post
{
"ImageClass": "Timber\\Image",
"PostClass": "Timber\\Post",
"TermClass": "Timber\\Term",
"object_type": "post",
"custom": {
"_thumbnail_id": "5716",
"_fgd2wp_old_node_id": "1534",
"teaser_image": "5716",
"_teaser_image": "field_61d462bc64616",
"featured_teaser": "0",
"_featured_teaser": "field_61d462b2e583c"
},
"id": 5715,
"ID": 5715,
"post_author": "2003",
"post_content": "Ge aldrig upp. Boken handlar om att s\u00f6ka sitt r\u00e4tta jag och att finna sig sj\u00e4lv. Tillsammans har niorna i Forshaga l\u00e4st en roman om identitet. \u201dS\u00e5 himla bra\u201d. Samtalet kan b\u00f6rja.<\/strong><\/p>Sk\u00f6nlitteratur som handlar om m\u00e4nniskors livsvillkor ska l\u00e4sas p\u00e5 h\u00f6gstadiet. Alla ska l\u00e4ra sig att f\u00f6rst\u00e5, tolka och analysera olika texter. Det st\u00e5r i l\u00e4roplanen. I Mia Adolfssons svenskgrupper b\u00f6rjar eleverna i l\u00e4supplevelsen, i det som ber\u00f6r och f\u00e5ngar intresset.<\/p>
\u2013 I dag ska vi ha ett samtal om boken, helt f\u00f6rbeh\u00e5llsl\u00f6st. Det ska inte bed\u00f6mas.<\/p>
\u00c5tta av klassens elever f\u00f6ljer med f\u00f6r att prata om den roman Mia l\u00e4st h\u00f6gt under de senaste fem veckorna, Jellicoe road av australienska Melina Marchetta. Det \u00e4r en sv\u00e5r bok, sv\u00e5r att komma in i med parallellhandlingar och m\u00e5nga karakt\u00e4rer, som till en b\u00f6rjan skapar en l\u00e4tt surrealistisk k\u00e4nsla.<\/p>
\u2013 Vi har tagit oss in i handlingen tillsammans.<\/p>

F\u00f6rst boksamtal, sen bilder. \"Som l\u00e4rare \u00e4r det viktigt att vara lyh\u00f6rd f\u00f6r vad som h\u00e4nder i klassrummet. Jag m\u00e4rkte att eleverna \u00e4lskade boken. \u00c4r det n\u00e5gon g\u00e5ng vi ska m\u00e5la s\u00e5 \u00e4r det d\u00e5\", s\u00e4ger Mia Adolfsson.<\/em><\/p>Mia hade sj\u00e4lv l\u00e4st Jellicoe road i en bokcirkel och blev f\u00f6r\u00e4lskad, ville ge sina elever samma upplevelse och tog risken att den var i sv\u00e5raste laget.<\/p>
\u2013 Mitt val av bok var lite av en chansning, men \u00e4nd\u00e5 inte. F\u00f6ljer man en grundstruktur funkar det \u00e4ven med ber\u00e4ttelser som \u00e4r sv\u00e5ra.<\/p>
Men utan h\u00f6gl\u00e4sning och uppgifter i anslutning till varje nytt kapitel hade inte alla klarat att n\u00e5 det d\u00e4r magiska tillst\u00e5ndet, d\u00e5 man blir ett med handlingen och inte vill l\u00e4gga ifr\u00e5n sig boken. Det \u00e4r Mia helt s\u00e4ker p\u00e5. F\u00f6rutom att hon sj\u00e4lv alltid st\u00e4ller diskussionsfr\u00e5gor efter varje kapitel f\u00e5r eleverna i uppgift att punkta upp vad som h\u00e4nt, fylla p\u00e5 listan av karakt\u00e4rer och formulera egna fr\u00e5gor kring inneh\u00e5llet. Svaren skrivs allt eftersom de kommer i romanen. Och efter sista sidan \u00e4r det dags f\u00f6r individuell uppsats och boksamtal i grupp. Det \u00e4r d\u00e4r vi \u00e4r nu.<\/p>
Fyra killar och fyra tjejer har samlats runt bordet i ett av korridorens grupprum. Eleverna fyller tavlan med sina fr\u00e5gor och Mia fungerar som samtalsledare. Vad tyckte ni om boken? S\u00e5 himla bra.<\/p>
\u2013 Men i b\u00f6rjan var den riktigt seg, s\u00e4ger Joel Kilhage. Och sv\u00e5r att h\u00e4nga med i, fyller Axel Jonsson i.<\/p>
Sara Westman och Michaela Thyberg minns att de f\u00f6rst d\u00f6mde ut den som extremt l\u00e5ngtr\u00e5kig. Men s\u00e5 h\u00e4nde n\u00e5got, f\u00f6rklarar de, v\u00e4rlden p\u00e5 den australienska internatskolan \u00f6ppnade sig. Ber\u00e4ttelsen b\u00f6rjade ber\u00f6ra och efter de f\u00f6rsta hundra sidorna var alla fast. N\u00e5gra av killarna i klassen rekommenderade den till st\u00e4derskorna i korridoren. De tyckte att fler beh\u00f6vde l\u00e4sa.<\/p>
\u2013 Boken \u00e4r verkligen inte lik n\u00e5got annat. Den \u00e4r sp\u00e4nnande och det h\u00e4nder saker hela tiden. Man f\u00e5r t\u00e4nka s\u00e5 mycket sj\u00e4lv, s\u00e4ger Viktor Jonsson.<\/p>
\u2013 Och det blir s\u00e5 mycket enklare att h\u00e4nga med n\u00e4r Mia l\u00e4ser.<\/p>

\u2013 Att m\u00e5la i grupp \u00e4r mycket roligare \u00e4n att g\u00f6ra det sj\u00e4lv, tycker killarna. Tjejerna \u00e4r bra p\u00e5 att styra och organisera, och s\u00e5 m\u00e5lar de b\u00e4ttre. Men vi lyder bra, sk\u00e4mtar Axel och Simon som tagit p\u00e5 sig att fixa punktperspektiv i bilden och kolla om det \u00e4r v\u00e4nstertrafik i Australien.<\/em><\/p>
N\u00e4r bilderna \u00e4r klara v\u00e4ntar orden. Mia har valt den japanska formen haiku, dels f\u00f6r att regelverket fem-sju-fem \u00e4r enkelt, dels f\u00f6r att eleverna kommer bort fr\u00e5n tanken p\u00e5 att stroferna ska rimma. \u201dFri dikt \u00e4r sv\u00e5rare. H\u00e4r \u00e4r reglerna tydliga och de kan koncentrera sig p\u00e5 vilka ord som ska v\u00e4ljas till bilden\u201d, f\u00f6rklarar hon.<\/em><\/p>Vad kommer att h\u00e4nda med Jonah och Taylor? Det \u00e4r en av de fr\u00e5gor som flera i gruppen tagit med sig till samtalet. Blir de ett par, blir de lyckliga? Slutet var s\u00e5 \u00f6ppet och l\u00e4mnade l\u00e4sarna med funderingar om framtiden.<\/p>
\u2013 Den h\u00e4r boken beh\u00f6ver lite mer k\u00e4rlek, tycker Michaela och Sara.<\/p>
De \u00e4r s\u00e4kra p\u00e5 att huvudkarakt\u00e4rerna blir ett par, sen i n\u00e4sta bok, eller kanske p\u00e5 film. F\u00f6r nog m\u00e5ste v\u00e4l boken filmas, hoppas de, och d\u00e5 kanske slutet blir lyckligare.<\/p>
\u2013 De vill ju vara tillsammans, sa de inte att de skulle m\u00f6tas halvv\u00e4gs?<\/p>
Diskussionen om vad som b\u00f6r h\u00e4nda sen \u00e4r livlig. Det finns dessutom fler presumtiva romanser i boken som inte f\u00e5tt sin f\u00f6rklaring. Relationerna analyseras; var g\u00e5r gr\u00e4nsen f\u00f6r v\u00e4nskap, n\u00e4r blir den till n\u00e5got mer? Killarna och tjejerna har inte samma uppfattning om behovet av litter\u00e4r romantik.<\/p>
\u2013 Det f\u00e5r inte bli f\u00f6r mycket k\u00e4rlek i en ber\u00e4ttelse, h\u00e4r var det lagom och mer av v\u00e4nskap, det \u00e4r b\u00e4ttre, tycker Simon Andersson. Men det \u00e4r klart att Taylor och Jonah blir ihop, det ska mycket till om de d\u00e4r tv\u00e5 ska vara is\u00e4r.<\/p>
Mia undrar varf\u00f6r Simon tror det?<\/p>
\u2013 De har g\u00e5tt igenom s\u00e5 mycket tillsammans, s\u00e4ger han. Det k\u00e4nns stabilt, men man vet aldrig.<\/p>
Skjuter in f\u00f6ljdfr\u00e5gor i bakgrunden<\/h2>
Resonemangen om k\u00e4rlek kontra v\u00e4nskap skulle kunna forts\u00e4tta men Mia styr vidare mot n\u00e4sta karakt\u00e4r, Sam. Han \u00e4r en del av tragiken i boken. Finns det n\u00e5got hopp f\u00f6r honom? undrar hon. Ingen tror att det ska g\u00e5 bra, fast de s\u00e5 g\u00e4rna vill.<\/p>
\u2013 Han \u00e4r j\u00e4ttefr\u00e4ck och tv\u00e4r. Tror det beror p\u00e5 drogerna. Sam \u00e4r min bild av en sorglig person, s\u00e4ger Michaela. Jag \u00e4r r\u00e4dd att det blir en \u00f6verdos. Han lever ett s\u00e5nt liv.<\/p>
Finns det ingen r\u00e4ddning? Kanske, sv\u00e5rt, f\u00f6rmodligen inte. Och Tate d\u00e5 (Taylors drogmissbrukande mamma) kan man f\u00f6rst\u00e5 henne?<\/p>
\u2013 Nej, hon tar ju bara en massa d\u00e5liga beslut. Och tappar moralen, tycker Michaela.<\/p>
Fast hon blev galen n\u00e4r Webb dog och b\u00f6rjade med droger f\u00f6r att d\u00f6va sm\u00e4rtan. Hon f\u00f6rlorade allt hopp. Det var Webb som hade livsgnistan, n\u00e4r han dog h\u00e4nde det saker med alla, f\u00f6rs\u00f6ker de andra f\u00f6rklara.<\/p>
\u2013 Men i s\u00e5 fall, Taylor \u00e4r det enda som \u00e4r kvar av Webb, d\u00e5 borde hon ju ta hand om henne.<\/p>
Michaela har ingen som helst f\u00f6rst\u00e5else f\u00f6r mammans svek.<\/p>
Mia finns hela tiden i bakgrunden och skjuter in f\u00f6ljdfr\u00e5gor som tar tankarna ett steg l\u00e4ngre. Fast hon tar minimal plats, tror knappt att n\u00e5gon m\u00e4rker hennes roll i samtalet. Detaljer diskuteras och slutsatserna varierar. Som \u00e5h\u00f6rare \u00e4r det om\u00f6jligt att inte k\u00e4nna l\u00e4slust. Jellicoe road n\u00e4sta, synd bara att det inte blir tillsammans med 15-\u00e5ringar.<\/p>
Vad tro ni att f\u00f6rfattaren vill s\u00e4ga med boken?<\/p>
\u2013 Att livet \u00e4r v\u00e4rt att leva hur dystert det \u00e4n k\u00e4nns ibland. Att man aldrig f\u00e5r ge upp, s\u00e4ger Michaela.<\/p>
\u2013 Det handlar ocks\u00e5 om att s\u00f6ka sitt r\u00e4tta jag, tycker Axel. Taylor letar hela tiden efter sin historia.<\/p>
Funderingar om \u00f6vers\u00e4ttningen<\/h2>
P\u00e5 tavlan st\u00e5r allas fr\u00e5gor. Efter en timme tillsammans har de flesta besvarats och diskuterats. N\u00e5gon hakar upp sig p\u00e5 ett \u201digentligen\u201d.<\/p>
\u2013 Vem \u00e4r det som har s\u00e5 d\u00e5lig stavning?<\/p>
Ebba-Karin Norell ger sig till k\u00e4nna och n\u00e4r de \u00e4nd\u00e5 \u00e4r inne p\u00e5 det spr\u00e5kpolisi\u00e4ra omr\u00e5det f\u00e5r \u00f6vers\u00e4ttaren sig ocks\u00e5 en k\u00e4nga.<\/p>
\u2013 Man blir ju lite st\u00f6rd p\u00e5 engelskan i boken. \u00d6vers\u00e4ttningen \u00e4r inte helt bra, som att townis blir jellisar, det l\u00e5ter t\u00f6ntigt, tycker hon.<\/p>
Mia och Ebba-Karin har gemensamma lingvistiska intressen och enas om att de g\u00e4rna skulle l\u00e4sa det engelska originalet.<\/p>
\u2013 F\u00f6r visst \u00e4r boken vackert skriven?<\/p>
Mia rundar av genom att dela med sig av sin egen upplevelse, pratar om anaforer och visar var bokens medvetna upprepningar finns. Hur \u201dmirakel d\u00f6r\u201d i prologen och hur slutorden \u201dkanske finns det mirakel\u201d \u00e4r ett exempel p\u00e5 cirkelkomposition. Och p\u00e5 de d\u00e4r sista sidorna finns ocks\u00e5 det hoppfulla budskapet, det som hela gruppen ber\u00f6rts s\u00e5 starkt av, spr\u00e5kligt f\u00f6rst\u00e4rkt genom den \u00e5terkommande frasen: \u201dOch livet g\u00e5r vidare\u201d.<\/p>
Text: Helena S\u00f6derqvist
Foto: Johan Eklund<\/p>
Artikeln \u00e4r \u00e4ven publicerad i magasinet Kreativa skolan \u2013 i samarbete mellan Region V\u00e4rmland, Pedagog V\u00e4rmland och Karlstads kommun.<\/p>",
"post_date": "2016-10-04 13:10:26",
"post_excerpt": "",
"post_parent": 0,
"post_status": "publish",
"post_title": "Samtalet kan b\u00f6rja",
"post_type": "post",
"slug": "samtalet-kan-borja",
"_thumbnail_id": "5716",
"_fgd2wp_old_node_id": "1534",
"teaser_image": "5716",
"_teaser_image": "field_61d462bc64616",
"featured_teaser": "0",
"_featured_teaser": "field_61d462b2e583c",
"post_date_gmt": "2016-10-04 13:10:26",
"comment_status": "open",
"ping_status": "open",
"post_password": "",
"post_name": "samtalet-kan-borja",
"to_ping": "",
"pinged": "",
"post_modified": "2016-10-04 13:10:26",
"post_modified_gmt": "2016-10-04 13:10:26",
"post_content_filtered": "",
"guid": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/201610\/samtalet-kan-borja\/",
"menu_order": 0,
"post_mime_type": "",
"comment_count": "0",
"filter": "raw",
"status": "publish",
"type": {
"slug": "post",
"name": "post",
"label": "Inl\u00e4gg",
"labels": {
"name": "Inl\u00e4gg",
"singular_name": "Inl\u00e4gg",
"add_new": "L\u00e4gg till nytt",
"add_new_item": "L\u00e4gg till nytt inl\u00e4gg",
"edit_item": "Redigera inl\u00e4gg",
"new_item": "Nytt inl\u00e4gg",
"view_item": "Visa inl\u00e4gg",
"view_items": "Visa inl\u00e4gg",
"search_items": "S\u00f6k inl\u00e4gg",
"not_found": "Inga inl\u00e4gg hittades.",
"not_found_in_trash": "Inga inl\u00e4gg hittades i papperskorgen.",
"parent_item_colon": null,
"all_items": "Alla inl\u00e4gg",
"archives": "Inl\u00e4ggsarkiv",
"attributes": "Inl\u00e4ggsattribut",
"insert_into_item": "Infoga i inneh\u00e5ll",
"uploaded_to_this_item": "Uppladdat till detta inl\u00e4gg",
"featured_image": "Utvald bild",
"set_featured_image": "Ange utvald bild",
"remove_featured_image": "Ta bort utvald bild",
"use_featured_image": "Anv\u00e4nd som utvald bild",
"filter_items_list": "Filtrera inl\u00e4ggslista",
"filter_by_date": "Filtrera efter datum",
"items_list_navigation": "Navigation f\u00f6r inl\u00e4ggslista",
"items_list": "Inl\u00e4ggslista",
"item_published": "Inl\u00e4gget har publicerats.",
"item_published_privately": "Inl\u00e4gget har publicerats privat.",
"item_reverted_to_draft": "Inl\u00e4gget har \u00e5terst\u00e4llts till utkastet.",
"item_scheduled": "Inl\u00e4gget har schemalagts.",
"item_updated": "Inl\u00e4gget har uppdaterats.",
"item_link": "Inl\u00e4ggsl\u00e4nk",
"item_link_description": "En l\u00e4nk till ett inl\u00e4gg.",
"menu_name": "Inl\u00e4gg",
"name_admin_bar": "Inl\u00e4gg"
},
"description": "",
"public": true,
"hierarchical": false,
"exclude_from_search": false,
"publicly_queryable": true,
"show_ui": true,
"show_in_menu": true,
"show_in_nav_menus": true,
"show_in_admin_bar": true,
"menu_position": 5,
"menu_icon": "dashicons-admin-post",
"capability_type": "post",
"map_meta_cap": true,
"register_meta_box_cb": null,
"taxonomies": [],
"has_archive": false,
"query_var": false,
"can_export": true,
"delete_with_user": true,
"template": [],
"template_lock": false,
"_builtin": true,
"_edit_link": "post.php?post=%d",
"cap": {
"edit_post": "edit_post",
"read_post": "read_post",
"delete_post": "delete_post",
"edit_posts": "edit_posts",
"edit_others_posts": "edit_others_posts",
"delete_posts": "delete_posts",
"publish_posts": "publish_posts",
"read_private_posts": "read_private_posts",
"read": "read",
"delete_private_posts": "delete_private_posts",
"delete_published_posts": "delete_published_posts",
"delete_others_posts": "delete_others_posts",
"edit_private_posts": "edit_private_posts",
"edit_published_posts": "edit_published_posts",
"create_posts": "edit_posts",
"set_posts_status": "set_posts_status"
},
"rewrite": false,
"show_in_rest": true,
"rest_base": "posts",
"rest_namespace": "wp\/v2",
"rest_controller_class": "WP_REST_Posts_Controller",
"rest_controller": null
},
"excerpt": false
}
tags
""
fields
{
"video": {
"kategoripanel": true,
"senaste": true
},
"default_post_image": {
"ID": 10202,
"id": 10202,
"title": "pv-placeholder",
"filename": "pv-placeholder.jpg",
"filesize": 47120,
"url": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"link": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/pv-placeholder\/",
"alt": "",
"author": "2003",
"description": "",
"caption": "",
"name": "pv-placeholder",
"status": "inherit",
"uploaded_to": 0,
"date": "2022-02-08 13:12:58",
"modified": "2022-02-08 13:12:58",
"menu_order": 0,
"mime_type": "image\/jpeg",
"type": "image",
"subtype": "jpeg",
"icon": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-includes\/images\/media\/default.png",
"width": 1200,
"height": 630,
"sizes": {
"thumbnail": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-400x400.jpg",
"thumbnail-width": 400,
"thumbnail-height": 400,
"medium": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-800x420.jpg",
"medium-width": 800,
"medium-height": 420,
"medium_large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-768x403.jpg",
"medium_large-width": 768,
"medium_large-height": 403,
"large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"large-width": 1200,
"large-height": 630,
"1536x1536": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"1536x1536-width": 1200,
"1536x1536-height": 630,
"2048x2048": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"2048x2048-width": 1200,
"2048x2048-height": 630
}
},
"featured_blogs": [
{
"data": {
"ID": "2084",
"user_login": "maria.ripemo@hotmail.com",
"user_pass": "$P$B6UIsoNBjQkKAzy37xFmT34NFCipRO.",
"user_nicename": "maria-ripemo",
"user_email": "maria.ripemo@hotmail.com",
"user_url": "",
"user_registered": "2019-09-09 20:24:43",
"user_activation_key": "",
"user_status": "0",
"display_name": "maria.ripemo@hotmail.com"
},
"ID": 2084,
"caps": {
"blogger": true
},
"cap_key": "wp_capabilities",
"roles": [
"blogger"
],
"allcaps": {
"create_posts": true,
"level_0": true,
"read": true,
"edit_media": true,
"upload_files": true,
"edit_blogs": true,
"publish_blogs": true,
"edit_published_blogs": true,
"edit_private_blogs": true,
"edit_events": true,
"publish_events": true,
"edit_published_events": true,
"edit_private_events": true,
"assign_verksamheters": true,
"assign_amnens": true,
"assign_temas": true,
"assign_kommuners": true,
"blogger": true
},
"filter": null
},
{
"data": {
"ID": "2017",
"user_login": "snms00",
"user_pass": "$P$BCWtvQfGKEfgojIZfjAU6BJ0FZ9UUL1",
"user_nicename": "elevhalsan-pa-norrstrandsskolan-4-6",
"user_email": "magnus.sjodin@karlstad.se",
"user_url": "",
"user_registered": "2013-11-06 10:35:50",
"user_activation_key": "",
"user_status": "0",
"display_name": "snms00"
},
"ID": 2017,
"caps": {
"blogger": true
},
"cap_key": "wp_capabilities",
"roles": [
"blogger"
],
"allcaps": {
"create_posts": true,
"level_0": true,
"read": true,
"edit_media": true,
"upload_files": true,
"edit_blogs": true,
"publish_blogs": true,
"edit_published_blogs": true,
"edit_private_blogs": true,
"edit_events": true,
"publish_events": true,
"edit_published_events": true,
"edit_private_events": true,
"assign_verksamheters": true,
"assign_amnens": true,
"assign_temas": true,
"assign_kommuners": true,
"blogger": true
},
"filter": null
},
{
"data": {
"ID": "2054",
"user_login": "SOL i V\u00e4rmland",
"user_pass": "$P$B9sEAS7872fGIqXBYRSeC6DdjVY61q1",
"user_nicename": "sol-i-varmland",
"user_email": "marleneandersson7@icloud.com",
"user_url": "",
"user_registered": "2016-06-02 11:41:04",
"user_activation_key": "",
"user_status": "0",
"display_name": "SOL i V\u00e4rmland"
},
"ID": 2054,
"caps": {
"blogger": true
},
"cap_key": "wp_capabilities",
"roles": [
"blogger"
],
"allcaps": {
"create_posts": true,
"level_0": true,
"read": true,
"edit_media": true,
"upload_files": true,
"edit_blogs": true,
"publish_blogs": true,
"edit_published_blogs": true,
"edit_private_blogs": true,
"edit_events": true,
"publish_events": true,
"edit_published_events": true,
"edit_private_events": true,
"assign_verksamheters": true,
"assign_amnens": true,
"assign_temas": true,
"assign_kommuners": true,
"blogger": true
},
"filter": null
}
],
"featured_events": [
10398,
9025,
10791
],
"wordlists": [
{
"title": "Hem- och konsumentkunskap",
"int_name": "hemochkonsumentkunskap",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1rFDx9yveliwcrqUGUGzKhEhPLvHVS78N13tcEtzq7PY\/edit?usp=sharing",
"description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Hem- och konsumentkunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d. Listan \u00e4r uppdelad i fyra avdelningar: Mat och m\u00e5ltider, h\u00e4lsa, konsumtion och ekonomi, milj\u00f6 och livsstil.",
"information": "Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E,Q",
"published": true
},
{
"title": "Idrott och h\u00e4lsa",
"int_name": "idrott_och_halsa",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1XLC275nQftpUryo7_R05mEO_F2067LMQ5IroCRBTP4I\/edit?usp=sharing",
"description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Idrott och h\u00e4lsa, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.",
"information": "
Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F,O",
"published": true
},
{
"title": "Allm\u00e4nna skolord",
"int_name": "allmannaskolord",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1ErZinP9crYwK6z-p7WI379bmn7v369FAsZ0G3mMyQnY\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med ord som anv\u00e4nds i skolan och inte h\u00f6r till ett speciellt \u00e4mne, p\u00e5 olika spr\u00e5k. Ord som till exempel analysera, rast och schema.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "F",
"published": true
},
{
"title": "Vardagsord",
"int_name": "konversation",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/18WlLnaT1zNI54EDvNE2zg0WUzzoVtHgsHuJdIusnbuc\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med vardagliga ord och fraser f\u00f6r konversation. Till exempel hej, god morgon, ett, tv\u00e5, tre, frukost, gr\u00f6n, r\u00f6d och katt :)",
"information": "
Stort tack till Refugee Phrasebook, som bidragit med ord och \u00f6vers\u00e4ttningar i den h\u00e4r listan.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,G",
"published": true
},
{
"title": "SYV Studie- och yrkesv\u00e4gledning",
"int_name": "syv",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1YIeQD6DE9KaXwyCQ_vKZkSsiYP72meBDtb65fCa02p4\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med begrepp som anv\u00e4nds inom studie- och yrkesv\u00e4gledning, framf\u00f6rallt p\u00e5 h\u00f6gstadiet.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,G",
"published": true
},
{
"title": "Religionskunskap",
"int_name": "religionskunskap",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1Y7ISXd4KYtLxJZ_7J5_XyofIeo10Pn5LBdeTtzDjI-Q\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet religionskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E",
"published": true
},
{
"title": "F\u00f6rskoleord",
"int_name": "forskoleord",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/11i-iMec6l5QDJdZDp3EtLLOQ-VBYYvBSUlrN-qJ6mbs\/edit?usp=sharing",
"description": "Ord som anv\u00e4nds p\u00e5 f\u00f6rskolan och vad de heter p\u00e5 olika spr\u00e5k. Orden \u00e4r skrivna med det svenska alfabetet f\u00f6r att de ska vara l\u00e4ttare att uttala. De \u00e4r grupperade efter olika l\u00e4rmilj\u00f6er, till exempel atelj\u00e9, matbordet, hallen. Klicka och v\u00e4lj vilka spr\u00e5k du vill visa i listan. Bilder och ritade tecken g\u00e5r ocks\u00e5 att visa.",
"information": "
Stort tack till Malin Brink p\u00e5 Dirigentens f\u00f6rskola i Karlstad som sammanst\u00e4llt orden och samlat in \u00f6vers\u00e4ttningar fr\u00e5n v\u00e5rdnadshavare. Ritade Tecken \u00a9 Specialpedagogiska skolmyndigheten. Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,T,U",
"published": true
},
{
"title": "Samh\u00e4llskunskap",
"int_name": "samhallskunskap",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1whE8jaGoXx6yAcsC5pBKCRKq2nOlhia5LCT7-LAdmW8\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet samh\u00e4llskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F",
"published": true
},
{
"title": "Fysik",
"int_name": "fysik",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1hJZI_5MTg6FCU1yspRyiihCpIPfH7prlVvGnkqvY-R0\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med viktiga begrepp inom fysik, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av NO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F",
"published": true
},
{
"title": "Sex och samlevnad",
"int_name": "sexochsamlevnad",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1j-cKDrMEmvMqnDMpI85DPVan0EPPAJGgHpp-xzhl9Yc\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med begrepp inom sex och samlevnad p\u00e5 flera olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.",
"information": "
Bilderna kommer fr\u00e5n bildstod.se och anv\u00e4nds med\u00a0licens<\/a>\u00a0fr\u00e5n ARASAAC, Linn Greaker Design, Sclera symbols och Humblepics.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,H",
"published": true
},
{
"title": "Historia",
"int_name": "historia",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1Xij0BQmUDmh8SANWWwxMuq6ns-AbtLf9aqHw-3mEuNI\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet historia, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,I",
"published": true
},
{
"title": "Kemi",
"int_name": "kemi",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/142W9EMXGXy5U-kYen3LX9hTvB6ElV-r55vbaJtWcxgw\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet kemi, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F",
"published": true
},
{
"title": "Biologi",
"int_name": "biologi",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1xcurwFH5hMHmlRiPne8mjnioMO-BWyVlEouSCV0em9c\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet biologi, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E,F",
"published": true
},
{
"title": "Teknik",
"int_name": "teknik",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1lwxorTOtOSVW2OCuvdfbavz8X8NcVPO1kLUOQIj17mI\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet teknik, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E,F",
"published": true
},
{
"title": "Matematik",
"int_name": "matematik",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/127_tcIgVsIWerDzipTxNz8Mb9ZJY92S58x5shBv6VqU\/edit?usp=sharing",
"description": "\u00c4mnesord i matematik finns inte i Skolord \u00e4nnu, men h\u00e4r hittar du l\u00e4nk till Skolverkets material med termer p\u00e5 26 spr\u00e5k.",
"information": "
\u00c4mnesord i matematik finns inte i Skolord \u00e4nnu, men h\u00e4r \u00e4r Skolverkets material med termer p\u00e5 26 spr\u00e5k:<\/p>\n
Termer f\u00f6r matematikundervisning p\u00e5 olika spr\u00e5k<\/a><\/p>\n",
"id_column": "ej relevant",
"default_column_to_show": "",
"languages_columns": "",
"published": true
}
],
"wordlist_instructions_box": {
"heading": "Aktivera uppl\u00e4sning",
"lead": "De svenska orden och vissa andra spr\u00e5k g\u00e5r att f\u00e5 uppl\u00e4sta i Skolord.",
"button_url": "\/i-undervisningen\/nyanlanda\/skolord-amnesord-pa-olika-sprak\/upplasning-av-skolord",
"button_label": "Instruktioner f\u00f6r uppl\u00e4sning"
},
"theme_blog": {
"color": "blue",
"heading": "Blogg",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du se alla blogginl\u00e4gg p\u00e5 webbplatsen."
},
"theme_blogpage": {
"color": "blue",
"heading": "Bloggar",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du se alla bloggar p\u00e5 webbplatsen."
},
"theme_article": {
"color": "orange",
"heading": "Artiklar",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du l\u00e4sa alla artiklar som \u00e4r publicerade p\u00e5 den h\u00e4r webbplatsen."
},
"theme_video": {
"color": "green",
"heading": "Video",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du se de filmer som \u00e4r publicerade p\u00e5 den h\u00e4r webbplatsen."
},
"theme_event": {
"color": "pink",
"heading": "Evenemang",
"subheading": "Inspireras och utvecklas tillsammans",
"lead": "I kalendern hittar du f\u00f6rel\u00e4sningar, kurser och annat inom omr\u00e5det utbildning och skola, fr\u00e5n olika arrang\u00f6rer."
},
"theme_document": {
"color": "gray",
"heading": "Dokument",
"subheading": "",
"lead": ""
},
"footer_text": "\u00a9 [YEAR] Pedagog V\u00e4rmland, alla r\u00e4ttigheter reserverade."
}