post
{
"ImageClass": "Timber\\Image",
"PostClass": "Timber\\Post",
"TermClass": "Timber\\Term",
"object_type": "post",
"custom": {
"_thumbnail_id": "5772",
"_fgd2wp_old_node_id": "2101",
"teaser_image": "5772",
"_teaser_image": "field_61d462bc64616",
"featured_teaser": "0",
"_featured_teaser": "field_61d462b2e583c"
},
"id": 5771,
"ID": 5771,
"post_author": "2003",
"post_content": "Etik och kritiskt t\u00e4nkande fr\u00e5n f\u00f6rsta stund med kameran. \u2013 Leta efter saker som b\u00f6rjar p\u00e5 bokstaven s! Greta, M\u00e4rtha och Yosan far runt i rummet med sina surfplattor, resonerar med sig sj\u00e4lva och t\u00e4nker h\u00f6gt tillsammans. Snart har de fotograferat en skylt med namnet Signe, en bild p\u00e5 en cykel och en strumpa. Vipan \u00e4r en av tio f\u00f6rskolor i Kristinehamn d\u00e4r kameran steg f\u00f6r steg introducerats som pedagogiskt verktyg.<\/p>\n\n
Etik och kritiskt t\u00e4nkande fr\u00e5n f\u00f6rsta stund med kameran<\/strong><\/p>Leta efter saker som b\u00f6rjar p\u00e5 bokstaven s! Greta, M\u00e4rtha och Yosan far runt i rummet med sina surfplattor, resonerar med sig sj\u00e4lva och t\u00e4nker h\u00f6gt tillsammans. Snart har de fotograferat en skylt med namnet Signe, en bild p\u00e5 en cykel och en strumpa. Vipan \u00e4r en av tio f\u00f6rskolor i Kristinehamn d\u00e4r kameran steg f\u00f6r steg introducerats som pedagogiskt verktyg.<\/p>
\u2013 Det h\u00e4r \u00e4r inte ett projekt, f\u00f6rklarar Lis Landeman, verksamhetschef p\u00e5 skolf\u00f6rvaltningen i Kristinehamns kommun. Eftersom det \u00e4r ett arbetss\u00e4tt vi vill ska leva kvar, har vi tagit hj\u00e4lp av en filmpedagog och utbildar alla pedagoger i hur de kan anv\u00e4nda kameran som ett verktyg f\u00f6r l\u00e4rande i f\u00f6rskolan.<\/p>
\u2013 N\u00e4r pedagogerna har f\u00e5tt sin utbildning jobbar filmpedagogen vidare med barnen, forts\u00e4tter f\u00f6rskolechef Hel\u00e9n Skott.<\/p>
Filmpedagog Evelyn Frankel har varit p\u00e5 Vipan \u00e5tta g\u00e5nger f\u00f6r att introducera pedagoger och barn till surfplattans kamera och hur olika aktiviteter och \u00f6vningar ger nya insikter och kunskaper. Pedagogiken \u00e4r densamma som Linda Stern\u00f6 anv\u00e4nder i sin Barnfilmskola f\u00f6r pedagoger p\u00e5 Akademi Valand vid G\u00f6teborgs universitet.<\/p>
<\/p>
Beslutet att g\u00f6ra den h\u00e4r omfattande satsningen i f\u00f6rskolorna \u00e4r en direkt f\u00f6ljd av ett forskningssamarbete som kommunen hade med Karlstads universitet och Region V\u00e4rmland h\u00f6sten 2015. Det fanns flera syften, fr\u00e5n att utveckla digital kompetens hos s\u00e5v\u00e4l barn och pedagoger, till att barnen skulle f\u00e5 syn p\u00e5 sin omv\u00e4rld, l\u00e4ra sig forskningens grunder, att ifr\u00e5gas\u00e4tta, synligg\u00f6ra och reflektera tillsammans med andra.<\/p>
Arbetet fick ekonomiskt st\u00f6d fr\u00e5n Svenska Filminstitutet och m\u00f6jliggjorde \u00e4ven en f\u00f6rstudie som ett f\u00f6rsta steg i ett st\u00f6rre forskningsprojekt.<\/p>
\u2013 Vi har ans\u00f6kt om och f\u00e5tt fortsatt ekonomiskt st\u00f6d, ber\u00e4ttar Lis Landeman. Samtidigt forts\u00e4tter vi att satsa egna resurser. N\u00e4sta termin tar vi arbetss\u00e4ttet vidare till ytterligare tre f\u00f6rskolor. <\/p>
Tre barn fr\u00e5n fem\u00e5rsgruppen p\u00e5 Vipan tr\u00e4ffar Evelyn Frankel den h\u00e4r f\u00f6rmiddagen. Tillsammans med f\u00f6rskoll\u00e4raren Tobias Lagerberg samlas de i ett mindre rum f\u00f6r att visa n\u00e5gra olika \u00f6vningar.<\/p>
N\u00e4r Greta, M\u00e4rtha och Yosan k\u00e4nner att de har l\u00f6st uppgiften l\u00e4gger de ned sina surfplattor p\u00e5 golvet s\u00e5 att alla kan se vilka saker de har hittat och hur bilderna ser ut.<\/p>
\u2013 Det blir som en utst\u00e4llning, f\u00f6rklarar Evelyn Frankel. <\/p>
Alla bilder blir sedda lika mycket och vi kan reflektera tillsammans. Det blir alltid intressanta samtal d\u00e4r bilderna bidrar till att olika perspektiv lyfts upp. Bokstaven s kan ju vara lite knepig.<\/p>
\u2013 Jag har hittat en cykel, s\u00e4ger M\u00e4rtha och ljudar varje bokstav i ordet.<\/p>
\u2013 Nu blev det busigt, konstaterar Evelyn. Det \u00e4r helt r\u00e4tt att f\u00f6rsta bokstaven i cykel l\u00e5ter som s, men vi skriver ordet med ett c. Visste ni det?<\/p>
Sedan f\u00f6rs\u00f6ker de komma p\u00e5 fler ord som b\u00f6rjar p\u00e5 bokstaven c. Cirkel, Cecilia! Och snart \u00e4r de ig\u00e5ng med n\u00e4sta bokstav. K \u00e4r lite enklare \u2013 en kudde, en kamera, en kloss och en katt har snabbt f\u00f6revigats p\u00e5 sk\u00e4rmen.<\/p>
<\/p>
\u2013 Det \u00e4r roligt att filma ocks\u00e5, ber\u00e4ttar M\u00e4rtha.<\/p>
\u2013 Jag har en egen kamera som kan ta bilder under vattnet, s\u00e4ger Greta.<\/p>
\u2013 Man ska alltid fr\u00e5ga \u201df\u00e5r jag ta kort p\u00e5 dig\u201d, f\u00f6rklarar Yosan. D\u00e5 ska man v\u00e4nta tills man f\u00e5r h\u00f6ra \u201dja\u201d.<\/p>
Surfplattorna har funnits p\u00e5 f\u00f6rskolan i flera \u00e5r. I b\u00f6rjan var det mest sp\u00e4nnande att se om det fanns n\u00e5gra spel bland apparna.<\/p>
\u2013 Vi ville hitta en mer pedagogisk anv\u00e4ndning f\u00f6r dem, konstaterar Hel\u00e9n Skott. Genom kameran f\u00e5r barnen en tydligare bild av sin omv\u00e4rld. <\/p>
M\u00e5let \u00e4r att satsningen ska ge avtryck i verksamheten p\u00e5 l\u00e5ng sikt.<\/p>
\u2013 Det k\u00e4nns d\u00e4rf\u00f6r bra att vi kunnat koppla samman v\u00e5r verksamhet med forskningen, s\u00e4ger Lis Landeman. Surfplattor finns p\u00e5 kommunens alla f\u00f6rskolor sedan 2015. Nu finns ocks\u00e5 en modell att jobba efter som vi vet ger resultat. Kameran som pedagogiskt verktyg f\u00f6r l\u00e4rande i f\u00f6rskolan kan mycket v\u00e4l f\u00e5 nationell uppm\u00e4rksamhet.<\/p>
\u2013 Det finns \u00e4ven en handledning med f\u00f6rslag p\u00e5 \u00f6vningar som alla kan anv\u00e4nda, forts\u00e4tter Lis Landeman. De f\u00f6rskolor som redan har f\u00e5tt utbildning och jobbat tillsammans med Evelyn kan forts\u00e4tta p\u00e5 egen hand med n\u00e4sta barngrupp.<\/p>
S\u00e5 snart surfplattan kommer fram fylls f\u00f6rskolan med gl\u00e4dje och f\u00f6rv\u00e4ntan. Det uppst\u00e5r ofta spontana samarbeten. Innan n\u00e5gon vuxen hinner visa och f\u00f6rklara har barnen ist\u00e4llet hj\u00e4lpt varandra att komma vidare.<\/p>
\u2013 Det h\u00e4r arbetss\u00e4ttet tycker b\u00e5de barn och vi vuxna \u00e4r roligt, s\u00e4ger Tobias Lagerberg. Vi pedagoger har l\u00e4rt oss fler s\u00e4tt att utmana barnen. De f\u00e4ngslas av uppgifterna, kan koncentrera sig och blir ivriga att hitta l\u00f6sningar. Vi ger aldrig instruktioner i f\u00f6rv\u00e4g. Och det finns inga r\u00e4tt eller fel.<\/p>
Han tycker att det har haft ganska stor betydelse f\u00f6r projektet att f\u00e5 arbeta med n\u00e5gon som har stor kunskap kring surfplattans kamera- och videofunktion.<\/p>
\u2013 Vi b\u00f6rjade lite trevande men n\u00e4r vi nu utv\u00e4rderar projektet blev det v\u00e4ldigt bra. Eftersom experten funnit med oss i arbetet har \u00e4ven vi pedagoger kunnat utveckla v\u00e5r syn p\u00e5 surfplattor och anv\u00e4ndningen av dem som verktyg.<\/p>
Kameran som pedagogiskt verktyg f\u00f6r l\u00e4rande i f\u00f6rskolan<\/h2>
M\u00e5l och syfte:<\/p>
- Utveckla och \u00f6ka pedagogernas engagemang och kunskaper att ta fram metoder f\u00f6r att arbeta med film i f\u00f6rskolan med hj\u00e4lp av filmpedagoger.<\/li>
- Utveckla pedagogens didaktik och metodik f\u00f6r att utforska hur man kan arbeta med kameran som ett l\u00e4rande verktyg och l\u00e4mna tolkningsf\u00f6retr\u00e4de till barnen.<\/li>
- \u00d6ka pedagogens tekniska kunskaper om kameror, l\u00e4splattor och mobiler.<\/li>
- Att kameran blir ett verktyg f\u00f6r barnet att beskriva, identifiera och utforska sin egen vardag.<\/span><\/li>
- Att anv\u00e4nda sig av kameran som ett skapande verktyg, j\u00e4mst\u00e4llt med en penna.<\/li>
- Genom att visa\/l\u00e4gga upp bilder utveckla ett etiskt f\u00f6rh\u00e5llningss\u00e4tt till bilden.<\/span><\/li>
- Genom att diskutera och reflektera omkring bilder utveckla ett analytiskt t\u00e4nkande och eget spr\u00e5k hos barnet.<\/li>
- Visa p\u00e5 att r\u00f6rlig bild \u00e4r en l\u00e4tt och enkel metod att arbeta med utifr\u00e5n v\u00e4rdegrund b\u00e5de f\u00f6r barn och vuxna. Samspel uppst\u00e5r mellan barnen och samarbete utvecklas genom att ta och ge regi.<\/li>
- Barnen inspireras till det som \u00e4r grundl\u00e4ggande i forskningen \u2013 vara nyfikna, ifr\u00e5gas\u00e4tta, synligg\u00f6ra, identifiera, se saker ur olika perspektiv samt reflektera b\u00e5de tillsammans och enskilt.<\/span><\/li>
- Fantisera och utveckla ber\u00e4ttelser hos barnet med hj\u00e4lp av bilderna, b\u00f6rja genomsk\u00e5da vardagens fl\u00f6de av filmer och bilder.<\/span><\/li>
- L\u00e4ra barnet att f\u00f6rst\u00e5 sammanhang och f\u00e5 en demokratisk skolning tidigt i livet inf\u00f6r m\u00f6tet med den digitala v\u00e4rld vi lever i.<\/li><\/ul>
<\/p>
Text: Katarina Aver\u00e5s
Foto: \u00d8yvind Lund<\/p>
---<\/p>
Artikeln \u00e4r ocks\u00e5 publicerad i magasinet Kreativa skolan som g\u00f6rs av Pedagog V\u00e4rmland, Karlstads kommun och Region V\u00e4rmland f\u00f6r att visa upp det skapande arbete som p\u00e5g\u00e5r i skolor och f\u00f6rskolor.<\/em><\/p>",
"post_date": "2018-01-07 10:46:16",
"post_excerpt": "Etik och kritiskt t\u00e4nkande fr\u00e5n f\u00f6rsta stund med kameran. \u2013 Leta efter saker som b\u00f6rjar p\u00e5 bokstaven s! Greta, M\u00e4rtha och Yosan far runt i rummet med sina surfplattor, resonerar med sig sj\u00e4lva och t\u00e4nker h\u00f6gt tillsammans. Snart har de fotograferat en skylt med namnet Signe, en bild p\u00e5 en cykel och en strumpa. Vipan \u00e4r en av tio f\u00f6rskolor i Kristinehamn d\u00e4r kameran steg f\u00f6r steg introducerats som pedagogiskt verktyg.<\/p>",
"post_parent": 0,
"post_status": "publish",
"post_title": "F\u00e5r jag ta kort p\u00e5 dig?",
"post_type": "post",
"slug": "far-jag-ta-kort-pa-dig",
"_thumbnail_id": "5772",
"_fgd2wp_old_node_id": "2101",
"teaser_image": "5772",
"_teaser_image": "field_61d462bc64616",
"featured_teaser": "0",
"_featured_teaser": "field_61d462b2e583c",
"post_date_gmt": "2018-01-07 10:46:16",
"comment_status": "open",
"ping_status": "open",
"post_password": "",
"post_name": "far-jag-ta-kort-pa-dig",
"to_ping": "",
"pinged": "",
"post_modified": "2018-01-07 10:46:16",
"post_modified_gmt": "2018-01-07 10:46:16",
"post_content_filtered": "",
"guid": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/201801\/far-jag-ta-kort-pa-dig\/",
"menu_order": 0,
"post_mime_type": "",
"comment_count": "0",
"filter": "raw",
"status": "publish",
"type": {
"slug": "post",
"name": "post",
"label": "Inl\u00e4gg",
"labels": {
"name": "Inl\u00e4gg",
"singular_name": "Inl\u00e4gg",
"add_new": "L\u00e4gg till nytt",
"add_new_item": "L\u00e4gg till nytt inl\u00e4gg",
"edit_item": "Redigera inl\u00e4gg",
"new_item": "Nytt inl\u00e4gg",
"view_item": "Visa inl\u00e4gg",
"view_items": "Visa inl\u00e4gg",
"search_items": "S\u00f6k inl\u00e4gg",
"not_found": "Inga inl\u00e4gg hittades.",
"not_found_in_trash": "Inga inl\u00e4gg hittades i papperskorgen.",
"parent_item_colon": null,
"all_items": "Alla inl\u00e4gg",
"archives": "Inl\u00e4ggsarkiv",
"attributes": "Inl\u00e4ggsattribut",
"insert_into_item": "Infoga i inneh\u00e5ll",
"uploaded_to_this_item": "Uppladdat till detta inl\u00e4gg",
"featured_image": "Utvald bild",
"set_featured_image": "Ange utvald bild",
"remove_featured_image": "Ta bort utvald bild",
"use_featured_image": "Anv\u00e4nd som utvald bild",
"filter_items_list": "Filtrera inl\u00e4ggslista",
"filter_by_date": "Filtrera efter datum",
"items_list_navigation": "Navigation f\u00f6r inl\u00e4ggslista",
"items_list": "Inl\u00e4ggslista",
"item_published": "Inl\u00e4gget har publicerats.",
"item_published_privately": "Inl\u00e4gget har publicerats privat.",
"item_reverted_to_draft": "Inl\u00e4gget har \u00e5terst\u00e4llts till utkastet.",
"item_scheduled": "Inl\u00e4gget har schemalagts.",
"item_updated": "Inl\u00e4gget har uppdaterats.",
"item_link": "Inl\u00e4ggsl\u00e4nk",
"item_link_description": "En l\u00e4nk till ett inl\u00e4gg.",
"menu_name": "Inl\u00e4gg",
"name_admin_bar": "Inl\u00e4gg"
},
"description": "",
"public": true,
"hierarchical": false,
"exclude_from_search": false,
"publicly_queryable": true,
"show_ui": true,
"show_in_menu": true,
"show_in_nav_menus": true,
"show_in_admin_bar": true,
"menu_position": 5,
"menu_icon": "dashicons-admin-post",
"capability_type": "post",
"map_meta_cap": true,
"register_meta_box_cb": null,
"taxonomies": [],
"has_archive": false,
"query_var": false,
"can_export": true,
"delete_with_user": true,
"template": [],
"template_lock": false,
"_builtin": true,
"_edit_link": "post.php?post=%d",
"cap": {
"edit_post": "edit_post",
"read_post": "read_post",
"delete_post": "delete_post",
"edit_posts": "edit_posts",
"edit_others_posts": "edit_others_posts",
"delete_posts": "delete_posts",
"publish_posts": "publish_posts",
"read_private_posts": "read_private_posts",
"read": "read",
"delete_private_posts": "delete_private_posts",
"delete_published_posts": "delete_published_posts",
"delete_others_posts": "delete_others_posts",
"edit_private_posts": "edit_private_posts",
"edit_published_posts": "edit_published_posts",
"create_posts": "edit_posts",
"set_posts_status": "set_posts_status"
},
"rewrite": false,
"show_in_rest": true,
"rest_base": "posts",
"rest_namespace": "wp\/v2",
"rest_controller_class": "WP_REST_Posts_Controller",
"rest_controller": null
},
"excerpt": false
}
tags
""
fields
{
"video": {
"kategoripanel": true,
"senaste": true
},
"default_post_image": {
"ID": 10202,
"id": 10202,
"title": "pv-placeholder",
"filename": "pv-placeholder.jpg",
"filesize": 47120,
"url": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"link": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/pv-placeholder\/",
"alt": "",
"author": "2003",
"description": "",
"caption": "",
"name": "pv-placeholder",
"status": "inherit",
"uploaded_to": 0,
"date": "2022-02-08 13:12:58",
"modified": "2022-02-08 13:12:58",
"menu_order": 0,
"mime_type": "image\/jpeg",
"type": "image",
"subtype": "jpeg",
"icon": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-includes\/images\/media\/default.png",
"width": 1200,
"height": 630,
"sizes": {
"thumbnail": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-400x400.jpg",
"thumbnail-width": 400,
"thumbnail-height": 400,
"medium": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-800x420.jpg",
"medium-width": 800,
"medium-height": 420,
"medium_large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-768x403.jpg",
"medium_large-width": 768,
"medium_large-height": 403,
"large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"large-width": 1200,
"large-height": 630,
"1536x1536": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"1536x1536-width": 1200,
"1536x1536-height": 630,
"2048x2048": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"2048x2048-width": 1200,
"2048x2048-height": 630
}
},
"featured_blogs": [
{
"data": {
"ID": "2084",
"user_login": "maria.ripemo@hotmail.com",
"user_pass": "$P$B6UIsoNBjQkKAzy37xFmT34NFCipRO.",
"user_nicename": "maria-ripemo",
"user_email": "maria.ripemo@hotmail.com",
"user_url": "",
"user_registered": "2019-09-09 20:24:43",
"user_activation_key": "",
"user_status": "0",
"display_name": "maria.ripemo@hotmail.com"
},
"ID": 2084,
"caps": {
"blogger": true
},
"cap_key": "wp_capabilities",
"roles": [
"blogger"
],
"allcaps": {
"create_posts": true,
"level_0": true,
"read": true,
"edit_media": true,
"upload_files": true,
"edit_blogs": true,
"publish_blogs": true,
"edit_published_blogs": true,
"edit_private_blogs": true,
"edit_events": true,
"publish_events": true,
"edit_published_events": true,
"edit_private_events": true,
"assign_verksamheters": true,
"assign_amnens": true,
"assign_temas": true,
"assign_kommuners": true,
"blogger": true
},
"filter": null
},
{
"data": {
"ID": "2044",
"user_login": "Jennelie \u00d6rtendahl",
"user_pass": "$P$BEtYKaAO1fiDpvJ68oGO561MIaUCwa\/",
"user_nicename": "jennelie-ortendahl",
"user_email": "ortendahljennelie@gmail.com",
"user_url": "",
"user_registered": "2015-08-19 13:27:19",
"user_activation_key": "",
"user_status": "0",
"display_name": "Jennelie \u00d6rtendahl"
},
"ID": 2044,
"caps": {
"blogger": true
},
"cap_key": "wp_capabilities",
"roles": [
"blogger"
],
"allcaps": {
"create_posts": true,
"level_0": true,
"read": true,
"edit_media": true,
"upload_files": true,
"edit_blogs": true,
"publish_blogs": true,
"edit_published_blogs": true,
"edit_private_blogs": true,
"edit_events": true,
"publish_events": true,
"edit_published_events": true,
"edit_private_events": true,
"assign_verksamheters": true,
"assign_amnens": true,
"assign_temas": true,
"assign_kommuners": true,
"blogger": true
},
"filter": null
},
{
"data": {
"ID": "2054",
"user_login": "SOL i V\u00e4rmland",
"user_pass": "$P$B9sEAS7872fGIqXBYRSeC6DdjVY61q1",
"user_nicename": "sol-i-varmland",
"user_email": "marleneandersson7@icloud.com",
"user_url": "",
"user_registered": "2016-06-02 11:41:04",
"user_activation_key": "",
"user_status": "0",
"display_name": "SOL i V\u00e4rmland"
},
"ID": 2054,
"caps": {
"blogger": true
},
"cap_key": "wp_capabilities",
"roles": [
"blogger"
],
"allcaps": {
"create_posts": true,
"level_0": true,
"read": true,
"edit_media": true,
"upload_files": true,
"edit_blogs": true,
"publish_blogs": true,
"edit_published_blogs": true,
"edit_private_blogs": true,
"edit_events": true,
"publish_events": true,
"edit_published_events": true,
"edit_private_events": true,
"assign_verksamheters": true,
"assign_amnens": true,
"assign_temas": true,
"assign_kommuners": true,
"blogger": true
},
"filter": null
}
],
"featured_events": [
11713,
11344,
11706
],
"wordlists": [
{
"title": "Hem- och konsumentkunskap",
"int_name": "hemochkonsumentkunskap",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1rFDx9yveliwcrqUGUGzKhEhPLvHVS78N13tcEtzq7PY\/edit?usp=sharing",
"description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Hem- och konsumentkunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d. Listan \u00e4r uppdelad i fyra avdelningar: Mat och m\u00e5ltider, h\u00e4lsa, konsumtion och ekonomi, milj\u00f6 och livsstil.",
"information": "Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E,Q",
"published": true
},
{
"title": "Idrott och h\u00e4lsa",
"int_name": "idrott_och_halsa",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1XLC275nQftpUryo7_R05mEO_F2067LMQ5IroCRBTP4I\/edit?usp=sharing",
"description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Idrott och h\u00e4lsa, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.",
"information": "
Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F,O",
"published": true
},
{
"title": "Allm\u00e4nna skolord",
"int_name": "allmannaskolord",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1ErZinP9crYwK6z-p7WI379bmn7v369FAsZ0G3mMyQnY\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med ord som anv\u00e4nds i skolan och inte h\u00f6r till ett speciellt \u00e4mne, p\u00e5 olika spr\u00e5k. Ord som till exempel analysera, rast och schema.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "F",
"published": true
},
{
"title": "Vardagsord",
"int_name": "konversation",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/18WlLnaT1zNI54EDvNE2zg0WUzzoVtHgsHuJdIusnbuc\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med vardagliga ord och fraser f\u00f6r konversation. Till exempel hej, god morgon, ett, tv\u00e5, tre, frukost, gr\u00f6n, r\u00f6d och katt :)",
"information": "
Stort tack till Refugee Phrasebook, som bidragit med ord och \u00f6vers\u00e4ttningar i den h\u00e4r listan.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,G",
"published": true
},
{
"title": "SYV Studie- och yrkesv\u00e4gledning",
"int_name": "syv",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1YIeQD6DE9KaXwyCQ_vKZkSsiYP72meBDtb65fCa02p4\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med begrepp som anv\u00e4nds inom studie- och yrkesv\u00e4gledning, framf\u00f6rallt p\u00e5 h\u00f6gstadiet.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,G",
"published": true
},
{
"title": "Religionskunskap",
"int_name": "religionskunskap",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1Y7ISXd4KYtLxJZ_7J5_XyofIeo10Pn5LBdeTtzDjI-Q\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet religionskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E",
"published": true
},
{
"title": "F\u00f6rskoleord",
"int_name": "forskoleord",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/11i-iMec6l5QDJdZDp3EtLLOQ-VBYYvBSUlrN-qJ6mbs\/edit?usp=sharing",
"description": "Ord som anv\u00e4nds p\u00e5 f\u00f6rskolan och vad de heter p\u00e5 olika spr\u00e5k. Orden \u00e4r skrivna med det svenska alfabetet f\u00f6r att de ska vara l\u00e4ttare att uttala. De \u00e4r grupperade efter olika l\u00e4rmilj\u00f6er, till exempel atelj\u00e9, matbordet, hallen. Klicka och v\u00e4lj vilka spr\u00e5k du vill visa i listan. Bilder och ritade tecken g\u00e5r ocks\u00e5 att visa.",
"information": "
Stort tack till Malin Brink p\u00e5 Dirigentens f\u00f6rskola i Karlstad som sammanst\u00e4llt orden och samlat in \u00f6vers\u00e4ttningar fr\u00e5n v\u00e5rdnadshavare. Ritade Tecken \u00a9 Specialpedagogiska skolmyndigheten. Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,T,U",
"published": true
},
{
"title": "Samh\u00e4llskunskap",
"int_name": "samhallskunskap",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1whE8jaGoXx6yAcsC5pBKCRKq2nOlhia5LCT7-LAdmW8\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet samh\u00e4llskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F",
"published": true
},
{
"title": "Fysik",
"int_name": "fysik",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1hJZI_5MTg6FCU1yspRyiihCpIPfH7prlVvGnkqvY-R0\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med viktiga begrepp inom fysik, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av NO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F",
"published": true
},
{
"title": "Sex och samlevnad",
"int_name": "sexochsamlevnad",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1j-cKDrMEmvMqnDMpI85DPVan0EPPAJGgHpp-xzhl9Yc\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med begrepp inom sex och samlevnad p\u00e5 flera olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.",
"information": "
Bilderna kommer fr\u00e5n bildstod.se och anv\u00e4nds med\u00a0licens<\/a>\u00a0fr\u00e5n ARASAAC, Linn Greaker Design, Sclera symbols och Humblepics.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,H",
"published": true
},
{
"title": "Historia",
"int_name": "historia",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1Xij0BQmUDmh8SANWWwxMuq6ns-AbtLf9aqHw-3mEuNI\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet historia, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,I",
"published": true
},
{
"title": "Kemi",
"int_name": "kemi",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/142W9EMXGXy5U-kYen3LX9hTvB6ElV-r55vbaJtWcxgw\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet kemi, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F",
"published": true
},
{
"title": "Biologi",
"int_name": "biologi",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1xcurwFH5hMHmlRiPne8mjnioMO-BWyVlEouSCV0em9c\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet biologi, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E,F",
"published": true
},
{
"title": "Teknik",
"int_name": "teknik",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1lwxorTOtOSVW2OCuvdfbavz8X8NcVPO1kLUOQIj17mI\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet teknik, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E,F",
"published": true
},
{
"title": "Matematik",
"int_name": "matematik",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/127_tcIgVsIWerDzipTxNz8Mb9ZJY92S58x5shBv6VqU\/edit?usp=sharing",
"description": "\u00c4mnesord i matematik finns inte i Skolord \u00e4nnu, men h\u00e4r hittar du l\u00e4nk till Skolverkets material med termer p\u00e5 26 spr\u00e5k.",
"information": "
\u00c4mnesord i matematik finns inte i Skolord \u00e4nnu, men h\u00e4r \u00e4r Skolverkets material med termer p\u00e5 26 spr\u00e5k:<\/p>\n
Termer f\u00f6r matematikundervisning p\u00e5 olika spr\u00e5k<\/a><\/p>\n",
"id_column": "ej relevant",
"default_column_to_show": "",
"languages_columns": "",
"published": true
}
],
"wordlist_instructions_box": {
"heading": "Aktivera uppl\u00e4sning",
"lead": "De svenska orden och vissa andra spr\u00e5k g\u00e5r att f\u00e5 uppl\u00e4sta i Skolord.",
"button_url": "\/i-undervisningen\/nyanlanda\/skolord-amnesord-pa-olika-sprak\/upplasning-av-skolord",
"button_label": "Instruktioner f\u00f6r uppl\u00e4sning"
},
"theme_blog": {
"color": "blue",
"heading": "Blogg",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du se alla blogginl\u00e4gg p\u00e5 webbplatsen."
},
"theme_blogpage": {
"color": "blue",
"heading": "Bloggar",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du se alla bloggar p\u00e5 webbplatsen."
},
"theme_article": {
"color": "orange",
"heading": "Artiklar",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du l\u00e4sa alla artiklar som \u00e4r publicerade p\u00e5 den h\u00e4r webbplatsen."
},
"theme_video": {
"color": "green",
"heading": "Video",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du se de filmer som \u00e4r publicerade p\u00e5 den h\u00e4r webbplatsen."
},
"theme_event": {
"color": "pink",
"heading": "Evenemang",
"subheading": "Inspireras och utvecklas tillsammans",
"lead": "I kalendern hittar du f\u00f6rel\u00e4sningar, kurser och annat inom omr\u00e5det utbildning och skola, fr\u00e5n olika arrang\u00f6rer."
},
"theme_document": {
"color": "gray",
"heading": "Dokument",
"subheading": "",
"lead": ""
},
"footer_text": "\u00a9 [YEAR] Pedagog V\u00e4rmland, alla r\u00e4ttigheter reserverade."
}