Idag gjorde vi en paus i v\u00e5ra skolbes\u00f6k och fick ist\u00e4llet bes\u00f6ka University of Glasgow, den plats d\u00e4r v\u00e5r kontakt i Skottland, Margaret Sutherland verkar. Det \u00e4r ocks\u00e5 h\u00e4r som n\u00e4tverket SNAP, Scottish Network for Able Pupils har sitt s\u00e4te. Denna organisation hade dagen till \u00e4ra arrangerat en konferens d\u00e4r vi var inbjudna. F\u00f6rel\u00e4sarna var Maragret, John Butcher, skoldirekt\u00f6r samt v\u00e5r egna Elisabet Mellroth fr\u00e5n Karlstad. Dessutom deltog vi p\u00e5 tv\u00e5 workshops.<\/p>
<\/p>
John Butcher talade mycket om f\u00f6rdelning av resurser vad g\u00e4ller vilka elever skolan satsar p\u00e5. Det g\u00e5r inte att bara att satsa pengar p\u00e5 de socialt utsatta skolorna, det l\u00f6ser inte problemet med l\u00e5ga resultat, menar han. Hela spektret av elever, oberoende av skola m\u00e5ste f\u00e5 f\u00f6ruts\u00e4ttningarna att kunna h\u00f6ja sina resultat. Resonemanget \u00e4r sp\u00e4nnande och vi reflekterar \u00f6ver att vi i projektet \u00e4r verksamma i skolor som p\u00e5 m\u00e5nga s\u00e4tt \u00e4r varandras ytterligheter.<\/p>
Elisabeth talade om den svenska skolan och v\u00e5rt skolprojekt, \"Med r\u00e4tt att utmanas - i en skola f\u00f6r alla\" Det v\u00e4ckte stort intresse bland \u00e5h\u00f6rarna och det refererades mycket av inneh\u00e5llet i de f\u00f6ljande samtalen. Vi tyckte att hennes historiska tillbakablick hur man sett p\u00e5 beg\u00e5vning genom tiderna var intressant. S\u00e4rskild beg\u00e5vning \u00e4r mer \u00e4n h\u00f6g IQ, det handlar t.ex. \u00e4ven om elevens motivation och intressen.<\/p>
Margaret Sutherland pratade om hur vi ska lyckas f\u00e5 de osynliga barnen att bli synliga, att uppt\u00e4cka och identifiera de s\u00e4rskilt beg\u00e5vade eller \"high able\" som de s\u00e4ger h\u00e4r. I den Harry Potter milj\u00f6 av gamla stenhus som vi befann oss i passade liknelsen med Harrys osynlighetsmantel bra. M\u00e5nga av de s\u00e4rskilt beg\u00e5vade eleverna identifieras inte f\u00f6r att de t.ex. tycks vara passiva eller motsatsen mycket aktiva med koncentrationsst\u00f6rningar. \u00c4ven om vi som \u00e4r insatta vet att elever med s\u00e4rskild beg\u00e5vning som \u00e4r understimulerade kan ha detta beteende \u00e4r det fortfarande ok\u00e4nt f\u00f6r den stora massan av pedagoger, en k\u00e4nnedom vi m\u00e5ste sprida bland kollegor.<\/p>
Vi bes\u00f6kte tv\u00e5 olika workshop varav den ena var en aning sv\u00e5r att f\u00f6lja p.g.a. den skotska dialekten f\u00f6rel\u00e4saren hade. \u00c4mnet intresserade oss annars, hur s\u00e4rskilt beg\u00e5vade elever kan f\u00e5 st\u00f6d genom mentorsprogram, n\u00e5got vi tro skulle kunna fungera v\u00e4l \u00e4ven i Sverige. Detta st\u00e4mmer v\u00e4l med de erfarenheter som Elisabet f\u00f6rmedlar. Genom att m\u00f6ta den s\u00e4rskilt beg\u00e5vade eleven \"Jenny\" under en timme varannan vecka utvecklas \"Jenny\" som aldrig f\u00f6rr och k\u00e4nner sig uppm\u00e4rksammad i sin situation. En mentor som finns till f\u00f6r eleven och kan bekr\u00e4fta den kan g\u00f6ra livsavg\u00f6rande skillnad.<\/p>
Den andra workshopen handlade om p\u00e5 vilka s\u00e4tt man kan st\u00f6tta s\u00e4rskilt beg\u00e5vade elever. Det handlar inte bara om att utmana utan ocks\u00e5 se till att eleven f\u00e5r de verktyg den i framtiden beh\u00f6ver. M\u00e5nga s\u00e4rskilt beg\u00e5vade elever vill eller kan inte beskriva hur de kommer fram till sin l\u00f6sning vid probleml\u00f6sning, n\u00e5got de beh\u00f6ver tr\u00e4na p\u00e5. Under passet arbetade vi med \u00f6vningar som lockade till kommunikation, resonemang och praktiskt handlande. Bland annat arbetade vi med cuisenairestavar och uppt\u00e4ckte m\u00e5nga m\u00f6jligheter att beskriva m\u00f6nster och matematik med dem. Det blir att \u00e5ka hem och leta i skolans g\u00f6mmor efter de gamla stavarna! Under passet reflekterar vi \u00f6ver hur tydligt vi ocks\u00e5 synligg\u00f6r tal och matematik med hj\u00e4lp av tallinjer.<\/p>
Vi avrundade dagen p\u00e5 universitetet med ett eget samtal med Margaret. H\u00e4r fick vi chansen att st\u00e4lla de fr\u00e5gor vi ville om skolsystemet och hennes arbete med s\u00e4rskilt beg\u00e5vade. N\u00e5got som b\u00e5de vi och Margaret sl\u00e5s av \u00e4r att vi brottas med samma problem och fr\u00e5gest\u00e4llningar i b\u00e5de Sverige och Skottland. Trots goda initiativ och planer \u00e4r det sv\u00e5rt att n\u00e5 ut med information och kunnande till pedagoger och skolledning i tillr\u00e4ckligt omfattning och tillr\u00e4ckligt snabbt. Margaret \u00e4r av uppfattningen att insatserna m\u00e5ste ske i den ordinarie undervisningen och p\u00e5 alla skolor, inte som i vissa l\u00e4nder d\u00e4r insatserna endast sker p\u00e5 vissa skolor och i klubbar. Det skulle missgynna de elever med s\u00e4rskild beg\u00e5vning som inte har f\u00f6r\u00e4ldrar som har satt dem i \"r\u00e4tt forum\".<\/p>
<\/p>
Imorgon kommer vi rapportera fr\u00e5n v\u00e5r sista dag p\u00e5 Killermont Primary School!<\/p>
\/Maria, Mari, Malin, Anna och David<\/em><\/p><\/div>",
"post_date": "2018-04-26 20:26:04",
"post_excerpt": "",
"post_parent": 0,
"post_status": "publish",
"post_title": "Erasmus - Glasgow dag 3",
"post_type": "blog",
"slug": "erasmus-glasgow-dag-3",
"_thumbnail_id": "7525",
"_fgd2wp_old_node_id": "2229",
"featured_teaser": "0",
"_featured_teaser": "field_61d462b2e583c",
"post_date_gmt": "2018-04-26 20:26:04",
"comment_status": "open",
"ping_status": "open",
"post_password": "",
"post_name": "erasmus-glasgow-dag-3",
"to_ping": "",
"pinged": "",
"post_modified": "2018-04-26 20:26:04",
"post_modified_gmt": "2018-04-26 20:26:04",
"post_content_filtered": "",
"guid": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/blog\/elisabetmellroth\/20180426\/erasmus-glasgow-dag-3\/",
"menu_order": 0,
"post_mime_type": "",
"comment_count": "0",
"filter": "raw",
"status": "publish"
}
tags
[
{
"PostClass": "Timber\\Post",
"TermClass": "Term",
"object_type": "term",
"_children": null,
"name": "erasmusplus",
"taxonomy": "post_tag",
"id": 2300,
"ID": 2300,
"term_id": 2300,
"slug": "erasmusplus",
"term_group": 0,
"term_taxonomy_id": 2300,
"parent": 0,
"count": 22,
"filter": "raw"
},
{
"PostClass": "Timber\\Post",
"TermClass": "Term",
"object_type": "term",
"_children": null,
"name": "s\u00e4rbeg\u00e5vning",
"taxonomy": "post_tag",
"id": 1726,
"ID": 1726,
"term_id": 1726,
"slug": "sarbegavning",
"term_group": 0,
"term_taxonomy_id": 1726,
"parent": 0,
"count": 49,
"filter": "raw"
},
{
"PostClass": "Timber\\Post",
"TermClass": "Term",
"object_type": "term",
"_children": null,
"name": "s\u00e4rskilt beg\u00e5vade",
"taxonomy": "post_tag",
"id": 1727,
"ID": 1727,
"term_id": 1727,
"slug": "sarskilt-begavade",
"term_group": 0,
"term_taxonomy_id": 1727,
"parent": 0,
"count": 20,
"filter": "raw"
},
{
"PostClass": "Timber\\Post",
"TermClass": "Term",
"object_type": "term",
"_children": null,
"name": "utmaningar",
"taxonomy": "post_tag",
"id": 1750,
"ID": 1750,
"term_id": 1750,
"slug": "utmaningar",
"term_group": 0,
"term_taxonomy_id": 1750,
"parent": 0,
"count": 17,
"filter": "raw"
}
]
fields
{
"video": {
"kategoripanel": true,
"senaste": true
},
"default_post_image": {
"ID": 10202,
"id": 10202,
"title": "pv-placeholder",
"filename": "pv-placeholder.jpg",
"filesize": 47120,
"url": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"link": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/pv-placeholder\/",
"alt": "",
"author": "2003",
"description": "",
"caption": "",
"name": "pv-placeholder",
"status": "inherit",
"uploaded_to": 0,
"date": "2022-02-08 13:12:58",
"modified": "2022-02-08 13:12:58",
"menu_order": 0,
"mime_type": "image\/jpeg",
"type": "image",
"subtype": "jpeg",
"icon": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-includes\/images\/media\/default.png",
"width": 1200,
"height": 630,
"sizes": {
"thumbnail": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-400x400.jpg",
"thumbnail-width": 400,
"thumbnail-height": 400,
"medium": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-800x420.jpg",
"medium-width": 800,
"medium-height": 420,
"medium_large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-768x403.jpg",
"medium_large-width": 768,
"medium_large-height": 403,
"large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"large-width": 1200,
"large-height": 630,
"1536x1536": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"1536x1536-width": 1200,
"1536x1536-height": 630,
"2048x2048": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"2048x2048-width": 1200,
"2048x2048-height": 630
}
},
"featured_blogs": [
{
"data": {
"ID": "2084",
"user_login": "maria.ripemo@hotmail.com",
"user_pass": "$P$B6UIsoNBjQkKAzy37xFmT34NFCipRO.",
"user_nicename": "maria-ripemo",
"user_email": "maria.ripemo@hotmail.com",
"user_url": "",
"user_registered": "2019-09-09 20:24:43",
"user_activation_key": "",
"user_status": "0",
"display_name": "maria.ripemo@hotmail.com"
},
"ID": 2084,
"caps": {
"blogger": true
},
"cap_key": "wp_capabilities",
"roles": [
"blogger"
],
"allcaps": {
"create_posts": true,
"level_0": true,
"read": true,
"edit_media": true,
"upload_files": true,
"edit_blogs": true,
"publish_blogs": true,
"edit_published_blogs": true,
"edit_private_blogs": true,
"edit_events": true,
"publish_events": true,
"edit_published_events": true,
"edit_private_events": true,
"assign_verksamheters": true,
"assign_amnens": true,
"assign_temas": true,
"assign_kommuners": true,
"blogger": true
},
"filter": null
},
{
"data": {
"ID": "2044",
"user_login": "Jennelie \u00d6rtendahl",
"user_pass": "$P$BEtYKaAO1fiDpvJ68oGO561MIaUCwa\/",
"user_nicename": "jennelie-ortendahl",
"user_email": "ortendahljennelie@gmail.com",
"user_url": "",
"user_registered": "2015-08-19 13:27:19",
"user_activation_key": "",
"user_status": "0",
"display_name": "Jennelie \u00d6rtendahl"
},
"ID": 2044,
"caps": {
"blogger": true
},
"cap_key": "wp_capabilities",
"roles": [
"blogger"
],
"allcaps": {
"create_posts": true,
"level_0": true,
"read": true,
"edit_media": true,
"upload_files": true,
"edit_blogs": true,
"publish_blogs": true,
"edit_published_blogs": true,
"edit_private_blogs": true,
"edit_events": true,
"publish_events": true,
"edit_published_events": true,
"edit_private_events": true,
"assign_verksamheters": true,
"assign_amnens": true,
"assign_temas": true,
"assign_kommuners": true,
"blogger": true
},
"filter": null
},
{
"data": {
"ID": "2054",
"user_login": "SOL i V\u00e4rmland",
"user_pass": "$P$B9sEAS7872fGIqXBYRSeC6DdjVY61q1",
"user_nicename": "sol-i-varmland",
"user_email": "marleneandersson7@icloud.com",
"user_url": "",
"user_registered": "2016-06-02 11:41:04",
"user_activation_key": "",
"user_status": "0",
"display_name": "SOL i V\u00e4rmland"
},
"ID": 2054,
"caps": {
"blogger": true
},
"cap_key": "wp_capabilities",
"roles": [
"blogger"
],
"allcaps": {
"create_posts": true,
"level_0": true,
"read": true,
"edit_media": true,
"upload_files": true,
"edit_blogs": true,
"publish_blogs": true,
"edit_published_blogs": true,
"edit_private_blogs": true,
"edit_events": true,
"publish_events": true,
"edit_published_events": true,
"edit_private_events": true,
"assign_verksamheters": true,
"assign_amnens": true,
"assign_temas": true,
"assign_kommuners": true,
"blogger": true
},
"filter": null
}
],
"featured_events": [
11713,
11344,
11706
],
"wordlists": [
{
"title": "Hem- och konsumentkunskap",
"int_name": "hemochkonsumentkunskap",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1rFDx9yveliwcrqUGUGzKhEhPLvHVS78N13tcEtzq7PY\/edit?usp=sharing",
"description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Hem- och konsumentkunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d. Listan \u00e4r uppdelad i fyra avdelningar: Mat och m\u00e5ltider, h\u00e4lsa, konsumtion och ekonomi, milj\u00f6 och livsstil.",
"information": "Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E,Q",
"published": true
},
{
"title": "Idrott och h\u00e4lsa",
"int_name": "idrott_och_halsa",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1XLC275nQftpUryo7_R05mEO_F2067LMQ5IroCRBTP4I\/edit?usp=sharing",
"description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Idrott och h\u00e4lsa, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.",
"information": "
Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F,O",
"published": true
},
{
"title": "Allm\u00e4nna skolord",
"int_name": "allmannaskolord",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1ErZinP9crYwK6z-p7WI379bmn7v369FAsZ0G3mMyQnY\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med ord som anv\u00e4nds i skolan och inte h\u00f6r till ett speciellt \u00e4mne, p\u00e5 olika spr\u00e5k. Ord som till exempel analysera, rast och schema.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "F",
"published": true
},
{
"title": "Vardagsord",
"int_name": "konversation",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/18WlLnaT1zNI54EDvNE2zg0WUzzoVtHgsHuJdIusnbuc\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med vardagliga ord och fraser f\u00f6r konversation. Till exempel hej, god morgon, ett, tv\u00e5, tre, frukost, gr\u00f6n, r\u00f6d och katt :)",
"information": "
Stort tack till Refugee Phrasebook, som bidragit med ord och \u00f6vers\u00e4ttningar i den h\u00e4r listan.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,G",
"published": true
},
{
"title": "SYV Studie- och yrkesv\u00e4gledning",
"int_name": "syv",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1YIeQD6DE9KaXwyCQ_vKZkSsiYP72meBDtb65fCa02p4\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med begrepp som anv\u00e4nds inom studie- och yrkesv\u00e4gledning, framf\u00f6rallt p\u00e5 h\u00f6gstadiet.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,G",
"published": true
},
{
"title": "Religionskunskap",
"int_name": "religionskunskap",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1Y7ISXd4KYtLxJZ_7J5_XyofIeo10Pn5LBdeTtzDjI-Q\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet religionskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E",
"published": true
},
{
"title": "F\u00f6rskoleord",
"int_name": "forskoleord",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/11i-iMec6l5QDJdZDp3EtLLOQ-VBYYvBSUlrN-qJ6mbs\/edit?usp=sharing",
"description": "Ord som anv\u00e4nds p\u00e5 f\u00f6rskolan och vad de heter p\u00e5 olika spr\u00e5k. Orden \u00e4r skrivna med det svenska alfabetet f\u00f6r att de ska vara l\u00e4ttare att uttala. De \u00e4r grupperade efter olika l\u00e4rmilj\u00f6er, till exempel atelj\u00e9, matbordet, hallen. Klicka och v\u00e4lj vilka spr\u00e5k du vill visa i listan. Bilder och ritade tecken g\u00e5r ocks\u00e5 att visa.",
"information": "
Stort tack till Malin Brink p\u00e5 Dirigentens f\u00f6rskola i Karlstad som sammanst\u00e4llt orden och samlat in \u00f6vers\u00e4ttningar fr\u00e5n v\u00e5rdnadshavare. Ritade Tecken \u00a9 Specialpedagogiska skolmyndigheten. Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,T,U",
"published": true
},
{
"title": "Samh\u00e4llskunskap",
"int_name": "samhallskunskap",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1whE8jaGoXx6yAcsC5pBKCRKq2nOlhia5LCT7-LAdmW8\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet samh\u00e4llskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F",
"published": true
},
{
"title": "Fysik",
"int_name": "fysik",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1hJZI_5MTg6FCU1yspRyiihCpIPfH7prlVvGnkqvY-R0\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med viktiga begrepp inom fysik, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av NO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F",
"published": true
},
{
"title": "Sex och samlevnad",
"int_name": "sexochsamlevnad",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1j-cKDrMEmvMqnDMpI85DPVan0EPPAJGgHpp-xzhl9Yc\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med begrepp inom sex och samlevnad p\u00e5 flera olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.",
"information": "
Bilderna kommer fr\u00e5n bildstod.se och anv\u00e4nds med\u00a0licens<\/a>\u00a0fr\u00e5n ARASAAC, Linn Greaker Design, Sclera symbols och Humblepics.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,H",
"published": true
},
{
"title": "Historia",
"int_name": "historia",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1Xij0BQmUDmh8SANWWwxMuq6ns-AbtLf9aqHw-3mEuNI\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet historia, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,I",
"published": true
},
{
"title": "Kemi",
"int_name": "kemi",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/142W9EMXGXy5U-kYen3LX9hTvB6ElV-r55vbaJtWcxgw\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet kemi, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F",
"published": true
},
{
"title": "Biologi",
"int_name": "biologi",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1xcurwFH5hMHmlRiPne8mjnioMO-BWyVlEouSCV0em9c\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet biologi, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E,F",
"published": true
},
{
"title": "Teknik",
"int_name": "teknik",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1lwxorTOtOSVW2OCuvdfbavz8X8NcVPO1kLUOQIj17mI\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet teknik, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E,F",
"published": true
},
{
"title": "Matematik",
"int_name": "matematik",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/127_tcIgVsIWerDzipTxNz8Mb9ZJY92S58x5shBv6VqU\/edit?usp=sharing",
"description": "\u00c4mnesord i matematik finns inte i Skolord \u00e4nnu, men h\u00e4r hittar du l\u00e4nk till Skolverkets material med termer p\u00e5 26 spr\u00e5k.",
"information": "
\u00c4mnesord i matematik finns inte i Skolord \u00e4nnu, men h\u00e4r \u00e4r Skolverkets material med termer p\u00e5 26 spr\u00e5k:<\/p>\n
Termer f\u00f6r matematikundervisning p\u00e5 olika spr\u00e5k<\/a><\/p>\n",
"id_column": "ej relevant",
"default_column_to_show": "",
"languages_columns": "",
"published": true
}
],
"wordlist_instructions_box": {
"heading": "Aktivera uppl\u00e4sning",
"lead": "De svenska orden och vissa andra spr\u00e5k g\u00e5r att f\u00e5 uppl\u00e4sta i Skolord.",
"button_url": "\/i-undervisningen\/nyanlanda\/skolord-amnesord-pa-olika-sprak\/upplasning-av-skolord",
"button_label": "Instruktioner f\u00f6r uppl\u00e4sning"
},
"theme_blog": {
"color": "blue",
"heading": "Blogg",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du se alla blogginl\u00e4gg p\u00e5 webbplatsen."
},
"theme_blogpage": {
"color": "blue",
"heading": "Bloggar",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du se alla bloggar p\u00e5 webbplatsen."
},
"theme_article": {
"color": "orange",
"heading": "Artiklar",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du l\u00e4sa alla artiklar som \u00e4r publicerade p\u00e5 den h\u00e4r webbplatsen."
},
"theme_video": {
"color": "green",
"heading": "Video",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du se de filmer som \u00e4r publicerade p\u00e5 den h\u00e4r webbplatsen."
},
"theme_event": {
"color": "pink",
"heading": "Evenemang",
"subheading": "Inspireras och utvecklas tillsammans",
"lead": "I kalendern hittar du f\u00f6rel\u00e4sningar, kurser och annat inom omr\u00e5det utbildning och skola, fr\u00e5n olika arrang\u00f6rer."
},
"theme_document": {
"color": "gray",
"heading": "Dokument",
"subheading": "",
"lead": ""
},
"footer_text": "\u00a9 [YEAR] Pedagog V\u00e4rmland, alla r\u00e4ttigheter reserverade."
}