post
{
"ImageClass": "Timber\\Image",
"PostClass": "Timber\\Post",
"TermClass": "Timber\\Term",
"object_type": "post",
"custom": {
"_thumbnail_id": "5767",
"_fgd2wp_old_node_id": "2088",
"teaser_image": "5767",
"_teaser_image": "field_61d462bc64616",
"featured_teaser": "0",
"_featured_teaser": "field_61d462b2e583c"
},
"id": 5766,
"ID": 5766,
"post_author": "2003",
"post_content": "Kan du se tr\u00e4dfiguren? Naturen \u00e4r full av sp\u00e4nnande varelser och v\u00e4sen. Men de g\u00f6mmer sig i stubbar, tr\u00e4dstammar, stenar och i mossan. <\/span>F\u00f6r de 140 eleverna i \u00e5rskurserna 4\u20136 p\u00e5 Forshaga L\u00e4rcenter blev de synliga f\u00f6rst n\u00e4r de tog med sig tv\u00e5 h\u00e4ftstift ut i skogen.<\/span><\/p>\n\nNaturen \u00e4r full av sp\u00e4nnande varelser och v\u00e4sen. Men de g\u00f6mmer sig i stubbar, tr\u00e4dstammar, stenar och i mossan. F\u00f6r de 140 eleverna i \u00e5rskurserna 4\u20136 p\u00e5 Forshaga L\u00e4rcenter blev de synliga f\u00f6rst n\u00e4r de tog med sig tv\u00e5 h\u00e4ftstift ut i skogen. Med en stor portion kreativitet och skapande har eleverna i \u00e5rskurserna 4\u20136 p\u00e5 Forshaga L\u00e4rcenter den senaste tiden jobbat \u00e4mnes\u00f6verskridande i tv\u00e5 konstprojekt.<\/p>
<\/p>
Projekten har delvis finansierats av statsbidraget Skapande skola som f\u00f6rdelas av Kulturr\u00e5det. Syftet med de extra pengarna \u00e4r att st\u00e4rka samverkan mellan skolan och det professionella kulturlivet. M\u00e5let \u00e4r att eleverna ska f\u00e5 tillg\u00e5ng till kulturens alla uttrycksformer och att deras m\u00f6jligheter till eget skapande \u00f6kar. <\/p>
Gr\u00e4nserna mellan svenska, bild, NO, tr\u00e4sl\u00f6jd och sysl\u00f6jd har snabbt blivit otydliga n\u00e4r elever och l\u00e4rare p\u00e5 skolan l\u00e5tit sig inspireras och v\u00e4gledas av konstn\u00e4rerna Maria Vildhj\u00e4rta Westerberg och Niklas Pix Bodin.<\/p>
<\/p>

Med tv\u00e5 h\u00e4ftstift som \u00f6gon \u00e4r det l\u00e4tt att v\u00e4cka sp\u00e4nnande varelser och v\u00e4sen till liv ute i naturen. Konstn\u00e4ren Maria Vildhj\u00e4rta Westerberg fanns med f\u00f6r inspiration och v\u00e4gledning.<\/em><\/p>\u2013 Det finns ett stort v\u00e4rde i att f\u00e5 v\u00e4gledning av konstn\u00e4rer, konstaterar Susanne Nordh, mentor och l\u00e4rare i matte. Samarbetet f\u00f6r in helt nya perspektiv och arbetss\u00e4tt i skolan. Vi \u00e4r pedagoger men har oftast ingen egen erfarenhet av konstn\u00e4rskap.<\/p>
Den beskrivningen st\u00e4mmer dock inte in p\u00e5 Niklas Pix Bodin. F\u00f6rutom att han \u00e4r utbildad l\u00e4rare i bild och SO, och jobbar som extra resurs p\u00e5 skolan, \u00e4r han ocks\u00e5 just professionell konstn\u00e4r. Och det \u00e4r i den senare rollen han jobbat med elevernas konstprojekt.<\/p>
\u2013 Den h\u00e4r skolan byggdes 2009 och beh\u00f6ver fortfarande inredas f\u00f6r \u00f6kad trivsel, s\u00e4ger han. En del korridorer \u00e4r kala och tr\u00e5kiga, v\u00e4ggarna beh\u00f6ver utsmyckning. <\/p>
Det f\u00f6rsta projektet genomf\u00f6rdes tillsammans med Maria Vildhj\u00e4rta Westerberg. Hon ser naturen som sitt hem, samlar pinnar som med hennes fantasi blir skulpturer \u2013 sp\u00e4nnande och humoristiska.<\/p>
\u2013 Maria inledde med en workshop med oss i personalen, ber\u00e4ttar Susanne Nordh. Hon \u00e4r verkligen en f\u00f6rebild. Vi fortsatte sedan att inspireras och planera f\u00f6r projektet med hj\u00e4lp av hennes fantastiska b\u00f6cker och genom att s\u00f6ka p\u00e5 internet.<\/p>
Tindra Marklund gillar det nya s\u00e4ttet att l\u00e4ra sig p\u00e5. F\u00f6rsta g\u00e5ngen klassen var ute i skogen fick de med sig tv\u00e5 vita h\u00e4ftstift. <\/p>
\u2013 Det var j\u00e4tteroligt, s\u00e4ger hon. Vi satte h\u00e4ftstiften som \u00f6gon p\u00e5 saker och former vi hittade i naturen. Pl\u00f6tsligt var det fullt av liv i skogen, figurer som man inte hade lagt m\u00e4rke till tidigare. <\/p>
\u2013 Det var ett s\u00e5 l\u00e4tt och roligt uppdrag, s\u00e4ger Susanne Nordh. Det blev m\u00e5nga skratt och diskussioner om de figurer som pl\u00f6tsligt fanns framf\u00f6r oss. Vi fotograferade och satte sedan upp bilderna i korridorerna. <\/p>
\u2013 Konstn\u00e4rerna har f\u00e5tt oss alla att se det lilla i det stora. H\u00e4ftstiften fick \u00e4ven mig som l\u00e4rare att se detaljer i naturen jag inte reflekterat \u00f6ver tidigare. <\/p>

Konstn\u00e4ren och l\u00e4raren Niklas Pix Bodin fick id\u00e9n till projektet under en resa i Tyskland d\u00e5 han sj\u00e4lv fann inspiration genom den \u00f6sterrikiska bildkonstn\u00e4ren och formgivaren Friedensreich Hundertwasser (1928-2000).<\/em><\/p>L\u00e4rarna s\u00e5g ocks\u00e5 att elever som annars kan vara negativa till vissa arbeten tog sig an uppgiften med stort engagemang. De vandrade omkring i skogen och tittade noga p\u00e5 pinnar och kottar. <\/p>
\u2013 De visade varandra, skrattade, provade \u00f6gonen och diskuterade. De gemensamma naturupplevelserna ledde ocks\u00e5 till att relationerna mellan eleverna i klasserna 4\u20136 blev \u00e4nnu b\u00e4ttre.<\/p>
N\u00e4sta g\u00e5ng klassen begav sig ut i skogen gjorde de precis som konstn\u00e4ren \u2013 samlade p\u00e5 sig pinnar och annat naturligt material till sitt fortsatta skapande. Och i takt med att de nya figurerna b\u00f6rjade befolka skolan fick de ocks\u00e5 namn och sina egna ber\u00e4ttelser nedskrivna p\u00e5 svensklektionerna. Nu har de flesta elever tagit hem sina skulpturer men kvar p\u00e5 skolan finns i alla fall illern Vincent och \u00e4lgen Bengt.<\/p>
\u2013 Jag och min kompis Lydia skapade en hel rockgrupp, ber\u00e4ttar Tindra Marklund. <\/p>
Eftersom s\u00e5 mycket material kunde h\u00e4mtas gratis fr\u00e5n naturen och bara beh\u00f6vde kompletteras med ink\u00f6p av n\u00e5gra borrmaskiner, lim och moraknivar s\u00e5 fanns det pengar kvar av statsbidraget f\u00f6r att genomf\u00f6ra ytterligare ett konstprojekt p\u00e5 skolan.<\/p>
\u2013 Nu ville vi ha \u00e4nnu mer fokus p\u00e5 skapande som ocks\u00e5 skulle ge oss l\u00e5ngvarig utsmyckning av skolan, konstaterar Susanne Nordh. Milj\u00f6, \u00e5tervinning och att g\u00f6ra saker tillsammans h\u00f6r till v\u00e5r v\u00e4rdegrund och det var n\u00e5got vi ville ta fasta p\u00e5 \u00e4ven den h\u00e4r g\u00e5ngen.<\/p>
Tillsammans med Niklas Pix Bodin l\u00e4mnade eleverna skogen och gav sig ist\u00e4llet in en helt annan kreativ v\u00e4rld. Id\u00e9n fick han under en semesterresa i Tyskland d\u00e5 han bodde p\u00e5 ett hotell designat av den \u00f6sterrikiska bildkonstn\u00e4ren och formgivaren Friedensreich Hundertwasser (1928\u20132000).<\/p>
\u2013 Han var ocks\u00e5 naturm\u00e4nniska och milj\u00f6v\u00e4n, ber\u00e4ttar Niklas Pix Bodin. V\u00e5rt rum hade gr\u00e4smatta p\u00e5 balkongen och det v\u00e4xte tr\u00e4d inomhus. Kort sagt \u2013 det finns inga gr\u00e4nser f\u00f6r hur en byggnad kan utformas.<\/p>
Han startade med att dela ut en bit tr\u00e4planka till var och en. Det var olikformade stumpar som blivit \u00f6ver efter hans snickrande under sommarlovet. Dessutom hittades en massa annat \u00f6verblivet och gl\u00f6mt material. Gardinknoppar, trumpinnar, d\u00f6rrstopp, spegelbitar, kulor, p\u00e4rlor, v\u00e4xter, en klocka, ljush\u00e5llare, mossa och s\u00e5 vidare.<\/p>
\u2013 Sedan var det fritt fram att b\u00f6rja skapa, forts\u00e4tter han. P\u00e5 lektionerna l\u00e4rde vi om Hundertwasser och tittade p\u00e5 massor av bilder p\u00e5 de byggnader han designat \u2013 t\u00e5gstationer, hotell, kyrkor. Id\u00e9er och tankar konkretiserades d\u00e4refter f\u00f6rst i tecknade skisser. Det blev mycket diskussioner och samarbete.<\/p>
\u2013 Jag tr\u00e4ffade eleverna en g\u00e5ng i veckan, men i praktiken blev det mycket oftare \u00e4n s\u00e5. N\u00e4stan varje dag var det n\u00e5gon som ville fr\u00e5ga om n\u00e5got eller beh\u00f6vde hj\u00e4lp att borra eller s\u00e5ga till n\u00e5gon bit.<\/p>
Elevernas husfasader har nu slumpm\u00e4ssigt monterats ihop till hela kvarter och v\u00e4ggarna i korridoren \u00e4r betydligt f\u00e4rgstarkare.<\/p>
\u2013 Min f\u00f6rhoppning inf\u00f6r de b\u00e5da konstprojekten var att kunna visa eleverna p\u00e5 naturen och vad man kan uppt\u00e4cka om man tittar noga och ur ett annat perspektiv s\u00e4ger Susanne Nordh. Jag ville ocks\u00e5 visa att man med mycket sm\u00e5 medel kan skapa mer \u00e4n man tror. I dagens konsumtionssamh\u00e4lle \u00e4r vi s\u00e5 vana att k\u00f6pa allt vi beh\u00f6ver. <\/p>
\u2013 Alla lyckades, alla gjorde sin grej och skapargl\u00e4dje \u00e4r roligt, s\u00e4ger hon. Jag har f\u00e5tt se v\u00e5ra elevers kreativitet och uppt\u00e4ckt sidor hos n\u00e5gra av dem som jag inte hade f\u00f6rv\u00e4ntat mig.<\/p>
Forshaga L\u00e4rcenter i samarbete med tv\u00e5 konstn\u00e4rer<\/h2>
\u2022 Statsbidrag Skapande skola fr\u00e5n Kulturr\u00e5det p\u00e5 30 000 kr.<\/p>
\u2022 Involverade konstn\u00e4rerna Maria Vildhj\u00e4rta Westerberg och Niklas Pix Bodin.<\/p>
\u2022 \u00c4mnes\u00f6verskridande arbete med fokus p\u00e5 svenska, bild, NO, tr\u00e4sl\u00f6jd och sysl\u00f6jd.<\/p>
L\u00e4rdom: Material beh\u00f6ver inte bli dyrt \u2013 det finns i naturen och \u00f6verallt kring oss.
Rekommendation: Det \u00e4r bara att v\u00e5ga!<\/p>

Elevernas husfasader har slumpm\u00e4ssigt monterats ihop till hela kvarter och v\u00e4ggarna i korridoren \u00e4r betydligt f\u00e4rgstarkare nu \u00e4n tidigare.<\/em><\/p>
<\/p>
<\/p>
<\/p>
Text: Katarina Aver\u00e5s
Foto: \u00d8yvind Lund<\/p>
---<\/p>
Artikeln \u00e4r ocks\u00e5 publicerad i magasinet Kreativa skolan som g\u00f6rs av Pedagog V\u00e4rmland, Karlstads kommun och Region V\u00e4rmland f\u00f6r att visa upp det skapande arbete som p\u00e5g\u00e5r i skolor och f\u00f6rskolor.<\/em><\/p>",
"post_date": "2017-11-09 14:17:00",
"post_excerpt": "Kan du se tr\u00e4dfiguren? Naturen \u00e4r full av sp\u00e4nnande varelser och v\u00e4sen. Men de g\u00f6mmer sig i stubbar, tr\u00e4dstammar, stenar och i mossan. <\/span>F\u00f6r de 140 eleverna i \u00e5rskurserna 4\u20136 p\u00e5 Forshaga L\u00e4rcenter blev de synliga f\u00f6rst n\u00e4r de tog med sig tv\u00e5 h\u00e4ftstift ut i skogen.<\/span><\/p>",
"post_parent": 0,
"post_status": "publish",
"post_title": "Skapargl\u00e4dje utan gr\u00e4nser",
"post_type": "post",
"slug": "skapargladje-utan-granser",
"_thumbnail_id": "5767",
"_fgd2wp_old_node_id": "2088",
"teaser_image": "5767",
"_teaser_image": "field_61d462bc64616",
"featured_teaser": "0",
"_featured_teaser": "field_61d462b2e583c",
"post_date_gmt": "2017-11-09 14:17:00",
"comment_status": "open",
"ping_status": "open",
"post_password": "",
"post_name": "skapargladje-utan-granser",
"to_ping": "",
"pinged": "",
"post_modified": "2017-11-09 14:17:00",
"post_modified_gmt": "2017-11-09 14:17:00",
"post_content_filtered": "",
"guid": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/201711\/skapargladje-utan-granser\/",
"menu_order": 0,
"post_mime_type": "",
"comment_count": "0",
"filter": "raw",
"status": "publish",
"type": {
"slug": "post",
"name": "post",
"label": "Inl\u00e4gg",
"labels": {
"name": "Inl\u00e4gg",
"singular_name": "Inl\u00e4gg",
"add_new": "L\u00e4gg till nytt",
"add_new_item": "L\u00e4gg till nytt inl\u00e4gg",
"edit_item": "Redigera inl\u00e4gg",
"new_item": "Nytt inl\u00e4gg",
"view_item": "Visa inl\u00e4gg",
"view_items": "Visa inl\u00e4gg",
"search_items": "S\u00f6k inl\u00e4gg",
"not_found": "Inga inl\u00e4gg hittades.",
"not_found_in_trash": "Inga inl\u00e4gg hittades i papperskorgen.",
"parent_item_colon": null,
"all_items": "Alla inl\u00e4gg",
"archives": "Inl\u00e4ggsarkiv",
"attributes": "Inl\u00e4ggsattribut",
"insert_into_item": "Infoga i inneh\u00e5ll",
"uploaded_to_this_item": "Uppladdat till detta inl\u00e4gg",
"featured_image": "Utvald bild",
"set_featured_image": "Ange utvald bild",
"remove_featured_image": "Ta bort utvald bild",
"use_featured_image": "Anv\u00e4nd som utvald bild",
"filter_items_list": "Filtrera inl\u00e4ggslista",
"filter_by_date": "Filtrera efter datum",
"items_list_navigation": "Navigation f\u00f6r inl\u00e4ggslista",
"items_list": "Inl\u00e4ggslista",
"item_published": "Inl\u00e4gget har publicerats.",
"item_published_privately": "Inl\u00e4gget har publicerats privat.",
"item_reverted_to_draft": "Inl\u00e4gget har \u00e5terst\u00e4llts till utkastet.",
"item_scheduled": "Inl\u00e4gget har schemalagts.",
"item_updated": "Inl\u00e4gget har uppdaterats.",
"item_link": "Inl\u00e4ggsl\u00e4nk",
"item_link_description": "En l\u00e4nk till ett inl\u00e4gg.",
"menu_name": "Inl\u00e4gg",
"name_admin_bar": "Inl\u00e4gg"
},
"description": "",
"public": true,
"hierarchical": false,
"exclude_from_search": false,
"publicly_queryable": true,
"show_ui": true,
"show_in_menu": true,
"show_in_nav_menus": true,
"show_in_admin_bar": true,
"menu_position": 5,
"menu_icon": "dashicons-admin-post",
"capability_type": "post",
"map_meta_cap": true,
"register_meta_box_cb": null,
"taxonomies": [],
"has_archive": false,
"query_var": false,
"can_export": true,
"delete_with_user": true,
"template": [],
"template_lock": false,
"_builtin": true,
"_edit_link": "post.php?post=%d",
"cap": {
"edit_post": "edit_post",
"read_post": "read_post",
"delete_post": "delete_post",
"edit_posts": "edit_posts",
"edit_others_posts": "edit_others_posts",
"delete_posts": "delete_posts",
"publish_posts": "publish_posts",
"read_private_posts": "read_private_posts",
"read": "read",
"delete_private_posts": "delete_private_posts",
"delete_published_posts": "delete_published_posts",
"delete_others_posts": "delete_others_posts",
"edit_private_posts": "edit_private_posts",
"edit_published_posts": "edit_published_posts",
"create_posts": "edit_posts",
"set_posts_status": "set_posts_status"
},
"rewrite": false,
"show_in_rest": true,
"rest_base": "posts",
"rest_namespace": "wp\/v2",
"rest_controller_class": "WP_REST_Posts_Controller",
"rest_controller": null
},
"excerpt": false
}
tags
""
fields
{
"video": {
"kategoripanel": true,
"senaste": true
},
"default_post_image": {
"ID": 10202,
"id": 10202,
"title": "pv-placeholder",
"filename": "pv-placeholder.jpg",
"filesize": 47120,
"url": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"link": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/pv-placeholder\/",
"alt": "",
"author": "2003",
"description": "",
"caption": "",
"name": "pv-placeholder",
"status": "inherit",
"uploaded_to": 0,
"date": "2022-02-08 13:12:58",
"modified": "2022-02-08 13:12:58",
"menu_order": 0,
"mime_type": "image\/jpeg",
"type": "image",
"subtype": "jpeg",
"icon": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-includes\/images\/media\/default.png",
"width": 1200,
"height": 630,
"sizes": {
"thumbnail": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-400x400.jpg",
"thumbnail-width": 400,
"thumbnail-height": 400,
"medium": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-800x420.jpg",
"medium-width": 800,
"medium-height": 420,
"medium_large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-768x403.jpg",
"medium_large-width": 768,
"medium_large-height": 403,
"large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"large-width": 1200,
"large-height": 630,
"1536x1536": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"1536x1536-width": 1200,
"1536x1536-height": 630,
"2048x2048": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"2048x2048-width": 1200,
"2048x2048-height": 630
}
},
"featured_blogs": [
{
"data": {
"ID": "2084",
"user_login": "maria.ripemo@hotmail.com",
"user_pass": "$P$B6UIsoNBjQkKAzy37xFmT34NFCipRO.",
"user_nicename": "maria-ripemo",
"user_email": "maria.ripemo@hotmail.com",
"user_url": "",
"user_registered": "2019-09-09 20:24:43",
"user_activation_key": "",
"user_status": "0",
"display_name": "maria.ripemo@hotmail.com"
},
"ID": 2084,
"caps": {
"blogger": true
},
"cap_key": "wp_capabilities",
"roles": [
"blogger"
],
"allcaps": {
"create_posts": true,
"level_0": true,
"read": true,
"edit_media": true,
"upload_files": true,
"edit_blogs": true,
"publish_blogs": true,
"edit_published_blogs": true,
"edit_private_blogs": true,
"edit_events": true,
"publish_events": true,
"edit_published_events": true,
"edit_private_events": true,
"assign_verksamheters": true,
"assign_amnens": true,
"assign_temas": true,
"assign_kommuners": true,
"blogger": true
},
"filter": null
},
{
"data": {
"ID": "2044",
"user_login": "Jennelie \u00d6rtendahl",
"user_pass": "$P$BEtYKaAO1fiDpvJ68oGO561MIaUCwa\/",
"user_nicename": "jennelie-ortendahl",
"user_email": "ortendahljennelie@gmail.com",
"user_url": "",
"user_registered": "2015-08-19 13:27:19",
"user_activation_key": "",
"user_status": "0",
"display_name": "Jennelie \u00d6rtendahl"
},
"ID": 2044,
"caps": {
"blogger": true
},
"cap_key": "wp_capabilities",
"roles": [
"blogger"
],
"allcaps": {
"create_posts": true,
"level_0": true,
"read": true,
"edit_media": true,
"upload_files": true,
"edit_blogs": true,
"publish_blogs": true,
"edit_published_blogs": true,
"edit_private_blogs": true,
"edit_events": true,
"publish_events": true,
"edit_published_events": true,
"edit_private_events": true,
"assign_verksamheters": true,
"assign_amnens": true,
"assign_temas": true,
"assign_kommuners": true,
"blogger": true
},
"filter": null
},
{
"data": {
"ID": "2054",
"user_login": "SOL i V\u00e4rmland",
"user_pass": "$P$B9sEAS7872fGIqXBYRSeC6DdjVY61q1",
"user_nicename": "sol-i-varmland",
"user_email": "marleneandersson7@icloud.com",
"user_url": "",
"user_registered": "2016-06-02 11:41:04",
"user_activation_key": "",
"user_status": "0",
"display_name": "SOL i V\u00e4rmland"
},
"ID": 2054,
"caps": {
"blogger": true
},
"cap_key": "wp_capabilities",
"roles": [
"blogger"
],
"allcaps": {
"create_posts": true,
"level_0": true,
"read": true,
"edit_media": true,
"upload_files": true,
"edit_blogs": true,
"publish_blogs": true,
"edit_published_blogs": true,
"edit_private_blogs": true,
"edit_events": true,
"publish_events": true,
"edit_published_events": true,
"edit_private_events": true,
"assign_verksamheters": true,
"assign_amnens": true,
"assign_temas": true,
"assign_kommuners": true,
"blogger": true
},
"filter": null
}
],
"featured_events": [
11713,
11344,
11706
],
"wordlists": [
{
"title": "Hem- och konsumentkunskap",
"int_name": "hemochkonsumentkunskap",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1rFDx9yveliwcrqUGUGzKhEhPLvHVS78N13tcEtzq7PY\/edit?usp=sharing",
"description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Hem- och konsumentkunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d. Listan \u00e4r uppdelad i fyra avdelningar: Mat och m\u00e5ltider, h\u00e4lsa, konsumtion och ekonomi, milj\u00f6 och livsstil.",
"information": "Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E,Q",
"published": true
},
{
"title": "Idrott och h\u00e4lsa",
"int_name": "idrott_och_halsa",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1XLC275nQftpUryo7_R05mEO_F2067LMQ5IroCRBTP4I\/edit?usp=sharing",
"description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Idrott och h\u00e4lsa, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.",
"information": "
Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F,O",
"published": true
},
{
"title": "Allm\u00e4nna skolord",
"int_name": "allmannaskolord",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1ErZinP9crYwK6z-p7WI379bmn7v369FAsZ0G3mMyQnY\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med ord som anv\u00e4nds i skolan och inte h\u00f6r till ett speciellt \u00e4mne, p\u00e5 olika spr\u00e5k. Ord som till exempel analysera, rast och schema.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "F",
"published": true
},
{
"title": "Vardagsord",
"int_name": "konversation",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/18WlLnaT1zNI54EDvNE2zg0WUzzoVtHgsHuJdIusnbuc\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med vardagliga ord och fraser f\u00f6r konversation. Till exempel hej, god morgon, ett, tv\u00e5, tre, frukost, gr\u00f6n, r\u00f6d och katt :)",
"information": "
Stort tack till Refugee Phrasebook, som bidragit med ord och \u00f6vers\u00e4ttningar i den h\u00e4r listan.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,G",
"published": true
},
{
"title": "SYV Studie- och yrkesv\u00e4gledning",
"int_name": "syv",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1YIeQD6DE9KaXwyCQ_vKZkSsiYP72meBDtb65fCa02p4\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med begrepp som anv\u00e4nds inom studie- och yrkesv\u00e4gledning, framf\u00f6rallt p\u00e5 h\u00f6gstadiet.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,G",
"published": true
},
{
"title": "Religionskunskap",
"int_name": "religionskunskap",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1Y7ISXd4KYtLxJZ_7J5_XyofIeo10Pn5LBdeTtzDjI-Q\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet religionskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E",
"published": true
},
{
"title": "F\u00f6rskoleord",
"int_name": "forskoleord",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/11i-iMec6l5QDJdZDp3EtLLOQ-VBYYvBSUlrN-qJ6mbs\/edit?usp=sharing",
"description": "Ord som anv\u00e4nds p\u00e5 f\u00f6rskolan och vad de heter p\u00e5 olika spr\u00e5k. Orden \u00e4r skrivna med det svenska alfabetet f\u00f6r att de ska vara l\u00e4ttare att uttala. De \u00e4r grupperade efter olika l\u00e4rmilj\u00f6er, till exempel atelj\u00e9, matbordet, hallen. Klicka och v\u00e4lj vilka spr\u00e5k du vill visa i listan. Bilder och ritade tecken g\u00e5r ocks\u00e5 att visa.",
"information": "
Stort tack till Malin Brink p\u00e5 Dirigentens f\u00f6rskola i Karlstad som sammanst\u00e4llt orden och samlat in \u00f6vers\u00e4ttningar fr\u00e5n v\u00e5rdnadshavare. Ritade Tecken \u00a9 Specialpedagogiska skolmyndigheten. Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,T,U",
"published": true
},
{
"title": "Samh\u00e4llskunskap",
"int_name": "samhallskunskap",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1whE8jaGoXx6yAcsC5pBKCRKq2nOlhia5LCT7-LAdmW8\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet samh\u00e4llskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F",
"published": true
},
{
"title": "Fysik",
"int_name": "fysik",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1hJZI_5MTg6FCU1yspRyiihCpIPfH7prlVvGnkqvY-R0\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med viktiga begrepp inom fysik, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av NO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F",
"published": true
},
{
"title": "Sex och samlevnad",
"int_name": "sexochsamlevnad",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1j-cKDrMEmvMqnDMpI85DPVan0EPPAJGgHpp-xzhl9Yc\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med begrepp inom sex och samlevnad p\u00e5 flera olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.",
"information": "
Bilderna kommer fr\u00e5n bildstod.se och anv\u00e4nds med\u00a0licens<\/a>\u00a0fr\u00e5n ARASAAC, Linn Greaker Design, Sclera symbols och Humblepics.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,H",
"published": true
},
{
"title": "Historia",
"int_name": "historia",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1Xij0BQmUDmh8SANWWwxMuq6ns-AbtLf9aqHw-3mEuNI\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet historia, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,I",
"published": true
},
{
"title": "Kemi",
"int_name": "kemi",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/142W9EMXGXy5U-kYen3LX9hTvB6ElV-r55vbaJtWcxgw\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet kemi, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F",
"published": true
},
{
"title": "Biologi",
"int_name": "biologi",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1xcurwFH5hMHmlRiPne8mjnioMO-BWyVlEouSCV0em9c\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet biologi, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E,F",
"published": true
},
{
"title": "Teknik",
"int_name": "teknik",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1lwxorTOtOSVW2OCuvdfbavz8X8NcVPO1kLUOQIj17mI\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet teknik, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E,F",
"published": true
},
{
"title": "Matematik",
"int_name": "matematik",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/127_tcIgVsIWerDzipTxNz8Mb9ZJY92S58x5shBv6VqU\/edit?usp=sharing",
"description": "\u00c4mnesord i matematik finns inte i Skolord \u00e4nnu, men h\u00e4r hittar du l\u00e4nk till Skolverkets material med termer p\u00e5 26 spr\u00e5k.",
"information": "
\u00c4mnesord i matematik finns inte i Skolord \u00e4nnu, men h\u00e4r \u00e4r Skolverkets material med termer p\u00e5 26 spr\u00e5k:<\/p>\n
Termer f\u00f6r matematikundervisning p\u00e5 olika spr\u00e5k<\/a><\/p>\n",
"id_column": "ej relevant",
"default_column_to_show": "",
"languages_columns": "",
"published": true
}
],
"wordlist_instructions_box": {
"heading": "Aktivera uppl\u00e4sning",
"lead": "De svenska orden och vissa andra spr\u00e5k g\u00e5r att f\u00e5 uppl\u00e4sta i Skolord.",
"button_url": "\/i-undervisningen\/nyanlanda\/skolord-amnesord-pa-olika-sprak\/upplasning-av-skolord",
"button_label": "Instruktioner f\u00f6r uppl\u00e4sning"
},
"theme_blog": {
"color": "blue",
"heading": "Blogg",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du se alla blogginl\u00e4gg p\u00e5 webbplatsen."
},
"theme_blogpage": {
"color": "blue",
"heading": "Bloggar",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du se alla bloggar p\u00e5 webbplatsen."
},
"theme_article": {
"color": "orange",
"heading": "Artiklar",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du l\u00e4sa alla artiklar som \u00e4r publicerade p\u00e5 den h\u00e4r webbplatsen."
},
"theme_video": {
"color": "green",
"heading": "Video",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du se de filmer som \u00e4r publicerade p\u00e5 den h\u00e4r webbplatsen."
},
"theme_event": {
"color": "pink",
"heading": "Evenemang",
"subheading": "Inspireras och utvecklas tillsammans",
"lead": "I kalendern hittar du f\u00f6rel\u00e4sningar, kurser och annat inom omr\u00e5det utbildning och skola, fr\u00e5n olika arrang\u00f6rer."
},
"theme_document": {
"color": "gray",
"heading": "Dokument",
"subheading": "",
"lead": ""
},
"footer_text": "\u00a9 [YEAR] Pedagog V\u00e4rmland, alla r\u00e4ttigheter reserverade."
}