post
{
"ImageClass": "Timber\\Image",
"PostClass": "Timber\\Post",
"TermClass": "Timber\\Term",
"object_type": "post",
"custom": {
"_fgd2wp_old_node_id": "1587",
"featured_teaser": "0",
"_featured_teaser": "field_61d462b2e583c"
},
"id": 6986,
"ID": 6986,
"post_author": "2057",
"post_content": "I l\u00e4slyftet har vi f\u00e5tt pr\u00f6va olika samtalsmodeller. Efter att vi sj\u00e4lva f\u00e5tt delta i olika samtalsmodeller blir det l\u00e4ttare att sj\u00e4lv genomf\u00f6ra dem eftersom man f\u00f6rst\u00e5r b\u00e4ttre hur de fungerar. Jag har verkligen omv\u00e4rderat post-it lappars anv\u00e4ndning. Det \u00e4r intressant att se hur man med dem kan styra diskussionerna. \u00c4ven hur olika grupperingar kan p\u00e5verka inneh\u00e5llet och deltagandet i diskussionerna. Alla f\u00e5r dessutom mer tid att ber\u00e4tta om vad de t\u00e4nker<\/p>
Post-it lappar
<\/h2>
En modell vi har anv\u00e4nt i l\u00e4slyftet \u00e4r att innan diskussionen av en text skriver vi upp vad vi vill ta upp ur texten p\u00e5 post-it lappar. Efter en stund sorterar vi lapparna i grupper s\u00e5 som de h\u00f6r ihop. D\u00e4refter tar man en lapp med noteringar som vi en efter en kommenterar och diskuterar laget runt. N\u00e4r vi diskuterat den tar vi n\u00e4sta. P\u00e5 det viset blir allas tankar diskuterade. Man blir ocks\u00e5 tvungen att sj\u00e4lv delta och t\u00e4nka till och kan inte bara h\u00e5lla med n\u00e5gon annan. Alla blir mer delaktiga. N\u00e4r man sj\u00e4lv upplevt det \u00e4r det l\u00e4ttare att anv\u00e4nda det i sin egen organisation av arbete.<\/p>
Arbeta med texter med elever<\/h2>
Att arbeta med post-it lappar med elever g\u00f6r att man snabbt f\u00e5r veta vad alla elever t\u00e4nker om en text. Det h\u00e4r \u00e4r v\u00e4ldigt enkelt och effektivt n\u00e4r man vill diskutera en text. Pl\u00f6tsligt \u00e4r alla mina elever delaktiga i diskussionerna. De \u00e4r tvungna att t\u00e4nka till sj\u00e4lva och tycka n\u00e5got om texten. N\u00e4r vi gjort det n\u00e5gra g\u00e5nger kommer de in i en rutin och de blir snabba p\u00e5 att formulera sig. De s\u00e4tter g\u00e4rna upp sin lapp p\u00e5 tavlan. Vi l\u00e4ser vad som st\u00e5r p\u00e5 dem och sorterar dem i helklass. De vet g\u00e5ngen i diskussionsarbetet och tycker det blir sp\u00e4nnande att se om n\u00e5gon annan tycker som de. De k\u00e4nns f\u00f6rv\u00e4ntansfulla. De blir ocks\u00e5 noggranna med att just deras tankar kommer upp och diskuteras. Alla f\u00e5r delta och synas. Det blir lite mer r\u00e4ttvist \u00e4n n\u00e4r man enbart diskuterar n\u00e5got muntligt. D\u00e5 kan det var 10 stycken som t\u00e4nker samma sak men det \u00e4r ju bara en som f\u00e5r ber\u00e4tta om tanken. <\/p>
Fyrkl\u00f6vern
<\/h2>
En annan modell \u00e4r trekl\u00f6vern eller fyrkl\u00f6vern. Tre elever sitter med ryggen mot varandra. Tre andra elever st\u00e5r upp. De som sitter har penna och papper och var sin fr\u00e5ga. De som st\u00e5r f\u00e5r en minut att svara p\u00e5 en fr\u00e5ga. D\u00e4refter byter man plats i den yttre st\u00e5ende ringen. D\u00e5 f\u00e5r de som st\u00e5r svara p\u00e5 en ny fr\u00e5ga. Sedan byter man en tredje g\u00e5ng. D\u00e4refter byter man plats; de som svarat f\u00e5r skriva. Modellen \u00e4r bra om man snabbt vill f\u00e5 in m\u00e5nga svar p\u00e5 flera fr\u00e5gor. Som alla modeller fungerar de b\u00e4ttre och b\u00e4ttre ju mer rutin eleverna har. Ett tips \u00e4r att st\u00e5 en bit ifr\u00e5n vid sidan om dessa tre-kl\u00f6ver grupper. D\u00e5 \u00e4r det l\u00e4ttare att bryta diskussionen efter ett par minuter \u00e4n n\u00e4r man \u00e4r en del av diskussionen. P\u00e5 det viset blir det l\u00e4ttare att h\u00e5lla tiden och diskussionen inom ramarna man satt upp.<\/p>
Vi beh\u00f6ver arbeta med olika texter <\/h2>
Gemensamma diskussioner \u00e4r viktiga f\u00f6r att utveckla l\u00e4skompetens. Vi beh\u00f6ver arbeta med m\u00e5nga olika slags texter: ber\u00e4ttande, fakta, instruerande och \u00e4ven med argumenterande texter. I flera l\u00e4romedel \u00e4r de f\u00f6rstn\u00e4mnda ofta med men inte lika ofta de argumenterande. Det \u00e4r i de gemensamma diskussionerna vi kan l\u00e4ra oss av varandra. Vi kan modellera hur vi t\u00e4nker n\u00e4r vi tar oss an texter. Det \u00e4r viktigt att vi undervisar i hur vi kan bearbeta och f\u00f6rst\u00e5 texter. Texter vi ger eleverna beh\u00f6ver vi bearbeta och samtala om tillsammans. F\u00f6r att f\u00e5 alla att delta aktivt kan olika samtalsmodeller hj\u00e4lpa till p\u00e5 olika s\u00e4tt. De \u00e4r ocks\u00e5 en bra hj\u00e4lp f\u00f6r att skapa ramar kring diskussionerna n\u00e4r det g\u00e4ller tid, deltagande och inneh\u00e5ll.<\/p>",
"post_date": "2016-11-09 18:22:06",
"post_excerpt": "",
"post_parent": 0,
"post_status": "publish",
"post_title": "Att pr\u00f6va olika samtalsmodeller \u2013 Hur skapar vi mer tid f\u00f6r alla i klassrummet?",
"post_type": "blog",
"slug": "att-prova-olika-samtalsmodeller-hur-skapar-vi-mer-tid-alla-i-klassrummet",
"_fgd2wp_old_node_id": "1587",
"featured_teaser": "0",
"_featured_teaser": "field_61d462b2e583c",
"post_date_gmt": "2016-11-09 18:22:06",
"comment_status": "open",
"ping_status": "open",
"post_password": "",
"post_name": "att-prova-olika-samtalsmodeller-hur-skapar-vi-mer-tid-alla-i-klassrummet",
"to_ping": "",
"pinged": "",
"post_modified": "2016-11-09 18:22:06",
"post_modified_gmt": "2016-11-09 18:22:06",
"post_content_filtered": "",
"guid": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/blog\/eva-wohrer\/20161109\/att-prova-olika-samtalsmodeller-hur-skapar-vi-mer-tid-alla-i-klassrummet\/",
"menu_order": 0,
"post_mime_type": "",
"comment_count": "0",
"filter": "raw",
"status": "publish"
}
tags
[
{
"PostClass": "Timber\\Post",
"TermClass": "Term",
"object_type": "term",
"_children": null,
"name": "fyrkl\u00f6vern",
"taxonomy": "post_tag",
"id": 2144,
"ID": 2144,
"term_id": 2144,
"slug": "fyrklovern",
"term_group": 0,
"term_taxonomy_id": 2144,
"parent": 0,
"count": 1,
"filter": "raw"
},
{
"PostClass": "Timber\\Post",
"TermClass": "Term",
"object_type": "term",
"_children": null,
"name": "post-it",
"taxonomy": "post_tag",
"id": 2143,
"ID": 2143,
"term_id": 2143,
"slug": "post-it",
"term_group": 0,
"term_taxonomy_id": 2143,
"parent": 0,
"count": 1,
"filter": "raw"
},
{
"PostClass": "Timber\\Post",
"TermClass": "Term",
"object_type": "term",
"_children": null,
"name": "samtalsmodeller",
"taxonomy": "post_tag",
"id": 2142,
"ID": 2142,
"term_id": 2142,
"slug": "samtalsmodeller",
"term_group": 0,
"term_taxonomy_id": 2142,
"parent": 0,
"count": 1,
"filter": "raw"
}
]
fields
{
"video": {
"kategoripanel": true,
"senaste": true
},
"default_post_image": {
"ID": 10202,
"id": 10202,
"title": "pv-placeholder",
"filename": "pv-placeholder.jpg",
"filesize": 47120,
"url": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"link": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/pv-placeholder\/",
"alt": "",
"author": "2003",
"description": "",
"caption": "",
"name": "pv-placeholder",
"status": "inherit",
"uploaded_to": 0,
"date": "2022-02-08 13:12:58",
"modified": "2022-02-08 13:12:58",
"menu_order": 0,
"mime_type": "image\/jpeg",
"type": "image",
"subtype": "jpeg",
"icon": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-includes\/images\/media\/default.png",
"width": 1200,
"height": 630,
"sizes": {
"thumbnail": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-400x400.jpg",
"thumbnail-width": 400,
"thumbnail-height": 400,
"medium": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-800x420.jpg",
"medium-width": 800,
"medium-height": 420,
"medium_large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-768x403.jpg",
"medium_large-width": 768,
"medium_large-height": 403,
"large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"large-width": 1200,
"large-height": 630,
"1536x1536": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"1536x1536-width": 1200,
"1536x1536-height": 630,
"2048x2048": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"2048x2048-width": 1200,
"2048x2048-height": 630
}
},
"featured_blogs": [
{
"data": {
"ID": "2084",
"user_login": "maria.ripemo@hotmail.com",
"user_pass": "$P$B6UIsoNBjQkKAzy37xFmT34NFCipRO.",
"user_nicename": "maria-ripemo",
"user_email": "maria.ripemo@hotmail.com",
"user_url": "",
"user_registered": "2019-09-09 20:24:43",
"user_activation_key": "",
"user_status": "0",
"display_name": "maria.ripemo@hotmail.com"
},
"ID": 2084,
"caps": {
"blogger": true
},
"cap_key": "wp_capabilities",
"roles": [
"blogger"
],
"allcaps": {
"create_posts": true,
"level_0": true,
"read": true,
"edit_media": true,
"upload_files": true,
"edit_blogs": true,
"publish_blogs": true,
"edit_published_blogs": true,
"edit_private_blogs": true,
"edit_events": true,
"publish_events": true,
"edit_published_events": true,
"edit_private_events": true,
"assign_verksamheters": true,
"assign_amnens": true,
"assign_temas": true,
"assign_kommuners": true,
"blogger": true
},
"filter": null
},
{
"data": {
"ID": "2017",
"user_login": "snms00",
"user_pass": "$P$BCWtvQfGKEfgojIZfjAU6BJ0FZ9UUL1",
"user_nicename": "elevhalsan-pa-norrstrandsskolan-4-6",
"user_email": "magnus.sjodin@karlstad.se",
"user_url": "",
"user_registered": "2013-11-06 10:35:50",
"user_activation_key": "",
"user_status": "0",
"display_name": "snms00"
},
"ID": 2017,
"caps": {
"blogger": true
},
"cap_key": "wp_capabilities",
"roles": [
"blogger"
],
"allcaps": {
"create_posts": true,
"level_0": true,
"read": true,
"edit_media": true,
"upload_files": true,
"edit_blogs": true,
"publish_blogs": true,
"edit_published_blogs": true,
"edit_private_blogs": true,
"edit_events": true,
"publish_events": true,
"edit_published_events": true,
"edit_private_events": true,
"assign_verksamheters": true,
"assign_amnens": true,
"assign_temas": true,
"assign_kommuners": true,
"blogger": true
},
"filter": null
},
{
"data": {
"ID": "2054",
"user_login": "SOL i V\u00e4rmland",
"user_pass": "$P$B9sEAS7872fGIqXBYRSeC6DdjVY61q1",
"user_nicename": "sol-i-varmland",
"user_email": "marleneandersson7@icloud.com",
"user_url": "",
"user_registered": "2016-06-02 11:41:04",
"user_activation_key": "",
"user_status": "0",
"display_name": "SOL i V\u00e4rmland"
},
"ID": 2054,
"caps": {
"blogger": true
},
"cap_key": "wp_capabilities",
"roles": [
"blogger"
],
"allcaps": {
"create_posts": true,
"level_0": true,
"read": true,
"edit_media": true,
"upload_files": true,
"edit_blogs": true,
"publish_blogs": true,
"edit_published_blogs": true,
"edit_private_blogs": true,
"edit_events": true,
"publish_events": true,
"edit_published_events": true,
"edit_private_events": true,
"assign_verksamheters": true,
"assign_amnens": true,
"assign_temas": true,
"assign_kommuners": true,
"blogger": true
},
"filter": null
}
],
"featured_events": [
10398,
9025,
10791
],
"wordlists": [
{
"title": "Hem- och konsumentkunskap",
"int_name": "hemochkonsumentkunskap",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1rFDx9yveliwcrqUGUGzKhEhPLvHVS78N13tcEtzq7PY\/edit?usp=sharing",
"description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Hem- och konsumentkunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d. Listan \u00e4r uppdelad i fyra avdelningar: Mat och m\u00e5ltider, h\u00e4lsa, konsumtion och ekonomi, milj\u00f6 och livsstil.",
"information": "Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E,Q",
"published": true
},
{
"title": "Idrott och h\u00e4lsa",
"int_name": "idrott_och_halsa",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1XLC275nQftpUryo7_R05mEO_F2067LMQ5IroCRBTP4I\/edit?usp=sharing",
"description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Idrott och h\u00e4lsa, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.",
"information": "
Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F,O",
"published": true
},
{
"title": "Allm\u00e4nna skolord",
"int_name": "allmannaskolord",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1ErZinP9crYwK6z-p7WI379bmn7v369FAsZ0G3mMyQnY\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med ord som anv\u00e4nds i skolan och inte h\u00f6r till ett speciellt \u00e4mne, p\u00e5 olika spr\u00e5k. Ord som till exempel analysera, rast och schema.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "F",
"published": true
},
{
"title": "Vardagsord",
"int_name": "konversation",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/18WlLnaT1zNI54EDvNE2zg0WUzzoVtHgsHuJdIusnbuc\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med vardagliga ord och fraser f\u00f6r konversation. Till exempel hej, god morgon, ett, tv\u00e5, tre, frukost, gr\u00f6n, r\u00f6d och katt :)",
"information": "
Stort tack till Refugee Phrasebook, som bidragit med ord och \u00f6vers\u00e4ttningar i den h\u00e4r listan.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,G",
"published": true
},
{
"title": "SYV Studie- och yrkesv\u00e4gledning",
"int_name": "syv",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1YIeQD6DE9KaXwyCQ_vKZkSsiYP72meBDtb65fCa02p4\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med begrepp som anv\u00e4nds inom studie- och yrkesv\u00e4gledning, framf\u00f6rallt p\u00e5 h\u00f6gstadiet.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,G",
"published": true
},
{
"title": "Religionskunskap",
"int_name": "religionskunskap",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1Y7ISXd4KYtLxJZ_7J5_XyofIeo10Pn5LBdeTtzDjI-Q\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet religionskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E",
"published": true
},
{
"title": "F\u00f6rskoleord",
"int_name": "forskoleord",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/11i-iMec6l5QDJdZDp3EtLLOQ-VBYYvBSUlrN-qJ6mbs\/edit?usp=sharing",
"description": "Ord som anv\u00e4nds p\u00e5 f\u00f6rskolan och vad de heter p\u00e5 olika spr\u00e5k. Orden \u00e4r skrivna med det svenska alfabetet f\u00f6r att de ska vara l\u00e4ttare att uttala. De \u00e4r grupperade efter olika l\u00e4rmilj\u00f6er, till exempel atelj\u00e9, matbordet, hallen. Klicka och v\u00e4lj vilka spr\u00e5k du vill visa i listan. Bilder och ritade tecken g\u00e5r ocks\u00e5 att visa.",
"information": "
Stort tack till Malin Brink p\u00e5 Dirigentens f\u00f6rskola i Karlstad som sammanst\u00e4llt orden och samlat in \u00f6vers\u00e4ttningar fr\u00e5n v\u00e5rdnadshavare. Ritade Tecken \u00a9 Specialpedagogiska skolmyndigheten. Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,T,U",
"published": true
},
{
"title": "Samh\u00e4llskunskap",
"int_name": "samhallskunskap",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1whE8jaGoXx6yAcsC5pBKCRKq2nOlhia5LCT7-LAdmW8\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet samh\u00e4llskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F",
"published": true
},
{
"title": "Fysik",
"int_name": "fysik",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1hJZI_5MTg6FCU1yspRyiihCpIPfH7prlVvGnkqvY-R0\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med viktiga begrepp inom fysik, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av NO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F",
"published": true
},
{
"title": "Sex och samlevnad",
"int_name": "sexochsamlevnad",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1j-cKDrMEmvMqnDMpI85DPVan0EPPAJGgHpp-xzhl9Yc\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med begrepp inom sex och samlevnad p\u00e5 flera olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.",
"information": "
Bilderna kommer fr\u00e5n bildstod.se och anv\u00e4nds med\u00a0licens<\/a>\u00a0fr\u00e5n ARASAAC, Linn Greaker Design, Sclera symbols och Humblepics.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,H",
"published": true
},
{
"title": "Historia",
"int_name": "historia",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1Xij0BQmUDmh8SANWWwxMuq6ns-AbtLf9aqHw-3mEuNI\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet historia, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,I",
"published": true
},
{
"title": "Kemi",
"int_name": "kemi",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/142W9EMXGXy5U-kYen3LX9hTvB6ElV-r55vbaJtWcxgw\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet kemi, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F",
"published": true
},
{
"title": "Biologi",
"int_name": "biologi",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1xcurwFH5hMHmlRiPne8mjnioMO-BWyVlEouSCV0em9c\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet biologi, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E,F",
"published": true
},
{
"title": "Teknik",
"int_name": "teknik",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1lwxorTOtOSVW2OCuvdfbavz8X8NcVPO1kLUOQIj17mI\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet teknik, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E,F",
"published": true
},
{
"title": "Matematik",
"int_name": "matematik",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/127_tcIgVsIWerDzipTxNz8Mb9ZJY92S58x5shBv6VqU\/edit?usp=sharing",
"description": "\u00c4mnesord i matematik finns inte i Skolord \u00e4nnu, men h\u00e4r hittar du l\u00e4nk till Skolverkets material med termer p\u00e5 26 spr\u00e5k.",
"information": "
\u00c4mnesord i matematik finns inte i Skolord \u00e4nnu, men h\u00e4r \u00e4r Skolverkets material med termer p\u00e5 26 spr\u00e5k:<\/p>\n
Termer f\u00f6r matematikundervisning p\u00e5 olika spr\u00e5k<\/a><\/p>\n",
"id_column": "ej relevant",
"default_column_to_show": "",
"languages_columns": "",
"published": true
}
],
"wordlist_instructions_box": {
"heading": "Aktivera uppl\u00e4sning",
"lead": "De svenska orden och vissa andra spr\u00e5k g\u00e5r att f\u00e5 uppl\u00e4sta i Skolord.",
"button_url": "\/i-undervisningen\/nyanlanda\/skolord-amnesord-pa-olika-sprak\/upplasning-av-skolord",
"button_label": "Instruktioner f\u00f6r uppl\u00e4sning"
},
"theme_blog": {
"color": "blue",
"heading": "Blogg",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du se alla blogginl\u00e4gg p\u00e5 webbplatsen."
},
"theme_blogpage": {
"color": "blue",
"heading": "Bloggar",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du se alla bloggar p\u00e5 webbplatsen."
},
"theme_article": {
"color": "orange",
"heading": "Artiklar",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du l\u00e4sa alla artiklar som \u00e4r publicerade p\u00e5 den h\u00e4r webbplatsen."
},
"theme_video": {
"color": "green",
"heading": "Video",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du se de filmer som \u00e4r publicerade p\u00e5 den h\u00e4r webbplatsen."
},
"theme_event": {
"color": "pink",
"heading": "Evenemang",
"subheading": "Inspireras och utvecklas tillsammans",
"lead": "I kalendern hittar du f\u00f6rel\u00e4sningar, kurser och annat inom omr\u00e5det utbildning och skola, fr\u00e5n olika arrang\u00f6rer."
},
"theme_document": {
"color": "gray",
"heading": "Dokument",
"subheading": "",
"lead": ""
},
"footer_text": "\u00a9 [YEAR] Pedagog V\u00e4rmland, alla r\u00e4ttigheter reserverade."
}