Blogg för Pernilla Kans

Värdegrund från små till stora

Alla hjärtans dag har som bekant passerat. En dag värd att uppmärksamma lite extra i våra klassrum med våra elever. Jag är säker på att i Sveriges skolor har det målats hjärtan som dekorerar våra väggar. I lamporna i taken kanske det hänger hjärtan. Värdegrundsarbetet kanske blir allra tydligast runt denna dag men pågår ju faktiskt året om, alla dagar under läsåret.

Att stötta varandra

När jag började arbeta som lärare år 2000 var det inte vanligt med öppna dörrar mellan klassrummen. Inte på den skola jag arbetade på. Det kanske inte var så vanligt  på andra skolor heller. Jag hörde inte talas om kollegialt lärande och samarbete. Det var jag och min klass. Vi hade det i och för sig ganska bra och jag tänkte inte på att det skulle berika mig med kollegialt lärande. Det var så mycket annat att fokusera på de första åren. Mina kollegor mötte jag i fikarummet och jag såg dem aldrig i samma klassrum som mig eller jag i deras.

Omkastad planering

Det blev inte som jag tänkt mig idag. Inte alls. Den planering som jag tänkt igenom så noga har kastats omkull. Inte på grund av att den var dålig. Inte på grund av att jag blivit sjuk. Utan på grund av elevernas önskemål. 

Beskrivande text var området vi skulle arbeta med några veckor framåt. I teknik skulle eleverna bygga framtidens farkoster och det tåget ville jag hänga på. Vi kunde ju skriva beskrivningar till farkosterna på svenskapassen. Eftersom vi jobbar med cirkelmodellen på skolan var det ett bra sätt att också få in denna metod i arbetet. 

När klassråd blir viktiga

"När ska vi ha nästa klassråd? Vi hade inget igår. "
Frågan var uppriktig och nyfiken, men det fanns också lite frustration över att klassrådet uteblev igår. Vi hade temadag och därför utgick klassrådet. För eleven var det viktigt. Dels att vi har klassråd varje vecka men att vi också skulle ha nästa klassråd ganska snart. 

Att se helheten

Vi bygger ett stort pussel och övar oss på att se helheter. Kreativiteten är i full gång i klassrummet för åk 5 på Skattkärrsskolan i Karlstad. Vattnets kretslopp är temat för veckans svenska, bild och geografipass.

Hela hösten har vi temat "Vatten" där vi kopplar samman de flesta teoretiska ämnen för att få en helhet. Pusslet läggs bit för bit, så eleverna får olika infallsvinklar kring vatten. Så småningom ser de hela bilden.

Vi är i hamn!

Så kändes det i dag. Vi är i hamn! Hela skolan har varit ute på en lång resa under året och nu har vi äntligen ankrat. Det har varit en resa med stormar, med stiltje, med fin vind i seglen. 400 elever och tillslut 400 berättelser = 400 författare. Det var en magisk kväll. En riktig bokrelease!

Tumme upp

Har du lärt dig lektionens mål idag? Vänd tumme upp eller tumme ner.
Tänk efter, vad är det som gjort att du vände grön eller röd tumme?
Hur ska du göra nästa gång för att fortsätta med grön tumme, eller för att få grön tumme?

Vikten av en strukturerad tavla

Googlar man på ordet struktur så kommer synonymerna inre byggnad, uppbyggnad, sammansättning, mönster, form, yta, textur och konstruktion upp. När konstnären målar en tavla finns det en tanke bakom motivet. Inspirationen har hämtats någonstans ifrån. Varje del har en given plats. Tillsammans skapar bilden en helhet. Just nu är åk 4 på Skattkärrsskolan med i Värmlands museums projekt "Pegasus". Fyra tisdagar i rad får vi vara med om ett tematänk inom ämnena svenska och bild där utgångspunkten är att låta de inre bilderna bli synliga. Det synliga lärandet.

Betydelsefulla lärare

Du är en av dem, vet du det? Du gör skillnad för barn och ungdomar varje dag, utan att du tänker på det. Du påverkar livet för många genom ditt sätt att bemöta, ditt förhållningssätt, din förmåga att skapa trygghet i klassrummet, din förmåga att undervisa och lära ut. Det är betydelsefullt. Kanske vet du inte om detta nu, men i din klass finns flera elever som du gör skillnad för. En del visar det inte, andra visar det genom teckningar och lappar med texten ”Världens bästa fröken”.

Sidor

Prenumerera på RSS - Blogg för Pernilla Kans