Blogg
Vi är två fritidspedagoger som arbetat ihop under ett antal år och som här vill dela med oss om våra tankar kring Fritidshemspedagogik. Senaste året har vi deltagit i Regionalt Utvecklingscentrums (Karlstads universitet) satsning på Fritidshemspedagogik och efter dessa föreläsningar har vi skrivit några gästblogginlägg. Nu går vi över till en egen blogg.
Här kan du bläddra bland äldre blogginlägg
{ "ImageClass": "Timber\\Image", "PostClass": "Timber\\Post", "TermClass": "Timber\\Term", "object_type": "post", "custom": { "_fgd2wp_old_node_id": "1820", "featured_teaser": "0", "_featured_teaser": "field_61d462b2e583c" }, "id": 7149, "ID": 7149, "post_author": "2064", "post_content": "F\u00f6rra veckan lyssnade vi <\/span>p\u00e5 f\u00f6rel\u00e4saren \u00c5sa S\u00f6derstr\u00f6m, lektor i pedagogik p\u00e5 Karlstads universitet. F\u00f6rel\u00e4sningen ing\u00e5r i fortbildningsserien Fritidshemspedagogik och anordnas av RUC.<\/span> <\/span><\/p>
<\/p><\/div>
F\u00f6rel\u00e4saren <\/span>t<\/span>yckte<\/span> <\/span>att det \u00e4r viktigt att vi anv\u00e4nder oss av v\u00e5r profession<\/span> och tycker<\/span> <\/span>att vi inte ska anv\u00e4nda n\u00e5got program eller modell i arbetet mot mobbning och kr\u00e4nkande behandling. Vi k\u00e4nner v\u00e5ra elever och vet vad som fungerar och sj\u00e4lvklart ska vi prata med v\u00e5ra elever om hur man \u00e4r en bra kamrat. S\u00e4rskilda v\u00e4rdegrundslektioner kan inte anv\u00e4ndas f\u00f6r att skapa trygghet i en grupp och kan \u00e4ven ha motsatt effekt visar forskningen. Ett utsatt barn kan bli \u00e4nnu mera utsatt under en s\u00e5dan lektion eller efter lektionen. <\/span> <\/span><\/p>
<\/p><\/div>
Vilka som mobbas \u00e4r komplext och g\u00e5r inte att svara p\u00e5, enligt \u00c5sa. Mobbningen sker var som helst, f\u00f6rekommer i vissa fall mitt framf\u00f6r \u00f6gonen p\u00e5 oss. Varf\u00f6r n\u00e5gon mobbas finns det heller inga bra svar att ge. F\u00f6rs\u00f6k att titta efter vilka du tror ligger i risk f\u00f6r att bli utsatta och h\u00e5ll koll. N\u00e4r ni uppt\u00e4cker att n\u00e5gon eller n\u00e5gra blir utsatta s\u00e5 l\u00e4gg ett pussel och f\u00f6rs\u00f6k att f\u00e5 syn p\u00e5 hela bilden, s\u00e4ger \u00c5sa. H\u00e4r \u00e4r alla som arbetar med eleverna viktiga, f\u00f6r vi ser olika saker och tillsammans kan vi f\u00e5 en b\u00e4ttre bild av situationen. F\u00f6rel\u00e4saren pratar om att ha den \"blicken\". Spana, fr\u00e5ga inte. Den utsatta eleven svarar m\u00e5nga g\u00e5nger att allt \u00e4r bra, kanske \u00e4ven skrattar med n\u00e4r n\u00e5gon s\u00e4ger n\u00e5got dumt. Detta \u00e4r elevens f\u00f6rs\u00f6k att tillh\u00f6ra gruppen.<\/span> <\/span><\/p>
<\/p><\/div>
En viktig sak som f\u00f6rel\u00e4saren tog upp \u00e4r \"hur stor \u00e4r egentligen v\u00e5r box\"? V\u00e5r box, enligt henne, ska vara s\u00e5 stor att alla elever men \u00e4ven all personal ryms i den. F\u00f6r att alla ska rymmas i boxen beh\u00f6vs det en samarbetande arbetskultur och att vi alla vill varandra v\u00e4l. Ser det ut s\u00e5 idag p\u00e5 v\u00e5ra skolor och p\u00e5 v\u00e5ra fritidshem? I den b\u00e4sta av v\u00e4rldar s\u00e5 \u00e4r svaret ja men jag tror att verkligheten \u00e4r n\u00e5got annat. Vi b\u00e4r alla p\u00e5 f\u00f6rdomar men genom att prata begrepp och st\u00e4lla fr\u00e5gor till varandra som \"hur menar du d\u00e5?\" s\u00e5 kan vi f\u00e5 till sp\u00e4nnande diskussioner och kanske leder detta till att v\u00e5r box blir lite st\u00f6rre. En framg\u00e5ngsfaktor mot mobbning och kr\u00e4nkande behandling \u00e4r enligt \u00c5sa S\u00f6derstr\u00f6m att ha en st\u00e5ende punkt p\u00e5 dagordningen som lyder \"Hur har v\u00e5ra barn det i v\u00e5r verksamhet?\" <\/span> <\/span><\/p>
<\/p><\/div>
En viktig del i arbetet mot mobbning \u00e4r vilka signaler vi vuxna s\u00e4nder ut. Suckar vi \u00e5t eleven som pratar alldeles f\u00f6r mycket eller himlar vi med \u00f6gonen \u00e5t n\u00e5gon \"jobbig\" elev, ja d\u00e5 \u00e4r det ju ett ok beteende att ta efter. Vilket barn ger jag nyckeln till, \u00e4r det ofta samma barn som f\u00e5r l\u00e5sa upp f\u00f6rr\u00e5det? Det skickar signaler till de andra barnen att detta barn \u00e4r bra eller viktigt. Det \u00e4r jobbigt att rannsaka sig sj\u00e4lv eller s\u00e4ga till sin kollega att det d\u00e4r du gjorde nu tycker inte jag \u00e4r ok men f\u00f6rhoppningsvis leder det till en viktig diskussion som v\u00e5ra elever tj\u00e4nar p\u00e5. <\/span> <\/span><\/p>
<\/p><\/div>
I arbetet kring att uppt\u00e4cka mobbning och kr\u00e4nkande behandling beh\u00f6ver vi vuxna delta i barnens verksamhet, skapa oss en egen bild av det som h\u00e4nder. Enligt \u00c5sa S\u00f6derstr\u00f6m \u00e4r rastaktiviteter en framg\u00e5ngsfaktor i detta arbete. Fritidspedagoger kan g\u00f6ra ett bra arbete kring skolans rastaktiviteter och f\u00e5nga upp de elever som \u00e4r ensamma p\u00e5 rasten. <\/span> <\/span><\/p>
<\/p><\/div>
F\u00f6r att vara framg\u00e5ngsrik i det \u00e5tg\u00e4rdande arbetet kring mobbning \u00e4r ansvarsf\u00f6rdelningen viktig. P\u00e5 varje skola ska det finnas en ansvarig grupp som best\u00e5r av skolledare, elevh\u00e4lsa men ocks\u00e5 <\/span>fritidspedagog eller l\u00e4rare, s\u00e4ger f\u00f6rel\u00e4saren. Titta \u00f6ver hur det ser ut p\u00e5 er skola och lyft fr\u00e5gan med er rektor om gruppen saknas. <\/span> <\/span><\/p>
<\/p><\/div>
F\u00f6rel\u00e4sningen med \u00c5sa S\u00f6derstr\u00f6m v\u00e4ckte <\/span>tankar kring hur viktigt det \u00e4r att vi \u00e4r delaktiga i elevernas vardag, att titta och vara nyfiken p\u00e5 vad de h\u00e5ller p\u00e5 med. Vi beh\u00f6ver fundera p\u00e5 \"vad \u00e4r det jag ser och vad \u00e4r det jag ska titta efter\"? <\/span>H<\/span>ar all personal p\u00e5 skolan samma blick eller kan det skilja sig mellan olika professioner och om det d\u00e5 g\u00f6r det hur f\u00e5r vi d\u00e5 alla att kunna se saker p\u00e5 ett gemensamt s\u00e4tt? <\/span>Som fritidspedagog \u00e4r<\/span> <\/span>man ofta van vid att ha en \u00f6verblick \u00f6ver stora grupper med elever och att kunna se vad som sker mellan eleverna \u00e4ven fast man \u00e4r en bit bort. Den f\u00f6rm\u00e5gan <\/span>ka<\/span>nske<\/span> inte alla har som jobbar p\u00e5 en skola d\u00e5 de kanske inte \u00e4r vana att arbeta med lika stora grupper som en fritidspedagog g\u00f6r.<\/span> <\/span>\u00c4<\/span>r det <\/span>exempelvis<\/span> <\/span>ok<\/span>ej<\/span> att <\/span>skojbr\u00e5ka<\/span><\/span>, eller <\/span> \u00e4r det samma barn som<\/span> alltid<\/span> <\/span>skojbr\u00e5kar<\/span><\/span>? <\/span>F\u00f6r att kunna veta svaret p\u00e5 en s\u00e5dan fr\u00e5ga \u00e4r det <\/span> viktigt med ett samarbete<\/span> mellan arbetslagen d\u00e4r alla kan dela med sig av vad de har sett och h\u00f6rt s\u00e5 att all personal har f\u00f6rst\u00e5else f\u00f6r vad som sker p\u00e5 skolan och p\u00e5 s\u00e5 s\u00e4tt kan ha en b\u00e4ttre \"blick\" f\u00f6r vad som sker. <\/span> Vi beh\u00f6ver vara medvetna om normaliseringstendenser, vad borde inte vara normalt? Reflektera och prata med fler vuxna, ser ni samma sak, ser vi olika saker? L\u00e4gg pussel och fundera p\u00e5 hur ni g\u00e5r vidare. <\/span> <\/span><\/p>
<\/p><\/div>
\/Anna \u00d6stlin, Kristoffer Gustavsson Fritidspedagoger Karlstad kommun<\/span> <\/span><\/p><\/div>", "post_date": "2017-03-23 08:09:03", "post_excerpt": "", "post_parent": 0, "post_status": "publish", "post_title": "Att arbeta mot mobbning, diskriminering och kr\u00e4nkande behandling", "post_type": "blog", "slug": "att-arbeta-mot-mobbning-diskriminering-och-krankande-behandling", "_fgd2wp_old_node_id": "1820", "featured_teaser": "0", "_featured_teaser": "field_61d462b2e583c", "post_date_gmt": "2017-03-23 08:09:03", "comment_status": "open", "ping_status": "open", "post_password": "", "post_name": "att-arbeta-mot-mobbning-diskriminering-och-krankande-behandling", "to_ping": "", "pinged": "", "post_modified": "2017-03-23 08:09:03", "post_modified_gmt": "2017-03-23 08:09:03", "post_content_filtered": "", "guid": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/blog\/fritidspedagogerna\/20170323\/att-arbeta-mot-mobbning-diskriminering-och-krankande-behandling\/", "menu_order": 0, "post_mime_type": "", "comment_count": "0", "filter": "raw", "status": "publish" }
tags
""fields
{ "video": { "kategoripanel": true, "senaste": true }, "default_post_image": { "ID": 10202, "id": 10202, "title": "pv-placeholder", "filename": "pv-placeholder.jpg", "filesize": 47120, "url": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "link": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/pv-placeholder\/", "alt": "", "author": "2003", "description": "", "caption": "", "name": "pv-placeholder", "status": "inherit", "uploaded_to": 0, "date": "2022-02-08 13:12:58", "modified": "2022-02-08 13:12:58", "menu_order": 0, "mime_type": "image\/jpeg", "type": "image", "subtype": "jpeg", "icon": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-includes\/images\/media\/default.png", "width": 1200, "height": 630, "sizes": { "thumbnail": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-400x400.jpg", "thumbnail-width": 400, "thumbnail-height": 400, "medium": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-800x420.jpg", "medium-width": 800, "medium-height": 420, "medium_large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-768x403.jpg", "medium_large-width": 768, "medium_large-height": 403, "large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "large-width": 1200, "large-height": 630, "1536x1536": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "1536x1536-width": 1200, "1536x1536-height": 630, "2048x2048": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "2048x2048-width": 1200, "2048x2048-height": 630 } }, "featured_blogs": [ { "data": { "ID": "2084", "user_login": "maria.ripemo@hotmail.com", "user_pass": "$P$B6UIsoNBjQkKAzy37xFmT34NFCipRO.", "user_nicename": "maria-ripemo", "user_email": "maria.ripemo@hotmail.com", "user_url": "", "user_registered": "2019-09-09 20:24:43", "user_activation_key": "", "user_status": "0", "display_name": "maria.ripemo@hotmail.com" }, "ID": 2084, "caps": { "blogger": true }, "cap_key": "wp_capabilities", "roles": [ "blogger" ], "allcaps": { "create_posts": true, "level_0": true, "read": true, "edit_media": true, "upload_files": true, "edit_blogs": true, "publish_blogs": true, "edit_published_blogs": true, "edit_private_blogs": true, "edit_events": true, "publish_events": true, "edit_published_events": true, "edit_private_events": true, "assign_verksamheters": true, "assign_amnens": true, "assign_temas": true, "assign_kommuners": true, "blogger": true }, "filter": null }, { "data": { "ID": "2017", "user_login": "snms00", "user_pass": "$P$BCWtvQfGKEfgojIZfjAU6BJ0FZ9UUL1", "user_nicename": "elevhalsan-pa-norrstrandsskolan-4-6", "user_email": "magnus.sjodin@karlstad.se", "user_url": "", "user_registered": "2013-11-06 10:35:50", "user_activation_key": "", "user_status": "0", "display_name": "snms00" }, "ID": 2017, "caps": { "blogger": true }, "cap_key": "wp_capabilities", "roles": [ "blogger" ], "allcaps": { "create_posts": true, "level_0": true, "read": true, "edit_media": true, "upload_files": true, "edit_blogs": true, "publish_blogs": true, "edit_published_blogs": true, "edit_private_blogs": true, "edit_events": true, "publish_events": true, "edit_published_events": true, "edit_private_events": true, "assign_verksamheters": true, "assign_amnens": true, "assign_temas": true, "assign_kommuners": true, "blogger": true }, "filter": null }, { "data": { "ID": "2054", "user_login": "SOL i V\u00e4rmland", "user_pass": "$P$B9sEAS7872fGIqXBYRSeC6DdjVY61q1", "user_nicename": "sol-i-varmland", "user_email": "marleneandersson7@icloud.com", "user_url": "", "user_registered": "2016-06-02 11:41:04", "user_activation_key": "", "user_status": "0", "display_name": "SOL i V\u00e4rmland" }, "ID": 2054, "caps": { "blogger": true }, "cap_key": "wp_capabilities", "roles": [ "blogger" ], "allcaps": { "create_posts": true, "level_0": true, "read": true, "edit_media": true, "upload_files": true, "edit_blogs": true, "publish_blogs": true, "edit_published_blogs": true, "edit_private_blogs": true, "edit_events": true, "publish_events": true, "edit_published_events": true, "edit_private_events": true, "assign_verksamheters": true, "assign_amnens": true, "assign_temas": true, "assign_kommuners": true, "blogger": true }, "filter": null } ], "featured_events": [ 10398, 9025, 10791 ], "wordlists": [ { "title": "Hem- och konsumentkunskap", "int_name": "hemochkonsumentkunskap", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1rFDx9yveliwcrqUGUGzKhEhPLvHVS78N13tcEtzq7PY\/edit?usp=sharing", "description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Hem- och konsumentkunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d. Listan \u00e4r uppdelad i fyra avdelningar: Mat och m\u00e5ltider, h\u00e4lsa, konsumtion och ekonomi, milj\u00f6 och livsstil.", "information": "Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,E,Q", "published": true }, { "title": "Idrott och h\u00e4lsa", "int_name": "idrott_och_halsa", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1XLC275nQftpUryo7_R05mEO_F2067LMQ5IroCRBTP4I\/edit?usp=sharing", "description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Idrott och h\u00e4lsa, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.", "information": "
Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,F,O", "published": true }, { "title": "Allm\u00e4nna skolord", "int_name": "allmannaskolord", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1ErZinP9crYwK6z-p7WI379bmn7v369FAsZ0G3mMyQnY\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med ord som anv\u00e4nds i skolan och inte h\u00f6r till ett speciellt \u00e4mne, p\u00e5 olika spr\u00e5k. Ord som till exempel analysera, rast och schema.", "information": "", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "F", "published": true }, { "title": "Vardagsord", "int_name": "konversation", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/18WlLnaT1zNI54EDvNE2zg0WUzzoVtHgsHuJdIusnbuc\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med vardagliga ord och fraser f\u00f6r konversation. Till exempel hej, god morgon, ett, tv\u00e5, tre, frukost, gr\u00f6n, r\u00f6d och katt :)", "information": "
Stort tack till Refugee Phrasebook, som bidragit med ord och \u00f6vers\u00e4ttningar i den h\u00e4r listan.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,G", "published": true }, { "title": "SYV Studie- och yrkesv\u00e4gledning", "int_name": "syv", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1YIeQD6DE9KaXwyCQ_vKZkSsiYP72meBDtb65fCa02p4\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med begrepp som anv\u00e4nds inom studie- och yrkesv\u00e4gledning, framf\u00f6rallt p\u00e5 h\u00f6gstadiet.", "information": "", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,G", "published": true }, { "title": "Religionskunskap", "int_name": "religionskunskap", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1Y7ISXd4KYtLxJZ_7J5_XyofIeo10Pn5LBdeTtzDjI-Q\/edit?usp=sharing", "description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet religionskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.", "information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,E", "published": true }, { "title": "F\u00f6rskoleord", "int_name": "forskoleord", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/11i-iMec6l5QDJdZDp3EtLLOQ-VBYYvBSUlrN-qJ6mbs\/edit?usp=sharing", "description": "Ord som anv\u00e4nds p\u00e5 f\u00f6rskolan och vad de heter p\u00e5 olika spr\u00e5k. Orden \u00e4r skrivna med det svenska alfabetet f\u00f6r att de ska vara l\u00e4ttare att uttala. De \u00e4r grupperade efter olika l\u00e4rmilj\u00f6er, till exempel atelj\u00e9, matbordet, hallen. Klicka och v\u00e4lj vilka spr\u00e5k du vill visa i listan. Bilder och ritade tecken g\u00e5r ocks\u00e5 att visa.", "information": "
Stort tack till Malin Brink p\u00e5 Dirigentens f\u00f6rskola i Karlstad som sammanst\u00e4llt orden och samlat in \u00f6vers\u00e4ttningar fr\u00e5n v\u00e5rdnadshavare. Ritade Tecken \u00a9 Specialpedagogiska skolmyndigheten. Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,T,U", "published": true }, { "title": "Samh\u00e4llskunskap", "int_name": "samhallskunskap", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1whE8jaGoXx6yAcsC5pBKCRKq2nOlhia5LCT7-LAdmW8\/edit?usp=sharing", "description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet samh\u00e4llskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.", "information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,F", "published": true }, { "title": "Fysik", "int_name": "fysik", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1hJZI_5MTg6FCU1yspRyiihCpIPfH7prlVvGnkqvY-R0\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med viktiga begrepp inom fysik, p\u00e5 olika spr\u00e5k.", "information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av NO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,F", "published": true }, { "title": "Sex och samlevnad", "int_name": "sexochsamlevnad", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1j-cKDrMEmvMqnDMpI85DPVan0EPPAJGgHpp-xzhl9Yc\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med begrepp inom sex och samlevnad p\u00e5 flera olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.", "information": "