Bloggar

Kartläggningar, bedömningar och systematiskt kvalitetsarbete i Eda

På senare tid har obligatoriska bedömningar av yngre elevers kunskaper inom svenska och matematik fullständigt exploderat. Från och med nästa läsår är det obligatoriskt att genomföra kartläggningar i förskoleklass, bedömningsstöd i årskurs 1 och nationella prov i årskurs 3.

Sverige i miniatyr

Efter att ha avslutat ett längre projekt känns det nästan lite tomt. Det vi jobbat med så länge har nått sitt slut. Den kreativa processen för denna gång är över. Det har varit spännande att se ett projekt växa fram och få vara en del av elevernas kunskapsutveckling, höra deras samtal, frågor och funderingar. 

Äldrefritids

Våra tvåor...till hösten blir de treor och äldst på lågstadiet. Är det nu de ska börja gå hem tidigare, bli mer självständiga och kanske efter jul, när det börjar bli ljusare ute, helt sluta på fritids? Ofta blir det så, och visst är det vi strävar efter, att de blir självständiga men vi vill ju samtidigt ha kvar dem på fritids!

Vad har hänt i SOL-nätverket under läsåret 18/19?

Nu är snart läsåret till ända och vi i nätverket har haft ett intensivt läsår med många samtal och insatser som förhoppningsvis ger ringar på vattnet i alla värmländska kommuner. Nu är vi dessutom ALLA värmländska kommuner som deltar i SOL, vilket är första gången sedan nätverket bildades. Det känns väldigt roligt och hoppfullt för språkutvecklingen i Värmland. Även fristående huvudmän är välkomna att delta med språk-, läs- och skrivutvecklare i nätverket.

Grattis Michael!

Vi i SOL i Värmland har turen att få samarbeta med flera forskare på Karlstad universitet och nu har en av våra närmaste, Michael Tengberg, blivit professor. Sedan den 1/4 är Michael professor i pedagogiskt arbete vid Institutionen för pedagogiska studier. Om du vill veta mer om Michael Tengberg så hittar du hans profil vid Karlstad universitet här.

Det kom ett mejl

Det kom ett mejl från en kollega från vår systerförvaltning här i Karlstad. I mejlet stod bland annat följande att läsa:

Vi planerar vårt arbete inför hösten och jag skulle gärna vilja ta del av hur ert arbete inom elevhälsan ser ut som bidrar/bidragit till en stabil och väl fungerande elevhälsa, förutom analys före och efter olika insatser. Hur arbetar ni? Vilka fokusområden har ni? Arbetar ni mestadels i grupper, enskilda samtal eller i klasser, eller ligger fokus i att stötta lärare till bästa möjliga lärmiljö? Vad innebär en stadig elevhälsa för dig och hos er?

Nyfiken på Läslyftet?

I höstas spelade några lärare på Mariebergsskolan i Karlstad in en podd om deras process med Läslyftet. Här hittar du den podden. I podden hör ni lärarna Anders Olsson, Ingmarie Ljungberg-Carlson, Ulrika Kraft, Ingela Bolander, Monia Eriksson och Eva Tarander. Eva Tarander är handledare i Läslyftet i Karlstad kommun och även en av Karlstads representanter i vårt nätverk SOL i Värmland.

Sidor

Prenumerera på RSS - bloggar