post
{
"ImageClass": "Timber\\Image",
"PostClass": "Timber\\Post",
"TermClass": "Timber\\Term",
"object_type": "post",
"custom": {
"_thumbnail_id": "5776",
"_fgd2wp_old_node_id": "2207",
"teaser_image": "5776",
"_teaser_image": "field_61d462bc64616",
"featured_teaser": "0",
"_featured_teaser": "field_61d462b2e583c"
},
"id": 5779,
"ID": 5779,
"post_author": "2003",
"post_content": "Deras sl\u00e4ktingar fr\u00e5n f\u00f6rr levde ett helt annat liv \u00e4n det de sj\u00e4lva upplever i dagens Sunne. Men under h\u00f6stens projekt tillsammans med Unga V\u00e4stan\u00e5 har eleverna i klasserna 4\u20136 vid Ekebyskolan f\u00f6rdjupat sig b\u00e5de i var f\u00f6rf\u00e4derna kom ifr\u00e5n och vilka de var. Samtidigt har de l\u00e4rt sig mer om olika historiska h\u00e4ndelser.<\/p>

L\u00e4raren Sandra Larsson v\u00e4gleder eleverna Felicia Hultkrantz och Mogli Ljungberg i den pj\u00e4s som handlar om n\u00e4r pesten slog till i V\u00e4rmland och Sverige.<\/em><\/p>N\u00e5gra av sl\u00e4ktingarna var rallare, andra fann ingen annan m\u00f6jlighet att \u00f6verleva \u00e4n att emigrera och s\u00f6ka lyckan i Amerika. Hemskheter som pesten och h\u00e4xprocesser \u00e4r annat fr\u00e5n v\u00e5r svenska historia som kommit fram i ljuset genom elevernas sl\u00e4ktforskning.<\/p>
Temat f\u00f6r hela projektet var identitet \u2013 att ta reda p\u00e5 mer om sitt eget ursprung och den historia som pr\u00e4glat samh\u00e4llet.<\/p>
\u2013 Jag fick veta mycket genom att fr\u00e5ga mamma och pappa som sedan fick hj\u00e4lpa till och fr\u00e5ga v\u00e5ra \u00e4ldre sl\u00e4ktingar, ber\u00e4ttar Moses Bocker. Det kallas att man g\u00f6r ett sl\u00e4kttr\u00e4d, men det beh\u00f6ver inte alls se ut som ett tr\u00e4d. Jag visste redan att min farfar var fr\u00e5n Turkiet, men nu fick jag veta vad en del av sl\u00e4ktingarna heter.<\/p>
Ludvig Nordins sl\u00e4ktforskning ledde honom \u00e4nda tillbaka till 1700-talet. Hans mamma kommer fr\u00e5n Dalsland och pappa fr\u00e5n J\u00e4mtland.<\/p>
\u2013 Min pappa hade en bok d\u00e4r det fanns information om v\u00e5r sl\u00e4kt, s\u00e4ger han. Jag fick bland annat veta om en man som d\u00f6mdes f\u00f6r dr\u00e5p och sedan blev han ihj\u00e4lsparkad av en h\u00e4st n\u00e4r han sl\u00e4pptes ur f\u00e4ngelset.<\/p>
Mentorerna Sofia S\u00e4ttermon och Sandra Larsson fick kontakt med Linnea Benneberg, pedagog hos Unga V\u00e4stan\u00e5, som tillsammans med sina kollegor presenterade en id\u00e9 om vad projektet skulle kunna inneh\u00e5lla.<\/p>
\u2013 Alla skolprojekt \u00e4r unika, konstaterar hon. L\u00e4rarna har ofta \u00f6nskem\u00e5l om ett tema och det f\u00e5r sedan utvecklas tillsammans med eleverna som sj\u00e4lva alltid \u00e4r med och formar sitt arbete.<\/p>
<\/p>
De 21 elevernas sl\u00e4kttr\u00e4d hamnade sedan tillsammans med skriftliga ber\u00e4ttelser i h\u00e4nderna p\u00e5 V\u00e4stan\u00e5 teaters konstn\u00e4rliga ledare Leif Stinnerbom. Han tog fram material till fyra teaterpj\u00e4ser om pesten, h\u00e4xprocesser, emigration och rallare som Linnea Benneberg hade som grund i arbetet med manus, anpassat till gruppernas storlek och elevernas forskning.<\/p>
\u2013 Vi delades in i fyra teatergrupper, utforskade vilka kl\u00e4der man anv\u00e4nde p\u00e5 den h\u00e4r tiden och ritade egna skisser, f\u00f6rklarar Alma Nilsson Westlund. F\u00f6r att f\u00e5 inspiration bes\u00f6kte vi kostymutst\u00e4llningen i Ber\u00e4ttarladan.<\/p>
Drama \u00e4r ett bra s\u00e4tt att g\u00f6ra ber\u00e4ttelserna levande. De blir verkligare n\u00e4r eleverna sj\u00e4lva f\u00e5r ta olika roller och l\u00e4ra k\u00e4nna sina karakt\u00e4rer.<\/p>
\u2013 Det k\u00e4nns som om man \u00e5ker tillbaka i tiden, s\u00e4ger Moses Bocker. Vi fick f\u00f6rest\u00e4lla oss hur saker var p\u00e5 den tiden och vad som verkligen h\u00e4nde. <\/p>
I november 2016 var det dags f\u00f6r f\u00f6rest\u00e4llning d\u00e4r teatergrupperna turades om i V\u00e4stan\u00e5 teaters lokal p\u00e5 Br\u00e5rud. Publiken var klasskompisarna och de l\u00e4rare som varit engagerade i projektet.<\/p>
S\u00e4ttet att arbeta med den h\u00e4r typen av projekt suddar ut gr\u00e4nserna mellan flera skol\u00e4mnen som vanligtvis har egna rutor p\u00e5 veckoschemat. Historia, bild och svenska v\u00e4vdes samman utan att n\u00e5gon till slut t\u00e4nkte p\u00e5 vad som var vad.<\/p>
Elevernas intresse f\u00f6r historia \u00f6kade n\u00e4r deras sl\u00e4ktingar fick spela huvudrollen i h\u00e4ndelser som i olika tidsepoker pr\u00e4glat v\u00e5rt samh\u00e4lle.<\/p>
\u2013 Det blir ett avbrott d\u00e4r m\u00e5nga sinnen och f\u00f6rm\u00e5gor f\u00e5r anv\u00e4ndas samtidigt, s\u00e4ger Sandra Larsson. Projektet har varit positivt f\u00f6r oss. Vi jobbar allt mer \u00e4mnes\u00f6verskridande \u00e4ven i vanliga fall. Det ger en b\u00e4ttre helhetsbild och f\u00f6rst\u00e5else f\u00f6r det som ska l\u00e4ras in.<\/p>
\u2013 Att jobba med en professionell dramapedagog gav oss l\u00e4rare nya insikter och verktyg<\/p>
som vi sedan har med oss fram\u00f6ver, forts\u00e4tter hon. <\/p>
Samarbetet med Unga V\u00e4stan\u00e5 uppfyllde alla h\u00f6ga f\u00f6rv\u00e4ntningar.<\/p>
\u2013 Det blev nog till och med b\u00e4ttre \u00e4n vi kunde hoppas p\u00e5. Eleverna var drivna och aktiva under hela den h\u00e4r perioden och pratar fortfarande om allt som vi gjorde. Det blir \u00e4ven ett s\u00e4tt f\u00f6r oss att lyssna p\u00e5 hur eleverna vill arbeta, forts\u00e4tter hon. Den h\u00e4r g\u00e5ngen fungerade drama som redovisningsform, och det kan g\u00e4rna bli aktuellt igen.<\/p>
Moses Bocker h\u00e5ller med sin mentor.<\/p>
\u2013 N\u00e4r vi till exempel \u00f6var p\u00e5 dialoger p\u00e5 engelska, d\u00e5 kan man ju st\u00e4lla sig upp och g\u00f6ra drama av det ist\u00e4llet, f\u00f6resl\u00e5r han. Sofia S\u00e4ttermon tycker att hon m\u00e4rker att eleverna minns mer av undervisningens inneh\u00e5ll n\u00e4r de sj\u00e4lva b\u00e5de f\u00e5r forska fram och dramatisera ber\u00e4ttelsen.<\/p>
\u2013 Dessutom har vi ju den h\u00e4r g\u00e5ngen haft experthj\u00e4lp fr\u00e5n Unga V\u00e4stan\u00e5, konstaterar hon. Eleverna har f\u00e5tt stort utrymme att sj\u00e4lva forma sina olika karakt\u00e4rer. Det kr\u00e4vs initiativtagande \u2013 annars blir det ingen pj\u00e4s.<\/p>
\u2013 N\u00e4r vi \u00f6vade testade vi oss fram, kollade om en id\u00e9 och en replik fungerade, s\u00e4ger Alma Nilsson Westlund. Antingen fick det vara s\u00e5 eller s\u00e5 testade vi n\u00e5got nytt.<\/p>

Malva Bocker var med i gruppen som spelade upp scener ur rallarnas liv.<\/em><\/p><\/p>
Ekebyskolan i Sunne och Unga V\u00e4stan\u00e5 projektbeskrivning<\/h2>
Tema: Identitet<\/p>
\u2022 Syfte: \u00f6ka elevernas intresse f\u00f6r sin egen historia, l\u00e4ttare kunna t\u00e4nka sig in i andra m\u00e4nniskors situation samt att f\u00e5 st\u00f6rre vana att presentera saker inf\u00f6r varandra<\/p>
\u2022 En m\u00e5ngfald av metoder anv\u00e4ndes, bland annat egen forskning, samarbete och diskussioner<\/p>
\u2022 \u00c4mnes\u00f6verskridande arbete:<\/p>
\u2013 Utforskande av den egna identiteten genom sl\u00e4ktforskning (historia)<\/p>
\u2013 Skriva ber\u00e4ttelser med de egna sl\u00e4ktingarnas liv som grund (svenska)<\/p>
\u2013 Muntligt ber\u00e4tta sl\u00e4ktingarnas ber\u00e4ttelser (svenska)<\/p>
\u2013 Bes\u00f6k till Ber\u00e4ttarladans kostymutst\u00e4llning med guidning av kostym\u00f6r Inger Stinnerbom, fokus p\u00e5 material, f\u00e4rger och modeller, kl\u00e4der f\u00f6r v\u00e4lb\u00e4rgade och fattiga m\u00e4nniskor (historia)<\/p>
\u2013 Teckna egna kostymskisser till sina karakt\u00e4rer med inspiration fr\u00e5n kostymutst\u00e4llningen (bild)<\/p>
\u2013 Fyra teatergrupper bildades med olika tema: rallare, emigration, pesten och h\u00e4xprocesser (drama)<\/p>
Text: Katarina Aver\u00e5s<\/span><\/p>Foto: \u00d8yvind Lund<\/p>
---<\/p>
Artikeln \u00e4r ocks\u00e5 publicerad i magasinet Kreativa skolan som g\u00f6rs av Pedagog V\u00e4rmland, Karlstads kommun och Region V\u00e4rmland f\u00f6r att visa upp det skapande arbete som p\u00e5g\u00e5r i skolor och f\u00f6rskolor.<\/p>",
"post_date": "2018-04-14 12:44:14",
"post_excerpt": "",
"post_parent": 0,
"post_status": "publish",
"post_title": "Sl\u00e4ktingar fr\u00e5n f\u00f6rr tog plats i undervisningen",
"post_type": "post",
"slug": "slaktingar-fran-forr-tog-plats-i-undervisningen",
"_thumbnail_id": "5776",
"_fgd2wp_old_node_id": "2207",
"teaser_image": "5776",
"_teaser_image": "field_61d462bc64616",
"featured_teaser": "0",
"_featured_teaser": "field_61d462b2e583c",
"post_date_gmt": "2018-04-14 12:44:14",
"comment_status": "open",
"ping_status": "open",
"post_password": "",
"post_name": "slaktingar-fran-forr-tog-plats-i-undervisningen",
"to_ping": "",
"pinged": "",
"post_modified": "2018-04-14 12:44:14",
"post_modified_gmt": "2018-04-14 12:44:14",
"post_content_filtered": "",
"guid": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/201804\/slaktingar-fran-forr-tog-plats-i-undervisningen\/",
"menu_order": 0,
"post_mime_type": "",
"comment_count": "0",
"filter": "raw",
"status": "publish",
"type": {
"slug": "post",
"name": "post",
"label": "Inl\u00e4gg",
"labels": {
"name": "Inl\u00e4gg",
"singular_name": "Inl\u00e4gg",
"add_new": "L\u00e4gg till nytt",
"add_new_item": "L\u00e4gg till nytt inl\u00e4gg",
"edit_item": "Redigera inl\u00e4gg",
"new_item": "Nytt inl\u00e4gg",
"view_item": "Visa inl\u00e4gg",
"view_items": "Visa inl\u00e4gg",
"search_items": "S\u00f6k inl\u00e4gg",
"not_found": "Inga inl\u00e4gg hittades.",
"not_found_in_trash": "Inga inl\u00e4gg hittades i papperskorgen.",
"parent_item_colon": null,
"all_items": "Alla inl\u00e4gg",
"archives": "Inl\u00e4ggsarkiv",
"attributes": "Inl\u00e4ggsattribut",
"insert_into_item": "Infoga i inneh\u00e5ll",
"uploaded_to_this_item": "Uppladdat till detta inl\u00e4gg",
"featured_image": "Utvald bild",
"set_featured_image": "Ange utvald bild",
"remove_featured_image": "Ta bort utvald bild",
"use_featured_image": "Anv\u00e4nd som utvald bild",
"filter_items_list": "Filtrera inl\u00e4ggslista",
"filter_by_date": "Filtrera efter datum",
"items_list_navigation": "Navigation f\u00f6r inl\u00e4ggslista",
"items_list": "Inl\u00e4ggslista",
"item_published": "Inl\u00e4gget har publicerats.",
"item_published_privately": "Inl\u00e4gget har publicerats privat.",
"item_reverted_to_draft": "Inl\u00e4gget har \u00e5terst\u00e4llts till utkastet.",
"item_scheduled": "Inl\u00e4gget har schemalagts.",
"item_updated": "Inl\u00e4gget har uppdaterats.",
"item_link": "Inl\u00e4ggsl\u00e4nk",
"item_link_description": "En l\u00e4nk till ett inl\u00e4gg.",
"menu_name": "Inl\u00e4gg",
"name_admin_bar": "Inl\u00e4gg"
},
"description": "",
"public": true,
"hierarchical": false,
"exclude_from_search": false,
"publicly_queryable": true,
"show_ui": true,
"show_in_menu": true,
"show_in_nav_menus": true,
"show_in_admin_bar": true,
"menu_position": 5,
"menu_icon": "dashicons-admin-post",
"capability_type": "post",
"map_meta_cap": true,
"register_meta_box_cb": null,
"taxonomies": [],
"has_archive": false,
"query_var": false,
"can_export": true,
"delete_with_user": true,
"template": [],
"template_lock": false,
"_builtin": true,
"_edit_link": "post.php?post=%d",
"cap": {
"edit_post": "edit_post",
"read_post": "read_post",
"delete_post": "delete_post",
"edit_posts": "edit_posts",
"edit_others_posts": "edit_others_posts",
"delete_posts": "delete_posts",
"publish_posts": "publish_posts",
"read_private_posts": "read_private_posts",
"read": "read",
"delete_private_posts": "delete_private_posts",
"delete_published_posts": "delete_published_posts",
"delete_others_posts": "delete_others_posts",
"edit_private_posts": "edit_private_posts",
"edit_published_posts": "edit_published_posts",
"create_posts": "edit_posts",
"set_posts_status": "set_posts_status"
},
"rewrite": false,
"show_in_rest": true,
"rest_base": "posts",
"rest_namespace": "wp\/v2",
"rest_controller_class": "WP_REST_Posts_Controller",
"rest_controller": null
},
"excerpt": false
}
tags
""
fields
{
"video": {
"kategoripanel": true,
"senaste": true
},
"default_post_image": {
"ID": 10202,
"id": 10202,
"title": "pv-placeholder",
"filename": "pv-placeholder.jpg",
"filesize": 47120,
"url": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"link": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/pv-placeholder\/",
"alt": "",
"author": "2003",
"description": "",
"caption": "",
"name": "pv-placeholder",
"status": "inherit",
"uploaded_to": 0,
"date": "2022-02-08 13:12:58",
"modified": "2022-02-08 13:12:58",
"menu_order": 0,
"mime_type": "image\/jpeg",
"type": "image",
"subtype": "jpeg",
"icon": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-includes\/images\/media\/default.png",
"width": 1200,
"height": 630,
"sizes": {
"thumbnail": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-400x400.jpg",
"thumbnail-width": 400,
"thumbnail-height": 400,
"medium": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-800x420.jpg",
"medium-width": 800,
"medium-height": 420,
"medium_large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-768x403.jpg",
"medium_large-width": 768,
"medium_large-height": 403,
"large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"large-width": 1200,
"large-height": 630,
"1536x1536": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"1536x1536-width": 1200,
"1536x1536-height": 630,
"2048x2048": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"2048x2048-width": 1200,
"2048x2048-height": 630
}
},
"featured_blogs": [
{
"data": {
"ID": "2084",
"user_login": "maria.ripemo@hotmail.com",
"user_pass": "$P$B6UIsoNBjQkKAzy37xFmT34NFCipRO.",
"user_nicename": "maria-ripemo",
"user_email": "maria.ripemo@hotmail.com",
"user_url": "",
"user_registered": "2019-09-09 20:24:43",
"user_activation_key": "",
"user_status": "0",
"display_name": "maria.ripemo@hotmail.com"
},
"ID": 2084,
"caps": {
"blogger": true
},
"cap_key": "wp_capabilities",
"roles": [
"blogger"
],
"allcaps": {
"create_posts": true,
"level_0": true,
"read": true,
"edit_media": true,
"upload_files": true,
"edit_blogs": true,
"publish_blogs": true,
"edit_published_blogs": true,
"edit_private_blogs": true,
"edit_events": true,
"publish_events": true,
"edit_published_events": true,
"edit_private_events": true,
"assign_verksamheters": true,
"assign_amnens": true,
"assign_temas": true,
"assign_kommuners": true,
"blogger": true
},
"filter": null
},
{
"data": {
"ID": "2017",
"user_login": "snms00",
"user_pass": "$P$BCWtvQfGKEfgojIZfjAU6BJ0FZ9UUL1",
"user_nicename": "elevhalsan-pa-norrstrandsskolan-4-6",
"user_email": "magnus.sjodin@karlstad.se",
"user_url": "",
"user_registered": "2013-11-06 10:35:50",
"user_activation_key": "",
"user_status": "0",
"display_name": "snms00"
},
"ID": 2017,
"caps": {
"blogger": true
},
"cap_key": "wp_capabilities",
"roles": [
"blogger"
],
"allcaps": {
"create_posts": true,
"level_0": true,
"read": true,
"edit_media": true,
"upload_files": true,
"edit_blogs": true,
"publish_blogs": true,
"edit_published_blogs": true,
"edit_private_blogs": true,
"edit_events": true,
"publish_events": true,
"edit_published_events": true,
"edit_private_events": true,
"assign_verksamheters": true,
"assign_amnens": true,
"assign_temas": true,
"assign_kommuners": true,
"blogger": true
},
"filter": null
},
{
"data": {
"ID": "2054",
"user_login": "SOL i V\u00e4rmland",
"user_pass": "$P$B9sEAS7872fGIqXBYRSeC6DdjVY61q1",
"user_nicename": "sol-i-varmland",
"user_email": "marleneandersson7@icloud.com",
"user_url": "",
"user_registered": "2016-06-02 11:41:04",
"user_activation_key": "",
"user_status": "0",
"display_name": "SOL i V\u00e4rmland"
},
"ID": 2054,
"caps": {
"blogger": true
},
"cap_key": "wp_capabilities",
"roles": [
"blogger"
],
"allcaps": {
"create_posts": true,
"level_0": true,
"read": true,
"edit_media": true,
"upload_files": true,
"edit_blogs": true,
"publish_blogs": true,
"edit_published_blogs": true,
"edit_private_blogs": true,
"edit_events": true,
"publish_events": true,
"edit_published_events": true,
"edit_private_events": true,
"assign_verksamheters": true,
"assign_amnens": true,
"assign_temas": true,
"assign_kommuners": true,
"blogger": true
},
"filter": null
}
],
"featured_events": [
10398,
9025,
10791
],
"wordlists": [
{
"title": "Hem- och konsumentkunskap",
"int_name": "hemochkonsumentkunskap",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1rFDx9yveliwcrqUGUGzKhEhPLvHVS78N13tcEtzq7PY\/edit?usp=sharing",
"description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Hem- och konsumentkunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d. Listan \u00e4r uppdelad i fyra avdelningar: Mat och m\u00e5ltider, h\u00e4lsa, konsumtion och ekonomi, milj\u00f6 och livsstil.",
"information": "Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E,Q",
"published": true
},
{
"title": "Idrott och h\u00e4lsa",
"int_name": "idrott_och_halsa",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1XLC275nQftpUryo7_R05mEO_F2067LMQ5IroCRBTP4I\/edit?usp=sharing",
"description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Idrott och h\u00e4lsa, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.",
"information": "
Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F,O",
"published": true
},
{
"title": "Allm\u00e4nna skolord",
"int_name": "allmannaskolord",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1ErZinP9crYwK6z-p7WI379bmn7v369FAsZ0G3mMyQnY\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med ord som anv\u00e4nds i skolan och inte h\u00f6r till ett speciellt \u00e4mne, p\u00e5 olika spr\u00e5k. Ord som till exempel analysera, rast och schema.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "F",
"published": true
},
{
"title": "Vardagsord",
"int_name": "konversation",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/18WlLnaT1zNI54EDvNE2zg0WUzzoVtHgsHuJdIusnbuc\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med vardagliga ord och fraser f\u00f6r konversation. Till exempel hej, god morgon, ett, tv\u00e5, tre, frukost, gr\u00f6n, r\u00f6d och katt :)",
"information": "
Stort tack till Refugee Phrasebook, som bidragit med ord och \u00f6vers\u00e4ttningar i den h\u00e4r listan.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,G",
"published": true
},
{
"title": "SYV Studie- och yrkesv\u00e4gledning",
"int_name": "syv",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1YIeQD6DE9KaXwyCQ_vKZkSsiYP72meBDtb65fCa02p4\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med begrepp som anv\u00e4nds inom studie- och yrkesv\u00e4gledning, framf\u00f6rallt p\u00e5 h\u00f6gstadiet.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,G",
"published": true
},
{
"title": "Religionskunskap",
"int_name": "religionskunskap",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1Y7ISXd4KYtLxJZ_7J5_XyofIeo10Pn5LBdeTtzDjI-Q\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet religionskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E",
"published": true
},
{
"title": "F\u00f6rskoleord",
"int_name": "forskoleord",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/11i-iMec6l5QDJdZDp3EtLLOQ-VBYYvBSUlrN-qJ6mbs\/edit?usp=sharing",
"description": "Ord som anv\u00e4nds p\u00e5 f\u00f6rskolan och vad de heter p\u00e5 olika spr\u00e5k. Orden \u00e4r skrivna med det svenska alfabetet f\u00f6r att de ska vara l\u00e4ttare att uttala. De \u00e4r grupperade efter olika l\u00e4rmilj\u00f6er, till exempel atelj\u00e9, matbordet, hallen. Klicka och v\u00e4lj vilka spr\u00e5k du vill visa i listan. Bilder och ritade tecken g\u00e5r ocks\u00e5 att visa.",
"information": "
Stort tack till Malin Brink p\u00e5 Dirigentens f\u00f6rskola i Karlstad som sammanst\u00e4llt orden och samlat in \u00f6vers\u00e4ttningar fr\u00e5n v\u00e5rdnadshavare. Ritade Tecken \u00a9 Specialpedagogiska skolmyndigheten. Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,T,U",
"published": true
},
{
"title": "Samh\u00e4llskunskap",
"int_name": "samhallskunskap",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1whE8jaGoXx6yAcsC5pBKCRKq2nOlhia5LCT7-LAdmW8\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet samh\u00e4llskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F",
"published": true
},
{
"title": "Fysik",
"int_name": "fysik",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1hJZI_5MTg6FCU1yspRyiihCpIPfH7prlVvGnkqvY-R0\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med viktiga begrepp inom fysik, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av NO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F",
"published": true
},
{
"title": "Sex och samlevnad",
"int_name": "sexochsamlevnad",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1j-cKDrMEmvMqnDMpI85DPVan0EPPAJGgHpp-xzhl9Yc\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med begrepp inom sex och samlevnad p\u00e5 flera olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.",
"information": "
Bilderna kommer fr\u00e5n bildstod.se och anv\u00e4nds med\u00a0licens<\/a>\u00a0fr\u00e5n ARASAAC, Linn Greaker Design, Sclera symbols och Humblepics.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,H",
"published": true
},
{
"title": "Historia",
"int_name": "historia",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1Xij0BQmUDmh8SANWWwxMuq6ns-AbtLf9aqHw-3mEuNI\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet historia, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,I",
"published": true
},
{
"title": "Kemi",
"int_name": "kemi",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/142W9EMXGXy5U-kYen3LX9hTvB6ElV-r55vbaJtWcxgw\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet kemi, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F",
"published": true
},
{
"title": "Biologi",
"int_name": "biologi",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1xcurwFH5hMHmlRiPne8mjnioMO-BWyVlEouSCV0em9c\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet biologi, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E,F",
"published": true
},
{
"title": "Teknik",
"int_name": "teknik",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1lwxorTOtOSVW2OCuvdfbavz8X8NcVPO1kLUOQIj17mI\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet teknik, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E,F",
"published": true
},
{
"title": "Matematik",
"int_name": "matematik",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/127_tcIgVsIWerDzipTxNz8Mb9ZJY92S58x5shBv6VqU\/edit?usp=sharing",
"description": "\u00c4mnesord i matematik finns inte i Skolord \u00e4nnu, men h\u00e4r hittar du l\u00e4nk till Skolverkets material med termer p\u00e5 26 spr\u00e5k.",
"information": "
\u00c4mnesord i matematik finns inte i Skolord \u00e4nnu, men h\u00e4r \u00e4r Skolverkets material med termer p\u00e5 26 spr\u00e5k:<\/p>\n
Termer f\u00f6r matematikundervisning p\u00e5 olika spr\u00e5k<\/a><\/p>\n",
"id_column": "ej relevant",
"default_column_to_show": "",
"languages_columns": "",
"published": true
}
],
"wordlist_instructions_box": {
"heading": "Aktivera uppl\u00e4sning",
"lead": "De svenska orden och vissa andra spr\u00e5k g\u00e5r att f\u00e5 uppl\u00e4sta i Skolord.",
"button_url": "\/i-undervisningen\/nyanlanda\/skolord-amnesord-pa-olika-sprak\/upplasning-av-skolord",
"button_label": "Instruktioner f\u00f6r uppl\u00e4sning"
},
"theme_blog": {
"color": "blue",
"heading": "Blogg",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du se alla blogginl\u00e4gg p\u00e5 webbplatsen."
},
"theme_blogpage": {
"color": "blue",
"heading": "Bloggar",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du se alla bloggar p\u00e5 webbplatsen."
},
"theme_article": {
"color": "orange",
"heading": "Artiklar",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du l\u00e4sa alla artiklar som \u00e4r publicerade p\u00e5 den h\u00e4r webbplatsen."
},
"theme_video": {
"color": "green",
"heading": "Video",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du se de filmer som \u00e4r publicerade p\u00e5 den h\u00e4r webbplatsen."
},
"theme_event": {
"color": "pink",
"heading": "Evenemang",
"subheading": "Inspireras och utvecklas tillsammans",
"lead": "I kalendern hittar du f\u00f6rel\u00e4sningar, kurser och annat inom omr\u00e5det utbildning och skola, fr\u00e5n olika arrang\u00f6rer."
},
"theme_document": {
"color": "gray",
"heading": "Dokument",
"subheading": "",
"lead": ""
},
"footer_text": "\u00a9 [YEAR] Pedagog V\u00e4rmland, alla r\u00e4ttigheter reserverade."
}