Blogg för Pernilla Kans

Vilka signaler sänder du ut?

Har du tänkt på vilka signaler du sänder ut varje dag från klassrummet till dina elever? Att de ord du väljer att inleda dagen med har betydelse, att ditt kroppsspråk framför eleverna säger mycket om vilket humör du är på, vad du tycker och tänker. Att din mimik i ansiktet kan låsa eller låsa upp spänningar i klassrummet och hos dina elever. Kroppsspråket är en icke verbal kommunikation som kanske säger mer än det jag egentligen säger.

Värdegrund alla dagar

Utbildningen ska förmedla och förankra respekt för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande demokratiska värderingar som det svenska samhället vilar på..... I överensstämmelse med den etik som förvaltats av kristen tradition och västerländsk humanism sker detta genom individens fostran till rättskänsla, generositet, tolerans och ansvarstagande." 
(Lgr 11 kap 1 - Skolans värdegrund och uppdrag)

Lita på din erfarenhet

Skolan ska styras utifrån Skollag, Läroplan, allmänna råd och en mängd kommentarsmaterial. Undervisningen ska ta sin grund utifrån dessa. Vid planering av undervisningen utgår vi från syfte, centralt innehåll och kunskapskrav. Till detta läser vi forskning och kommer i kontakt med alla tusentals tips och idéer i olika forum som finns på instagram och Facebook. Inte konstigt att man ibland blir lite snurrig  och funderar, hur ska jag göra? Hur lägger jag upp min undervisning så det blir rätt?

I stress och press - Att göra det jag kan

I skolans värld kan man lätt uppleva att man lever i en stressad tillvaro. Det är mycket som ska hinnas med inom arbetstiden och många gånger känns tiden knapp. Alla måsten, alla krav. Det är lätt att tänka det lilla ordet "om". Om jag bara hade mer tid. Om vi bara vore fler pedagoger. Om vi bara hade större lokaler, fler grupprum. Då blir det bra. Det lilla ordet "om". 

Plötsligt händer det!

Har du varit med om att något positivt händer som du inte hade räknat med? Oväntade möten?  Något som bildar en kedja av positiva känslor och handlingar? De sista veckorna har varit omtumlande för mig och mina elever i åk 6. Inte för att de snart ska pröva sina vingar och flyga vidare till högstadiet (bara det är omtumlande och en känslomässig laddning utan dess like) utan för att det vi gjort under hela terminens bildlektioner plötsligt fick en mening.

När stjärnor tänds

Idag såg jag det. En stjärna. Det är alltid lika roligt när det händer. Eleverna i åk 6 hade presentation av sitt projektarbete i bild. Tolkning av Edvard Munch berömda målning "Skriet". Fantastiska målningar, jag tror självaste Munch skulle blivit imponerad. Jag blev det. Imponerad. Dels av bilderna men även av de presentationer som jag fick lyssna på. Att se hur det glimmar till i elevers ögon när de berättar om sin bildresa från planeringsskiss till färdigt resultat är magiskt.

Att ta tid för det lilla extra

Det var en gråmulen dag ute och det var tid för fritidspedagogmöte. På agendan fanns flera punkter som skulle hinna diskuteras och samtalas om bl a en mindre organisationsförändring inför vårterminen. Direkt från en lektion i klassrummet med åk 6 kom jag inspringandes till expeditionen och möttes av en välkänd doft -pepparkakor. Hade någon bakat? Väl inne i konferensrummet satt en munter skara fritidspedagoger och drack kaffe och mumsade på en varsin pepparkaka. Vid alla platser låg ett hjärta med glasyr. Någon hade gjort det lilla extra. Ett hjärta för var och en. Med namn på.

Värdegrund från små till stora

Alla hjärtans dag har som bekant passerat. En dag värd att uppmärksamma lite extra i våra klassrum med våra elever. Jag är säker på att i Sveriges skolor har det målats hjärtan som dekorerar våra väggar. I lamporna i taken kanske det hänger hjärtan. Värdegrundsarbetet kanske blir allra tydligast runt denna dag men pågår ju faktiskt året om, alla dagar under läsåret.

Sidor

Prenumerera på RSS - Blogg för Pernilla Kans