Blogg för Nobelgymnasiet

Nu går vi på sommarlov

Snart är det dags för sommarlov och vi har just haft terminens sista lärträff. Vi tänkte summera lite kort vad vi tar med oss efter en termins arbete med Skolverkets modul ”Språk- och kunskapsutvecklande arbete”. För att ni ska få ett bredare perspektiv på vårt arbete har vi denna gång valt att skriva tillsammans, en yrkeslärare och en kärnämneslärare.

APL - Arbetsplatsförlagt Lärande

Nu går vårterminen mot sitt slut och vi lägger ett helt år bakom oss av våra elevers framsteg i olika kurser. Inte minst märker man elevers framsteg under de veckor de gjort sin apl ute på något företag/myndighet i verkliga arbetslivet.

Gymnasieförordningen definierar arbetsplatsförlagt lärande som ”lärande på ett program som genomförs på en eller flera arbetsplatser utanför skolan” 1 kap. 3 § Gymnasieförordningen 2010:2039. Arbetsplatsförlagt lärande ska förekomma på gymnasieskolans alla nationella yrkesprogram med minst 15 veckor.

Givande och utvecklande samarbete både för lärare och för elever

Tänk vad viktigt det är att samtala med varann kollegor emellan. För mig startade ett samarbete i en kurs med att jag och en kollega som är i samma arbetslag samtalade om vad vi gjorde i kurserna. Efter lite jämförande insåg vi att här kunde vi samarbeta och dra nytta av varandras olika kompetenser.

Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt, lika viktigt i alla ämnen!

Denna termin arbetar vi med språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt i våra lärgrupper. Vi använder oss utav Läs- och skrivportalens moduler på Skolverkets sida. Lärgrupperna är blandade med lärare från olika program, både yrkeslärare och lärare i de gymnasiegemensamma ämnena.

När jag som samtalsledare för en lärgrupp fick veta vilket ämne vi skulle diskutera under våren blev jag både lite stressad och orolig, hur skulle jag som yrkeslärare kunna leda en grupp i det temat? Jag är ju inte språklärare… Nervöst!

Blåklädersmatematik – infärgning på Nobelgymnasiet

Det finns olika syften varför elever på ett yrkesinriktat program ska lära sig matematik. Enligt ämnesplanen är undervisningens syfte att lära sig att arbeta matematiskt. Eleverna ska lära sig strategier för att använda matematik i både vardagen och yrkeslivet. Idag kräver branschen att deras medarbetare inte bara har goda praktiska kunskaper utan även har grundläggande kunskaper i matematik.

Svensklärarlyft under två dagar

Som lärare är man ständigt på jakt efter bra fortbildning. De senaste åren har mycket av fortbildningen som erbjudits handlat om själva läraryrkets olika pedagogiska dilemman; formativ bedömning, det inkluderande klassrummet, ledarskap i klassrummet, synligt lärande o s v. Sådan fortbildning är mycket bra och viktig. Dock har jag saknat ämnesspecifik fortbildning i svenska.

Vid besök i mänsklighetens nollpunkt - kommer ingen undan

Jag har haft möjlighet att fördjupa mina kunskaper om antisemitism, nazism och Förintelsen genom att besöka Förintelsens platser i Polen. Svenska kommittén mot antisemitism (SKMA) arrangerade resan i syfte att utbilda och föra minnet av dessa brott mot mänskligheten. Vi var en grupp på 21 personer varav de flesta är lärare och vi har rest runt i Polen under tio dagar och besökt ett flertal koncentrationsläger, arbetsläger, begravningsplatser samt massgravar.

"To be everywhere is to be nowhere"

”To be everywhere is to be nowhere”, sa den grekiske författaren, filosofen och politikern Seneca redan för tvåtusen år sedan. Sällan har väl det citatet varit så aktuellt som nu för vår generation. Både vi vuxna/lärare och våra ungdomar/elever försöker alltför ofta att vinna tid genom att göra både en och två och tre saker samtidigt. Men vinner vi tid? Är vi mer effektiva? Jobbar vi snabbare? Svaret är nej, nej och nej.

Sidor

Prenumerera på RSS - Blogg för Nobelgymnasiet