Blogg för Elevhälsan på Råtorp

Aldrig har väl elevhälsoarbetet varit viktigare

Just nu rasar ett virus runt i världen och kullkastar vanor och rutiner för många människor. Vi ser hur sjukvården mobiliserar runt om i landet och vi inom skolan genomför stora och omfattande förändring på mycket kort tid. Kort sagt vårt samhälle ställer om sig för att möta upp den kulmen av sjuka som väntas. Vi förbereder fjärrundervisning och arbetar hårt med att få vår digitala teknik att fungera. Pedagogerna går in och täcker upp för sjuka kollegor och kollegor som är hemma och vabbar. Det är många som gör mycket i det här läget vi befinner oss i nu.

Från stödverksamhet till kärnverksamhet

Sedan 2015 har SPSM genomfört en nätbaserad fortbildning för lokala elevhälsoteam. Rektor och det lokala teamet går kursen tillsammans och viker ca två timmar i veckan åt det arbetet. Nu har SPSM följt upp skolor som deltagit och tittat på vad som fungerat och när elevhälsoarbetet ordentligt får fäste i verksamheten. Det presenteras i skriften Samordning för ett hållbart elevhälsoarbete.

Samarbetet med förskolan går vidare

Bland det mest inspirerande i mitt arbete som rektor just nu handlar om vårt samarbete med förskolan. Jag har skrivit om det tidigare i bloggen. Vi har utgått från förskolans begrepp Förundras och tagit ordentligt spjärn mot det. När vi sågs i december började vi så smått tratta ner begreppet och fick nästan grepp om det. I dag har styrgruppen träffats och arbetat vidare. Fokus i dag var att skapa en struktur kring upplägget som vi ska presentera för referensgruppen i mars.

Lärmiljöer

Lärmiljöer är ett ständigt aktuellt ämne, fast just nu känns det mer aktuellt än någonsin. Tillgängliga lärmiljöer är något som vi diskuterar ganska mycket idag, på Råtorpsskolan i allmänhet och i förskoleklass för mig i synnerhet. Hur ska jag forma mitt klassrum utifrån de förutsättningar jag har för att det ska passa alla elever? Hur mycket kan man ha på väggarna? Eller ska man ha mycket på väggarna så att de som behöver mikropauser har något att titta på? Är ett alldeles tyst klassrum den bästa lärmiljön vid skolarbete som kräver koncentration?

Ännu större fokus på det relationella perspektivet

Under tisdagen och onsdagen var Råtorps skolors elevhälsoteam på konferensen Elevhälsa 2020. Det var två intressanta dagar med en hel del matnyttigt att reflektera kring. En övergripande reflektion jag gör efter dessa två dagar är att frasen det relationella perspektivet stack ut. Det var något som de flesta föreläsare tog upp som en viktig faktor i ett framgångsrikt elevhälsoarbete. Frasen i sig är inte ny på något sätt, men den signalerar att fokus inom skola har skiftat, som jag tolkar det, från fokus på eleven till fokus på lärmiljön.

Egenproducerad film i undervisningen

Att få elever att fokusera och aktivt delta kan ibland vara problematiskt. Att dessutom få eleverna att diskutera det de gjort/varit med om kan många gånger vara en ännu större utmaning. Vi har upptäckt att egenproducerad film är något som eleverna uppskattar och tar emot med glädje! När eleverna ser på film där deras pedagoger har olika roller och bjuder på sig själva blir de genast fångade och både fokus och diskussion blir mycket enklare.

Sidor

Prenumerera på RSS - Blogg för Elevhälsan på Råtorp