varmland", "user_email": "marleneandersson7@icloud.com", "user_url": "", "user_registered": "2016-06-02 11:41:04", "user_activation_key": "", "user_status": "0", "display_name": "SOL i V\u00e4rmland" }, "ID": 2054, "caps": { "blogger": true }, "cap_key": "wp_capabilities", "roles": [ "blogger" ], "allcaps": { "create_posts": true, "level_0": true, "read": true, "edit_media": true, "upload_files": true, "edit_blogs": true, "publish_blogs": true, "edit_published_blogs": true, "edit_private_blogs": true, "edit_events": true, "publish_events": true, "edit_published_events": true, "edit_private_events": true, "assign_verksamheters": true, "assign_amnens": true, "assign_temas": true, "assign_kommuners": true, "blogger": true }, "filter": null } ], "featured_events": [ 10398, 9025, 10791 ], "wordlists": [ { "title": "Hem- och konsumentkunskap", "int_name": "hemochkonsumentkunskap", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1rFDx9yveliwcrqUGUGzKhEhPLvHVS78N13tcEtzq7PY\/edit?usp=sharing", "description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Hem- och konsumentkunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d. Listan \u00e4r uppdelad i fyra avdelningar: Mat och m\u00e5ltider, h\u00e4lsa, konsumtion och ekonomi, milj\u00f6 och livsstil.", "information": "Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,E,Q", "published": true }, { "title": "Idrott och h\u00e4lsa", "int_name": "idrott_och_halsa", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1XLC275nQftpUryo7_R05mEO_F2067LMQ5IroCRBTP4I\/edit?usp=sharing", "description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Idrott och h\u00e4lsa, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.", "information": "
Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,F,O", "published": true }, { "title": "Allm\u00e4nna skolord", "int_name": "allmannaskolord", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1ErZinP9crYwK6z-p7WI379bmn7v369FAsZ0G3mMyQnY\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med ord som anv\u00e4nds i skolan och inte h\u00f6r till ett speciellt \u00e4mne, p\u00e5 olika spr\u00e5k. Ord som till exempel analysera, rast och schema.", "information": "", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "F", "published": true }, { "title": "Vardagsord", "int_name": "konversation", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/18WlLnaT1zNI54EDvNE2zg0WUzzoVtHgsHuJdIusnbuc\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med vardagliga ord och fraser f\u00f6r konversation. Till exempel hej, god morgon, ett, tv\u00e5, tre, frukost, gr\u00f6n, r\u00f6d och katt :)", "information": "
Stort tack till Refugee Phrasebook, som bidragit med ord och \u00f6vers\u00e4ttningar i den h\u00e4r listan.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,G", "published": true }, { "title": "SYV Studie- och yrkesv\u00e4gledning", "int_name": "syv", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1YIeQD6DE9KaXwyCQ_vKZkSsiYP72meBDtb65fCa02p4\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med begrepp som anv\u00e4nds inom studie- och yrkesv\u00e4gledning, framf\u00f6rallt p\u00e5 h\u00f6gstadiet.", "information": "", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,G", "published": true }, { "title": "Religionskunskap", "int_name": "religionskunskap", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1Y7ISXd4KYtLxJZ_7J5_XyofIeo10Pn5LBdeTtzDjI-Q\/edit?usp=sharing", "description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet religionskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.", "information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,E", "published": true }, { "title": "F\u00f6rskoleord", "int_name": "forskoleord", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/11i-iMec6l5QDJdZDp3EtLLOQ-VBYYvBSUlrN-qJ6mbs\/edit?usp=sharing", "description": "Ord som anv\u00e4nds p\u00e5 f\u00f6rskolan och vad de heter p\u00e5 olika spr\u00e5k. Orden \u00e4r skrivna med det svenska alfabetet f\u00f6r att de ska vara l\u00e4ttare att uttala. De \u00e4r grupperade efter olika l\u00e4rmilj\u00f6er, till exempel atelj\u00e9, matbordet, hallen. Klicka och v\u00e4lj vilka spr\u00e5k du vill visa i listan. Bilder och ritade tecken g\u00e5r ocks\u00e5 att visa.", "information": "
Stort tack till Malin Brink p\u00e5 Dirigentens f\u00f6rskola i Karlstad som sammanst\u00e4llt orden och samlat in \u00f6vers\u00e4ttningar fr\u00e5n v\u00e5rdnadshavare. Ritade Tecken \u00a9 Specialpedagogiska skolmyndigheten. Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,T,U", "published": true }, { "title": "Samh\u00e4llskunskap", "int_name": "samhallskunskap", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1whE8jaGoXx6yAcsC5pBKCRKq2nOlhia5LCT7-LAdmW8\/edit?usp=sharing", "description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet samh\u00e4llskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.", "information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,F", "published": true }, { "title": "Fysik", "int_name": "fysik", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1hJZI_5MTg6FCU1yspRyiihCpIPfH7prlVvGnkqvY-R0\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med viktiga begrepp inom fysik, p\u00e5 olika spr\u00e5k.", "information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av NO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,F", "published": true }, { "title": "Sex och samlevnad", "int_name": "sexochsamlevnad", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1j-cKDrMEmvMqnDMpI85DPVan0EPPAJGgHpp-xzhl9Yc\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med begrepp inom sex och samlevnad p\u00e5 flera olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.", "information": "