post
{
"ImageClass": "Timber\\Image",
"PostClass": "Timber\\Post",
"TermClass": "Timber\\Term",
"object_type": "post",
"custom": {
"_thumbnail_id": "5740",
"_fgd2wp_old_node_id": "1617",
"teaser_image": "5740",
"_teaser_image": "field_61d462bc64616",
"featured_teaser": "0",
"_featured_teaser": "field_61d462b2e583c"
},
"id": 5739,
"ID": 5739,
"post_author": "2063",
"post_content": "Vilken \u00e4r den viktigaste insatsen fram till 2020 f\u00f6r att utveckla barns f\u00f6rm\u00e5ga att l\u00e4sa och skriva? Fr\u00e5gan st\u00e4lls oberoende till tre erfarna experter inom omr\u00e5det, Christina Olin-Scheller, Marie Wejrum och Malin Granstr\u00f6m. Deras utg\u00e5ngspunkter \u00e4r olika, men samsynen tydlig: Satsa p\u00e5 l\u00e4rarna!<\/strong><\/p> <\/strong><\/p>
<\/strong>Christina Olin-Scheller, professor i pedagogiskt arbete vid Karlstads<\/em> Universitet.<\/em><\/p><\/em>''N\u00e5gon genv\u00e4g finns inte. Det \u00e4r angel\u00e4get och br\u00e5ttom''<\/strong><\/p>\u2013 Det g\u00e5r inte att svara enkelt p\u00e5 fr\u00e5gan om vad som \u00e4r viktigast. Vi \u00e4r inne i ett paradigmskifte. Uppfattningen om vad som \u00e4r l\u00e4sande och skrivande \u00e4r betydligt vidare i dag \u00e4n f\u00f6r 20 \u00e5r sedan. F\u00f6r\u00e4ndringen g\u00e5r ocks\u00e5 v\u00e4ldigt fort.<\/p>
Hon pratar om barnens olika \u201drepertoarer\u201d. Den traditionella, d\u00e4r l\u00e4sa och skriva handlar om bokst\u00e4ver p\u00e5 ett papper, finns kvar men f\u00f6r\u00e4ndras och kopplas samman med den digitala repertoaren p\u00e5 helt andra s\u00e4tt \u00e4n tidigare.<\/p>
Bilder, tecken och bokst\u00e4ver blandas och betyder olika beroende p\u00e5 sammanhang. Sociala medier av skiftande slag, dataspel, sms \u2026 alla har de sitt eget spr\u00e5k. Barn r\u00f6r sig tidigt mellan v\u00e4rldarna och beh\u00f6ver beh\u00e4rska olika niv\u00e5er och s\u00e4tt att uttrycka sig. Den digitala textv\u00e4rlden \u00e4r vid och sv\u00e5r att \u00f6verblicka, menar Christina Olin-Scheller.<\/p>
\u2013 Den f\u00f6rsta utmaningen \u00e4r att f\u00f6rst\u00e5 de olika repertoarerna, n\u00e4sta utmaning \u00e4r att f\u00f6rst\u00e5 vilken roll skolan ska ha i det h\u00e4r landskapet, anser hon. Det kr\u00e4vs uppdatering och fortbildning f\u00f6r att kunna veta vad barnen beh\u00f6ver l\u00e4ra sig.<\/p>
\u2013 Och det handlar inte bara om vad, utan hur och varf\u00f6r.<\/p>
Christina Olin-Scheller pekar p\u00e5 att alla l\u00e4rare har ett ansvar f\u00f6r att utveckla l\u00e4s-och skrivf\u00f6rm\u00e5gan. Svenskl\u00e4rare har s\u00e5 klart ett s\u00e4rskilt uppdrag men utmaningen att m\u00f6ta framtidens behov vilar p\u00e5 hela skolan.<\/p>
\u2013 Det beh\u00f6vs kloka, v\u00e4lutbildade och rustade l\u00e4rare. N\u00e5gon genv\u00e4g finns inte. Satsa p\u00e5 l\u00e4rarna. Det \u00e4r angel\u00e4get och br\u00e5ttom. De m\u00e5ste ha m\u00f6jlighet att g\u00f6ra ett bra jobb.<\/p>
<\/p>

Marie Wejum, Universitetsadjunkt vid Karlstads Universitet. Arbetar p\u00e5 Skolverkets uppdrag bland annat med den nationella fortbildningen L\u00e4slyftet.<\/em><\/p>''Undervisningen beh\u00f6ver f\u00f6r\u00e4ndras''<\/strong><\/p>\u2013 Den viktigaste insatsen \u00e4r kompetensutveckling f\u00f6r l\u00e4rare. Undervisningen m\u00e5ste f\u00f6r\u00e4ndras och utvecklas. M\u00e5nga l\u00e4rare beh\u00f6ver tala mycket mer om de texter som anv\u00e4nds i olika \u00e4mnen, om inneh\u00e5ll och hur de ska anv\u00e4ndas.<\/p>
Marie Wejrum h\u00e4nvisar till de senaste PISA-unders\u00f6kningarna. Svenska elever har f\u00e5tt allt sv\u00e5rare att f\u00f6rst\u00e5 faktatexter och l\u00e4ngre texter. F\u00f6rm\u00e5gan att l\u00e4sa och f\u00f6rst\u00e5 kr\u00e4vs i alla \u00e4mnen och enligt nya l\u00e4roplanen ska ocks\u00e5 alla l\u00e4rare jobba med l\u00e4sf\u00f6rst\u00e5else, inte bara de som undervisar i svenska.<\/p>
\u2013 Det har inte slagit igenom fullt ut \u00e4n och vi st\u00e5r inf\u00f6r ett stort behov av fortbildning, ett kollegialt l\u00e4rande d\u00e4r alla pedagoger ser behovet av f\u00f6r\u00e4ndrad undervisning.<\/p>
Marie Wejrum menar att m\u00e5nga l\u00e4rare beh\u00f6ver jobba mycket mer med f\u00f6rf\u00f6rst\u00e5else av texter.<\/p>
\u2013 Vad kan eleven redan? Det nya m\u00e5ste kopplas till tidigare kunskaper s\u00e5 att man l\u00e4r sig i ett sammanhang. Det \u00e4r ocks\u00e5 viktigt att l\u00e4ra ut hur man f\u00f6rst\u00e5r och bearbetar text. Elever f\u00e5r inte l\u00e4mnas ensamma med faktatexter som f\u00f6r m\u00e5nga \u00e4r obegripliga.<\/p>
Genom st\u00f6ttning och medvetna strategier kan eleverna ta sig vidare, menar Marie.<\/p>
Hon pratar om att \u201dmodellera\u201d, att l\u00e4raren g\u00e5r f\u00f6re och visar vad hen \u00e4r ute efter. Till exempel hur den vane l\u00e4saren st\u00e4ller fr\u00e5gor till texten om ord och inneh\u00e5ll, och om hur man b\u00f6rjar med att bilda sig en uppfattning om helheten, om vad man ska l\u00e4ra sig.<\/p>
\u2013 L\u00e4raren beh\u00f6ver synligg\u00f6ra sitt eget t\u00e4nkande. Och ta talutrymme i klassrummet. Det beh\u00f6vs \u00e4kta samtal mellan elever och l\u00e4rare, b\u00e5de om hur man l\u00e4ser och skriver.<\/p>
Marie Wejrum rekommenderar Skolverkets moduler i L\u00e4slyftet, b\u00e5de f\u00f6r kollegialt l\u00e4rande och egen fortbildning. D\u00e4r finns nyskrivna forskningsartiklar, undervisningsfilmer och f\u00f6rslag p\u00e5 uppgifter att pr\u00f6va i klassrummet.<\/p>
\u2013 Materialet \u00e4r fritt f\u00f6r alla. Skriv- och l\u00e4sportalen finns p\u00e5 n\u00e4tet. Bara att anv\u00e4nda. <\/p>
<\/p>

Malin Granstr\u00f6m, spr\u00e5k, l\u00e4s och skrivutvecklare i Eda kommun. Hon har tidigare haft samma uppdrag i Arvika kommun.<\/em><\/p>''Det h\u00e4nder inget p\u00e5 ett \u00e5r, uth\u00e5llighet beh\u00f6vs''<\/strong><\/p>\u2013 Hur l\u00e4raren undervisar har st\u00f6rst betydelse f\u00f6r elevers l\u00e4rande. Det finns s\u00e5 m\u00e5nga unders\u00f6kningar som visar det och utifr\u00e5n den kunskapen beh\u00f6ver tv\u00e5 saker g\u00f6ras. Ett - l\u00e4rare m\u00e5ste f\u00e5 kvalificerad kompetensutveckling. Tv\u00e5 - huvudmannen m\u00e5ste ta ett aktivt ansvar f\u00f6r att st\u00f6tta l\u00e4rarna i f\u00f6rb\u00e4ttringsarbetet.<\/p>
Malin Granstr\u00f6m utvecklar sina \u00f6nskem\u00e5l f\u00f6r framtiden. Kvalificerad kompetensutveckling ska vara l\u00e5ngsiktig och bygga p\u00e5 forskning och bepr\u00f6vad erfarenhet. Fler perspektiv ska belysas och det ska finnas en bredd i materialet, allts\u00e5 ingen enkel snabb l\u00f6sning d\u00e4r ansvaret hamnar p\u00e5 den enskilda pedagogen.<\/p>
\u2013 Det m\u00e5ste vara en medveten satsning fr\u00e5n huvudmannen som str\u00e4cker sig \u00f6ver tid. Inga punktinsatser. Det h\u00e4nder inget p\u00e5 ett \u00e5r. Uth\u00e5llighet beh\u00f6vs, minst tre till fem \u00e5r.<\/p>
Malin Granstr\u00f6m pratar om ett \u201dstort jobb f\u00f6re, under och efter\u201d. Hon vill se en noggrann kartl\u00e4ggning av vilken insats som passar b\u00e4st, ett m\u00e5lmedvetet arbete med fortbildning av l\u00e4rare samt \u00e5terkommande utv\u00e4rdering och uppf\u00f6ljning.<\/p>
\u2013 L\u00e4rare som sj\u00e4lva ska l\u00e4ra nytt beh\u00f6ver ha st\u00f6ttning. Det \u00e4r j\u00e4tteviktigt att det finns en person p\u00e5 huvudmannaniv\u00e5, allts\u00e5 \u00f6ver rektor, som har det \u00f6vergripande ansvaret och som har till uppgift att f\u00f6lja aktuella unders\u00f6kningar och forskning.<\/p>
Att utveckla barns spr\u00e5k \u00e4r viktigare \u00e4n alla andra \u00e4mnen, anser Malin Granstr\u00f6m. Det handlar om hela livet och deras m\u00f6jligheter att delta i samh\u00e4llet. <\/p>
Text: Helena S\u00f6derqvist
Foto: Karlstads Universitet<\/p>
Artikeln \u00e4r \u00e4ven publicerad i magasinet Kreativa skolan \u2013 i samarbete mellan Region V\u00e4rmland, Pedagog V\u00e4rmland och Karlstads kommun<\/p>",
"post_date": "2016-11-24 13:36:46",
"post_excerpt": "",
"post_parent": 0,
"post_status": "publish",
"post_title": "Satsa p\u00e5 l\u00e4rarna!",
"post_type": "post",
"slug": "satsa-pa-lararna",
"_thumbnail_id": "5740",
"_fgd2wp_old_node_id": "1617",
"teaser_image": "5740",
"_teaser_image": "field_61d462bc64616",
"featured_teaser": "0",
"_featured_teaser": "field_61d462b2e583c",
"post_date_gmt": "2016-11-24 13:36:46",
"comment_status": "open",
"ping_status": "open",
"post_password": "",
"post_name": "satsa-pa-lararna",
"to_ping": "",
"pinged": "",
"post_modified": "2016-11-24 13:36:46",
"post_modified_gmt": "2016-11-24 13:36:46",
"post_content_filtered": "",
"guid": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/201611\/satsa-pa-lararna\/",
"menu_order": 0,
"post_mime_type": "",
"comment_count": "0",
"filter": "raw",
"status": "publish",
"type": {
"slug": "post",
"name": "post",
"label": "Inl\u00e4gg",
"labels": {
"name": "Inl\u00e4gg",
"singular_name": "Inl\u00e4gg",
"add_new": "L\u00e4gg till nytt",
"add_new_item": "L\u00e4gg till nytt inl\u00e4gg",
"edit_item": "Redigera inl\u00e4gg",
"new_item": "Nytt inl\u00e4gg",
"view_item": "Visa inl\u00e4gg",
"view_items": "Visa inl\u00e4gg",
"search_items": "S\u00f6k inl\u00e4gg",
"not_found": "Inga inl\u00e4gg hittades.",
"not_found_in_trash": "Inga inl\u00e4gg hittades i papperskorgen.",
"parent_item_colon": null,
"all_items": "Alla inl\u00e4gg",
"archives": "Inl\u00e4ggsarkiv",
"attributes": "Inl\u00e4ggsattribut",
"insert_into_item": "Infoga i inneh\u00e5ll",
"uploaded_to_this_item": "Uppladdat till detta inl\u00e4gg",
"featured_image": "Utvald bild",
"set_featured_image": "Ange utvald bild",
"remove_featured_image": "Ta bort utvald bild",
"use_featured_image": "Anv\u00e4nd som utvald bild",
"filter_items_list": "Filtrera inl\u00e4ggslista",
"filter_by_date": "Filtrera efter datum",
"items_list_navigation": "Navigation f\u00f6r inl\u00e4ggslista",
"items_list": "Inl\u00e4ggslista",
"item_published": "Inl\u00e4gget har publicerats.",
"item_published_privately": "Inl\u00e4gget har publicerats privat.",
"item_reverted_to_draft": "Inl\u00e4gget har \u00e5terst\u00e4llts till utkastet.",
"item_scheduled": "Inl\u00e4gget har schemalagts.",
"item_updated": "Inl\u00e4gget har uppdaterats.",
"item_link": "Inl\u00e4ggsl\u00e4nk",
"item_link_description": "En l\u00e4nk till ett inl\u00e4gg.",
"menu_name": "Inl\u00e4gg",
"name_admin_bar": "Inl\u00e4gg"
},
"description": "",
"public": true,
"hierarchical": false,
"exclude_from_search": false,
"publicly_queryable": true,
"show_ui": true,
"show_in_menu": true,
"show_in_nav_menus": true,
"show_in_admin_bar": true,
"menu_position": 5,
"menu_icon": "dashicons-admin-post",
"capability_type": "post",
"map_meta_cap": true,
"register_meta_box_cb": null,
"taxonomies": [],
"has_archive": false,
"query_var": false,
"can_export": true,
"delete_with_user": true,
"template": [],
"template_lock": false,
"_builtin": true,
"_edit_link": "post.php?post=%d",
"cap": {
"edit_post": "edit_post",
"read_post": "read_post",
"delete_post": "delete_post",
"edit_posts": "edit_posts",
"edit_others_posts": "edit_others_posts",
"delete_posts": "delete_posts",
"publish_posts": "publish_posts",
"read_private_posts": "read_private_posts",
"read": "read",
"delete_private_posts": "delete_private_posts",
"delete_published_posts": "delete_published_posts",
"delete_others_posts": "delete_others_posts",
"edit_private_posts": "edit_private_posts",
"edit_published_posts": "edit_published_posts",
"create_posts": "edit_posts",
"set_posts_status": "set_posts_status"
},
"rewrite": false,
"show_in_rest": true,
"rest_base": "posts",
"rest_namespace": "wp\/v2",
"rest_controller_class": "WP_REST_Posts_Controller",
"rest_controller": null
},
"excerpt": false
}
tags
""
fields
{
"video": {
"kategoripanel": true,
"senaste": true
},
"default_post_image": {
"ID": 10202,
"id": 10202,
"title": "pv-placeholder",
"filename": "pv-placeholder.jpg",
"filesize": 47120,
"url": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"link": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/pv-placeholder\/",
"alt": "",
"author": "2003",
"description": "",
"caption": "",
"name": "pv-placeholder",
"status": "inherit",
"uploaded_to": 0,
"date": "2022-02-08 13:12:58",
"modified": "2022-02-08 13:12:58",
"menu_order": 0,
"mime_type": "image\/jpeg",
"type": "image",
"subtype": "jpeg",
"icon": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-includes\/images\/media\/default.png",
"width": 1200,
"height": 630,
"sizes": {
"thumbnail": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-400x400.jpg",
"thumbnail-width": 400,
"thumbnail-height": 400,
"medium": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-800x420.jpg",
"medium-width": 800,
"medium-height": 420,
"medium_large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-768x403.jpg",
"medium_large-width": 768,
"medium_large-height": 403,
"large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"large-width": 1200,
"large-height": 630,
"1536x1536": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"1536x1536-width": 1200,
"1536x1536-height": 630,
"2048x2048": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"2048x2048-width": 1200,
"2048x2048-height": 630
}
},
"featured_blogs": [
{
"data": {
"ID": "2084",
"user_login": "maria.ripemo@hotmail.com",
"user_pass": "$P$B6UIsoNBjQkKAzy37xFmT34NFCipRO.",
"user_nicename": "maria-ripemo",
"user_email": "maria.ripemo@hotmail.com",
"user_url": "",
"user_registered": "2019-09-09 20:24:43",
"user_activation_key": "",
"user_status": "0",
"display_name": "maria.ripemo@hotmail.com"
},
"ID": 2084,
"caps": {
"blogger": true
},
"cap_key": "wp_capabilities",
"roles": [
"blogger"
],
"allcaps": {
"create_posts": true,
"level_0": true,
"read": true,
"edit_media": true,
"upload_files": true,
"edit_blogs": true,
"publish_blogs": true,
"edit_published_blogs": true,
"edit_private_blogs": true,
"edit_events": true,
"publish_events": true,
"edit_published_events": true,
"edit_private_events": true,
"assign_verksamheters": true,
"assign_amnens": true,
"assign_temas": true,
"assign_kommuners": true,
"blogger": true
},
"filter": null
},
{
"data": {
"ID": "2044",
"user_login": "Jennelie \u00d6rtendahl",
"user_pass": "$P$BEtYKaAO1fiDpvJ68oGO561MIaUCwa\/",
"user_nicename": "jennelie-ortendahl",
"user_email": "ortendahljennelie@gmail.com",
"user_url": "",
"user_registered": "2015-08-19 13:27:19",
"user_activation_key": "",
"user_status": "0",
"display_name": "Jennelie \u00d6rtendahl"
},
"ID": 2044,
"caps": {
"blogger": true
},
"cap_key": "wp_capabilities",
"roles": [
"blogger"
],
"allcaps": {
"create_posts": true,
"level_0": true,
"read": true,
"edit_media": true,
"upload_files": true,
"edit_blogs": true,
"publish_blogs": true,
"edit_published_blogs": true,
"edit_private_blogs": true,
"edit_events": true,
"publish_events": true,
"edit_published_events": true,
"edit_private_events": true,
"assign_verksamheters": true,
"assign_amnens": true,
"assign_temas": true,
"assign_kommuners": true,
"blogger": true
},
"filter": null
},
{
"data": {
"ID": "2054",
"user_login": "SOL i V\u00e4rmland",
"user_pass": "$P$B9sEAS7872fGIqXBYRSeC6DdjVY61q1",
"user_nicename": "sol-i-varmland",
"user_email": "marleneandersson7@icloud.com",
"user_url": "",
"user_registered": "2016-06-02 11:41:04",
"user_activation_key": "",
"user_status": "0",
"display_name": "SOL i V\u00e4rmland"
},
"ID": 2054,
"caps": {
"blogger": true
},
"cap_key": "wp_capabilities",
"roles": [
"blogger"
],
"allcaps": {
"create_posts": true,
"level_0": true,
"read": true,
"edit_media": true,
"upload_files": true,
"edit_blogs": true,
"publish_blogs": true,
"edit_published_blogs": true,
"edit_private_blogs": true,
"edit_events": true,
"publish_events": true,
"edit_published_events": true,
"edit_private_events": true,
"assign_verksamheters": true,
"assign_amnens": true,
"assign_temas": true,
"assign_kommuners": true,
"blogger": true
},
"filter": null
}
],
"featured_events": [
11713,
11344,
11706
],
"wordlists": [
{
"title": "Hem- och konsumentkunskap",
"int_name": "hemochkonsumentkunskap",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1rFDx9yveliwcrqUGUGzKhEhPLvHVS78N13tcEtzq7PY\/edit?usp=sharing",
"description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Hem- och konsumentkunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d. Listan \u00e4r uppdelad i fyra avdelningar: Mat och m\u00e5ltider, h\u00e4lsa, konsumtion och ekonomi, milj\u00f6 och livsstil.",
"information": "Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E,Q",
"published": true
},
{
"title": "Idrott och h\u00e4lsa",
"int_name": "idrott_och_halsa",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1XLC275nQftpUryo7_R05mEO_F2067LMQ5IroCRBTP4I\/edit?usp=sharing",
"description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Idrott och h\u00e4lsa, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.",
"information": "
Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F,O",
"published": true
},
{
"title": "Allm\u00e4nna skolord",
"int_name": "allmannaskolord",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1ErZinP9crYwK6z-p7WI379bmn7v369FAsZ0G3mMyQnY\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med ord som anv\u00e4nds i skolan och inte h\u00f6r till ett speciellt \u00e4mne, p\u00e5 olika spr\u00e5k. Ord som till exempel analysera, rast och schema.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "F",
"published": true
},
{
"title": "Vardagsord",
"int_name": "konversation",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/18WlLnaT1zNI54EDvNE2zg0WUzzoVtHgsHuJdIusnbuc\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med vardagliga ord och fraser f\u00f6r konversation. Till exempel hej, god morgon, ett, tv\u00e5, tre, frukost, gr\u00f6n, r\u00f6d och katt :)",
"information": "
Stort tack till Refugee Phrasebook, som bidragit med ord och \u00f6vers\u00e4ttningar i den h\u00e4r listan.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,G",
"published": true
},
{
"title": "SYV Studie- och yrkesv\u00e4gledning",
"int_name": "syv",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1YIeQD6DE9KaXwyCQ_vKZkSsiYP72meBDtb65fCa02p4\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med begrepp som anv\u00e4nds inom studie- och yrkesv\u00e4gledning, framf\u00f6rallt p\u00e5 h\u00f6gstadiet.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,G",
"published": true
},
{
"title": "Religionskunskap",
"int_name": "religionskunskap",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1Y7ISXd4KYtLxJZ_7J5_XyofIeo10Pn5LBdeTtzDjI-Q\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet religionskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E",
"published": true
},
{
"title": "F\u00f6rskoleord",
"int_name": "forskoleord",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/11i-iMec6l5QDJdZDp3EtLLOQ-VBYYvBSUlrN-qJ6mbs\/edit?usp=sharing",
"description": "Ord som anv\u00e4nds p\u00e5 f\u00f6rskolan och vad de heter p\u00e5 olika spr\u00e5k. Orden \u00e4r skrivna med det svenska alfabetet f\u00f6r att de ska vara l\u00e4ttare att uttala. De \u00e4r grupperade efter olika l\u00e4rmilj\u00f6er, till exempel atelj\u00e9, matbordet, hallen. Klicka och v\u00e4lj vilka spr\u00e5k du vill visa i listan. Bilder och ritade tecken g\u00e5r ocks\u00e5 att visa.",
"information": "
Stort tack till Malin Brink p\u00e5 Dirigentens f\u00f6rskola i Karlstad som sammanst\u00e4llt orden och samlat in \u00f6vers\u00e4ttningar fr\u00e5n v\u00e5rdnadshavare. Ritade Tecken \u00a9 Specialpedagogiska skolmyndigheten. Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,T,U",
"published": true
},
{
"title": "Samh\u00e4llskunskap",
"int_name": "samhallskunskap",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1whE8jaGoXx6yAcsC5pBKCRKq2nOlhia5LCT7-LAdmW8\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet samh\u00e4llskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F",
"published": true
},
{
"title": "Fysik",
"int_name": "fysik",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1hJZI_5MTg6FCU1yspRyiihCpIPfH7prlVvGnkqvY-R0\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med viktiga begrepp inom fysik, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av NO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F",
"published": true
},
{
"title": "Sex och samlevnad",
"int_name": "sexochsamlevnad",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1j-cKDrMEmvMqnDMpI85DPVan0EPPAJGgHpp-xzhl9Yc\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med begrepp inom sex och samlevnad p\u00e5 flera olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.",
"information": "
Bilderna kommer fr\u00e5n bildstod.se och anv\u00e4nds med\u00a0licens<\/a>\u00a0fr\u00e5n ARASAAC, Linn Greaker Design, Sclera symbols och Humblepics.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,H",
"published": true
},
{
"title": "Historia",
"int_name": "historia",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1Xij0BQmUDmh8SANWWwxMuq6ns-AbtLf9aqHw-3mEuNI\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet historia, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,I",
"published": true
},
{
"title": "Kemi",
"int_name": "kemi",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/142W9EMXGXy5U-kYen3LX9hTvB6ElV-r55vbaJtWcxgw\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet kemi, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F",
"published": true
},
{
"title": "Biologi",
"int_name": "biologi",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1xcurwFH5hMHmlRiPne8mjnioMO-BWyVlEouSCV0em9c\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet biologi, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E,F",
"published": true
},
{
"title": "Teknik",
"int_name": "teknik",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1lwxorTOtOSVW2OCuvdfbavz8X8NcVPO1kLUOQIj17mI\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet teknik, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E,F",
"published": true
},
{
"title": "Matematik",
"int_name": "matematik",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/127_tcIgVsIWerDzipTxNz8Mb9ZJY92S58x5shBv6VqU\/edit?usp=sharing",
"description": "\u00c4mnesord i matematik finns inte i Skolord \u00e4nnu, men h\u00e4r hittar du l\u00e4nk till Skolverkets material med termer p\u00e5 26 spr\u00e5k.",
"information": "
\u00c4mnesord i matematik finns inte i Skolord \u00e4nnu, men h\u00e4r \u00e4r Skolverkets material med termer p\u00e5 26 spr\u00e5k:<\/p>\n
Termer f\u00f6r matematikundervisning p\u00e5 olika spr\u00e5k<\/a><\/p>\n",
"id_column": "ej relevant",
"default_column_to_show": "",
"languages_columns": "",
"published": true
}
],
"wordlist_instructions_box": {
"heading": "Aktivera uppl\u00e4sning",
"lead": "De svenska orden och vissa andra spr\u00e5k g\u00e5r att f\u00e5 uppl\u00e4sta i Skolord.",
"button_url": "\/i-undervisningen\/nyanlanda\/skolord-amnesord-pa-olika-sprak\/upplasning-av-skolord",
"button_label": "Instruktioner f\u00f6r uppl\u00e4sning"
},
"theme_blog": {
"color": "blue",
"heading": "Blogg",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du se alla blogginl\u00e4gg p\u00e5 webbplatsen."
},
"theme_blogpage": {
"color": "blue",
"heading": "Bloggar",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du se alla bloggar p\u00e5 webbplatsen."
},
"theme_article": {
"color": "orange",
"heading": "Artiklar",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du l\u00e4sa alla artiklar som \u00e4r publicerade p\u00e5 den h\u00e4r webbplatsen."
},
"theme_video": {
"color": "green",
"heading": "Video",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du se de filmer som \u00e4r publicerade p\u00e5 den h\u00e4r webbplatsen."
},
"theme_event": {
"color": "pink",
"heading": "Evenemang",
"subheading": "Inspireras och utvecklas tillsammans",
"lead": "I kalendern hittar du f\u00f6rel\u00e4sningar, kurser och annat inom omr\u00e5det utbildning och skola, fr\u00e5n olika arrang\u00f6rer."
},
"theme_document": {
"color": "gray",
"heading": "Dokument",
"subheading": "",
"lead": ""
},
"footer_text": "\u00a9 [YEAR] Pedagog V\u00e4rmland, alla r\u00e4ttigheter reserverade."
}