Här kan du läsa alla artiklar som är publicerade på den här webbplatsen.
Begreppen entreprenörskap och entreprenöriellt lärande har funnits ett tag i skolvärlden, men är fortfarande något som kan verka komplext och svårdefinierat. Egentligen är det vare sig något nytt eller svårt.
En del ser ”entreprenörskap” som enbart kunskap om egenföretagande, men den breda definitionen handlar om att utveckla förmågor och kompetenser som gör oss företagsamma som personer. Detta innebär inte någon specifik metod eller något specifikt arbetsinnehåll, utan är mer ett förhållningsätt till hur vi bedriver undervisning i skolan och vilka förmågor och kompetenser vi vill att våra elever ska utveckla. Vi ser det entreprenöriella lärandet som en nyckel till att komma åt elevernas egen drivkraft och motivation.
Skolverket skrev in ”entreprenörskap i skolan” i LGR-11 och definierar det så här:
En viktig uppgift för skolan är att ge överblick och sammanhang. Skolan ska stimulera elevernas kreativitet, nyfikenhet och självförtroende samt vilja till att pröva egna idéer och lösa problem. Eleverna ska få möjlighet att ta initiativ och ansvar samt utveckla sin förmåga att arbeta såväl självständigt som tillsammans med andra. Skolan ska därigenom bidra till att eleverna utvecklar ett förhållningssätt som främjar entreprenörskap. (LGR-11, kap 1)
Det är de förmågorna som vi ska locka fram och entreprenöriellt lärande är något som ska genomsyra skolans alla nivåer.
– Inget nytt, säger då någon.
Nej, inte nytt, men nu med tydligt fokus utifrån ett förändrat arbetsliv och kraven på samhällsmedborgare i framtiden. Om vi strävar efter fler driftiga och motiverade unga människor både i skola och som vuxna, så får det konsekvenser för hur jag som lärare lägger upp min undervisning. Det entreprenöriella lärandet betyder att jag måste låta eleverna bli ännu mer delaktiga, de måste känna sig mer som medarbetare än bara som mottagare i sin egen lärprocess. De ska kunna känna att innehållet i skolan har med deras verklighet och kontext att göra.
Det handlar också om att vi måste låta skola och samhälle mötas. Det kan betyda att vi låter eleverna arbeta med ämnesövergripande projekt som inte stannar i klassrummet utan förflyttas ut i samhället och gör avtryck i elevernas värld utanför skolan. Det kan även betyda att samhället kommer in i klassrummet och att eleverna får insikt i att deras handlingar kan påverka och göra skillnad. Och bara det, att de får en mottagare förutom lärare och klasskompisar och att göra något som blir ”på riktigt”, gör att motivationen och skärpan ökar i deras arbete.
I skolan handlar alltså begreppet mer om att medvetet arbeta med lärandet så att eleverna får med sig ”ta-sig-för-samhet”. Detta är något de alla är betjänta av både i skolan och i framtiden oavsett om man går vidare och blir egenföretagare eller anställd.
När vi arbetar med utbildningar i vad entreprenörskap i skolan innebär utgår vi från denna figur:
Alla blomblad är bitar som representerar viktiga förhållningssätt i det entreprenöriella lärandet.
Hur ser din undervisning ut utifrån dessa begrepp? Vilka bitar gör du redan nu bra och vad kan du utveckla ännu mer så att eleverna kan utvecklas till företagsamma individer?
Skolverkets skrift Entreprenörskap i skolan
En kunskapsöversikt över entreprenöriellt lärande skriven av Martin Lakeus hittar du här.
En film om entreprenöriellt lärande av Martin Lakeus hittar du här.
Text: Mattias Walan, verksamhetsledare Framtidsfrön Värmland
FramtidsFrön är en ideell förening som har arbetat med entreprenörskap i grundskolan sedan 2002. De erbjuder förskola och skola kompetensutbildningar och inspirationsmaterial inom entreprenöriellt lärande och samverkan med omvärlden. Du kan läsa mer om Framtidsfrön här.
{ "ImageClass": "Timber\\Image", "PostClass": "Timber\\Post", "TermClass": "Timber\\Term", "object_type": "post", "custom": { "_fgd2wp_old_node_id": "1425", "_thumbnail_id": "5700", "teaser_image": "5700", "_teaser_image": "field_61d462bc64616", "featured_teaser": "0", "_featured_teaser": "field_61d462b2e583c" }, "id": 5699, "ID": 5699, "post_author": "2041", "post_content": "Begreppen entrepren\u00f6rskap och entrepren\u00f6riellt l\u00e4rande har funnits ett tag i skolv\u00e4rlden, men \u00e4r fortfarande n\u00e5got som kan verka komplext och sv\u00e5rdefinierat. Egentligen \u00e4r det vare sig n\u00e5got nytt eller sv\u00e5rt.<\/strong> <\/p>
En del ser \u201dentrepren\u00f6rskap\u201d som enbart kunskap om egenf\u00f6retagande, men den breda definitionen handlar om att utveckla f\u00f6rm\u00e5gor och kompetenser som g\u00f6r oss f\u00f6retagsamma som personer. Detta inneb\u00e4r inte n\u00e5gon specifik metod eller n\u00e5got specifikt arbetsinneh\u00e5ll, utan \u00e4r mer ett f\u00f6rh\u00e5llnings\u00e4tt till hur vi bedriver undervisning i skolan och vilka f\u00f6rm\u00e5gor och kompetenser vi vill att v\u00e5ra elever ska utveckla. Vi ser det entrepren\u00f6riella l\u00e4randet som en nyckel till att komma \u00e5t elevernas egen drivkraft och motivation.<\/p>
Skolverket skrev in \u201dentrepren\u00f6rskap i skolan\u201d i LGR-11 och definierar det s\u00e5 h\u00e4r:<\/p>
En viktig uppgift f\u00f6r skolan \u00e4r att ge \u00f6verblick och sammanhang. Skolan ska stimulera elevernas kreativitet, nyfikenhet och sj\u00e4lvf\u00f6rtroende samt vilja till att pr\u00f6va egna id\u00e9er och l\u00f6sa problem. Eleverna ska f\u00e5 m\u00f6jlighet att ta initiativ och ansvar samt utveckla sin f\u00f6rm\u00e5ga att arbeta s\u00e5v\u00e4l sj\u00e4lvst\u00e4ndigt som tillsammans med andra. Skolan ska d\u00e4rigenom bidra till att eleverna utvecklar ett f\u00f6rh\u00e5llningss\u00e4tt som fr\u00e4mjar entrepren\u00f6rskap. <\/em>(LGR-11, kap 1)<\/p>
Det \u00e4r de f\u00f6rm\u00e5gorna som vi ska locka fram och entrepren\u00f6riellt l\u00e4rande \u00e4r n\u00e5got som ska genomsyra skolans alla niv\u00e5er.<\/p>
- Inget nytt, s\u00e4ger d\u00e5 n\u00e5gon.<\/p>
Nej, inte nytt, men nu med tydligt fokus utifr\u00e5n ett f\u00f6r\u00e4ndrat arbetsliv och kraven p\u00e5 samh\u00e4llsmedborgare i framtiden. Om vi str\u00e4var efter fler driftiga och motiverade unga m\u00e4nniskor b\u00e5de i skola och som vuxna, s\u00e5 f\u00e5r det konsekvenser f\u00f6r hur jag som l\u00e4rare l\u00e4gger upp min undervisning. Det entrepren\u00f6riella l\u00e4randet betyder att jag m\u00e5ste l\u00e5ta eleverna bli \u00e4nnu mer delaktiga, de m\u00e5ste k\u00e4nna sig mer som medarbetare \u00e4n bara som mottagare i sin egen l\u00e4rprocess. De ska kunna k\u00e4nna att inneh\u00e5llet i skolan har med deras verklighet och kontext att g\u00f6ra.<\/p>
Det handlar ocks\u00e5 om att vi m\u00e5ste l\u00e5ta skola och samh\u00e4lle m\u00f6tas. Det kan betyda att vi l\u00e5ter eleverna arbeta med \u00e4mnes\u00f6vergripande projekt som inte stannar i klassrummet utan f\u00f6rflyttas ut i samh\u00e4llet och g\u00f6r avtryck i elevernas v\u00e4rld utanf\u00f6r skolan. Det kan \u00e4ven betyda att samh\u00e4llet kommer in i klassrummet och att eleverna f\u00e5r insikt i att deras handlingar kan p\u00e5verka och g\u00f6ra skillnad. Och bara det, att de f\u00e5r en mottagare f\u00f6rutom l\u00e4rare och klasskompisar och att g\u00f6ra n\u00e5got som blir \u201dp\u00e5 riktigt\u201d, g\u00f6r att motivationen och sk\u00e4rpan \u00f6kar i deras arbete.<\/p>
I skolan handlar allts\u00e5 begreppet mer om att medvetet arbeta med l\u00e4randet s\u00e5 att eleverna f\u00e5r med sig \u201dta-sig-f\u00f6r-samhet\u201d. Detta \u00e4r n\u00e5got de alla \u00e4r betj\u00e4nta av b\u00e5de i skolan och i framtiden oavsett om man g\u00e5r vidare och blir egenf\u00f6retagare eller anst\u00e4lld.<\/p>
N\u00e4r vi arbetar med utbildningar i vad entrepren\u00f6rskap i skolan inneb\u00e4r utg\u00e5r vi fr\u00e5n denna figur:<\/p>
<\/p>
Alla blomblad \u00e4r bitar som representerar viktiga f\u00f6rh\u00e5llningss\u00e4tt i det entrepren\u00f6riella l\u00e4randet.<\/p>
Hur ser din undervisning ut utifr\u00e5n dessa begrepp? Vilka bitar g\u00f6r du redan nu bra och vad kan du utveckla \u00e4nnu mer s\u00e5 att eleverna kan utvecklas till f\u00f6retagsamma individer?<\/p>
<\/p>
L\u00e4r vidare!<\/h2>
Skolverkets skrift Entrepren\u00f6rskap i skolan<\/a><\/p>
En kunskaps\u00f6versikt \u00f6ver entrepren\u00f6riellt l\u00e4rande skriven av Martin Lakeus hittar du h\u00e4r<\/a>. <\/p>
En film om entrepren\u00f6riellt l\u00e4rande av Martin Lakeus hittar du h\u00e4r<\/a>. <\/p>
<\/p>
<\/em><\/p>
Text: Mattias Walan, verksamhetsledare Framtidsfr\u00f6n V\u00e4rmland<\/a><\/em><\/p>
""
{ "video": { "kategoripanel": true, "senaste": true }, "default_post_image": { "ID": 10202, "id": 10202, "title": "pv-placeholder", "filename": "pv-placeholder.jpg", "filesize": 47120, "url": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "link": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/pv-placeholder\/", "alt": "", "author": "2003", "description": "", "caption": "", "name": "pv-placeholder", "status": "inherit", "uploaded_to": 0, "date": "2022-02-08 13:12:58", "modified": "2022-02-08 13:12:58", "menu_order": 0, "mime_type": "image\/jpeg", "type": "image", "subtype": "jpeg", "icon": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-includes\/images\/media\/default.png", "width": 1200, "height": 630, "sizes": { "thumbnail": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-400x400.jpg", "thumbnail-width": 400, "thumbnail-height": 400, "medium": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-800x420.jpg", "medium-width": 800, "medium-height": 420, "medium_large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-768x403.jpg", "medium_large-width": 768, "medium_large-height": 403, "large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "large-width": 1200, "large-height": 630, "1536x1536": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "1536x1536-width": 1200, "1536x1536-height": 630, "2048x2048": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "2048x2048-width": 1200, "2048x2048-height": 630 } }, "featured_blogs": [ { "data": { "ID": "2084", "user_login": "maria.ripemo@hotmail.com", "user_pass": "$P$B6UIsoNBjQkKAzy37xFmT34NFCipRO.", "user_nicename": "maria-ripemo", "user_email": "maria.ripemo@hotmail.com", "user_url": "", "user_registered": "2019-09-09 20:24:43", "user_activation_key": "", "user_status": "0", "display_name": "maria.ripemo@hotmail.com" }, "ID": 2084, "caps": { "blogger": true }, "cap_key": "wp_capabilities", "roles": [ "blogger" ], "allcaps": { "create_posts": true, "level_0": true, "read": true, "edit_media": true, "upload_files": true, "edit_blogs": true, "publish_blogs": true, "edit_published_blogs": true, "edit_private_blogs": true, "edit_events": true, "publish_events": true, "edit_published_events": true, "edit_private_events": true, "assign_verksamheters": true, "assign_amnens": true, "assign_temas": true, "assign_kommuners": true, "blogger": true }, "filter": null }, { "data": { "ID": "2017", "user_login": "snms00", "user_pass": "$P$BCWtvQfGKEfgojIZfjAU6BJ0FZ9UUL1", "user_nicename": "elevhalsan-pa-norrstrandsskolan-4-6", "user_email": "magnus.sjodin@karlstad.se", "user_url": "", "user_registered": "2013-11-06 10:35:50", "user_activation_key": "", "user_status": "0", "display_name": "snms00" }, "ID": 2017, "caps": { "blogger": true }, "cap_key": "wp_capabilities", "roles": [ "blogger" ], "allcaps": { "create_posts": true, "level_0": true, "read": true, "edit_media": true, "upload_files": true, "edit_blogs": true, "publish_blogs": true, "edit_published_blogs": true, "edit_private_blogs": true, "edit_events": true, "publish_events": true, "edit_published_events": true, "edit_private_events": true, "assign_verksamheters": true, "assign_amnens": true, "assign_temas": true, "assign_kommuners": true, "blogger": true }, "filter": null }, { "data": { "ID": "2054", "user_login": "SOL i V\u00e4rmland", "user_pass": "$P$B9sEAS7872fGIqXBYRSeC6DdjVY61q1", "user_nicename": "sol-i-varmland", "user_email": "marleneandersson7@icloud.com", "user_url": "", "user_registered": "2016-06-02 11:41:04", "user_activation_key": "", "user_status": "0", "display_name": "SOL i V\u00e4rmland" }, "ID": 2054, "caps": { "blogger": true }, "cap_key": "wp_capabilities", "roles": [ "blogger" ], "allcaps": { "create_posts": true, "level_0": true, "read": true, "edit_media": true, "upload_files": true, "edit_blogs": true, "publish_blogs": true, "edit_published_blogs": true, "edit_private_blogs": true, "edit_events": true, "publish_events": true, "edit_published_events": true, "edit_private_events": true, "assign_verksamheters": true, "assign_amnens": true, "assign_temas": true, "assign_kommuners": true, "blogger": true }, "filter": null } ], "featured_events": [ 10783, 10819, 10398 ], "wordlists": [ { "title": "Hem- och konsumentkunskap", "int_name": "hemochkonsumentkunskap", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1rFDx9yveliwcrqUGUGzKhEhPLvHVS78N13tcEtzq7PY\/edit?usp=sharing", "description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Hem- och konsumentkunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d. Listan \u00e4r uppdelad i fyra avdelningar: Mat och m\u00e5ltider, h\u00e4lsa, konsumtion och ekonomi, milj\u00f6 och livsstil.", "information": "Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,E,Q", "published": true }, { "title": "Idrott och h\u00e4lsa", "int_name": "idrott_och_halsa", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1XLC275nQftpUryo7_R05mEO_F2067LMQ5IroCRBTP4I\/edit?usp=sharing", "description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Idrott och h\u00e4lsa, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.", "information": "
Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,F,O", "published": true }, { "title": "Allm\u00e4nna skolord", "int_name": "allmannaskolord", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1ErZinP9crYwK6z-p7WI379bmn7v369FAsZ0G3mMyQnY\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med ord som anv\u00e4nds i skolan och inte h\u00f6r till ett speciellt \u00e4mne, p\u00e5 olika spr\u00e5k. Ord som till exempel analysera, rast och schema.", "information": "", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "F", "published": true }, { "title": "Vardagsord", "int_name": "konversation", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/18WlLnaT1zNI54EDvNE2zg0WUzzoVtHgsHuJdIusnbuc\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med vardagliga ord och fraser f\u00f6r konversation. Till exempel hej, god morgon, ett, tv\u00e5, tre, frukost, gr\u00f6n, r\u00f6d och katt :)", "information": "
Stort tack till Refugee Phrasebook, som bidragit med ord och \u00f6vers\u00e4ttningar i den h\u00e4r listan.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,G", "published": true }, { "title": "SYV Studie- och yrkesv\u00e4gledning", "int_name": "syv", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1YIeQD6DE9KaXwyCQ_vKZkSsiYP72meBDtb65fCa02p4\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med begrepp som anv\u00e4nds inom studie- och yrkesv\u00e4gledning, framf\u00f6rallt p\u00e5 h\u00f6gstadiet.", "information": "", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,G", "published": true }, { "title": "Religionskunskap", "int_name": "religionskunskap", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1Y7ISXd4KYtLxJZ_7J5_XyofIeo10Pn5LBdeTtzDjI-Q\/edit?usp=sharing", "description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet religionskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.", "information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,E", "published": true }, { "title": "F\u00f6rskoleord", "int_name": "forskoleord", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/11i-iMec6l5QDJdZDp3EtLLOQ-VBYYvBSUlrN-qJ6mbs\/edit?usp=sharing", "description": "Ord som anv\u00e4nds p\u00e5 f\u00f6rskolan och vad de heter p\u00e5 olika spr\u00e5k. Orden \u00e4r skrivna med det svenska alfabetet f\u00f6r att de ska vara l\u00e4ttare att uttala. De \u00e4r grupperade efter olika l\u00e4rmilj\u00f6er, till exempel atelj\u00e9, matbordet, hallen. Klicka och v\u00e4lj vilka spr\u00e5k du vill visa i listan. Bilder och ritade tecken g\u00e5r ocks\u00e5 att visa.", "information": "
Stort tack till Malin Brink p\u00e5 Dirigentens f\u00f6rskola i Karlstad som sammanst\u00e4llt orden och samlat in \u00f6vers\u00e4ttningar fr\u00e5n v\u00e5rdnadshavare. Ritade Tecken \u00a9 Specialpedagogiska skolmyndigheten. Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,T,U", "published": true }, { "title": "Samh\u00e4llskunskap", "int_name": "samhallskunskap", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1whE8jaGoXx6yAcsC5pBKCRKq2nOlhia5LCT7-LAdmW8\/edit?usp=sharing", "description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet samh\u00e4llskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.", "information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,F", "published": true }, { "title": "Fysik", "int_name": "fysik", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1hJZI_5MTg6FCU1yspRyiihCpIPfH7prlVvGnkqvY-R0\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med viktiga begrepp inom fysik, p\u00e5 olika spr\u00e5k.", "information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av NO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,F", "published": true }, { "title": "Sex och samlevnad", "int_name": "sexochsamlevnad", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1j-cKDrMEmvMqnDMpI85DPVan0EPPAJGgHpp-xzhl9Yc\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med begrepp inom sex och samlevnad p\u00e5 flera olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.", "information": "