Att redan vara motiverad – läs ett kapitel ur boken

– Det är inte brist på motivation hos eleverna som är problemet, det är att vi inte förstår hur motivation fungerar.

Det menar Stefan Jerkeby, som skrivit boken “Att redan vara motiverad – om hinder och möjligheter för lärande (2019).” Där berättar han om hur olika typer av motivation redan finns som möjliga pedagogiska tillgångar och hur lärandet i sig kan nära motivationen.

Stefan bjuder här på ett kapitel ur boken, med vänlig tillåtelse från Studentlitteratur: kapitel 7 – Motivationen och den senmoderna kulturen. Det handlar om hur motivationen att lära påverkas av den tid vi lever i nu med bland annat sociala medier, ökad självreflektion och en mer målstyrd undervisning i skolan.

Kapitel 7 Att redan vara motiverad
Ladda ner Kapitel 7 – Motivationen och den senmoderna kulturen

Författaren Stefan Jerkeby är lektor i pedagogiskt arbete vid institutionen för pedagogiska studier, tog sin doktorsexamen i sociologi vid Göteborgs universitet och har under många år arbetat som universitetslärare och som lärare på grundskolor och gymnasiet. För närvarande är han verksam på lärarutbildningen i Karlstad.

porträtt Stefan Jerkeby
Stefan Jerkeby, Karlstads universitet, författare till Att redan vara motiverad.

Läs mer om boken Att redan vara motiverad på Studentlitteratur.