Här kan du läsa alla artiklar som är publicerade på den här webbplatsen.
Fyra högstadieskolor i Karlstad har i år omvandlat sina grönytor för att främja biologisk mångfald. Förändringarna bygger på elevers egna idéer, med stöd från forskare vid Karlstads universitet och Karlstads kommun. Resultatet är blomstrande ytor där humlor och fjärilar trivs.
Förändringarna är en del av projektet ”Lära och leva med insekter”, där forskare i biologididaktik vid Karlstads universitet samarbetar med Karlstads kommun, skolor, projektgruppen Gröna tråden från Naturskolan Karlstad, parkenheten och fastighetsavdelningen. Projektet syftar till att ge elever och allmänheten fler möjligheter att gynna och uppleva biologisk mångfald i staden.
Det unika med förändringarna är att de baseras på elevers egna idéer. Eleverna deltog i ett tidigare projekt vid Karlstads universitet, ”Actions for Insects”.
– Genom projektet fick eleverna möjlighet att identifiera ytor på skolor som kunde förbättras, säger Peter Lampert, projektledare för Actions for Insects vid Karlstads universitet. Eleverna identifierade flera oanvända gräsmattor som kunde omvandlas genom minskad klippning, så att fler blommor för pollinatörer kan växa.
Projektet har resulterat i att gräsmattor vid Mariebergsskolan, Rudsskolan, Hultsbergsskolan och Ilandaskolan nu får växa fritt. Inventeringar visar att detta har haft en positiv effekt. Under de senaste åren har projektet omvandlat flera offentliga ytor till ängar och inventerar kontinuerligt växter och insekter på utvalda platser.
– Vi ser både på dessa ytor vid skolorna och på andra platser att många olika växtarter och pollinatörer trivs, säger Peter Lampert. Det känns väldigt bra eftersom vi behöver fler insekter för att våra ekosystem ska klara de klimatvariationer vi kommer att se mer av.
Förändringarna på skolorna gynnar inte bara biologisk mångfald, utan skapar också nya möjligheter för praktisk utomhusundervisning.
– Forskare i biologididaktik vid Karlstads universitet har tillsammans med Naturskolan Karlstad utvecklat praktiskt undervisningsmaterial som alla NO-lärare i högstadiet kan använda. Det ger eleverna möjlighet att utforska på ett praktiskt sätt, till exempel genom att undersöka vilka växter och pollinatörer som finns på de förändrade ytorna, säger Peter Lampert.
Båda Karlstads kommun och forskarna från biologididaktik från Karlstads universitet ser mycket positivt på projektet och dess långsiktiga effekter.
– Vi hade redan de första återkopplingarna med kommunen för att visa upp de positiva effekter som förändringar på skolområden har för båda insekter och växter. Återkopplingen blev väldigt uppskattad och där finns redan idéer att utöka projektet till fler skolor tillsammans. Vårt syfte med projektet ”Lära och leva med insekter” är att elever kan uppleva biologisk mångfald runt skolan och att de upplever hur deras idéer bidrar att skapa en mer hållbar framtid, säger Peter Lampert.
Text: Åsa Bongnell-Höjer, Karlstads universitet