Bloggar

Nu blir det matematik!

Bamford (2006) visar i sin forskning The Wow Factor – Global research compendium on the impact of the arts in education hur arbete med estetiska uttrycksformer förbättrar och ger fördelar även i andra ämnen. Min syn på detta genomsyrar hela mitt arbete där jag försöker påvisa hur estetiska lärprocesser både blir en metod (intrumentellt) och ett mål i sig (intrinsikala värdet). I det här inlägget kommer jag att fokusera på metoddelen och i detta fall används framförallt musik (men också dans) som ett redskap för att lära sig matematik.

Barton och Kristiansson 25 september - för alla ämneslärare oavsett ämne

Nu närmar sig föreläsningen med Craig Barton den 25:e september med stormsteg!

Sista anmälningsdag är den 21 september, även om det står annorlunda i RUCs informationsbladet som ni hittar via denna länk.

Anmälan kommer ni till via RUCs informationsbladet eller direkt via denna länk.

Mitt uppdrag

I skolan har vi många begrepp som vi använder för att försöka sätta ord på processer och fingret på utbildningens puls. Det är ord som systematik, kvalitet, uppföljning, utvärdering och analys. Det är lätt att den här typen av ord blir utvattnade och kan upplevas och uppfattas som klichéer. Då tror jag det är viktigt att fundera på varför vi använder just de ord vi gör och vad syftet är med att arbeta med systematik, kvalitet, uppföljning, utvärdering och analys. Du behöver inte bläddra särskilt länge i skollagen innan portalparagrafen sätter tonen:

På torsdag är det dags!

På torsdag är det dags för läsårets första nätverksträff för oss i SOL i Värmland. Just nu är vi 23 deltagare i nätverket, från samtliga kommunala huvudmän i Värmland plus Karlskoga och en enskild huvudman. Jättekul att det finns ett så stort intresse för språkutveckling i regionen!

För er som inte deltar kan jag berätta att några av punkterna på torsdagens agenda är: 

- Föreläsning "Skrivflyt och skrivkraft" av Catharina Tjernberg och Karin Forsling. En två timmars-föreläsning där vi verkligen ska fördjupa oss i skrivande. 

Theory of mind

I mitt tidigare inlägg ”Medkänsla i moll” hänvisar jag till Läroplan för förskolan, Lpfö 98 (Skolverket, 2018) där det under målet Normer och värden beskrivs att förskolan ska arbeta med etiska dilemman samt utveckla barns förmåga till empati (leva sig in i andra människors situation). Värdegrundsarbete är en mycket viktig del och genom att skapa möjligheter att få leva sig in i olika situationer redan för våra yngsta barn, kan vi förhoppningsvis lägga grund för öppenhet och solidaritet med andra.

Utvecklingssamtal

Utvecklingssamtalet utgör dynamon i vår systematik kring elevhälsoarbetet. För mig sätter den meningen tonen för hur vi ska skapa delaktighet på riktigt för våra elever. Vi har funderat en hel del på hur vi får till en systematik där alla processer kring elevernas utveckling jackar i varandra och vi tror att vi hittat ett sätt som kan fungera för oss.

Alla ska med

Vi kan konstatera att meritvärdet för åk 6 på Norrstrandsskolan 4-6 ligger på en hög nivå (252,30) VT 2020. Genomsnittet för kommunen är 225,06. Vi kan dock se att skillnaden mellan våra flickor och pojkar är stor (261,82 jämfört med 243,03). Differensen är ca 19 meritvärdespoäng. Här har vi en utmaning att säkerställa att våra lärmiljöer är tillgängliga för samtliga elever. Det där var väl en ok analys av faktiskt mätbara siffror? En analys gjord på fakta.

Arbete med särskilt stöd

Imorgon väntar min första arbetsdag på min nya arbetsplats på Grossbolsskolan i Forshaga. Där kommer jag fortsätta att jobba med särskilt stöd som jag gjort på Herrhagsskolan det senaste läsåret. Mina år på Herrhagsskolan har varit oerhört utvecklande. Kollegorna och eleverna har gett mig massa värdefulla kunskaper som jag nu bär med mig in i mina nya utmaningar!

Barton och Kristiansson 25 september - En dag om undervisningsstrategier

Tillsammans med Regionalt Utvecklings Centrum (RUC) vid Karlstads universitet anordnar Sundsta-Älvkullegymnasiet en dag om undervisningstrategier. Vi vänder oss till pedagoger på högstadiet, gymnasiet och komvux.

Du kommer till RUCs information och anmälan till dagen via denna länk

På Sundsta-Älvkullegymnasiet kallar vi denna fortbildning för

Arbetsminne, långtidsminne och undervisning

Sidor

Prenumerera på RSS - bloggar