Här kan du läsa alla artiklar som är publicerade på den här webbplatsen.
”Det första steget in i forskarvärlden tog jag när jag själv som lärare blev forskad på. Jag kan verkligen rekommendera att samarbeta med forskare, det fördjupade mina ämnesdidaktiska kunskaper och fick mig att ta stora kliv framåt som lärare. Som lärare har man fullt upp med att lösa det löpande praktiska arbetet och det är en förmån att få möjlighet att lyfta blicken ibland.” Det säger Marie Wejrum, doktorand i pedagogiskt arbete vid Karlstads universitet.
Fotograf: Cathrine Andersson Busch
Marie Wejrum har både en utbildning i medie- och kommunikationsvetenskap och en grundlärarutbildning, årskurs 4-9, i svenska och engelska i bagaget. Efter många år som lärare på Fryxellska skolan i Sunne började hon arbeta som lärare på Karlstads universitet och så småningom blev det även forskarstudier inom området läsförståelse och läsundervisning.
– Just läsförståelse och läsundervisning tänker jag att alla lärare ägnar sig åt oavsett ämne, eftersom texter blir allt mer ämnesspecifika ju äldre eleverna blir. Min stora drivkraft är att arbeta för ett demokratiskt samhälle där alla elever genom sin utbildning ska få tillgång till texter, kunna förstå och värdera dem, för att själva kunna ta ställning till vad de tycker.
Ett särskilt intresse är hur elever läser argumenterande texter.
– Alltså texter som försöker påverka läsaren och som innehåller både text och bild och kanske även ljud och filmklipp. Bildens betydelse i texter har ökat och i tider av ”fake news” och desinformation på nätet blir det extra viktigt att få mer kunskaper om hur elever läser och förstår och vad lärare behöver undervisa om för att överbrygga eventuella hinder.
Utöver sina doktorandstudier undervisar Marie Wejrum även blivande högstadie- och gymnasielärare i svenska samt ingår i olika forskningsprojekt.
– Jag har varit med i forskningsprojekten LISA, Linking Instruction and Student Achievement, och LISA-PLOT, Linking Instruction and Student Achievement-Professional Learning Observations of Teaching, där vi använder ett observationsprotokoll för att synliggöra kvalitet i undervisning tillsammans med lärare. Något annat jag ägnat flera år åt är Skolverkets satsning Läslyftet. Nu för tiden skriver jag bara akademiska texter, men tidigare har jag också skrivit läromedel i engelska och svenska för högstadiet.
Det hon kan sakna från att vara lärare i grundskolan är främst arbetet med eleverna.
– Dessutom har jag lärt mig så mycket som jag skulle vilja omsätta i klassrummet. Som tur är träffar jag elever ändå eftersom jag bedriver klassrumsforskning. Jag omsätter mina kunskaper på ett annat sätt nu, genom att sprida forskningsresultat som andra lärare och därmed fler elever har nytta av.
– Jag kan rekommendera att ta steget in i forskarvärlden för den som är sugen på det. Det finns så mycket att ta reda på mer om! Vad som krävs är nog just en kunskapstörst. Skolan och behovet av lärare finns kvar. Om man så önskar, kan man efter genomgången forskarutbildning komma tillbaka som lärare, med nya perspektiv och kunskaper att sätta i rörelse.
Läs mer om Marie Wejrum och hennes forskning.
Här föreläser Marie Weirum tillsammans med Ann-Kristin Hamberg om skolledarens roll bland nättroll och desinformation.
Läs fler artiklar i vår serie om skolforskare på Karlstads universitet.
{ "ImageClass": "Timber\\Image", "PostClass": "Timber\\Post", "TermClass": "Timber\\Term", "object_type": "post", "custom": { "_thumbnail_id": "5973", "_fgd2wp_old_node_id": "2808", "teaser_image": "5973", "_teaser_image": "field_61d462ae9eafd", "featured_teaser": "0", "_featured_teaser": "field_61d462aecfe1f", "_edit_lock": "1650461286:4134", "_edit_last": "2003", "video": "", "_video": "field_61d462aec3af7", "related_title": "", "_related_title": "field_61d462aedf3fd", "collection-audio": "", "_collection-audio": "field_61d462af2b28c", "collection-audio_link": "", "_collection-audio_link": "field_61d462af49331", "collection-teaser_main": "", "_collection-teaser_main": "field_61d462aeaaf7f", "collection-teaser_right": "", "_collection-teaser_right": "field_61d462aef3834" }, "id": 5972, "ID": 5972, "post_author": "2083", "post_content": "\u201dDet f\u00f6rsta steget in i forskarv\u00e4rlden tog jag n\u00e4r jag sj\u00e4lv som l\u00e4rare blev forskad p\u00e5. Jag kan verkligen rekommendera att samarbeta med forskare, det f\u00f6rdjupade mina \u00e4mnesdidaktiska kunskaper och fick mig att ta stora kliv fram\u00e5t som l\u00e4rare. Som l\u00e4rare har man fullt upp med att l\u00f6sa det l\u00f6pande praktiska arbetet och det \u00e4r en f\u00f6rm\u00e5n att f\u00e5 m\u00f6jlighet att lyfta blicken ibland.\u201d Det s\u00e4ger Marie Wejrum, doktorand i pedagogiskt arbete vid Karlstads universitet.<\/p>\n
\nFotograf: Cathrine Andersson Busch<\/em><\/p>\nMarie Wejrum har b\u00e5de en utbildning i medie- och kommunikationsvetenskap och en grundl\u00e4rarutbildning, \u00e5rskurs 4-9, i svenska och engelska i bagaget. Efter m\u00e5nga \u00e5r som l\u00e4rare p\u00e5 Fryxellska skolan i Sunne b\u00f6rjade hon arbeta som l\u00e4rare p\u00e5 Karlstads universitet och s\u00e5 sm\u00e5ningom blev det \u00e4ven forskarstudier inom omr\u00e5det l\u00e4sf\u00f6rst\u00e5else och l\u00e4sundervisning. <\/p>\n
\u2013 Just l\u00e4sf\u00f6rst\u00e5else och l\u00e4sundervisning t\u00e4nker jag att alla l\u00e4rare \u00e4gnar sig \u00e5t oavsett \u00e4mne, eftersom texter blir allt mer \u00e4mnesspecifika ju \u00e4ldre eleverna blir. Min stora drivkraft \u00e4r att arbeta f\u00f6r ett demokratiskt samh\u00e4lle d\u00e4r alla elever genom sin utbildning ska f\u00e5 tillg\u00e5ng till texter, kunna f\u00f6rst\u00e5 och v\u00e4rdera dem, f\u00f6r att sj\u00e4lva kunna ta st\u00e4llning till vad de tycker.<\/p>\n
\u201dFake news\u201d \u00f6kar behovet av kunskap om hur elever l\u00e4ser och f\u00f6rst\u00e5r<\/h2>\n
Ett s\u00e4rskilt intresse \u00e4r hur elever l\u00e4ser argumenterande texter.<\/p>\n
\u2013 Allts\u00e5 texter som f\u00f6rs\u00f6ker p\u00e5verka l\u00e4saren och som inneh\u00e5ller b\u00e5de text och bild och kanske \u00e4ven ljud och filmklipp. Bildens betydelse i texter har \u00f6kat och i tider av \u201dfake news\u201d och desinformation p\u00e5 n\u00e4tet blir det extra viktigt att f\u00e5 mer kunskaper om hur elever l\u00e4ser och f\u00f6rst\u00e5r och vad l\u00e4rare beh\u00f6ver undervisa om f\u00f6r att \u00f6verbrygga eventuella hinder.<\/p>\n
Ut\u00f6ver sina doktorandstudier undervisar Marie Wejrum \u00e4ven blivande h\u00f6gstadie- och gymnasiel\u00e4rare i svenska samt ing\u00e5r i olika forskningsprojekt. <\/p>\n
\u2013 Jag har varit med i forskningsprojekten LISA, Linking Instruction and Student Achievement, och LISA-PLOT, Linking Instruction and Student Achievement-Professional Learning Observations of Teaching, d\u00e4r vi anv\u00e4nder ett observationsprotokoll f\u00f6r att synligg\u00f6ra kvalitet i undervisning tillsammans med l\u00e4rare. N\u00e5got annat jag \u00e4gnat flera \u00e5r \u00e5t \u00e4r Skolverkets satsning L\u00e4slyftet. Nu f\u00f6r tiden skriver jag bara akademiska texter, men tidigare har jag ocks\u00e5 skrivit l\u00e4romedel i engelska och svenska f\u00f6r h\u00f6gstadiet.<\/p>\n
Vill sprida forskningsresultat till nytta f\u00f6r l\u00e4rare och elever<\/h2>\n
Det hon kan sakna fr\u00e5n att vara l\u00e4rare i grundskolan \u00e4r fr\u00e4mst arbetet med eleverna.<\/p>\n
\u2013 Dessutom har jag l\u00e4rt mig s\u00e5 mycket som jag skulle vilja oms\u00e4tta i klassrummet. Som tur \u00e4r tr\u00e4ffar jag elever \u00e4nd\u00e5 eftersom jag bedriver klassrumsforskning. Jag oms\u00e4tter mina kunskaper p\u00e5 ett annat s\u00e4tt nu, genom att sprida forskningsresultat som andra l\u00e4rare och d\u00e4rmed fler elever har nytta av.<\/p>\n
\u2013 Jag kan rekommendera att ta steget in i forskarv\u00e4rlden f\u00f6r den som \u00e4r sugen p\u00e5 det. Det finns s\u00e5 mycket att ta reda p\u00e5 mer om! Vad som kr\u00e4vs \u00e4r nog just en kunskapst\u00f6rst. Skolan och behovet av l\u00e4rare finns kvar. Om man s\u00e5 \u00f6nskar, kan man efter genomg\u00e5ngen forskarutbildning komma tillbaka som l\u00e4rare, med nya perspektiv och kunskaper att s\u00e4tta i r\u00f6relse.<\/p>\n
L\u00e4s mer om Marie Wejrum och hennes forskning<\/a>. <\/p>\n
H\u00e4r f\u00f6rel\u00e4ser Marie Weirum tillsammans med Ann-Kristin Hamberg om skolledarens roll bland n\u00e4ttroll och desinformation<\/a>.<\/p>\n\n\n
Tidigare m\u00e5nadens forskare<\/h2>\n\n\n\n
L\u00e4s fler artiklar i v\u00e5r serie om skolforskare p\u00e5 Karlstads universitet.<\/a><\/a><\/p>\n", "post_date": "2021-11-19 14:23:07", "post_excerpt": "", "post_parent": 0, "post_status": "publish", "post_title": "M\u00e5nadens forskare \u2013 Marie Wejrum", "post_type": "post", "slug": "marie-wejrum-manadens-forskare", "_thumbnail_id": "5973", "_fgd2wp_old_node_id": "2808", "teaser_image": "5973", "_teaser_image": "field_61d462ae9eafd", "featured_teaser": "0", "_featured_teaser": "field_61d462aecfe1f", "_edit_lock": "1650461286:4134", "_edit_last": "2003", "_video": "field_61d462aec3af7", "related_title": "", "_related_title": "field_61d462aedf3fd", "collection-audio": "", "_collection-audio": "field_61d462af2b28c", "collection-audio_link": "", "_collection-audio_link": "field_61d462af49331", "collection-teaser_main": "", "_collection-teaser_main": "field_61d462aeaaf7f", "collection-teaser_right": "", "_collection-teaser_right": "field_61d462aef3834", "post_date_gmt": "2021-11-19 14:23:07", "comment_status": "open", "ping_status": "open", "post_password": "", "post_name": "marie-wejrum-manadens-forskare", "to_ping": "", "pinged": "", "post_modified": "2022-02-08 16:06:06", "post_modified_gmt": "2022-02-08 16:06:06", "post_content_filtered": "", "guid": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/202111\/marie-wejrum-manadens-forskare\/", "menu_order": 0, "post_mime_type": "", "comment_count": "0", "filter": "raw", "status": "publish", "type": { "slug": "post", "name": "post", "label": "Inl\u00e4gg", "labels": { "name": "Inl\u00e4gg", "singular_name": "Inl\u00e4gg", "add_new": "L\u00e4gg till nytt", "add_new_item": "L\u00e4gg till nytt inl\u00e4gg", "edit_item": "Redigera inl\u00e4gg", "new_item": "Nytt inl\u00e4gg", "view_item": "Visa inl\u00e4gg", "view_items": "Visa inl\u00e4gg", "search_items": "S\u00f6k inl\u00e4gg", "not_found": "Inga inl\u00e4gg hittades.", "not_found_in_trash": "Inga inl\u00e4gg hittades i papperskorgen.", "parent_item_colon": null, "all_items": "Alla inl\u00e4gg", "archives": "Inl\u00e4ggsarkiv", "attributes": "Inl\u00e4ggsattribut", "insert_into_item": "Infoga i inneh\u00e5ll", "uploaded_to_this_item": "Uppladdat till detta inl\u00e4gg", "featured_image": "Utvald bild", "set_featured_image": "Ange utvald bild", "remove_featured_image": "Ta bort utvald bild", "use_featured_image": "Anv\u00e4nd som utvald bild", "filter_items_list": "Filtrera inl\u00e4ggslista", "filter_by_date": "Filtrera efter datum", "items_list_navigation": "Navigation f\u00f6r inl\u00e4ggslista", "items_list": "Inl\u00e4ggslista", "item_published": "Inl\u00e4gget har publicerats.", "item_published_privately": "Inl\u00e4gget har publicerats privat.", "item_reverted_to_draft": "Inl\u00e4gget har \u00e5terst\u00e4llts till utkastet.", "item_scheduled": "Inl\u00e4gget har schemalagts.", "item_updated": "Inl\u00e4gget har uppdaterats.", "item_link": "Inl\u00e4ggsl\u00e4nk", "item_link_description": "En l\u00e4nk till ett inl\u00e4gg.", "menu_name": "Inl\u00e4gg", "name_admin_bar": "Inl\u00e4gg" }, "description": "", "public": true, "hierarchical": false, "exclude_from_search": false, "publicly_queryable": true, "show_ui": true, "show_in_menu": true, "show_in_nav_menus": true, "show_in_admin_bar": true, "menu_position": 5, "menu_icon": "dashicons-admin-post", "capability_type": "post", "map_meta_cap": true, "register_meta_box_cb": null, "taxonomies": [], "has_archive": false, "query_var": false, "can_export": true, "delete_with_user": true, "template": [], "template_lock": false, "_builtin": true, "_edit_link": "post.php?post=%d", "cap": { "edit_post": "edit_post", "read_post": "read_post", "delete_post": "delete_post", "edit_posts": "edit_posts", "edit_others_posts": "edit_others_posts", "delete_posts": "delete_posts", "publish_posts": "publish_posts", "read_private_posts": "read_private_posts", "read": "read", "delete_private_posts": "delete_private_posts", "delete_published_posts": "delete_published_posts", "delete_others_posts": "delete_others_posts", "edit_private_posts": "edit_private_posts", "edit_published_posts": "edit_published_posts", "create_posts": "edit_posts", "set_posts_status": "set_posts_status" }, "rewrite": false, "show_in_rest": true, "rest_base": "posts", "rest_namespace": "wp\/v2", "rest_controller_class": "WP_REST_Posts_Controller", "rest_controller": null }, "excerpt": false }
""
{ "video": { "kategoripanel": true, "senaste": true }, "default_post_image": { "ID": 10202, "id": 10202, "title": "pv-placeholder", "filename": "pv-placeholder.jpg", "filesize": 47120, "url": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "link": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/pv-placeholder\/", "alt": "", "author": "2003", "description": "", "caption": "", "name": "pv-placeholder", "status": "inherit", "uploaded_to": 0, "date": "2022-02-08 13:12:58", "modified": "2022-02-08 13:12:58", "menu_order": 0, "mime_type": "image\/jpeg", "type": "image", "subtype": "jpeg", "icon": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-includes\/images\/media\/default.png", "width": 1200, "height": 630, "sizes": { "thumbnail": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-400x400.jpg", "thumbnail-width": 400, "thumbnail-height": 400, "medium": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-800x420.jpg", "medium-width": 800, "medium-height": 420, "medium_large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-768x403.jpg", "medium_large-width": 768, "medium_large-height": 403, "large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "large-width": 1200, "large-height": 630, "1536x1536": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "1536x1536-width": 1200, "1536x1536-height": 630, "2048x2048": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "2048x2048-width": 1200, "2048x2048-height": 630 } }, "featured_blogs": [ { "data": { "ID": "2084", "user_login": "maria.ripemo@hotmail.com", "user_pass": "$P$B6UIsoNBjQkKAzy37xFmT34NFCipRO.", "user_nicename": "maria-ripemo", "user_email": "maria.ripemo@hotmail.com", "user_url": "", "user_registered": "2019-09-09 20:24:43", "user_activation_key": "", "user_status": "0", "display_name": "maria.ripemo@hotmail.com" }, "ID": 2084, "caps": { "blogger": true }, "cap_key": "wp_capabilities", "roles": [ "blogger" ], "allcaps": { "create_posts": true, "level_0": true, "read": true, "edit_media": true, "upload_files": true, "edit_blogs": true, "publish_blogs": true, "edit_published_blogs": true, "edit_private_blogs": true, "edit_events": true, "publish_events": true, "edit_published_events": true, "edit_private_events": true, "assign_verksamheters": true, "assign_amnens": true, "assign_temas": true, "assign_kommuners": true, "blogger": true }, "filter": null }, { "data": { "ID": "2017", "user_login": "snms00", "user_pass": "$P$BCWtvQfGKEfgojIZfjAU6BJ0FZ9UUL1", "user_nicename": "elevhalsan-pa-norrstrandsskolan-4-6", "user_email": "magnus.sjodin@karlstad.se", "user_url": "", "user_registered": "2013-11-06 10:35:50", "user_activation_key": "", "user_status": "0", "display_name": "snms00" }, "ID": 2017, "caps": { "blogger": true }, "cap_key": "wp_capabilities", "roles": [ "blogger" ], "allcaps": { "create_posts": true, "level_0": true, "read": true, "edit_media": true, "upload_files": true, "edit_blogs": true, "publish_blogs": true, "edit_published_blogs": true, "edit_private_blogs": true, "edit_events": true, "publish_events": true, "edit_published_events": true, "edit_private_events": true, "assign_verksamheters": true, "assign_amnens": true, "assign_temas": true, "assign_kommuners": true, "blogger": true }, "filter": null }, { "data": { "ID": "2054", "user_login": "SOL i V\u00e4rmland", "user_pass": "$P$B9sEAS7872fGIqXBYRSeC6DdjVY61q1", "user_nicename": "sol-i-varmland", "user_email": "marleneandersson7@icloud.com", "user_url": "", "user_registered": "2016-06-02 11:41:04", "user_activation_key": "", "user_status": "0", "display_name": "SOL i V\u00e4rmland" }, "ID": 2054, "caps": { "blogger": true }, "cap_key": "wp_capabilities", "roles": [ "blogger" ], "allcaps": { "create_posts": true, "level_0": true, "read": true, "edit_media": true, "upload_files": true, "edit_blogs": true, "publish_blogs": true, "edit_published_blogs": true, "edit_private_blogs": true, "edit_events": true, "publish_events": true, "edit_published_events": true, "edit_private_events": true, "assign_verksamheters": true, "assign_amnens": true, "assign_temas": true, "assign_kommuners": true, "blogger": true }, "filter": null } ], "featured_events": [ 10398, 9025, 10791 ], "wordlists": [ { "title": "Hem- och konsumentkunskap", "int_name": "hemochkonsumentkunskap", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1rFDx9yveliwcrqUGUGzKhEhPLvHVS78N13tcEtzq7PY\/edit?usp=sharing", "description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Hem- och konsumentkunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d. Listan \u00e4r uppdelad i fyra avdelningar: Mat och m\u00e5ltider, h\u00e4lsa, konsumtion och ekonomi, milj\u00f6 och livsstil.", "information": "Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,E,Q", "published": true }, { "title": "Idrott och h\u00e4lsa", "int_name": "idrott_och_halsa", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1XLC275nQftpUryo7_R05mEO_F2067LMQ5IroCRBTP4I\/edit?usp=sharing", "description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Idrott och h\u00e4lsa, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.", "information": "
Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,F,O", "published": true }, { "title": "Allm\u00e4nna skolord", "int_name": "allmannaskolord", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1ErZinP9crYwK6z-p7WI379bmn7v369FAsZ0G3mMyQnY\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med ord som anv\u00e4nds i skolan och inte h\u00f6r till ett speciellt \u00e4mne, p\u00e5 olika spr\u00e5k. Ord som till exempel analysera, rast och schema.", "information": "", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "F", "published": true }, { "title": "Vardagsord", "int_name": "konversation", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/18WlLnaT1zNI54EDvNE2zg0WUzzoVtHgsHuJdIusnbuc\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med vardagliga ord och fraser f\u00f6r konversation. Till exempel hej, god morgon, ett, tv\u00e5, tre, frukost, gr\u00f6n, r\u00f6d och katt :)", "information": "
Stort tack till Refugee Phrasebook, som bidragit med ord och \u00f6vers\u00e4ttningar i den h\u00e4r listan.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,G", "published": true }, { "title": "SYV Studie- och yrkesv\u00e4gledning", "int_name": "syv", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1YIeQD6DE9KaXwyCQ_vKZkSsiYP72meBDtb65fCa02p4\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med begrepp som anv\u00e4nds inom studie- och yrkesv\u00e4gledning, framf\u00f6rallt p\u00e5 h\u00f6gstadiet.", "information": "", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,G", "published": true }, { "title": "Religionskunskap", "int_name": "religionskunskap", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1Y7ISXd4KYtLxJZ_7J5_XyofIeo10Pn5LBdeTtzDjI-Q\/edit?usp=sharing", "description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet religionskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.", "information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,E", "published": true }, { "title": "F\u00f6rskoleord", "int_name": "forskoleord", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/11i-iMec6l5QDJdZDp3EtLLOQ-VBYYvBSUlrN-qJ6mbs\/edit?usp=sharing", "description": "Ord som anv\u00e4nds p\u00e5 f\u00f6rskolan och vad de heter p\u00e5 olika spr\u00e5k. Orden \u00e4r skrivna med det svenska alfabetet f\u00f6r att de ska vara l\u00e4ttare att uttala. De \u00e4r grupperade efter olika l\u00e4rmilj\u00f6er, till exempel atelj\u00e9, matbordet, hallen. Klicka och v\u00e4lj vilka spr\u00e5k du vill visa i listan. Bilder och ritade tecken g\u00e5r ocks\u00e5 att visa.", "information": "
Stort tack till Malin Brink p\u00e5 Dirigentens f\u00f6rskola i Karlstad som sammanst\u00e4llt orden och samlat in \u00f6vers\u00e4ttningar fr\u00e5n v\u00e5rdnadshavare. Ritade Tecken \u00a9 Specialpedagogiska skolmyndigheten. Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,T,U", "published": true }, { "title": "Samh\u00e4llskunskap", "int_name": "samhallskunskap", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1whE8jaGoXx6yAcsC5pBKCRKq2nOlhia5LCT7-LAdmW8\/edit?usp=sharing", "description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet samh\u00e4llskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.", "information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,F", "published": true }, { "title": "Fysik", "int_name": "fysik", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1hJZI_5MTg6FCU1yspRyiihCpIPfH7prlVvGnkqvY-R0\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med viktiga begrepp inom fysik, p\u00e5 olika spr\u00e5k.", "information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av NO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,F", "published": true }, { "title": "Sex och samlevnad", "int_name": "sexochsamlevnad", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1j-cKDrMEmvMqnDMpI85DPVan0EPPAJGgHpp-xzhl9Yc\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med begrepp inom sex och samlevnad p\u00e5 flera olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.", "information": "