post
{
"ImageClass": "Timber\\Image",
"PostClass": "Timber\\Post",
"TermClass": "Timber\\Term",
"object_type": "post",
"custom": {
"_thumbnail_id": "5939",
"_fgd2wp_old_node_id": "2707",
"teaser_image": "5939",
"_teaser_image": "field_61d462bc64616",
"featured_teaser": "0",
"_featured_teaser": "field_61d462b2e583c"
},
"id": 5938,
"ID": 5938,
"post_author": "2003",
"post_content": "Ser vi tillbaka p\u00e5 svensk skolhistoria v\u00e4cktes faktiskt fr\u00e5gan om att man beh\u00f6vde reglera villkoren f\u00f6r adjunkter som ville forska tidigt 1920-tal.<\/span><\/p>\n\nOm skribenten:<\/em> Johan Samuelsson \u00e4r \u200bdocent i historia och ULF-ansvarig p\u00e5 Karlstads universitet. Allt sedan han p\u00e5b\u00f6rjade doktorandstudier i ekonomisk historia har hans huvudsakliga vetenskapliga intresse kretsat dels kring utvecklingsprocesser avseende historia och dess roll i samh\u00e4llet, dels kring utbildningshistoriska och historiedidaktiska fr\u00e5gest\u00e4llningar. Hans intresse \u00e4r h\u00e4r riktat mot olika aspekter av l\u00e4rares professionella kunskapsbas i ett historisk och samtida persperspektiv.<\/p>
Johan Samuelsson, docent i historia vid Karlstads universitet. Foto:Linn Malm\u00e9n<\/em><\/p>En av grundtankarna med ett ULF-avtal \u00e4r att forskning och utbildning beh\u00f6ver varandra f\u00f6r att utvecklas, detta kr\u00e4ver l\u00e5ngsiktiga och h\u00e5llbara former f\u00f6r samverkan.<\/p>
Nu \u00e4r detta inte n\u00e5gon ny tanke. Ser vi tillbaka p\u00e5 svensk skolhistoria v\u00e4cktes faktiskt fr\u00e5gan om att man beh\u00f6vde reglera villkoren f\u00f6r adjunkter som ville forska tidigt 1920-tal. \u00c4ven om det inte rakt av g\u00e5r att j\u00e4mf\u00f6ra de tankar som fanns d\u00e5 med dagens id\u00e9er finns det n\u00e5gra intressanta aspekter som kan lyftas fram. <\/p>
I 1918 \u00e5rs skolkommission (som kom 1922) p\u00e5pekades att det var n\u00f6dv\u00e4ndigt att l\u00e4roverksl\u00e4rarna kunde fortbilda sig och f\u00e5 tj\u00e4nstledigt f\u00f6r att bedriva forskning. Fr\u00e5gan om ers\u00e4ttning diskuterades ocks\u00e5. I utredningen kunde man dock inte fastsl\u00e5 hur detta skulle regleras och organiseras men det p\u00e5talades att det var viktigt att s\u00e5 gjordes. [1]
<\/span><\/p>Detta g\u00e4llde l\u00e4roverksl\u00e4rare, inte folkskolans l\u00e4rare. P\u00e5 framf\u00f6rallt l\u00e4roverkets h\u00f6gre \u00e5rskurser fanns det vanligtvis en h\u00f6g andel disputerade l\u00e4rare s\u00e5 redan d\u00e4r var kontakten mellan akademi och skola i en mening etablerad. Men trots att s\u00e5 var fallet lyftes fr\u00e5gan om hur man kunde st\u00f6tta och reglera l\u00e4roverksl\u00e4rare som ville forska.<\/p>
Ernst Nachmanson, professor vid G\u00f6teborgs h\u00f6gskola, \u00e5terkom till denna fr\u00e5ga i slutet av 1930-talet. Nachmanson och G\u00f6teborgs h\u00f6gskola hade varit involverade i skolutredningar och haft synpunkter p\u00e5 hur man kunde knyta samman akademi och skola p\u00e5 olika s\u00e4tt. En tanke som fanns var att l\u00e5ta universitetsanst\u00e4llda lektorer ocks\u00e5 jobba p\u00e5 l\u00e4roverk f\u00f6r att d\u00e4rigenom knyta samman skola och universitet. [2]<\/p>
Nachmanson utvecklade tankarna om att l\u00e4rare borde f\u00e5 ers\u00e4ttning f\u00f6r att forska vid ett f\u00f6redrag i G\u00f6teborg 1937. [3] Han konstaterade inledningsvis att det var sj\u00e4lvklart att l\u00e4rarutbildning gav l\u00e4rljungarna en \u201dvetenskaplig grundval\u201d, men det var ocks\u00e5 viktigt att de blivande l\u00e4rarna skulle ha ett fortsatt ett intresse f\u00f6r forskning och vetenskap. Nu talade han visserligen fr\u00e4mst om de l\u00e4roverksl\u00e4rare som hade med sig en forskarutbildning n\u00e4r de anst\u00e4lldes som l\u00e4rare i skolan, men det g\u00f6r inte hans principiella resonemang om hur koppling mellan l\u00e4rare och forskning skulle kunna uppr\u00e4tth\u00e5llas mindre intressant.<\/p>
Varf\u00f6r var denna kontakt d\u00e5 viktig? F\u00f6r Nachmanson var l\u00e4rarnas kontakt med vetenskapen en sj\u00e4lvklarhet f\u00f6r att \u201dbibeh\u00e5lla friskheten i sin undervisning och skydda sig mot slentrian\u201d.<\/p>
Men det var ocks\u00e5 viktigt att kunna delta i forskning och h\u00e4r f\u00f6reslog han just vad som kan s\u00e4gas ha vissa drag av ett ULF-avtal d\u00e5 han skisserade en modell f\u00f6r finansiering av l\u00e4rarforskning som inkluderade kopplingar till r\u00e5dande lagrum och principer f\u00f6r hur man skulle bed\u00f6ma vilka l\u00e4rare som skulle f\u00e5 tid till forskning.<\/p>
Medel till l\u00e4rarnas forskningstid borde tas fr\u00e5n det statliga anslaget till l\u00e4roverken, menade han. I budgeten borde det st\u00e5 n\u00e5got i stil med att medel skulle ges \u201dutan avdrag av n\u00e5gra som helst l\u00f6nef\u00f6rm\u00e5ner \u00e5t l\u00e4roverksl\u00e4rare, som \u00f6nska att \u00e4gna sig ost\u00f6rt \u00e5t vetenskaplig forskning\u201d. Anspr\u00e5ken var m\u00e5ttfulla och Nachmanson t\u00e4nkte sig initialt anslag till tio forskande lektorer sammanlagt.<\/p>
Akademiker p\u00e5 universitet skulle bed\u00f6ma de s\u00f6kande lektorernas vetenskapliga kompetens. Men det kr\u00e4vdes ocks\u00e5 en formell g\u00e5ng f\u00f6r att hantera ans\u00f6kningar om tj\u00e4nstledighet f\u00f6r forskningen. Samverkan mellan Skol\u00f6verstyrelsen och universitetkansler\u00e4mbetet var d\u00e4rf\u00f6r en n\u00f6dv\u00e4ndig ingrediens i den t\u00e4nkta modellen. I Nachmansons skiss fanns ocks\u00e5 resonemang om att de som fick anslag ocks\u00e5 skulle sprida sina resultat via vetenskapliga publikationer.<\/p>
Nachmanson avslutade sitt f\u00f6redrag med att p\u00e5peka att han diskuterat f\u00f6rslaget med det ansvariga socialdemokratiska statsr\u00e5det Arthur Engberg. Han ans\u00e5g att f\u00f6rslaget var \u201dbeaktansv\u00e4rt och v\u00e4rt diskussion\u201d. Nachmansson konstaterade att detta var \u201dett f\u00f6rsta utkast, en skiss, som beh\u00f6ver utformas, pr\u00f6vas och grundligt \u00f6vert\u00e4nkas. [---] Huvudsaken \u00e4r, att ett allvarligt f\u00f6rs\u00f6k g\u00f6res att underl\u00e4tta och stegra v\u00e5ra l\u00e4roverksl\u00e4rares m\u00f6jligheter till vetenskapligt arbete\u201d. Han tryckte ocks\u00e5 avslutningsvis p\u00e5 att detta f\u00f6rslag kan ses som ett f\u00f6rslag f\u00f6r att \u201duppr\u00e4tth\u00e5llandet av den vetenskapliga, d\u00e4rmed ock den pedagogiska standarden vid v\u00e5ra l\u00e4roverk\u201d.<\/p>
Vad h\u00e4nde d\u00e5 med detta tidiga f\u00f6rslag r\u00f6rande ett f\u00f6rs\u00f6k att formalisera samverkan med mellan myndigheter, universitet, skola och akademi? S\u00e5 vitt jag vet kom inga mer utvecklade f\u00f6rslag att formalisera lektors r\u00e4tt till att bedriva forskning via betald arbetstid, \u00e4ven om fr\u00e5gan v\u00e4cktes av olika l\u00e4roverksorganisationer under 1940-talet. [4]<\/p>
Betydelsen om att uppr\u00e4tth\u00e5lla kontakten mellan akademi och skola kom i och f\u00f6r sig att lyftas i 1946 \u00e5rs skolkommission, men det var i utredningen inte direkt kopplat till att l\u00e4rarna sj\u00e4lva skulle f\u00e5 tj\u00e4nstledigt f\u00f6r att forska. [5]<\/p>
Det s\u00e5 kallade B-avdraget som introducerades p\u00e5 1960-talet innebar visserligen att l\u00e4rare relativt f\u00f6rm\u00e5nligt kunde f\u00e5 tj\u00e4nstledigt f\u00f6r fortbildning, men B-avdraget var inte fr\u00e4mst avsett f\u00f6r att fr\u00e4mja samverkan mellan skola och akademi.<\/p>
<\/p>
[1] SOU 1922:1:1, Skolkommissionens bet\u00e4nkande grunder f\u00f6r en ny l\u00e4roverksorganisation, Stockholm: Nordstedts & S\u00f6ner, 1922, s. 446ff.<\/p>
[2] SOU 1938:50, Bet\u00e4nkande ang\u00e5ende utbildning av l\u00e4rare vid de allm\u00e4nna l\u00e4roverken och med j\u00e4mf\u00f6rliga l\u00e4roanstalter. Stockholm: Nordstedt & S\u00f6ner, 1938, s. 307-312.<\/p>
[3] Sj\u00e4tte v\u00e4stsvenska filolog- och historikerm\u00f6tet i G\u00f6teborg den 14 februari 1937. \u00c5tergivet i Pedagogisk tidskrift 1937.<\/p>
[4] Se h\u00e4r dokument d\u00e4r t.ex. l\u00e4roverksl\u00e4rarnas adjunktf\u00f6rering diskuterar fortbildningsfr\u00e5gor. AIIb V1, 1946 \u00e5rs skolkommission. Riksarkivet. 1<\/p>
[5] SOU 1948:27,1946 \u00e5rs Skolkommissionens bet\u00e4nkande, Stockholm: Hagstr\u00f6ms tryckeri, 1948, s. 378ff.<\/p>
Text: Johan Samuelsson<\/p>",
"post_date": "2021-02-19 11:48:54",
"post_excerpt": "
Ser vi tillbaka p\u00e5 svensk skolhistoria v\u00e4cktes faktiskt fr\u00e5gan om att man beh\u00f6vde reglera villkoren f\u00f6r adjunkter som ville forska tidigt 1920-tal.<\/span><\/p>",
"post_parent": 0,
"post_status": "publish",
"post_title": "Samarbete mellan forskning och utbildning i svensk skolhistoria",
"post_type": "post",
"slug": "samarbete-mellan-forskning-och-utbildning-i-svensk-skolhistoria",
"_thumbnail_id": "5939",
"_fgd2wp_old_node_id": "2707",
"teaser_image": "5939",
"_teaser_image": "field_61d462bc64616",
"featured_teaser": "0",
"_featured_teaser": "field_61d462b2e583c",
"post_date_gmt": "2021-02-19 11:48:54",
"comment_status": "open",
"ping_status": "open",
"post_password": "",
"post_name": "samarbete-mellan-forskning-och-utbildning-i-svensk-skolhistoria",
"to_ping": "",
"pinged": "",
"post_modified": "2021-02-19 11:48:54",
"post_modified_gmt": "2021-02-19 11:48:54",
"post_content_filtered": "",
"guid": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/202102\/samarbete-mellan-forskning-och-utbildning-i-svensk-skolhistoria\/",
"menu_order": 0,
"post_mime_type": "",
"comment_count": "0",
"filter": "raw",
"status": "publish",
"type": {
"slug": "post",
"name": "post",
"label": "Inl\u00e4gg",
"labels": {
"name": "Inl\u00e4gg",
"singular_name": "Inl\u00e4gg",
"add_new": "Skapa nytt",
"add_new_item": "Skapa nytt inl\u00e4gg",
"edit_item": "Redigera inl\u00e4gg",
"new_item": "Nytt inl\u00e4gg",
"view_item": "Visa inl\u00e4gg",
"view_items": "Visa inl\u00e4gg",
"search_items": "S\u00f6k inl\u00e4gg",
"not_found": "Inga inl\u00e4gg hittades.",
"not_found_in_trash": "Inga inl\u00e4gg hittades i papperskorgen.",
"parent_item_colon": null,
"all_items": "Alla inl\u00e4gg",
"archives": "Inl\u00e4ggsarkiv",
"attributes": "Inl\u00e4ggsattribut",
"insert_into_item": "Infoga i inneh\u00e5ll",
"uploaded_to_this_item": "Uppladdat till detta inl\u00e4gg",
"featured_image": "Utvald bild",
"set_featured_image": "Ange utvald bild",
"remove_featured_image": "Ta bort utvald bild",
"use_featured_image": "Anv\u00e4nd som utvald bild",
"filter_items_list": "Filtrera inl\u00e4ggslista",
"filter_by_date": "Filtrera efter datum",
"items_list_navigation": "Navigation f\u00f6r inl\u00e4ggslista",
"items_list": "Inl\u00e4ggslista",
"item_published": "Inl\u00e4gget har publicerats.",
"item_published_privately": "Inl\u00e4gget har publicerats privat.",
"item_reverted_to_draft": "Inl\u00e4gget har \u00e5terst\u00e4llts till utkastet.",
"item_scheduled": "Inl\u00e4gget har schemalagts.",
"item_updated": "Inl\u00e4gget har uppdaterats.",
"item_link": "Inl\u00e4ggsl\u00e4nk",
"item_link_description": "En l\u00e4nk till ett inl\u00e4gg.",
"menu_name": "Inl\u00e4gg",
"name_admin_bar": "Inl\u00e4gg"
},
"description": "",
"public": true,
"hierarchical": false,
"exclude_from_search": false,
"publicly_queryable": true,
"show_ui": true,
"show_in_menu": true,
"show_in_nav_menus": true,
"show_in_admin_bar": true,
"menu_position": 5,
"menu_icon": "dashicons-admin-post",
"capability_type": "post",
"map_meta_cap": true,
"register_meta_box_cb": null,
"taxonomies": [],
"has_archive": false,
"query_var": false,
"can_export": true,
"delete_with_user": true,
"template": [],
"template_lock": false,
"_builtin": true,
"_edit_link": "post.php?post=%d",
"cap": {
"edit_post": "edit_post",
"read_post": "read_post",
"delete_post": "delete_post",
"edit_posts": "edit_posts",
"edit_others_posts": "edit_others_posts",
"delete_posts": "delete_posts",
"publish_posts": "publish_posts",
"read_private_posts": "read_private_posts",
"read": "read",
"delete_private_posts": "delete_private_posts",
"delete_published_posts": "delete_published_posts",
"delete_others_posts": "delete_others_posts",
"edit_private_posts": "edit_private_posts",
"edit_published_posts": "edit_published_posts",
"create_posts": "edit_posts",
"set_posts_status": "set_posts_status"
},
"rewrite": false,
"show_in_rest": true,
"rest_base": "posts",
"rest_namespace": "wp\/v2",
"rest_controller_class": "WP_REST_Posts_Controller",
"rest_controller": null
},
"excerpt": false
}
tags
""
fields
{
"video": {
"kategoripanel": true,
"senaste": true
},
"default_post_image": {
"ID": 10202,
"id": 10202,
"title": "pv-placeholder",
"filename": "pv-placeholder.jpg",
"filesize": 47120,
"url": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"link": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/pv-placeholder\/",
"alt": "",
"author": "2003",
"description": "",
"caption": "",
"name": "pv-placeholder",
"status": "inherit",
"uploaded_to": 0,
"date": "2022-02-08 13:12:58",
"modified": "2022-02-08 13:12:58",
"menu_order": 0,
"mime_type": "image\/jpeg",
"type": "image",
"subtype": "jpeg",
"icon": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-includes\/images\/media\/default.png",
"width": 1200,
"height": 630,
"sizes": {
"thumbnail": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-400x400.jpg",
"thumbnail-width": 400,
"thumbnail-height": 400,
"medium": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-800x420.jpg",
"medium-width": 800,
"medium-height": 420,
"medium_large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-768x403.jpg",
"medium_large-width": 768,
"medium_large-height": 403,
"large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"large-width": 1200,
"large-height": 630,
"1536x1536": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"1536x1536-width": 1200,
"1536x1536-height": 630,
"2048x2048": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"2048x2048-width": 1200,
"2048x2048-height": 630
}
},
"featured_blogs": [
{
"data": {
"ID": "2084",
"user_login": "maria.ripemo@hotmail.com",
"user_pass": "$P$B6UIsoNBjQkKAzy37xFmT34NFCipRO.",
"user_nicename": "maria-ripemo",
"user_email": "maria.ripemo@hotmail.com",
"user_url": "",
"user_registered": "2019-09-09 20:24:43",
"user_activation_key": "",
"user_status": "0",
"display_name": "maria.ripemo@hotmail.com"
},
"ID": 2084,
"caps": {
"blogger": true
},
"cap_key": "wp_capabilities",
"roles": [
"blogger"
],
"allcaps": {
"create_posts": true,
"level_0": true,
"read": true,
"edit_media": true,
"upload_files": true,
"edit_blogs": true,
"publish_blogs": true,
"edit_published_blogs": true,
"edit_private_blogs": true,
"edit_events": true,
"publish_events": true,
"edit_published_events": true,
"edit_private_events": true,
"assign_verksamheters": true,
"assign_amnens": true,
"assign_temas": true,
"assign_kommuners": true,
"blogger": true
},
"filter": null
},
{
"data": {
"ID": "2017",
"user_login": "snms00",
"user_pass": "$P$BCWtvQfGKEfgojIZfjAU6BJ0FZ9UUL1",
"user_nicename": "elevhalsan-pa-norrstrandsskolan-4-6",
"user_email": "magnus.sjodin@karlstad.se",
"user_url": "",
"user_registered": "2013-11-06 10:35:50",
"user_activation_key": "",
"user_status": "0",
"display_name": "snms00"
},
"ID": 2017,
"caps": {
"blogger": true
},
"cap_key": "wp_capabilities",
"roles": [
"blogger"
],
"allcaps": {
"create_posts": true,
"level_0": true,
"read": true,
"edit_media": true,
"upload_files": true,
"edit_blogs": true,
"publish_blogs": true,
"edit_published_blogs": true,
"edit_private_blogs": true,
"edit_events": true,
"publish_events": true,
"edit_published_events": true,
"edit_private_events": true,
"assign_verksamheters": true,
"assign_amnens": true,
"assign_temas": true,
"assign_kommuners": true,
"blogger": true
},
"filter": null
},
{
"data": {
"ID": "2054",
"user_login": "SOL i V\u00e4rmland",
"user_pass": "$P$B9sEAS7872fGIqXBYRSeC6DdjVY61q1",
"user_nicename": "sol-i-varmland",
"user_email": "marleneandersson7@icloud.com",
"user_url": "",
"user_registered": "2016-06-02 11:41:04",
"user_activation_key": "",
"user_status": "0",
"display_name": "SOL i V\u00e4rmland"
},
"ID": 2054,
"caps": {
"blogger": true
},
"cap_key": "wp_capabilities",
"roles": [
"blogger"
],
"allcaps": {
"create_posts": true,
"level_0": true,
"read": true,
"edit_media": true,
"upload_files": true,
"edit_blogs": true,
"publish_blogs": true,
"edit_published_blogs": true,
"edit_private_blogs": true,
"edit_events": true,
"publish_events": true,
"edit_published_events": true,
"edit_private_events": true,
"assign_verksamheters": true,
"assign_amnens": true,
"assign_temas": true,
"assign_kommuners": true,
"blogger": true
},
"filter": null
}
],
"featured_events": [
10783,
10819,
10398
],
"wordlists": [
{
"title": "Hem- och konsumentkunskap",
"int_name": "hemochkonsumentkunskap",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1rFDx9yveliwcrqUGUGzKhEhPLvHVS78N13tcEtzq7PY\/edit?usp=sharing",
"description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Hem- och konsumentkunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d. Listan \u00e4r uppdelad i fyra avdelningar: Mat och m\u00e5ltider, h\u00e4lsa, konsumtion och ekonomi, milj\u00f6 och livsstil.",
"information": "Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E,Q",
"published": true
},
{
"title": "Idrott och h\u00e4lsa",
"int_name": "idrott_och_halsa",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1XLC275nQftpUryo7_R05mEO_F2067LMQ5IroCRBTP4I\/edit?usp=sharing",
"description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Idrott och h\u00e4lsa, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.",
"information": "
Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F,O",
"published": true
},
{
"title": "Allm\u00e4nna skolord",
"int_name": "allmannaskolord",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1ErZinP9crYwK6z-p7WI379bmn7v369FAsZ0G3mMyQnY\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med ord som anv\u00e4nds i skolan och inte h\u00f6r till ett speciellt \u00e4mne, p\u00e5 olika spr\u00e5k. Ord som till exempel analysera, rast och schema.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "F",
"published": true
},
{
"title": "Vardagsord",
"int_name": "konversation",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/18WlLnaT1zNI54EDvNE2zg0WUzzoVtHgsHuJdIusnbuc\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med vardagliga ord och fraser f\u00f6r konversation. Till exempel hej, god morgon, ett, tv\u00e5, tre, frukost, gr\u00f6n, r\u00f6d och katt :)",
"information": "
Stort tack till Refugee Phrasebook, som bidragit med ord och \u00f6vers\u00e4ttningar i den h\u00e4r listan.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,G",
"published": true
},
{
"title": "SYV Studie- och yrkesv\u00e4gledning",
"int_name": "syv",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1YIeQD6DE9KaXwyCQ_vKZkSsiYP72meBDtb65fCa02p4\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med begrepp som anv\u00e4nds inom studie- och yrkesv\u00e4gledning, framf\u00f6rallt p\u00e5 h\u00f6gstadiet.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,G",
"published": true
},
{
"title": "Religionskunskap",
"int_name": "religionskunskap",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1Y7ISXd4KYtLxJZ_7J5_XyofIeo10Pn5LBdeTtzDjI-Q\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet religionskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E",
"published": true
},
{
"title": "F\u00f6rskoleord",
"int_name": "forskoleord",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/11i-iMec6l5QDJdZDp3EtLLOQ-VBYYvBSUlrN-qJ6mbs\/edit?usp=sharing",
"description": "Ord som anv\u00e4nds p\u00e5 f\u00f6rskolan och vad de heter p\u00e5 olika spr\u00e5k. Orden \u00e4r skrivna med det svenska alfabetet f\u00f6r att de ska vara l\u00e4ttare att uttala. De \u00e4r grupperade efter olika l\u00e4rmilj\u00f6er, till exempel atelj\u00e9, matbordet, hallen. Klicka och v\u00e4lj vilka spr\u00e5k du vill visa i listan. Bilder och ritade tecken g\u00e5r ocks\u00e5 att visa.",
"information": "
Stort tack till Malin Brink p\u00e5 Dirigentens f\u00f6rskola i Karlstad som sammanst\u00e4llt orden och samlat in \u00f6vers\u00e4ttningar fr\u00e5n v\u00e5rdnadshavare. Ritade Tecken \u00a9 Specialpedagogiska skolmyndigheten. Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,T,U",
"published": true
},
{
"title": "Samh\u00e4llskunskap",
"int_name": "samhallskunskap",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1whE8jaGoXx6yAcsC5pBKCRKq2nOlhia5LCT7-LAdmW8\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet samh\u00e4llskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F",
"published": true
},
{
"title": "Fysik",
"int_name": "fysik",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1hJZI_5MTg6FCU1yspRyiihCpIPfH7prlVvGnkqvY-R0\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med viktiga begrepp inom fysik, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av NO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F",
"published": true
},
{
"title": "Sex och samlevnad",
"int_name": "sexochsamlevnad",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1j-cKDrMEmvMqnDMpI85DPVan0EPPAJGgHpp-xzhl9Yc\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med begrepp inom sex och samlevnad p\u00e5 flera olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.",
"information": "
Bilderna kommer fr\u00e5n bildstod.se och anv\u00e4nds med\u00a0licens<\/a>\u00a0fr\u00e5n ARASAAC, Linn Greaker Design, Sclera symbols och Humblepics.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,H",
"published": true
},
{
"title": "Historia",
"int_name": "historia",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1Xij0BQmUDmh8SANWWwxMuq6ns-AbtLf9aqHw-3mEuNI\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet historia, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,I",
"published": true
},
{
"title": "Kemi",
"int_name": "kemi",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/142W9EMXGXy5U-kYen3LX9hTvB6ElV-r55vbaJtWcxgw\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet kemi, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F",
"published": true
},
{
"title": "Biologi",
"int_name": "biologi",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1xcurwFH5hMHmlRiPne8mjnioMO-BWyVlEouSCV0em9c\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet biologi, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E,F",
"published": true
},
{
"title": "Teknik",
"int_name": "teknik",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1lwxorTOtOSVW2OCuvdfbavz8X8NcVPO1kLUOQIj17mI\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet teknik, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E,F",
"published": true
},
{
"title": "Matematik",
"int_name": "matematik",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/127_tcIgVsIWerDzipTxNz8Mb9ZJY92S58x5shBv6VqU\/edit?usp=sharing",
"description": "\u00c4mnesord i matematik finns inte i Skolord \u00e4nnu, men h\u00e4r hittar du l\u00e4nk till Skolverkets material med termer p\u00e5 26 spr\u00e5k.",
"information": "
\u00c4mnesord i matematik finns inte i Skolord \u00e4nnu, men h\u00e4r \u00e4r Skolverkets material med termer p\u00e5 26 spr\u00e5k:<\/p>\n
Termer f\u00f6r matematikundervisning p\u00e5 olika spr\u00e5k<\/a><\/p>\n",
"id_column": "ej relevant",
"default_column_to_show": "",
"languages_columns": "",
"published": true
}
],
"wordlist_instructions_box": {
"heading": "Aktivera uppl\u00e4sning",
"lead": "De svenska orden och vissa andra spr\u00e5k g\u00e5r att f\u00e5 uppl\u00e4sta i Skolord.",
"button_url": "\/i-undervisningen\/nyanlanda\/skolord-amnesord-pa-olika-sprak\/upplasning-av-skolord",
"button_label": "Instruktioner f\u00f6r uppl\u00e4sning"
},
"theme_blog": {
"color": "blue",
"heading": "Blogg",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du se alla blogginl\u00e4gg p\u00e5 webbplatsen."
},
"theme_blogpage": {
"color": "blue",
"heading": "Bloggar",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du se alla bloggar p\u00e5 webbplatsen."
},
"theme_article": {
"color": "orange",
"heading": "Artiklar",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du l\u00e4sa alla artiklar som \u00e4r publicerade p\u00e5 den h\u00e4r webbplatsen."
},
"theme_video": {
"color": "green",
"heading": "Video",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du se de filmer som \u00e4r publicerade p\u00e5 den h\u00e4r webbplatsen."
},
"theme_event": {
"color": "pink",
"heading": "Evenemang",
"subheading": "Inspireras och utvecklas tillsammans",
"lead": "I kalendern hittar du f\u00f6rel\u00e4sningar, kurser och annat inom omr\u00e5det utbildning och skola, fr\u00e5n olika arrang\u00f6rer."
},
"theme_document": {
"color": "gray",
"heading": "Dokument",
"subheading": "",
"lead": ""
},
"footer_text": "\u00a9 [YEAR] Pedagog V\u00e4rmland, alla r\u00e4ttigheter reserverade."
}