Här kan du läsa alla artiklar som är publicerade på den här webbplatsen.
De skolor som har organiserad tid för lärare att samarbeta kring planering och efterarbete av lektioner har nöjdare lärarna. De är mer positiva till sin arbetsmiljö och sina möjligheter till planering och efterarbete. Och det är så majoriteten av lärare föredrar att planera undervisningen – tillsammans i arbetslaget eller med ämneskollegor, istället för att planera själv.
Det framgår i en enkätstudie som fyra forskare vid Karlstads universitet genomfört med 2200 lärare på grundskolan och gymnasiet i Sverige.
Tyvärr uppger de flesta lärare att de inte har organiserad tid för samarbete med kollegorna kring planering och efterarbete av lektioner. Drygt hälften av lärarna uppger att de aldrig eller sällan samarbetar runt planering av lektioner och när det gäller efterarbete förekommer det ännu mindre.
För övrigt visar studien, i likhet med andra studier, att flertalet lärare uppger att de arbetar med planering utanför arbetstid (det vill säga utanför förtroendearbetstiden). Ungefär hälften av lärarna menar att de inte kan utgå från att de har tillgång till en arbetsplats där de kan planera ostört under arbetstid.
Studien undersöker också hur digitaliseringen påverkar planering och efterarbete av lektioner. Här är lärarkåren tudelad, i låg- och höganvändare. Den ena gruppen uppger att de använder skolans digitala lärplattform ofta för att dela material och lektionsplaneringar med kollegor och den andra gruppen sällan eller aldrig använder digitala plattformar. Minst vanligt är det att den digitala lärplattformen används för att analysera sambandet mellan elevers resultat och genomförd undervisning.
Nästan samtliga lärare använder webben för att söka material till sina lektioner, från Skolverket, lektion.se, Utbildningsradion och andra källor. Sociala medier är mer av en vattendelare. Hälften av lärarkåren använder sociala medier flitigt för att utveckla sin undervisning, som till exempel facebookgrupper, medan den andra hälften inte gör det.
En stor andel av lärarna uttrycker intresse av att delta i forskningsprojekt och att ta ansvar för skolans utveckling. Det finns ett stort intresse för ämnesdidaktisk fortbildning och att delta i kontinuerligt utvecklingsarbete. De flesta lärare uppger att de aktivt söker och tar del av forskning och att den största utmaningen med att använda forskningen för utveckling av undervisningen är brist på tid, inte att forskningen är svår att ta till sig.
Lärares planering och efterarbete av lektioner – Infrastrukturer för kollegialt samarbete och forskningssamverkan
Av forskarna Kenneth Nordgren, Martin Kristiansson, Yvonne Liljekvist & Daniel Bergh, Karlstads universitet
Studien genomfördes med medel från ULF-projektet (Utbildning, Lärande, Forskning), som är ett regeringsuppdrag som samordnas av Karlstads universitet tillsammans med universiteten i Göteborg, Umeå och Uppsala. Uppdraget som pågår från 2017 till 2021 ska utveckla och pröva modeller för långsiktig samverkan mellan akademi och huvudmän inom skolväsendet gällande praktiknära forskning.
Den här studien syftar till att ge kunskaper om vilka förutsättningar som finns för lärare att delta i en forskningssamverkan som är integrerad i det dagliga lektionsarbetet, som stöd för planering av framtida samverkan inom ULF.
Professor Kenneth Nordgren, en av de forskare som ligger bakom rapporten Lärares planering och efterarbete av lektioner.
För mer läsning: Forskarna går vidare i sin analys i artikeln Collegial collaboration when planning and preparing lessons.
{ "ImageClass": "Timber\\Image", "PostClass": "Timber\\Post", "TermClass": "Timber\\Term", "object_type": "post", "custom": { "_thumbnail_id": "5864", "_fgd2wp_old_node_id": "2471", "teaser_image": "5864", "_teaser_image": "field_61d462bc64616", "featured_teaser": "0", "_featured_teaser": "field_61d462b2e583c", "_edit_lock": "1646315322:2003", "_edit_last": "2003", "video": "", "_video": "field_61d462aec3af7", "collection-audio": "", "_collection-audio": "field_61d462af2b28c", "collection-audio_link": "", "_collection-audio_link": "field_61d462af49331" }, "id": 5863, "ID": 5863, "post_author": "2003", "post_content": "\n\nDe skolor som har organiserad tid f\u00f6r l\u00e4rare att samarbeta kring planering och efterarbete av lektioner har n\u00f6jdare l\u00e4rarna. De \u00e4r mer positiva till sin arbetsmilj\u00f6 och sina m\u00f6jligheter till planering och efterarbete. Och det \u00e4r s\u00e5 majoriteten av l\u00e4rare f\u00f6redrar att planera undervisningen \u2013 tillsammans i arbetslaget eller med \u00e4mneskollegor, ist\u00e4llet f\u00f6r att planera sj\u00e4lv.\n\nDet framg\u00e5r i en enk\u00e4tstudie som fyra forskare vid Karlstads universitet genomf\u00f6rt med 2200 l\u00e4rare p\u00e5 grundskolan och gymnasiet i Sverige.\n\nTyv\u00e4rr uppger de flesta l\u00e4rare att de inte har organiserad tid f\u00f6r samarbete med kollegorna kring planering och efterarbete av lektioner. Drygt h\u00e4lften av l\u00e4rarna uppger att de aldrig eller s\u00e4llan samarbetar runt planering av lektioner och n\u00e4r det g\u00e4ller efterarbete f\u00f6rekommer det \u00e4nnu mindre.\n
Planering utanf\u00f6r arbetstid<\/h2>\nF\u00f6r \u00f6vrigt visar studien, i likhet med andra studier, att flertalet l\u00e4rare uppger att de arbetar med planering utanf\u00f6r arbetstid (det vill s\u00e4ga utanf\u00f6r f\u00f6rtroendearbetstiden). Ungef\u00e4r h\u00e4lften av l\u00e4rarna menar att de inte kan utg\u00e5 fr\u00e5n att de har tillg\u00e5ng till en arbetsplats d\u00e4r de kan planera ost\u00f6rt under arbetstid.\n\nStudien unders\u00f6ker ocks\u00e5 hur digitaliseringen p\u00e5verkar planering och efterarbete av lektioner. H\u00e4r \u00e4r l\u00e4rark\u00e5ren tudelad, i l\u00e5g- och h\u00f6ganv\u00e4ndare. Den ena gruppen uppger att de anv\u00e4nder skolans digitala l\u00e4rplattform ofta f\u00f6r att dela material och lektionsplaneringar med kollegor och den andra gruppen s\u00e4llan eller aldrig anv\u00e4nder digitala plattformar. Minst vanligt \u00e4r det att den digitala l\u00e4rplattformen anv\u00e4nds f\u00f6r att analysera sambandet mellan elevers resultat och genomf\u00f6rd undervisning.\n
L\u00e4rare anv\u00e4nder webben<\/h2>\nN\u00e4stan samtliga l\u00e4rare anv\u00e4nder webben f\u00f6r att s\u00f6ka material till sina lektioner, fr\u00e5n Skolverket, lektion.se, Utbildningsradion och andra k\u00e4llor. Sociala medier \u00e4r mer av en vattendelare. H\u00e4lften av l\u00e4rark\u00e5ren anv\u00e4nder sociala medier flitigt f\u00f6r att utveckla sin undervisning, som till exempel facebookgrupper, medan den andra h\u00e4lften inte g\u00f6r det.\n\nEn stor andel av l\u00e4rarna uttrycker intresse av att delta i forskningsprojekt och att ta ansvar f\u00f6r skolans utveckling. Det finns ett stort intresse f\u00f6r \u00e4mnesdidaktisk fortbildning och att delta i kontinuerligt utvecklingsarbete. De flesta l\u00e4rare uppger att de aktivt s\u00f6ker och tar del av forskning och att den st\u00f6rsta utmaningen med att anv\u00e4nda forskningen f\u00f6r utveckling av undervisningen \u00e4r brist p\u00e5 tid, inte att forskningen \u00e4r sv\u00e5r att ta till sig.\n
L\u00e4s hela rapporten h\u00e4r:<\/h2>\nL\u00e4rares planering och efterarbete av lektioner \u2013 Infrastrukturer f\u00f6r kollegialt samarbete och forskningssamverkan\u2028<\/a>\nAv forskarna Kenneth Nordgren, Martin Kristiansson, Yvonne Liljekvist & Daniel Bergh, Karlstads universitet\n\nStudien genomf\u00f6rdes med medel fr\u00e5n ULF-projektet (Utbildning, L\u00e4rande, Forskning), som \u00e4r ett regeringsuppdrag som samordnas av Karlstads universitet tillsammans med universiteten i G\u00f6teborg, Ume\u00e5 och Uppsala. Uppdraget som p\u00e5g\u00e5r fr\u00e5n 2017 till 2021 ska utveckla och pr\u00f6va modeller f\u00f6r l\u00e5ngsiktig samverkan mellan akademi och huvudm\u00e4n inom skolv\u00e4sendet g\u00e4llande praktikn\u00e4ra forskning.\n\nDen h\u00e4r studien syftar till att ge kunskaper om vilka f\u00f6ruts\u00e4ttningar som finns f\u00f6r l\u00e4rare att delta i en forskningssamverkan som \u00e4r integrerad i det dagliga lektionsarbetet, som st\u00f6d f\u00f6r planering av framtida samverkan inom ULF.\n\n
\nProfessor Kenneth Nordgren, en av de forskare som ligger bakom rapporten L\u00e4rares planering och efterarbete av lektioner.<\/em>\n<\/em>\n\nF\u00f6r mer l\u00e4sning: Forskarna g\u00e5r vidare i sin analys i artikeln Collegial collaboration when planning and preparing lessons<\/a>.", "post_date": "2019-10-23 14:10:05", "post_excerpt": "", "post_parent": 0, "post_status": "publish", "post_title": "L\u00e4rare planerar helst tillsammans men f\u00e5 har m\u00f6jlighet till det", "post_type": "post", "slug": "larare-planerar-helst-tillsammans-men-fa-har-mojlighet-till-det", "_thumbnail_id": "5864", "_fgd2wp_old_node_id": "2471", "teaser_image": "5864", "_teaser_image": "field_61d462bc64616", "featured_teaser": "0", "_featured_teaser": "field_61d462b2e583c", "_edit_lock": "1646315322:2003", "_edit_last": "2003", "_video": "field_61d462aec3af7", "collection-audio": "", "_collection-audio": "field_61d462af2b28c", "collection-audio_link": "", "_collection-audio_link": "field_61d462af49331", "post_date_gmt": "2019-10-23 14:10:05", "comment_status": "open", "ping_status": "open", "post_password": "", "post_name": "larare-planerar-helst-tillsammans-men-fa-har-mojlighet-till-det", "to_ping": "", "pinged": "", "post_modified": "2022-03-03 13:48:42", "post_modified_gmt": "2022-03-03 13:48:42", "post_content_filtered": "", "guid": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/201910\/larare-planerar-helst-tillsammans-men-fa-har-mojlighet-till-det\/", "menu_order": 0, "post_mime_type": "", "comment_count": "0", "filter": "raw", "status": "publish", "type": { "slug": "post", "name": "post", "label": "Inl\u00e4gg", "labels": { "name": "Inl\u00e4gg", "singular_name": "Inl\u00e4gg", "add_new": "L\u00e4gg till nytt", "add_new_item": "L\u00e4gg till nytt inl\u00e4gg", "edit_item": "Redigera inl\u00e4gg", "new_item": "Nytt inl\u00e4gg", "view_item": "Visa inl\u00e4gg", "view_items": "Visa inl\u00e4gg", "search_items": "S\u00f6k inl\u00e4gg", "not_found": "Inga inl\u00e4gg hittades.", "not_found_in_trash": "Inga inl\u00e4gg hittades i papperskorgen.", "parent_item_colon": null, "all_items": "Alla inl\u00e4gg", "archives": "Inl\u00e4ggsarkiv", "attributes": "Inl\u00e4ggsattribut", "insert_into_item": "Infoga i inneh\u00e5ll", "uploaded_to_this_item": "Uppladdat till detta inl\u00e4gg", "featured_image": "Utvald bild", "set_featured_image": "Ange utvald bild", "remove_featured_image": "Ta bort utvald bild", "use_featured_image": "Anv\u00e4nd som utvald bild", "filter_items_list": "Filtrera inl\u00e4ggslista", "filter_by_date": "Filtrera efter datum", "items_list_navigation": "Navigation f\u00f6r inl\u00e4ggslista", "items_list": "Inl\u00e4ggslista", "item_published": "Inl\u00e4gget har publicerats.", "item_published_privately": "Inl\u00e4gget har publicerats privat.", "item_reverted_to_draft": "Inl\u00e4gget har \u00e5terst\u00e4llts till utkastet.", "item_scheduled": "Inl\u00e4gget har schemalagts.", "item_updated": "Inl\u00e4gget har uppdaterats.", "item_link": "Inl\u00e4ggsl\u00e4nk", "item_link_description": "En l\u00e4nk till ett inl\u00e4gg.", "menu_name": "Inl\u00e4gg", "name_admin_bar": "Inl\u00e4gg" }, "description": "", "public": true, "hierarchical": false, "exclude_from_search": false, "publicly_queryable": true, "show_ui": true, "show_in_menu": true, "show_in_nav_menus": true, "show_in_admin_bar": true, "menu_position": 5, "menu_icon": "dashicons-admin-post", "capability_type": "post", "map_meta_cap": true, "register_meta_box_cb": null, "taxonomies": [], "has_archive": false, "query_var": false, "can_export": true, "delete_with_user": true, "template": [], "template_lock": false, "_builtin": true, "_edit_link": "post.php?post=%d", "cap": { "edit_post": "edit_post", "read_post": "read_post", "delete_post": "delete_post", "edit_posts": "edit_posts", "edit_others_posts": "edit_others_posts", "delete_posts": "delete_posts", "publish_posts": "publish_posts", "read_private_posts": "read_private_posts", "read": "read", "delete_private_posts": "delete_private_posts", "delete_published_posts": "delete_published_posts", "delete_others_posts": "delete_others_posts", "edit_private_posts": "edit_private_posts", "edit_published_posts": "edit_published_posts", "create_posts": "edit_posts", "set_posts_status": "set_posts_status" }, "rewrite": false, "show_in_rest": true, "rest_base": "posts", "rest_namespace": "wp\/v2", "rest_controller_class": "WP_REST_Posts_Controller", "rest_controller": null }, "excerpt": false }
""
{ "video": { "kategoripanel": true, "senaste": true }, "default_post_image": { "ID": 10202, "id": 10202, "title": "pv-placeholder", "filename": "pv-placeholder.jpg", "filesize": 47120, "url": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "link": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/pv-placeholder\/", "alt": "", "author": "2003", "description": "", "caption": "", "name": "pv-placeholder", "status": "inherit", "uploaded_to": 0, "date": "2022-02-08 13:12:58", "modified": "2022-02-08 13:12:58", "menu_order": 0, "mime_type": "image\/jpeg", "type": "image", "subtype": "jpeg", "icon": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-includes\/images\/media\/default.png", "width": 1200, "height": 630, "sizes": { "thumbnail": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-400x400.jpg", "thumbnail-width": 400, "thumbnail-height": 400, "medium": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-800x420.jpg", "medium-width": 800, "medium-height": 420, "medium_large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-768x403.jpg", "medium_large-width": 768, "medium_large-height": 403, "large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "large-width": 1200, "large-height": 630, "1536x1536": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "1536x1536-width": 1200, "1536x1536-height": 630, "2048x2048": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "2048x2048-width": 1200, "2048x2048-height": 630 } }, "featured_blogs": [ { "data": { "ID": "2084", "user_login": "maria.ripemo@hotmail.com", "user_pass": "$P$B6UIsoNBjQkKAzy37xFmT34NFCipRO.", "user_nicename": "maria-ripemo", "user_email": "maria.ripemo@hotmail.com", "user_url": "", "user_registered": "2019-09-09 20:24:43", "user_activation_key": "", "user_status": "0", "display_name": "maria.ripemo@hotmail.com" }, "ID": 2084, "caps": { "blogger": true }, "cap_key": "wp_capabilities", "roles": [ "blogger" ], "allcaps": { "create_posts": true, "level_0": true, "read": true, "edit_media": true, "upload_files": true, "edit_blogs": true, "publish_blogs": true, "edit_published_blogs": true, "edit_private_blogs": true, "edit_events": true, "publish_events": true, "edit_published_events": true, "edit_private_events": true, "assign_verksamheters": true, "assign_amnens": true, "assign_temas": true, "assign_kommuners": true, "blogger": true }, "filter": null }, { "data": { "ID": "2044", "user_login": "Jennelie \u00d6rtendahl", "user_pass": "$P$BEtYKaAO1fiDpvJ68oGO561MIaUCwa\/", "user_nicename": "jennelie-ortendahl", "user_email": "ortendahljennelie@gmail.com", "user_url": "", "user_registered": "2015-08-19 13:27:19", "user_activation_key": "", "user_status": "0", "display_name": "Jennelie \u00d6rtendahl" }, "ID": 2044, "caps": { "blogger": true }, "cap_key": "wp_capabilities", "roles": [ "blogger" ], "allcaps": { "create_posts": true, "level_0": true, "read": true, "edit_media": true, "upload_files": true, "edit_blogs": true, "publish_blogs": true, "edit_published_blogs": true, "edit_private_blogs": true, "edit_events": true, "publish_events": true, "edit_published_events": true, "edit_private_events": true, "assign_verksamheters": true, "assign_amnens": true, "assign_temas": true, "assign_kommuners": true, "blogger": true }, "filter": null }, { "data": { "ID": "2054", "user_login": "SOL i V\u00e4rmland", "user_pass": "$P$B9sEAS7872fGIqXBYRSeC6DdjVY61q1", "user_nicename": "sol-i-varmland", "user_email": "marleneandersson7@icloud.com", "user_url": "", "user_registered": "2016-06-02 11:41:04", "user_activation_key": "", "user_status": "0", "display_name": "SOL i V\u00e4rmland" }, "ID": 2054, "caps": { "blogger": true }, "cap_key": "wp_capabilities", "roles": [ "blogger" ], "allcaps": { "create_posts": true, "level_0": true, "read": true, "edit_media": true, "upload_files": true, "edit_blogs": true, "publish_blogs": true, "edit_published_blogs": true, "edit_private_blogs": true, "edit_events": true, "publish_events": true, "edit_published_events": true, "edit_private_events": true, "assign_verksamheters": true, "assign_amnens": true, "assign_temas": true, "assign_kommuners": true, "blogger": true }, "filter": null } ], "featured_events": [ 11713, 11344, 11706 ], "wordlists": [ { "title": "Hem- och konsumentkunskap", "int_name": "hemochkonsumentkunskap", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1rFDx9yveliwcrqUGUGzKhEhPLvHVS78N13tcEtzq7PY\/edit?usp=sharing", "description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Hem- och konsumentkunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d. Listan \u00e4r uppdelad i fyra avdelningar: Mat och m\u00e5ltider, h\u00e4lsa, konsumtion och ekonomi, milj\u00f6 och livsstil.", "information": "Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,E,Q", "published": true }, { "title": "Idrott och h\u00e4lsa", "int_name": "idrott_och_halsa", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1XLC275nQftpUryo7_R05mEO_F2067LMQ5IroCRBTP4I\/edit?usp=sharing", "description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Idrott och h\u00e4lsa, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.", "information": "
Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,F,O", "published": true }, { "title": "Allm\u00e4nna skolord", "int_name": "allmannaskolord", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1ErZinP9crYwK6z-p7WI379bmn7v369FAsZ0G3mMyQnY\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med ord som anv\u00e4nds i skolan och inte h\u00f6r till ett speciellt \u00e4mne, p\u00e5 olika spr\u00e5k. Ord som till exempel analysera, rast och schema.", "information": "", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "F", "published": true }, { "title": "Vardagsord", "int_name": "konversation", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/18WlLnaT1zNI54EDvNE2zg0WUzzoVtHgsHuJdIusnbuc\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med vardagliga ord och fraser f\u00f6r konversation. Till exempel hej, god morgon, ett, tv\u00e5, tre, frukost, gr\u00f6n, r\u00f6d och katt :)", "information": "
Stort tack till Refugee Phrasebook, som bidragit med ord och \u00f6vers\u00e4ttningar i den h\u00e4r listan.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,G", "published": true }, { "title": "SYV Studie- och yrkesv\u00e4gledning", "int_name": "syv", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1YIeQD6DE9KaXwyCQ_vKZkSsiYP72meBDtb65fCa02p4\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med begrepp som anv\u00e4nds inom studie- och yrkesv\u00e4gledning, framf\u00f6rallt p\u00e5 h\u00f6gstadiet.", "information": "", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,G", "published": true }, { "title": "Religionskunskap", "int_name": "religionskunskap", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1Y7ISXd4KYtLxJZ_7J5_XyofIeo10Pn5LBdeTtzDjI-Q\/edit?usp=sharing", "description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet religionskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.", "information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,E", "published": true }, { "title": "F\u00f6rskoleord", "int_name": "forskoleord", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/11i-iMec6l5QDJdZDp3EtLLOQ-VBYYvBSUlrN-qJ6mbs\/edit?usp=sharing", "description": "Ord som anv\u00e4nds p\u00e5 f\u00f6rskolan och vad de heter p\u00e5 olika spr\u00e5k. Orden \u00e4r skrivna med det svenska alfabetet f\u00f6r att de ska vara l\u00e4ttare att uttala. De \u00e4r grupperade efter olika l\u00e4rmilj\u00f6er, till exempel atelj\u00e9, matbordet, hallen. Klicka och v\u00e4lj vilka spr\u00e5k du vill visa i listan. Bilder och ritade tecken g\u00e5r ocks\u00e5 att visa.", "information": "
Stort tack till Malin Brink p\u00e5 Dirigentens f\u00f6rskola i Karlstad som sammanst\u00e4llt orden och samlat in \u00f6vers\u00e4ttningar fr\u00e5n v\u00e5rdnadshavare. Ritade Tecken \u00a9 Specialpedagogiska skolmyndigheten. Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,T,U", "published": true }, { "title": "Samh\u00e4llskunskap", "int_name": "samhallskunskap", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1whE8jaGoXx6yAcsC5pBKCRKq2nOlhia5LCT7-LAdmW8\/edit?usp=sharing", "description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet samh\u00e4llskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.", "information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,F", "published": true }, { "title": "Fysik", "int_name": "fysik", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1hJZI_5MTg6FCU1yspRyiihCpIPfH7prlVvGnkqvY-R0\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med viktiga begrepp inom fysik, p\u00e5 olika spr\u00e5k.", "information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av NO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,F", "published": true }, { "title": "Sex och samlevnad", "int_name": "sexochsamlevnad", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1j-cKDrMEmvMqnDMpI85DPVan0EPPAJGgHpp-xzhl9Yc\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med begrepp inom sex och samlevnad p\u00e5 flera olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.", "information": "