Blogg för SOL i Värmland

Vi växer!

Igår hade vi läsårets sista nätverksmöte för SOL i Värmland. Vi kunde glatt konstatera att vi växt under läsåret och nu består av 20 språk-, läs- och skrivutvecklare som representerar våra huvudmän. Följande kommunala huvudmän finns representerade:

Arvika
Eda
Filipstad
Forshaga
Hagfors
Grums
Hammarö
Karlskoga
Karlstad
Kil
Kristinehamn
Storfors
Sunne
Säffle
Torsby
Årjäng

Här kan du se vem som representerar din kommun.

"Dränk inte elever och lärare i tester och kartläggningar", säger norsk professor.

På onsdag kommer Anne Golden till Karlstad för att föreläsa om andraspråk  i ett livsperspektiv. Hon är professor i  norska som andrespråk og ledare för tema 1: Flerspråklig kompetanse vid MultiLing, Institutt for lingvistiske og skandinaviske  studier vid Universitetet i Oslo. SOL i Värmland passade på att intervjua Anne inför besöket. På köpet fick vi fräscha upp vår norska. /Malin

”Vi måste skapa tid för det reflekterande samtalet”

Nästa person i vår intervjuserie är Catharina Tjernberg som är filosofie doktor och lektor i läs- och skrivutveckling. Catharinas forskningsintresse rör samspelet mellan teori och praktik i skolverksamheten. År 2013 disputerade hon vid Stockholms universitet med avhandlingen Framgångsfaktorer i läs- och skrivlärande. En praxisorienterad studie med utgångspunkt i skolpraktiken. Catharina är legitimerad lärare, speciallärare och specialpedagog.

Nu är det dags!

Nu är det dags för förskolan att söka statsbidrag för Läslyftet för nästa läsår. Här hittar du information om det. Sista dagen för ansökan är den 5/4. Huvudmän har även möjlighet att ansöka om en plats på en utbildning för språk-, läs- och skrivutvecklare. Här finner du information om den och det är samma slutdatum för ansökan, 5/4. Spännande tider!

Sex doktorander inom undervisningens digitalisering sökes!

Karlstads universitet söker sex doktorander inom forskarskolan för undervisningens digitalisering med licentiatexamen som slutmål. Starten planeras till hösten 2017. Forskarstudierna ska bedrivas på halvtid parallellt med yrkesverksamhet som lärare i den kommunala skolan i Värmland. Forskningsprojekten ska rymmas inom området undervisningens digitalisering, vilket innebär att de i grunden är ämnesdidaktiska och specifikt berör möjligheter att utveckla undervisningen och lärandet kring ett undervisningsinnehåll i ett digitaliserat klassrum.

Läraren som samtalsledare

I det tidigare blogginlägget tipsade Marlene om podcasts. Av en tillfällighet har jag precis lyssnat på en mycket intressant pod med Ann Pihlgren. Podden från Skolsnack handlar om sokratiska samtal och du kan lyssna på den här. Hur kan läraren, med hjälp av sokratiska samtal, utveckla elevernas kritiska tänkande? Ann menar att hur läraren tar sig an sin roll som samtalsledare och vilka frågor läraren ställer är avgörande.

Prenumerera på RSS - Blogg för SOL i Värmland