”Resultatet från min forskning kanske inte ger en manual för att lägga upp undervisningen. Snarare ett bidrag till reflektion och eftertanke. I en av mina utbildningshistoriska studier har jag sammanställt hur läroverkslärare under 1940-talet jobbade med bedömning i historia, det är en slags beprövad erfarenhet som erbjuds från kollegor. Även om mycket har förändrats finns det massor av klokskap som förmedlas via lärarnas historiska röster.” Det säger Johan Samuelsson, som efter fem år som lärare började forska och numera kan titulera sig docent i historia vid Karlstads universitet.
Foto: Karlstads universitet
Johan Samuelsson är uppväxt på en bondgård utanför Mariestad. Under skoltiden väcktes intresset för historia och religion och gymnasielärare blev det naturliga yrkesvalet.
– Jag arbetade fem år som lärare, men mina ämnesintressen tog överhand. Under mina forskarstudier i ekonomisk historia riktades intresset för hur man lokalpolitiskt hanterat frågor om historiekultur. Efterhand fick jag upp ögonen för lärares ämnesundervisning både i ett samtida ämnesdidaktiskt perspektiv och ur ett utbildningshistoriskt perspektiv.
Sedan dess har nyfikenhet varit den starka drivkraften i hans forskning.
– Jag har svårt att se forskning som ett vanligt arbete och i en mening sysslar jag verkligen med vad jag helst vill göra. Det finns inget mer spännande än att sitta i ett arkiv, eller för den del träffa lärare som berättar om exempelvis sina ämnesdidaktiska val. Vid två tillfällen har jag haft tjänster som statlig skolbyråkrat, men insåg snart att det inte var något för mig.
Flera forskningsprojekt i gång
Hur mycket det som forskare går att grotta ner sig inom ett specifikt område kan variera.
– När man är doktorand får man tillfälle att verkligen gå på djupet inom ett område under fyra till fem år. Som disputerad aktiv forskare krävs det ofta att man har många projekt i gång samtidigt, och att man drar in externa forskningsmedel. Det finns stora möjligheter att påverka vad du ska göra som forskare. Inom universitetsvärlden uppskattas ofta att du är något av entreprenör och tillsammans med kollegor skapar nya projekt. Samtidigt är det ju långt ifrån alla på universitet som får forska så mycket, en ren undervisningstjänst påminner en del läraryrket.
För närvarande medverkar Johan Samuelsson i fyra forskningsprojekt som pågår parallellt, tre av dem har en utbildningshistorisk ansats.
– I ett av projekten studerar jag hur lärare under perioden 1930-1950 förhöll sig till de reformkrav som fanns i samtiden, i ett annat målstyrningens 100-åriga historia. Det tredje har just startat och där ska vi studera det nordiska högstadiets framväxt. Det sista forskningsprojektet jag medverkar i undersöker digitala plattformars påverkan på undervisningen.
Det finns ingen plan att återgå till läraryrket, men saknaden finns där.
– Ja verkligen, när ungdomsskolan är som bäst är det en fantastisk plats. Jag undervisade mycket i religion och det var otroligt stimulerande och ett lätt ämne att undervisa i. Men visst, samtidigt finns det stora utmaningar i dagens skola som man inte ska blunda för.
”Måste brinna lite för det man gör”
Att ta steget att börja forska är något som Johan Samuelsson rekommenderar.
– Det är på många sätt en mycket stimulerande verksamhet. Men min egen erfarenhet är att man måste brinna lite för det man gör, inte bara se det som ett vanligt arbete. I Värmland pågår en hel del praktiknära forskning inom flera områden och stadier. En start kan vara att se om man kan få delta i ett pågående projekt som verksam lärare, då får man pröva lite. Det finns också flera tidskrifter som vänder sig till verksamma lärare och som välkomnar lärare som skribenter, exempelvis SO-didaktik. Det kan vara ett bra sätt att testa hur det är att skriva artiklar.
\u201dResultatet fr\u00e5n min forskning kanske inte ger en manual f\u00f6r att l\u00e4gga upp undervisningen. Snarare ett bidrag till reflektion och eftertanke. I en av mina utbildningshistoriska studier har jag sammanst\u00e4llt hur l\u00e4roverksl\u00e4rare under 1940-talet jobbade med bed\u00f6mning i historia, det \u00e4r en slags bepr\u00f6vad erfarenhet som erbjuds fr\u00e5n kollegor. \u00c4ven om mycket har f\u00f6r\u00e4ndrats finns det massor av klokskap som f\u00f6rmedlas via l\u00e4rarnas historiska r\u00f6ster.\u201d Det s\u00e4ger Johan Samuelsson, som efter fem \u00e5r som l\u00e4rare b\u00f6rjade forska och numera kan titulera sig docent i historia vid Karlstads universitet. <\/strong><\/p>\n\n\n\nFoto: Karlstads universitet<\/figcaption><\/figure>\n\n\n\n
<\/p>\n\n\n\n
Johan Samuelsson \u00e4r uppv\u00e4xt p\u00e5 en bondg\u00e5rd utanf\u00f6r Mariestad. Under skoltiden v\u00e4cktes intresset f\u00f6r historia och religion och gymnasiel\u00e4rare blev det naturliga yrkesvalet.<\/p>\n\n\n\n
\u2013 Jag arbetade fem \u00e5r som l\u00e4rare, men mina \u00e4mnesintressen tog \u00f6verhand. Under mina forskarstudier i ekonomisk historia riktades intresset f\u00f6r hur man lokalpolitiskt hanterat fr\u00e5gor om historiekultur. Efterhand fick jag upp \u00f6gonen f\u00f6r l\u00e4rares \u00e4mnesundervisning b\u00e5de i ett samtida \u00e4mnesdidaktiskt perspektiv och ur ett utbildningshistoriskt perspektiv.<\/p>\n\n\n\n
Sedan dess har nyfikenhet<\/em> varit den starka drivkraften i hans forskning.<\/p>\n\n\n\n
\u2013 Jag har sv\u00e5rt att se forskning som ett vanligt arbete och i en mening sysslar jag verkligen med vad jag helst vill g\u00f6ra. Det finns inget mer sp\u00e4nnande \u00e4n att sitta i ett arkiv, eller f\u00f6r den del tr\u00e4ffa l\u00e4rare som ber\u00e4ttar om exempelvis sina \u00e4mnesdidaktiska val. Vid tv\u00e5 tillf\u00e4llen har jag haft tj\u00e4nster som statlig skolbyr\u00e5krat, men ins\u00e5g snart att det inte var n\u00e5got f\u00f6r mig.<\/p>\n\n\n\n
Flera forskningsprojekt i g\u00e5ng<\/h2>\n\n\n\n
Hur mycket det som forskare g\u00e5r att grotta ner sig inom ett specifikt omr\u00e5de kan variera.<\/p>\n\n\n\n
\u2013 N\u00e4r man \u00e4r doktorand f\u00e5r man tillf\u00e4lle att verkligen g\u00e5 p\u00e5 djupet inom ett omr\u00e5de under fyra till fem \u00e5r. Som disputerad aktiv forskare kr\u00e4vs det ofta att man har m\u00e5nga projekt i g\u00e5ng samtidigt, och att man drar in externa forskningsmedel. Det finns stora m\u00f6jligheter att p\u00e5verka vad du ska g\u00f6ra som forskare. Inom universitetsv\u00e4rlden uppskattas ofta att du \u00e4r n\u00e5got av entrepren\u00f6r och tillsammans med kollegor skapar nya projekt. Samtidigt \u00e4r det ju l\u00e5ngt ifr\u00e5n alla p\u00e5 universitet som f\u00e5r forska s\u00e5 mycket, en ren undervisningstj\u00e4nst p\u00e5minner en del l\u00e4raryrket. <\/p>\n\n\n\n
F\u00f6r n\u00e4rvarande medverkar Johan Samuelsson i fyra forskningsprojekt som p\u00e5g\u00e5r parallellt, tre av dem har en utbildningshistorisk ansats.<\/p>\n\n\n\n
\u2013 I ett av projekten studerar jag hur l\u00e4rare under perioden 1930-1950 f\u00f6rh\u00f6ll sig till de reformkrav som fanns i samtiden, i ett annat m\u00e5lstyrningens 100-\u00e5riga historia. Det tredje har just startat och d\u00e4r ska vi studera det nordiska h\u00f6gstadiets framv\u00e4xt. Det sista forskningsprojektet jag medverkar i unders\u00f6ker digitala plattformars p\u00e5verkan p\u00e5 undervisningen.<\/p>\n\n\n\n
Det finns ingen plan att \u00e5terg\u00e5 till l\u00e4raryrket, men saknaden finns d\u00e4r.<\/p>\n\n\n\n
\u2013 Ja verkligen, n\u00e4r ungdomsskolan \u00e4r som b\u00e4st \u00e4r det en fantastisk plats. Jag undervisade mycket i religion och det var otroligt stimulerande och ett l\u00e4tt \u00e4mne att undervisa i. Men visst, samtidigt finns det stora utmaningar i dagens skola som man inte ska blunda f\u00f6r.<\/p>\n\n\n\n
\u201dM\u00e5ste brinna lite f\u00f6r det man g\u00f6r\u201d<\/h2>\n\n\n\n
Att ta steget att b\u00f6rja forska \u00e4r n\u00e5got som Johan Samuelsson rekommenderar.<\/p>\n\n\n\n
\u2013 Det \u00e4r p\u00e5 m\u00e5nga s\u00e4tt en mycket stimulerande verksamhet. Men min egen erfarenhet \u00e4r att man m\u00e5ste brinna lite f\u00f6r det man g\u00f6r, inte bara se det som ett vanligt arbete. I V\u00e4rmland p\u00e5g\u00e5r en hel del praktikn\u00e4ra forskning inom flera omr\u00e5den och stadier. En start kan vara att se om man kan f\u00e5 delta i ett p\u00e5g\u00e5ende projekt som verksam l\u00e4rare, d\u00e5 f\u00e5r man pr\u00f6va lite. Det finns ocks\u00e5 flera tidskrifter som v\u00e4nder sig till verksamma l\u00e4rare och som v\u00e4lkomnar l\u00e4rare som skribenter, exempelvis SO-didaktik. Det kan vara ett bra s\u00e4tt att testa hur det \u00e4r att skriva artiklar.<\/p>\n\n\n\n
Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E,Q",
"published": true
},
{
"title": "Idrott och h\u00e4lsa",
"int_name": "idrott_och_halsa",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1XLC275nQftpUryo7_R05mEO_F2067LMQ5IroCRBTP4I\/edit?usp=sharing",
"description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Idrott och h\u00e4lsa, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.",
"information": "
Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F,O",
"published": true
},
{
"title": "Allm\u00e4nna skolord",
"int_name": "allmannaskolord",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1ErZinP9crYwK6z-p7WI379bmn7v369FAsZ0G3mMyQnY\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med ord som anv\u00e4nds i skolan och inte h\u00f6r till ett speciellt \u00e4mne, p\u00e5 olika spr\u00e5k. Ord som till exempel analysera, rast och schema.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "F",
"published": true
},
{
"title": "Vardagsord",
"int_name": "konversation",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/18WlLnaT1zNI54EDvNE2zg0WUzzoVtHgsHuJdIusnbuc\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med vardagliga ord och fraser f\u00f6r konversation. Till exempel hej, god morgon, ett, tv\u00e5, tre, frukost, gr\u00f6n, r\u00f6d och katt :)",
"information": "
Stort tack till Refugee Phrasebook, som bidragit med ord och \u00f6vers\u00e4ttningar i den h\u00e4r listan.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,G",
"published": true
},
{
"title": "SYV Studie- och yrkesv\u00e4gledning",
"int_name": "syv",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1YIeQD6DE9KaXwyCQ_vKZkSsiYP72meBDtb65fCa02p4\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med begrepp som anv\u00e4nds inom studie- och yrkesv\u00e4gledning, framf\u00f6rallt p\u00e5 h\u00f6gstadiet.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,G",
"published": true
},
{
"title": "Religionskunskap",
"int_name": "religionskunskap",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1Y7ISXd4KYtLxJZ_7J5_XyofIeo10Pn5LBdeTtzDjI-Q\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet religionskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E",
"published": true
},
{
"title": "F\u00f6rskoleord",
"int_name": "forskoleord",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/11i-iMec6l5QDJdZDp3EtLLOQ-VBYYvBSUlrN-qJ6mbs\/edit?usp=sharing",
"description": "Ord som anv\u00e4nds p\u00e5 f\u00f6rskolan och vad de heter p\u00e5 olika spr\u00e5k. Orden \u00e4r skrivna med det svenska alfabetet f\u00f6r att de ska vara l\u00e4ttare att uttala. De \u00e4r grupperade efter olika l\u00e4rmilj\u00f6er, till exempel atelj\u00e9, matbordet, hallen. Klicka och v\u00e4lj vilka spr\u00e5k du vill visa i listan. Bilder och ritade tecken g\u00e5r ocks\u00e5 att visa.",
"information": "
Stort tack till Malin Brink p\u00e5 Dirigentens f\u00f6rskola i Karlstad som sammanst\u00e4llt orden och samlat in \u00f6vers\u00e4ttningar fr\u00e5n v\u00e5rdnadshavare. Ritade Tecken \u00a9 Specialpedagogiska skolmyndigheten. Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,T,U",
"published": true
},
{
"title": "Samh\u00e4llskunskap",
"int_name": "samhallskunskap",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1whE8jaGoXx6yAcsC5pBKCRKq2nOlhia5LCT7-LAdmW8\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet samh\u00e4llskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F",
"published": true
},
{
"title": "Fysik",
"int_name": "fysik",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1hJZI_5MTg6FCU1yspRyiihCpIPfH7prlVvGnkqvY-R0\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med viktiga begrepp inom fysik, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av NO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F",
"published": true
},
{
"title": "Sex och samlevnad",
"int_name": "sexochsamlevnad",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1j-cKDrMEmvMqnDMpI85DPVan0EPPAJGgHpp-xzhl9Yc\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med begrepp inom sex och samlevnad p\u00e5 flera olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.",
"information": "