Här kan du läsa alla artiklar som är publicerade på den här webbplatsen.
Många ungdomar lider av dåligt självförtroende och låg självkänsla. De idealbilder som presenteras på sociala medier kan för många fördjupa känslorna av att inte duga som man är. Maja Hedin och Hanna Alricson som pluggar sista terminen på Information och PR-programmet vid Karlstads universitet närmade sig ämnet i sin c-uppsats: Fick jag bara 560 likes?
Med Instagrams redigeringsverktyg kan man enkelt ändra om sig själv till en person som man är mer nöjd med. Problemet är att den här konstgjorda idealbilden av “den perfekta människan” skapar press, som kan leda till sämre självförtroende. Man blir aldrig nöjd med den man faktiskt är – utan redigeringsverktyg. Hanna och Maja ställde forskningsfrågan ”Hur upplever ungdomar press på Instagram?”. De intervjuade 12 ungdomar och formulerade två nya faktorer som skapar stress; livsstilspress och likepress.
Livsstilspress innebär att ungdomar känner krav på att uppvisa ett perfekt liv i strävan efter bekräftelse och likes. Ungdomar ska inte bara uppvisa perfekta liv online utan de ska även leva dessa liv offline.
Likepress innebär att ungdomar känner sig pressade att presentera sig på ”rätt” sätt i strävan efter likes. Ju snyggare, sexigare och mer högpresterande man kan presentera sig själv inslagen i ett skönt livsstilspaket, desto fler likes.
Maja och Hanna menar att det för ungdomarna inte bara handlar om att räkna likes. Varje like rymmer ofta mycket känslor och antalen likes kan vara direkt avgörande för vilket självförtroende man möter världen med den dagen. De fortsätter med att betona att de verkligen inte är emot sociala medier.
– Men det är viktigt att vi alla förstår hur stor roll Instagram spelar för ungdomar, då press och krav kan påverka deras identitetsutveckling, säger Maja. Här kan skolan fylla en viktig roll. Hur pratar en om sociala medier i skolan? Hur når en fram till eleverna, när deras kunskaper om verktygen kanske många gånger är större än lärarens egna?
Under veckan har Hanna och Maja fått ta emot Dik:s* uppsatspris för sin c-uppsats. Juryn menade att uppsatsen var: ”en klockren vinnare av årets kommunikationsuppsats. Det är en utmärkt och välskriven studie med tydligt syfte, som lyfter ett nytt och aktuellt ämne samtidigt som den utvecklar tidigare forskning. Uppsatsen bygger på ett kvalitativt material som illustrerar den press unga upplever på Instagram, som både kan användas för vidare forskning och fungera som kompetensutveckling för alla som jobbar med unga, kultur och kommunikation.” Källa: dik.se
Hanna och Maja utanför Karlstads universitet Foto: Malin Åhs, Karlstads universitet
Här finns länkar till undervisningsmaterial, som man kan använda i klassrummet.
Statens medieråd har tagit fram ett fint arbetsmaterial att använda direkt i undervisningen. Det hittar du här.
Webbplatsen Surfa Lugnt har även de många bra tips, länkar och läromaterial samlat på den här sidan.
Hanna och Majas uppsats kan du läsa här.
.
*DIK, Förbundet för yrkesverksamma inom Dokumentation, information och kultur, ingår i Saco, Sveriges akademikers centralorganisation
.
Foto: Malin Åhs, kommunikatör vid Karlstads universitet
Text: Lisa Svensson, redaktör på Pedagog Värmland
{ "ImageClass": "Timber\\Image", "PostClass": "Timber\\Post", "TermClass": "Timber\\Term", "object_type": "post", "custom": { "_fgd2wp_old_node_id": "1418", "_thumbnail_id": "5695", "teaser_image": "5695", "_teaser_image": "field_61d462bc64616", "featured_teaser": "0", "_featured_teaser": "field_61d462b2e583c" }, "id": 5694, "ID": 5694, "post_author": "2041", "post_content": "M\u00e5nga ungdomar lider av d\u00e5ligt sj\u00e4lvf\u00f6rtroende och l\u00e5g sj\u00e4lvk\u00e4nsla. De idealbilder som presenteras p\u00e5 sociala medier kan f\u00f6r m\u00e5nga f\u00f6rdjupa k\u00e4nslorna av att inte duga som man \u00e4r. Maja Hedin och Hanna Alricson som pluggar sista terminen p\u00e5 Information och PR-programmet<\/em> vid Karlstads universitet n\u00e4rmade sig \u00e4mnet i sin c-uppsats: \u0094Fick jag bara 560 likes?\u0094<\/em> <\/em><\/p>
Med Instagrams redigeringsverktyg kan man enkelt \u00e4ndra om sig sj\u00e4lv till en person som man \u00e4r mer n\u00f6jd med. Problemet \u00e4r att den h\u00e4r konstgjorda idealbilden av \u201cden perfekta m\u00e4nniskan\u201d skapar press, som kan leda till s\u00e4mre sj\u00e4lvf\u00f6rtroende. Man blir aldrig n\u00f6jd med den man faktiskt \u00e4r - utan redigeringsverktyg. Hanna och Maja st\u00e4llde forskningsfr\u00e5gan \"Hur upplever ungdomar press p\u00e5 Instagram?\". De intervjuade 12 ungdomar och formulerade tv\u00e5 nya faktorer som skapar stress; livsstilspress och likepress. <\/p>
Livsstilspress<\/strong> inneb\u00e4r att ungdomar k\u00e4nner krav p\u00e5 att uppvisa ett perfekt liv i str\u00e4van efter bekr\u00e4ftelse och likes. Ungdomar ska inte bara uppvisa perfekta liv online utan de ska \u00e4ven leva dessa liv offline. <\/p>
Likepress<\/strong> inneb\u00e4r att ungdomar k\u00e4nner sig pressade att presentera sig p\u00e5 \"r\u00e4tt\" s\u00e4tt i str\u00e4van efter likes. Ju snyggare, sexigare och mer h\u00f6gpresterande man kan presentera sig sj\u00e4lv inslagen i ett sk\u00f6nt livsstilspaket, desto fler likes. <\/p>
Maja och Hanna menar att det f\u00f6r ungdomarna inte bara handlar om att r\u00e4kna likes. Varje like rymmer ofta mycket k\u00e4nslor och antalen likes kan vara direkt avg\u00f6rande f\u00f6r vilket sj\u00e4lvf\u00f6rtroende man m\u00f6ter v\u00e4rlden med den dagen. De forts\u00e4tter med att betona att de verkligen inte \u00e4r emot sociala medier.<\/p>
- Men det \u00e4r viktigt att vi alla f\u00f6rst\u00e5r hur stor roll Instagram spelar f\u00f6r ungdomar, d\u00e5 press och krav kan p\u00e5verka deras identitetsutveckling, s\u00e4ger Maja. H\u00e4r kan skolan fylla en viktig roll. Hur pratar en om sociala medier i skolan? Hur n\u00e5r en fram till eleverna, n\u00e4r deras kunskaper om verktygen kanske m\u00e5nga g\u00e5nger \u00e4r st\u00f6rre \u00e4n l\u00e4rarens egna? <\/p>
Under veckan har Hanna och Maja f\u00e5tt ta emot Dik:s* uppsatspris f\u00f6r sin c-uppsats. Juryn menade att uppsatsen var: \"en klockren vinnare av \u00e5rets kommunikationsuppsats. Det \u00e4r en utm\u00e4rkt och v\u00e4lskriven studie med tydligt syfte, som lyfter ett nytt och aktuellt \u00e4mne samtidigt som den utvecklar tidigare forskning. Uppsatsen bygger p\u00e5 ett kvalitativt material som illustrerar den press unga upplever p\u00e5 Instagram, som b\u00e5de kan anv\u00e4ndas f\u00f6r vidare forskning och fungera som kompetensutveckling f\u00f6r alla som jobbar med unga, kultur och kommunikation.\" K\u00e4lla: dik.se<\/p>
<\/p>
<\/p>
Hanna och Maja utanf\u00f6r Karlstads universitet Foto: Malin \u00c5hs, Karlstads universitet<\/em><\/p>
<\/p>
L\u00e4s mer! <\/h2>
H\u00e4r finns l\u00e4nkar till undervisningsmaterial, som man kan anv\u00e4nda i klassrummet.<\/strong><\/p>
Statens medier\u00e5d har tagit fram ett fint arbetsmaterial att anv\u00e4nda direkt i undervisningen. Det hittar du h\u00e4r<\/a>. <\/p>
Webbplatsen Surfa Lugnt har \u00e4ven de m\u00e5nga bra tips, l\u00e4nkar och l\u00e4romaterial samlat p\u00e5 den h\u00e4r sidan<\/a>. <\/p>
""
{ "video": { "kategoripanel": true, "senaste": true }, "default_post_image": { "ID": 10202, "id": 10202, "title": "pv-placeholder", "filename": "pv-placeholder.jpg", "filesize": 47120, "url": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "link": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/pv-placeholder\/", "alt": "", "author": "2003", "description": "", "caption": "", "name": "pv-placeholder", "status": "inherit", "uploaded_to": 0, "date": "2022-02-08 13:12:58", "modified": "2022-02-08 13:12:58", "menu_order": 0, "mime_type": "image\/jpeg", "type": "image", "subtype": "jpeg", "icon": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-includes\/images\/media\/default.png", "width": 1200, "height": 630, "sizes": { "thumbnail": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-400x400.jpg", "thumbnail-width": 400, "thumbnail-height": 400, "medium": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-800x420.jpg", "medium-width": 800, "medium-height": 420, "medium_large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-768x403.jpg", "medium_large-width": 768, "medium_large-height": 403, "large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "large-width": 1200, "large-height": 630, "1536x1536": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "1536x1536-width": 1200, "1536x1536-height": 630, "2048x2048": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "2048x2048-width": 1200, "2048x2048-height": 630 } }, "featured_blogs": [ { "data": { "ID": "2084", "user_login": "maria.ripemo@hotmail.com", "user_pass": "$P$B6UIsoNBjQkKAzy37xFmT34NFCipRO.", "user_nicename": "maria-ripemo", "user_email": "maria.ripemo@hotmail.com", "user_url": "", "user_registered": "2019-09-09 20:24:43", "user_activation_key": "", "user_status": "0", "display_name": "maria.ripemo@hotmail.com" }, "ID": 2084, "caps": { "blogger": true }, "cap_key": "wp_capabilities", "roles": [ "blogger" ], "allcaps": { "create_posts": true, "level_0": true, "read": true, "edit_media": true, "upload_files": true, "edit_blogs": true, "publish_blogs": true, "edit_published_blogs": true, "edit_private_blogs": true, "edit_events": true, "publish_events": true, "edit_published_events": true, "edit_private_events": true, "assign_verksamheters": true, "assign_amnens": true, "assign_temas": true, "assign_kommuners": true, "blogger": true }, "filter": null }, { "data": { "ID": "2017", "user_login": "snms00", "user_pass": "$P$BCWtvQfGKEfgojIZfjAU6BJ0FZ9UUL1", "user_nicename": "elevhalsan-pa-norrstrandsskolan-4-6", "user_email": "magnus.sjodin@karlstad.se", "user_url": "", "user_registered": "2013-11-06 10:35:50", "user_activation_key": "", "user_status": "0", "display_name": "snms00" }, "ID": 2017, "caps": { "blogger": true }, "cap_key": "wp_capabilities", "roles": [ "blogger" ], "allcaps": { "create_posts": true, "level_0": true, "read": true, "edit_media": true, "upload_files": true, "edit_blogs": true, "publish_blogs": true, "edit_published_blogs": true, "edit_private_blogs": true, "edit_events": true, "publish_events": true, "edit_published_events": true, "edit_private_events": true, "assign_verksamheters": true, "assign_amnens": true, "assign_temas": true, "assign_kommuners": true, "blogger": true }, "filter": null }, { "data": { "ID": "2054", "user_login": "SOL i V\u00e4rmland", "user_pass": "$P$B9sEAS7872fGIqXBYRSeC6DdjVY61q1", "user_nicename": "sol-i-varmland", "user_email": "marleneandersson7@icloud.com", "user_url": "", "user_registered": "2016-06-02 11:41:04", "user_activation_key": "", "user_status": "0", "display_name": "SOL i V\u00e4rmland" }, "ID": 2054, "caps": { "blogger": true }, "cap_key": "wp_capabilities", "roles": [ "blogger" ], "allcaps": { "create_posts": true, "level_0": true, "read": true, "edit_media": true, "upload_files": true, "edit_blogs": true, "publish_blogs": true, "edit_published_blogs": true, "edit_private_blogs": true, "edit_events": true, "publish_events": true, "edit_published_events": true, "edit_private_events": true, "assign_verksamheters": true, "assign_amnens": true, "assign_temas": true, "assign_kommuners": true, "blogger": true }, "filter": null } ], "featured_events": [ 10398, 9025, 10791 ], "wordlists": [ { "title": "Hem- och konsumentkunskap", "int_name": "hemochkonsumentkunskap", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1rFDx9yveliwcrqUGUGzKhEhPLvHVS78N13tcEtzq7PY\/edit?usp=sharing", "description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Hem- och konsumentkunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d. Listan \u00e4r uppdelad i fyra avdelningar: Mat och m\u00e5ltider, h\u00e4lsa, konsumtion och ekonomi, milj\u00f6 och livsstil.", "information": "Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,E,Q", "published": true }, { "title": "Idrott och h\u00e4lsa", "int_name": "idrott_och_halsa", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1XLC275nQftpUryo7_R05mEO_F2067LMQ5IroCRBTP4I\/edit?usp=sharing", "description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Idrott och h\u00e4lsa, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.", "information": "
Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,F,O", "published": true }, { "title": "Allm\u00e4nna skolord", "int_name": "allmannaskolord", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1ErZinP9crYwK6z-p7WI379bmn7v369FAsZ0G3mMyQnY\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med ord som anv\u00e4nds i skolan och inte h\u00f6r till ett speciellt \u00e4mne, p\u00e5 olika spr\u00e5k. Ord som till exempel analysera, rast och schema.", "information": "", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "F", "published": true }, { "title": "Vardagsord", "int_name": "konversation", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/18WlLnaT1zNI54EDvNE2zg0WUzzoVtHgsHuJdIusnbuc\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med vardagliga ord och fraser f\u00f6r konversation. Till exempel hej, god morgon, ett, tv\u00e5, tre, frukost, gr\u00f6n, r\u00f6d och katt :)", "information": "
Stort tack till Refugee Phrasebook, som bidragit med ord och \u00f6vers\u00e4ttningar i den h\u00e4r listan.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,G", "published": true }, { "title": "SYV Studie- och yrkesv\u00e4gledning", "int_name": "syv", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1YIeQD6DE9KaXwyCQ_vKZkSsiYP72meBDtb65fCa02p4\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med begrepp som anv\u00e4nds inom studie- och yrkesv\u00e4gledning, framf\u00f6rallt p\u00e5 h\u00f6gstadiet.", "information": "", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,G", "published": true }, { "title": "Religionskunskap", "int_name": "religionskunskap", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1Y7ISXd4KYtLxJZ_7J5_XyofIeo10Pn5LBdeTtzDjI-Q\/edit?usp=sharing", "description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet religionskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.", "information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,E", "published": true }, { "title": "F\u00f6rskoleord", "int_name": "forskoleord", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/11i-iMec6l5QDJdZDp3EtLLOQ-VBYYvBSUlrN-qJ6mbs\/edit?usp=sharing", "description": "Ord som anv\u00e4nds p\u00e5 f\u00f6rskolan och vad de heter p\u00e5 olika spr\u00e5k. Orden \u00e4r skrivna med det svenska alfabetet f\u00f6r att de ska vara l\u00e4ttare att uttala. De \u00e4r grupperade efter olika l\u00e4rmilj\u00f6er, till exempel atelj\u00e9, matbordet, hallen. Klicka och v\u00e4lj vilka spr\u00e5k du vill visa i listan. Bilder och ritade tecken g\u00e5r ocks\u00e5 att visa.", "information": "
Stort tack till Malin Brink p\u00e5 Dirigentens f\u00f6rskola i Karlstad som sammanst\u00e4llt orden och samlat in \u00f6vers\u00e4ttningar fr\u00e5n v\u00e5rdnadshavare. Ritade Tecken \u00a9 Specialpedagogiska skolmyndigheten. Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,T,U", "published": true }, { "title": "Samh\u00e4llskunskap", "int_name": "samhallskunskap", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1whE8jaGoXx6yAcsC5pBKCRKq2nOlhia5LCT7-LAdmW8\/edit?usp=sharing", "description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet samh\u00e4llskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.", "information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,F", "published": true }, { "title": "Fysik", "int_name": "fysik", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1hJZI_5MTg6FCU1yspRyiihCpIPfH7prlVvGnkqvY-R0\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med viktiga begrepp inom fysik, p\u00e5 olika spr\u00e5k.", "information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av NO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,F", "published": true }, { "title": "Sex och samlevnad", "int_name": "sexochsamlevnad", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1j-cKDrMEmvMqnDMpI85DPVan0EPPAJGgHpp-xzhl9Yc\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med begrepp inom sex och samlevnad p\u00e5 flera olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.", "information": "