Artiklar

Här kan du läsa alla artiklar som är publicerade på den här webbplatsen.

Skaparglädje utan gränser

Kan du se trädfiguren? Naturen är full av spännande varelser och väsen. Men de gömmer sig i stubbar, trädstammar, stenar och i mossan. För de 140 eleverna i årskurserna 4–6 på Forshaga Lärcenter blev de synliga först när de tog med sig två häftstift ut i skogen.

Naturen är full av spännande varelser och väsen. Men de gömmer sig i stubbar, trädstammar, stenar och i mossan. För de 140 eleverna i årskurserna 4–6 på Forshaga Lärcenter blev de synliga först när de tog med sig två häftstift ut i skogen. Med en stor portion kreativitet och skapande har eleverna i årskurserna 4–6 på Forshaga Lärcenter den senaste tiden jobbat ämnesöverskridande i två konstprojekt.

Elev håller upp en pinne med häftstiftsögon

Projekten har delvis finansierats av statsbidraget Skapande skola som fördelas av Kulturrådet. Syftet med de extra pengarna är att stärka samverkan mellan skolan och det professionella kulturlivet. Målet är att eleverna ska få tillgång till kulturens alla uttrycksformer och att deras möjligheter till eget skapande ökar. 

Gränserna mellan svenska, bild, NO, träslöjd och syslöjd har snabbt blivit otydliga när elever och lärare på skolan låtit sig inspireras och vägledas av konstnärerna Maria Vildhjärta Westerberg och Niklas Pix Bodin.

Två elever som tittar fram bakom ett träd med ögon.

Elev sätter fast häftstiftsögon på en gren.
Med två häftstift som ögon är det lätt att väcka spännande varelser och väsen till liv ute i naturen. Konstnären Maria Vildhjärta Westerberg fanns med för inspiration och vägledning.

– Det finns ett stort värde i att få vägledning av konstnärer, konstaterar Susanne Nordh, mentor och lärare i matte. Samarbetet för in helt nya perspektiv och arbetssätt i skolan. Vi är pedagoger men har oftast ingen egen erfarenhet av konstnärskap.

Den beskrivningen stämmer dock inte in på Niklas Pix Bodin. Förutom att han är utbildad lärare i bild och SO, och jobbar som extra resurs på skolan, är han också just professionell konstnär. Och det är i den senare rollen han jobbat med elevernas konstprojekt.

– Den här skolan byggdes 2009 och behöver fortfarande inredas för ökad trivsel, säger han. En del korridorer är kala och tråkiga, väggarna behöver utsmyckning. 

Det första projektet genomfördes tillsammans med Maria Vildhjärta Westerberg. Hon ser naturen som sitt hem, samlar pinnar som med hennes fantasi blir skulpturer – spännande och humoristiska.

– Maria inledde med en workshop med oss i personalen, berättar Susanne Nordh. Hon är verkligen en förebild. Vi fortsatte sedan att inspireras och planera för projektet med hjälp av hennes fantastiska böcker och genom att söka på internet.

Tindra Marklund gillar det nya sättet att lära sig på. Första gången klassen var ute i skogen fick de med sig två vita häftstift. 

– Det var jätteroligt, säger hon. Vi satte häftstiften som ögon på saker och former vi hittade i naturen. Plötsligt var det fullt av liv i skogen, figurer som man inte hade lagt märke till tidigare. 

– Det var ett så lätt och roligt uppdrag, säger Susanne Nordh. Det blev många skratt och diskussioner om de figurer som plötsligt fanns framför oss. Vi fotograferade och satte sedan upp bilderna i korridorerna. 

– Konstnärerna har fått oss alla att se det lilla i det stora. Häftstiften fick även mig som lärare att se detaljer i naturen jag inte reflekterat över tidigare. 

Konstnär och elev framför konstverk på väggen.
Konstnären och läraren Niklas Pix Bodin fick idén till projektet under en resa i Tyskland då han själv fann inspiration genom den österrikiska bildkonstnären och formgivaren Friedensreich Hundertwasser (1928-2000).

Lärarna såg också att elever som annars kan vara negativa till vissa arbeten tog sig an uppgiften med stort engagemang. De vandrade omkring i skogen och tittade noga på pinnar och kottar. 

– De visade varandra, skrattade, provade ögonen och diskuterade. De gemensamma naturupplevelserna ledde också till att relationerna mellan eleverna i klasserna 4–6 blev ännu bättre.

Nästa gång klassen begav sig ut i skogen gjorde de precis som konstnären – samlade på sig pinnar och annat naturligt material till sitt fortsatta skapande. Och i takt med att de nya figurerna började befolka skolan fick de också namn och sina egna berättelser nedskrivna på svensklektionerna. Nu har de flesta elever tagit hem sina skulpturer men kvar på skolan finns i alla fall illern Vincent och älgen Bengt.

– Jag och min kompis Lydia skapade en hel rockgrupp, berättar Tindra Marklund. 

Eftersom så mycket material kunde hämtas gratis från naturen och bara behövde kompletteras med inköp av några borrmaskiner, lim och moraknivar så fanns det pengar kvar av statsbidraget för att genomföra ytterligare ett konstprojekt på skolan.

– Nu ville vi ha ännu mer fokus på skapande som också skulle ge oss långvarig utsmyckning av skolan, konstaterar Susanne Nordh. Miljö, återvinning och att göra saker tillsammans hör till vår värdegrund och det var något vi ville ta fasta på även den här gången.

Tillsammans med Niklas Pix Bodin lämnade eleverna skogen och gav sig istället in en helt annan kreativ värld. Idén fick han under en semesterresa i Tyskland då han bodde på ett hotell designat av den österrikiska bildkonstnären och formgivaren Friedensreich Hundertwasser (1928–2000).

– Han var också naturmänniska och miljövän, berättar Niklas Pix Bodin. Vårt rum hade gräsmatta på balkongen och det växte träd inomhus. Kort sagt – det finns inga gränser för hur en byggnad kan utformas.

Han startade med att dela ut en bit träplanka till var och en. Det var olikformade stumpar som blivit över efter hans snickrande under sommarlovet. Dessutom hittades en massa annat överblivet och glömt material. Gardinknoppar, trumpinnar, dörrstopp, spegelbitar, kulor, pärlor, växter, en klocka, ljushållare, mossa och så vidare.

– Sedan var det fritt fram att börja skapa, fortsätter han. På lektionerna lärde vi om Hundertwasser och tittade på massor av bilder på de byggnader han designat – tågstationer, hotell, kyrkor. Idéer och tankar konkretiserades därefter först i tecknade skisser. Det blev mycket diskussioner och samarbete.

– Jag träffade eleverna en gång i veckan, men i praktiken blev det mycket oftare än så. Nästan varje dag var det någon som ville fråga om något eller behövde hjälp att borra eller såga till någon bit.

Elevernas husfasader har nu slumpmässigt monterats ihop till hela kvarter och väggarna i korridoren är betydligt färgstarkare.

– Min förhoppning inför de båda konstprojekten var att kunna visa eleverna på naturen och vad man kan upptäcka om man tittar noga och ur ett annat perspektiv säger Susanne Nordh. Jag ville också visa att man med mycket små medel kan skapa mer än man tror. I dagens konsumtionssamhälle är vi så vana att köpa allt vi behöver.  

– Alla lyckades, alla gjorde sin grej och skaparglädje är roligt, säger hon. Jag har fått se våra elevers kreativitet och upptäckt sidor hos några av dem som jag inte hade förväntat mig.

Forshaga Lärcenter i samarbete med två konstnärer

• Statsbidrag Skapande skola från Kulturrådet på 30 000 kr.

• Involverade konstnärerna Maria Vildhjärta Westerberg och Niklas Pix Bodin.

• Ämnesöverskridande arbete med fokus på svenska, bild, NO, träslöjd och syslöjd.

Lärdom: Material behöver inte bli dyrt – det finns i naturen och överallt kring oss.
Rekommendation: Det är bara att våga!

Elev arbetar med sitt konstverk av färgglada husfasader på väggen.
Elevernas husfasader har slumpmässigt monterats ihop till hela kvarter och väggarna i korridoren är betydligt färgstarkare nu än tidigare.

Tre elever i förgrunden och konstnären tittar fram i bakgrunden vid konstverket.

Färgglada husfasader som konstverk på väggen i korridoren.

En elev står framför konstverket i korridoren och en annan elev springer förbi.

Text: Katarina Averås
Foto: Øyvind Lund

Artikeln är också publicerad i magasinet Kreativa skolan som görs av Pedagog Värmland, Karlstads kommun och Region Värmland för att visa upp det skapande arbete som pågår i skolor och förskolor.

Lämna ett svar

Skapa konto