post
{
"ImageClass": "Timber\\Image",
"PostClass": "Timber\\Post",
"TermClass": "Timber\\Term",
"object_type": "post",
"custom": {
"_thumbnail_id": "5775",
"_fgd2wp_old_node_id": "2118",
"teaser_image": "5775",
"_teaser_image": "field_61d462bc64616",
"featured_teaser": "0",
"_featured_teaser": "field_61d462b2e583c"
},
"id": 5774,
"ID": 5774,
"post_author": "2003",
"post_content": "Dagens unga m\u00e5ste f\u00e5 de kunskaper och st\u00e4rka de f\u00f6rm\u00e5gor som beh\u00f6vs f\u00f6r att leva i ett h\u00e5llbart samh\u00e4lle. En h\u00e5llbar livsstil kommer att vara avg\u00f6rande f\u00f6r hur v\u00e4rlden utvecklas. D\u00e4rf\u00f6r \u00e4r uppdraget att st\u00e4lla om till l\u00e4rande f\u00f6r h\u00e5llbar utveckling just nu ett av de allra viktigaste f\u00f6r skolorna.<\/em><\/p>
Daniel Olsson, l\u00e4rare och forskare inom h\u00e5llbar utveckling<\/em><\/p>Internationellt pratas det allt mer om ESD, en f\u00f6rkortning av Education for Sustainable Development. I Sverige \u00f6vers\u00e4tter vi begreppet till l\u00e4rande f\u00f6r h\u00e5llbar utveckling. Det \u00e4r ocks\u00e5 ett forskningsomr\u00e5de vid Karlstads universitet, d\u00e4r l\u00e4raren Daniel Olsson sedan tre \u00e5r tillbaka arbetar med sin doktorsavhandling som handlar om elevers medvetenhet i fr\u00e5gor som r\u00f6r h\u00e5llbar utveckling.<\/p>
L\u00e4rande f\u00f6r h\u00e5llbar utveckling omfattar tv\u00e5 lika v\u00e4sentliga delar. Dels handlar det om vad eleverna l\u00e4r sig inom olika \u00e4mnesomr\u00e5den, vilka kunskaper de f\u00e5r med sig ut i livet som hj\u00e4lper dem att fatta r\u00e4tt beslut och agera p\u00e5 ett h\u00e5llbart s\u00e4tt. Men det handlar ocks\u00e5 om vilken typ av undervisning som l\u00e4rarna erbjuder sina elever.<\/p>
\u2013 I det h\u00e5llbara samh\u00e4llet beh\u00f6vs till exempel en f\u00f6rm\u00e5ga till kritiskt t\u00e4nkande och probleml\u00f6sning, f\u00f6rklarar Daniel Olsson. Genom att anv\u00e4nda en m\u00e5ngfald av metoder g\u00f6rs undervisningen mer intressant och fler elever kommer ta till sig de viktiga kunskaperna. <\/p>
Forskning visar ocks\u00e5 att de elever som sj\u00e4lva f\u00e5r vara delaktiga i utformningen av undervisningen l\u00e4r sig b\u00e4ttre \u00e4n de som m\u00f6ter l\u00e4rare som inte ger utrymme f\u00f6r medbest\u00e4mmande. \u00c4mnes\u00f6verskridande undervisning \u00e4r ocks\u00e5 att f\u00f6redra. <\/p>
\u2013 P\u00e5 s\u00e5 s\u00e4tt hamnar kunskaperna i ett st\u00f6rre sammanhang och helheten blir tydlig f\u00f6r eleverna. Det \u00e4r ocks\u00e5 viktigt att eleverna upplever inneh\u00e5llet som relevant, n\u00e5got som de har nytta av i livet, som speglar behoven i samh\u00e4llet.<\/p>
Dessa arbetss\u00e4tt och f\u00f6rh\u00e5llnings\u00e4tt \u00e4r inte nya. D\u00e4remot \u00e4r det m\u00e5nga skolor som tycker att det \u00e4r sv\u00e5rt att oms\u00e4tta goda intentioner i praktiken.<\/p>
\u2013 De elever som deltagit i v\u00e5ra unders\u00f6kningar k\u00e4nner tyv\u00e4rr inte igen sig, konstaterar Daniel Olsson. De upplever fortfarande att de flesta l\u00e4rare \u00e4r fast inom sina egna \u00e4mnesomr\u00e5den och arbetar i stupr\u00f6r utan samverkan. De beskriver den undervisning de f\u00e5r i v\u00e4ldigt traditionella ordalag.<\/p>
- Det som \u00e4r positivt, och som vi b\u00f6r ta fasta p\u00e5, \u00e4r att p\u00e5 de skolor d\u00e4r eleverna k\u00e4nner igen sig i metoder och f\u00f6rh\u00e5llningss\u00e4tt som k\u00e4nnetecknar l\u00e4rande f\u00f6r h\u00e5llbar utveckling, d\u00e4r syns ocks\u00e5 tydliga effekter vad g\u00e4ller deras vilja att agera och I deras attityder och kunskaper kopplade till h\u00e5llbar utveckling. Utmaningen f\u00f6r skolorna, menar Daniel Olsson, \u00e4r att f\u00e5 l\u00e4rande och undervisning att i h\u00f6gre grad efterlikna samh\u00e4llet. H\u00e5llbar utveckling har tidigare associerats fr\u00e4mst med milj\u00f6- och klimatfr\u00e5gor. Men det handlar till lika stora delar om social h\u00e5llbarhet och ekonomisk h\u00e5llbarhet med starka kopplingar d\u00e4remellan.<\/p>
\u2013 Det kr\u00e4vs att alla p\u00e5 hela skolan \u00e4r med och omvandlar undervisningen. Mer \u00e4mnes\u00f6vergripande, mer demokrati och medbest\u00e4mmande. Nyckeln \u00e4r elever som upplever att det \u00e4r meningsfullt och relevant, inneh\u00e5llet m\u00e5ste vara angel\u00e4get f\u00f6r dem.<\/p>
\u2013 Det spelar ingen roll om det p\u00e5g\u00e5r hundra bra projekt p\u00e5 en skola om de inte drar \u00e5t samma h\u00e5ll och st\u00f6djer den gemensamma helhetsid\u00e9n, konstaterar Daniel Olsson. Som skolledare m\u00e5ste man skapa r\u00e4tt f\u00f6ruts\u00e4ttningar f\u00f6r att pedagogerna ska kunna samverka och uppmuntra elevernas medbest\u00e4mmande. En fallgrop kan vara att se p\u00e5 l\u00e4rande f\u00f6r h\u00e5llbar utveckling som ytterligare ett projekt som ska genomf\u00f6ras och bockas av. <\/p>
- Allt det som l\u00e4rande f\u00f6r h\u00e5llbar utveckling inneb\u00e4r st\u00e5r redan i v\u00e5ra l\u00e4roplaner. Egentligen har vi inget annat val \u00e4n att jobba p\u00e5 det h\u00e4r s\u00e4ttet. Det h\u00f6r till skolans uppdrag att st\u00e4rka v\u00e5ra framtida inv\u00e5nare med kunskap, v\u00e4rderingar och f\u00f6rm\u00e5gor som de beh\u00f6ver f\u00f6r att f\u00e5 leva i en h\u00e5llbar framtid.<\/p>
Text: Katarina Aver\u00e5s<\/span>
Foto: \u00d8yvind Lund<\/span><\/p>---<\/span><\/p>L\u00e4rande f\u00f6r h\u00e5llbar utveckling<\/h2>
FN uts\u00e5g 2005\u20132014 till \u00e5rtiondet f\u00f6r l\u00e4rande f\u00f6r h\u00e5llbar utveckling. Det var en viktig del av Unescos arbete med att n\u00e5 milleniem\u00e5let Utbildning f\u00f6r alla. Det ans\u00e5gs inte tillr\u00e4ckligt att alla barn ska g\u00e5 i skolan \u2013 vad de l\u00e4r sig och under vilka former \u00e4r ocks\u00e5 viktigt. Vid Unescos generalkonferens h\u00f6sten 2013 beslutades om en forts\u00e4ttning genom ett Global Action Programme (GAP) on Education for Sustainable Development (ESD).<\/p>
M\u00e5let med l\u00e4rande f\u00f6r h\u00e5llbar utveckling \u00e4r en v\u00e4rld d\u00e4r alla har tillg\u00e5ng till kvalitativ utbildning som l\u00e4r ut v\u00e4rderingar, beteenden och livsstilar som kr\u00e4vs f\u00f6r att st\u00e4lla om samh\u00e4llet och hitta l\u00f6sningar p\u00e5 v\u00e4rldens ekonomiska, sociala och milj\u00f6m\u00e4ssiga utmaningar. Exempel p\u00e5 teman \u00e4r fattigdomsminskning, medborgarskap, fred, etik, lokalt och globalt ansvarstagande, demokrati och f\u00f6rvaltning, begr\u00e4nsning av katastrofer, utveckling av landsbygd och stad, vatten, h\u00e5llbar urbanisering, j\u00e4mst\u00e4lldhet och kulturell m\u00e5ngfald. <\/p>
De svenska l\u00e4roplanerna genomsyras av de internationella \u00f6verenskommelserna. L\u00e4rande f\u00f6r h\u00e5llbar utveckling \u00e4r ett tydligt inslag i s\u00e5v\u00e4l m\u00e5l och riktlinjer som i grundl\u00e4ggande v\u00e4rden och perspektiv. \u00c4ven i kursplanen \u00e4r dessa fr\u00e5gor centrala.<\/p>
K\u00e4lla: www.unesco.se<\/em><\/p>---<\/p>
Artikeln \u00e4r ocks\u00e5 publicerad i magasinet Kreativa skolan som g\u00f6rs av Pedagog V\u00e4rmland, Karlstads kommun och Region V\u00e4rmland f\u00f6r att visa upp det skapande arbete som p\u00e5g\u00e5r i skolor och f\u00f6rskolor.<\/p>",
"post_date": "2018-01-06 10:56:36",
"post_excerpt": "",
"post_parent": 0,
"post_status": "publish",
"post_title": "Skolan ger f\u00f6ruts\u00e4ttningar f\u00f6r en h\u00e5llbar livsstil",
"post_type": "post",
"slug": "skolan-ger-forutsattningar-en-hallbar-livsstil",
"_thumbnail_id": "5775",
"_fgd2wp_old_node_id": "2118",
"teaser_image": "5775",
"_teaser_image": "field_61d462bc64616",
"featured_teaser": "0",
"_featured_teaser": "field_61d462b2e583c",
"post_date_gmt": "2018-01-06 10:56:36",
"comment_status": "open",
"ping_status": "open",
"post_password": "",
"post_name": "skolan-ger-forutsattningar-en-hallbar-livsstil",
"to_ping": "",
"pinged": "",
"post_modified": "2018-01-06 10:56:36",
"post_modified_gmt": "2018-01-06 10:56:36",
"post_content_filtered": "",
"guid": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/201801\/skolan-ger-forutsattningar-en-hallbar-livsstil\/",
"menu_order": 0,
"post_mime_type": "",
"comment_count": "0",
"filter": "raw",
"status": "publish",
"type": {
"slug": "post",
"name": "post",
"label": "Inl\u00e4gg",
"labels": {
"name": "Inl\u00e4gg",
"singular_name": "Inl\u00e4gg",
"add_new": "L\u00e4gg till nytt",
"add_new_item": "L\u00e4gg till nytt inl\u00e4gg",
"edit_item": "Redigera inl\u00e4gg",
"new_item": "Nytt inl\u00e4gg",
"view_item": "Visa inl\u00e4gg",
"view_items": "Visa inl\u00e4gg",
"search_items": "S\u00f6k inl\u00e4gg",
"not_found": "Inga inl\u00e4gg hittades.",
"not_found_in_trash": "Inga inl\u00e4gg hittades i papperskorgen.",
"parent_item_colon": null,
"all_items": "Alla inl\u00e4gg",
"archives": "Inl\u00e4ggsarkiv",
"attributes": "Inl\u00e4ggsattribut",
"insert_into_item": "Infoga i inneh\u00e5ll",
"uploaded_to_this_item": "Uppladdat till detta inl\u00e4gg",
"featured_image": "Utvald bild",
"set_featured_image": "Ange utvald bild",
"remove_featured_image": "Ta bort utvald bild",
"use_featured_image": "Anv\u00e4nd som utvald bild",
"filter_items_list": "Filtrera inl\u00e4ggslista",
"filter_by_date": "Filtrera efter datum",
"items_list_navigation": "Navigation f\u00f6r inl\u00e4ggslista",
"items_list": "Inl\u00e4ggslista",
"item_published": "Inl\u00e4gget har publicerats.",
"item_published_privately": "Inl\u00e4gget har publicerats privat.",
"item_reverted_to_draft": "Inl\u00e4gget har \u00e5terst\u00e4llts till utkastet.",
"item_scheduled": "Inl\u00e4gget har schemalagts.",
"item_updated": "Inl\u00e4gget har uppdaterats.",
"item_link": "Inl\u00e4ggsl\u00e4nk",
"item_link_description": "En l\u00e4nk till ett inl\u00e4gg.",
"menu_name": "Inl\u00e4gg",
"name_admin_bar": "Inl\u00e4gg"
},
"description": "",
"public": true,
"hierarchical": false,
"exclude_from_search": false,
"publicly_queryable": true,
"show_ui": true,
"show_in_menu": true,
"show_in_nav_menus": true,
"show_in_admin_bar": true,
"menu_position": 5,
"menu_icon": "dashicons-admin-post",
"capability_type": "post",
"map_meta_cap": true,
"register_meta_box_cb": null,
"taxonomies": [],
"has_archive": false,
"query_var": false,
"can_export": true,
"delete_with_user": true,
"template": [],
"template_lock": false,
"_builtin": true,
"_edit_link": "post.php?post=%d",
"cap": {
"edit_post": "edit_post",
"read_post": "read_post",
"delete_post": "delete_post",
"edit_posts": "edit_posts",
"edit_others_posts": "edit_others_posts",
"delete_posts": "delete_posts",
"publish_posts": "publish_posts",
"read_private_posts": "read_private_posts",
"read": "read",
"delete_private_posts": "delete_private_posts",
"delete_published_posts": "delete_published_posts",
"delete_others_posts": "delete_others_posts",
"edit_private_posts": "edit_private_posts",
"edit_published_posts": "edit_published_posts",
"create_posts": "edit_posts",
"set_posts_status": "set_posts_status"
},
"rewrite": false,
"show_in_rest": true,
"rest_base": "posts",
"rest_namespace": "wp\/v2",
"rest_controller_class": "WP_REST_Posts_Controller",
"rest_controller": null
},
"excerpt": false
}
tags
""
fields
{
"video": {
"kategoripanel": true,
"senaste": true
},
"default_post_image": {
"ID": 10202,
"id": 10202,
"title": "pv-placeholder",
"filename": "pv-placeholder.jpg",
"filesize": 47120,
"url": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"link": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/pv-placeholder\/",
"alt": "",
"author": "2003",
"description": "",
"caption": "",
"name": "pv-placeholder",
"status": "inherit",
"uploaded_to": 0,
"date": "2022-02-08 13:12:58",
"modified": "2022-02-08 13:12:58",
"menu_order": 0,
"mime_type": "image\/jpeg",
"type": "image",
"subtype": "jpeg",
"icon": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-includes\/images\/media\/default.png",
"width": 1200,
"height": 630,
"sizes": {
"thumbnail": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-400x400.jpg",
"thumbnail-width": 400,
"thumbnail-height": 400,
"medium": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-800x420.jpg",
"medium-width": 800,
"medium-height": 420,
"medium_large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-768x403.jpg",
"medium_large-width": 768,
"medium_large-height": 403,
"large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"large-width": 1200,
"large-height": 630,
"1536x1536": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"1536x1536-width": 1200,
"1536x1536-height": 630,
"2048x2048": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"2048x2048-width": 1200,
"2048x2048-height": 630
}
},
"featured_blogs": [
{
"data": {
"ID": "2084",
"user_login": "maria.ripemo@hotmail.com",
"user_pass": "$P$B6UIsoNBjQkKAzy37xFmT34NFCipRO.",
"user_nicename": "maria-ripemo",
"user_email": "maria.ripemo@hotmail.com",
"user_url": "",
"user_registered": "2019-09-09 20:24:43",
"user_activation_key": "",
"user_status": "0",
"display_name": "maria.ripemo@hotmail.com"
},
"ID": 2084,
"caps": {
"blogger": true
},
"cap_key": "wp_capabilities",
"roles": [
"blogger"
],
"allcaps": {
"create_posts": true,
"level_0": true,
"read": true,
"edit_media": true,
"upload_files": true,
"edit_blogs": true,
"publish_blogs": true,
"edit_published_blogs": true,
"edit_private_blogs": true,
"edit_events": true,
"publish_events": true,
"edit_published_events": true,
"edit_private_events": true,
"assign_verksamheters": true,
"assign_amnens": true,
"assign_temas": true,
"assign_kommuners": true,
"blogger": true
},
"filter": null
},
{
"data": {
"ID": "2044",
"user_login": "Jennelie \u00d6rtendahl",
"user_pass": "$P$BEtYKaAO1fiDpvJ68oGO561MIaUCwa\/",
"user_nicename": "jennelie-ortendahl",
"user_email": "ortendahljennelie@gmail.com",
"user_url": "",
"user_registered": "2015-08-19 13:27:19",
"user_activation_key": "",
"user_status": "0",
"display_name": "Jennelie \u00d6rtendahl"
},
"ID": 2044,
"caps": {
"blogger": true
},
"cap_key": "wp_capabilities",
"roles": [
"blogger"
],
"allcaps": {
"create_posts": true,
"level_0": true,
"read": true,
"edit_media": true,
"upload_files": true,
"edit_blogs": true,
"publish_blogs": true,
"edit_published_blogs": true,
"edit_private_blogs": true,
"edit_events": true,
"publish_events": true,
"edit_published_events": true,
"edit_private_events": true,
"assign_verksamheters": true,
"assign_amnens": true,
"assign_temas": true,
"assign_kommuners": true,
"blogger": true
},
"filter": null
},
{
"data": {
"ID": "2054",
"user_login": "SOL i V\u00e4rmland",
"user_pass": "$P$B9sEAS7872fGIqXBYRSeC6DdjVY61q1",
"user_nicename": "sol-i-varmland",
"user_email": "marleneandersson7@icloud.com",
"user_url": "",
"user_registered": "2016-06-02 11:41:04",
"user_activation_key": "",
"user_status": "0",
"display_name": "SOL i V\u00e4rmland"
},
"ID": 2054,
"caps": {
"blogger": true
},
"cap_key": "wp_capabilities",
"roles": [
"blogger"
],
"allcaps": {
"create_posts": true,
"level_0": true,
"read": true,
"edit_media": true,
"upload_files": true,
"edit_blogs": true,
"publish_blogs": true,
"edit_published_blogs": true,
"edit_private_blogs": true,
"edit_events": true,
"publish_events": true,
"edit_published_events": true,
"edit_private_events": true,
"assign_verksamheters": true,
"assign_amnens": true,
"assign_temas": true,
"assign_kommuners": true,
"blogger": true
},
"filter": null
}
],
"featured_events": [
11713,
11344,
11706
],
"wordlists": [
{
"title": "Hem- och konsumentkunskap",
"int_name": "hemochkonsumentkunskap",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1rFDx9yveliwcrqUGUGzKhEhPLvHVS78N13tcEtzq7PY\/edit?usp=sharing",
"description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Hem- och konsumentkunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d. Listan \u00e4r uppdelad i fyra avdelningar: Mat och m\u00e5ltider, h\u00e4lsa, konsumtion och ekonomi, milj\u00f6 och livsstil.",
"information": "Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E,Q",
"published": true
},
{
"title": "Idrott och h\u00e4lsa",
"int_name": "idrott_och_halsa",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1XLC275nQftpUryo7_R05mEO_F2067LMQ5IroCRBTP4I\/edit?usp=sharing",
"description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Idrott och h\u00e4lsa, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.",
"information": "
Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F,O",
"published": true
},
{
"title": "Allm\u00e4nna skolord",
"int_name": "allmannaskolord",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1ErZinP9crYwK6z-p7WI379bmn7v369FAsZ0G3mMyQnY\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med ord som anv\u00e4nds i skolan och inte h\u00f6r till ett speciellt \u00e4mne, p\u00e5 olika spr\u00e5k. Ord som till exempel analysera, rast och schema.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "F",
"published": true
},
{
"title": "Vardagsord",
"int_name": "konversation",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/18WlLnaT1zNI54EDvNE2zg0WUzzoVtHgsHuJdIusnbuc\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med vardagliga ord och fraser f\u00f6r konversation. Till exempel hej, god morgon, ett, tv\u00e5, tre, frukost, gr\u00f6n, r\u00f6d och katt :)",
"information": "
Stort tack till Refugee Phrasebook, som bidragit med ord och \u00f6vers\u00e4ttningar i den h\u00e4r listan.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,G",
"published": true
},
{
"title": "SYV Studie- och yrkesv\u00e4gledning",
"int_name": "syv",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1YIeQD6DE9KaXwyCQ_vKZkSsiYP72meBDtb65fCa02p4\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med begrepp som anv\u00e4nds inom studie- och yrkesv\u00e4gledning, framf\u00f6rallt p\u00e5 h\u00f6gstadiet.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,G",
"published": true
},
{
"title": "Religionskunskap",
"int_name": "religionskunskap",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1Y7ISXd4KYtLxJZ_7J5_XyofIeo10Pn5LBdeTtzDjI-Q\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet religionskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E",
"published": true
},
{
"title": "F\u00f6rskoleord",
"int_name": "forskoleord",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/11i-iMec6l5QDJdZDp3EtLLOQ-VBYYvBSUlrN-qJ6mbs\/edit?usp=sharing",
"description": "Ord som anv\u00e4nds p\u00e5 f\u00f6rskolan och vad de heter p\u00e5 olika spr\u00e5k. Orden \u00e4r skrivna med det svenska alfabetet f\u00f6r att de ska vara l\u00e4ttare att uttala. De \u00e4r grupperade efter olika l\u00e4rmilj\u00f6er, till exempel atelj\u00e9, matbordet, hallen. Klicka och v\u00e4lj vilka spr\u00e5k du vill visa i listan. Bilder och ritade tecken g\u00e5r ocks\u00e5 att visa.",
"information": "
Stort tack till Malin Brink p\u00e5 Dirigentens f\u00f6rskola i Karlstad som sammanst\u00e4llt orden och samlat in \u00f6vers\u00e4ttningar fr\u00e5n v\u00e5rdnadshavare. Ritade Tecken \u00a9 Specialpedagogiska skolmyndigheten. Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,T,U",
"published": true
},
{
"title": "Samh\u00e4llskunskap",
"int_name": "samhallskunskap",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1whE8jaGoXx6yAcsC5pBKCRKq2nOlhia5LCT7-LAdmW8\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet samh\u00e4llskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F",
"published": true
},
{
"title": "Fysik",
"int_name": "fysik",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1hJZI_5MTg6FCU1yspRyiihCpIPfH7prlVvGnkqvY-R0\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med viktiga begrepp inom fysik, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av NO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F",
"published": true
},
{
"title": "Sex och samlevnad",
"int_name": "sexochsamlevnad",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1j-cKDrMEmvMqnDMpI85DPVan0EPPAJGgHpp-xzhl9Yc\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med begrepp inom sex och samlevnad p\u00e5 flera olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.",
"information": "
Bilderna kommer fr\u00e5n bildstod.se och anv\u00e4nds med\u00a0licens<\/a>\u00a0fr\u00e5n ARASAAC, Linn Greaker Design, Sclera symbols och Humblepics.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,H",
"published": true
},
{
"title": "Historia",
"int_name": "historia",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1Xij0BQmUDmh8SANWWwxMuq6ns-AbtLf9aqHw-3mEuNI\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet historia, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,I",
"published": true
},
{
"title": "Kemi",
"int_name": "kemi",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/142W9EMXGXy5U-kYen3LX9hTvB6ElV-r55vbaJtWcxgw\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet kemi, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F",
"published": true
},
{
"title": "Biologi",
"int_name": "biologi",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1xcurwFH5hMHmlRiPne8mjnioMO-BWyVlEouSCV0em9c\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet biologi, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E,F",
"published": true
},
{
"title": "Teknik",
"int_name": "teknik",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1lwxorTOtOSVW2OCuvdfbavz8X8NcVPO1kLUOQIj17mI\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet teknik, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E,F",
"published": true
},
{
"title": "Matematik",
"int_name": "matematik",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/127_tcIgVsIWerDzipTxNz8Mb9ZJY92S58x5shBv6VqU\/edit?usp=sharing",
"description": "\u00c4mnesord i matematik finns inte i Skolord \u00e4nnu, men h\u00e4r hittar du l\u00e4nk till Skolverkets material med termer p\u00e5 26 spr\u00e5k.",
"information": "
\u00c4mnesord i matematik finns inte i Skolord \u00e4nnu, men h\u00e4r \u00e4r Skolverkets material med termer p\u00e5 26 spr\u00e5k:<\/p>\n
Termer f\u00f6r matematikundervisning p\u00e5 olika spr\u00e5k<\/a><\/p>\n",
"id_column": "ej relevant",
"default_column_to_show": "",
"languages_columns": "",
"published": true
}
],
"wordlist_instructions_box": {
"heading": "Aktivera uppl\u00e4sning",
"lead": "De svenska orden och vissa andra spr\u00e5k g\u00e5r att f\u00e5 uppl\u00e4sta i Skolord.",
"button_url": "\/i-undervisningen\/nyanlanda\/skolord-amnesord-pa-olika-sprak\/upplasning-av-skolord",
"button_label": "Instruktioner f\u00f6r uppl\u00e4sning"
},
"theme_blog": {
"color": "blue",
"heading": "Blogg",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du se alla blogginl\u00e4gg p\u00e5 webbplatsen."
},
"theme_blogpage": {
"color": "blue",
"heading": "Bloggar",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du se alla bloggar p\u00e5 webbplatsen."
},
"theme_article": {
"color": "orange",
"heading": "Artiklar",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du l\u00e4sa alla artiklar som \u00e4r publicerade p\u00e5 den h\u00e4r webbplatsen."
},
"theme_video": {
"color": "green",
"heading": "Video",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du se de filmer som \u00e4r publicerade p\u00e5 den h\u00e4r webbplatsen."
},
"theme_event": {
"color": "pink",
"heading": "Evenemang",
"subheading": "Inspireras och utvecklas tillsammans",
"lead": "I kalendern hittar du f\u00f6rel\u00e4sningar, kurser och annat inom omr\u00e5det utbildning och skola, fr\u00e5n olika arrang\u00f6rer."
},
"theme_document": {
"color": "gray",
"heading": "Dokument",
"subheading": "",
"lead": ""
},
"footer_text": "\u00a9 [YEAR] Pedagog V\u00e4rmland, alla r\u00e4ttigheter reserverade."
}