post
{
"ImageClass": "Timber\\Image",
"PostClass": "Timber\\Post",
"TermClass": "Timber\\Term",
"object_type": "post",
"custom": {
"_thumbnail_id": "5728",
"_fgd2wp_old_node_id": "1612",
"teaser_image": "5728",
"_teaser_image": "field_61d462bc64616",
"featured_teaser": "0",
"_featured_teaser": "field_61d462b2e583c"
},
"id": 5727,
"ID": 5727,
"post_author": "2063",
"post_content": "F\u00f6rtrollade barn, prinsar och prinsessor, magiska troll och en taskig styvmor. Alla beh\u00f6vs de. Grums nio\u00e5ringar \u2013 \u00e5ttiosex elever fr\u00e5n fem klasser p\u00e5 tre skolor \u2013 intar musikalscenen samtidigt. <\/strong><\/p>\u2013 Nu s\u00e4ger vi som p\u00e5 de stora teatrarna; break a leg!<\/strong><\/p>Alexandra Larson, musiker och pedagog, kryssar vant mellan de m\u00e5nga barnen. D\u00e4mpar ljud och mimar peptalk. Surret tystnar, trots pirr och premi\u00e4rnerver. D\u00e4rute, bakom den tunga rid\u00e5n p\u00e5 Folkets hus stora scen i Grums, sitter familjerna redo och f\u00f6rv\u00e4ntansfulla. Salongen \u00e4r smockfull. Inte en enda mormor till f\u00e5r plats.<\/p>
\u2013 Ni var otroligt bra p\u00e5 sista l\u00e5ten f\u00f6rut. Nu b\u00f6rjar vi grymt och ger j\u00e4rnet. <\/p>

\u2013 Barnen l\u00e4rde sig skilja p\u00e5 vers och refr\u00e4ng, stick och mellanspel.<\/em><\/p>Klassl\u00e4rarna, som assisterat och cirkulerat och hela tiden haft blicken p\u00e5 de sina, l\u00e4mnar diskret kulissen och tar plats p\u00e5 f\u00f6rsta raden. Bara Alexandra \u00e4r kvar p\u00e5 scenen. In i det sista. <\/p>
Jod\u00e5, hon k\u00e4nner ocks\u00e5 nervositet i stunden, men av ett annat slag \u00e4n barnen som \u201dnog tror att det kan bli lite pinsamt att upptr\u00e4da f\u00f6r s\u00e5 m\u00e5nga vuxna\u201d. <\/p>
\u2013 Jag \u00e4r mest nerv\u00f6s f\u00f6r att n\u00e5got ska h\u00e4nda s\u00e5 att barnen inte k\u00e4nner sig lyckade och stolta, s\u00e4ger Alexandra. <\/p>
Ett visst m\u00e5tt av teknikstress infinner sig ocks\u00e5 alltid. Det \u00e4r s\u00e5 viktigt att ljud och ljus funkar och ger de unga akt\u00f6rerna den d\u00e4r professionella k\u00e4nslan. Grumsprofilen Caermith Ekstr\u00f6m regerar \u00f6ver mixerbordet och vet vad som kr\u00e4vs. Han ser med h\u00f6g r\u00f6st till att b\u00e5de egna och andras barn har f\u00f6rst\u00e5tt de tekniska sambanden. Inget skrik i handmickarna. <\/p>
Sk\u00e4rpningen sitter. Fr\u00e5n g\u00e5rdagens yviga genrep till kv\u00e4llens f\u00f6rest\u00e4llning har det mesta h\u00e4nt. <\/p>
\u2013 Det funkar oftast s\u00e5, allt tajtas ihop och koncentrationen blir v\u00e4ldigt tydlig n\u00e4r det finns en publik, s\u00e4ger Alexandra. Alla g\u00f6r sitt yttersta. <\/p>
Hon f\u00e5r det att l\u00e5ta s\u00e5 sj\u00e4lvklart. Men de \u00e4r 86 ungar samtidigt p\u00e5 scenen hela tiden. \u00c5ttiosex. Alla sjunger och alla har en roll. Barnen har sj\u00e4lva skrivit manus till sin sagomusikal och gjort l\u00e5tarna, b\u00e5de text och musik. Kl\u00e4der och rekvisita har ocks\u00e5 skapats i klassrummen. Visserligen med m\u00e5nga pedagoger till hands, men \u00e4nd\u00e5, hur lyckas man?<\/p>
\u2013 Metoden \u00e4r enkel. Den bygger p\u00e5 att barnens egen kreativitet lockas fram. De ska g\u00f6ra s\u00e5 mycket som m\u00f6jligt p\u00e5 egen hand, f\u00f6rklarar Alexandra. Sen bearbetar jag materialet. Och finns till hands. <\/p>

Varje klass bidrog med sin saga och sina l\u00e5tar, helheten fogades samman av Alexandra Larson, musiker och pedagog fr\u00e5n Kultursprutan\/Ostingekompaniet i Kil.<\/em><\/p>Projektet \u201dEn himla festlig musikal\u201d, med pengar fr\u00e5n Skapande skola, Statens kulturr\u00e5d, \u00e4r en ovanligt stor satsning och har p\u00e5g\u00e5tt under l\u00e5ng tid, fr\u00e5n augusti till mars, allts\u00e5 n\u00e4stan hela trean.<\/p>
\u2013 Vanligast \u00e4r att jag jobbar med en klass. H\u00e4r har det varit fem och dessutom p\u00e5 tre olika skolor. Klassl\u00e4rarna har haft en oerh\u00f6rt viktig roll f\u00f6r kontinuiteten, po\u00e4ngterar Alexandra.<\/p>
Det \u00e4r visserligen hon som leder och inspirerar processen, men vardagsarbetet sker i klassrummet. N\u00e4ra samverkan mellan skolan och kulturarbetaren \u00e4r en f\u00f6ruts\u00e4ttning. Det beh\u00f6vs en samsyn om m\u00e5l och v\u00e4gen fram. <\/p>
Line Monclair, rektor och initiativtagare till Skapande skola projektet En himla festlig musikal, f\u00f6rklarar varf\u00f6r hon ville satsa p\u00e5 ett stort projekt f\u00f6r alla treor i hela kommunen.<\/p>
\u2013 Det h\u00e4r \u00e4r barn som kommer fr\u00e5n tre olika skolor och som sedan ska g\u00e5 p\u00e5 samma skola. Genom att jobba s\u00e5 h\u00e4r l\u00e4gger vi en bra grund f\u00f6r forts\u00e4ttningen. De l\u00e4r k\u00e4nna varandra och de skapar tillsammans.
Sen tycker jag ocks\u00e5 det \u00e4r viktigt att g\u00f6ra skolan synlig, att vi kan ha en kv\u00e4ll som denna tillsammans och k\u00e4nna stolthet \u00f6ver v\u00e5ra barn. Det \u00e4r bra f\u00f6r sammanh\u00e5llningen. Skolan \u00e4r mer \u00e4n matte och svenska.<\/p>

\u2013 Bara med sj\u00e4lva sagan jobbade vi s\u00e4kert tio timmar under tv\u00e5 tre veckor.<\/em><\/p>I processen att skriva sin egen saga och komponera l\u00e5tar gemensamt med sina klasskamrater finns s\u00e5 m\u00e5nga delm\u00e5l. Men n\u00e4r de st\u00e5r d\u00e4r p\u00e5 scenen ska de k\u00e4nna stolthet \u00f6ver vad de \u00e5stadkommit och de ska k\u00e4nna att de kan. Det \u00e4r viktigt f\u00f6r Alexandra.<\/p>
\u2013 Alla ska vara en del av helheten men p\u00e5 sina egna villkor. Var och en f\u00e5r t\u00e4nja p\u00e5 sin gr\u00e4ns f\u00f6r hur mycket man v\u00e5gar. <\/p>
En del vill g\u00f6ra en roll med m\u00e5nga repliker, andra vill testa n\u00e5got litet. Barnen best\u00e4mmer sj\u00e4lva. <\/p>
\u2013 Det \u00e4r h\u00e4ftigt att se n\u00e4r elever uts\u00e4tter sig f\u00f6r s\u00e5nt de inte brukar g\u00f6ra. N\u00e4r de g\u00f6r sitt b\u00e4sta och man ser stoltheten i deras \u00f6gon. <\/p>
Fast det handlar inte bara om att barnen ska se sina egna framsteg, po\u00e4ngterar Alexandra, utan att de ocks\u00e5 kan gl\u00e4djas \u00e5t varandra. <\/p>
\u2013 Jag vill f\u00f6rmedla en k\u00e4nsla av att v\u00e5ga och kunna tillsammans. Den upplevelsen \u00e4r viktig.<\/p>
F\u00f6r de vuxna handlar det ocks\u00e5 om att v\u00e5ga, menar Alexandra, att v\u00e5ga sl\u00e4ppa taget och tro p\u00e5 barnens inneboende kraft och kreativitet. <\/p>
\u2013 Det \u00e4r en l\u00e4rdom att vara i en process som man inte vet vart den ska leda. <\/p>
Det finns absolut dagar d\u00e5 det mesta svajar och ingen riktig vet hur allt ska g\u00e5. Men d\u00e5 g\u00e4ller det att se behoven och jobba utifr\u00e5n det som dyker upp. <\/p>
\u2013 Det finns sj\u00e4lvklart alltid en \u00f6nskan om att kunna repa mer och ha mer tid med klassl\u00e4rarna, men det har \u00e4nd\u00e5 funkat bra, tycker jag. <\/p>
Fr\u00e5n scenen kommer r\u00f6relse, nio\u00e5rsattityd och tuffa toner. Finalnumret lyfter. \u201dI en sagobok finns liv, magi och trolleri.\u201d Barnen kan sina l\u00e5tar och refr\u00e4ngen sitter d\u00e4r den ska.<\/p>
\u2013 Tack f\u00f6r att ni kom.<\/p>
<\/p>
Den sabeltandade tigern leder bugningarna och appl\u00e5derna vill aldrig ta slut. Gl\u00e4djen en onsdagkv\u00e4ll i Grums kan inte bli s\u00e5 mycket varmare. Jenni Adolfsson, l\u00e4rare p\u00e5 S\u00f6dra skolan, s\u00e4tter spontana ord p\u00e5 sin k\u00e4nsla mitt i publikvimlet. <\/p>
\u2013 Jag \u00e4r s\u00e5 r\u00f6rd. Mina egna barn som jag jobbat med i tre \u00e5r f\u00e5r vara med om det h\u00e4r. De har v\u00e5gat och l\u00e4rt sig s\u00e5 mycket och alla har varit viktiga. Det \u00e4r lycka, men ocks\u00e5 lite tomhet efter en intensiv period. <\/p>
Barnen, de 86 som i full koncentration st\u00e5tt p\u00e5 scenen i \u00f6ver en timme, fyller pl\u00f6tsligt luften och exploderar i kramkalas. De \u00e4r \u00f6verallt, med mammor och pappor och syskon. <\/p>

\u2013 Vilken fest det blev! B\u00e5de p\u00e5 scenen och i klassrummet.<\/em><\/p>Stella Andersson f\u00e5r skriva autograf p\u00e5 morfars arm och Saga Tatti passar p\u00e5 att ge Alexandra en stor tack- och hejd\u00e5kram.<\/p>
\u2013 Kv\u00e4llen \u00e4r klar. Och den var alldeles underbar, tycker tjejerna.<\/p>
Text: Helena S\u00f6derqvist
Foto: Johan Eklund<\/p>
Artikeln \u00e4r \u00e4ven publicerad i magasinet Kreativa skolan \u2013 i samarbete mellan Region V\u00e4rmland, Pedagog V\u00e4rmland och Karlstads kommun.<\/p>
<\/p>",
"post_date": "2016-11-24 08:29:05",
"post_excerpt": "",
"post_parent": 0,
"post_status": "publish",
"post_title": "En himla festlig musikal",
"post_type": "post",
"slug": "en-himla-festlig-musikal",
"_thumbnail_id": "5728",
"_fgd2wp_old_node_id": "1612",
"teaser_image": "5728",
"_teaser_image": "field_61d462bc64616",
"featured_teaser": "0",
"_featured_teaser": "field_61d462b2e583c",
"post_date_gmt": "2016-11-24 08:29:05",
"comment_status": "open",
"ping_status": "open",
"post_password": "",
"post_name": "en-himla-festlig-musikal",
"to_ping": "",
"pinged": "",
"post_modified": "2016-11-24 08:29:05",
"post_modified_gmt": "2016-11-24 08:29:05",
"post_content_filtered": "",
"guid": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/201611\/en-himla-festlig-musikal\/",
"menu_order": 0,
"post_mime_type": "",
"comment_count": "0",
"filter": "raw",
"status": "publish",
"type": {
"slug": "post",
"name": "post",
"label": "Inl\u00e4gg",
"labels": {
"name": "Inl\u00e4gg",
"singular_name": "Inl\u00e4gg",
"add_new": "L\u00e4gg till nytt",
"add_new_item": "L\u00e4gg till nytt inl\u00e4gg",
"edit_item": "Redigera inl\u00e4gg",
"new_item": "Nytt inl\u00e4gg",
"view_item": "Visa inl\u00e4gg",
"view_items": "Visa inl\u00e4gg",
"search_items": "S\u00f6k inl\u00e4gg",
"not_found": "Inga inl\u00e4gg hittades.",
"not_found_in_trash": "Inga inl\u00e4gg hittades i papperskorgen.",
"parent_item_colon": null,
"all_items": "Alla inl\u00e4gg",
"archives": "Inl\u00e4ggsarkiv",
"attributes": "Inl\u00e4ggsattribut",
"insert_into_item": "Infoga i inneh\u00e5ll",
"uploaded_to_this_item": "Uppladdat till detta inl\u00e4gg",
"featured_image": "Utvald bild",
"set_featured_image": "Ange utvald bild",
"remove_featured_image": "Ta bort utvald bild",
"use_featured_image": "Anv\u00e4nd som utvald bild",
"filter_items_list": "Filtrera inl\u00e4ggslista",
"filter_by_date": "Filtrera efter datum",
"items_list_navigation": "Navigation f\u00f6r inl\u00e4ggslista",
"items_list": "Inl\u00e4ggslista",
"item_published": "Inl\u00e4gget har publicerats.",
"item_published_privately": "Inl\u00e4gget har publicerats privat.",
"item_reverted_to_draft": "Inl\u00e4gget har \u00e5terst\u00e4llts till utkastet.",
"item_scheduled": "Inl\u00e4gget har schemalagts.",
"item_updated": "Inl\u00e4gget har uppdaterats.",
"item_link": "Inl\u00e4ggsl\u00e4nk",
"item_link_description": "En l\u00e4nk till ett inl\u00e4gg.",
"menu_name": "Inl\u00e4gg",
"name_admin_bar": "Inl\u00e4gg"
},
"description": "",
"public": true,
"hierarchical": false,
"exclude_from_search": false,
"publicly_queryable": true,
"show_ui": true,
"show_in_menu": true,
"show_in_nav_menus": true,
"show_in_admin_bar": true,
"menu_position": 5,
"menu_icon": "dashicons-admin-post",
"capability_type": "post",
"map_meta_cap": true,
"register_meta_box_cb": null,
"taxonomies": [],
"has_archive": false,
"query_var": false,
"can_export": true,
"delete_with_user": true,
"template": [],
"template_lock": false,
"_builtin": true,
"_edit_link": "post.php?post=%d",
"cap": {
"edit_post": "edit_post",
"read_post": "read_post",
"delete_post": "delete_post",
"edit_posts": "edit_posts",
"edit_others_posts": "edit_others_posts",
"delete_posts": "delete_posts",
"publish_posts": "publish_posts",
"read_private_posts": "read_private_posts",
"read": "read",
"delete_private_posts": "delete_private_posts",
"delete_published_posts": "delete_published_posts",
"delete_others_posts": "delete_others_posts",
"edit_private_posts": "edit_private_posts",
"edit_published_posts": "edit_published_posts",
"create_posts": "edit_posts",
"set_posts_status": "set_posts_status"
},
"rewrite": false,
"show_in_rest": true,
"rest_base": "posts",
"rest_namespace": "wp\/v2",
"rest_controller_class": "WP_REST_Posts_Controller",
"rest_controller": null
},
"excerpt": false
}
tags
""
fields
{
"video": {
"kategoripanel": true,
"senaste": true
},
"default_post_image": {
"ID": 10202,
"id": 10202,
"title": "pv-placeholder",
"filename": "pv-placeholder.jpg",
"filesize": 47120,
"url": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"link": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/pv-placeholder\/",
"alt": "",
"author": "2003",
"description": "",
"caption": "",
"name": "pv-placeholder",
"status": "inherit",
"uploaded_to": 0,
"date": "2022-02-08 13:12:58",
"modified": "2022-02-08 13:12:58",
"menu_order": 0,
"mime_type": "image\/jpeg",
"type": "image",
"subtype": "jpeg",
"icon": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-includes\/images\/media\/default.png",
"width": 1200,
"height": 630,
"sizes": {
"thumbnail": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-400x400.jpg",
"thumbnail-width": 400,
"thumbnail-height": 400,
"medium": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-800x420.jpg",
"medium-width": 800,
"medium-height": 420,
"medium_large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-768x403.jpg",
"medium_large-width": 768,
"medium_large-height": 403,
"large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"large-width": 1200,
"large-height": 630,
"1536x1536": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"1536x1536-width": 1200,
"1536x1536-height": 630,
"2048x2048": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"2048x2048-width": 1200,
"2048x2048-height": 630
}
},
"featured_blogs": [
{
"data": {
"ID": "2084",
"user_login": "maria.ripemo@hotmail.com",
"user_pass": "$P$B6UIsoNBjQkKAzy37xFmT34NFCipRO.",
"user_nicename": "maria-ripemo",
"user_email": "maria.ripemo@hotmail.com",
"user_url": "",
"user_registered": "2019-09-09 20:24:43",
"user_activation_key": "",
"user_status": "0",
"display_name": "maria.ripemo@hotmail.com"
},
"ID": 2084,
"caps": {
"blogger": true
},
"cap_key": "wp_capabilities",
"roles": [
"blogger"
],
"allcaps": {
"create_posts": true,
"level_0": true,
"read": true,
"edit_media": true,
"upload_files": true,
"edit_blogs": true,
"publish_blogs": true,
"edit_published_blogs": true,
"edit_private_blogs": true,
"edit_events": true,
"publish_events": true,
"edit_published_events": true,
"edit_private_events": true,
"assign_verksamheters": true,
"assign_amnens": true,
"assign_temas": true,
"assign_kommuners": true,
"blogger": true
},
"filter": null
},
{
"data": {
"ID": "2017",
"user_login": "snms00",
"user_pass": "$P$BCWtvQfGKEfgojIZfjAU6BJ0FZ9UUL1",
"user_nicename": "elevhalsan-pa-norrstrandsskolan-4-6",
"user_email": "magnus.sjodin@karlstad.se",
"user_url": "",
"user_registered": "2013-11-06 10:35:50",
"user_activation_key": "",
"user_status": "0",
"display_name": "snms00"
},
"ID": 2017,
"caps": {
"blogger": true
},
"cap_key": "wp_capabilities",
"roles": [
"blogger"
],
"allcaps": {
"create_posts": true,
"level_0": true,
"read": true,
"edit_media": true,
"upload_files": true,
"edit_blogs": true,
"publish_blogs": true,
"edit_published_blogs": true,
"edit_private_blogs": true,
"edit_events": true,
"publish_events": true,
"edit_published_events": true,
"edit_private_events": true,
"assign_verksamheters": true,
"assign_amnens": true,
"assign_temas": true,
"assign_kommuners": true,
"blogger": true
},
"filter": null
},
{
"data": {
"ID": "2054",
"user_login": "SOL i V\u00e4rmland",
"user_pass": "$P$B9sEAS7872fGIqXBYRSeC6DdjVY61q1",
"user_nicename": "sol-i-varmland",
"user_email": "marleneandersson7@icloud.com",
"user_url": "",
"user_registered": "2016-06-02 11:41:04",
"user_activation_key": "",
"user_status": "0",
"display_name": "SOL i V\u00e4rmland"
},
"ID": 2054,
"caps": {
"blogger": true
},
"cap_key": "wp_capabilities",
"roles": [
"blogger"
],
"allcaps": {
"create_posts": true,
"level_0": true,
"read": true,
"edit_media": true,
"upload_files": true,
"edit_blogs": true,
"publish_blogs": true,
"edit_published_blogs": true,
"edit_private_blogs": true,
"edit_events": true,
"publish_events": true,
"edit_published_events": true,
"edit_private_events": true,
"assign_verksamheters": true,
"assign_amnens": true,
"assign_temas": true,
"assign_kommuners": true,
"blogger": true
},
"filter": null
}
],
"featured_events": [
10398,
9025,
10791
],
"wordlists": [
{
"title": "Hem- och konsumentkunskap",
"int_name": "hemochkonsumentkunskap",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1rFDx9yveliwcrqUGUGzKhEhPLvHVS78N13tcEtzq7PY\/edit?usp=sharing",
"description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Hem- och konsumentkunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d. Listan \u00e4r uppdelad i fyra avdelningar: Mat och m\u00e5ltider, h\u00e4lsa, konsumtion och ekonomi, milj\u00f6 och livsstil.",
"information": "Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E,Q",
"published": true
},
{
"title": "Idrott och h\u00e4lsa",
"int_name": "idrott_och_halsa",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1XLC275nQftpUryo7_R05mEO_F2067LMQ5IroCRBTP4I\/edit?usp=sharing",
"description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Idrott och h\u00e4lsa, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.",
"information": "
Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F,O",
"published": true
},
{
"title": "Allm\u00e4nna skolord",
"int_name": "allmannaskolord",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1ErZinP9crYwK6z-p7WI379bmn7v369FAsZ0G3mMyQnY\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med ord som anv\u00e4nds i skolan och inte h\u00f6r till ett speciellt \u00e4mne, p\u00e5 olika spr\u00e5k. Ord som till exempel analysera, rast och schema.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "F",
"published": true
},
{
"title": "Vardagsord",
"int_name": "konversation",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/18WlLnaT1zNI54EDvNE2zg0WUzzoVtHgsHuJdIusnbuc\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med vardagliga ord och fraser f\u00f6r konversation. Till exempel hej, god morgon, ett, tv\u00e5, tre, frukost, gr\u00f6n, r\u00f6d och katt :)",
"information": "
Stort tack till Refugee Phrasebook, som bidragit med ord och \u00f6vers\u00e4ttningar i den h\u00e4r listan.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,G",
"published": true
},
{
"title": "SYV Studie- och yrkesv\u00e4gledning",
"int_name": "syv",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1YIeQD6DE9KaXwyCQ_vKZkSsiYP72meBDtb65fCa02p4\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med begrepp som anv\u00e4nds inom studie- och yrkesv\u00e4gledning, framf\u00f6rallt p\u00e5 h\u00f6gstadiet.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,G",
"published": true
},
{
"title": "Religionskunskap",
"int_name": "religionskunskap",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1Y7ISXd4KYtLxJZ_7J5_XyofIeo10Pn5LBdeTtzDjI-Q\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet religionskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E",
"published": true
},
{
"title": "F\u00f6rskoleord",
"int_name": "forskoleord",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/11i-iMec6l5QDJdZDp3EtLLOQ-VBYYvBSUlrN-qJ6mbs\/edit?usp=sharing",
"description": "Ord som anv\u00e4nds p\u00e5 f\u00f6rskolan och vad de heter p\u00e5 olika spr\u00e5k. Orden \u00e4r skrivna med det svenska alfabetet f\u00f6r att de ska vara l\u00e4ttare att uttala. De \u00e4r grupperade efter olika l\u00e4rmilj\u00f6er, till exempel atelj\u00e9, matbordet, hallen. Klicka och v\u00e4lj vilka spr\u00e5k du vill visa i listan. Bilder och ritade tecken g\u00e5r ocks\u00e5 att visa.",
"information": "
Stort tack till Malin Brink p\u00e5 Dirigentens f\u00f6rskola i Karlstad som sammanst\u00e4llt orden och samlat in \u00f6vers\u00e4ttningar fr\u00e5n v\u00e5rdnadshavare. Ritade Tecken \u00a9 Specialpedagogiska skolmyndigheten. Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,T,U",
"published": true
},
{
"title": "Samh\u00e4llskunskap",
"int_name": "samhallskunskap",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1whE8jaGoXx6yAcsC5pBKCRKq2nOlhia5LCT7-LAdmW8\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet samh\u00e4llskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F",
"published": true
},
{
"title": "Fysik",
"int_name": "fysik",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1hJZI_5MTg6FCU1yspRyiihCpIPfH7prlVvGnkqvY-R0\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med viktiga begrepp inom fysik, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av NO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F",
"published": true
},
{
"title": "Sex och samlevnad",
"int_name": "sexochsamlevnad",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1j-cKDrMEmvMqnDMpI85DPVan0EPPAJGgHpp-xzhl9Yc\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med begrepp inom sex och samlevnad p\u00e5 flera olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.",
"information": "
Bilderna kommer fr\u00e5n bildstod.se och anv\u00e4nds med\u00a0licens<\/a>\u00a0fr\u00e5n ARASAAC, Linn Greaker Design, Sclera symbols och Humblepics.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,H",
"published": true
},
{
"title": "Historia",
"int_name": "historia",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1Xij0BQmUDmh8SANWWwxMuq6ns-AbtLf9aqHw-3mEuNI\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet historia, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,I",
"published": true
},
{
"title": "Kemi",
"int_name": "kemi",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/142W9EMXGXy5U-kYen3LX9hTvB6ElV-r55vbaJtWcxgw\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet kemi, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F",
"published": true
},
{
"title": "Biologi",
"int_name": "biologi",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1xcurwFH5hMHmlRiPne8mjnioMO-BWyVlEouSCV0em9c\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet biologi, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E,F",
"published": true
},
{
"title": "Teknik",
"int_name": "teknik",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1lwxorTOtOSVW2OCuvdfbavz8X8NcVPO1kLUOQIj17mI\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet teknik, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E,F",
"published": true
},
{
"title": "Matematik",
"int_name": "matematik",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/127_tcIgVsIWerDzipTxNz8Mb9ZJY92S58x5shBv6VqU\/edit?usp=sharing",
"description": "\u00c4mnesord i matematik finns inte i Skolord \u00e4nnu, men h\u00e4r hittar du l\u00e4nk till Skolverkets material med termer p\u00e5 26 spr\u00e5k.",
"information": "
\u00c4mnesord i matematik finns inte i Skolord \u00e4nnu, men h\u00e4r \u00e4r Skolverkets material med termer p\u00e5 26 spr\u00e5k:<\/p>\n
Termer f\u00f6r matematikundervisning p\u00e5 olika spr\u00e5k<\/a><\/p>\n",
"id_column": "ej relevant",
"default_column_to_show": "",
"languages_columns": "",
"published": true
}
],
"wordlist_instructions_box": {
"heading": "Aktivera uppl\u00e4sning",
"lead": "De svenska orden och vissa andra spr\u00e5k g\u00e5r att f\u00e5 uppl\u00e4sta i Skolord.",
"button_url": "\/i-undervisningen\/nyanlanda\/skolord-amnesord-pa-olika-sprak\/upplasning-av-skolord",
"button_label": "Instruktioner f\u00f6r uppl\u00e4sning"
},
"theme_blog": {
"color": "blue",
"heading": "Blogg",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du se alla blogginl\u00e4gg p\u00e5 webbplatsen."
},
"theme_blogpage": {
"color": "blue",
"heading": "Bloggar",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du se alla bloggar p\u00e5 webbplatsen."
},
"theme_article": {
"color": "orange",
"heading": "Artiklar",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du l\u00e4sa alla artiklar som \u00e4r publicerade p\u00e5 den h\u00e4r webbplatsen."
},
"theme_video": {
"color": "green",
"heading": "Video",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du se de filmer som \u00e4r publicerade p\u00e5 den h\u00e4r webbplatsen."
},
"theme_event": {
"color": "pink",
"heading": "Evenemang",
"subheading": "Inspireras och utvecklas tillsammans",
"lead": "I kalendern hittar du f\u00f6rel\u00e4sningar, kurser och annat inom omr\u00e5det utbildning och skola, fr\u00e5n olika arrang\u00f6rer."
},
"theme_document": {
"color": "gray",
"heading": "Dokument",
"subheading": "",
"lead": ""
},
"footer_text": "\u00a9 [YEAR] Pedagog V\u00e4rmland, alla r\u00e4ttigheter reserverade."
}