Här kan du läsa alla artiklar som är publicerade på den här webbplatsen.
I de naturvetenskapliga ämnena i läroplanen för grundskolan, Lgr 11, betonas en bred allmänbildande undervisning. Det innefattar att eleverna, förutom att lära sig om grundläggande begrepp, ska få göra systematiska undersökningar, lära sig skilja på naturvetenskapliga och andra sätt att skildra omvärlden och få lära sig att göra praktiska, etiska och estetiska val som kan handla om miljö, hälsa eller säkerhet.
Men trots att läroplanen nu beskriver den här bredare användningen av naturvetenskap, mer likt det sätt naturvetenskap används i vardagen och i samhället, så är undervisningen i skolan fortfarande inriktad på traditionellt ämnesinnehåll, ofta med receptlaborationer med stegvisa instruktioner där eleven inte får så stor möjlighet att lära sig ett naturvetenskapligt utforskande arbetssätt.
Så hur uppstår det här glappet mellan läroplan och undervisningstradition? Det har Torodd Lunde, universitetsadjunkt i kemi vid Karlstads universitet, undersökt i sin avhandling.
Torodd Lunde / Foto: Karlstads universitet
– Avhandlingen bidrar till kunskaper om hur undervisningstraditioner är med att forma hur lärare tolkar och införlivar nya idéer, säger Torodd Lunde. Jag har också tittat på hur detta kan motverkas genom att göra undervisningstraditioner synliga med hjälp av didaktiska modeller och därmed bli föremål för reflektion.
Avhandlingen består av tre delstudier. I första delstudien analyseras hur idén om undersökande arbete i styrdokumenten har tolkats av lärare. Tolv lärare spelades in under gruppreflektioner kring undersökande arbete.
– Det finns etablerade naturvetenskapliga undervisningstraditioner som påverkar hur lärare tänker och gör. När något nytt introduceras kan invanda undervisningstraditioner göra att idéer omedvetet tolkas selektivt och omformas till det som redan finns, säger Torodd Lunde. Reflektioner med hjälp av didaktiska modeller är ett sätt att göra detta synligt och bidra till att på ett konstruktivt sätt undvika att det nya oreflekterat omformas till mer av det samma som redan finns.
I andra delstudien undersöks tillvägagångssätt för att undvika att idéer i lärarfortbildningar omedvetet tolkas selektivt. En fortbildning designades där underliggande antaganden i den laborativa undervisningstraditionen synliggjordes med hjälp av tre didaktiska modeller. I studien används data från gruppreflektioner, gruppintervju, presentationer och skriftlig dokumentation.
– Resultatet visar att fler lärare efterhand blir medvetna om värdet att rikta in sig mot specifika syften förknippade med undersökande arbete och att utforma aktiviteterna i enlighet med dessa, säger Torodd Lunde. Studien indikerar att invanda traditioner är en viktig variabel i lärarfortbildningar.
I sista delstudien problematiseras glappet som finns i synen på undersökande arbete i naturvetenskaplig didaktisk litteratur jämfört med undervisningstraditionen. I delstudien presenteras en didaktisk modell i form av en begreppsapparat för undersökande arbete, vilken bygger på kritisk realism som vetenskapsteoretiskt fundament.
– Argument ges för hur denna begreppsapparat kan bidra till att överbrygga skillnaden mellan undervisningstraditionen där produktion av fenomen betonas, och naturvetenskaplig didaktisk litteratur där tonvikten läggs på kunskaper om naturvetenskaplig kunskapsproduktion, säger Torodd Lunde.
Här kan du läsa avhandlingen Undersökande arbete i en laborativ tradition
Text: Carina Olsson, Karlstads universitet
{ "ImageClass": "Timber\\Image", "PostClass": "Timber\\Post", "TermClass": "Timber\\Term", "object_type": "post", "custom": { "_thumbnail_id": "5921", "_fgd2wp_old_node_id": "2681", "teaser_image": "5921", "_teaser_image": "field_61d462bc64616", "featured_teaser": "0", "_featured_teaser": "field_61d462b2e583c" }, "id": 5922, "ID": 5922, "post_author": "2003", "post_content": "I de naturvetenskapliga \u00e4mnena i l\u00e4roplanen f\u00f6r grundskolan, Lgr 11, betonas en bred allm\u00e4nbildande undervisning. Det innefattar att eleverna, f\u00f6rutom att l\u00e4ra sig om grundl\u00e4ggande begrepp, ska f\u00e5 g\u00f6ra systematiska unders\u00f6kningar, l\u00e4ra sig skilja p\u00e5 naturvetenskapliga och andra s\u00e4tt att skildra omv\u00e4rlden och f\u00e5 l\u00e4ra sig att g\u00f6ra praktiska, etiska och estetiska val som kan handla om milj\u00f6, h\u00e4lsa eller s\u00e4kerhet.<\/p>
Men trots att l\u00e4roplanen nu beskriver den h\u00e4r bredare anv\u00e4ndningen av naturvetenskap, mer likt det s\u00e4tt naturvetenskap anv\u00e4nds i vardagen och i samh\u00e4llet, s\u00e5 \u00e4r undervisningen i skolan fortfarande inriktad p\u00e5 traditionellt \u00e4mnesinneh\u00e5ll, ofta med receptlaborationer med stegvisa instruktioner d\u00e4r eleven inte f\u00e5r s\u00e5 stor m\u00f6jlighet att l\u00e4ra sig ett naturvetenskapligt utforskande arbetss\u00e4tt.<\/p>
S\u00e5 hur uppst\u00e5r det h\u00e4r glappet mellan l\u00e4roplan och undervisningstradition? Det har Torodd Lunde, universitetsadjunkt i kemi vid Karlstads universitet, unders\u00f6kt i sin avhandling.<\/p>
Torodd Lunde \/ Foto: Karlstads universitet<\/em><\/p>\u2013 Avhandlingen bidrar till kunskaper om hur undervisningstraditioner \u00e4r med att forma hur l\u00e4rare tolkar och inf\u00f6rlivar nya id\u00e9er, s\u00e4ger Torodd Lunde. Jag har ocks\u00e5 tittat p\u00e5 hur detta kan motverkas genom att g\u00f6ra undervisningstraditioner synliga med hj\u00e4lp av didaktiska modeller och d\u00e4rmed bli f\u00f6rem\u00e5l f\u00f6r reflektion.<\/p>
Laborativ undervisningstradition dominerar<\/h2>
Avhandlingen best\u00e5r av tre delstudier. I f\u00f6rsta delstudien analyseras hur id\u00e9n om unders\u00f6kande arbete i styrdokumenten har tolkats av l\u00e4rare. Tolv l\u00e4rare spelades in under gruppreflektioner kring unders\u00f6kande arbete.<\/p>
\u2013 Det finns etablerade naturvetenskapliga undervisningstraditioner som p\u00e5verkar hur l\u00e4rare t\u00e4nker och g\u00f6r. N\u00e4r n\u00e5got nytt introduceras kan invanda undervisningstraditioner g\u00f6ra att id\u00e9er omedvetet tolkas selektivt och omformas till det som redan finns, s\u00e4ger Torodd Lunde. Reflektioner med hj\u00e4lp av didaktiska modeller \u00e4r ett s\u00e4tt att g\u00f6ra detta synligt och bidra till att p\u00e5 ett konstruktivt s\u00e4tt undvika att det nya oreflekterat omformas till mer av det samma som redan finns.<\/p>
L\u00e4rarfortbildning som synligg\u00f6r underliggande antaganden<\/h2>
I andra delstudien unders\u00f6ks tillv\u00e4gag\u00e5ngss\u00e4tt f\u00f6r att undvika att id\u00e9er i l\u00e4rarfortbildningar omedvetet tolkas selektivt. En fortbildning designades d\u00e4r underliggande antaganden i den laborativa undervisningstraditionen synliggjordes med hj\u00e4lp av tre didaktiska modeller. I studien anv\u00e4nds data fr\u00e5n gruppreflektioner, gruppintervju, presentationer och skriftlig dokumentation.<\/p>
\u2013 Resultatet visar att fler l\u00e4rare efterhand blir medvetna om v\u00e4rdet att rikta in sig mot specifika syften f\u00f6rknippade med unders\u00f6kande arbete och att utforma aktiviteterna i enlighet med dessa, s\u00e4ger Torodd Lunde. Studien indikerar att invanda traditioner \u00e4r en viktig variabel i l\u00e4rarfortbildningar.<\/p>
Begreppsapparat f\u00f6r unders\u00f6kande arbete<\/h2>
I sista delstudien problematiseras glappet som finns i synen p\u00e5 unders\u00f6kande arbete i naturvetenskaplig didaktisk litteratur j\u00e4mf\u00f6rt med undervisningstraditionen. I delstudien presenteras en didaktisk modell i form av en begreppsapparat f\u00f6r unders\u00f6kande arbete, vilken bygger p\u00e5 kritisk realism som vetenskapsteoretiskt fundament.<\/p>
\u2013 Argument ges f\u00f6r hur denna begreppsapparat kan bidra till att \u00f6verbrygga skillnaden mellan undervisningstraditionen d\u00e4r produktion av fenomen betonas, och naturvetenskaplig didaktisk litteratur d\u00e4r tonvikten l\u00e4ggs p\u00e5 kunskaper om naturvetenskaplig kunskapsproduktion, s\u00e4ger Torodd Lunde.<\/p>
""
{ "video": { "kategoripanel": true, "senaste": true }, "default_post_image": { "ID": 10202, "id": 10202, "title": "pv-placeholder", "filename": "pv-placeholder.jpg", "filesize": 47120, "url": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "link": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/pv-placeholder\/", "alt": "", "author": "2003", "description": "", "caption": "", "name": "pv-placeholder", "status": "inherit", "uploaded_to": 0, "date": "2022-02-08 13:12:58", "modified": "2022-02-08 13:12:58", "menu_order": 0, "mime_type": "image\/jpeg", "type": "image", "subtype": "jpeg", "icon": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-includes\/images\/media\/default.png", "width": 1200, "height": 630, "sizes": { "thumbnail": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-400x400.jpg", "thumbnail-width": 400, "thumbnail-height": 400, "medium": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-800x420.jpg", "medium-width": 800, "medium-height": 420, "medium_large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-768x403.jpg", "medium_large-width": 768, "medium_large-height": 403, "large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "large-width": 1200, "large-height": 630, "1536x1536": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "1536x1536-width": 1200, "1536x1536-height": 630, "2048x2048": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "2048x2048-width": 1200, "2048x2048-height": 630 } }, "featured_blogs": [ { "data": { "ID": "2084", "user_login": "maria.ripemo@hotmail.com", "user_pass": "$P$B6UIsoNBjQkKAzy37xFmT34NFCipRO.", "user_nicename": "maria-ripemo", "user_email": "maria.ripemo@hotmail.com", "user_url": "", "user_registered": "2019-09-09 20:24:43", "user_activation_key": "", "user_status": "0", "display_name": "maria.ripemo@hotmail.com" }, "ID": 2084, "caps": { "blogger": true }, "cap_key": "wp_capabilities", "roles": [ "blogger" ], "allcaps": { "create_posts": true, "level_0": true, "read": true, "edit_media": true, "upload_files": true, "edit_blogs": true, "publish_blogs": true, "edit_published_blogs": true, "edit_private_blogs": true, "edit_events": true, "publish_events": true, "edit_published_events": true, "edit_private_events": true, "assign_verksamheters": true, "assign_amnens": true, "assign_temas": true, "assign_kommuners": true, "blogger": true }, "filter": null }, { "data": { "ID": "2044", "user_login": "Jennelie \u00d6rtendahl", "user_pass": "$P$BEtYKaAO1fiDpvJ68oGO561MIaUCwa\/", "user_nicename": "jennelie-ortendahl", "user_email": "ortendahljennelie@gmail.com", "user_url": "", "user_registered": "2015-08-19 13:27:19", "user_activation_key": "", "user_status": "0", "display_name": "Jennelie \u00d6rtendahl" }, "ID": 2044, "caps": { "blogger": true }, "cap_key": "wp_capabilities", "roles": [ "blogger" ], "allcaps": { "create_posts": true, "level_0": true, "read": true, "edit_media": true, "upload_files": true, "edit_blogs": true, "publish_blogs": true, "edit_published_blogs": true, "edit_private_blogs": true, "edit_events": true, "publish_events": true, "edit_published_events": true, "edit_private_events": true, "assign_verksamheters": true, "assign_amnens": true, "assign_temas": true, "assign_kommuners": true, "blogger": true }, "filter": null }, { "data": { "ID": "2054", "user_login": "SOL i V\u00e4rmland", "user_pass": "$P$B9sEAS7872fGIqXBYRSeC6DdjVY61q1", "user_nicename": "sol-i-varmland", "user_email": "marleneandersson7@icloud.com", "user_url": "", "user_registered": "2016-06-02 11:41:04", "user_activation_key": "", "user_status": "0", "display_name": "SOL i V\u00e4rmland" }, "ID": 2054, "caps": { "blogger": true }, "cap_key": "wp_capabilities", "roles": [ "blogger" ], "allcaps": { "create_posts": true, "level_0": true, "read": true, "edit_media": true, "upload_files": true, "edit_blogs": true, "publish_blogs": true, "edit_published_blogs": true, "edit_private_blogs": true, "edit_events": true, "publish_events": true, "edit_published_events": true, "edit_private_events": true, "assign_verksamheters": true, "assign_amnens": true, "assign_temas": true, "assign_kommuners": true, "blogger": true }, "filter": null } ], "featured_events": [ 11713, 11344, 11706 ], "wordlists": [ { "title": "Hem- och konsumentkunskap", "int_name": "hemochkonsumentkunskap", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1rFDx9yveliwcrqUGUGzKhEhPLvHVS78N13tcEtzq7PY\/edit?usp=sharing", "description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Hem- och konsumentkunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d. Listan \u00e4r uppdelad i fyra avdelningar: Mat och m\u00e5ltider, h\u00e4lsa, konsumtion och ekonomi, milj\u00f6 och livsstil.", "information": "Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,E,Q", "published": true }, { "title": "Idrott och h\u00e4lsa", "int_name": "idrott_och_halsa", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1XLC275nQftpUryo7_R05mEO_F2067LMQ5IroCRBTP4I\/edit?usp=sharing", "description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Idrott och h\u00e4lsa, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.", "information": "
Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,F,O", "published": true }, { "title": "Allm\u00e4nna skolord", "int_name": "allmannaskolord", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1ErZinP9crYwK6z-p7WI379bmn7v369FAsZ0G3mMyQnY\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med ord som anv\u00e4nds i skolan och inte h\u00f6r till ett speciellt \u00e4mne, p\u00e5 olika spr\u00e5k. Ord som till exempel analysera, rast och schema.", "information": "", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "F", "published": true }, { "title": "Vardagsord", "int_name": "konversation", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/18WlLnaT1zNI54EDvNE2zg0WUzzoVtHgsHuJdIusnbuc\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med vardagliga ord och fraser f\u00f6r konversation. Till exempel hej, god morgon, ett, tv\u00e5, tre, frukost, gr\u00f6n, r\u00f6d och katt :)", "information": "
Stort tack till Refugee Phrasebook, som bidragit med ord och \u00f6vers\u00e4ttningar i den h\u00e4r listan.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,G", "published": true }, { "title": "SYV Studie- och yrkesv\u00e4gledning", "int_name": "syv", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1YIeQD6DE9KaXwyCQ_vKZkSsiYP72meBDtb65fCa02p4\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med begrepp som anv\u00e4nds inom studie- och yrkesv\u00e4gledning, framf\u00f6rallt p\u00e5 h\u00f6gstadiet.", "information": "", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,G", "published": true }, { "title": "Religionskunskap", "int_name": "religionskunskap", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1Y7ISXd4KYtLxJZ_7J5_XyofIeo10Pn5LBdeTtzDjI-Q\/edit?usp=sharing", "description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet religionskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.", "information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,E", "published": true }, { "title": "F\u00f6rskoleord", "int_name": "forskoleord", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/11i-iMec6l5QDJdZDp3EtLLOQ-VBYYvBSUlrN-qJ6mbs\/edit?usp=sharing", "description": "Ord som anv\u00e4nds p\u00e5 f\u00f6rskolan och vad de heter p\u00e5 olika spr\u00e5k. Orden \u00e4r skrivna med det svenska alfabetet f\u00f6r att de ska vara l\u00e4ttare att uttala. De \u00e4r grupperade efter olika l\u00e4rmilj\u00f6er, till exempel atelj\u00e9, matbordet, hallen. Klicka och v\u00e4lj vilka spr\u00e5k du vill visa i listan. Bilder och ritade tecken g\u00e5r ocks\u00e5 att visa.", "information": "
Stort tack till Malin Brink p\u00e5 Dirigentens f\u00f6rskola i Karlstad som sammanst\u00e4llt orden och samlat in \u00f6vers\u00e4ttningar fr\u00e5n v\u00e5rdnadshavare. Ritade Tecken \u00a9 Specialpedagogiska skolmyndigheten. Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,T,U", "published": true }, { "title": "Samh\u00e4llskunskap", "int_name": "samhallskunskap", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1whE8jaGoXx6yAcsC5pBKCRKq2nOlhia5LCT7-LAdmW8\/edit?usp=sharing", "description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet samh\u00e4llskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.", "information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,F", "published": true }, { "title": "Fysik", "int_name": "fysik", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1hJZI_5MTg6FCU1yspRyiihCpIPfH7prlVvGnkqvY-R0\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med viktiga begrepp inom fysik, p\u00e5 olika spr\u00e5k.", "information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av NO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,F", "published": true }, { "title": "Sex och samlevnad", "int_name": "sexochsamlevnad", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1j-cKDrMEmvMqnDMpI85DPVan0EPPAJGgHpp-xzhl9Yc\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med begrepp inom sex och samlevnad p\u00e5 flera olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.", "information": "