Här kan du läsa alla artiklar som är publicerade på den här webbplatsen.
– Naturkunskapslärares kontinuerliga utveckling av ämnesdidaktisk kunskap är mycket viktig för att ge eleverna de kunskaper och färdigheter som krävs för att bidra till en hållbar utveckling på jorden, säger Annika Forsler som disputerat med avhandlingen The Role of Pedagogical Content Knowledge When Teaching Sustainable Development in Science Education.
Annika Forsler utbildade sig till gymnasielärare i geografi och biologi vid Karlstads universitet för 25 år sedan. Därefter har hon haft olika befattningar i skolans värld.
– Drivkraften att kontinuerligt utvecklas och fördjupa mina kunskaper gjorde att jag på senare år studerade en masterutbildning i didaktik vid sidan av arbetet. Utbildningen väckte min nyfikenhet för doktorandstudier. Forskarskolan Käkks ämnesdidaktiska innehåll och fokus fann jag mycket intressant, det gav mig möjlighet att återknyta till min grundutbildning i biologi.
– Jag undersökte hur naturkunskapslärares ämnesdidaktiska kunskap, relaterat till undervisning om hållbar utveckling, kunde identifieras och utvecklas ur individuella och kollektiva perspektiv. Forskningsstudien var praktiknära och inkluderade 18 verksamma gymnasielärare i naturkunskap. De arbetade med ämnesdidaktiska reflektionsverktyg, både individuellt och i ämneslag, med fokus på undervisning om hållbar utveckling.
– Min avhandling bidrar med kunskap om vilket innehåll naturkunskapslärare betonar när de undervisar i hållbar utveckling och hur de motiverar det innehållet. Jag har också visat hur lärares ämnesdidaktiska kunskap kan synliggöras och utvecklas med en kombination av reflektionsverktyg. Ett centralt resultat är att lärare genom kollektiva/kollegiala reflektioner i ämneslag kan stärka sin ämnesdidaktiska kunskap inom hållbar utveckling. Studien visar även att lärare anpassar undervisningen i hållbar utveckling till de yrkesutbildningar deras elever studerar vid.
– Jag hoppas kunna inspirera rektorer och beslutsfattare att skapa strukturer som ger möjlighet för lärare att vidareutveckla sin ämnesdidaktiska kunskap om hållbar utveckling, gärna tillsammans med andra lärare genom kollegiala reflekterande samtal. Jag hoppas också att lärare tar stöd i de reflekterande verktygen som har använts i forskningsstudien. På lång sikt är min förhoppning att det ska bidra till att utveckla lärares ämnesdidaktiska kunskap i det komplexa uppdraget att undervisa i hållbarhetsfrågor – till fördel för elevernas lärande och i slutändan för vår planets framtid.
Avhandlingsprojektet är en del av Forskarskolan Käkk (Kunskap, Ämnen och Kvalitet i lärarutbildning och Klassrum), som är en samverkan mellan Karlstads universitet, Högskolan i Halmstad och Högskolan Väst.
Läs mer om Käkk.
Text: Maria Nilsson, Karlstads universitet