Blogg
Elevhälsa | Förskoleklass
Rektorn och etikenElevhälsa | Förskoleklass
Arg lappHär kan du bläddra bland äldre blogginlägg
{ "ImageClass": "Timber\\Image", "PostClass": "Timber\\Post", "TermClass": "Timber\\Term", "object_type": "post", "custom": { "_fgd2wp_old_node_id": "2782", "featured_teaser": "0", "_featured_teaser": "field_61d462b2e583c" }, "id": 7969, "ID": 7969, "post_author": "2017", "post_content": "Hur p\u00e5verkar de beslut jag som rektor fattar andra m\u00e4nniskor? Fr\u00e5gan \u00e4r sj\u00e4lvklart sv\u00e5r att svara p\u00e5 utan att fr\u00e5ga de som beh\u00f6ver leva i konsekvenserna av ett rektorsbeslut. Oavsett s\u00e5 \u00e4r just den fr\u00e5gest\u00e4llningen n\u00e5got som upptar mina tankar just nu. Eller egentligen \u00e4r det jag funderar p\u00e5 f\u00f6ljande: har jag ett etiskt ansvar f\u00f6r de beslut jag fattar? F\u00f6r mig har det etiska perspektivet f\u00e5tt mer och mer utrymme i mitt rektorsskap. Det har varit n\u00e5got som \u00e4r ganska kn\u00f6ligt att t\u00e4nka kring, f\u00f6r tankekedjorna tenderar bli l\u00e5nga och trasslar g\u00e4rna ihop sig.<\/p>
I skollagen finns tydliga skrivningar kring rektors mandat att fatta beslut, som p\u00e5verkar uppl\u00e4gget kring eleven och dennes r\u00e4tt till s\u00e4rskilt st\u00f6d. Ett relativt ofarligt exempel \u00e4r beslut om uppr\u00e4ttande av \u00e5tg\u00e4rdsprogram. H\u00e4r handlar det om att l\u00e4gga fokus p\u00e5 tydliga delar i stoffet d\u00e4r eleven uppvisat risk att inte n\u00e5 m\u00e5len. Men vad h\u00e4nder om jag fattar beslut om enskild undervisning eller att eleven ska undervisas i s\u00e4rskild undervisningsgrupp? I sig \u00e4r ju dessa beslut visserligen ingripande f\u00f6r eleven, men besluten p\u00e5verkar knappt n\u00e5gon utanf\u00f6r organisationen. Eller?<\/p>
T\u00e4nk er f\u00f6ljande att jag, i min roll som rektor, f\u00e5r signaler fr\u00e5n l\u00e4rare i \u00e5k 4 att jag har en elev, som riskerar att inte n\u00e5 m\u00e5len och att denne elev \u00e4r i behov av enskild undervisning. I min roll kanske jag inte reflekterar s\u00e5 mycket \u00f6ver l\u00e4rarens bed\u00f6mning utan jag t\u00e4nker att den \u00e4r rimlig. Jag anst\u00e4ller en outbildad person, som f\u00e5r i uppdrag att vara med eleven under dennes skoldag och eventuella vistelsetid p\u00e5 fritids. Det kanske till och med \u00e4r s\u00e5 att personen jag anst\u00e4ller har ett bidrag fr\u00e5n arbetsf\u00f6rmedlingen knutet till sig. Jag kanske \u00e4ven ans\u00f6ker om till\u00e4ggsbelopp f\u00f6r att finansiera anst\u00e4llningen. Alla blir n\u00f6jda: l\u00e4raren, den vi anst\u00e4ller och jag. Det flyter ju p\u00e5 nu i klassen. Det h\u00e4r kanske vi utvecklar till en modell p\u00e5 skolan och snart visar det sig att vi har n\u00e5gon eller ett par elever i varje klass, som \u00e4ven de skulle m\u00e5 bra av det mindre sammanhanget.<\/p>
Jag kanske best\u00e4mmer mig f\u00f6r att skapa en egen s\u00e4rskild undervisningsgrupp och fyller p\u00e5 med elever som skulle m\u00e5 b\u00e4ttre i det mindre sammanhanget. Jag f\u00e5r f\u00f6rvisso ut\u00f6ka min grupp med fler vuxna, men i och med bidragen, som \u00e4r knutna till dessa individer, s\u00e5 finns det en h\u00e5llbar ekonomisk l\u00f6sning. Det blir en win-win p\u00e5 skolan: lugnare klasser, l\u00e4rare f\u00e5r fokusera p\u00e5 undervisning och vi har sett till att trygghet och studiero premierats p\u00e5 skolan jag ansvarar f\u00f6r. Det h\u00e4r \u00e4r n\u00e5got jag som rektor har mandat att genomf\u00f6ra. Jag leder och f\u00f6rdelar det inre arbetet p\u00e5 skolan utifr\u00e5n den pedagogiska insikt jag till\u00e4gnat mig genom min erfarenhet av pedagogiskt arbete. Hur var det d\u00e5 med etiken?<\/p>
Hur ska jag kunna st\u00e5 upp f\u00f6r ett aktivt elevh\u00e4lsoarbete n\u00e4r det enda aktiva jag g\u00f6r \u00e4r att exkludera de elever som \u00e4r i behov av st\u00f6rst och mest st\u00f6d? Det \u00e4r ju just med dessa elever vi kan se om v\u00e5rt arbete med elevh\u00e4lsa f\u00e5r effekt eller inte. Det \u00e4r ju h\u00e4r vi kan g\u00f6ra st\u00f6rst skillnad. Det \u00e4r h\u00e4r den etiska aspekten beh\u00f6ver l\u00e4ggas p\u00e5. Om det nu \u00e4r s\u00e5 att jag uppt\u00e4cker en elev med den typen av utmaningar som jag beskrivit ovan, s\u00e5 \u00e4r det v\u00e4l den mest kompetenta pedagogen p\u00e5 skolan som ska undervisa eleven? Dessutom vore det b\u00e4ttre att eleven \u00e4r kvar i klassen s\u00e5 att ordinarie l\u00e4rare f\u00e5r m\u00f6jlighet att bredda sin kompetens n\u00e4r det g\u00e4ller att planera f\u00f6r att n\u00e5 varenda elev. Sj\u00e4lvklart ska st\u00f6ttning d\u00e5 ges till undervisande l\u00e4rare. Dessutom p\u00e5verkar mitt beslut om den s\u00e4rskilda undervisningsgruppen mina kollegor p\u00e5 h\u00f6gstadiet, som ska ta mot eleverna. Det kan ju finnas en f\u00f6rv\u00e4ntan av l\u00e4rare, v\u00e5rdnadshavare och elever att mitt uppl\u00e4gg ska \u00e4rvas av h\u00f6gstadiet. Genom att fatta ett beslut g\u00e4llande elever p\u00e5 mellanstadiet s\u00e5 riskerar jag undergr\u00e4va mina kollegors uppl\u00e4gg och tankar kring det s\u00e4rskilda st\u00f6det p\u00e5 h\u00f6gstadiet.<\/p>
Jag \u00e4r medveten om att jag f\u00f6renklar och spetsar till det i mitt exempel. Min po\u00e4ng \u00e4r att vi inte f\u00e5r v\u00e4lja bort elever bara f\u00f6r att de inte passar in i den struktur som skolan satt \u00e4ven om vi har ett juridiskt mandat att g\u00f6ra det. Jag menar att vi \u00e4r etiskt skyldiga att f\u00f6r\u00e4ndra strukturerna och s\u00e4kerst\u00e4lla att alla f\u00e5r m\u00f6jligheten att delta i den ordinarie undervisningen.
\/Magnus Sj\u00f6din, rektor<\/p>", "post_date": "2021-10-29 03:53:14", "post_excerpt": "", "post_parent": 0, "post_status": "publish", "post_title": "Rektorn och etiken", "post_type": "blog", "slug": "rektorn-och-etiken", "_fgd2wp_old_node_id": "2782", "featured_teaser": "0", "_featured_teaser": "field_61d462b2e583c", "post_date_gmt": "2021-10-29 03:53:14", "comment_status": "open", "ping_status": "open", "post_password": "", "post_name": "rektorn-och-etiken", "to_ping": "", "pinged": "", "post_modified": "2021-10-29 03:53:14", "post_modified_gmt": "2021-10-29 03:53:14", "post_content_filtered": "", "guid": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/blog\/snms00\/20211029\/rektorn-och-etiken\/", "menu_order": 0, "post_mime_type": "", "comment_count": "0", "filter": "raw", "status": "publish" }
""
{ "video": { "kategoripanel": true, "senaste": true }, "default_post_image": { "ID": 10202, "id": 10202, "title": "pv-placeholder", "filename": "pv-placeholder.jpg", "filesize": 47120, "url": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "link": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/pv-placeholder\/", "alt": "", "author": "2003", "description": "", "caption": "", "name": "pv-placeholder", "status": "inherit", "uploaded_to": 0, "date": "2022-02-08 13:12:58", "modified": "2022-02-08 13:12:58", "menu_order": 0, "mime_type": "image\/jpeg", "type": "image", "subtype": "jpeg", "icon": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-includes\/images\/media\/default.png", "width": 1200, "height": 630, "sizes": { "thumbnail": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-400x400.jpg", "thumbnail-width": 400, "thumbnail-height": 400, "medium": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-800x420.jpg", "medium-width": 800, "medium-height": 420, "medium_large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-768x403.jpg", "medium_large-width": 768, "medium_large-height": 403, "large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "large-width": 1200, "large-height": 630, "1536x1536": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "1536x1536-width": 1200, "1536x1536-height": 630, "2048x2048": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "2048x2048-width": 1200, "2048x2048-height": 630 } }, "featured_blogs": [ { "data": { "ID": "2084", "user_login": "maria.ripemo@hotmail.com", "user_pass": "$P$B6UIsoNBjQkKAzy37xFmT34NFCipRO.", "user_nicename": "maria-ripemo", "user_email": "maria.ripemo@hotmail.com", "user_url": "", "user_registered": "2019-09-09 20:24:43", "user_activation_key": "", "user_status": "0", "display_name": "maria.ripemo@hotmail.com" }, "ID": 2084, "caps": { "blogger": true }, "cap_key": "wp_capabilities", "roles": [ "blogger" ], "allcaps": { "create_posts": true, "level_0": true, "read": true, "edit_media": true, "upload_files": true, "edit_blogs": true, "publish_blogs": true, "edit_published_blogs": true, "edit_private_blogs": true, "edit_events": true, "publish_events": true, "edit_published_events": true, "edit_private_events": true, "assign_verksamheters": true, "assign_amnens": true, "assign_temas": true, "assign_kommuners": true, "blogger": true }, "filter": null }, { "data": { "ID": "2017", "user_login": "snms00", "user_pass": "$P$BCWtvQfGKEfgojIZfjAU6BJ0FZ9UUL1", "user_nicename": "elevhalsan-pa-norrstrandsskolan-4-6", "user_email": "magnus.sjodin@karlstad.se", "user_url": "", "user_registered": "2013-11-06 10:35:50", "user_activation_key": "", "user_status": "0", "display_name": "snms00" }, "ID": 2017, "caps": { "blogger": true }, "cap_key": "wp_capabilities", "roles": [ "blogger" ], "allcaps": { "create_posts": true, "level_0": true, "read": true, "edit_media": true, "upload_files": true, "edit_blogs": true, "publish_blogs": true, "edit_published_blogs": true, "edit_private_blogs": true, "edit_events": true, "publish_events": true, "edit_published_events": true, "edit_private_events": true, "assign_verksamheters": true, "assign_amnens": true, "assign_temas": true, "assign_kommuners": true, "blogger": true }, "filter": null }, { "data": { "ID": "2054", "user_login": "SOL i V\u00e4rmland", "user_pass": "$P$B9sEAS7872fGIqXBYRSeC6DdjVY61q1", "user_nicename": "sol-i-varmland", "user_email": "marleneandersson7@icloud.com", "user_url": "", "user_registered": "2016-06-02 11:41:04", "user_activation_key": "", "user_status": "0", "display_name": "SOL i V\u00e4rmland" }, "ID": 2054, "caps": { "blogger": true }, "cap_key": "wp_capabilities", "roles": [ "blogger" ], "allcaps": { "create_posts": true, "level_0": true, "read": true, "edit_media": true, "upload_files": true, "edit_blogs": true, "publish_blogs": true, "edit_published_blogs": true, "edit_private_blogs": true, "edit_events": true, "publish_events": true, "edit_published_events": true, "edit_private_events": true, "assign_verksamheters": true, "assign_amnens": true, "assign_temas": true, "assign_kommuners": true, "blogger": true }, "filter": null } ], "featured_events": [ 10398, 9025, 10791 ], "wordlists": [ { "title": "Hem- och konsumentkunskap", "int_name": "hemochkonsumentkunskap", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1rFDx9yveliwcrqUGUGzKhEhPLvHVS78N13tcEtzq7PY\/edit?usp=sharing", "description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Hem- och konsumentkunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d. Listan \u00e4r uppdelad i fyra avdelningar: Mat och m\u00e5ltider, h\u00e4lsa, konsumtion och ekonomi, milj\u00f6 och livsstil.", "information": "Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,E,Q", "published": true }, { "title": "Idrott och h\u00e4lsa", "int_name": "idrott_och_halsa", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1XLC275nQftpUryo7_R05mEO_F2067LMQ5IroCRBTP4I\/edit?usp=sharing", "description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Idrott och h\u00e4lsa, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.", "information": "
Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,F,O", "published": true }, { "title": "Allm\u00e4nna skolord", "int_name": "allmannaskolord", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1ErZinP9crYwK6z-p7WI379bmn7v369FAsZ0G3mMyQnY\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med ord som anv\u00e4nds i skolan och inte h\u00f6r till ett speciellt \u00e4mne, p\u00e5 olika spr\u00e5k. Ord som till exempel analysera, rast och schema.", "information": "", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "F", "published": true }, { "title": "Vardagsord", "int_name": "konversation", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/18WlLnaT1zNI54EDvNE2zg0WUzzoVtHgsHuJdIusnbuc\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med vardagliga ord och fraser f\u00f6r konversation. Till exempel hej, god morgon, ett, tv\u00e5, tre, frukost, gr\u00f6n, r\u00f6d och katt :)", "information": "
Stort tack till Refugee Phrasebook, som bidragit med ord och \u00f6vers\u00e4ttningar i den h\u00e4r listan.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,G", "published": true }, { "title": "SYV Studie- och yrkesv\u00e4gledning", "int_name": "syv", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1YIeQD6DE9KaXwyCQ_vKZkSsiYP72meBDtb65fCa02p4\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med begrepp som anv\u00e4nds inom studie- och yrkesv\u00e4gledning, framf\u00f6rallt p\u00e5 h\u00f6gstadiet.", "information": "", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,G", "published": true }, { "title": "Religionskunskap", "int_name": "religionskunskap", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1Y7ISXd4KYtLxJZ_7J5_XyofIeo10Pn5LBdeTtzDjI-Q\/edit?usp=sharing", "description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet religionskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.", "information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,E", "published": true }, { "title": "F\u00f6rskoleord", "int_name": "forskoleord", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/11i-iMec6l5QDJdZDp3EtLLOQ-VBYYvBSUlrN-qJ6mbs\/edit?usp=sharing", "description": "Ord som anv\u00e4nds p\u00e5 f\u00f6rskolan och vad de heter p\u00e5 olika spr\u00e5k. Orden \u00e4r skrivna med det svenska alfabetet f\u00f6r att de ska vara l\u00e4ttare att uttala. De \u00e4r grupperade efter olika l\u00e4rmilj\u00f6er, till exempel atelj\u00e9, matbordet, hallen. Klicka och v\u00e4lj vilka spr\u00e5k du vill visa i listan. Bilder och ritade tecken g\u00e5r ocks\u00e5 att visa.", "information": "
Stort tack till Malin Brink p\u00e5 Dirigentens f\u00f6rskola i Karlstad som sammanst\u00e4llt orden och samlat in \u00f6vers\u00e4ttningar fr\u00e5n v\u00e5rdnadshavare. Ritade Tecken \u00a9 Specialpedagogiska skolmyndigheten. Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,T,U", "published": true }, { "title": "Samh\u00e4llskunskap", "int_name": "samhallskunskap", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1whE8jaGoXx6yAcsC5pBKCRKq2nOlhia5LCT7-LAdmW8\/edit?usp=sharing", "description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet samh\u00e4llskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.", "information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,F", "published": true }, { "title": "Fysik", "int_name": "fysik", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1hJZI_5MTg6FCU1yspRyiihCpIPfH7prlVvGnkqvY-R0\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med viktiga begrepp inom fysik, p\u00e5 olika spr\u00e5k.", "information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av NO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,F", "published": true }, { "title": "Sex och samlevnad", "int_name": "sexochsamlevnad", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1j-cKDrMEmvMqnDMpI85DPVan0EPPAJGgHpp-xzhl9Yc\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med begrepp inom sex och samlevnad p\u00e5 flera olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.", "information": "