Här kan du läsa alla artiklar som är publicerade på den här webbplatsen.
”Forskning är på gott och ont. Det kan vara väldigt utmanande och frustrerande, men samtidigt ger det möjligheter till fördjupning och eftertanke.” Det säger Torodd Lunde, som efter tio år som högstadielärare sökte en forskartjänst och hösten 2020 doktorerade i kemi med inriktning mot didaktik vid Karlstads universitet.
– Jag är utbildad allmänlärare med behörighet att undervisa i nästan samtliga ämnen i grundskolans årskurs 1-9. Därefter har jag kompletterat min lärarutbildning med att läsa till extra i matematik samt naturvetenskap och har fortbildat mig genom lärarlyftet i matematikdidaktik.
Det var hans intresse av didaktiska frågor samt av att utveckla undervisningen som fick in honom på forskarbanan. Det blev en stor omställning.
– Det var en stor skillnad mot att undervisa. Forskning kräver att man distanserar sig från vardagen i klassrummet och börjar betrakta undervisningen på ett annat sätt. Perspektivet behöver vara långsiktigt och inte att man ständigt planerar nästa lektion.
Torodd Lundes forskning handlar om hur traditionen påverkar hur vi tänker och gör i undervisningen samt hur didaktiska modeller, i kombination med explicita reflektioner, kan vara ett sätt att utmana traditioner.
– Därmed kan vi få syn på olika syften med undervisning och vilka konsekvenser olika syften har för hur vi utformar undervisningen. Det finns en rad olika syften med laborationer, till exempel kan det vara att lära sig begrepp, göra undersökningar, lära sig om naturvetenskapens karaktärsdrag, utveckla laborativa färdigheter, eller rätt och slätt att öka intresset. Ofta blandas dessa.
Enligt Torodd Lunde kan ett otydligt formulerat syfte innebära att aktiviteten inte utformas och genomförs ändamålsenligt i relation till vad eleverna ska lära sig.
– Lärare behöver träna på att urskilja, och reflektera kring, syfte. En traditionell receptlaboration där eleverna följer stegvisa procedurer är sällan effektiv för att undervisa om naturvetenskapliga arbetssättet, medan en helt öppen laboration kan vara ineffektiv om syftet är att undervisa teori och begrepp. Genom att göra syften explicita kan aktiviteter utformas i enlighet med detta, och därmed bli mer ändamålsenlig.
Hans forskning rör klassrummet indirekt i och med att den handlar om hur vi kan tänka kring fortbildning och lärarutbildning.
– Jag har arrangerat lärarfortbildningar och utforskar hur lärare med hjälp av didaktiska modeller kan få stöd med att planera, genomföra och utvärdera laborativ undervisning med syftet att undervisa om det naturvetenskapliga arbetssättet.
Att ta steget att börja forska är något som Torodd Lunde rekommenderar. Men det krävs att man gillar att läsa och skriva.
– Skrivandet och läsandet en stor del av jobbet, och allt ska förankras i litteratur. Vad jag särskilt vill rekommendera är nog praktiknära forskning. Den är mer klassrumsnära och mer specifikt kopplat till praktikutveckling. I min forskning har praktiskt arbete varit en röd tråd med fokus på undersökande arbete. Jag gillar att forska, men kan sakna lärarjobbet, särskilt att få arbeta med, och följa, elever över tid. Jag saknar även att undervisa i matematik.
Läs mer i Torodd Lundes doktorsavhandling: Undersökande arbete i en laborativ tradition. Från implicita till explicita syften med praktiskt arbete i grundskolans senare del.
Här kan du ta del av Torodd Lundes artikel: Undersökande och verklighetsanknuten undervisning i ett allmänbildningsperspektiv.
Läs fler artiklar i vår serie om skolforskare på Karlstads universitet.
{ "ImageClass": "Timber\\Image", "PostClass": "Timber\\Post", "TermClass": "Timber\\Term", "object_type": "post", "custom": { "_thumbnail_id": "5951", "_fgd2wp_old_node_id": "2738", "teaser_image": "5951", "_teaser_image": "field_61d462ae9eafd", "featured_teaser": "0", "_featured_teaser": "field_61d462aecfe1f", "_edit_lock": "1644336395:2003", "_edit_last": "2003", "video": "", "_video": "field_61d462aec3af7", "related_title": "", "_related_title": "field_61d462aedf3fd", "collection-audio": "", "_collection-audio": "field_61d462af2b28c", "collection-audio_link": "", "_collection-audio_link": "field_61d462af49331", "collection-teaser_main": "", "_collection-teaser_main": "field_61d462aeaaf7f", "collection-teaser_right": "", "_collection-teaser_right": "field_61d462aef3834" }, "id": 5950, "ID": 5950, "post_author": "2003", "post_content": "\u201dForskning \u00e4r p\u00e5 gott och ont. Det kan vara v\u00e4ldigt utmanande och frustrerande, men samtidigt ger det m\u00f6jligheter till f\u00f6rdjupning och eftertanke.\u201d Det s\u00e4ger Torodd Lunde, som efter tio \u00e5r som h\u00f6gstadiel\u00e4rare s\u00f6kte en forskartj\u00e4nst och h\u00f6sten 2020 doktorerade i kemi med inriktning mot didaktik vid Karlstads universitet.<\/p>\n
<\/h2>\n
<\/h2>\n
Torodd Lunde studerade till l\u00e4rare i Norge.<\/h2>\n
\u2013 Jag \u00e4r utbildad allm\u00e4nl\u00e4rare med beh\u00f6righet att undervisa i n\u00e4stan samtliga \u00e4mnen i grundskolans \u00e5rskurs 1-9. D\u00e4refter har jag kompletterat min l\u00e4rarutbildning med att l\u00e4sa till extra i matematik samt naturvetenskap och har fortbildat mig genom l\u00e4rarlyftet i matematikdidaktik.<\/p>\n
Det var hans intresse av didaktiska fr\u00e5gor samt av att utveckla undervisningen som fick in honom p\u00e5 forskarbanan. Det blev en stor omst\u00e4llning. <\/p>\n
\u2013 Det var en stor skillnad mot att undervisa. Forskning kr\u00e4ver att man distanserar sig fr\u00e5n vardagen i klassrummet och b\u00f6rjar betrakta undervisningen p\u00e5 ett annat s\u00e4tt. Perspektivet beh\u00f6ver vara l\u00e5ngsiktigt och inte att man st\u00e4ndigt planerar n\u00e4sta lektion. <\/p>\n
Viktigt med tydligt syfte<\/h2>\n
\u2028Torodd Lundes forskning handlar om hur traditionen p\u00e5verkar hur vi t\u00e4nker och g\u00f6r i undervisningen samt hur didaktiska modeller, i kombination med explicita reflektioner, kan vara ett s\u00e4tt att utmana traditioner. <\/p>\n
\u2013 D\u00e4rmed kan vi f\u00e5 syn p\u00e5 olika syften med undervisning och vilka konsekvenser olika syften har f\u00f6r hur vi utformar undervisningen. Det finns en rad olika syften med laborationer, till exempel kan det vara att l\u00e4ra sig begrepp, g\u00f6ra unders\u00f6kningar, l\u00e4ra sig om naturvetenskapens karakt\u00e4rsdrag, utveckla laborativa f\u00e4rdigheter, eller r\u00e4tt och sl\u00e4tt att \u00f6ka intresset. Ofta blandas dessa. <\/p>\n
Enligt Torodd Lunde kan ett otydligt formulerat syfte inneb\u00e4ra att aktiviteten inte utformas och genomf\u00f6rs \u00e4ndam\u00e5lsenligt i relation till vad eleverna ska l\u00e4ra sig. <\/p>\n
\u2013 L\u00e4rare beh\u00f6ver tr\u00e4na p\u00e5 att urskilja, och reflektera kring, syfte. En traditionell receptlaboration d\u00e4r eleverna f\u00f6ljer stegvisa procedurer \u00e4r s\u00e4llan effektiv f\u00f6r att undervisa om naturvetenskapliga arbetss\u00e4ttet, medan en helt \u00f6ppen laboration kan vara ineffektiv om syftet \u00e4r att undervisa teori och begrepp. Genom att g\u00f6ra syften explicita kan aktiviteter utformas i enlighet med detta, och d\u00e4rmed bli mer \u00e4ndam\u00e5lsenlig.<\/p>\n
Hans forskning r\u00f6r klassrummet indirekt i och med att den handlar om hur vi kan t\u00e4nka kring fortbildning och l\u00e4rarutbildning. <\/p>\n
\u2013 Jag har arrangerat l\u00e4rarfortbildningar och utforskar hur l\u00e4rare med hj\u00e4lp av didaktiska modeller kan f\u00e5 st\u00f6d med att planera, genomf\u00f6ra och utv\u00e4rdera laborativ undervisning med syftet att undervisa om det naturvetenskapliga arbetss\u00e4ttet. <\/p>\n
Beh\u00f6ver gilla att l\u00e4sa och skriva<\/h2>\n
Att ta steget att b\u00f6rja forska \u00e4r n\u00e5got som Torodd Lunde rekommenderar. Men det kr\u00e4vs att man gillar att l\u00e4sa och skriva. <\/p>\n
\u2013 Skrivandet och l\u00e4sandet en stor del av jobbet, och allt ska f\u00f6rankras i litteratur. Vad jag s\u00e4rskilt vill rekommendera \u00e4r nog praktikn\u00e4ra forskning. Den \u00e4r mer klassrumsn\u00e4ra och mer specifikt kopplat till praktikutveckling. I min forskning har praktiskt arbete varit en r\u00f6d tr\u00e5d med fokus p\u00e5 unders\u00f6kande arbete. Jag gillar att forska, men kan sakna l\u00e4rarjobbet, s\u00e4rskilt att f\u00e5 arbeta med, och f\u00f6lja, elever \u00f6ver tid. Jag saknar \u00e4ven att undervisa i matematik.<\/p>\n
L\u00e4s mer i Torodd Lundes doktorsavhandling: Unders\u00f6kande arbete i en laborativ tradition<\/a>. Fr\u00e5n implicita till explicita syften med praktiskt arbete i grundskolans senare del. <\/p>\n
H\u00e4r kan du ta del av Torodd Lundes artikel: Unders\u00f6kande och verklighetsanknuten undervisning i ett allm\u00e4nbildningsperspektiv<\/a>. <\/p>\n\n\n
Tidigare m\u00e5nadens forskare<\/h2>\n\n\n\n
L\u00e4s fler artiklar i v\u00e5r serie om skolforskare p\u00e5 Karlstads universitet.<\/a><\/a><\/p>\n", "post_date": "2021-09-01 06:01:04", "post_excerpt": "", "post_parent": 0, "post_status": "publish", "post_title": "M\u00e5nadens forskare \u2013 Torodd Lunde", "post_type": "post", "slug": "manadens-forskare-torodd-lunde", "_thumbnail_id": "5951", "_fgd2wp_old_node_id": "2738", "teaser_image": "5951", "_teaser_image": "field_61d462ae9eafd", "featured_teaser": "0", "_featured_teaser": "field_61d462aecfe1f", "_edit_lock": "1644336395:2003", "_edit_last": "2003", "_video": "field_61d462aec3af7", "related_title": "", "_related_title": "field_61d462aedf3fd", "collection-audio": "", "_collection-audio": "field_61d462af2b28c", "collection-audio_link": "", "_collection-audio_link": "field_61d462af49331", "collection-teaser_main": "", "_collection-teaser_main": "field_61d462aeaaf7f", "collection-teaser_right": "", "_collection-teaser_right": "field_61d462aef3834", "post_date_gmt": "2021-09-01 06:01:04", "comment_status": "open", "ping_status": "open", "post_password": "", "post_name": "manadens-forskare-torodd-lunde", "to_ping": "", "pinged": "", "post_modified": "2022-02-08 16:06:35", "post_modified_gmt": "2022-02-08 16:06:35", "post_content_filtered": "", "guid": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/202109\/manadens-forskare-torodd-lunde\/", "menu_order": 0, "post_mime_type": "", "comment_count": "0", "filter": "raw", "status": "publish", "type": { "slug": "post", "name": "post", "label": "Inl\u00e4gg", "labels": { "name": "Inl\u00e4gg", "singular_name": "Inl\u00e4gg", "add_new": "L\u00e4gg till nytt", "add_new_item": "L\u00e4gg till nytt inl\u00e4gg", "edit_item": "Redigera inl\u00e4gg", "new_item": "Nytt inl\u00e4gg", "view_item": "Visa inl\u00e4gg", "view_items": "Visa inl\u00e4gg", "search_items": "S\u00f6k inl\u00e4gg", "not_found": "Inga inl\u00e4gg hittades.", "not_found_in_trash": "Inga inl\u00e4gg hittades i papperskorgen.", "parent_item_colon": null, "all_items": "Alla inl\u00e4gg", "archives": "Inl\u00e4ggsarkiv", "attributes": "Inl\u00e4ggsattribut", "insert_into_item": "Infoga i inneh\u00e5ll", "uploaded_to_this_item": "Uppladdat till detta inl\u00e4gg", "featured_image": "Utvald bild", "set_featured_image": "Ange utvald bild", "remove_featured_image": "Ta bort utvald bild", "use_featured_image": "Anv\u00e4nd som utvald bild", "filter_items_list": "Filtrera inl\u00e4ggslista", "filter_by_date": "Filtrera efter datum", "items_list_navigation": "Navigation f\u00f6r inl\u00e4ggslista", "items_list": "Inl\u00e4ggslista", "item_published": "Inl\u00e4gget har publicerats.", "item_published_privately": "Inl\u00e4gget har publicerats privat.", "item_reverted_to_draft": "Inl\u00e4gget har \u00e5terst\u00e4llts till utkastet.", "item_scheduled": "Inl\u00e4gget har schemalagts.", "item_updated": "Inl\u00e4gget har uppdaterats.", "item_link": "Inl\u00e4ggsl\u00e4nk", "item_link_description": "En l\u00e4nk till ett inl\u00e4gg.", "menu_name": "Inl\u00e4gg", "name_admin_bar": "Inl\u00e4gg" }, "description": "", "public": true, "hierarchical": false, "exclude_from_search": false, "publicly_queryable": true, "show_ui": true, "show_in_menu": true, "show_in_nav_menus": true, "show_in_admin_bar": true, "menu_position": 5, "menu_icon": "dashicons-admin-post", "capability_type": "post", "map_meta_cap": true, "register_meta_box_cb": null, "taxonomies": [], "has_archive": false, "query_var": false, "can_export": true, "delete_with_user": true, "template": [], "template_lock": false, "_builtin": true, "_edit_link": "post.php?post=%d", "cap": { "edit_post": "edit_post", "read_post": "read_post", "delete_post": "delete_post", "edit_posts": "edit_posts", "edit_others_posts": "edit_others_posts", "delete_posts": "delete_posts", "publish_posts": "publish_posts", "read_private_posts": "read_private_posts", "read": "read", "delete_private_posts": "delete_private_posts", "delete_published_posts": "delete_published_posts", "delete_others_posts": "delete_others_posts", "edit_private_posts": "edit_private_posts", "edit_published_posts": "edit_published_posts", "create_posts": "edit_posts", "set_posts_status": "set_posts_status" }, "rewrite": false, "show_in_rest": true, "rest_base": "posts", "rest_namespace": "wp\/v2", "rest_controller_class": "WP_REST_Posts_Controller", "rest_controller": null }, "excerpt": false }
""
{ "video": { "kategoripanel": true, "senaste": true }, "default_post_image": { "ID": 10202, "id": 10202, "title": "pv-placeholder", "filename": "pv-placeholder.jpg", "filesize": 47120, "url": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "link": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/pv-placeholder\/", "alt": "", "author": "2003", "description": "", "caption": "", "name": "pv-placeholder", "status": "inherit", "uploaded_to": 0, "date": "2022-02-08 13:12:58", "modified": "2022-02-08 13:12:58", "menu_order": 0, "mime_type": "image\/jpeg", "type": "image", "subtype": "jpeg", "icon": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-includes\/images\/media\/default.png", "width": 1200, "height": 630, "sizes": { "thumbnail": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-400x400.jpg", "thumbnail-width": 400, "thumbnail-height": 400, "medium": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-800x420.jpg", "medium-width": 800, "medium-height": 420, "medium_large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-768x403.jpg", "medium_large-width": 768, "medium_large-height": 403, "large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "large-width": 1200, "large-height": 630, "1536x1536": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "1536x1536-width": 1200, "1536x1536-height": 630, "2048x2048": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "2048x2048-width": 1200, "2048x2048-height": 630 } }, "featured_blogs": [ { "data": { "ID": "2084", "user_login": "maria.ripemo@hotmail.com", "user_pass": "$P$B6UIsoNBjQkKAzy37xFmT34NFCipRO.", "user_nicename": "maria-ripemo", "user_email": "maria.ripemo@hotmail.com", "user_url": "", "user_registered": "2019-09-09 20:24:43", "user_activation_key": "", "user_status": "0", "display_name": "maria.ripemo@hotmail.com" }, "ID": 2084, "caps": { "blogger": true }, "cap_key": "wp_capabilities", "roles": [ "blogger" ], "allcaps": { "create_posts": true, "level_0": true, "read": true, "edit_media": true, "upload_files": true, "edit_blogs": true, "publish_blogs": true, "edit_published_blogs": true, "edit_private_blogs": true, "edit_events": true, "publish_events": true, "edit_published_events": true, "edit_private_events": true, "assign_verksamheters": true, "assign_amnens": true, "assign_temas": true, "assign_kommuners": true, "blogger": true }, "filter": null }, { "data": { "ID": "2017", "user_login": "snms00", "user_pass": "$P$BCWtvQfGKEfgojIZfjAU6BJ0FZ9UUL1", "user_nicename": "elevhalsan-pa-norrstrandsskolan-4-6", "user_email": "magnus.sjodin@karlstad.se", "user_url": "", "user_registered": "2013-11-06 10:35:50", "user_activation_key": "", "user_status": "0", "display_name": "snms00" }, "ID": 2017, "caps": { "blogger": true }, "cap_key": "wp_capabilities", "roles": [ "blogger" ], "allcaps": { "create_posts": true, "level_0": true, "read": true, "edit_media": true, "upload_files": true, "edit_blogs": true, "publish_blogs": true, "edit_published_blogs": true, "edit_private_blogs": true, "edit_events": true, "publish_events": true, "edit_published_events": true, "edit_private_events": true, "assign_verksamheters": true, "assign_amnens": true, "assign_temas": true, "assign_kommuners": true, "blogger": true }, "filter": null }, { "data": { "ID": "2054", "user_login": "SOL i V\u00e4rmland", "user_pass": "$P$B9sEAS7872fGIqXBYRSeC6DdjVY61q1", "user_nicename": "sol-i-varmland", "user_email": "marleneandersson7@icloud.com", "user_url": "", "user_registered": "2016-06-02 11:41:04", "user_activation_key": "", "user_status": "0", "display_name": "SOL i V\u00e4rmland" }, "ID": 2054, "caps": { "blogger": true }, "cap_key": "wp_capabilities", "roles": [ "blogger" ], "allcaps": { "create_posts": true, "level_0": true, "read": true, "edit_media": true, "upload_files": true, "edit_blogs": true, "publish_blogs": true, "edit_published_blogs": true, "edit_private_blogs": true, "edit_events": true, "publish_events": true, "edit_published_events": true, "edit_private_events": true, "assign_verksamheters": true, "assign_amnens": true, "assign_temas": true, "assign_kommuners": true, "blogger": true }, "filter": null } ], "featured_events": [ 10398, 9025, 10791 ], "wordlists": [ { "title": "Hem- och konsumentkunskap", "int_name": "hemochkonsumentkunskap", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1rFDx9yveliwcrqUGUGzKhEhPLvHVS78N13tcEtzq7PY\/edit?usp=sharing", "description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Hem- och konsumentkunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d. Listan \u00e4r uppdelad i fyra avdelningar: Mat och m\u00e5ltider, h\u00e4lsa, konsumtion och ekonomi, milj\u00f6 och livsstil.", "information": "Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,E,Q", "published": true }, { "title": "Idrott och h\u00e4lsa", "int_name": "idrott_och_halsa", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1XLC275nQftpUryo7_R05mEO_F2067LMQ5IroCRBTP4I\/edit?usp=sharing", "description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Idrott och h\u00e4lsa, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.", "information": "
Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,F,O", "published": true }, { "title": "Allm\u00e4nna skolord", "int_name": "allmannaskolord", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1ErZinP9crYwK6z-p7WI379bmn7v369FAsZ0G3mMyQnY\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med ord som anv\u00e4nds i skolan och inte h\u00f6r till ett speciellt \u00e4mne, p\u00e5 olika spr\u00e5k. Ord som till exempel analysera, rast och schema.", "information": "", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "F", "published": true }, { "title": "Vardagsord", "int_name": "konversation", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/18WlLnaT1zNI54EDvNE2zg0WUzzoVtHgsHuJdIusnbuc\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med vardagliga ord och fraser f\u00f6r konversation. Till exempel hej, god morgon, ett, tv\u00e5, tre, frukost, gr\u00f6n, r\u00f6d och katt :)", "information": "
Stort tack till Refugee Phrasebook, som bidragit med ord och \u00f6vers\u00e4ttningar i den h\u00e4r listan.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,G", "published": true }, { "title": "SYV Studie- och yrkesv\u00e4gledning", "int_name": "syv", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1YIeQD6DE9KaXwyCQ_vKZkSsiYP72meBDtb65fCa02p4\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med begrepp som anv\u00e4nds inom studie- och yrkesv\u00e4gledning, framf\u00f6rallt p\u00e5 h\u00f6gstadiet.", "information": "", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,G", "published": true }, { "title": "Religionskunskap", "int_name": "religionskunskap", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1Y7ISXd4KYtLxJZ_7J5_XyofIeo10Pn5LBdeTtzDjI-Q\/edit?usp=sharing", "description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet religionskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.", "information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,E", "published": true }, { "title": "F\u00f6rskoleord", "int_name": "forskoleord", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/11i-iMec6l5QDJdZDp3EtLLOQ-VBYYvBSUlrN-qJ6mbs\/edit?usp=sharing", "description": "Ord som anv\u00e4nds p\u00e5 f\u00f6rskolan och vad de heter p\u00e5 olika spr\u00e5k. Orden \u00e4r skrivna med det svenska alfabetet f\u00f6r att de ska vara l\u00e4ttare att uttala. De \u00e4r grupperade efter olika l\u00e4rmilj\u00f6er, till exempel atelj\u00e9, matbordet, hallen. Klicka och v\u00e4lj vilka spr\u00e5k du vill visa i listan. Bilder och ritade tecken g\u00e5r ocks\u00e5 att visa.", "information": "
Stort tack till Malin Brink p\u00e5 Dirigentens f\u00f6rskola i Karlstad som sammanst\u00e4llt orden och samlat in \u00f6vers\u00e4ttningar fr\u00e5n v\u00e5rdnadshavare. Ritade Tecken \u00a9 Specialpedagogiska skolmyndigheten. Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,T,U", "published": true }, { "title": "Samh\u00e4llskunskap", "int_name": "samhallskunskap", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1whE8jaGoXx6yAcsC5pBKCRKq2nOlhia5LCT7-LAdmW8\/edit?usp=sharing", "description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet samh\u00e4llskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.", "information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,F", "published": true }, { "title": "Fysik", "int_name": "fysik", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1hJZI_5MTg6FCU1yspRyiihCpIPfH7prlVvGnkqvY-R0\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med viktiga begrepp inom fysik, p\u00e5 olika spr\u00e5k.", "information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av NO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,F", "published": true }, { "title": "Sex och samlevnad", "int_name": "sexochsamlevnad", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1j-cKDrMEmvMqnDMpI85DPVan0EPPAJGgHpp-xzhl9Yc\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med begrepp inom sex och samlevnad p\u00e5 flera olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.", "information": "