Blogg för Pernilla Kans
"Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade. Genom rika möjligheter att samtala, läsa och skriva ska varje elev få utveckla sina möjligheter att kommunicera och därmed få tilltro till sin språkliga förmåga" (Lgr 11 kap 1).
Inlagt av Pernilla Kans 2020-02-20 19:28
Att få till det där temaarbetet med flera ämnen integrerade är inte alltid lätt. Det krävs tid, planering, kollegialt samarbete och studering av de olika ämnenas kursplaner för att få ihop temat till en helhet som också blir meningsfull och berikande för eleverna.
Inlagt av Pernilla Kans 2019-12-14 15:23
I sommarsolen njuter jag och lärarkåren med mig av lata dagar och ledighet. Med en läskande Lemon Ice-Te i ena handen och en god bok i den andra slappar jag i hängmattan. Det växlande vädret gör mig inte ett dugg. Jag har ledigt och kan med gott samvete göra vad jag vill. Kuddar, dukar och filtar åker in och ut mellan regnskurarna. Med tonårsbarn som hellre vill umgås med sina kompisar än sin morsa och med en man som jobbar finns det mycket tid för reflektion oavsett om jag vill det eller inte. Tankarna kommer och går. Den ena tanken leder vidare till den andra.
Inlagt av Pernilla Kans 2019-07-15 18:00
Efter att ha avslutat ett längre projekt känns det nästan lite tomt. Det vi jobbat med så länge har nått sitt slut. Den kreativa processen för denna gång är över. Det har varit spännande att se ett projekt växa fram och få vara en del av elevernas kunskapsutveckling, höra deras samtal, frågor och funderingar.
Inlagt av Pernilla Kans 2019-05-30 20:04
Har du varit med om att du inte förstått något kunskapskrav eller del av ett kunskapskrav i ett ämne och blivit frustrerad? Du läser texten om och om igen men det landar verkligen inte och polletten trillar inte ner. Frustrationen kan däremot öka ju mer du sätter dig in i textens innehåll.
Inlagt av Pernilla Kans 2019-05-13 19:20
Det är tyst i klassrummet. Man kan tro att det är tomt. Ändå sitter 20 st elever i åk 4 och jobbar. Med bild. Närmare bestämt popkonst och tillverkning av kuber utifrån Bridget Rileys konst. Det är stilla och fokuserat. Optisk Illusion fascinerar.


Inlagt av Pernilla Kans 2019-03-25 20:05
Har du tänkt på vilka signaler du sänder ut varje dag från klassrummet till dina elever? Att de ord du väljer att inleda dagen med har betydelse, att ditt kroppsspråk framför eleverna säger mycket om vilket humör du är på, vad du tycker och tänker. Att din mimik i ansiktet kan låsa eller låsa upp spänningar i klassrummet och hos dina elever. Kroppsspråket är en icke verbal kommunikation som kanske säger mer än det jag egentligen säger.
Inlagt av Pernilla Kans 2019-03-03 17:24
Utbildningen ska förmedla och förankra respekt för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande demokratiska värderingar som det svenska samhället vilar på..... I överensstämmelse med den etik som förvaltats av kristen tradition och västerländsk humanism sker detta genom individens fostran till rättskänsla, generositet, tolerans och ansvarstagande."
(Lgr 11 kap 1 - Skolans värdegrund och uppdrag)
Inlagt av Pernilla Kans 2019-02-16 14:40
Skolan ska styras utifrån Skollag, Läroplan, allmänna råd och en mängd kommentarsmaterial. Undervisningen ska ta sin grund utifrån dessa. Vid planering av undervisningen utgår vi från syfte, centralt innehåll och kunskapskrav. Till detta läser vi forskning och kommer i kontakt med alla tusentals tips och idéer i olika forum som finns på instagram och Facebook. Inte konstigt att man ibland blir lite snurrig och funderar, hur ska jag göra? Hur lägger jag upp min undervisning så det blir rätt?
Inlagt av Pernilla Kans 2019-02-10 9:02
I skolans värld kan man lätt uppleva att man lever i en stressad tillvaro. Det är mycket som ska hinnas med inom arbetstiden och många gånger känns tiden knapp. Alla måsten, alla krav. Det är lätt att tänka det lilla ordet "om". Om jag bara hade mer tid. Om vi bara vore fler pedagoger. Om vi bara hade större lokaler, fler grupprum. Då blir det bra. Det lilla ordet "om".
Inlagt av Pernilla Kans 2019-01-07 22:54
Sidor