Bloggar

Aldrig har väl elevhälsoarbetet varit viktigare

Just nu rasar ett virus runt i världen och kullkastar vanor och rutiner för många människor. Vi ser hur sjukvården mobiliserar runt om i landet och vi inom skolan genomför stora och omfattande förändring på mycket kort tid. Kort sagt vårt samhälle ställer om sig för att möta upp den kulmen av sjuka som väntas. Vi förbereder fjärrundervisning och arbetar hårt med att få vår digitala teknik att fungera. Pedagogerna går in och täcker upp för sjuka kollegor och kollegor som är hemma och vabbar. Det är många som gör mycket i det här läget vi befinner oss i nu.

När genus inte spelar någon roll...

Ni som har hört mig föreläsa, följt min blogg eller jobbat tillsammans vet att jag alltid brukar hävda att det går att se genus i allt och att genusperspektivet måste finnas med i allt vi gör i förskolan och skolan. Jag trodde aldrig att jag skulle skriva detta men vet ni, jag hade fel. I den utmaningen vi står inför med coronaviruset så är faktiskt genus helt oväsentligt. Nu handlar det om att minska spridningen och vara rädda om varandra oavsett vem du är. Så tvätta händerna ofta, använd handsprit och var rädda om varandra så tar vi tag i genusarbetet igen när det värsta har lagt sig.

Från stödverksamhet till kärnverksamhet

Sedan 2015 har SPSM genomfört en nätbaserad fortbildning för lokala elevhälsoteam. Rektor och det lokala teamet går kursen tillsammans och viker ca två timmar i veckan åt det arbetet. Nu har SPSM följt upp skolor som deltagit och tittat på vad som fungerat och när elevhälsoarbetet ordentligt får fäste i verksamheten. Det presenteras i skriften Samordning för ett hållbart elevhälsoarbete.

Fler hänger på!

Jag skulle vilja koppla föregående inlägg (och kommande) till vad Vygotskij (1995) belyser i Fantasi och kreativitet i barndomen där författaren redogör för skillnader mellan reproduktion och produktion. Detta har jag även lyft i tidigare inlägg och då med koppling till vad Dahlberg, Moss och Pence (2009) beskriver i Kvalitet och meningsskapande: postmoderna perspektiv – exemplet förskolan. Sammanfattningsvis innebär detta att en reproduktion är ett återskapande av verkligheten medan produktion är ett nyskapande som alltid är en del av en kreativ process.

Sidor

Prenumerera på RSS - bloggar