Blogg för Utvecklingspodden

Tydliggörande pedagogik – avsnitt 62

Att fortsätta göra som vi alltid gjort eller plocka upp spegeln och fundera på vad barnen uppfattar av det vi säger och gör, att lära sig nya verktyg för att skapa goda relationer och en trygg, lärorik och utmanande lärmiljö. Det är något av det dagens samtal handlar om när vi möter Miriam Cedervad, Zakrisdals förskola, och Annika Andersson från Jakobsbergsskogens förskola. I projektform skapar dessa förskolor tillsammans med Vitsippans förskola, en egen utbildning inom det vida begreppet tydliggörande pedagogik.

Bokbryggan fyller 30 år! – avsnitt 61

Att främja barns språk via barnlitteratur och skapande verksamhet är Bokbryggans syfte. Samtidigt ges pedagogerna inspiration och stöd för att arbeta med den årliga boken ur flera olika perspektiv. Christina Neu, barnboksbibliotekarie och Annette Carlsson, samordnare vid Buf för Bokbrygan berättar här om arbetet som når och har nått så många genom åren.

Digitaliseringens möjligheter del 2 – avsnitt 60

Halvvägs in i projektet Digitaliseringens möjligheter träffar vi lärarna Sofie Nilsson och Nina Widoff samt rektor Amelie Wahlström i ett samtal om vad goda digitala förutsättningar innebär för lärarna och för eleverna. Resan skulle kort kunna beskrivas som ”från teknik till lärande” där de idag fokuserar på att skapa en god lärmiljö anpassad för gruppen, inte på plattor, datorer, interaktiva tavlor och digitala läromedel i sig. Men att hitta digitala verktyg för specifika syften och att lära sig dem tar tid. Det kollegiala lärandet är därför centralt samt hur detta kan organiseras.

Att få chansen att lära sig ta ansvar – elever i åk 9, Ventus avsnitt 58

Här möter vi de oerhört medvetna eleverna Elin, Agnes och Viktor som berättar om hur de upplever och ser på skola och lärande i arbetslaget Ventus vid Norrstrandsskolan. De berättar om hur de får träna sig på, och ta eget ansvar, om vad som gör en skola riktgt bra och om att ha idrott varje dag. Det senare handlar om Friskus, ett beforskat projekt tillsammans med deras idrottslärare.

Tre elever i åk 9

Ämnesövergripande, skolan som en helhet hos Ventus – avsnitt 57

Arbetslaget Ventus på Norrstrandsskolan utmanar eleverna och ger dem möjlighet att ta ansvar för sitt lärande. I dagens samtal hör vi Thomas Eriksson, Erika Gavling, Katrin Wrange och Sara von Wachenfeldt berätta om hur de försöker samarbeta så mycket som går för att ge eleverna en bra helhet och som en del i det har de varje termin ämnesövergripande temaarbeten. Men även i veckoplaneringen av elevernas arbetsuppgifter märks deras syn på skolan och lärande. 

När Skolinspektionen kommer på besök – avsnitt 56

Från ”Oj!” till ”Jo!”. Rektor Rune Jakobsson och förstelärare Marit Norlund berättar här om Kvarnbergsskolans resa från beskedet att de skulle inspekteras till det att rapporten kom. Som en av 34 utvalda skolor 2015 genomfördes en granskning av undervisningen i svenska och svenska som andra språk i årskurserna 4-6. 

ESD i den finska läroplanen – avsnitt 55

Varför, och hur, har lärande för hållbar utveckling (ESD) fått en så central roll i den nya finska läroplanen? Irmeli Halinen, som var huvudansvarig för framtagandet och implementeringen av läroplanen, berättar här på ett mycket tydligt och konkret sätt hur de i Finland ser på ESD och hur utvecklingsarbetet därför genomfördes utifrån ett helhetstänk, med forskningsförankring, på olika nivå, med transparens och delaktighet och där arbetet gavs tid.

Att leda samtal på internationell nivå – avsnitt 54

I detta avsnitt möter vi Ingegerd Norder och Susanne Mellskog samt Torbjörn Wrange som alla deltog och hade seminarier vid The Learning Teacher Network i Tallin. Hur är det att inte bara delta utan även leda samtal på denna nivå? Hur uppfattar lärare och andra inom professionen deras berättelse och de funderingar och frågor som de har? Vad ger det, vad får de med sig hem till det egna klassrummet eller verksamheten?

Tre pedagoger

Att delta i internationella samtal, The Learning Teacher Network – avsnitt 53

Vi pratar ofta om vikten av att delta i samtalet, om att inte bara lyssna utan även vara aktiv i samtalet på lokalnivå, via nätet och till och med på internationell nivå. The Learning Teacher Network är en arena för det senare där Karlstad varit aktiva under många år. Inte så konstigt då ordförande, och initiativtagaren är Magnus Persson vid Barn och ungdomsförvaltningen. Vid den årliga konferensen låg fokus på ESD, Education for Sustainable Development, eller lärande för hållbar utveckling.

Sidor

Prenumerera på RSS - Blogg för Utvecklingspodden