Bloggar

Post Corona klassrummet

Det läskigaste jag vet är att prata inför grupp. Hur kunde du då välja att bli lärare?, kanske du undrar. Just därför!, blir mitt svar. 
Jag lever för utmaningar i alla dess former. När jag upplever något som svårt känner jag mig levande, för då behöver jag anstränga mig. De första gångerna jag stod fram en grupp elever var oerhört stressande och utmanande. Som tur var hade jag väldigt snälla elever.

Digitala modeller i högstadiets teknikundervisning

Modeller används på en mängd olika sätt i högstadiets teknikundervisning. I takt med digitaliseringen används idag i allt högre utsträckning digitala modeller. I Helen Brinks forskning i pedagogiskt arbete är det dessa digitala verktyg för modeller och modellering som står i centrum. Genom intervjuer med högstadielärare undersöker hon vilka erfarenheter lärare har av undervisning med digitala modeller i allmänhet och med särskilt fokus på CAD, computer aided design.

Nyfiken på utveckling av digitalisering i förskolan

I början av oktober startade vi professionssatsningen Nyfiken på utveckling av digitalisering i förskolan, en satsning via RUC på Karlstads universitet. Drygt 100 förskollärare från hela Värmland, plus några gäster från bland annat Skåne och Stockholmsregionerna är med som deltagare. Jag har fått den stora glädjen att vara processledare för denna satsning!

Reproduktion, produktion och en sur groda

Vygotskij (1995) beskriver i Fantasi och kreativitet i barndomen att fantasi är en förutsättning för hur vi skapar nya möjligheter till förändringar. Detta innebär också att fantasi och kreativitet går jämsides. Resonemanget vidarekopplar jag till vad Dahlberg, Moss och Pence (2009) lyfter i Kvalitet och meningsskapande: postmoderna perspektiv – exemplet förskolan där författarna menar att barnen blir medskapare vid produktion istället för att upprepa (reproducera) redan producerade aktiviteter. Detta kan ge ett meningsskapande.

Sidor

Prenumerera på RSS - bloggar