post
{
"ImageClass": "Timber\\Image",
"PostClass": "Timber\\Post",
"TermClass": "Timber\\Term",
"object_type": "post",
"custom": {
"_thumbnail_id": "5788",
"_fgd2wp_old_node_id": "2208",
"teaser_image": "5788",
"_teaser_image": "field_61d462bc64616",
"featured_teaser": "0",
"_featured_teaser": "field_61d462b2e583c"
},
"id": 5787,
"ID": 5787,
"post_author": "2003",
"post_content": "Ser olika saker. En klassl\u00e4rare och en konstn\u00e4r i samma arbetslag. AnnMarie Danielsson och Annika Eriksdotter kompletterar varandra. Ett helt l\u00e4s\u00e5r har de jobbat tillsammans i Stj\u00e4rnfallet 3 p\u00e5 Kronoparksskolan i Karlstad.<\/p>\n\n
P\u00e5 h\u00f6sten, vintern eller alltid?<\/strong><\/p>Ahin Mostafa och Evelin Gallego fixar tipspromenad inf\u00f6r morgondagens premi\u00e4rvisning av klassens nya film.<\/p>
\u2013 Mamma kommer hit men inte pappa. Han bor i Colombia men kan i alla fall se filmen vi gjort. Den finns p\u00e5 Youtube. Jag ska skicka l\u00e4nken, s\u00e4ger Evelin.<\/p>
Barnen ber\u00e4ttar om hur de valde ett fotografi tillsammans med familjen. Det blev bebisbilder, resor, sl\u00e4ktingar, f\u00f6delsedagsfester\u2026 variationen \u00e4r stor. <\/p>
\u2013 Sen har vi spelat in film om det som h\u00e4nder p\u00e5 kortet. Animationen har de gjort tillsammans med Annika Eriksdotter, klassens skolkonstn\u00e4r.<\/p>
Det \u00e4r vad det l\u00e5ter som, en konstn\u00e4r i skolan, men inte tillf\u00e4lligt inne f\u00f6r att jobba med ett specifikt projekt, utan anst\u00e4lld och en fast tillg\u00e5ng i arbetslaget.<\/p>
\u2013 Vi har gjort l\u00e4sh\u00f6rnan med henne ocks\u00e5, d\u00e4r utanf\u00f6r klassrummet, pekar Hasan Hasan. Vi fick best\u00e4mma hur den skulle se ut.<\/p>

Ser olika saker. En klassl\u00e4rare och en konstn\u00e4r i samma arbetslag. AnnMarie Danielsson och Annika Eriksdotter kompletterar varandra. Ett helt l\u00e4s\u00e5r har de jobbat tillsammans i Stj\u00e4rnfallet 3 p\u00e5 Kronoparksskolan i Karlstad.<\/em><\/p>Annika, som vid sidan av deltidsjobbet p\u00e5 Kronoparksskolan, \u00e4r frilansande konstn\u00e4r har tidigare jobbat mycket tillsammans med elever, bland annat med utsmyckningar av skolor. Hon \u00e4r van vid det pedagogiska.<\/p>
\u2013 Men det h\u00e4r \u00e4r n\u00e5gonting helt nytt som jag f\u00e5r vara med och forma. Att vara en del av ett team och tillsammans planera verksamheten \u00e4r v\u00e4ldigt annorlunda \u00e4n att komma in och g\u00f6ra punktinsatser som konstn\u00e4r. <\/p>
En skola som har en konstn\u00e4r anst\u00e4lld ger det kreativa och praktiska uttrycket st\u00f6rre utrymme och tyngd inom ramen f\u00f6r det h\u00e5llbara l\u00e4randet. <\/p>
\u2013 Jag kan vara delaktig i vilket \u00e4mne som helst. Min uppgift \u00e4r att hitta fler pedagogiska v\u00e4gar och att l\u00e5ta barnen uttrycka saker p\u00e5 olika s\u00e4tt.<\/p>

\u00c4nda hit \u00e5kte vi. Hassan ber\u00e4ttar om familjens resa med bil fr\u00e5n Sverige till Kurdistan. Klasskamraterna f\u00f6ljer n\u00e4r \u00e4ventyret blir film.<\/em><\/p>Det praktiska, kreativa g\u00f6randet kopplas till kunskapsm\u00e5len. Konstn\u00e4r och klassl\u00e4rare jobbar tillsammans. <\/p>
\u2013 Det man g\u00f6r kommer man l\u00e4ttare ih\u00e5g, det blir ett kroppsminne och kunskapen s\u00e4tter sig, menar Annika.<\/p>
Under tv\u00e5 terminer har hon jobbat halvtid p\u00e5 skolan och ing\u00e5tt i ett av arbetslagen men har ocks\u00e5 haft vissa bildlektioner och skaparverkstad med fritidsbarnen. Ett n\u00e4ra samarbete med sl\u00f6jdl\u00e4raren Ulrika Skog, som ocks\u00e5 \u00e4r konstn\u00e4r, berikar.<\/p>
\u2013 Vi t\u00e4nker b\u00e5da kreativt och det \u00e4r en tillg\u00e5ng. <\/p>
Verksamheten i atelj\u00e9n \u00e4r i full g\u00e5ng. Annikas hemvist \u00e4r ett f\u00f6re detta betonggr\u00e5tt f\u00f6rr\u00e5dsrum som har genomg\u00e5tt make-over. Hyllorna \u00e4r fyllda av v\u00e4lordnade l\u00e5dor med material i olika f\u00e4rger. P\u00e5 v\u00e4ggarna sitter bilder fr\u00e5n \u00e5rets skapande. D\u00e4r \u00e4r \u00e5rstr\u00e4d, masker, tittsk\u00e5p och en gigantisk falukorv. Allt finns dessutom dokumenterat i ord och bild. En rej\u00e4l och bl\u00e4dderv\u00e4nlig klippbok ligger uppslagen.<\/p>

Lektion hos skolkonstn\u00e4ren. Evelin Gallego, Alissa-Michelle \u00d6dmark, Hasan Hasan och Ahin Mostafa animerar sina ber\u00e4ttelser tillsammans med Annika Eriksdotter.<\/em><\/p>Annika tycker att tj\u00e4nsten skolkonstn\u00e4r \u00e4r ett naturligt n\u00e4sta steg fr\u00e5n skapande skola-projekt och andra kreativa eng\u00e5ngsinsatser som \u00e4r vanliga runt om p\u00e5 skolorna. De \u00e4r bra, s\u00e4ger hon, men leder s\u00e4llan till kontinuitet och i grunden \u00e4ndrade arbetss\u00e4tt. Samarbetet med klassl\u00e4rarna blir inte alls lika tydligt. Att ha en anst\u00e4lld konstn\u00e4r ger helt andra utvecklingsm\u00f6jligheter och ligger r\u00e4tt mot skolverkets m\u00e5l om h\u00e5llbart l\u00e4rande, anser hon. <\/p>
\u2013 P\u00e5 sikt tror jag att man ska vara till f\u00f6r alla p\u00e5 skolan. Men att ing\u00e5 i ett arbetslag har varit en bra b\u00f6rjan. <\/p>
Fast ett heltidsjobb p\u00e5 skolan \u00e4r inte m\u00e5let. Att ha ett ben kvar i konstv\u00e4rlden \u00e4r viktigt f\u00f6r Annika. Att beh\u00e5lla kontakten med konsten ute i samh\u00e4llet \u00e4r en f\u00f6ruts\u00e4ttning f\u00f6r att komplettera skolt\u00e4nket och bredda kompetensen i klassrummen, som ju \u00e4r sj\u00e4lva syftet med hennes n\u00e4rvaro.<\/p>
\u2013 Jag m\u00e5ste skapa sj\u00e4lv, tanka inspiration och r\u00f6ra mig i konstlivet om jag ska kunna visa det f\u00f6r barnen och tillf\u00f6ra en kreativ och konstn\u00e4rlig dimension i deras vardag.<\/p>
L\u00e4nk till klassens film<\/a> p\u00e5 Youtube.<\/p>Klassl\u00e4rarens perspektiv:<\/h2>

AnnMarie Danielsson, klassl\u00e4rare i Stj\u00e4rnfallet 3 p\u00e5 Kronoparksskolan i Karlstad, som under det senaste l\u00e4s\u00e5ret haft en konstn\u00e4r som kollega i arbetslaget.<\/em><\/p>Hur funkar det?<\/strong><\/p>\u2013 Det \u00e4r fantastiskt att v\u00e5ra elever f\u00e5r ta del av den kompetens som Annika har. Jag tycker det \u00e4r v\u00e4ldigt bra att det kommer in olika yrkesgrupper i skolan, att barnen inte bara m\u00f6ter l\u00e4rare i klassrummen.<\/p>
Vilka \u00e4r de viktigaste skillnaderna p\u00e5 en klassl\u00e4rare och en konstn\u00e4r?<\/strong><\/p>\u2013 Annika ser p\u00e5 saker p\u00e5 ett annat s\u00e4tt \u00e4n vi andra. Hon lyfter det praktiska och det kreativa, och finner den infallsvinkeln i alla \u00e4mnen. Jag har koll p\u00e5 kunskapskraven och de f\u00f6rm\u00e5gor barnen ska tr\u00e4na och ha med sig. <\/p>
Hur har du och de andra klassl\u00e4rarna nytta av hennes kunnande?<\/strong><\/p>\u2013 Om man t\u00e4nker h\u00e5llbart l\u00e4rande, att det vi g\u00f6r ska ha mottagare och h\u00e4nga ihop med verkligheten, s\u00e5 styr hon oss in p\u00e5 den v\u00e4gen. Tillsammans med henne kan vi jobba p\u00e5 ett s\u00e4tt vi inte har m\u00f6jlighet till annars, vi blir fler och vi kompletterar varandra. Sen tycker jag att hon hj\u00e4lper oss att hitta tillbaka till kreativiteten. Jag hade mer av det tidigare och det k\u00e4nns roligt att vara d\u00e4r igen. <\/p>
Kan du ge ett konkret exempel?<\/strong><\/p>\u2013 Filmen, vi jobbade med barnens ursprung, hur l\u00e4nderna ser ut, var de ligger och s\u00e5 vidare. Jag utgick fr\u00e5n v\u00e5ra styrdokument men ville g\u00f6ra n\u00e5gonting mer. Bollade med Annika och hon f\u00f6dde filmid\u00e9n, med fotografier hemifr\u00e5n och det muntliga ber\u00e4ttandet kopplat till det digitala. Filmen finns nu p\u00e5 Youtube och kan ses av sl\u00e4kt och v\u00e4nner. L\u00e4randet blir synligt inte bara i klassrummet. Jag tror att det \u00f6kar b\u00e5de barnens motivation och f\u00f6rst\u00e5else f\u00f6r det vi g\u00f6r. L\u00e4randet blir h\u00e5llbart. <\/p>
Vad beh\u00f6vs f\u00f6r att en skola ska jobba med h\u00e5llbart l\u00e4rande?<\/strong><\/p>\u2013 Att inriktning och ledning \u00e4r tydlig. V\u00e5r rektor vet vart hon vill n\u00e5. Vi f\u00e5r mycket st\u00f6ttning och utbildning. Men ocks\u00e5 frihet. Klimatet \u00e4r tryggt och till\u00e5tande och det tror jag \u00e4r viktigt.<\/p>
Hur d\u00e5 till\u00e5tande?<\/strong><\/p>\u2013 Vi provar och t\u00f6rs misslyckas. Det \u00e4r ok att ta hj\u00e4lp av varandra. Det p\u00e5g\u00e5r mycket hela tiden i olika arbetsgrupper och processerna \u00e4r j\u00e4ttebra. Vi k\u00e4nner att ledningen tror och litar p\u00e5 oss.<\/p>

Egen design p\u00e5 l\u00e4sh\u00f6rnan. Barnen \u00f6nskade en mysig vr\u00e5 utanf\u00f6r klassrummen d\u00e4r de kan sitta och l\u00e4sa i lugn och ro. Med Annikas hj\u00e4lp togs \u00f6nskan fr\u00e5n id\u00e9stadie via modell till verklighet. Hassan och Ahin visar resultatet.<\/em><\/p>
Fixar tipspromenad. I morgon \u00e4r det familjefest p\u00e5 skolan, d\u00e5 kommer f\u00f6r\u00e4ldrar och syskon. Evelin och Ahin g\u00f6r vuxenfr\u00e5gor. De tror att det d\u00e4r med sn\u00f6n p\u00e5 bergen i Kurdistan kan bli lite lagom knepigt. Svaret finns i filmen som premi\u00e4rvisas i klassrummet.<\/em><\/p>
<\/p>
Text: Helena S\u00f6derqvist
Foto: \u00d6yvind Lund<\/p>
---<\/p>
Artikeln \u00e4r ocks\u00e5 publicerad i magasinet Kreativa skolan som g\u00f6rs av Pedagog V\u00e4rmland, Karlstads kommun och Region V\u00e4rmland f\u00f6r att visa upp det skapande arbete som p\u00e5g\u00e5r i skolor och f\u00f6rskolor.<\/p>",
"post_date": "2018-05-01 12:33:42",
"post_excerpt": "
Ser olika saker. En klassl\u00e4rare och en konstn\u00e4r i samma arbetslag. AnnMarie Danielsson och Annika Eriksdotter kompletterar varandra. Ett helt l\u00e4s\u00e5r har de jobbat tillsammans i Stj\u00e4rnfallet 3 p\u00e5 Kronoparksskolan i Karlstad.<\/p>",
"post_parent": 0,
"post_status": "publish",
"post_title": "N\u00e4r \u00e4r det sn\u00f6 p\u00e5 bergen i Kurdistan?",
"post_type": "post",
"slug": "nar-ar-det-sno-pa-bergen-i-kurdistan",
"_thumbnail_id": "5788",
"_fgd2wp_old_node_id": "2208",
"teaser_image": "5788",
"_teaser_image": "field_61d462bc64616",
"featured_teaser": "0",
"_featured_teaser": "field_61d462b2e583c",
"post_date_gmt": "2018-05-01 12:33:42",
"comment_status": "open",
"ping_status": "open",
"post_password": "",
"post_name": "nar-ar-det-sno-pa-bergen-i-kurdistan",
"to_ping": "",
"pinged": "",
"post_modified": "2018-05-01 12:33:42",
"post_modified_gmt": "2018-05-01 12:33:42",
"post_content_filtered": "",
"guid": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/201805\/nar-ar-det-sno-pa-bergen-i-kurdistan\/",
"menu_order": 0,
"post_mime_type": "",
"comment_count": "0",
"filter": "raw",
"status": "publish",
"type": {
"slug": "post",
"name": "post",
"label": "Inl\u00e4gg",
"labels": {
"name": "Inl\u00e4gg",
"singular_name": "Inl\u00e4gg",
"add_new": "L\u00e4gg till nytt",
"add_new_item": "L\u00e4gg till nytt inl\u00e4gg",
"edit_item": "Redigera inl\u00e4gg",
"new_item": "Nytt inl\u00e4gg",
"view_item": "Visa inl\u00e4gg",
"view_items": "Visa inl\u00e4gg",
"search_items": "S\u00f6k inl\u00e4gg",
"not_found": "Inga inl\u00e4gg hittades.",
"not_found_in_trash": "Inga inl\u00e4gg hittades i papperskorgen.",
"parent_item_colon": null,
"all_items": "Alla inl\u00e4gg",
"archives": "Inl\u00e4ggsarkiv",
"attributes": "Inl\u00e4ggsattribut",
"insert_into_item": "Infoga i inneh\u00e5ll",
"uploaded_to_this_item": "Uppladdat till detta inl\u00e4gg",
"featured_image": "Utvald bild",
"set_featured_image": "Ange utvald bild",
"remove_featured_image": "Ta bort utvald bild",
"use_featured_image": "Anv\u00e4nd som utvald bild",
"filter_items_list": "Filtrera inl\u00e4ggslista",
"filter_by_date": "Filtrera efter datum",
"items_list_navigation": "Navigation f\u00f6r inl\u00e4ggslista",
"items_list": "Inl\u00e4ggslista",
"item_published": "Inl\u00e4gget har publicerats.",
"item_published_privately": "Inl\u00e4gget har publicerats privat.",
"item_reverted_to_draft": "Inl\u00e4gget har \u00e5terst\u00e4llts till utkastet.",
"item_scheduled": "Inl\u00e4gget har schemalagts.",
"item_updated": "Inl\u00e4gget har uppdaterats.",
"item_link": "Inl\u00e4ggsl\u00e4nk",
"item_link_description": "En l\u00e4nk till ett inl\u00e4gg.",
"menu_name": "Inl\u00e4gg",
"name_admin_bar": "Inl\u00e4gg"
},
"description": "",
"public": true,
"hierarchical": false,
"exclude_from_search": false,
"publicly_queryable": true,
"show_ui": true,
"show_in_menu": true,
"show_in_nav_menus": true,
"show_in_admin_bar": true,
"menu_position": 5,
"menu_icon": "dashicons-admin-post",
"capability_type": "post",
"map_meta_cap": true,
"register_meta_box_cb": null,
"taxonomies": [],
"has_archive": false,
"query_var": false,
"can_export": true,
"delete_with_user": true,
"template": [],
"template_lock": false,
"_builtin": true,
"_edit_link": "post.php?post=%d",
"cap": {
"edit_post": "edit_post",
"read_post": "read_post",
"delete_post": "delete_post",
"edit_posts": "edit_posts",
"edit_others_posts": "edit_others_posts",
"delete_posts": "delete_posts",
"publish_posts": "publish_posts",
"read_private_posts": "read_private_posts",
"read": "read",
"delete_private_posts": "delete_private_posts",
"delete_published_posts": "delete_published_posts",
"delete_others_posts": "delete_others_posts",
"edit_private_posts": "edit_private_posts",
"edit_published_posts": "edit_published_posts",
"create_posts": "edit_posts",
"set_posts_status": "set_posts_status"
},
"rewrite": false,
"show_in_rest": true,
"rest_base": "posts",
"rest_namespace": "wp\/v2",
"rest_controller_class": "WP_REST_Posts_Controller",
"rest_controller": null
},
"excerpt": false
}
tags
""
fields
{
"video": {
"kategoripanel": true,
"senaste": true
},
"default_post_image": {
"ID": 10202,
"id": 10202,
"title": "pv-placeholder",
"filename": "pv-placeholder.jpg",
"filesize": 47120,
"url": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"link": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/pv-placeholder\/",
"alt": "",
"author": "2003",
"description": "",
"caption": "",
"name": "pv-placeholder",
"status": "inherit",
"uploaded_to": 0,
"date": "2022-02-08 13:12:58",
"modified": "2022-02-08 13:12:58",
"menu_order": 0,
"mime_type": "image\/jpeg",
"type": "image",
"subtype": "jpeg",
"icon": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-includes\/images\/media\/default.png",
"width": 1200,
"height": 630,
"sizes": {
"thumbnail": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-400x400.jpg",
"thumbnail-width": 400,
"thumbnail-height": 400,
"medium": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-800x420.jpg",
"medium-width": 800,
"medium-height": 420,
"medium_large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-768x403.jpg",
"medium_large-width": 768,
"medium_large-height": 403,
"large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"large-width": 1200,
"large-height": 630,
"1536x1536": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"1536x1536-width": 1200,
"1536x1536-height": 630,
"2048x2048": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"2048x2048-width": 1200,
"2048x2048-height": 630
}
},
"featured_blogs": [
{
"data": {
"ID": "2084",
"user_login": "maria.ripemo@hotmail.com",
"user_pass": "$P$B6UIsoNBjQkKAzy37xFmT34NFCipRO.",
"user_nicename": "maria-ripemo",
"user_email": "maria.ripemo@hotmail.com",
"user_url": "",
"user_registered": "2019-09-09 20:24:43",
"user_activation_key": "",
"user_status": "0",
"display_name": "maria.ripemo@hotmail.com"
},
"ID": 2084,
"caps": {
"blogger": true
},
"cap_key": "wp_capabilities",
"roles": [
"blogger"
],
"allcaps": {
"create_posts": true,
"level_0": true,
"read": true,
"edit_media": true,
"upload_files": true,
"edit_blogs": true,
"publish_blogs": true,
"edit_published_blogs": true,
"edit_private_blogs": true,
"edit_events": true,
"publish_events": true,
"edit_published_events": true,
"edit_private_events": true,
"assign_verksamheters": true,
"assign_amnens": true,
"assign_temas": true,
"assign_kommuners": true,
"blogger": true
},
"filter": null
},
{
"data": {
"ID": "2017",
"user_login": "snms00",
"user_pass": "$P$BCWtvQfGKEfgojIZfjAU6BJ0FZ9UUL1",
"user_nicename": "elevhalsan-pa-norrstrandsskolan-4-6",
"user_email": "magnus.sjodin@karlstad.se",
"user_url": "",
"user_registered": "2013-11-06 10:35:50",
"user_activation_key": "",
"user_status": "0",
"display_name": "snms00"
},
"ID": 2017,
"caps": {
"blogger": true
},
"cap_key": "wp_capabilities",
"roles": [
"blogger"
],
"allcaps": {
"create_posts": true,
"level_0": true,
"read": true,
"edit_media": true,
"upload_files": true,
"edit_blogs": true,
"publish_blogs": true,
"edit_published_blogs": true,
"edit_private_blogs": true,
"edit_events": true,
"publish_events": true,
"edit_published_events": true,
"edit_private_events": true,
"assign_verksamheters": true,
"assign_amnens": true,
"assign_temas": true,
"assign_kommuners": true,
"blogger": true
},
"filter": null
},
{
"data": {
"ID": "2054",
"user_login": "SOL i V\u00e4rmland",
"user_pass": "$P$B9sEAS7872fGIqXBYRSeC6DdjVY61q1",
"user_nicename": "sol-i-varmland",
"user_email": "marleneandersson7@icloud.com",
"user_url": "",
"user_registered": "2016-06-02 11:41:04",
"user_activation_key": "",
"user_status": "0",
"display_name": "SOL i V\u00e4rmland"
},
"ID": 2054,
"caps": {
"blogger": true
},
"cap_key": "wp_capabilities",
"roles": [
"blogger"
],
"allcaps": {
"create_posts": true,
"level_0": true,
"read": true,
"edit_media": true,
"upload_files": true,
"edit_blogs": true,
"publish_blogs": true,
"edit_published_blogs": true,
"edit_private_blogs": true,
"edit_events": true,
"publish_events": true,
"edit_published_events": true,
"edit_private_events": true,
"assign_verksamheters": true,
"assign_amnens": true,
"assign_temas": true,
"assign_kommuners": true,
"blogger": true
},
"filter": null
}
],
"featured_events": [
10398,
9025,
10791
],
"wordlists": [
{
"title": "Hem- och konsumentkunskap",
"int_name": "hemochkonsumentkunskap",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1rFDx9yveliwcrqUGUGzKhEhPLvHVS78N13tcEtzq7PY\/edit?usp=sharing",
"description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Hem- och konsumentkunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d. Listan \u00e4r uppdelad i fyra avdelningar: Mat och m\u00e5ltider, h\u00e4lsa, konsumtion och ekonomi, milj\u00f6 och livsstil.",
"information": "Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E,Q",
"published": true
},
{
"title": "Idrott och h\u00e4lsa",
"int_name": "idrott_och_halsa",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1XLC275nQftpUryo7_R05mEO_F2067LMQ5IroCRBTP4I\/edit?usp=sharing",
"description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Idrott och h\u00e4lsa, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.",
"information": "
Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F,O",
"published": true
},
{
"title": "Allm\u00e4nna skolord",
"int_name": "allmannaskolord",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1ErZinP9crYwK6z-p7WI379bmn7v369FAsZ0G3mMyQnY\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med ord som anv\u00e4nds i skolan och inte h\u00f6r till ett speciellt \u00e4mne, p\u00e5 olika spr\u00e5k. Ord som till exempel analysera, rast och schema.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "F",
"published": true
},
{
"title": "Vardagsord",
"int_name": "konversation",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/18WlLnaT1zNI54EDvNE2zg0WUzzoVtHgsHuJdIusnbuc\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med vardagliga ord och fraser f\u00f6r konversation. Till exempel hej, god morgon, ett, tv\u00e5, tre, frukost, gr\u00f6n, r\u00f6d och katt :)",
"information": "
Stort tack till Refugee Phrasebook, som bidragit med ord och \u00f6vers\u00e4ttningar i den h\u00e4r listan.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,G",
"published": true
},
{
"title": "SYV Studie- och yrkesv\u00e4gledning",
"int_name": "syv",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1YIeQD6DE9KaXwyCQ_vKZkSsiYP72meBDtb65fCa02p4\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med begrepp som anv\u00e4nds inom studie- och yrkesv\u00e4gledning, framf\u00f6rallt p\u00e5 h\u00f6gstadiet.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,G",
"published": true
},
{
"title": "Religionskunskap",
"int_name": "religionskunskap",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1Y7ISXd4KYtLxJZ_7J5_XyofIeo10Pn5LBdeTtzDjI-Q\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet religionskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E",
"published": true
},
{
"title": "F\u00f6rskoleord",
"int_name": "forskoleord",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/11i-iMec6l5QDJdZDp3EtLLOQ-VBYYvBSUlrN-qJ6mbs\/edit?usp=sharing",
"description": "Ord som anv\u00e4nds p\u00e5 f\u00f6rskolan och vad de heter p\u00e5 olika spr\u00e5k. Orden \u00e4r skrivna med det svenska alfabetet f\u00f6r att de ska vara l\u00e4ttare att uttala. De \u00e4r grupperade efter olika l\u00e4rmilj\u00f6er, till exempel atelj\u00e9, matbordet, hallen. Klicka och v\u00e4lj vilka spr\u00e5k du vill visa i listan. Bilder och ritade tecken g\u00e5r ocks\u00e5 att visa.",
"information": "
Stort tack till Malin Brink p\u00e5 Dirigentens f\u00f6rskola i Karlstad som sammanst\u00e4llt orden och samlat in \u00f6vers\u00e4ttningar fr\u00e5n v\u00e5rdnadshavare. Ritade Tecken \u00a9 Specialpedagogiska skolmyndigheten. Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,T,U",
"published": true
},
{
"title": "Samh\u00e4llskunskap",
"int_name": "samhallskunskap",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1whE8jaGoXx6yAcsC5pBKCRKq2nOlhia5LCT7-LAdmW8\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet samh\u00e4llskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F",
"published": true
},
{
"title": "Fysik",
"int_name": "fysik",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1hJZI_5MTg6FCU1yspRyiihCpIPfH7prlVvGnkqvY-R0\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med viktiga begrepp inom fysik, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av NO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F",
"published": true
},
{
"title": "Sex och samlevnad",
"int_name": "sexochsamlevnad",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1j-cKDrMEmvMqnDMpI85DPVan0EPPAJGgHpp-xzhl9Yc\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med begrepp inom sex och samlevnad p\u00e5 flera olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.",
"information": "
Bilderna kommer fr\u00e5n bildstod.se och anv\u00e4nds med\u00a0licens<\/a>\u00a0fr\u00e5n ARASAAC, Linn Greaker Design, Sclera symbols och Humblepics.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,H",
"published": true
},
{
"title": "Historia",
"int_name": "historia",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1Xij0BQmUDmh8SANWWwxMuq6ns-AbtLf9aqHw-3mEuNI\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet historia, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,I",
"published": true
},
{
"title": "Kemi",
"int_name": "kemi",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/142W9EMXGXy5U-kYen3LX9hTvB6ElV-r55vbaJtWcxgw\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet kemi, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F",
"published": true
},
{
"title": "Biologi",
"int_name": "biologi",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1xcurwFH5hMHmlRiPne8mjnioMO-BWyVlEouSCV0em9c\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet biologi, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E,F",
"published": true
},
{
"title": "Teknik",
"int_name": "teknik",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1lwxorTOtOSVW2OCuvdfbavz8X8NcVPO1kLUOQIj17mI\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet teknik, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E,F",
"published": true
},
{
"title": "Matematik",
"int_name": "matematik",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/127_tcIgVsIWerDzipTxNz8Mb9ZJY92S58x5shBv6VqU\/edit?usp=sharing",
"description": "\u00c4mnesord i matematik finns inte i Skolord \u00e4nnu, men h\u00e4r hittar du l\u00e4nk till Skolverkets material med termer p\u00e5 26 spr\u00e5k.",
"information": "
\u00c4mnesord i matematik finns inte i Skolord \u00e4nnu, men h\u00e4r \u00e4r Skolverkets material med termer p\u00e5 26 spr\u00e5k:<\/p>\n
Termer f\u00f6r matematikundervisning p\u00e5 olika spr\u00e5k<\/a><\/p>\n",
"id_column": "ej relevant",
"default_column_to_show": "",
"languages_columns": "",
"published": true
}
],
"wordlist_instructions_box": {
"heading": "Aktivera uppl\u00e4sning",
"lead": "De svenska orden och vissa andra spr\u00e5k g\u00e5r att f\u00e5 uppl\u00e4sta i Skolord.",
"button_url": "\/i-undervisningen\/nyanlanda\/skolord-amnesord-pa-olika-sprak\/upplasning-av-skolord",
"button_label": "Instruktioner f\u00f6r uppl\u00e4sning"
},
"theme_blog": {
"color": "blue",
"heading": "Blogg",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du se alla blogginl\u00e4gg p\u00e5 webbplatsen."
},
"theme_blogpage": {
"color": "blue",
"heading": "Bloggar",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du se alla bloggar p\u00e5 webbplatsen."
},
"theme_article": {
"color": "orange",
"heading": "Artiklar",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du l\u00e4sa alla artiklar som \u00e4r publicerade p\u00e5 den h\u00e4r webbplatsen."
},
"theme_video": {
"color": "green",
"heading": "Video",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du se de filmer som \u00e4r publicerade p\u00e5 den h\u00e4r webbplatsen."
},
"theme_event": {
"color": "pink",
"heading": "Evenemang",
"subheading": "Inspireras och utvecklas tillsammans",
"lead": "I kalendern hittar du f\u00f6rel\u00e4sningar, kurser och annat inom omr\u00e5det utbildning och skola, fr\u00e5n olika arrang\u00f6rer."
},
"theme_document": {
"color": "gray",
"heading": "Dokument",
"subheading": "",
"lead": ""
},
"footer_text": "\u00a9 [YEAR] Pedagog V\u00e4rmland, alla r\u00e4ttigheter reserverade."
}