Här kan du läsa alla artiklar som är publicerade på den här webbplatsen.
”Jag fick en aha-upplevelse när jag insåg hur mycket elevernas föreställningar skilde sig från det som de undervisats om under flera år. Jag blev förundrad, men framför allt nyfiken. Hur kunde det vara så?” Det säger Niklas Gericke som efter närmare tio år som lärare började forska och numera kan titulera sig professor i naturvetenskapernas didaktik.
Nyfikenhet. Det var det som fick Niklas Gericke att hoppa på forskarbanan.
– Jag hade jobbat som lärare i nästan tio år då jag gick en kurs i ämnesdidaktik och gjorde djupgående intervjuer med några elever om hur de förstod genetik, ett ämne som jag själv hade undervisat i. Jag insåg vad lite eleverna tagit till sig av undervisningen och började fundera på vad man skulle kunna göra för att utveckla och komma längre med sin undervisning.
Foto: Karlstads universitet
På den tiden hade Niklas Gericke ingen djupare inblick i forskarvärlden.
– Min bild av vad forskning innebar var nog ganska naiv, en tanke om den ”objektive forskaren som hittar ny kunskap”. Men att forska är en komplex aktivitet som innehåller många aspekter av hantverk. Det är datainsamling och skrivande som ska kopplas till teoretiska kunskaper. Det är också en kollektiv verksamhet där man nätverkar med andra forskare och tillsammans bygger ny kunskap.
– Det finns flera skillnader mellan lärarjobbet och att forska. Inom forskningen ligger fokus ofta på ett specifikt problem i en komplex verklighet och man kan borra på djupet. I lärarjobbet har man en mer holistisk ansats och tittar på hela den komplexa verkligheten samtidigt. En annan skillnad är att inom forskningen får du feedback först efter några år när du publicerat något och någon läser samt citerar det du skrivit. I lärarjobbet får du omedelbar feedback från eleverna, så tidscyklerna är väldigt olika.
Att forskningen ska bli känd och komma till nytta är ett mål.
– Det hoppas jag naturligtvis på. I flera forskningsprojekt arbetar vi tillsammans med lärare. Vi har haft ett projekt om undervisning i hållbar utveckling. Här arbetade vi i samverkan med Karlstads kommun med lärarfortbildning och undervisningsutveckling. Flera hundra lärare och ännu fler elever från många skolor deltog. Även skolledare ingick för att möjliggöra undervisningsutveckling. På så sätt kan forskning kombineras med utveckling genom direkta samarbeten. I ett annat projekt har vi jobbat med designforskning där vi utvecklat undervisningsupplägg kopplat till epigenetik i biologiundervisningen på en gymnasieskola.
Enligt Niklas Gericke finns inget mer kreativt och roligt jobb än att forska och utveckla nya idéer och tankar.
– Men man behöver ha passionen för det är ett hårt jobb. Man måste tycka om att skriva och åter skriva och gå ner på detaljnivå. Om man som lärare funderar på att forska kan ett första steg vara en masterutbildning för att se om det är något man passar för.
Att återgå till läraryrket finns inte i planen, men ibland kommer en saknad efter läraryrket.
– Jag kan sakna det jag nämnde tidigare, den direkta feedback man får som lärare och att arbeta med samma ungdomar över en längre period. I skolan finns också ett övergripande gemensamt mål och arbetet är cykliskt. Efter ett läsår börjar vi från början och vi kan tömma arbetsbordet. Det är en härlig känsla innan sommarlovet börjar. I forskningen finns inte några klara slut och början på det sättet.
Läs mer om Niklas Gericke och hans forskning.
För den som är intresserad av naturvetenskap finns tidskriften ATENA Didaktik. Tidskriften vänder sig till förskollärare, lärare, forskare och andra som är intresserade av hur forskning kan utveckla undervisning. Här hittar du ATENA Didaktik.
Läs fler artiklar i vår serie om skolforskare på Karlstads universitet.
{ "ImageClass": "Timber\\Image", "PostClass": "Timber\\Post", "TermClass": "Timber\\Term", "object_type": "post", "custom": { "_thumbnail_id": "5912", "_fgd2wp_old_node_id": "2625", "teaser_image": "5912", "_teaser_image": "field_61d462ae9eafd", "featured_teaser": "0", "_featured_teaser": "field_61d462aecfe1f", "collection-teaser_main_0_teaser_main": "5906", "collection-teaser_main": "4", "_collection-teaser_main": "field_61d462aeaaf7f", "collection-teaser_main_1_teaser_main": "5891", "collection-teaser_main_2_teaser_main": "5906", "collection-teaser_main_3_teaser_main": "5891", "_edit_lock": "1644336553:2003", "_edit_last": "2003", "video": "", "_video": "field_61d462aec3af7", "related_title": "", "_related_title": "field_61d462aedf3fd", "collection-audio": "", "_collection-audio": "field_61d462af2b28c", "collection-audio_link": "", "_collection-audio_link": "field_61d462af49331", "_collection-teaser_main_0_teaser_main": "field_61d462aeb766e", "_collection-teaser_main_1_teaser_main": "field_61d462aeb766e", "_collection-teaser_main_2_teaser_main": "field_61d462aeb766e", "_collection-teaser_main_3_teaser_main": "field_61d462aeb766e", "collection-teaser_right": "", "_collection-teaser_right": "field_61d462aef3834" }, "id": 5911, "ID": 5911, "post_author": "2083", "post_content": "\u201dJag fick en aha-upplevelse n\u00e4r jag ins\u00e5g hur mycket elevernas f\u00f6rest\u00e4llningar skilde sig fr\u00e5n det som de undervisats om under flera \u00e5r. Jag blev f\u00f6rundrad, men framf\u00f6r allt nyfiken. Hur kunde det vara s\u00e5?\u201d Det s\u00e4ger Niklas Gericke som efter n\u00e4rmare tio \u00e5r som l\u00e4rare b\u00f6rjade forska och numera kan titulera sig professor i naturvetenskapernas didaktik.<\/strong><\/p>\n
Nyfikenhet. Det var det som fick Niklas Gericke att hoppa p\u00e5 forskarbanan.<\/p>\n
\u2013 Jag hade jobbat som l\u00e4rare i n\u00e4stan tio \u00e5r d\u00e5 jag gick en kurs i \u00e4mnesdidaktik och gjorde djupg\u00e5ende intervjuer med n\u00e5gra elever om hur de f\u00f6rstod genetik, ett \u00e4mne som jag sj\u00e4lv hade undervisat i. Jag ins\u00e5g vad lite eleverna tagit till sig av undervisningen och b\u00f6rjade fundera p\u00e5 vad man skulle kunna g\u00f6ra f\u00f6r att utveckla och komma l\u00e4ngre med sin undervisning.<\/p>\n
Foto: Karlstads universitet<\/em><\/p>\nP\u00e5 den tiden hade Niklas Gericke ingen djupare inblick i forskarv\u00e4rlden.<\/p>\n
\u2013 Min bild av vad forskning innebar var nog ganska naiv, en tanke om den \"objektive forskaren som hittar ny kunskap\". Men att forska \u00e4r en komplex aktivitet som inneh\u00e5ller m\u00e5nga aspekter av hantverk. Det \u00e4r datainsamling och skrivande som ska kopplas till teoretiska kunskaper. Det \u00e4r ocks\u00e5 en kollektiv verksamhet d\u00e4r man n\u00e4tverkar med andra forskare och tillsammans bygger ny kunskap.<\/p>\n
\u2013 Det finns flera skillnader mellan l\u00e4rarjobbet och att forska. Inom forskningen ligger fokus ofta p\u00e5 ett specifikt problem i en komplex verklighet och man kan borra p\u00e5 djupet. I l\u00e4rarjobbet har man en mer holistisk ansats och tittar p\u00e5 hela den komplexa verkligheten samtidigt. En annan skillnad \u00e4r att inom forskningen f\u00e5r du feedback f\u00f6rst efter n\u00e5gra \u00e5r n\u00e4r du publicerat n\u00e5got och n\u00e5gon l\u00e4ser samt citerar det du skrivit. I l\u00e4rarjobbet f\u00e5r du omedelbar feedback fr\u00e5n eleverna, s\u00e5 tidscyklerna \u00e4r v\u00e4ldigt olika.<\/p>\n
Forskning ska komma till nytta<\/h2>\n
Att forskningen ska bli k\u00e4nd och komma till nytta \u00e4r ett m\u00e5l.<\/p>\n
\u2013 Det hoppas jag naturligtvis p\u00e5. I flera forskningsprojekt arbetar vi tillsammans med l\u00e4rare. Vi har haft ett projekt om undervisning i h\u00e5llbar utveckling. H\u00e4r arbetade vi i samverkan med Karlstads kommun med l\u00e4rarfortbildning och undervisningsutveckling. Flera hundra l\u00e4rare och \u00e4nnu fler elever fr\u00e5n m\u00e5nga skolor deltog. \u00c4ven skolledare ingick f\u00f6r att m\u00f6jligg\u00f6ra undervisningsutveckling. P\u00e5 s\u00e5 s\u00e4tt kan forskning kombineras med utveckling genom direkta samarbeten. I ett annat projekt har vi jobbat med designforskning d\u00e4r vi utvecklat undervisningsuppl\u00e4gg kopplat till epigenetik i biologiundervisningen p\u00e5 en gymnasieskola.<\/p>\n
Enligt Niklas Gericke finns inget mer kreativt och roligt jobb \u00e4n att forska och utveckla nya id\u00e9er och tankar.<\/p>\n
\u2013 Men man beh\u00f6ver ha passionen f\u00f6r det \u00e4r ett h\u00e5rt jobb. Man m\u00e5ste tycka om att skriva och \u00e5ter skriva och g\u00e5 ner p\u00e5 detaljniv\u00e5. Om man som l\u00e4rare funderar p\u00e5 att forska kan ett f\u00f6rsta steg vara en masterutbildning f\u00f6r att se om det \u00e4r n\u00e5got man passar f\u00f6r.<\/p>\n
Ibland en saknad efter l\u00e4raryrket<\/h2>\n
\u2028Att \u00e5terg\u00e5 till l\u00e4raryrket finns inte i planen, men ibland kommer en saknad efter l\u00e4raryrket.<\/p>\n
\u2013 Jag kan sakna det jag n\u00e4mnde tidigare, den direkta feedback man f\u00e5r som l\u00e4rare och att arbeta med samma ungdomar \u00f6ver en l\u00e4ngre period. I skolan finns ocks\u00e5 ett \u00f6vergripande gemensamt m\u00e5l och arbetet \u00e4r cykliskt. Efter ett l\u00e4s\u00e5r b\u00f6rjar vi fr\u00e5n b\u00f6rjan och vi kan t\u00f6mma arbetsbordet. Det \u00e4r en h\u00e4rlig k\u00e4nsla innan sommarlovet b\u00f6rjar. I forskningen finns inte n\u00e5gra klara slut och b\u00f6rjan p\u00e5 det s\u00e4ttet. <\/p>\n
L\u00e4s mer om Niklas Gericke och hans forskning. <\/a><\/p>\n
F\u00f6r den som \u00e4r intresserad av naturvetenskap finns tidskriften ATENA Didaktik<\/a>. Tidskriften v\u00e4nder sig till f\u00f6rskoll\u00e4rare, l\u00e4rare, forskare och andra som \u00e4r intresserade av hur forskning kan utveckla undervisning. \u2028H\u00e4r hittar du ATENA Didaktik.<\/p>\n\n\n
Tidigare m\u00e5nadens forskare<\/h2>\n\n\n\n
L\u00e4s fler artiklar i v\u00e5r serie om skolforskare p\u00e5 Karlstads universitet.<\/a><\/a><\/p>\n", "post_date": "2020-06-10 08:38:54", "post_excerpt": "", "post_parent": 0, "post_status": "publish", "post_title": "M\u00e5nadens forskare \u2013 Niklas Gericke", "post_type": "post", "slug": "manadens-forskare-niklas-gericke", "_thumbnail_id": "5912", "_fgd2wp_old_node_id": "2625", "teaser_image": "5912", "_teaser_image": "field_61d462ae9eafd", "featured_teaser": "0", "_featured_teaser": "field_61d462aecfe1f", "collection-teaser_main_0_teaser_main": "5906", "collection-teaser_main": "4", "_collection-teaser_main": "field_61d462aeaaf7f", "collection-teaser_main_1_teaser_main": "5891", "collection-teaser_main_2_teaser_main": "5906", "collection-teaser_main_3_teaser_main": "5891", "_edit_lock": "1644336553:2003", "_edit_last": "2003", "_video": "field_61d462aec3af7", "related_title": "", "_related_title": "field_61d462aedf3fd", "collection-audio": "", "_collection-audio": "field_61d462af2b28c", "collection-audio_link": "", "_collection-audio_link": "field_61d462af49331", "_collection-teaser_main_0_teaser_main": "field_61d462aeb766e", "_collection-teaser_main_1_teaser_main": "field_61d462aeb766e", "_collection-teaser_main_2_teaser_main": "field_61d462aeb766e", "_collection-teaser_main_3_teaser_main": "field_61d462aeb766e", "collection-teaser_right": "", "_collection-teaser_right": "field_61d462aef3834", "post_date_gmt": "2020-06-10 08:38:54", "comment_status": "open", "ping_status": "open", "post_password": "", "post_name": "manadens-forskare-niklas-gericke", "to_ping": "", "pinged": "", "post_modified": "2022-02-08 16:09:13", "post_modified_gmt": "2022-02-08 16:09:13", "post_content_filtered": "", "guid": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/202006\/manadens-forskare-niklas-gericke\/", "menu_order": 0, "post_mime_type": "", "comment_count": "0", "filter": "raw", "status": "publish", "type": { "slug": "post", "name": "post", "label": "Inl\u00e4gg", "labels": { "name": "Inl\u00e4gg", "singular_name": "Inl\u00e4gg", "add_new": "L\u00e4gg till nytt", "add_new_item": "L\u00e4gg till nytt inl\u00e4gg", "edit_item": "Redigera inl\u00e4gg", "new_item": "Nytt inl\u00e4gg", "view_item": "Visa inl\u00e4gg", "view_items": "Visa inl\u00e4gg", "search_items": "S\u00f6k inl\u00e4gg", "not_found": "Inga inl\u00e4gg hittades.", "not_found_in_trash": "Inga inl\u00e4gg hittades i papperskorgen.", "parent_item_colon": null, "all_items": "Alla inl\u00e4gg", "archives": "Inl\u00e4ggsarkiv", "attributes": "Inl\u00e4ggsattribut", "insert_into_item": "Infoga i inneh\u00e5ll", "uploaded_to_this_item": "Uppladdat till detta inl\u00e4gg", "featured_image": "Utvald bild", "set_featured_image": "Ange utvald bild", "remove_featured_image": "Ta bort utvald bild", "use_featured_image": "Anv\u00e4nd som utvald bild", "filter_items_list": "Filtrera inl\u00e4ggslista", "filter_by_date": "Filtrera efter datum", "items_list_navigation": "Navigation f\u00f6r inl\u00e4ggslista", "items_list": "Inl\u00e4ggslista", "item_published": "Inl\u00e4gget har publicerats.", "item_published_privately": "Inl\u00e4gget har publicerats privat.", "item_reverted_to_draft": "Inl\u00e4gget har \u00e5terst\u00e4llts till utkastet.", "item_scheduled": "Inl\u00e4gget har schemalagts.", "item_updated": "Inl\u00e4gget har uppdaterats.", "item_link": "Inl\u00e4ggsl\u00e4nk", "item_link_description": "En l\u00e4nk till ett inl\u00e4gg.", "menu_name": "Inl\u00e4gg", "name_admin_bar": "Inl\u00e4gg" }, "description": "", "public": true, "hierarchical": false, "exclude_from_search": false, "publicly_queryable": true, "show_ui": true, "show_in_menu": true, "show_in_nav_menus": true, "show_in_admin_bar": true, "menu_position": 5, "menu_icon": "dashicons-admin-post", "capability_type": "post", "map_meta_cap": true, "register_meta_box_cb": null, "taxonomies": [], "has_archive": false, "query_var": false, "can_export": true, "delete_with_user": true, "template": [], "template_lock": false, "_builtin": true, "_edit_link": "post.php?post=%d", "cap": { "edit_post": "edit_post", "read_post": "read_post", "delete_post": "delete_post", "edit_posts": "edit_posts", "edit_others_posts": "edit_others_posts", "delete_posts": "delete_posts", "publish_posts": "publish_posts", "read_private_posts": "read_private_posts", "read": "read", "delete_private_posts": "delete_private_posts", "delete_published_posts": "delete_published_posts", "delete_others_posts": "delete_others_posts", "edit_private_posts": "edit_private_posts", "edit_published_posts": "edit_published_posts", "create_posts": "edit_posts", "set_posts_status": "set_posts_status" }, "rewrite": false, "show_in_rest": true, "rest_base": "posts", "rest_namespace": "wp\/v2", "rest_controller_class": "WP_REST_Posts_Controller", "rest_controller": null }, "excerpt": false }
""
{ "video": { "kategoripanel": true, "senaste": true }, "default_post_image": { "ID": 10202, "id": 10202, "title": "pv-placeholder", "filename": "pv-placeholder.jpg", "filesize": 47120, "url": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "link": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/pv-placeholder\/", "alt": "", "author": "2003", "description": "", "caption": "", "name": "pv-placeholder", "status": "inherit", "uploaded_to": 0, "date": "2022-02-08 13:12:58", "modified": "2022-02-08 13:12:58", "menu_order": 0, "mime_type": "image\/jpeg", "type": "image", "subtype": "jpeg", "icon": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-includes\/images\/media\/default.png", "width": 1200, "height": 630, "sizes": { "thumbnail": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-400x400.jpg", "thumbnail-width": 400, "thumbnail-height": 400, "medium": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-800x420.jpg", "medium-width": 800, "medium-height": 420, "medium_large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-768x403.jpg", "medium_large-width": 768, "medium_large-height": 403, "large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "large-width": 1200, "large-height": 630, "1536x1536": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "1536x1536-width": 1200, "1536x1536-height": 630, "2048x2048": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "2048x2048-width": 1200, "2048x2048-height": 630 } }, "featured_blogs": [ { "data": { "ID": "2084", "user_login": "maria.ripemo@hotmail.com", "user_pass": "$P$B6UIsoNBjQkKAzy37xFmT34NFCipRO.", "user_nicename": "maria-ripemo", "user_email": "maria.ripemo@hotmail.com", "user_url": "", "user_registered": "2019-09-09 20:24:43", "user_activation_key": "", "user_status": "0", "display_name": "maria.ripemo@hotmail.com" }, "ID": 2084, "caps": { "blogger": true }, "cap_key": "wp_capabilities", "roles": [ "blogger" ], "allcaps": { "create_posts": true, "level_0": true, "read": true, "edit_media": true, "upload_files": true, "edit_blogs": true, "publish_blogs": true, "edit_published_blogs": true, "edit_private_blogs": true, "edit_events": true, "publish_events": true, "edit_published_events": true, "edit_private_events": true, "assign_verksamheters": true, "assign_amnens": true, "assign_temas": true, "assign_kommuners": true, "blogger": true }, "filter": null }, { "data": { "ID": "2017", "user_login": "snms00", "user_pass": "$P$BCWtvQfGKEfgojIZfjAU6BJ0FZ9UUL1", "user_nicename": "elevhalsan-pa-norrstrandsskolan-4-6", "user_email": "magnus.sjodin@karlstad.se", "user_url": "", "user_registered": "2013-11-06 10:35:50", "user_activation_key": "", "user_status": "0", "display_name": "snms00" }, "ID": 2017, "caps": { "blogger": true }, "cap_key": "wp_capabilities", "roles": [ "blogger" ], "allcaps": { "create_posts": true, "level_0": true, "read": true, "edit_media": true, "upload_files": true, "edit_blogs": true, "publish_blogs": true, "edit_published_blogs": true, "edit_private_blogs": true, "edit_events": true, "publish_events": true, "edit_published_events": true, "edit_private_events": true, "assign_verksamheters": true, "assign_amnens": true, "assign_temas": true, "assign_kommuners": true, "blogger": true }, "filter": null }, { "data": { "ID": "2054", "user_login": "SOL i V\u00e4rmland", "user_pass": "$P$B9sEAS7872fGIqXBYRSeC6DdjVY61q1", "user_nicename": "sol-i-varmland", "user_email": "marleneandersson7@icloud.com", "user_url": "", "user_registered": "2016-06-02 11:41:04", "user_activation_key": "", "user_status": "0", "display_name": "SOL i V\u00e4rmland" }, "ID": 2054, "caps": { "blogger": true }, "cap_key": "wp_capabilities", "roles": [ "blogger" ], "allcaps": { "create_posts": true, "level_0": true, "read": true, "edit_media": true, "upload_files": true, "edit_blogs": true, "publish_blogs": true, "edit_published_blogs": true, "edit_private_blogs": true, "edit_events": true, "publish_events": true, "edit_published_events": true, "edit_private_events": true, "assign_verksamheters": true, "assign_amnens": true, "assign_temas": true, "assign_kommuners": true, "blogger": true }, "filter": null } ], "featured_events": [ 10398, 9025, 10791 ], "wordlists": [ { "title": "Hem- och konsumentkunskap", "int_name": "hemochkonsumentkunskap", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1rFDx9yveliwcrqUGUGzKhEhPLvHVS78N13tcEtzq7PY\/edit?usp=sharing", "description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Hem- och konsumentkunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d. Listan \u00e4r uppdelad i fyra avdelningar: Mat och m\u00e5ltider, h\u00e4lsa, konsumtion och ekonomi, milj\u00f6 och livsstil.", "information": "Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,E,Q", "published": true }, { "title": "Idrott och h\u00e4lsa", "int_name": "idrott_och_halsa", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1XLC275nQftpUryo7_R05mEO_F2067LMQ5IroCRBTP4I\/edit?usp=sharing", "description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Idrott och h\u00e4lsa, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.", "information": "
Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,F,O", "published": true }, { "title": "Allm\u00e4nna skolord", "int_name": "allmannaskolord", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1ErZinP9crYwK6z-p7WI379bmn7v369FAsZ0G3mMyQnY\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med ord som anv\u00e4nds i skolan och inte h\u00f6r till ett speciellt \u00e4mne, p\u00e5 olika spr\u00e5k. Ord som till exempel analysera, rast och schema.", "information": "", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "F", "published": true }, { "title": "Vardagsord", "int_name": "konversation", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/18WlLnaT1zNI54EDvNE2zg0WUzzoVtHgsHuJdIusnbuc\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med vardagliga ord och fraser f\u00f6r konversation. Till exempel hej, god morgon, ett, tv\u00e5, tre, frukost, gr\u00f6n, r\u00f6d och katt :)", "information": "
Stort tack till Refugee Phrasebook, som bidragit med ord och \u00f6vers\u00e4ttningar i den h\u00e4r listan.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,G", "published": true }, { "title": "SYV Studie- och yrkesv\u00e4gledning", "int_name": "syv", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1YIeQD6DE9KaXwyCQ_vKZkSsiYP72meBDtb65fCa02p4\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med begrepp som anv\u00e4nds inom studie- och yrkesv\u00e4gledning, framf\u00f6rallt p\u00e5 h\u00f6gstadiet.", "information": "", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,G", "published": true }, { "title": "Religionskunskap", "int_name": "religionskunskap", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1Y7ISXd4KYtLxJZ_7J5_XyofIeo10Pn5LBdeTtzDjI-Q\/edit?usp=sharing", "description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet religionskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.", "information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,E", "published": true }, { "title": "F\u00f6rskoleord", "int_name": "forskoleord", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/11i-iMec6l5QDJdZDp3EtLLOQ-VBYYvBSUlrN-qJ6mbs\/edit?usp=sharing", "description": "Ord som anv\u00e4nds p\u00e5 f\u00f6rskolan och vad de heter p\u00e5 olika spr\u00e5k. Orden \u00e4r skrivna med det svenska alfabetet f\u00f6r att de ska vara l\u00e4ttare att uttala. De \u00e4r grupperade efter olika l\u00e4rmilj\u00f6er, till exempel atelj\u00e9, matbordet, hallen. Klicka och v\u00e4lj vilka spr\u00e5k du vill visa i listan. Bilder och ritade tecken g\u00e5r ocks\u00e5 att visa.", "information": "
Stort tack till Malin Brink p\u00e5 Dirigentens f\u00f6rskola i Karlstad som sammanst\u00e4llt orden och samlat in \u00f6vers\u00e4ttningar fr\u00e5n v\u00e5rdnadshavare. Ritade Tecken \u00a9 Specialpedagogiska skolmyndigheten. Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,T,U", "published": true }, { "title": "Samh\u00e4llskunskap", "int_name": "samhallskunskap", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1whE8jaGoXx6yAcsC5pBKCRKq2nOlhia5LCT7-LAdmW8\/edit?usp=sharing", "description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet samh\u00e4llskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.", "information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,F", "published": true }, { "title": "Fysik", "int_name": "fysik", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1hJZI_5MTg6FCU1yspRyiihCpIPfH7prlVvGnkqvY-R0\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med viktiga begrepp inom fysik, p\u00e5 olika spr\u00e5k.", "information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av NO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,F", "published": true }, { "title": "Sex och samlevnad", "int_name": "sexochsamlevnad", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1j-cKDrMEmvMqnDMpI85DPVan0EPPAJGgHpp-xzhl9Yc\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med begrepp inom sex och samlevnad p\u00e5 flera olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.", "information": "