post
{
"ImageClass": "Timber\\Image",
"PostClass": "Timber\\Post",
"TermClass": "Timber\\Term",
"object_type": "post",
"custom": {
"_edit_lock": "1662462320:2083",
"_thumbnail_id": "10607",
"_edit_last": "2083",
"video": "",
"_video": "field_61d462aec3af7",
"collection-audio": "",
"_collection-audio": "field_61d462af2b28c",
"collection-audio_link": "",
"_collection-audio_link": "field_61d462af49331"
},
"id": 10606,
"ID": 10606,
"post_author": "2003",
"post_content": "\nSenare \u00e5rs skolutveckling har fokus p\u00e5 en utvecklad samverkan mellan verksamma i skolan och mellan skola och akademi. Ny forskning visar att rektorer och l\u00e4rare inte \u00e4r \u00f6verens om de mest grundl\u00e4ggande villkoren f\u00f6r kvalitet i undervisningen. D\u00e4remot \u00e4r b\u00e5da grupperna \u00f6verens om att de saknar goda f\u00f6ruts\u00e4ttningar att bedriva ett pedagogiskt utvecklingsarbete. Det visar en ny rapport fr\u00e5n fem forskare vid Karlstads universitet. Unders\u00f6kningen har genomf\u00f6rts inom ramen f\u00f6r ULF*.<\/strong><\/p>\n\n\n\nForskare p\u00e5 Karlstads universitet har genomf\u00f6rt en omfattande kartl\u00e4ggning av hur rektorer ser p\u00e5 skolans m\u00f6jligheter att utvecklas. Enk\u00e4tunders\u00f6kningen besvarades av drygt 2000 rektorer i grund- eller gymnasieskola och \u00e4r en forts\u00e4ttning p\u00e5 en tidigare studie, riktad till l\u00e4rare. Planering och efterarbete av lektioner \u00e4r avg\u00f6rande f\u00f6r elevers l\u00e4rande, men m\u00e5nga l\u00e4rare menar att de inte har r\u00e4tt f\u00f6ruts\u00e4ttningar. Det saknas tid och det saknas strukturer p\u00e5 skolorna som st\u00f6djer samarbete runt planering och efterarbete. Vad forskarna nu kan se \u00e4r att rektorerna inte alltid h\u00e5ller med.<\/p>\n\n\n\n
\u2013 P\u00e5 fr\u00e5gan om l\u00e4rare har avsatt tid att planera tillsammans med sina kollegor svarar 80 procent av rektorerna att s\u00e5dan tid finns avsatt en eller flera g\u00e5nger i veckan. L\u00e4rarna gav en annan bild, knappt 30 procent uppgav att de har gemensam planeringstid, s\u00e4ger Kenneth Nordgren, professor i samh\u00e4llsvetenskapernas didaktik och forskare vid Karlstads universitet.<\/p>\n\n\n\n
Bristande samsyn problematiskt<\/h2>\n\n\n\n
Att l\u00e4rare och rektorer har olika uppfattningar kan bland annat bero p\u00e5 att grupperna menar olika saker med planering och efterarbete.<\/p>\n\n\n\n
\u2013 M\u00e5nga rektorer tycker att det finns tid f\u00f6r planering och efterarbete f\u00f6r en l\u00e4rare som har 15-20 timmars undervisning i veckan. Problemet kan vara att kollegial samverkan kr\u00e4ver sammanh\u00e4ngande planeringstid, och det \u00e4r ofta denna tid som saknas. Det \u00e4r d\u00e4rf\u00f6r viktigt hur denna tid organiseras. Utan att ta st\u00e4llning till vilken grupp som har r\u00e4tt, \u00e4r den bristande samsynen mellan l\u00e4rare och rektorer problematisk, s\u00e4rskilt d\u00e5 l\u00e4rares planerings- och efterarbete har en direkt koppling till undervisningens genomf\u00f6rande och kvalitet.<\/p>\n\n\n\n
Stress bland l\u00e4rarna<\/h2>\n\n\n\n
I rektorsenk\u00e4ten st\u00e4lldes en fr\u00e5ga om rektorerna uppfattar att stress \u00e4r ett problem bland l\u00e4rarna.<\/p>\n\n\n\n
\u2013 85 procent uppfattar att stress \u00e4r ett vanligt problem bland l\u00e4rare. N\u00e5gra orsaker till l\u00e4rarnas stress som rektorerna uppger \u00e4r l\u00e4rarnas arbetstidsavtal med f\u00f6rtroendetid samt l\u00e4raryrkets komplexitet med krav fr\u00e5n samh\u00e4llet, f\u00f6r\u00e4ldrar och elever. Framf\u00f6r allt \u00e4r det inom grundskolor och skolor med kommunal huvudman som f\u00f6r\u00e4ldrakontakter och elevv\u00e5rd anses vara en viktig k\u00e4lla till stress, s\u00e4ger Kenneth Nordgren.<\/p>\n\n\n\n
Skillnader mellan frist\u00e5ende och kommunal huvudman<\/h2>\n\n\n\n
N\u00e4r det g\u00e4ller rektorernas syn p\u00e5 sina m\u00f6jligheter att ut\u00f6va ett pedagogiskt ledarskap \u00e4r svaren tudelade s\u00e4ger Kenneth Nordgren.<\/p>\n\n\n\n
\u2013 Drygt h\u00e4lften av landets rektorer anser att de i ganska l\u00e5g grad har f\u00f6ruts\u00e4ttningar att ut\u00f6va ett pedagogiskt ledarskap och har sv\u00e5rt att organisatoriskt st\u00f6dja l\u00e4rarna i deras uppdrag. Cirka h\u00e4lften av rektorerna upplever bristande st\u00f6d fr\u00e5n n\u00e4rmsta chef. \u00c5 andra sidan upplever n\u00e4stan h\u00e4lften av rektorerna att de har m\u00f6jlighet att ut\u00f6va ett pedagogiskt ledarskap. M\u00f6nstret \u00e4r att rektorer med frist\u00e5ende huvudman i h\u00f6gre grad \u00e4n de med kommunal huvudman upplever att de har den m\u00f6jligheten och har st\u00f6d av sin n\u00e4rmaste chef i arbetet med att utveckla det pedagogiska ledarskapet.<\/p>\n\n\n\n
Rektorerna fick \u00e4ven fr\u00e5gan om de upplevde konflikter mellan de statliga m\u00e5len f\u00f6r skolan och huvudmannens krav.<\/p>\n\n\n\n
\u2013 H\u00e4r finns mycket tydliga skillnader mellan rektorer med kommunal respektive frist\u00e5ende huvudman. Cirka 76 procent av rektorer p\u00e5 kommunala skolor uppfattar att det finns konflikter mellan statens m\u00e5l och huvudmannens krav, medan ca 24 procent av rektorer p\u00e5 frist\u00e5ende skolor ser en s\u00e5dan konflikt.<\/p>\n\n\n\n
B\u00e5de l\u00e4rare och rektorer intresserade av forskning<\/h2>\n\n\n\n
Kartl\u00e4ggningen unders\u00f6ker ocks\u00e5 rektorers syn p\u00e5 forskning och samverkan med akademin f\u00f6r att utveckla skolan. Cirka 80 procent av rektorerna anger intresse f\u00f6r att delta i ett forskningsprojekt och 36 procent \u00e4r intresserade av egna forskarstudier.<\/p>\n\n\n\n
\u2013 Vi s\u00e5g samma intresse f\u00f6r forskarstudier bland l\u00e4rare. \u00c4ven intresset av att delta i forskningsprojekt var stort, men \u00e4nd\u00e5 tydligt l\u00e4gre \u00e4n bland rektorer. Tidsbrist \u00e4r den oftast angivna utmaningen f\u00f6r skolor att delta i forskningsprojekt.<\/p>\n\n\n\n
L\u00e5ngsiktiga infrastrukturer beh\u00f6vs<\/h2>\n\n\n\n
Personaloms\u00e4ttningen \u00e4r h\u00f6g bland l\u00e4rare, men \u00e4nnu h\u00f6gre bland rektorer. Cirka 60 procent av rektorerna uppger att de arbetat kortare tid \u00e4n fem \u00e5r p\u00e5 sin nuvarande skola och 30 procent har arbetat tv\u00e5 \u00e5r eller kortare.<\/p>\n\n\n\n
\u2013 Det inneb\u00e4r inte att de l\u00e4mnar yrket i samma utstr\u00e4ckning, men den h\u00f6ga personaloms\u00e4ttningen beh\u00f6ver beaktas vid utveckling av den svenska skolan. En skola p\u00e5 vetenskaplig grund beh\u00f6ver l\u00e5ngsiktiga infrastrukturer som st\u00f6djer ett kollegialt samarbete runt planering och efterarbete. Skolutveckling som ensidigt satsar p\u00e5 individen blir s\u00e5rbar d\u00e5 personaloms\u00e4ttningen \u00e4r h\u00f6g. Vi beh\u00f6ver reflektera \u00f6ver om nuvarande strategier f\u00f6r skolutveckling och forskningssamverkan underst\u00f6djer l\u00e5ngsiktighet \u2013 eller om de blir kontraproduktiva, s\u00e4ger Kenneth Nordgren.<\/p>\n\n\n\n
*Fakta ULF (Utbildning, L\u00e4rande, Forskning)<\/h3>\n\n\n\n
Kenneth Nordgren, professor i samh\u00e4llsvetenskapernas didaktik, har lett forskningen. \u00d6vriga involverade forskare \u00e4r: Daniel Bergh, docent i sociologi, Susanne Duek, lektor i pedagogiskt arbete, Martin Jakobsson, lektor i samh\u00e4llskunskap och Yvonne Liljekvist, docent i matematikens didaktik. Samtliga \u00e4r verksamma vid Karlstads universitet.<\/p>\n\n\n\n
Forskningen har genomf\u00f6rts inom ramen f\u00f6r ULF. <\/em><\/strong>ULF \u00e4r en f\u00f6rs\u00f6ksverksamhet kring praktikn\u00e4ra forskning f\u00f6r att bidra till en st\u00e4rkt vetenskaplig grund i l\u00e4rar- och f\u00f6rskoll\u00e4rarutbildningarna samt i skolv\u00e4sendet. Syftet \u00e4r att utveckla och pr\u00f6va olika modeller f\u00f6r forskning som bedrivs i n\u00e4ra samverkan mellan l\u00e4ros\u00e4ten och kommuner\/skolhuvudm\u00e4n.
H\u00e4r kan du l\u00e4sa mer om ULF-avtal<\/a><\/p>\n\n\n\nEnk\u00e4ten har utformats av forskarna i samverkan med Statistiska centralbyr\u00e5n. Den skickades ut under h\u00f6stterminen 2019 till ett obundet slumpm\u00e4ssigt urval av landets rektorer i grundskolan och gymnasiet (cirka 4000 personer) och besvarades av drygt h\u00e4lften. Syftet var att unders\u00f6ka om kollegial samverkan runt planering och efterarbete kan utg\u00f6ra en grund f\u00f6r skolutveckling och forskningssamverkan mellan skola och akademi.<\/p>\n\n\n\n
Studien \u00e4r finansierad av Centrum f\u00f6r de samh\u00e4llsvetenskapliga \u00e4mnenas didaktik (CSD), Rektorsutbildningen vid Karlstads universitet, samt ULF-noden vid Karlstads universitet.<\/p>\n\n\n\n
L\u00e4s rapporten fr\u00e5n studien riktad till rektorer: \u201dRektorers uppfattningar om undervisningens villkor och en skola p\u00e5 vetenskaplig grund\u201d<\/a><\/p>\n\n\n\nL\u00e4s rapporten fr\u00e5n den tidigare studien riktad till l\u00e4rare: \"L\u00e4rares planering och efterarbete av lektioner: Infrastrukturer f\u00f6r kollegialt samarbete och forskningssamverkan\"<\/a><\/p>\n\n\n\nText: Maria Nilsson, Karlstads universitet<\/em><\/p>\n\n\n\n<\/p>\n",
"post_date": "2022-04-14 12:44:24",
"post_excerpt": "",
"post_parent": 0,
"post_status": "publish",
"post_title": "Skolan ska utvecklas genom samarbete \u2013 men rektorer och l\u00e4rare \u00e4r inte \u00f6verens om f\u00f6ruts\u00e4ttningarna",
"post_type": "post",
"slug": "skolan-ska-utvecklas-genom-samarbete-men-rektorer-och-larare-ar-inte-overens-om-forutsattningarna",
"_edit_lock": "1662462320:2083",
"_thumbnail_id": "10607",
"_edit_last": "2083",
"_video": "field_61d462aec3af7",
"collection-audio": "",
"_collection-audio": "field_61d462af2b28c",
"collection-audio_link": "",
"_collection-audio_link": "field_61d462af49331",
"post_date_gmt": "2022-04-14 12:44:24",
"comment_status": "open",
"ping_status": "closed",
"post_password": "",
"post_name": "skolan-ska-utvecklas-genom-samarbete-men-rektorer-och-larare-ar-inte-overens-om-forutsattningarna",
"to_ping": "",
"pinged": "",
"post_modified": "2022-09-06 11:05:19",
"post_modified_gmt": "2022-09-06 11:05:19",
"post_content_filtered": "",
"guid": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/?p=10606",
"menu_order": 0,
"post_mime_type": "",
"comment_count": "0",
"filter": "raw",
"status": "publish",
"type": {
"slug": "post",
"name": "post",
"label": "Inl\u00e4gg",
"labels": {
"name": "Inl\u00e4gg",
"singular_name": "Inl\u00e4gg",
"add_new": "L\u00e4gg till nytt",
"add_new_item": "L\u00e4gg till nytt inl\u00e4gg",
"edit_item": "Redigera inl\u00e4gg",
"new_item": "Nytt inl\u00e4gg",
"view_item": "Visa inl\u00e4gg",
"view_items": "Visa inl\u00e4gg",
"search_items": "S\u00f6k inl\u00e4gg",
"not_found": "Inga inl\u00e4gg hittades.",
"not_found_in_trash": "Inga inl\u00e4gg hittades i papperskorgen.",
"parent_item_colon": null,
"all_items": "Alla inl\u00e4gg",
"archives": "Inl\u00e4ggsarkiv",
"attributes": "Inl\u00e4ggsattribut",
"insert_into_item": "Infoga i inneh\u00e5ll",
"uploaded_to_this_item": "Uppladdat till detta inl\u00e4gg",
"featured_image": "Utvald bild",
"set_featured_image": "Ange utvald bild",
"remove_featured_image": "Ta bort utvald bild",
"use_featured_image": "Anv\u00e4nd som utvald bild",
"filter_items_list": "Filtrera inl\u00e4ggslista",
"filter_by_date": "Filtrera efter datum",
"items_list_navigation": "Navigation f\u00f6r inl\u00e4ggslista",
"items_list": "Inl\u00e4ggslista",
"item_published": "Inl\u00e4gget har publicerats.",
"item_published_privately": "Inl\u00e4gget har publicerats privat.",
"item_reverted_to_draft": "Inl\u00e4gget har \u00e5terst\u00e4llts till utkastet.",
"item_scheduled": "Inl\u00e4gget har schemalagts.",
"item_updated": "Inl\u00e4gget har uppdaterats.",
"item_link": "Inl\u00e4ggsl\u00e4nk",
"item_link_description": "En l\u00e4nk till ett inl\u00e4gg.",
"menu_name": "Inl\u00e4gg",
"name_admin_bar": "Inl\u00e4gg"
},
"description": "",
"public": true,
"hierarchical": false,
"exclude_from_search": false,
"publicly_queryable": true,
"show_ui": true,
"show_in_menu": true,
"show_in_nav_menus": true,
"show_in_admin_bar": true,
"menu_position": 5,
"menu_icon": "dashicons-admin-post",
"capability_type": "post",
"map_meta_cap": true,
"register_meta_box_cb": null,
"taxonomies": [],
"has_archive": false,
"query_var": false,
"can_export": true,
"delete_with_user": true,
"template": [],
"template_lock": false,
"_builtin": true,
"_edit_link": "post.php?post=%d",
"cap": {
"edit_post": "edit_post",
"read_post": "read_post",
"delete_post": "delete_post",
"edit_posts": "edit_posts",
"edit_others_posts": "edit_others_posts",
"delete_posts": "delete_posts",
"publish_posts": "publish_posts",
"read_private_posts": "read_private_posts",
"read": "read",
"delete_private_posts": "delete_private_posts",
"delete_published_posts": "delete_published_posts",
"delete_others_posts": "delete_others_posts",
"edit_private_posts": "edit_private_posts",
"edit_published_posts": "edit_published_posts",
"create_posts": "edit_posts",
"set_posts_status": "set_posts_status"
},
"rewrite": false,
"show_in_rest": true,
"rest_base": "posts",
"rest_namespace": "wp\/v2",
"rest_controller_class": "WP_REST_Posts_Controller",
"rest_controller": null
},
"excerpt": false
}
tags
""
fields
{
"video": {
"kategoripanel": true,
"senaste": true
},
"default_post_image": {
"ID": 10202,
"id": 10202,
"title": "pv-placeholder",
"filename": "pv-placeholder.jpg",
"filesize": 47120,
"url": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"link": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/pv-placeholder\/",
"alt": "",
"author": "2003",
"description": "",
"caption": "",
"name": "pv-placeholder",
"status": "inherit",
"uploaded_to": 0,
"date": "2022-02-08 13:12:58",
"modified": "2022-02-08 13:12:58",
"menu_order": 0,
"mime_type": "image\/jpeg",
"type": "image",
"subtype": "jpeg",
"icon": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-includes\/images\/media\/default.png",
"width": 1200,
"height": 630,
"sizes": {
"thumbnail": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-400x400.jpg",
"thumbnail-width": 400,
"thumbnail-height": 400,
"medium": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-800x420.jpg",
"medium-width": 800,
"medium-height": 420,
"medium_large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-768x403.jpg",
"medium_large-width": 768,
"medium_large-height": 403,
"large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"large-width": 1200,
"large-height": 630,
"1536x1536": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"1536x1536-width": 1200,
"1536x1536-height": 630,
"2048x2048": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"2048x2048-width": 1200,
"2048x2048-height": 630
}
},
"featured_blogs": [
{
"data": {
"ID": "2084",
"user_login": "maria.ripemo@hotmail.com",
"user_pass": "$P$B6UIsoNBjQkKAzy37xFmT34NFCipRO.",
"user_nicename": "maria-ripemo",
"user_email": "maria.ripemo@hotmail.com",
"user_url": "",
"user_registered": "2019-09-09 20:24:43",
"user_activation_key": "",
"user_status": "0",
"display_name": "maria.ripemo@hotmail.com"
},
"ID": 2084,
"caps": {
"blogger": true
},
"cap_key": "wp_capabilities",
"roles": [
"blogger"
],
"allcaps": {
"create_posts": true,
"level_0": true,
"read": true,
"edit_media": true,
"upload_files": true,
"edit_blogs": true,
"publish_blogs": true,
"edit_published_blogs": true,
"edit_private_blogs": true,
"edit_events": true,
"publish_events": true,
"edit_published_events": true,
"edit_private_events": true,
"assign_verksamheters": true,
"assign_amnens": true,
"assign_temas": true,
"assign_kommuners": true,
"blogger": true
},
"filter": null
},
{
"data": {
"ID": "2044",
"user_login": "Jennelie \u00d6rtendahl",
"user_pass": "$P$BEtYKaAO1fiDpvJ68oGO561MIaUCwa\/",
"user_nicename": "jennelie-ortendahl",
"user_email": "ortendahljennelie@gmail.com",
"user_url": "",
"user_registered": "2015-08-19 13:27:19",
"user_activation_key": "",
"user_status": "0",
"display_name": "Jennelie \u00d6rtendahl"
},
"ID": 2044,
"caps": {
"blogger": true
},
"cap_key": "wp_capabilities",
"roles": [
"blogger"
],
"allcaps": {
"create_posts": true,
"level_0": true,
"read": true,
"edit_media": true,
"upload_files": true,
"edit_blogs": true,
"publish_blogs": true,
"edit_published_blogs": true,
"edit_private_blogs": true,
"edit_events": true,
"publish_events": true,
"edit_published_events": true,
"edit_private_events": true,
"assign_verksamheters": true,
"assign_amnens": true,
"assign_temas": true,
"assign_kommuners": true,
"blogger": true
},
"filter": null
},
{
"data": {
"ID": "2054",
"user_login": "SOL i V\u00e4rmland",
"user_pass": "$P$B9sEAS7872fGIqXBYRSeC6DdjVY61q1",
"user_nicename": "sol-i-varmland",
"user_email": "marleneandersson7@icloud.com",
"user_url": "",
"user_registered": "2016-06-02 11:41:04",
"user_activation_key": "",
"user_status": "0",
"display_name": "SOL i V\u00e4rmland"
},
"ID": 2054,
"caps": {
"blogger": true
},
"cap_key": "wp_capabilities",
"roles": [
"blogger"
],
"allcaps": {
"create_posts": true,
"level_0": true,
"read": true,
"edit_media": true,
"upload_files": true,
"edit_blogs": true,
"publish_blogs": true,
"edit_published_blogs": true,
"edit_private_blogs": true,
"edit_events": true,
"publish_events": true,
"edit_published_events": true,
"edit_private_events": true,
"assign_verksamheters": true,
"assign_amnens": true,
"assign_temas": true,
"assign_kommuners": true,
"blogger": true
},
"filter": null
}
],
"featured_events": [
11713,
11344,
11706
],
"wordlists": [
{
"title": "Hem- och konsumentkunskap",
"int_name": "hemochkonsumentkunskap",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1rFDx9yveliwcrqUGUGzKhEhPLvHVS78N13tcEtzq7PY\/edit?usp=sharing",
"description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Hem- och konsumentkunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d. Listan \u00e4r uppdelad i fyra avdelningar: Mat och m\u00e5ltider, h\u00e4lsa, konsumtion och ekonomi, milj\u00f6 och livsstil.",
"information": "Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E,Q",
"published": true
},
{
"title": "Idrott och h\u00e4lsa",
"int_name": "idrott_och_halsa",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1XLC275nQftpUryo7_R05mEO_F2067LMQ5IroCRBTP4I\/edit?usp=sharing",
"description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Idrott och h\u00e4lsa, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.",
"information": "
Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F,O",
"published": true
},
{
"title": "Allm\u00e4nna skolord",
"int_name": "allmannaskolord",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1ErZinP9crYwK6z-p7WI379bmn7v369FAsZ0G3mMyQnY\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med ord som anv\u00e4nds i skolan och inte h\u00f6r till ett speciellt \u00e4mne, p\u00e5 olika spr\u00e5k. Ord som till exempel analysera, rast och schema.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "F",
"published": true
},
{
"title": "Vardagsord",
"int_name": "konversation",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/18WlLnaT1zNI54EDvNE2zg0WUzzoVtHgsHuJdIusnbuc\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med vardagliga ord och fraser f\u00f6r konversation. Till exempel hej, god morgon, ett, tv\u00e5, tre, frukost, gr\u00f6n, r\u00f6d och katt :)",
"information": "
Stort tack till Refugee Phrasebook, som bidragit med ord och \u00f6vers\u00e4ttningar i den h\u00e4r listan.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,G",
"published": true
},
{
"title": "SYV Studie- och yrkesv\u00e4gledning",
"int_name": "syv",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1YIeQD6DE9KaXwyCQ_vKZkSsiYP72meBDtb65fCa02p4\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med begrepp som anv\u00e4nds inom studie- och yrkesv\u00e4gledning, framf\u00f6rallt p\u00e5 h\u00f6gstadiet.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,G",
"published": true
},
{
"title": "Religionskunskap",
"int_name": "religionskunskap",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1Y7ISXd4KYtLxJZ_7J5_XyofIeo10Pn5LBdeTtzDjI-Q\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet religionskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E",
"published": true
},
{
"title": "F\u00f6rskoleord",
"int_name": "forskoleord",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/11i-iMec6l5QDJdZDp3EtLLOQ-VBYYvBSUlrN-qJ6mbs\/edit?usp=sharing",
"description": "Ord som anv\u00e4nds p\u00e5 f\u00f6rskolan och vad de heter p\u00e5 olika spr\u00e5k. Orden \u00e4r skrivna med det svenska alfabetet f\u00f6r att de ska vara l\u00e4ttare att uttala. De \u00e4r grupperade efter olika l\u00e4rmilj\u00f6er, till exempel atelj\u00e9, matbordet, hallen. Klicka och v\u00e4lj vilka spr\u00e5k du vill visa i listan. Bilder och ritade tecken g\u00e5r ocks\u00e5 att visa.",
"information": "
Stort tack till Malin Brink p\u00e5 Dirigentens f\u00f6rskola i Karlstad som sammanst\u00e4llt orden och samlat in \u00f6vers\u00e4ttningar fr\u00e5n v\u00e5rdnadshavare. Ritade Tecken \u00a9 Specialpedagogiska skolmyndigheten. Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,T,U",
"published": true
},
{
"title": "Samh\u00e4llskunskap",
"int_name": "samhallskunskap",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1whE8jaGoXx6yAcsC5pBKCRKq2nOlhia5LCT7-LAdmW8\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet samh\u00e4llskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F",
"published": true
},
{
"title": "Fysik",
"int_name": "fysik",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1hJZI_5MTg6FCU1yspRyiihCpIPfH7prlVvGnkqvY-R0\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med viktiga begrepp inom fysik, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av NO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F",
"published": true
},
{
"title": "Sex och samlevnad",
"int_name": "sexochsamlevnad",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1j-cKDrMEmvMqnDMpI85DPVan0EPPAJGgHpp-xzhl9Yc\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med begrepp inom sex och samlevnad p\u00e5 flera olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.",
"information": "
Bilderna kommer fr\u00e5n bildstod.se och anv\u00e4nds med\u00a0licens<\/a>\u00a0fr\u00e5n ARASAAC, Linn Greaker Design, Sclera symbols och Humblepics.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,H",
"published": true
},
{
"title": "Historia",
"int_name": "historia",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1Xij0BQmUDmh8SANWWwxMuq6ns-AbtLf9aqHw-3mEuNI\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet historia, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,I",
"published": true
},
{
"title": "Kemi",
"int_name": "kemi",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/142W9EMXGXy5U-kYen3LX9hTvB6ElV-r55vbaJtWcxgw\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet kemi, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F",
"published": true
},
{
"title": "Biologi",
"int_name": "biologi",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1xcurwFH5hMHmlRiPne8mjnioMO-BWyVlEouSCV0em9c\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet biologi, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E,F",
"published": true
},
{
"title": "Teknik",
"int_name": "teknik",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1lwxorTOtOSVW2OCuvdfbavz8X8NcVPO1kLUOQIj17mI\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet teknik, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E,F",
"published": true
},
{
"title": "Matematik",
"int_name": "matematik",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/127_tcIgVsIWerDzipTxNz8Mb9ZJY92S58x5shBv6VqU\/edit?usp=sharing",
"description": "\u00c4mnesord i matematik finns inte i Skolord \u00e4nnu, men h\u00e4r hittar du l\u00e4nk till Skolverkets material med termer p\u00e5 26 spr\u00e5k.",
"information": "
\u00c4mnesord i matematik finns inte i Skolord \u00e4nnu, men h\u00e4r \u00e4r Skolverkets material med termer p\u00e5 26 spr\u00e5k:<\/p>\n
Termer f\u00f6r matematikundervisning p\u00e5 olika spr\u00e5k<\/a><\/p>\n",
"id_column": "ej relevant",
"default_column_to_show": "",
"languages_columns": "",
"published": true
}
],
"wordlist_instructions_box": {
"heading": "Aktivera uppl\u00e4sning",
"lead": "De svenska orden och vissa andra spr\u00e5k g\u00e5r att f\u00e5 uppl\u00e4sta i Skolord.",
"button_url": "\/i-undervisningen\/nyanlanda\/skolord-amnesord-pa-olika-sprak\/upplasning-av-skolord",
"button_label": "Instruktioner f\u00f6r uppl\u00e4sning"
},
"theme_blog": {
"color": "blue",
"heading": "Blogg",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du se alla blogginl\u00e4gg p\u00e5 webbplatsen."
},
"theme_blogpage": {
"color": "blue",
"heading": "Bloggar",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du se alla bloggar p\u00e5 webbplatsen."
},
"theme_article": {
"color": "orange",
"heading": "Artiklar",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du l\u00e4sa alla artiklar som \u00e4r publicerade p\u00e5 den h\u00e4r webbplatsen."
},
"theme_video": {
"color": "green",
"heading": "Video",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du se de filmer som \u00e4r publicerade p\u00e5 den h\u00e4r webbplatsen."
},
"theme_event": {
"color": "pink",
"heading": "Evenemang",
"subheading": "Inspireras och utvecklas tillsammans",
"lead": "I kalendern hittar du f\u00f6rel\u00e4sningar, kurser och annat inom omr\u00e5det utbildning och skola, fr\u00e5n olika arrang\u00f6rer."
},
"theme_document": {
"color": "gray",
"heading": "Dokument",
"subheading": "",
"lead": ""
},
"footer_text": "\u00a9 [YEAR] Pedagog V\u00e4rmland, alla r\u00e4ttigheter reserverade."
}