Bloggar

Berättande sånger

De sista sångerna som jag vill ge exempel på är hur barnens berättande kan gestaltas genom sång. Här skulle det också kunna gå att se en sammankoppling av hur musiken kan användas som medel (instrumentellt) och som mål (intrinsikalt). Jag har tidigare beskrivit hur hela det här projektet började genom att förskolan jag arbetar på var med i ”Läslyftet”, med syfte att främja barns språk-, läs- och skrivutveckling. I del 2 ur Skolverkets modul ”Skapa och kommunicera” ingår texten Leka och skapa berättelser av Pihlgren (2017).

Handleda vidare

I onsdags var det dags för höstens "Handleda-vidare-träff", en utbildningsdag som Skolverket arrangerar tillsammans med RUC och SOL i Värmland. Syftet är att alla som tidigare varit handledare i Läslyftet eller haft ansvar för att leda ämnesdidaktiska diskussioner i språk-, läs- och skrivutveckling ska få ytterligare kompetens samt få möjlighet till ett kollegialt utbyte. Innehållet på träffen styrs av följande mål:

Professionshandledning med grundsärskolan på Kronoparken

Under de senaste fem åren har grundsärskolan på Kronoparken vuxit.  Dels genom klasser som flyttats dit från andra lokaler men också via utökning av elevantalet.  

Kronoparkens förskolor och skolor har ett påbörjat samarbete som kallas ”Hela Kronoparken” som ni kan läsa mer om i vår profil. I detta samarbete ingår arbeten i olika grupper, som bl.a. kommer att skriva blogginlägg här, och en av dessa samarbetsgrupper är den vi valt att kalla ” Nätverk grundsärskolan Kronoparken”. 

Jag sjunger mina ord, tralalalalalaa

Att musik kan användas som en metod för att lära sig om fonologisk medvetenhet (språkljud) är något som bl.a Ulf Jederlund (2011) beskriver i Musik och språk: ett vidgat perspektiv på barns språkutveckling och lärande. Där lyfter författaren hur en god läsutveckling hos barn i förskolan stimuleras av en ökad fonologisk medvetenhet. Under arbetet med sångerna har vi lekt och experimenterat med orden. Vi har lyssnat, provat och sett skillnader i de olika språkljuden. Den fonologiska medvetenheten är en del av barnens utveckling beträffande språklig medvetenhet. 

Anna Lindholm om flerspråkiga elevers läsförståelse

Förra veckan hade vi i SOL i Värmland den stora glädjen att ha Anna Lindholm, Fil.dr. i svenska som andraspråk, på besök. Anna berättade om sin alldeles nyutgivna avhandling ”Flerspråkiga elevers läsförståelse på svenska. Om lässtrategier och läsutveckling på mellanstadiet.” som ni hittar här:

https://gupea.ub.gu.se/handle/2077/60056

Vi hade en mycket givande förmiddag och här är en liten intervju med Anna.

De första sångerna föds...

Innan jag går in på att beskriva hur sångarbetet inleddes vill jag lyfta vad som är huvudtema i senaste numret av Pedagogiska Magasinet (nummer 3, 2019). Tidskriften innehåller 38 temasidor om den ”oumbärliga kulturen” som belyses genom intervjuer med olika forskare, såväl inom pedagogik som inom kognitiv neurovetenskap. Ulla Wiklund, skolutvecklare och författare, beskriver ett arbetssätt som är knutet till internationell forskning.

Sidor

Prenumerera på RSS - bloggar