Blogg för Elisabet Mellroth

Internationella perspektiv på att möta särskilt begåvade elever - det femte av fem pedagogiska caféer

På onsdag 5 december klockan 16:15 - 17:15 är det dags för det sista i vår serie av pedagogiska caféer kring internationella perspektiv på undervisning av elever med särskild begåvning.

Denna gång kommer i vara i Sessionssalen i Stadsbiblioteket och berätta om vårt besök i Hamburg.

Bland annat fick vi många bra lärdomar kring hur stöd för undervisning av särskilt begåvade elever kan organiseras för att ge tydlighet och struktur på en övergripande nivå i en stat som Hamburg. 

Helghäng i Stockholm för nyfikna, tänkande unga

Den 1:e december ordnar Brainpool ett spännande evengemang kring rymden och artificiell intelligens. Brainpool syfte med dessa Helghäng är att ge särskilt begåvade unga tillfälle att tänka och utvecklas tillsammans. Tillfällen som dessa är mycket viktiga för dessa individer som annars lätt känner sig väldigt ensamma.

För de som behöver resa har Brainpool ordnat rabatt på SJ och på Choice hotell

Helghänget sker mellan kl 11 - 18 på The Park, Hälsingegatan 49, Stockholm.

Internationella perspektiv på att möta särskilt begåvade elever - det fjärde av fem pedagogiska caféer

Vi bjuder här in till det fjärde av fem pedagogiska caféer i samband med det Erasmusprojekt som pågår fram till och med februari 2019.

Vi hälsar er välkomna till Karlstads universitet, sal 3C 420, den 29 november klockan 15:30 - 17:00.

I Erasmusprojektet är vi ute i Europa och jobbskuggar pedagogiska verksamheter som har en tradition av att uppmärksamma och ge stöd till särskilt begåvade elever. Denna gång kommer vi berätta om våra dagar i Dublin, Irland, där vi jobbskuggat både på skolor och universitet.

Erasmus-Hamburg dag 4

Nu är tre dagar till ända på Brecht-Schule. Många nya lärdomar och tankar följer på besöket som varit givande. Det har varit spännande att följa undervisningen på nära håll och se hur de konkret bemöter och utmanar barnen i deras lärande. 

I läs- och skrivinlärningen arbetar hela skolan utefter metoden Att skriva sig till läsning. Detta för att varje barn ska kunna möta utmaningar på sin nivå. Lärarna beskriver att det är en mycket stor skillnad på vad eleverna kan när de börjar i första klass vad gäller läsning och skrivning/stavning.

Erasmus - Hamburg dag 3

Idag har vi varit fortsatt uppdelade på två ställen, Brecht-Schule och Beratungstelle Besondere Begabung (BbB).

På BbB har vi fått djupare kunskap om hur de arbetar där för att stödja undervisning av särskilt beåvade elever, och utveckling av denna i staden tillika Bundeslandet Hamburg.

Erasmus-Hamburg dag 2

Idag har vi varit uppdelade på två ställen, Brecht-Schule och Beratungstelle Besondere Begabung (BbB).

På BbB var det Arbeitskreis-träff för de regionala koordinatorerna för särskild begåvning. Hamburg förutom Tysklands näst största stad också ett eget Bundesland.

Vår känsla för hur vi ska kunna jämföra detta med Värmland/Sverige är att likna de olika regionerna med kommuner och Bundeslandet Hamburg med länet Värmland. Fullt medvetna om att det naturligtvis inte är en fullt korrekt jämförelse generellt.

Erasmus - Hamburg dag 1

Idag är första dagen på vår jobbskuggning i Hamburg.

Vi träffade professor Marianne Nolte doktor på Hamburgs universitet samt initiativtagare till PriMa projektet. Hon är även ordförande för det internationella nätverket Mathematical Creativity and Giftedness (MCG). I sin forskning har hon fokus på särskild begåvning i matematik och twice exceptional.

Marianne berättar om att fokus på undervisning handlar hur man ska fostra matematisk begåvning, dvs. vad man gör för att utveckla begåvningen.

För att kunna arbeta med att fostra den matematiska begåvningen krävs:

Erasmus - Dublin dag 4

Vi har under våra besök i skolorna här i Dublin fått erfara stora skillnader mellan det svenska och det irländska skolsystemet. Trots detta beskriver lärarna i matematik liknande dilemman som vi ställs inför hemma. Lärarna beskriver att resurserna, som besökta skolor har, i första hand riktas till de elever som har behov av stöd för att nå kunskapskraven och för att kunna hantera sin skolsituation. För eleverna med hög akademisk nivå försöker lärarna hitta funktionella lösningar för den enskilda eleven. De beskriver att de behöver individanpassa utifrån den enskilda eleven.

Sidor

Prenumerera på RSS - Blogg för Elisabet Mellroth