post
{
"ImageClass": "Timber\\Image",
"PostClass": "Timber\\Post",
"TermClass": "Timber\\Term",
"object_type": "post",
"custom": {
"_thumbnail_id": "5806",
"_fgd2wp_old_node_id": "2280",
"teaser_image": "5806",
"_teaser_image": "field_61d462bc64616",
"featured_teaser": "0",
"_featured_teaser": "field_61d462b2e583c"
},
"id": 5805,
"ID": 5805,
"post_author": "2003",
"post_content": "Det \u00e4r en h\u00e4rligt varm och solig dag i b\u00f6rjan av juni och en strid str\u00f6m av barn och ungdomar vandrar fr\u00e5n J\u00e4ttestenskolan upp till Grums IP. Sedan b\u00f6rjan av 1980-talet har idrottsl\u00e4rarna p\u00e5 skolan arrangerat det 4,2 km l\u00e5nga motionsloppet \u201dGrumslunken\u201d med undantag f\u00f6r ett uppeh\u00e5ll p\u00e5 10 \u00e5r fr\u00e5n mitten av 90-talet.<\/p>
\u2013 Jag hittade ett VHS band fr\u00e5n 1989 som inneh\u00f6ll en inspelning fr\u00e5n Grumslunken, ber\u00e4ttar Andreas Emmesj\u00f6 som \u00e4r en av idrottsl\u00e4rarna p\u00e5 skolan. Det roliga var att jag sj\u00e4lv var med p\u00e5 inspelningen, den g\u00e5ngen som elev. Detta gav oss inspiration att \u00e5teruppta traditionen som hade fallit i gl\u00f6mska under n\u00e5gra \u00e5r.<\/p>

Grumslunken \u00e4r ett motionslopp med traditioner fr\u00e5n b\u00f6rjan av 1980-talet.<\/em><\/p>Fredrik Bergvall, ocks\u00e5 han idrottsl\u00e4rare p\u00e5 skolan ber\u00e4ttar hur t\u00e4vlingen \u00e5teruppstod 2008 med en masstart.<\/p>
\u2013 Vi trodde att vi skulle klara av att h\u00e5lla ordning p\u00e5 elevernas tider, men det visade sig vara sv\u00e5rare \u00e4n vi trodde. Fr\u00e5n 2009 fick vi hj\u00e4lp med programmering av ett dataprogram, s\u00e5 att de elever som anm\u00e4lde sig till t\u00e4vlingsklassen fick individuella tider. Vi k\u00e4nner oss oerh\u00f6rt tacksamma f\u00f6r att vi sj\u00e4lva \u00e4ger tekniken till detta, vilket bidrar till ett proffsigt arrangemang.<\/p>
\u2013 Eftersom banstr\u00e4ckningen \u00e4r densamma varje \u00e5r kan de elever som \u00f6nskar, t\u00e4vla mot sig sj\u00e4lva. Vi s\u00e4tter alltid upp listorna med tider fr\u00e5n f\u00f6reg\u00e5ende \u00e5r. P\u00e5 s\u00e5 vis kan eleverna sj\u00e4lva se sin individuella utveckling, s\u00e4ger Fredrik.<\/p>

Professionell inramning<\/em><\/p>\u2013 V\u00e5r vision och v\u00e5rt fr\u00e4msta syfte \u00e4r att det ska vara ett seri\u00f6st arrangemang, s\u00e4ger Andreas. N\u00e4r man kommer upp till IP m\u00f6ts man av en v\u00e4lorganiserad arrang\u00f6rsledning, ljud och speakerutrustning av h\u00f6gsta kvalitet, nummerlappsutl\u00e4mning och registrering samt m\u00f6jligheter att efteranm\u00e4la sig.<\/p>
Start och m\u00e5lomr\u00e5det ska ge ett seri\u00f6st intryck, menar idrottsl\u00e4rarna.<\/p>
\u2013 V\u00e5r filosofi \u00e4r att det p\u00e5verkar b\u00e5de personal och elever positivt n\u00e4r man m\u00f6ts av ett v\u00e4lplanerat arrangemang. Vi avslutar t\u00e4vlingen med en prisutdelning d\u00e4r de tre b\u00e4sta tjejerna och killarna f\u00e5r stiga upp p\u00e5 prispallen. Vinnarna f\u00e5r en vandringspokal d\u00e4r man ingraverat namn p\u00e5 tidigare vinnare samt tider.<\/p>
T\u00e4vling eller ett lopp f\u00f6r alla<\/h2>
Jag fr\u00e5gar dem hur de som idrottsl\u00e4rare ser p\u00e5 barns och ungdomars t\u00e4vlande och vilken betydelse det har f\u00f6r idrott\u2013 och h\u00e4lsaundervisningen. Andreas och Fredrik ber\u00e4ttar att Grumslunken fr\u00e4mst \u00e4r ett arrangemang med fokus p\u00e5 h\u00e4lsa och inte i f\u00f6rsta hand p\u00e5 t\u00e4vling. Det fr\u00e4msta syftet \u00e4r att eleverna utvecklar ett \u201dintresse f\u00f6r att vara fysiskt aktiva och vistas i naturen\u201d.<\/p>
Utefter den 4,2 kilometer l\u00e5nga banan skapas det \u00e4ven f\u00f6ruts\u00e4ttningar till m\u00f6ten och samtal mellan elever och personal utanf\u00f6r de vanliga ramarna. Grumslunken \u00e4r fr\u00e4mst ett arrangemang f\u00f6r elever i motionsklassen, men det finns \u00e4ven m\u00f6jlighet att anm\u00e4la sig till en t\u00e4vlingsklass. H\u00e4r kan man t\u00e4vla mot sig sj\u00e4lv och andra, ber\u00e4ttar Andreas. De elever som anm\u00e4ler sig till t\u00e4vlingsklassen springer med nummerlapp och tidtagning.<\/p>

F\u00f6rberedelse inf\u00f6r start<\/em><\/p>I l\u00e4roplanen f\u00f6r \u00e4mnet \u201dIdrott och h\u00e4lsa\u201d st\u00e5r det ingenting om att eleverna ska t\u00e4vla. D\u00e4remot finns det vissa stycken i LGR11 som kan tolkas p\u00e5 olika s\u00e4tt tex att \u201dman ska r\u00f6ra sig allsidigt i olika fysiska sammanhang\u201d. Andreas och Fredrik tycker att t\u00e4vlandet kan ha vissa f\u00f6rdelar n\u00e4r det sker under sunda t\u00e4vlingsf\u00f6rh\u00e5llanden. Effekter av t\u00e4vlande kan till exempel vara att eleverna l\u00e4r sig hantera b\u00e5de vinster och f\u00f6rluster, att de kan j\u00e4mf\u00f6ra sina resultat \u00f6ver tid samt att det kan ge en \u00f6kad vilja att g\u00f6ra sitt b\u00e4sta.<\/p>
De vill \u00e4nd\u00e5 po\u00e4ngtera att de inte l\u00e4gger fokus p\u00e5 t\u00e4vlandet. Resultaten \u00e4r ingenting vi anv\u00e4nder i betygss\u00e4ttningen, s\u00e4ger Fredrik.<\/p>
\u2013 D\u00e4remot har jag anv\u00e4nt det i min bed\u00f6mning, om eleven sj\u00e4lv anv\u00e4nt resultaten under sitt h\u00e4lsosamtal. D\u00e4r eleven kunnat resonera och f\u00f6ra en diskussion kring resultaten som hen haft och faktorer som kan ha p\u00e5verkat dessa.<\/p>
Idrottsl\u00e4rarna ber\u00e4ttar att arrangemanget f\u00e5tt ringar p\u00e5 vattnet. Tr\u00e4narna i Grums Hockey uppmuntrar sina lagmedlemmar att vara med i t\u00e4vlingsklassen och m\u00e5nga av dem \u00e4r synliga uppe p\u00e5 IP under denna eftermiddag. I det PM som gick hem bj\u00f6ds \u00e4ven f\u00f6r\u00e4ldrar och syskon in att delta b\u00e5de i motions- och t\u00e4vlingsklassen.<\/p>
Pedagogens inst\u00e4llning till fysisk aktivitet<\/h2>
\u2013 Vi vill utveckla \u201dGrumslunken\u201d, s\u00e4ger Andreas och Fredrik. Ett led i detta \u00e4r att vi inf\u00f6r i \u00e5r bj\u00f6d in alla f\u00f6rskolor i kommunen f\u00f6r att g\u00e5 eller springa ett litet minilopp p\u00e5 400 meter runt IP. Det hela avslutades med medalj till alla inblandade samt uppstigning p\u00e5 prispallen. De f\u00f6rskolor som \u00e4r bel\u00e4gna i n\u00e4rheten kommer ocks\u00e5 upp och \u00e4r hejarklack senare p\u00e5 dagen.<\/p>
\u2013 Efter att ha genomf\u00f6rt Grumslunken b\u00e5de som elev och personal kan jag \u00e4n en g\u00e5ng konstatera hur viktigt det \u00e4r att vi som personal inom skola, v\u00e5rdnadshavare och tr\u00e4nare i f\u00f6reningslivet sj\u00e4lva \u00e4r goda f\u00f6rebilder. Att vara en f\u00f6rebild inneb\u00e4r inte att man m\u00e5ste springa runt de 4,2 km i t\u00e4vlingsklass med nummerlapp p\u00e5 magen. Det kan inneb\u00e4ra m\u00e5nga andra faktorer, d\u00e4r det viktigaste \u00e4r att vi f\u00f6rmedlar en positiv bild av fysisk aktivitet.<\/p>

F\u00f6rskolebarn hejar p\u00e5<\/em><\/p>Linda Gull som \u00e4r l\u00e4rare p\u00e5 mellanstadiet ber\u00e4ttade f\u00f6r mig hur hon utmanat sin klass under Grumslunken.<\/p>
\u2013 Vi diskuterade och kom gemensamt fram till interna t\u00e4vlingsregler f\u00f6r hur klassen skulle kunna vinna ett glasskalas, ber\u00e4ttar Linda. Vi hade intressanta resonemang i klassen om vilken genomsnittshastighet som skulle g\u00e4lla f\u00f6r klassen. Hastigheter som var rimliga och r\u00e4ttvisa att t\u00e4vla med och som sedan skulle j\u00e4mf\u00f6ras med min egen tid.<\/p>
Ett s\u00e5dant initiativ ger b\u00e5de upphov till matematiska resonemang samt ett s\u00e4tt att visa att man tycker att fysisk aktivitet \u00e4r viktigt, roligt och intressant. Vi m\u00e5ste tyv\u00e4rr meddela att det inte blev n\u00e5gon glassfest f\u00f6r klass 6B. Antingen hade de gjort felber\u00e4kningar ang\u00e5ende genomsnittstiden, \u00f6verskattat sin egen f\u00f6rm\u00e5ga eller ocks\u00e5 hade de helt enkelt en f\u00f6r v\u00e4ltr\u00e4nad fr\u00f6ken.<\/p>
Hur som helst kommer det att ges fler m\u00f6jligheter f\u00f6r klassen att vinna mot fr\u00f6ken, eftersom Andreas, Fredrik och resten av idrottsl\u00e4rarna brinner f\u00f6r arrangemanget och dess utvecklingsm\u00f6jligheter.<\/p>
Text: Karin H\u00f6gefjord
Foto: Elisabeth Johansson<\/p>

\u00c5rets segrare var Ella B\u00e4cker 4B och Mahdi Zabedi 9C. B\u00e4sta tiden f\u00f6r killarna \u00e4r fr\u00e5n 2013 och innehavs av Simon Nyl\u00e9n p\u00e5 tiden 0:15:43, medan Sofia Nordqvist har den b\u00e4sta tiden f\u00f6r tjejer p\u00e5 0:19:45.<\/em><\/p>
<\/p>
<\/p>
<\/p>",
"post_date": "2018-06-21 12:07:43",
"post_excerpt": "",
"post_parent": 0,
"post_status": "publish",
"post_title": "Grumslunken \u2013 ett skollopp med tradition",
"post_type": "post",
"slug": "grumslunken-ett-skollopp-med-tradition",
"_thumbnail_id": "5806",
"_fgd2wp_old_node_id": "2280",
"teaser_image": "5806",
"_teaser_image": "field_61d462bc64616",
"featured_teaser": "0",
"_featured_teaser": "field_61d462b2e583c",
"post_date_gmt": "2018-06-21 12:07:43",
"comment_status": "open",
"ping_status": "open",
"post_password": "",
"post_name": "grumslunken-ett-skollopp-med-tradition",
"to_ping": "",
"pinged": "",
"post_modified": "2018-06-21 12:07:43",
"post_modified_gmt": "2018-06-21 12:07:43",
"post_content_filtered": "",
"guid": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/201806\/grumslunken-ett-skollopp-med-tradition\/",
"menu_order": 0,
"post_mime_type": "",
"comment_count": "0",
"filter": "raw",
"status": "publish",
"type": {
"slug": "post",
"name": "post",
"label": "Inl\u00e4gg",
"labels": {
"name": "Inl\u00e4gg",
"singular_name": "Inl\u00e4gg",
"add_new": "L\u00e4gg till nytt",
"add_new_item": "L\u00e4gg till nytt inl\u00e4gg",
"edit_item": "Redigera inl\u00e4gg",
"new_item": "Nytt inl\u00e4gg",
"view_item": "Visa inl\u00e4gg",
"view_items": "Visa inl\u00e4gg",
"search_items": "S\u00f6k inl\u00e4gg",
"not_found": "Inga inl\u00e4gg hittades.",
"not_found_in_trash": "Inga inl\u00e4gg hittades i papperskorgen.",
"parent_item_colon": null,
"all_items": "Alla inl\u00e4gg",
"archives": "Inl\u00e4ggsarkiv",
"attributes": "Inl\u00e4ggsattribut",
"insert_into_item": "Infoga i inneh\u00e5ll",
"uploaded_to_this_item": "Uppladdat till detta inl\u00e4gg",
"featured_image": "Utvald bild",
"set_featured_image": "Ange utvald bild",
"remove_featured_image": "Ta bort utvald bild",
"use_featured_image": "Anv\u00e4nd som utvald bild",
"filter_items_list": "Filtrera inl\u00e4ggslista",
"filter_by_date": "Filtrera efter datum",
"items_list_navigation": "Navigation f\u00f6r inl\u00e4ggslista",
"items_list": "Inl\u00e4ggslista",
"item_published": "Inl\u00e4gget har publicerats.",
"item_published_privately": "Inl\u00e4gget har publicerats privat.",
"item_reverted_to_draft": "Inl\u00e4gget har \u00e5terst\u00e4llts till utkastet.",
"item_scheduled": "Inl\u00e4gget har schemalagts.",
"item_updated": "Inl\u00e4gget har uppdaterats.",
"item_link": "Inl\u00e4ggsl\u00e4nk",
"item_link_description": "En l\u00e4nk till ett inl\u00e4gg.",
"menu_name": "Inl\u00e4gg",
"name_admin_bar": "Inl\u00e4gg"
},
"description": "",
"public": true,
"hierarchical": false,
"exclude_from_search": false,
"publicly_queryable": true,
"show_ui": true,
"show_in_menu": true,
"show_in_nav_menus": true,
"show_in_admin_bar": true,
"menu_position": 5,
"menu_icon": "dashicons-admin-post",
"capability_type": "post",
"map_meta_cap": true,
"register_meta_box_cb": null,
"taxonomies": [],
"has_archive": false,
"query_var": false,
"can_export": true,
"delete_with_user": true,
"template": [],
"template_lock": false,
"_builtin": true,
"_edit_link": "post.php?post=%d",
"cap": {
"edit_post": "edit_post",
"read_post": "read_post",
"delete_post": "delete_post",
"edit_posts": "edit_posts",
"edit_others_posts": "edit_others_posts",
"delete_posts": "delete_posts",
"publish_posts": "publish_posts",
"read_private_posts": "read_private_posts",
"read": "read",
"delete_private_posts": "delete_private_posts",
"delete_published_posts": "delete_published_posts",
"delete_others_posts": "delete_others_posts",
"edit_private_posts": "edit_private_posts",
"edit_published_posts": "edit_published_posts",
"create_posts": "edit_posts",
"set_posts_status": "set_posts_status"
},
"rewrite": false,
"show_in_rest": true,
"rest_base": "posts",
"rest_namespace": "wp\/v2",
"rest_controller_class": "WP_REST_Posts_Controller",
"rest_controller": null
},
"excerpt": false
}
tags
""
fields
{
"video": {
"kategoripanel": true,
"senaste": true
},
"default_post_image": {
"ID": 10202,
"id": 10202,
"title": "pv-placeholder",
"filename": "pv-placeholder.jpg",
"filesize": 47120,
"url": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"link": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/pv-placeholder\/",
"alt": "",
"author": "2003",
"description": "",
"caption": "",
"name": "pv-placeholder",
"status": "inherit",
"uploaded_to": 0,
"date": "2022-02-08 13:12:58",
"modified": "2022-02-08 13:12:58",
"menu_order": 0,
"mime_type": "image\/jpeg",
"type": "image",
"subtype": "jpeg",
"icon": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-includes\/images\/media\/default.png",
"width": 1200,
"height": 630,
"sizes": {
"thumbnail": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-400x400.jpg",
"thumbnail-width": 400,
"thumbnail-height": 400,
"medium": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-800x420.jpg",
"medium-width": 800,
"medium-height": 420,
"medium_large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-768x403.jpg",
"medium_large-width": 768,
"medium_large-height": 403,
"large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"large-width": 1200,
"large-height": 630,
"1536x1536": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"1536x1536-width": 1200,
"1536x1536-height": 630,
"2048x2048": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"2048x2048-width": 1200,
"2048x2048-height": 630
}
},
"featured_blogs": [
{
"data": {
"ID": "2084",
"user_login": "maria.ripemo@hotmail.com",
"user_pass": "$P$B6UIsoNBjQkKAzy37xFmT34NFCipRO.",
"user_nicename": "maria-ripemo",
"user_email": "maria.ripemo@hotmail.com",
"user_url": "",
"user_registered": "2019-09-09 20:24:43",
"user_activation_key": "",
"user_status": "0",
"display_name": "maria.ripemo@hotmail.com"
},
"ID": 2084,
"caps": {
"blogger": true
},
"cap_key": "wp_capabilities",
"roles": [
"blogger"
],
"allcaps": {
"create_posts": true,
"level_0": true,
"read": true,
"edit_media": true,
"upload_files": true,
"edit_blogs": true,
"publish_blogs": true,
"edit_published_blogs": true,
"edit_private_blogs": true,
"edit_events": true,
"publish_events": true,
"edit_published_events": true,
"edit_private_events": true,
"assign_verksamheters": true,
"assign_amnens": true,
"assign_temas": true,
"assign_kommuners": true,
"blogger": true
},
"filter": null
},
{
"data": {
"ID": "2044",
"user_login": "Jennelie \u00d6rtendahl",
"user_pass": "$P$BEtYKaAO1fiDpvJ68oGO561MIaUCwa\/",
"user_nicename": "jennelie-ortendahl",
"user_email": "ortendahljennelie@gmail.com",
"user_url": "",
"user_registered": "2015-08-19 13:27:19",
"user_activation_key": "",
"user_status": "0",
"display_name": "Jennelie \u00d6rtendahl"
},
"ID": 2044,
"caps": {
"blogger": true
},
"cap_key": "wp_capabilities",
"roles": [
"blogger"
],
"allcaps": {
"create_posts": true,
"level_0": true,
"read": true,
"edit_media": true,
"upload_files": true,
"edit_blogs": true,
"publish_blogs": true,
"edit_published_blogs": true,
"edit_private_blogs": true,
"edit_events": true,
"publish_events": true,
"edit_published_events": true,
"edit_private_events": true,
"assign_verksamheters": true,
"assign_amnens": true,
"assign_temas": true,
"assign_kommuners": true,
"blogger": true
},
"filter": null
},
{
"data": {
"ID": "2054",
"user_login": "SOL i V\u00e4rmland",
"user_pass": "$P$B9sEAS7872fGIqXBYRSeC6DdjVY61q1",
"user_nicename": "sol-i-varmland",
"user_email": "marleneandersson7@icloud.com",
"user_url": "",
"user_registered": "2016-06-02 11:41:04",
"user_activation_key": "",
"user_status": "0",
"display_name": "SOL i V\u00e4rmland"
},
"ID": 2054,
"caps": {
"blogger": true
},
"cap_key": "wp_capabilities",
"roles": [
"blogger"
],
"allcaps": {
"create_posts": true,
"level_0": true,
"read": true,
"edit_media": true,
"upload_files": true,
"edit_blogs": true,
"publish_blogs": true,
"edit_published_blogs": true,
"edit_private_blogs": true,
"edit_events": true,
"publish_events": true,
"edit_published_events": true,
"edit_private_events": true,
"assign_verksamheters": true,
"assign_amnens": true,
"assign_temas": true,
"assign_kommuners": true,
"blogger": true
},
"filter": null
}
],
"featured_events": [
11713,
11344,
11706
],
"wordlists": [
{
"title": "Hem- och konsumentkunskap",
"int_name": "hemochkonsumentkunskap",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1rFDx9yveliwcrqUGUGzKhEhPLvHVS78N13tcEtzq7PY\/edit?usp=sharing",
"description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Hem- och konsumentkunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d. Listan \u00e4r uppdelad i fyra avdelningar: Mat och m\u00e5ltider, h\u00e4lsa, konsumtion och ekonomi, milj\u00f6 och livsstil.",
"information": "Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E,Q",
"published": true
},
{
"title": "Idrott och h\u00e4lsa",
"int_name": "idrott_och_halsa",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1XLC275nQftpUryo7_R05mEO_F2067LMQ5IroCRBTP4I\/edit?usp=sharing",
"description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Idrott och h\u00e4lsa, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.",
"information": "
Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F,O",
"published": true
},
{
"title": "Allm\u00e4nna skolord",
"int_name": "allmannaskolord",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1ErZinP9crYwK6z-p7WI379bmn7v369FAsZ0G3mMyQnY\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med ord som anv\u00e4nds i skolan och inte h\u00f6r till ett speciellt \u00e4mne, p\u00e5 olika spr\u00e5k. Ord som till exempel analysera, rast och schema.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "F",
"published": true
},
{
"title": "Vardagsord",
"int_name": "konversation",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/18WlLnaT1zNI54EDvNE2zg0WUzzoVtHgsHuJdIusnbuc\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med vardagliga ord och fraser f\u00f6r konversation. Till exempel hej, god morgon, ett, tv\u00e5, tre, frukost, gr\u00f6n, r\u00f6d och katt :)",
"information": "
Stort tack till Refugee Phrasebook, som bidragit med ord och \u00f6vers\u00e4ttningar i den h\u00e4r listan.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,G",
"published": true
},
{
"title": "SYV Studie- och yrkesv\u00e4gledning",
"int_name": "syv",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1YIeQD6DE9KaXwyCQ_vKZkSsiYP72meBDtb65fCa02p4\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med begrepp som anv\u00e4nds inom studie- och yrkesv\u00e4gledning, framf\u00f6rallt p\u00e5 h\u00f6gstadiet.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,G",
"published": true
},
{
"title": "Religionskunskap",
"int_name": "religionskunskap",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1Y7ISXd4KYtLxJZ_7J5_XyofIeo10Pn5LBdeTtzDjI-Q\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet religionskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E",
"published": true
},
{
"title": "F\u00f6rskoleord",
"int_name": "forskoleord",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/11i-iMec6l5QDJdZDp3EtLLOQ-VBYYvBSUlrN-qJ6mbs\/edit?usp=sharing",
"description": "Ord som anv\u00e4nds p\u00e5 f\u00f6rskolan och vad de heter p\u00e5 olika spr\u00e5k. Orden \u00e4r skrivna med det svenska alfabetet f\u00f6r att de ska vara l\u00e4ttare att uttala. De \u00e4r grupperade efter olika l\u00e4rmilj\u00f6er, till exempel atelj\u00e9, matbordet, hallen. Klicka och v\u00e4lj vilka spr\u00e5k du vill visa i listan. Bilder och ritade tecken g\u00e5r ocks\u00e5 att visa.",
"information": "
Stort tack till Malin Brink p\u00e5 Dirigentens f\u00f6rskola i Karlstad som sammanst\u00e4llt orden och samlat in \u00f6vers\u00e4ttningar fr\u00e5n v\u00e5rdnadshavare. Ritade Tecken \u00a9 Specialpedagogiska skolmyndigheten. Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,T,U",
"published": true
},
{
"title": "Samh\u00e4llskunskap",
"int_name": "samhallskunskap",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1whE8jaGoXx6yAcsC5pBKCRKq2nOlhia5LCT7-LAdmW8\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet samh\u00e4llskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F",
"published": true
},
{
"title": "Fysik",
"int_name": "fysik",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1hJZI_5MTg6FCU1yspRyiihCpIPfH7prlVvGnkqvY-R0\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med viktiga begrepp inom fysik, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av NO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F",
"published": true
},
{
"title": "Sex och samlevnad",
"int_name": "sexochsamlevnad",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1j-cKDrMEmvMqnDMpI85DPVan0EPPAJGgHpp-xzhl9Yc\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med begrepp inom sex och samlevnad p\u00e5 flera olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.",
"information": "
Bilderna kommer fr\u00e5n bildstod.se och anv\u00e4nds med\u00a0licens<\/a>\u00a0fr\u00e5n ARASAAC, Linn Greaker Design, Sclera symbols och Humblepics.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,H",
"published": true
},
{
"title": "Historia",
"int_name": "historia",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1Xij0BQmUDmh8SANWWwxMuq6ns-AbtLf9aqHw-3mEuNI\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet historia, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,I",
"published": true
},
{
"title": "Kemi",
"int_name": "kemi",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/142W9EMXGXy5U-kYen3LX9hTvB6ElV-r55vbaJtWcxgw\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet kemi, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F",
"published": true
},
{
"title": "Biologi",
"int_name": "biologi",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1xcurwFH5hMHmlRiPne8mjnioMO-BWyVlEouSCV0em9c\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet biologi, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E,F",
"published": true
},
{
"title": "Teknik",
"int_name": "teknik",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1lwxorTOtOSVW2OCuvdfbavz8X8NcVPO1kLUOQIj17mI\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet teknik, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E,F",
"published": true
},
{
"title": "Matematik",
"int_name": "matematik",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/127_tcIgVsIWerDzipTxNz8Mb9ZJY92S58x5shBv6VqU\/edit?usp=sharing",
"description": "\u00c4mnesord i matematik finns inte i Skolord \u00e4nnu, men h\u00e4r hittar du l\u00e4nk till Skolverkets material med termer p\u00e5 26 spr\u00e5k.",
"information": "
\u00c4mnesord i matematik finns inte i Skolord \u00e4nnu, men h\u00e4r \u00e4r Skolverkets material med termer p\u00e5 26 spr\u00e5k:<\/p>\n
Termer f\u00f6r matematikundervisning p\u00e5 olika spr\u00e5k<\/a><\/p>\n",
"id_column": "ej relevant",
"default_column_to_show": "",
"languages_columns": "",
"published": true
}
],
"wordlist_instructions_box": {
"heading": "Aktivera uppl\u00e4sning",
"lead": "De svenska orden och vissa andra spr\u00e5k g\u00e5r att f\u00e5 uppl\u00e4sta i Skolord.",
"button_url": "\/i-undervisningen\/nyanlanda\/skolord-amnesord-pa-olika-sprak\/upplasning-av-skolord",
"button_label": "Instruktioner f\u00f6r uppl\u00e4sning"
},
"theme_blog": {
"color": "blue",
"heading": "Blogg",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du se alla blogginl\u00e4gg p\u00e5 webbplatsen."
},
"theme_blogpage": {
"color": "blue",
"heading": "Bloggar",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du se alla bloggar p\u00e5 webbplatsen."
},
"theme_article": {
"color": "orange",
"heading": "Artiklar",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du l\u00e4sa alla artiklar som \u00e4r publicerade p\u00e5 den h\u00e4r webbplatsen."
},
"theme_video": {
"color": "green",
"heading": "Video",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du se de filmer som \u00e4r publicerade p\u00e5 den h\u00e4r webbplatsen."
},
"theme_event": {
"color": "pink",
"heading": "Evenemang",
"subheading": "Inspireras och utvecklas tillsammans",
"lead": "I kalendern hittar du f\u00f6rel\u00e4sningar, kurser och annat inom omr\u00e5det utbildning och skola, fr\u00e5n olika arrang\u00f6rer."
},
"theme_document": {
"color": "gray",
"heading": "Dokument",
"subheading": "",
"lead": ""
},
"footer_text": "\u00a9 [YEAR] Pedagog V\u00e4rmland, alla r\u00e4ttigheter reserverade."
}