Bloggar

Att göra morsdagskort eller inte? Det är frågan!

När jag började som fritidspedagog för snart 19 år sen, och de många kommande åren, så var morsdagskort ett självklart pyssel på fritids i slutet av maj. Barnen gjorde fina kort med blommor, hjärtan och glitter som de tog med hem till sin mamma. Och jag kan helt ärligt erkänna att jag aldrig ens reflekterade över vilka normer jag förmedlade och om det var exkluderande för vissa barn.

Att göra skillnad på riktigt

Ett riktigt uppdrag för ett riktigt företag som kan genomföras inom skolans ramar. Det är en superkort beskrivning av FramtidsFröns material Make a difference. I en bank på hemsidan hittar du en mängd olika uppdrag från verkliga företag som du kan ta dig an med din klass. Uppdragen är verkliga problem som företagen brottas eller arbetar med på olika sätt och när ni har förslag på en lösning kan ni kontakta och få feedback direkt från det aktuella företaget.

Musikundervisning ur ett elevhälsoperspektiv

Jag vet inte varför det känns så. Jag känner det i magen då och då.
Måste lära mig förstå, det där jag känner då och då.
Berätta hur du mår. Berätta så jag förstår.
Är du arg som ett bi eller glad som en lax eller rädd som en hare?
Är du arg som ett bi eller glad som en lax eller rädd som en hare?

Släpp lös din Ratatosk

Vi har i vår lärgrupp flera gånger under året kommit in på de problem vi upplever att det finns mellan vad vi lärare menar och hur eleverna uppfattar det vi säger. Det betyder att orden inte alltid står för samma sak hos lärare och hos eleverna. Ibland förstås de inte alls. Begreppsförståelsen har på senaste tiden aktualiserats ytterligare genom de nationella proven och formuleringar från kunskapskraven känns igen i det nationella provmaterialet som eleverna får ut.

Vilka är vi?

I mars 2017 startade Resursteamet som en del av skolnärvaroprojektet. Vi är en sammansättning av funktioner med specialpedagogisk, psykosocial och medicinsk kompetens. Vi är fem personer som ingår i teamet varav fyra av oss arbetar 50% i teamet och 50% i ordinarie verksamhet. Tanken är det generar en kunskapsöverföring och långsiktig hållbarhet. För att få kontinuitet arbetar en person 100%. Ännu är inte alla i teamet i gång men till hösten är vi full styrka.

Vi som arbetar i teamet är;

Liselotte Rolfsdotter Lindström specialpedagog

Per Falk familjebehandlare

Saknad!

År 2015 gav regeringen i uppdrag till en särskild utredare, Malin Gren Landell, att kartlägga elevers problematiska frånvaro i grundskolan, grundsärskolan, specialskolan och sameskolan. I uppdraget ingick även att analysera orsakerna till frånvaro och att föreslå hur skolans arbete med att främja närvaro och vidta åtgärder vid frånvaro. Utredningens syfte var helt enkelt att säkerhetsställa alla elevers rätt till en likvärdig utbildning.

APL - Arbetsplatsförlagt Lärande

Nu går vårterminen mot sitt slut och vi lägger ett helt år bakom oss av våra elevers framsteg i olika kurser. Inte minst märker man elevers framsteg under de veckor de gjort sin apl ute på något företag/myndighet i verkliga arbetslivet.

Gymnasieförordningen definierar arbetsplatsförlagt lärande som ”lärande på ett program som genomförs på en eller flera arbetsplatser utanför skolan” 1 kap. 3 § Gymnasieförordningen 2010:2039. Arbetsplatsförlagt lärande ska förekomma på gymnasieskolans alla nationella yrkesprogram med minst 15 veckor.

Då har jag haft min första föreläsning om estetiska lärprocesser

För en tid sen ringde min chef i Katrineholm och frågade om jag skulle kunna föreläsa. Förra veckan var det dags. Jag hade min första föreläsning inför 76 personer. Både rektorer, politiker, kulturombud, förvaltningsledningar, språkutvecklare, bibliotekarier och lärare var på plats. Uppdraget var att föreläsa om estetiska lärprocesser och hur det kan implementeras i kommunens alla skolor. Deras sommarskola bedrivs genom estetiska lärprocesser i matematik, svenska, svenska som andraspråk och engelska. Nu ligger det i intresset att sprida det arbetssättet inom kommunen.

Exklusivt erbjudande - skapa en bok!

Tänk dig att du ska göra en uppgift på jobbet. Resultatet ska bara din närmaste chef se, eller möjligtvis några av dina kollegor. Du får dussintal liknande uppgifter varje vecka och känner att motivationen kanske inte alltid är på topp. Men om du får reda på att uppgiften ska visas upp offentligt, kanske till och med köpas av några utanför arbetsplatsen – nog skulle din energinivå ändras!? En del kanske blir nervösa, men motivationshalten att göra en extra bra insats skulle garanterat öka.

Sidor

Prenumerera på RSS - bloggar