post
{
"ImageClass": "Timber\\Image",
"PostClass": "Timber\\Post",
"TermClass": "Timber\\Term",
"object_type": "post",
"custom": {
"_thumbnail_id": "5928",
"_fgd2wp_old_node_id": "2682",
"teaser_image": "5928",
"_teaser_image": "field_61d462bc64616",
"featured_teaser": "0",
"_featured_teaser": "field_61d462b2e583c",
"_edit_lock": "1646132468:2003"
},
"id": 5927,
"ID": 5927,
"post_author": "2003",
"post_content": "Sunne var en av de kommuner som tog emot m\u00e5nga nyanl\u00e4nda elever under den stora flyktingv\u00e5gen, n\u00e5got som man inte hade s\u00e5 stora erfarenheter av sedan tidigare. Det resulterade i riktade insatser fr\u00e5n Skolverket d\u00e4r man bland annat fick ta del av en omfattande kompetensutveckling i spr\u00e5k- och kunskapsutvecklande arbetss\u00e4tt f\u00f6r hela kommunens l\u00e4rare som de genomf\u00f6rde tillsammans med Nationellt centrum f\u00f6r svenska som andraspr\u00e5k.<\/p>
Den grundutbildningen har alla l\u00e4rare genomf\u00f6rt b\u00e5de p\u00e5 grundskolan och gymnasiet, och d\u00e4rifr\u00e5n har Ulrica Kyrk, spr\u00e5k- l\u00e4s- och skrivutvecklare och Annelie Bj\u00f6rck, utvecklingspedagog drivit arbetet vidare i kommunens F-6-skolor.<\/p>

Ulrica Kyrk och Annelie Bj\u00f6rck driver arbetet med spr\u00e5k- och kunskapsutvecklande arbetss\u00e4tt f\u00f6r F-6 i Sunne.<\/em><\/p>\u2013 \u00c4ven om insatsen till en b\u00f6rjan riktade sig mot nyanl\u00e4nda elever s\u00e5 s\u00e5g vi att det h\u00e4r arbetss\u00e4ttet gynnar alla elevers spr\u00e5k- och kunskapsutveckling. Det l\u00e5ngsiktiga m\u00e5let \u00e4r att utveckla och f\u00f6rb\u00e4ttra undervisningen vilket p\u00e5 sikt ska leda till h\u00f6jda elevresultat, s\u00e4ger Ulrica Kyrk. En viktig del i det arbetet \u00e4r att l\u00e4rarna medvetet ska reflektera \u00f6ver sin undervisning, b\u00e5de enskilt och tillsammans med andra. I Sunne har vi m\u00e5nga byskolor d\u00e4r man kanske \u00e4r ensam att undervisa i sitt \u00e4mne p\u00e5 sin skola och vi m\u00e4rkte att det fanns behov av ett kollegialt l\u00e4rande, forts\u00e4tter Ulrica. S\u00e5 vi bildade \u00e4mnesgrupper som tr\u00e4ffas regelbundet. F\u00f6rstel\u00e4rare driver arbetet i grupperna tillsammans med mig och Annelie d\u00e4r vi l\u00e4gger upp ramar f\u00f6r inneh\u00e5llet s\u00e5 att vi ska f\u00e5 en likv\u00e4rdighet i grupperna.<\/p>
Trygga grupper med tiden<\/h2>
Sunne \u00e4r nu inne p\u00e5 femte \u00e5ret med spr\u00e5k- och kunskapsutvecklande arbetss\u00e4tt (SKUA). D\u00e4rmed har grupperna hunnit s\u00e4tta sig och l\u00e4rarna blivit trygga med att dela med sig av sina erfarenheter mer och mer.<\/p>
\u2013 M\u00e5nga har uttryckt att erfarenhetsutbytet i \u00e4mnesgrupperna varit v\u00e4ldigt v\u00e4rdefullt f\u00f6r att utveckla undervisningen genom det kollegiala l\u00e4randet, s\u00e4ger Annelie Bj\u00f6rck. Vi har haft ett uppl\u00e4gg liknande L\u00e4slyftet d\u00e4r l\u00e4rarna har f\u00e5tt en teoretisk bakgrund och sedan provat aktiviteter mellan tr\u00e4ffarna och delat med sig av sina erfarenheter p\u00e5 n\u00e4sta tr\u00e4ff. Vi f\u00f6rs\u00f6ker ha ett systematiskt f\u00f6rh\u00e5llningss\u00e4tt i v\u00e5rt utvecklingsarbete och samla l\u00e4randeerfarenheter, vad h\u00e4nder med elevernas l\u00e4rande n\u00e4r vi f\u00f6r\u00e4ndrar v\u00e5r undervisning? Vad fungerar bra och vad beh\u00f6ver vi skruva mera p\u00e5?\u2028<\/p>

\u00c4mnesgruppen i svenska delar erfarenheter under en tr\u00e4ff.<\/em><\/p>Kontinuerliga utv\u00e4rderingar har ocks\u00e5 varit en viktig del f\u00f6r att f\u00e5 syn p\u00e5 var man befinner sig i processen. Det visade sig t ex att bed\u00f6mning och progression var n\u00e5got som l\u00e4rarna ville f\u00f6rdjupa sig mer i, s\u00e5 det blev inneh\u00e5llet i \u00e4mnesgrupperna \u00e5ret d\u00e4rp\u00e5.<\/p>
\u2013 Vi valde att arbeta med L\u00e4randematriser som \u00e4r till f\u00f6r att eleverna i f\u00f6rv\u00e4g ska veta vad de ska kunna inom ett arbetsomr\u00e5de och vad de ska klara p\u00e5 olika niv\u00e5er, vilket synligg\u00f6r l\u00e4randet f\u00f6r eleverna och h\u00f6jer motivationen. F\u00f6r l\u00e4rarna ledde det h\u00e4r till viktiga kollegiala pedagogiska diskussioner kring b\u00e5de kunskapskrav, progression och undervisning, s\u00e4ger Annelie.<\/p>
L\u00e5ngsiktighet har varit viktigt<\/h2>
\u2028\u2028Annelie och Ulrica menar att en framg\u00e5ngsfaktor \u00e4r att de har haft skolledare och skolf\u00f6rvaltning som haft modet att h\u00e5lla i ett l\u00e5ngsiktigt arbete.<\/p>
\u2013 Det har gjort att vi verkligen haft m\u00f6jligheten att implementera ett spr\u00e5k- och kunskapsutvecklande arbetss\u00e4tt, f\u00f6rklarar de. Det \u00e4r mycket som ska in i skolans v\u00e4rld hela tiden, men f\u00f6r att kunna f\u00f6r\u00e4ndra kr\u00e4vs strukturerat arbete p\u00e5 l\u00e5ng sikt. Vi har ocks\u00e5 str\u00e4vat efter att hitta ber\u00f6ringspunkter och l\u00e4nka ihop olika fortbildningsinsatser, till exempel med digitala verktyg och spr\u00e5k- och kunskapsutvecklande arbetss\u00e4tt.\u2028\u2028<\/p>
\u2013 Vi m\u00e4rker att vi f\u00e5ngar upp fler elever med ett spr\u00e5k- och kunskapsutvecklande arbetss\u00e4tt, s\u00e4ger Ulrica. Och det m\u00e5nga l\u00e4rare \u00e4ndrat mest \u00e4r nog i planeringen inf\u00f6r lektioner, s\u00e5 kallad planerad st\u00f6ttning. Om jag fr\u00e5n b\u00f6rjan vet att jag har n\u00e5gra elever som har sv\u00e5rt att ta till sig undervisningen spr\u00e5kligt eller p\u00e5 andra s\u00e4tt, d\u00e5 m\u00e5ste jag i f\u00f6rv\u00e4g planera f\u00f6r hur jag ska l\u00e4gga upp lektionen s\u00e5 att de f\u00e5r r\u00e4tt st\u00f6ttning f\u00f6r att kunna tillgodog\u00f6ra sig undervisningen \u2013 preparera ist\u00e4llet f\u00f6r att reparera. Vi har pratat mycket om att arbeta med olika typer av st\u00f6dstrukturer och planera aktiviteter d\u00e4r eleverna f\u00e5r st\u00f6rre talutrymme, vara aktiva och resurser f\u00f6r varandra, t ex genom kooperativa arbetss\u00e4tt och differentierad undervisning som g\u00e5r hand i hand med ett spr\u00e5k- och kunskapsutvecklande arbetss\u00e4tt.<\/p>
Alla l\u00e4rarare arbetar med elevens spr\u00e5k<\/h2>
\u2028\u2013 Vi har m\u00e4rkt en \u00f6kad medvetenhet om att spr\u00e5ket \u00e4r alla l\u00e4rares ansvar, inte bara svenska- eller svenska som andraspr\u00e5kl\u00e4raren, s\u00e4ger Annelie. Alla l\u00e4rare har ansvar f\u00f6r att utveckla elevernas spr\u00e5k- l\u00e4s- och skrivf\u00f6rm\u00e5ga inom ramen f\u00f6r sitt \u00e4mne. Men givetvis kan man ocks\u00e5 arbeta \u00e4mnesintegrerat, t ex med matematiska begrepp n\u00e4r eleverna ska konstruera ett hus i sl\u00f6jden eller jobba tillsammans med argumenterande texter i svenska och SO.\u2028\u2028\u2028<\/p>
\u2013 Vi har hela tiden haft ett spr\u00e5k- och kunskapsutvecklande arbetss\u00e4tt i basen och utifr\u00e5n l\u00e4rarnas utv\u00e4rderingar och elevernas kunskapsresultat f\u00f6rs\u00f6kt identifiera hur vi ska arbeta vidare med nya utvecklingsomr\u00e5den. D\u00e4rf\u00f6r har vi det h\u00e4r l\u00e4s\u00e5ret satt fokus p\u00e5 l\u00e4sf\u00f6rm\u00e5ga och l\u00e4slust ur ett j\u00e4mst\u00e4lldhetsperspektiv i alla \u00e4mnen eftersom vi kan se att skillnaderna \u00f6kar mellan pojkars och flickors l\u00e4sf\u00f6rm\u00e5ga. D\u00e4r har vi stor nytta av det vi l\u00e4rt oss f\u00f6rut om l\u00e4saktiviteter ur ett spr\u00e5k- och kunskapsutvecklande perspektiv, s\u00e4ger Ulrica. Det \u00e4r viktigt att utvecklingsarbeten i skolan utg\u00e5r fr\u00e5n faktiska behov som k\u00e4nns relevanta och \u00e4r v\u00e4l f\u00f6rankrat hos alla!<\/p>

Tr\u00e4ff i \u00e4mnesgruppen svenska som andraspr\u00e5k<\/em><\/p><\/p>

<\/em>I grundutbildningen arbetade l\u00e4rarna med att skapa ett gemensamt metaspr\u00e5k om spr\u00e5k- och kunskapsutvecklande arbetss\u00e4tt.<\/em><\/p>Vill du veta mer om utvecklingsarbetet i Sunne s\u00e5 kan du bes\u00f6ka bloggen I huvudet p\u00e5 en sva-fr\u00f6ken<\/a>, d\u00e4r Ulrica Kyrk bland annat skriver om det p\u00e5g\u00e5ende l\u00e4sprojektet, L\u00e4sa \u00c4ger.<\/p>",
"post_date": "2020-12-04 14:59:37",
"post_excerpt": "",
"post_parent": 0,
"post_status": "publish",
"post_title": "Fem \u00e5r med spr\u00e5k- och kunskapsutvecklande arbetss\u00e4tt i Sunne",
"post_type": "post",
"slug": "fem-ar-med-sprak-och-kunskapsutvecklande-arbetssatt-i-sunne",
"_thumbnail_id": "5928",
"_fgd2wp_old_node_id": "2682",
"teaser_image": "5928",
"_teaser_image": "field_61d462bc64616",
"featured_teaser": "0",
"_featured_teaser": "field_61d462b2e583c",
"_edit_lock": "1646132468:2003",
"post_date_gmt": "2020-12-04 14:59:37",
"comment_status": "open",
"ping_status": "open",
"post_password": "",
"post_name": "fem-ar-med-sprak-och-kunskapsutvecklande-arbetssatt-i-sunne",
"to_ping": "",
"pinged": "",
"post_modified": "2020-12-04 14:59:37",
"post_modified_gmt": "2020-12-04 14:59:37",
"post_content_filtered": "",
"guid": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/202012\/fem-ar-med-sprak-och-kunskapsutvecklande-arbetssatt-i-sunne\/",
"menu_order": 0,
"post_mime_type": "",
"comment_count": "0",
"filter": "raw",
"status": "publish",
"type": {
"slug": "post",
"name": "post",
"label": "Inl\u00e4gg",
"labels": {
"name": "Inl\u00e4gg",
"singular_name": "Inl\u00e4gg",
"add_new": "L\u00e4gg till nytt",
"add_new_item": "L\u00e4gg till nytt inl\u00e4gg",
"edit_item": "Redigera inl\u00e4gg",
"new_item": "Nytt inl\u00e4gg",
"view_item": "Visa inl\u00e4gg",
"view_items": "Visa inl\u00e4gg",
"search_items": "S\u00f6k inl\u00e4gg",
"not_found": "Inga inl\u00e4gg hittades.",
"not_found_in_trash": "Inga inl\u00e4gg hittades i papperskorgen.",
"parent_item_colon": null,
"all_items": "Alla inl\u00e4gg",
"archives": "Inl\u00e4ggsarkiv",
"attributes": "Inl\u00e4ggsattribut",
"insert_into_item": "Infoga i inneh\u00e5ll",
"uploaded_to_this_item": "Uppladdat till detta inl\u00e4gg",
"featured_image": "Utvald bild",
"set_featured_image": "Ange utvald bild",
"remove_featured_image": "Ta bort utvald bild",
"use_featured_image": "Anv\u00e4nd som utvald bild",
"filter_items_list": "Filtrera inl\u00e4ggslista",
"filter_by_date": "Filtrera efter datum",
"items_list_navigation": "Navigation f\u00f6r inl\u00e4ggslista",
"items_list": "Inl\u00e4ggslista",
"item_published": "Inl\u00e4gget har publicerats.",
"item_published_privately": "Inl\u00e4gget har publicerats privat.",
"item_reverted_to_draft": "Inl\u00e4gget har \u00e5terst\u00e4llts till utkastet.",
"item_scheduled": "Inl\u00e4gget har schemalagts.",
"item_updated": "Inl\u00e4gget har uppdaterats.",
"item_link": "Inl\u00e4ggsl\u00e4nk",
"item_link_description": "En l\u00e4nk till ett inl\u00e4gg.",
"menu_name": "Inl\u00e4gg",
"name_admin_bar": "Inl\u00e4gg"
},
"description": "",
"public": true,
"hierarchical": false,
"exclude_from_search": false,
"publicly_queryable": true,
"show_ui": true,
"show_in_menu": true,
"show_in_nav_menus": true,
"show_in_admin_bar": true,
"menu_position": 5,
"menu_icon": "dashicons-admin-post",
"capability_type": "post",
"map_meta_cap": true,
"register_meta_box_cb": null,
"taxonomies": [],
"has_archive": false,
"query_var": false,
"can_export": true,
"delete_with_user": true,
"template": [],
"template_lock": false,
"_builtin": true,
"_edit_link": "post.php?post=%d",
"cap": {
"edit_post": "edit_post",
"read_post": "read_post",
"delete_post": "delete_post",
"edit_posts": "edit_posts",
"edit_others_posts": "edit_others_posts",
"delete_posts": "delete_posts",
"publish_posts": "publish_posts",
"read_private_posts": "read_private_posts",
"read": "read",
"delete_private_posts": "delete_private_posts",
"delete_published_posts": "delete_published_posts",
"delete_others_posts": "delete_others_posts",
"edit_private_posts": "edit_private_posts",
"edit_published_posts": "edit_published_posts",
"create_posts": "edit_posts",
"set_posts_status": "set_posts_status"
},
"rewrite": false,
"show_in_rest": true,
"rest_base": "posts",
"rest_namespace": "wp\/v2",
"rest_controller_class": "WP_REST_Posts_Controller",
"rest_controller": null
},
"excerpt": false
}
tags
""
fields
{
"video": {
"kategoripanel": true,
"senaste": true
},
"default_post_image": {
"ID": 10202,
"id": 10202,
"title": "pv-placeholder",
"filename": "pv-placeholder.jpg",
"filesize": 47120,
"url": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"link": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/pv-placeholder\/",
"alt": "",
"author": "2003",
"description": "",
"caption": "",
"name": "pv-placeholder",
"status": "inherit",
"uploaded_to": 0,
"date": "2022-02-08 13:12:58",
"modified": "2022-02-08 13:12:58",
"menu_order": 0,
"mime_type": "image\/jpeg",
"type": "image",
"subtype": "jpeg",
"icon": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-includes\/images\/media\/default.png",
"width": 1200,
"height": 630,
"sizes": {
"thumbnail": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-400x400.jpg",
"thumbnail-width": 400,
"thumbnail-height": 400,
"medium": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-800x420.jpg",
"medium-width": 800,
"medium-height": 420,
"medium_large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-768x403.jpg",
"medium_large-width": 768,
"medium_large-height": 403,
"large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"large-width": 1200,
"large-height": 630,
"1536x1536": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"1536x1536-width": 1200,
"1536x1536-height": 630,
"2048x2048": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"2048x2048-width": 1200,
"2048x2048-height": 630
}
},
"featured_blogs": [
{
"data": {
"ID": "2084",
"user_login": "maria.ripemo@hotmail.com",
"user_pass": "$P$B6UIsoNBjQkKAzy37xFmT34NFCipRO.",
"user_nicename": "maria-ripemo",
"user_email": "maria.ripemo@hotmail.com",
"user_url": "",
"user_registered": "2019-09-09 20:24:43",
"user_activation_key": "",
"user_status": "0",
"display_name": "maria.ripemo@hotmail.com"
},
"ID": 2084,
"caps": {
"blogger": true
},
"cap_key": "wp_capabilities",
"roles": [
"blogger"
],
"allcaps": {
"create_posts": true,
"level_0": true,
"read": true,
"edit_media": true,
"upload_files": true,
"edit_blogs": true,
"publish_blogs": true,
"edit_published_blogs": true,
"edit_private_blogs": true,
"edit_events": true,
"publish_events": true,
"edit_published_events": true,
"edit_private_events": true,
"assign_verksamheters": true,
"assign_amnens": true,
"assign_temas": true,
"assign_kommuners": true,
"blogger": true
},
"filter": null
},
{
"data": {
"ID": "2044",
"user_login": "Jennelie \u00d6rtendahl",
"user_pass": "$P$BEtYKaAO1fiDpvJ68oGO561MIaUCwa\/",
"user_nicename": "jennelie-ortendahl",
"user_email": "ortendahljennelie@gmail.com",
"user_url": "",
"user_registered": "2015-08-19 13:27:19",
"user_activation_key": "",
"user_status": "0",
"display_name": "Jennelie \u00d6rtendahl"
},
"ID": 2044,
"caps": {
"blogger": true
},
"cap_key": "wp_capabilities",
"roles": [
"blogger"
],
"allcaps": {
"create_posts": true,
"level_0": true,
"read": true,
"edit_media": true,
"upload_files": true,
"edit_blogs": true,
"publish_blogs": true,
"edit_published_blogs": true,
"edit_private_blogs": true,
"edit_events": true,
"publish_events": true,
"edit_published_events": true,
"edit_private_events": true,
"assign_verksamheters": true,
"assign_amnens": true,
"assign_temas": true,
"assign_kommuners": true,
"blogger": true
},
"filter": null
},
{
"data": {
"ID": "2054",
"user_login": "SOL i V\u00e4rmland",
"user_pass": "$P$B9sEAS7872fGIqXBYRSeC6DdjVY61q1",
"user_nicename": "sol-i-varmland",
"user_email": "marleneandersson7@icloud.com",
"user_url": "",
"user_registered": "2016-06-02 11:41:04",
"user_activation_key": "",
"user_status": "0",
"display_name": "SOL i V\u00e4rmland"
},
"ID": 2054,
"caps": {
"blogger": true
},
"cap_key": "wp_capabilities",
"roles": [
"blogger"
],
"allcaps": {
"create_posts": true,
"level_0": true,
"read": true,
"edit_media": true,
"upload_files": true,
"edit_blogs": true,
"publish_blogs": true,
"edit_published_blogs": true,
"edit_private_blogs": true,
"edit_events": true,
"publish_events": true,
"edit_published_events": true,
"edit_private_events": true,
"assign_verksamheters": true,
"assign_amnens": true,
"assign_temas": true,
"assign_kommuners": true,
"blogger": true
},
"filter": null
}
],
"featured_events": [
11713,
11344,
11706
],
"wordlists": [
{
"title": "Hem- och konsumentkunskap",
"int_name": "hemochkonsumentkunskap",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1rFDx9yveliwcrqUGUGzKhEhPLvHVS78N13tcEtzq7PY\/edit?usp=sharing",
"description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Hem- och konsumentkunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d. Listan \u00e4r uppdelad i fyra avdelningar: Mat och m\u00e5ltider, h\u00e4lsa, konsumtion och ekonomi, milj\u00f6 och livsstil.",
"information": "Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E,Q",
"published": true
},
{
"title": "Idrott och h\u00e4lsa",
"int_name": "idrott_och_halsa",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1XLC275nQftpUryo7_R05mEO_F2067LMQ5IroCRBTP4I\/edit?usp=sharing",
"description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Idrott och h\u00e4lsa, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.",
"information": "
Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F,O",
"published": true
},
{
"title": "Allm\u00e4nna skolord",
"int_name": "allmannaskolord",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1ErZinP9crYwK6z-p7WI379bmn7v369FAsZ0G3mMyQnY\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med ord som anv\u00e4nds i skolan och inte h\u00f6r till ett speciellt \u00e4mne, p\u00e5 olika spr\u00e5k. Ord som till exempel analysera, rast och schema.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "F",
"published": true
},
{
"title": "Vardagsord",
"int_name": "konversation",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/18WlLnaT1zNI54EDvNE2zg0WUzzoVtHgsHuJdIusnbuc\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med vardagliga ord och fraser f\u00f6r konversation. Till exempel hej, god morgon, ett, tv\u00e5, tre, frukost, gr\u00f6n, r\u00f6d och katt :)",
"information": "
Stort tack till Refugee Phrasebook, som bidragit med ord och \u00f6vers\u00e4ttningar i den h\u00e4r listan.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,G",
"published": true
},
{
"title": "SYV Studie- och yrkesv\u00e4gledning",
"int_name": "syv",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1YIeQD6DE9KaXwyCQ_vKZkSsiYP72meBDtb65fCa02p4\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med begrepp som anv\u00e4nds inom studie- och yrkesv\u00e4gledning, framf\u00f6rallt p\u00e5 h\u00f6gstadiet.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,G",
"published": true
},
{
"title": "Religionskunskap",
"int_name": "religionskunskap",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1Y7ISXd4KYtLxJZ_7J5_XyofIeo10Pn5LBdeTtzDjI-Q\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet religionskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E",
"published": true
},
{
"title": "F\u00f6rskoleord",
"int_name": "forskoleord",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/11i-iMec6l5QDJdZDp3EtLLOQ-VBYYvBSUlrN-qJ6mbs\/edit?usp=sharing",
"description": "Ord som anv\u00e4nds p\u00e5 f\u00f6rskolan och vad de heter p\u00e5 olika spr\u00e5k. Orden \u00e4r skrivna med det svenska alfabetet f\u00f6r att de ska vara l\u00e4ttare att uttala. De \u00e4r grupperade efter olika l\u00e4rmilj\u00f6er, till exempel atelj\u00e9, matbordet, hallen. Klicka och v\u00e4lj vilka spr\u00e5k du vill visa i listan. Bilder och ritade tecken g\u00e5r ocks\u00e5 att visa.",
"information": "
Stort tack till Malin Brink p\u00e5 Dirigentens f\u00f6rskola i Karlstad som sammanst\u00e4llt orden och samlat in \u00f6vers\u00e4ttningar fr\u00e5n v\u00e5rdnadshavare. Ritade Tecken \u00a9 Specialpedagogiska skolmyndigheten. Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,T,U",
"published": true
},
{
"title": "Samh\u00e4llskunskap",
"int_name": "samhallskunskap",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1whE8jaGoXx6yAcsC5pBKCRKq2nOlhia5LCT7-LAdmW8\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet samh\u00e4llskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F",
"published": true
},
{
"title": "Fysik",
"int_name": "fysik",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1hJZI_5MTg6FCU1yspRyiihCpIPfH7prlVvGnkqvY-R0\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med viktiga begrepp inom fysik, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av NO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F",
"published": true
},
{
"title": "Sex och samlevnad",
"int_name": "sexochsamlevnad",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1j-cKDrMEmvMqnDMpI85DPVan0EPPAJGgHpp-xzhl9Yc\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med begrepp inom sex och samlevnad p\u00e5 flera olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.",
"information": "
Bilderna kommer fr\u00e5n bildstod.se och anv\u00e4nds med\u00a0licens<\/a>\u00a0fr\u00e5n ARASAAC, Linn Greaker Design, Sclera symbols och Humblepics.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,H",
"published": true
},
{
"title": "Historia",
"int_name": "historia",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1Xij0BQmUDmh8SANWWwxMuq6ns-AbtLf9aqHw-3mEuNI\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet historia, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,I",
"published": true
},
{
"title": "Kemi",
"int_name": "kemi",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/142W9EMXGXy5U-kYen3LX9hTvB6ElV-r55vbaJtWcxgw\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet kemi, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F",
"published": true
},
{
"title": "Biologi",
"int_name": "biologi",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1xcurwFH5hMHmlRiPne8mjnioMO-BWyVlEouSCV0em9c\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet biologi, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E,F",
"published": true
},
{
"title": "Teknik",
"int_name": "teknik",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1lwxorTOtOSVW2OCuvdfbavz8X8NcVPO1kLUOQIj17mI\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet teknik, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E,F",
"published": true
},
{
"title": "Matematik",
"int_name": "matematik",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/127_tcIgVsIWerDzipTxNz8Mb9ZJY92S58x5shBv6VqU\/edit?usp=sharing",
"description": "\u00c4mnesord i matematik finns inte i Skolord \u00e4nnu, men h\u00e4r hittar du l\u00e4nk till Skolverkets material med termer p\u00e5 26 spr\u00e5k.",
"information": "
\u00c4mnesord i matematik finns inte i Skolord \u00e4nnu, men h\u00e4r \u00e4r Skolverkets material med termer p\u00e5 26 spr\u00e5k:<\/p>\n
Termer f\u00f6r matematikundervisning p\u00e5 olika spr\u00e5k<\/a><\/p>\n",
"id_column": "ej relevant",
"default_column_to_show": "",
"languages_columns": "",
"published": true
}
],
"wordlist_instructions_box": {
"heading": "Aktivera uppl\u00e4sning",
"lead": "De svenska orden och vissa andra spr\u00e5k g\u00e5r att f\u00e5 uppl\u00e4sta i Skolord.",
"button_url": "\/i-undervisningen\/nyanlanda\/skolord-amnesord-pa-olika-sprak\/upplasning-av-skolord",
"button_label": "Instruktioner f\u00f6r uppl\u00e4sning"
},
"theme_blog": {
"color": "blue",
"heading": "Blogg",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du se alla blogginl\u00e4gg p\u00e5 webbplatsen."
},
"theme_blogpage": {
"color": "blue",
"heading": "Bloggar",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du se alla bloggar p\u00e5 webbplatsen."
},
"theme_article": {
"color": "orange",
"heading": "Artiklar",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du l\u00e4sa alla artiklar som \u00e4r publicerade p\u00e5 den h\u00e4r webbplatsen."
},
"theme_video": {
"color": "green",
"heading": "Video",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du se de filmer som \u00e4r publicerade p\u00e5 den h\u00e4r webbplatsen."
},
"theme_event": {
"color": "pink",
"heading": "Evenemang",
"subheading": "Inspireras och utvecklas tillsammans",
"lead": "I kalendern hittar du f\u00f6rel\u00e4sningar, kurser och annat inom omr\u00e5det utbildning och skola, fr\u00e5n olika arrang\u00f6rer."
},
"theme_document": {
"color": "gray",
"heading": "Dokument",
"subheading": "",
"lead": ""
},
"footer_text": "\u00a9 [YEAR] Pedagog V\u00e4rmland, alla r\u00e4ttigheter reserverade."
}