Här kan du läsa alla artiklar som är publicerade på den här webbplatsen.
Andreas Borg undervisar i matematik och fysik på Sundsta-Älvkullegymnasiet i Karlstad. Men han är också licentiand i pedagogiskt arbete.
– Under åren som yrkesverksam lärare har jag många gånger funderat och ställt mig frågor kring min egen undervisning. Möjligheten att forska innebär en chans att fördjupa sig och förhoppningsvis få några svar. Dessutom hade jag glömt bort hur kul det var att själv sitta i skolbänken.
När Andreas Borg läste om Forskarskolan för undervisningens digitalisering, FUNDIG, så väckte det idéer och en nyfikenhet. Innan dess hade han egentligen aldrig haft några tankar om att börja forska. Men nu skickade han in en ansökan och blev antagen.
– Jag insåg ganska snart att jag hade en väldigt otydlig bild av vad det innebar att forska och det tog mig ett tag att förstå hur forskningsprocessen och forskarvärlden fungerar. Skillnaden gentemot att vara lärare handlar framförallt om långsiktigheten i forskningen. I min forskning så har jag ett tydligt mål som ligger flera år fram i tiden och delmål på vägen. I rollen som lärare så handlar det istället om att möta eleverna här och nu, även om det givetvis också finns långsiktiga mål i skolverksamheten.
Sedan hösten 2018 ingår programmering som ett moment i flera matematikkurser på gymnasiet. Denna förändring innebär nya krav på både lärare och elever och är bakgrunden till Andreas Borgs forskning.
– Eftersom programmeringens intåg i styrdokument och dess koppling till matematiken har väckt många frågor och funderingar bland oss lärare så känns min forskning väldigt aktuell och behövd. Jag hoppas att min forskning kan täppa igen en kunskapslucka kring programmeringens potentiella roll i matematikundervisningen och därmed ligga till grund för ytterligare forskning. Mitt mål är också att min forskning ska vara så konkret och praktiknära så att resultaten kan appliceras i mitt eget klassrum. Förhoppningsvis kan min forskning belysa de svårigheter, men också de möjligheter, som programmering i matematikundervisningen innebär. En del av mitt uppdrag som forskare är ju också att sprida mina resultat till både skol- och forskningsvärlden.
Andreas Borg tycker att det fungerar bra att ha två olika arbetsplatser. Men det är viktigt att man prioriterar och säger nej då tiden inte räcker till.
– I början var det jobbigt, men jag har lärt mig. Det är viktigt att man får stöd från sin skola och sin närmaste chef vilket har fungerat jättebra för min egen del. Det är en stor fördel att ha kvar en fot i skolverksamheten. Just den dagliga kontakten med elever och kollegor är ju anledningen till att läraryrket är så givande. Men att forska är också givande. Jag är glad att jag tog steget och vågade testa något nytt.
Här kan du läsa mer om Andreas Borg och hans forskning.
Läs fler artiklar i vår serie om skolforskare på Karlstads universitet.
{ "ImageClass": "Timber\\Image", "PostClass": "Timber\\Post", "TermClass": "Timber\\Term", "object_type": "post", "custom": { "_thumbnail_id": "5867", "_fgd2wp_old_node_id": "2482", "teaser_image": "5867", "_teaser_image": "field_61d462ae9eafd", "featured_teaser": "0", "_featured_teaser": "field_61d462aecfe1f", "collection-teaser_main_0_teaser_main": "5859", "collection-teaser_main": "2", "_collection-teaser_main": "field_61d462aeaaf7f", "collection-teaser_main_1_teaser_main": "5859", "_edit_lock": "1644336676:2003", "_edit_last": "2003", "video": "", "_video": "field_61d462aec3af7", "related_title": "", "_related_title": "field_61d462aedf3fd", "collection-audio": "", "_collection-audio": "field_61d462af2b28c", "collection-audio_link": "", "_collection-audio_link": "field_61d462af49331", "_collection-teaser_main_0_teaser_main": "field_61d462aeb766e", "_collection-teaser_main_1_teaser_main": "field_61d462aeb766e", "collection-teaser_right": "", "_collection-teaser_right": "field_61d462aef3834" }, "id": 5866, "ID": 5866, "post_author": "2083", "post_content": "Andreas Borg undervisar i matematik och fysik p\u00e5 Sundsta-\u00c4lvkullegymnasiet i Karlstad. Men han \u00e4r ocks\u00e5 licentiand i pedagogiskt arbete.<\/strong><\/p>\n
\u2013 Under \u00e5ren som yrkesverksam l\u00e4rare har jag m\u00e5nga g\u00e5nger funderat och st\u00e4llt mig fr\u00e5gor kring min egen undervisning. M\u00f6jligheten att forska inneb\u00e4r en chans att f\u00f6rdjupa sig och f\u00f6rhoppningsvis f\u00e5 n\u00e5gra svar. Dessutom hade jag gl\u00f6mt bort hur kul det var att sj\u00e4lv sitta i skolb\u00e4nken.<\/strong><\/p>\n
<\/p>\n
N\u00e4r Andreas Borg l\u00e4ste om Forskarskolan f\u00f6r undervisningens digitalisering, FUNDIG, s\u00e5 v\u00e4ckte det id\u00e9er och en nyfikenhet. Innan dess hade han egentligen aldrig haft n\u00e5gra tankar om att b\u00f6rja forska. Men nu skickade han in en ans\u00f6kan och blev antagen.<\/p>\n
\u2013 Jag ins\u00e5g ganska snart att jag hade en v\u00e4ldigt otydlig bild av vad det innebar att forska och det tog mig ett tag att f\u00f6rst\u00e5 hur forskningsprocessen och forskarv\u00e4rlden fungerar. Skillnaden gentemot att vara l\u00e4rare handlar framf\u00f6rallt om l\u00e5ngsiktigheten i forskningen. I min forskning s\u00e5 har jag ett tydligt m\u00e5l som ligger flera \u00e5r fram i tiden och delm\u00e5l p\u00e5 v\u00e4gen. I rollen som l\u00e4rare s\u00e5 handlar det ist\u00e4llet om att m\u00f6ta eleverna h\u00e4r och nu, \u00e4ven om det givetvis ocks\u00e5 finns l\u00e5ngsiktiga m\u00e5l i skolverksamheten.<\/p>\n
Aktuell, beh\u00f6vd och praktikn\u00e4ra forskning<\/h2>\n
Sedan h\u00f6sten 2018 ing\u00e5r programmering som ett moment i flera matematikkurser p\u00e5 gymnasiet. Denna f\u00f6r\u00e4ndring inneb\u00e4r nya krav p\u00e5 b\u00e5de l\u00e4rare och elever och \u00e4r bakgrunden till Andreas Borgs forskning.<\/p>\n
\u2013 Eftersom programmeringens int\u00e5g i styrdokument och dess koppling till matematiken har v\u00e4ckt m\u00e5nga fr\u00e5gor och funderingar bland oss l\u00e4rare s\u00e5 k\u00e4nns min forskning v\u00e4ldigt aktuell och beh\u00f6vd. Jag hoppas att min forskning kan t\u00e4ppa igen en kunskapslucka kring programmeringens potentiella roll i matematikundervisningen och d\u00e4rmed ligga till grund f\u00f6r ytterligare forskning. Mitt m\u00e5l \u00e4r ocks\u00e5 att min forskning ska vara s\u00e5 konkret och praktikn\u00e4ra s\u00e5 att resultaten kan appliceras i mitt eget klassrum. F\u00f6rhoppningsvis kan min forskning belysa de sv\u00e5righeter, men ocks\u00e5 de m\u00f6jligheter, som programmering i matematikundervisningen inneb\u00e4r. En del av mitt uppdrag som forskare \u00e4r ju ocks\u00e5 att sprida mina resultat till b\u00e5de skol- och forskningsv\u00e4rlden.<\/p>\n
Tv\u00e5 givande arbeten som g\u00e5r att kombinera<\/h2>\n
Andreas Borg tycker att det fungerar bra att ha tv\u00e5 olika arbetsplatser. Men det \u00e4r viktigt att man prioriterar och s\u00e4ger nej d\u00e5 tiden inte r\u00e4cker till.<\/p>\n
\u2013 I b\u00f6rjan var det jobbigt, men jag har l\u00e4rt mig. Det \u00e4r viktigt att man f\u00e5r st\u00f6d fr\u00e5n sin skola och sin n\u00e4rmaste chef vilket har fungerat j\u00e4ttebra f\u00f6r min egen del. Det \u00e4r en stor f\u00f6rdel att ha kvar en fot i skolverksamheten. Just den dagliga kontakten med elever och kollegor \u00e4r ju anledningen till att l\u00e4raryrket \u00e4r s\u00e5 givande. Men att forska \u00e4r ocks\u00e5 givande. Jag \u00e4r glad att jag tog steget och v\u00e5gade testa n\u00e5got nytt.<\/p>\n
H\u00e4r kan du l\u00e4sa mer om Andreas Borg och hans forskning.<\/a><\/p>\n\n\n
Tidigare m\u00e5nadens forskare<\/h2>\n\n\n\n
L\u00e4s fler artiklar i v\u00e5r serie om skolforskare p\u00e5 Karlstads universitet.<\/a><\/a><\/p>\n", "post_date": "2019-10-07 06:23:48", "post_excerpt": "", "post_parent": 0, "post_status": "publish", "post_title": "M\u00e5nadens forskare \u2013 Andreas Borg", "post_type": "post", "slug": "manadens-forskare-andreas-borg", "_thumbnail_id": "5867", "_fgd2wp_old_node_id": "2482", "teaser_image": "5867", "_teaser_image": "field_61d462ae9eafd", "featured_teaser": "0", "_featured_teaser": "field_61d462aecfe1f", "collection-teaser_main_0_teaser_main": "5859", "collection-teaser_main": "2", "_collection-teaser_main": "field_61d462aeaaf7f", "collection-teaser_main_1_teaser_main": "5859", "_edit_lock": "1644336676:2003", "_edit_last": "2003", "_video": "field_61d462aec3af7", "related_title": "", "_related_title": "field_61d462aedf3fd", "collection-audio": "", "_collection-audio": "field_61d462af2b28c", "collection-audio_link": "", "_collection-audio_link": "field_61d462af49331", "_collection-teaser_main_0_teaser_main": "field_61d462aeb766e", "_collection-teaser_main_1_teaser_main": "field_61d462aeb766e", "collection-teaser_right": "", "_collection-teaser_right": "field_61d462aef3834", "post_date_gmt": "2019-10-07 06:23:48", "comment_status": "open", "ping_status": "open", "post_password": "", "post_name": "manadens-forskare-andreas-borg", "to_ping": "", "pinged": "", "post_modified": "2022-02-08 16:11:16", "post_modified_gmt": "2022-02-08 16:11:16", "post_content_filtered": "", "guid": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/201910\/manadens-forskare-andreas-borg\/", "menu_order": 0, "post_mime_type": "", "comment_count": "0", "filter": "raw", "status": "publish", "type": { "slug": "post", "name": "post", "label": "Inl\u00e4gg", "labels": { "name": "Inl\u00e4gg", "singular_name": "Inl\u00e4gg", "add_new": "Skapa nytt", "add_new_item": "Skapa nytt inl\u00e4gg", "edit_item": "Redigera inl\u00e4gg", "new_item": "Nytt inl\u00e4gg", "view_item": "Visa inl\u00e4gg", "view_items": "Visa inl\u00e4gg", "search_items": "S\u00f6k inl\u00e4gg", "not_found": "Inga inl\u00e4gg hittades.", "not_found_in_trash": "Inga inl\u00e4gg hittades i papperskorgen.", "parent_item_colon": null, "all_items": "Alla inl\u00e4gg", "archives": "Inl\u00e4ggsarkiv", "attributes": "Inl\u00e4ggsattribut", "insert_into_item": "Infoga i inneh\u00e5ll", "uploaded_to_this_item": "Uppladdat till detta inl\u00e4gg", "featured_image": "Utvald bild", "set_featured_image": "Ange utvald bild", "remove_featured_image": "Ta bort utvald bild", "use_featured_image": "Anv\u00e4nd som utvald bild", "filter_items_list": "Filtrera inl\u00e4ggslista", "filter_by_date": "Filtrera efter datum", "items_list_navigation": "Navigation f\u00f6r inl\u00e4ggslista", "items_list": "Inl\u00e4ggslista", "item_published": "Inl\u00e4gget har publicerats.", "item_published_privately": "Inl\u00e4gget har publicerats privat.", "item_reverted_to_draft": "Inl\u00e4gget har \u00e5terst\u00e4llts till utkastet.", "item_scheduled": "Inl\u00e4gget har schemalagts.", "item_updated": "Inl\u00e4gget har uppdaterats.", "item_link": "Inl\u00e4ggsl\u00e4nk", "item_link_description": "En l\u00e4nk till ett inl\u00e4gg.", "menu_name": "Inl\u00e4gg", "name_admin_bar": "Inl\u00e4gg" }, "description": "", "public": true, "hierarchical": false, "exclude_from_search": false, "publicly_queryable": true, "show_ui": true, "show_in_menu": true, "show_in_nav_menus": true, "show_in_admin_bar": true, "menu_position": 5, "menu_icon": "dashicons-admin-post", "capability_type": "post", "map_meta_cap": true, "register_meta_box_cb": null, "taxonomies": [], "has_archive": false, "query_var": false, "can_export": true, "delete_with_user": true, "template": [], "template_lock": false, "_builtin": true, "_edit_link": "post.php?post=%d", "cap": { "edit_post": "edit_post", "read_post": "read_post", "delete_post": "delete_post", "edit_posts": "edit_posts", "edit_others_posts": "edit_others_posts", "delete_posts": "delete_posts", "publish_posts": "publish_posts", "read_private_posts": "read_private_posts", "read": "read", "delete_private_posts": "delete_private_posts", "delete_published_posts": "delete_published_posts", "delete_others_posts": "delete_others_posts", "edit_private_posts": "edit_private_posts", "edit_published_posts": "edit_published_posts", "create_posts": "edit_posts", "set_posts_status": "set_posts_status" }, "rewrite": false, "show_in_rest": true, "rest_base": "posts", "rest_namespace": "wp\/v2", "rest_controller_class": "WP_REST_Posts_Controller", "rest_controller": null }, "excerpt": false }
""
{ "video": { "kategoripanel": true, "senaste": true }, "default_post_image": { "ID": 10202, "id": 10202, "title": "pv-placeholder", "filename": "pv-placeholder.jpg", "filesize": 47120, "url": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "link": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/pv-placeholder\/", "alt": "", "author": "2003", "description": "", "caption": "", "name": "pv-placeholder", "status": "inherit", "uploaded_to": 0, "date": "2022-02-08 13:12:58", "modified": "2022-02-08 13:12:58", "menu_order": 0, "mime_type": "image\/jpeg", "type": "image", "subtype": "jpeg", "icon": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-includes\/images\/media\/default.png", "width": 1200, "height": 630, "sizes": { "thumbnail": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-400x400.jpg", "thumbnail-width": 400, "thumbnail-height": 400, "medium": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-800x420.jpg", "medium-width": 800, "medium-height": 420, "medium_large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-768x403.jpg", "medium_large-width": 768, "medium_large-height": 403, "large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "large-width": 1200, "large-height": 630, "1536x1536": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "1536x1536-width": 1200, "1536x1536-height": 630, "2048x2048": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "2048x2048-width": 1200, "2048x2048-height": 630 } }, "featured_blogs": [ { "data": { "ID": "2084", "user_login": "maria.ripemo@hotmail.com", "user_pass": "$P$B6UIsoNBjQkKAzy37xFmT34NFCipRO.", "user_nicename": "maria-ripemo", "user_email": "maria.ripemo@hotmail.com", "user_url": "", "user_registered": "2019-09-09 20:24:43", "user_activation_key": "", "user_status": "0", "display_name": "maria.ripemo@hotmail.com" }, "ID": 2084, "caps": { "blogger": true }, "cap_key": "wp_capabilities", "roles": [ "blogger" ], "allcaps": { "create_posts": true, "level_0": true, "read": true, "edit_media": true, "upload_files": true, "edit_blogs": true, "publish_blogs": true, "edit_published_blogs": true, "edit_private_blogs": true, "edit_events": true, "publish_events": true, "edit_published_events": true, "edit_private_events": true, "assign_verksamheters": true, "assign_amnens": true, "assign_temas": true, "assign_kommuners": true, "blogger": true }, "filter": null }, { "data": { "ID": "2017", "user_login": "snms00", "user_pass": "$P$BCWtvQfGKEfgojIZfjAU6BJ0FZ9UUL1", "user_nicename": "elevhalsan-pa-norrstrandsskolan-4-6", "user_email": "magnus.sjodin@karlstad.se", "user_url": "", "user_registered": "2013-11-06 10:35:50", "user_activation_key": "", "user_status": "0", "display_name": "snms00" }, "ID": 2017, "caps": { "blogger": true }, "cap_key": "wp_capabilities", "roles": [ "blogger" ], "allcaps": { "create_posts": true, "level_0": true, "read": true, "edit_media": true, "upload_files": true, "edit_blogs": true, "publish_blogs": true, "edit_published_blogs": true, "edit_private_blogs": true, "edit_events": true, "publish_events": true, "edit_published_events": true, "edit_private_events": true, "assign_verksamheters": true, "assign_amnens": true, "assign_temas": true, "assign_kommuners": true, "blogger": true }, "filter": null }, { "data": { "ID": "2054", "user_login": "SOL i V\u00e4rmland", "user_pass": "$P$B9sEAS7872fGIqXBYRSeC6DdjVY61q1", "user_nicename": "sol-i-varmland", "user_email": "marleneandersson7@icloud.com", "user_url": "", "user_registered": "2016-06-02 11:41:04", "user_activation_key": "", "user_status": "0", "display_name": "SOL i V\u00e4rmland" }, "ID": 2054, "caps": { "blogger": true }, "cap_key": "wp_capabilities", "roles": [ "blogger" ], "allcaps": { "create_posts": true, "level_0": true, "read": true, "edit_media": true, "upload_files": true, "edit_blogs": true, "publish_blogs": true, "edit_published_blogs": true, "edit_private_blogs": true, "edit_events": true, "publish_events": true, "edit_published_events": true, "edit_private_events": true, "assign_verksamheters": true, "assign_amnens": true, "assign_temas": true, "assign_kommuners": true, "blogger": true }, "filter": null } ], "featured_events": [ 10783, 10819, 10398 ], "wordlists": [ { "title": "Hem- och konsumentkunskap", "int_name": "hemochkonsumentkunskap", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1rFDx9yveliwcrqUGUGzKhEhPLvHVS78N13tcEtzq7PY\/edit?usp=sharing", "description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Hem- och konsumentkunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d. Listan \u00e4r uppdelad i fyra avdelningar: Mat och m\u00e5ltider, h\u00e4lsa, konsumtion och ekonomi, milj\u00f6 och livsstil.", "information": "Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,E,Q", "published": true }, { "title": "Idrott och h\u00e4lsa", "int_name": "idrott_och_halsa", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1XLC275nQftpUryo7_R05mEO_F2067LMQ5IroCRBTP4I\/edit?usp=sharing", "description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Idrott och h\u00e4lsa, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.", "information": "
Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,F,O", "published": true }, { "title": "Allm\u00e4nna skolord", "int_name": "allmannaskolord", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1ErZinP9crYwK6z-p7WI379bmn7v369FAsZ0G3mMyQnY\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med ord som anv\u00e4nds i skolan och inte h\u00f6r till ett speciellt \u00e4mne, p\u00e5 olika spr\u00e5k. Ord som till exempel analysera, rast och schema.", "information": "", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "F", "published": true }, { "title": "Vardagsord", "int_name": "konversation", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/18WlLnaT1zNI54EDvNE2zg0WUzzoVtHgsHuJdIusnbuc\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med vardagliga ord och fraser f\u00f6r konversation. Till exempel hej, god morgon, ett, tv\u00e5, tre, frukost, gr\u00f6n, r\u00f6d och katt :)", "information": "
Stort tack till Refugee Phrasebook, som bidragit med ord och \u00f6vers\u00e4ttningar i den h\u00e4r listan.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,G", "published": true }, { "title": "SYV Studie- och yrkesv\u00e4gledning", "int_name": "syv", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1YIeQD6DE9KaXwyCQ_vKZkSsiYP72meBDtb65fCa02p4\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med begrepp som anv\u00e4nds inom studie- och yrkesv\u00e4gledning, framf\u00f6rallt p\u00e5 h\u00f6gstadiet.", "information": "", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,G", "published": true }, { "title": "Religionskunskap", "int_name": "religionskunskap", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1Y7ISXd4KYtLxJZ_7J5_XyofIeo10Pn5LBdeTtzDjI-Q\/edit?usp=sharing", "description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet religionskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.", "information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,E", "published": true }, { "title": "F\u00f6rskoleord", "int_name": "forskoleord", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/11i-iMec6l5QDJdZDp3EtLLOQ-VBYYvBSUlrN-qJ6mbs\/edit?usp=sharing", "description": "Ord som anv\u00e4nds p\u00e5 f\u00f6rskolan och vad de heter p\u00e5 olika spr\u00e5k. Orden \u00e4r skrivna med det svenska alfabetet f\u00f6r att de ska vara l\u00e4ttare att uttala. De \u00e4r grupperade efter olika l\u00e4rmilj\u00f6er, till exempel atelj\u00e9, matbordet, hallen. Klicka och v\u00e4lj vilka spr\u00e5k du vill visa i listan. Bilder och ritade tecken g\u00e5r ocks\u00e5 att visa.", "information": "
Stort tack till Malin Brink p\u00e5 Dirigentens f\u00f6rskola i Karlstad som sammanst\u00e4llt orden och samlat in \u00f6vers\u00e4ttningar fr\u00e5n v\u00e5rdnadshavare. Ritade Tecken \u00a9 Specialpedagogiska skolmyndigheten. Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,T,U", "published": true }, { "title": "Samh\u00e4llskunskap", "int_name": "samhallskunskap", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1whE8jaGoXx6yAcsC5pBKCRKq2nOlhia5LCT7-LAdmW8\/edit?usp=sharing", "description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet samh\u00e4llskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.", "information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,F", "published": true }, { "title": "Fysik", "int_name": "fysik", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1hJZI_5MTg6FCU1yspRyiihCpIPfH7prlVvGnkqvY-R0\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med viktiga begrepp inom fysik, p\u00e5 olika spr\u00e5k.", "information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av NO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,F", "published": true }, { "title": "Sex och samlevnad", "int_name": "sexochsamlevnad", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1j-cKDrMEmvMqnDMpI85DPVan0EPPAJGgHpp-xzhl9Yc\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med begrepp inom sex och samlevnad p\u00e5 flera olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.", "information": "