post
{
"ImageClass": "Timber\\Image",
"PostClass": "Timber\\Post",
"TermClass": "Timber\\Term",
"object_type": "post",
"custom": {
"_thumbnail_id": "5815",
"_fgd2wp_old_node_id": "2305",
"teaser_image": "5815",
"_teaser_image": "field_61d462bc64616",
"featured_teaser": "0",
"_featured_teaser": "field_61d462b2e583c"
},
"id": 5814,
"ID": 5814,
"post_author": "2003",
"post_content": "S\u00e5 fick Forshaga L\u00e4rcenter en m\u00e4rkbart lugnare och tryggare skola. Fungerar k\u00e4rlek som en positiv motkraft n\u00e4r det blir st\u00f6kigt och otryggt i skolan?<\/p>\n\n
S\u00e5 fick Forshaga L\u00e4rcenter en m\u00e4rkbart lugnare och tryggare skola<\/p>
Fungerar k\u00e4rlek som en positiv motkraft n\u00e4r det blir st\u00f6kigt och otryggt i skolan?<\/h4>
\u2013 Ja, det fungerar. Vi har helt klart m\u00e4rkt att det blivit lugnare och att trivseln \u00f6kat i skolan, s\u00e4ger Maria Adolfsson.<\/p>

En konstn\u00e4rlig l\u00e4rprocess utifr\u00e5n temat k\u00e4rlek och j\u00e4mst\u00e4lldhet blev modellen f\u00f6r att minska st\u00f6k och oro bland h\u00f6gstadieeleverna p\u00e5 L\u00e4rcenter i Forshaga. Fr\u00e5n v\u00e4nster konstn\u00e4ren Emelie Larsson, Eva Larsson, Johan Eriksson och Maria Adolfsson.<\/em><\/p>Hon \u00e4r en av tolv l\u00e4rare i arbetslaget som jobbar med sjuor och \u00e5ttor p\u00e5 L\u00e4rcenter i Forshaga. F\u00f6rra v\u00e5ren blev hon och hennes kollegor medvetna om att det var dags att g\u00f6ra n\u00e5got konkret.<\/p>
\u2013 Resultatet av den trygghetsm\u00e4tning vi gjorde bland eleverna sa oss att h\u00e4r var det st\u00f6kigt, r\u00f6rigt och att de inte k\u00e4nde sig trygga i skolan, ber\u00e4ttar hon.<\/p>
Men k\u00e4rlek, hur t\u00e4nkte ni d\u00e4r?<\/h4>
\u2013 K\u00e4rlek och v\u00e4nskap om vi ska vara exakta. Vi valde det temat och vi valde att g\u00f6ra det som ett kreativt projekt \u00f6ver hela l\u00e4s\u00e5ret inom ramen f\u00f6r skapande skola, ber\u00e4ttar Britt-Marie som undervisar i matematik och NO-\u00e4mnen.<\/p>
Det fanns en st\u00f6rre tanke bakom valet.<\/p>
\u2013 Vi har en tradition och m\u00e5nga positiva erfarenheter av estetiska l\u00e4rprocesser och vet att det brukar fungera bra, ber\u00e4ttar Maria.<\/p>
Att kunna knyta en aktiv konstn\u00e4r till skolan under projekttiden var ytterligare ett argument f\u00f6r att s\u00f6ka projektpengar till id\u00e9n.<\/p>
\u2013 Extra roligt var det ocks\u00e5 att konstn\u00e4ren blev Emelie Larsson som sj\u00e4lv varit elev h\u00e4r p\u00e5 skolan och som flera av oss l\u00e4rare k\u00e4nner fr\u00e5n den tiden, ber\u00e4ttar Britt-Marie.<\/p>
Projektet drog ig\u00e5ng under h\u00f6stterminen och eleverna involverades.<\/p>
\u2013 Vi ber\u00e4ttade om projektet och st\u00e4llde fr\u00e5gan till eleverna vad de ville g\u00f6ra. Svaren var m\u00e5nga \u2013 fr\u00e5n film, b\u00f6cker och dans till en \u00f6nskan om en k\u00e4rleksresa, ber\u00e4ttar Maria.<\/p>
N\u00e5gon k\u00e4rleksresa har det inte blivit men alla har p\u00e5 ett eller annat s\u00e4tt varit med om en inre resa med mycket skapande. Fokus har hela tiden varit att alla har samma v\u00e4rde och \u00e4r accepterade hur olika de \u00e4n kan verka. Ett konkret resultat \u00e4r ett helt f\u00f6nster fyllt med tr\u00e4d av alla de slag. Vi v\u00e4xer alla i samma skog \u00e4r namnet p\u00e5 samlingen och alla elever har skapat sitt eget tr\u00e4d. Arbetet genomf\u00f6rdes i form av workshops i blandgrupper. Att jobba i grupper \u00e4r ocks\u00e5 ett medvetet val i arbetslaget.<\/p>
\u2013 Vi har inf\u00f6rt basgrupper med fyra elever per grupp i varje klass som s\u00e4tts samman av mentorerna. Grupperna justeras med j\u00e4mna mellanrum och tanken \u00e4r att alla ska v\u00e5ga samarbeta \u00e4ven med dem som de inte redan k\u00e4nner. Det skapar en trygghet och ett st\u00f6rre lugn, ber\u00e4ttar Martin i arbetslaget.<\/p>

Att promenera bland br\u00e5te och skrot som andra valt att g\u00f6ra sig av med satte ig\u00e5ng fantasin hos eleverna p\u00e5 L\u00e4rcenter.<\/em><\/p>\u00c4ven om k\u00e4rlek och v\u00e4nskap funnits med i alla \u00e4mnen p\u00e5 m\u00e5nga olika s\u00e4tt under l\u00e4s\u00e5ret s\u00e5 har man ocks\u00e5 valt att bryta schemat med j\u00e4mna mellanrum f\u00f6r att jobba estetiskt. Det har f\u00f6rutom skogen med alla olika tr\u00e4d, skrivits k\u00e4rleksbudskap som satts upp i kapprummet, dramatiserats egna sagor som spelats upp f\u00f6r varandra och n\u00e4r vi tr\u00e4ffas f\u00f6rsta g\u00e5ngen har Emelie tagit med eleverna till \u00e5tervinningsstationen f\u00f6r att de ska f\u00e5 h\u00e4mta inspiration till ett gemensamt arbete.<\/p>
H\u00e4r finns ett av konstverken som kom till under Artscape-festivalen sommaren 2017. Konstn\u00e4ren \u00e4r Bordalo II och han har, med det vi med vardags\u00f6gon kallar skrot, skapat en myskoxe med kalv. N\u00e5gra elever tittar och lyssnar uppm\u00e4rksamt p\u00e5 presentationen. Alla ser inte myskoxen och det diskuteras h\u00e4r och d\u00e4r om det h\u00e4r verkligen \u00e4r konst p\u00e5 riktigt. Eleverna f\u00e5r i uppgift att ta med n\u00e5got \u201dskr\u00e4p\u201d hemifr\u00e5n till n\u00e4sta workshop.<\/p>
\u2013 Det ska bli sp\u00e4nnande att se om det f\u00f6r med sig n\u00e5got, s\u00e4ger Emelie n\u00e4r bes\u00f6ket \u00e4r \u00f6ver.<\/p>
Hon hade inte beh\u00f6vt vara orolig. Veckan efter \u00e4r en lokal i skolan fylld med prylar som ingen l\u00e4ngre vill ha och eleverna har under en hel arbetsdag jobbat med planeringen av sitt gemensamma konstverk om k\u00e4rlek. Ett konstverk som arbetslaget hoppas kommer att kunna visas f\u00f6r m\u00e5nga.<\/p>
\u2013 Emelie jobbar f\u00f6r att det ska kunna f\u00e5 plats p\u00e5 Kraftstationen i Deje och vi h\u00e5ller tummarna f\u00f6r att det g\u00e5r v\u00e4gen.<\/p>
Jag tror det \u00e4r viktigt f\u00f6r var och en att bli synlig, att inte bara vara ett namn p\u00e5 en lista. Det \u00f6kar respekten f\u00f6r andra och sig sj\u00e4lv och det ger energi, s\u00e4ger Britt-Marie.<\/p>
S\u00e5 h\u00e4r tv\u00e5 terminer senare och innan en ny trygghetsm\u00e4tning gjorts, har arbetsgruppen m\u00e4rkt n\u00e5gon skillnad till det b\u00e4ttre?<\/h4>
\u2013 Absolut! Trivseln och tryggheten har \u00f6kat, s\u00e4ger Maria och f\u00e5r medh\u00e5ll av alla i arbetslaget.<\/p>
Hon \u00e4r ocks\u00e5 \u00f6vertygad om att projektet K\u00e4rlek och V\u00e4nskap inte kommer att ta slut.<\/p>
\u2013 K\u00e4rlek beh\u00f6ver f\u00e5 n\u00e4ring och underh\u00e5llas om den ska v\u00e4xa vidare, s\u00e4ger hon.<\/p>
Projektet i korthet<\/h2>
<\/p>
Problem:
<\/strong>Elever tyckte skolan var otrygg och arbetslaget upplevde en r\u00f6rig och \u201dbr\u00f6tig\u201d arbetssituation.<\/p>Id\u00e9:
<\/strong>Att p\u00e5 ett medvetet s\u00e4tt arbeta med k\u00e4rlek och v\u00e4nskap under ett l\u00e4s\u00e5r.<\/p>Metod:
<\/strong>Att l\u00e5ta temat genomsyra all verksamhet under skoldagen och att i projektform arbeta med en estetisk l\u00e4rprocess.<\/p>L\u00f6sning:
<\/strong>S\u00e4tta samman sm\u00e5 trygga basgrupper i varje klass och f\u00f6r\u00e4ndra dessa vid behov. L\u00e5ta grupperna \u00e4ven jobba klass\u00f6verskridande. I samarbete med konstn\u00e4ren Emelie Larsson driva ett estetiskt projekt p\u00e5 temat k\u00e4rlek och v\u00e4nskap finansierat av Kulturr\u00e5dets Skapande skola. L\u00e5ta eleverna vara delaktiga i projektets inneh\u00e5ll.<\/p>Resultat:<\/strong>
M\u00e4rkbart lugnare och tryggare skola f\u00f6r alla.<\/p>
Maria Adolfsson arrangerar samlingen \"Vi v\u00e4xer alla i samma skog\".<\/em><\/p>
Ebba Elfgren, Adam Vegerstedt och William Wahlgrens tr\u00e4d \u00e4r olika men v\u00e4xer trots det i samma skog. Genom att g\u00f6ra egna tr\u00e4d blev det tydligt f\u00f6r eleverna att trots att de \u00e4r olika \u00e4r de v\u00e4rdefulla delar av samma grupp. En estetisk l\u00e4rprocess som blev en riktig \u00f6gon\u00f6ppnare f\u00f6r m\u00e5nga.<\/em><\/p>
<\/p>

Linus Lindkvist var en av eleverna som l\u00e4t sig inspireras av Bordalo II:s konstverk p\u00e5 \u00e5tervinningsstationen i Forshaga.<\/em><\/p>
Att se myskoxemamman och hennes kalv var inte helt l\u00e4tt f\u00f6r alla. Vad eleverna \u00e4n s\u00e5g fungerade det som en inspirationsk\u00e4lla f\u00f6r ett gemensamt konstverk p\u00e5 temat K\u00e4rlek. Ett verk de hoppas f\u00e5 visa upp offentligt.<\/em><\/p>Text: Britta Nyberg
Foto: \u00d8jvind Lund<\/p>
Artikeln \u00e4r \u00e4ven publicerad i magasinet Kreativa skolan \u2013 i samarbete mellan Region V\u00e4rmland, Pedagog V\u00e4rmland och Karlstads kommun.<\/p>",
"post_date": "2018-11-11 09:01:55",
"post_excerpt": "
S\u00e5 fick Forshaga L\u00e4rcenter en m\u00e4rkbart lugnare och tryggare skola. Fungerar k\u00e4rlek som en positiv motkraft n\u00e4r det blir st\u00f6kigt och otryggt i skolan?<\/p>",
"post_parent": 0,
"post_status": "publish",
"post_title": "K\u00e4rleken v\u00e4xer st\u00f6ket minskar",
"post_type": "post",
"slug": "karleken-vaxer-stoket-minskar",
"_thumbnail_id": "5815",
"_fgd2wp_old_node_id": "2305",
"teaser_image": "5815",
"_teaser_image": "field_61d462bc64616",
"featured_teaser": "0",
"_featured_teaser": "field_61d462b2e583c",
"post_date_gmt": "2018-11-11 09:01:55",
"comment_status": "open",
"ping_status": "open",
"post_password": "",
"post_name": "karleken-vaxer-stoket-minskar",
"to_ping": "",
"pinged": "",
"post_modified": "2018-11-11 09:01:55",
"post_modified_gmt": "2018-11-11 09:01:55",
"post_content_filtered": "",
"guid": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/201811\/karleken-vaxer-stoket-minskar\/",
"menu_order": 0,
"post_mime_type": "",
"comment_count": "0",
"filter": "raw",
"status": "publish",
"type": {
"slug": "post",
"name": "post",
"label": "Inl\u00e4gg",
"labels": {
"name": "Inl\u00e4gg",
"singular_name": "Inl\u00e4gg",
"add_new": "L\u00e4gg till nytt",
"add_new_item": "L\u00e4gg till nytt inl\u00e4gg",
"edit_item": "Redigera inl\u00e4gg",
"new_item": "Nytt inl\u00e4gg",
"view_item": "Visa inl\u00e4gg",
"view_items": "Visa inl\u00e4gg",
"search_items": "S\u00f6k inl\u00e4gg",
"not_found": "Inga inl\u00e4gg hittades.",
"not_found_in_trash": "Inga inl\u00e4gg hittades i papperskorgen.",
"parent_item_colon": null,
"all_items": "Alla inl\u00e4gg",
"archives": "Inl\u00e4ggsarkiv",
"attributes": "Inl\u00e4ggsattribut",
"insert_into_item": "Infoga i inneh\u00e5ll",
"uploaded_to_this_item": "Uppladdat till detta inl\u00e4gg",
"featured_image": "Utvald bild",
"set_featured_image": "Ange utvald bild",
"remove_featured_image": "Ta bort utvald bild",
"use_featured_image": "Anv\u00e4nd som utvald bild",
"filter_items_list": "Filtrera inl\u00e4ggslista",
"filter_by_date": "Filtrera efter datum",
"items_list_navigation": "Navigation f\u00f6r inl\u00e4ggslista",
"items_list": "Inl\u00e4ggslista",
"item_published": "Inl\u00e4gget har publicerats.",
"item_published_privately": "Inl\u00e4gget har publicerats privat.",
"item_reverted_to_draft": "Inl\u00e4gget har \u00e5terst\u00e4llts till utkastet.",
"item_scheduled": "Inl\u00e4gget har schemalagts.",
"item_updated": "Inl\u00e4gget har uppdaterats.",
"item_link": "Inl\u00e4ggsl\u00e4nk",
"item_link_description": "En l\u00e4nk till ett inl\u00e4gg.",
"menu_name": "Inl\u00e4gg",
"name_admin_bar": "Inl\u00e4gg"
},
"description": "",
"public": true,
"hierarchical": false,
"exclude_from_search": false,
"publicly_queryable": true,
"show_ui": true,
"show_in_menu": true,
"show_in_nav_menus": true,
"show_in_admin_bar": true,
"menu_position": 5,
"menu_icon": "dashicons-admin-post",
"capability_type": "post",
"map_meta_cap": true,
"register_meta_box_cb": null,
"taxonomies": [],
"has_archive": false,
"query_var": false,
"can_export": true,
"delete_with_user": true,
"template": [],
"template_lock": false,
"_builtin": true,
"_edit_link": "post.php?post=%d",
"cap": {
"edit_post": "edit_post",
"read_post": "read_post",
"delete_post": "delete_post",
"edit_posts": "edit_posts",
"edit_others_posts": "edit_others_posts",
"delete_posts": "delete_posts",
"publish_posts": "publish_posts",
"read_private_posts": "read_private_posts",
"read": "read",
"delete_private_posts": "delete_private_posts",
"delete_published_posts": "delete_published_posts",
"delete_others_posts": "delete_others_posts",
"edit_private_posts": "edit_private_posts",
"edit_published_posts": "edit_published_posts",
"create_posts": "edit_posts",
"set_posts_status": "set_posts_status"
},
"rewrite": false,
"show_in_rest": true,
"rest_base": "posts",
"rest_namespace": "wp\/v2",
"rest_controller_class": "WP_REST_Posts_Controller",
"rest_controller": null
},
"excerpt": false
}
tags
""
fields
{
"video": {
"kategoripanel": true,
"senaste": true
},
"default_post_image": {
"ID": 10202,
"id": 10202,
"title": "pv-placeholder",
"filename": "pv-placeholder.jpg",
"filesize": 47120,
"url": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"link": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/pv-placeholder\/",
"alt": "",
"author": "2003",
"description": "",
"caption": "",
"name": "pv-placeholder",
"status": "inherit",
"uploaded_to": 0,
"date": "2022-02-08 13:12:58",
"modified": "2022-02-08 13:12:58",
"menu_order": 0,
"mime_type": "image\/jpeg",
"type": "image",
"subtype": "jpeg",
"icon": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-includes\/images\/media\/default.png",
"width": 1200,
"height": 630,
"sizes": {
"thumbnail": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-400x400.jpg",
"thumbnail-width": 400,
"thumbnail-height": 400,
"medium": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-800x420.jpg",
"medium-width": 800,
"medium-height": 420,
"medium_large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-768x403.jpg",
"medium_large-width": 768,
"medium_large-height": 403,
"large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"large-width": 1200,
"large-height": 630,
"1536x1536": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"1536x1536-width": 1200,
"1536x1536-height": 630,
"2048x2048": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"2048x2048-width": 1200,
"2048x2048-height": 630
}
},
"featured_blogs": [
{
"data": {
"ID": "2084",
"user_login": "maria.ripemo@hotmail.com",
"user_pass": "$P$B6UIsoNBjQkKAzy37xFmT34NFCipRO.",
"user_nicename": "maria-ripemo",
"user_email": "maria.ripemo@hotmail.com",
"user_url": "",
"user_registered": "2019-09-09 20:24:43",
"user_activation_key": "",
"user_status": "0",
"display_name": "maria.ripemo@hotmail.com"
},
"ID": 2084,
"caps": {
"blogger": true
},
"cap_key": "wp_capabilities",
"roles": [
"blogger"
],
"allcaps": {
"create_posts": true,
"level_0": true,
"read": true,
"edit_media": true,
"upload_files": true,
"edit_blogs": true,
"publish_blogs": true,
"edit_published_blogs": true,
"edit_private_blogs": true,
"edit_events": true,
"publish_events": true,
"edit_published_events": true,
"edit_private_events": true,
"assign_verksamheters": true,
"assign_amnens": true,
"assign_temas": true,
"assign_kommuners": true,
"blogger": true
},
"filter": null
},
{
"data": {
"ID": "2044",
"user_login": "Jennelie \u00d6rtendahl",
"user_pass": "$P$BEtYKaAO1fiDpvJ68oGO561MIaUCwa\/",
"user_nicename": "jennelie-ortendahl",
"user_email": "ortendahljennelie@gmail.com",
"user_url": "",
"user_registered": "2015-08-19 13:27:19",
"user_activation_key": "",
"user_status": "0",
"display_name": "Jennelie \u00d6rtendahl"
},
"ID": 2044,
"caps": {
"blogger": true
},
"cap_key": "wp_capabilities",
"roles": [
"blogger"
],
"allcaps": {
"create_posts": true,
"level_0": true,
"read": true,
"edit_media": true,
"upload_files": true,
"edit_blogs": true,
"publish_blogs": true,
"edit_published_blogs": true,
"edit_private_blogs": true,
"edit_events": true,
"publish_events": true,
"edit_published_events": true,
"edit_private_events": true,
"assign_verksamheters": true,
"assign_amnens": true,
"assign_temas": true,
"assign_kommuners": true,
"blogger": true
},
"filter": null
},
{
"data": {
"ID": "2054",
"user_login": "SOL i V\u00e4rmland",
"user_pass": "$P$B9sEAS7872fGIqXBYRSeC6DdjVY61q1",
"user_nicename": "sol-i-varmland",
"user_email": "marleneandersson7@icloud.com",
"user_url": "",
"user_registered": "2016-06-02 11:41:04",
"user_activation_key": "",
"user_status": "0",
"display_name": "SOL i V\u00e4rmland"
},
"ID": 2054,
"caps": {
"blogger": true
},
"cap_key": "wp_capabilities",
"roles": [
"blogger"
],
"allcaps": {
"create_posts": true,
"level_0": true,
"read": true,
"edit_media": true,
"upload_files": true,
"edit_blogs": true,
"publish_blogs": true,
"edit_published_blogs": true,
"edit_private_blogs": true,
"edit_events": true,
"publish_events": true,
"edit_published_events": true,
"edit_private_events": true,
"assign_verksamheters": true,
"assign_amnens": true,
"assign_temas": true,
"assign_kommuners": true,
"blogger": true
},
"filter": null
}
],
"featured_events": [
11713,
11344,
11706
],
"wordlists": [
{
"title": "Hem- och konsumentkunskap",
"int_name": "hemochkonsumentkunskap",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1rFDx9yveliwcrqUGUGzKhEhPLvHVS78N13tcEtzq7PY\/edit?usp=sharing",
"description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Hem- och konsumentkunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d. Listan \u00e4r uppdelad i fyra avdelningar: Mat och m\u00e5ltider, h\u00e4lsa, konsumtion och ekonomi, milj\u00f6 och livsstil.",
"information": "Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E,Q",
"published": true
},
{
"title": "Idrott och h\u00e4lsa",
"int_name": "idrott_och_halsa",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1XLC275nQftpUryo7_R05mEO_F2067LMQ5IroCRBTP4I\/edit?usp=sharing",
"description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Idrott och h\u00e4lsa, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.",
"information": "
Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F,O",
"published": true
},
{
"title": "Allm\u00e4nna skolord",
"int_name": "allmannaskolord",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1ErZinP9crYwK6z-p7WI379bmn7v369FAsZ0G3mMyQnY\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med ord som anv\u00e4nds i skolan och inte h\u00f6r till ett speciellt \u00e4mne, p\u00e5 olika spr\u00e5k. Ord som till exempel analysera, rast och schema.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "F",
"published": true
},
{
"title": "Vardagsord",
"int_name": "konversation",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/18WlLnaT1zNI54EDvNE2zg0WUzzoVtHgsHuJdIusnbuc\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med vardagliga ord och fraser f\u00f6r konversation. Till exempel hej, god morgon, ett, tv\u00e5, tre, frukost, gr\u00f6n, r\u00f6d och katt :)",
"information": "
Stort tack till Refugee Phrasebook, som bidragit med ord och \u00f6vers\u00e4ttningar i den h\u00e4r listan.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,G",
"published": true
},
{
"title": "SYV Studie- och yrkesv\u00e4gledning",
"int_name": "syv",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1YIeQD6DE9KaXwyCQ_vKZkSsiYP72meBDtb65fCa02p4\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med begrepp som anv\u00e4nds inom studie- och yrkesv\u00e4gledning, framf\u00f6rallt p\u00e5 h\u00f6gstadiet.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,G",
"published": true
},
{
"title": "Religionskunskap",
"int_name": "religionskunskap",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1Y7ISXd4KYtLxJZ_7J5_XyofIeo10Pn5LBdeTtzDjI-Q\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet religionskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E",
"published": true
},
{
"title": "F\u00f6rskoleord",
"int_name": "forskoleord",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/11i-iMec6l5QDJdZDp3EtLLOQ-VBYYvBSUlrN-qJ6mbs\/edit?usp=sharing",
"description": "Ord som anv\u00e4nds p\u00e5 f\u00f6rskolan och vad de heter p\u00e5 olika spr\u00e5k. Orden \u00e4r skrivna med det svenska alfabetet f\u00f6r att de ska vara l\u00e4ttare att uttala. De \u00e4r grupperade efter olika l\u00e4rmilj\u00f6er, till exempel atelj\u00e9, matbordet, hallen. Klicka och v\u00e4lj vilka spr\u00e5k du vill visa i listan. Bilder och ritade tecken g\u00e5r ocks\u00e5 att visa.",
"information": "
Stort tack till Malin Brink p\u00e5 Dirigentens f\u00f6rskola i Karlstad som sammanst\u00e4llt orden och samlat in \u00f6vers\u00e4ttningar fr\u00e5n v\u00e5rdnadshavare. Ritade Tecken \u00a9 Specialpedagogiska skolmyndigheten. Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,T,U",
"published": true
},
{
"title": "Samh\u00e4llskunskap",
"int_name": "samhallskunskap",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1whE8jaGoXx6yAcsC5pBKCRKq2nOlhia5LCT7-LAdmW8\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet samh\u00e4llskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F",
"published": true
},
{
"title": "Fysik",
"int_name": "fysik",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1hJZI_5MTg6FCU1yspRyiihCpIPfH7prlVvGnkqvY-R0\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med viktiga begrepp inom fysik, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av NO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F",
"published": true
},
{
"title": "Sex och samlevnad",
"int_name": "sexochsamlevnad",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1j-cKDrMEmvMqnDMpI85DPVan0EPPAJGgHpp-xzhl9Yc\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med begrepp inom sex och samlevnad p\u00e5 flera olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.",
"information": "
Bilderna kommer fr\u00e5n bildstod.se och anv\u00e4nds med\u00a0licens<\/a>\u00a0fr\u00e5n ARASAAC, Linn Greaker Design, Sclera symbols och Humblepics.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,H",
"published": true
},
{
"title": "Historia",
"int_name": "historia",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1Xij0BQmUDmh8SANWWwxMuq6ns-AbtLf9aqHw-3mEuNI\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet historia, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,I",
"published": true
},
{
"title": "Kemi",
"int_name": "kemi",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/142W9EMXGXy5U-kYen3LX9hTvB6ElV-r55vbaJtWcxgw\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet kemi, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F",
"published": true
},
{
"title": "Biologi",
"int_name": "biologi",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1xcurwFH5hMHmlRiPne8mjnioMO-BWyVlEouSCV0em9c\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet biologi, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E,F",
"published": true
},
{
"title": "Teknik",
"int_name": "teknik",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1lwxorTOtOSVW2OCuvdfbavz8X8NcVPO1kLUOQIj17mI\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet teknik, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E,F",
"published": true
},
{
"title": "Matematik",
"int_name": "matematik",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/127_tcIgVsIWerDzipTxNz8Mb9ZJY92S58x5shBv6VqU\/edit?usp=sharing",
"description": "\u00c4mnesord i matematik finns inte i Skolord \u00e4nnu, men h\u00e4r hittar du l\u00e4nk till Skolverkets material med termer p\u00e5 26 spr\u00e5k.",
"information": "
\u00c4mnesord i matematik finns inte i Skolord \u00e4nnu, men h\u00e4r \u00e4r Skolverkets material med termer p\u00e5 26 spr\u00e5k:<\/p>\n
Termer f\u00f6r matematikundervisning p\u00e5 olika spr\u00e5k<\/a><\/p>\n",
"id_column": "ej relevant",
"default_column_to_show": "",
"languages_columns": "",
"published": true
}
],
"wordlist_instructions_box": {
"heading": "Aktivera uppl\u00e4sning",
"lead": "De svenska orden och vissa andra spr\u00e5k g\u00e5r att f\u00e5 uppl\u00e4sta i Skolord.",
"button_url": "\/i-undervisningen\/nyanlanda\/skolord-amnesord-pa-olika-sprak\/upplasning-av-skolord",
"button_label": "Instruktioner f\u00f6r uppl\u00e4sning"
},
"theme_blog": {
"color": "blue",
"heading": "Blogg",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du se alla blogginl\u00e4gg p\u00e5 webbplatsen."
},
"theme_blogpage": {
"color": "blue",
"heading": "Bloggar",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du se alla bloggar p\u00e5 webbplatsen."
},
"theme_article": {
"color": "orange",
"heading": "Artiklar",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du l\u00e4sa alla artiklar som \u00e4r publicerade p\u00e5 den h\u00e4r webbplatsen."
},
"theme_video": {
"color": "green",
"heading": "Video",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du se de filmer som \u00e4r publicerade p\u00e5 den h\u00e4r webbplatsen."
},
"theme_event": {
"color": "pink",
"heading": "Evenemang",
"subheading": "Inspireras och utvecklas tillsammans",
"lead": "I kalendern hittar du f\u00f6rel\u00e4sningar, kurser och annat inom omr\u00e5det utbildning och skola, fr\u00e5n olika arrang\u00f6rer."
},
"theme_document": {
"color": "gray",
"heading": "Dokument",
"subheading": "",
"lead": ""
},
"footer_text": "\u00a9 [YEAR] Pedagog V\u00e4rmland, alla r\u00e4ttigheter reserverade."
}