Här kan du läsa alla artiklar som är publicerade på den här webbplatsen.
I år har de fokus på böcker och läsfrämjande arbete på avdelningen Tärnan på Sikvägens förskola på Hammarö. Det har de i hela rektorsområdet. Arbetet började med att de tog sig en ordentlig titt på förskolans läsmiljö.
– Hur har vi boken placerad i verksamheten? Hur lockar vi barnen till att bläddra, titta och försöka tyda texterna? Hur formar vi en avdelning, där böcker blir en naturlig del av barnens egna lekar och aktiviteter?
Första steget var att tillsammans med barnen skapa ett bibliotek, där barnens kreativitet och egna erfarenheter av biblioteksbesök togs till vara. Personalen kände att det var viktigt att barnen fick vara med och utforma rummet. Inte bara bli serverade en ny ”bokvrå”. Resultatet blev ett rum, där böckerna inte enbart tog plats i bokhyllorna. Istället fyller de fönsterkarmar, vilar över element, hänger från galgar och krokar på väggarna och svajar i taket över barnens huvuden. Resultatet blev ”Biblioteket”. Barnens bibliotek.
Böcker behöver inte stanna innanför bibliotekets väggar.
– Vi kände att alla rum och aktivitetsstationer snart krävde sina egna böcker.
I barnens köksvrå ligger numera en kokbok, vid ”dinosauriehörnan” finns böcker om dinosaurier, vid ”bil-leken” finns böcker om bilar och fordon, i ”bygghörnan” finns böcker som handlar om olika byggen.
– Vi vill att böckerna ska finnas tillgängliga för barnen hela tiden, i varje aktivitet som de väljer.
Men det räcker inte bara med att böckerna är tillgängliga. Personalen vill även kunna stötta barnen i deras möten med texterna. För detta använder de sig av flera olika metoder.
Varje vecka väljer de ut en speciell bok, som de samlas extra mycket runtomkring. De läser texten flera gånger under veckan. De tittar på bilderna, funderar över innehållet och karaktärerna i texten. Och de letar efter spännande som de kan välja ut till ”Veckans ord”. De reder ut vad orden kan betyda och sätter in dem i nya sammanhang. Barnen tränar sig även på att skriva av orden.
Syftet är att barnen ska få smaka på olika ord, få större ordförråd, betrakta ordbilderna och använda orden i nya sammanhang. Veckans bok hängs upp på vår dokumentationsvägg tillsammans med de utvalda orden. Där stannar barnen ofta upp, tittar och försöker tyda ordbilderna eller hitta de bokstäver de känner igen.
Kompisläsning är en annan metod personalen på Tärnan använder sig av för att stötta barnen i mötet med texter. Barnen får själva välja ut böcker som inspirerar dem. Sedan får de presentera boken för sina kompisar och en pedagog. Det kan de göra genom att faktiskt läsa på riktigt eller så kan de ”låtsasläsa” genom att titta på bilderna och hitta på egna historier. De kan även bara fundera på vad som skulle kunna passa att berätta om utifrån bilderna. Ibland hjälper kompisarna och pedagogen till för att det ska bli en liten presentation.
Ett annat inslag Tärnan har i sin läsfrämjande verksamhet är ”Sagotanten”. Hon dyker utan förvarning upp ibland med en bok hängandes runt halsen och en liten klocka som hon pinglar med. Barnen stannar upp i sina respektive lekar och följer efter, för att sätta sig intill henne och lyssna på hennes saga.
– Resultaten av vårt arbete är fascinerande. Vi kan se att barnen nu oftare sitter och tittar, bläddrar och försöker läsa eller hittar på egna historier till böckernas bilder. Böckerna ingår nu även på ett naturligt sätt i fler av barnens egna lekar och aktiviteter. Allt oftare kommer de och frågar om spontanläsning av oss.
Vi märker också att fler barn löser läskoden snabbare.
På Tärnan arbetar bland annat pedagogerna Lorelei Munter, Eva Dronsfield samt Jenny Nyåker, liksom barnskötaren Birgitta Karlsson.
{ "ImageClass": "Timber\\Image", "PostClass": "Timber\\Post", "TermClass": "Timber\\Term", "object_type": "post", "custom": { "_thumbnail_id": "5654", "_fgd2wp_old_node_id": "1268", "teaser_image": "5654", "_teaser_image": "field_61d462bc64616", "featured_teaser": "0", "_featured_teaser": "field_61d462b2e583c", "collection-teaser_main_0_teaser_main": "8089", "collection-teaser_main": "2", "_collection-teaser_main": "field_61d462b5038e8", "collection-teaser_main_1_teaser_main": "8089" }, "id": 5653, "ID": 5653, "post_author": "2041", "post_content": "\u201dVi m\u00e4rker att barnen l\u00f6ser l\u00e4skoden snabbare.\u201d<\/h3>
<\/p>
I \u00e5r har de fokus<\/strong> p\u00e5 b\u00f6cker och l\u00e4sfr\u00e4mjande arbete p\u00e5 avdelningen T\u00e4rnan p\u00e5 Sikv\u00e4gens f\u00f6rskola p\u00e5 Hammar\u00f6. Det har de i hela rektorsomr\u00e5det. Arbetet b\u00f6rjade med att de tog sig en ordentlig titt p\u00e5 f\u00f6rskolans l\u00e4smilj\u00f6.<\/p>
\u2013 Hur har vi boken placerad i verksamheten? Hur lockar vi barnen till att bl\u00e4ddra, titta och f\u00f6rs\u00f6ka tyda texterna? Hur formar vi en avdelning, d\u00e4r b\u00f6cker blir en naturlig del av barnens egna lekar och aktiviteter? <\/strong><\/p>
F\u00f6rsta steget var att tillsammans med barnen skapa ett bibliotek, d\u00e4r barnens kreativitet och egna erfarenheter av biblioteksbes\u00f6k togs till vara. Personalen
k\u00e4nde att det var viktigt att barnen fick vara med och utforma rummet. Inte bara bli serverade en ny \u201dbokvr\u00e5\u201d. Resultatet blev ett rum, d\u00e4r b\u00f6ckerna inte enbart tog plats i bokhyllorna. Ist\u00e4llet fyller de f\u00f6nsterkarmar, vilar \u00f6ver element, h\u00e4nger fr\u00e5n galgar och krokar p\u00e5 v\u00e4ggarna och svajar i taket \u00f6ver barnens huvuden. Resultatet blev \u201dBiblioteket\u201d. Barnens bibliotek. <\/p>
B\u00f6cker beh\u00f6ver inte stanna innanf\u00f6r bibliotekets v\u00e4ggar.<\/strong><\/p>
- Vi k\u00e4nde att alla rum och aktivitetsstationer snart kr\u00e4vde sina egna b\u00f6cker. <\/p>
I barnens k\u00f6ksvr\u00e5 ligger numera en kokbok, vid \u201ddinosaurieh\u00f6rnan\u201d finns b\u00f6cker om dinosaurier, vid \u201dbil-leken\u201d finns b\u00f6cker om bilar och fordon, i \u201dbyggh\u00f6rnan\u201d finns b\u00f6cker som handlar om olika byggen.<\/p>
- Vi vill att b\u00f6ckerna ska finnas tillg\u00e4ngliga f\u00f6r barnen hela tiden, i varje aktivitet som de v\u00e4ljer.<\/p>
Men det r\u00e4cker inte bara med att b\u00f6ckerna \u00e4r tillg\u00e4ngliga.<\/strong> Personalen vill \u00e4ven kunna st\u00f6tta barnen i deras m\u00f6ten med texterna. F\u00f6r detta anv\u00e4nder de sig av flera olika metoder.<\/p>
Varje vecka v\u00e4ljer de ut en speciell bok<\/strong>, som de samlas extra mycket runtomkring. De l\u00e4ser texten flera g\u00e5nger under veckan. De tittar p\u00e5 bilderna, funderar \u00f6ver inneh\u00e5llet och karakt\u00e4rerna i texten. Och de letar efter sp\u00e4nnande som de kan v\u00e4lja ut till \u201dVeckans ord\u201d. De reder ut vad orden kan betyda och s\u00e4tter in dem i nya sammanhang. Barnen tr\u00e4nar sig \u00e4ven p\u00e5 att skriva av orden.<\/p>
Syftet \u00e4r att barnen ska f\u00e5 smaka p\u00e5 olika ord, f\u00e5 st\u00f6rre ordf\u00f6rr\u00e5d, betrakta ordbilderna och anv\u00e4nda orden i nya sammanhang. Veckans bok h\u00e4ngs upp p\u00e5 v\u00e5r dokumentationsv\u00e4gg tillsammans med de utvalda orden. D\u00e4r stannar barnen ofta upp, tittar och f\u00f6rs\u00f6ker tyda ordbilderna eller hitta de bokst\u00e4ver de k\u00e4nner igen.<\/p>
Kompisl\u00e4sning \u00e4r en annan metod<\/strong> personalen p\u00e5 T\u00e4rnan anv\u00e4nder sig av f\u00f6r att st\u00f6tta barnen i m\u00f6tet med texter. Barnen f\u00e5r sj\u00e4lva v\u00e4lja ut b\u00f6cker som inspirerar dem. Sedan f\u00e5r de presentera boken f\u00f6r sina kompisar och en pedagog. Det kan de g\u00f6ra genom att faktiskt l\u00e4sa p\u00e5 riktigt eller s\u00e5 kan de \u201dl\u00e5tsasl\u00e4sa\u201d genom att titta p\u00e5 bilderna och hitta p\u00e5 egna historier. De kan \u00e4ven bara fundera p\u00e5 vad som skulle kunna passa att ber\u00e4tta om utifr\u00e5n bilderna. Ibland hj\u00e4lper kompisarna och pedagogen till f\u00f6r att det ska bli en liten presentation. <\/p>
Ett annat inslag T\u00e4rnan har i sin l\u00e4sfr\u00e4mjande verksamhet \u00e4r \u201dSagotanten\u201d.<\/strong> Hon dyker utan f\u00f6rvarning upp ibland med en bok h\u00e4ngandes runt halsen och en liten klocka som hon pinglar med. Barnen stannar upp i sina respektive lekar och f\u00f6ljer efter, f\u00f6r att s\u00e4tta sig intill henne och lyssna p\u00e5 hennes saga.<\/p>
- Resultaten av v\u00e5rt arbete \u00e4r fascinerande. Vi kan se att barnen nu oftare sitter och tittar, bl\u00e4ddrar och f\u00f6rs\u00f6ker l\u00e4sa eller hittar p\u00e5 egna historier till b\u00f6ckernas bilder. B\u00f6ckerna ing\u00e5r nu \u00e4ven p\u00e5 ett naturligt s\u00e4tt i fler av barnens egna lekar och aktiviteter. Allt oftare kommer de och fr\u00e5gar om spontanl\u00e4sning av oss.<\/p>
Vi m\u00e4rker ocks\u00e5 att fler barn l\u00f6ser l\u00e4skoden snabbare. <\/strong><\/p>
P\u00e5 T\u00e4rnan arbetar bland annat pedagogerna Lorelei Munter, Eva Dronsfield samt Jenny Ny\u00e5ker, liksom barnsk\u00f6taren Birgitta Karlsson.<\/em><\/p>", "post_date": "2016-03-13 15:34:07", "post_excerpt": "", "post_parent": 0, "post_status": "publish", "post_title": "T\u00e4rnan dyker in i b\u00f6ckernas v\u00e4rld", "post_type": "post", "slug": "tarnan-dyker-i-bockernas-varld", "_thumbnail_id": "5654", "_fgd2wp_old_node_id": "1268", "teaser_image": "5654", "_teaser_image": "field_61d462bc64616", "featured_teaser": "0", "_featured_teaser": "field_61d462b2e583c", "collection-teaser_main_0_teaser_main": "8089", "collection-teaser_main": "2", "_collection-teaser_main": "field_61d462b5038e8", "collection-teaser_main_1_teaser_main": "8089", "post_date_gmt": "2016-03-13 15:34:07", "comment_status": "open", "ping_status": "open", "post_password": "", "post_name": "tarnan-dyker-i-bockernas-varld", "to_ping": "", "pinged": "", "post_modified": "2016-03-13 15:34:07", "post_modified_gmt": "2016-03-13 15:34:07", "post_content_filtered": "", "guid": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/201603\/tarnan-dyker-i-bockernas-varld\/", "menu_order": 0, "post_mime_type": "", "comment_count": "0", "filter": "raw", "status": "publish", "type": { "slug": "post", "name": "post", "label": "Inl\u00e4gg", "labels": { "name": "Inl\u00e4gg", "singular_name": "Inl\u00e4gg", "add_new": "Skapa nytt", "add_new_item": "Skapa nytt inl\u00e4gg", "edit_item": "Redigera inl\u00e4gg", "new_item": "Nytt inl\u00e4gg", "view_item": "Visa inl\u00e4gg", "view_items": "Visa inl\u00e4gg", "search_items": "S\u00f6k inl\u00e4gg", "not_found": "Inga inl\u00e4gg hittades.", "not_found_in_trash": "Inga inl\u00e4gg hittades i papperskorgen.", "parent_item_colon": null, "all_items": "Alla inl\u00e4gg", "archives": "Inl\u00e4ggsarkiv", "attributes": "Inl\u00e4ggsattribut", "insert_into_item": "Infoga i inneh\u00e5ll", "uploaded_to_this_item": "Uppladdat till detta inl\u00e4gg", "featured_image": "Utvald bild", "set_featured_image": "Ange utvald bild", "remove_featured_image": "Ta bort utvald bild", "use_featured_image": "Anv\u00e4nd som utvald bild", "filter_items_list": "Filtrera inl\u00e4ggslista", "filter_by_date": "Filtrera efter datum", "items_list_navigation": "Navigation f\u00f6r inl\u00e4ggslista", "items_list": "Inl\u00e4ggslista", "item_published": "Inl\u00e4gget har publicerats.", "item_published_privately": "Inl\u00e4gget har publicerats privat.", "item_reverted_to_draft": "Inl\u00e4gget har \u00e5terst\u00e4llts till utkastet.", "item_scheduled": "Inl\u00e4gget har schemalagts.", "item_updated": "Inl\u00e4gget har uppdaterats.", "item_link": "Inl\u00e4ggsl\u00e4nk", "item_link_description": "En l\u00e4nk till ett inl\u00e4gg.", "menu_name": "Inl\u00e4gg", "name_admin_bar": "Inl\u00e4gg" }, "description": "", "public": true, "hierarchical": false, "exclude_from_search": false, "publicly_queryable": true, "show_ui": true, "show_in_menu": true, "show_in_nav_menus": true, "show_in_admin_bar": true, "menu_position": 5, "menu_icon": "dashicons-admin-post", "capability_type": "post", "map_meta_cap": true, "register_meta_box_cb": null, "taxonomies": [], "has_archive": false, "query_var": false, "can_export": true, "delete_with_user": true, "template": [], "template_lock": false, "_builtin": true, "_edit_link": "post.php?post=%d", "cap": { "edit_post": "edit_post", "read_post": "read_post", "delete_post": "delete_post", "edit_posts": "edit_posts", "edit_others_posts": "edit_others_posts", "delete_posts": "delete_posts", "publish_posts": "publish_posts", "read_private_posts": "read_private_posts", "read": "read", "delete_private_posts": "delete_private_posts", "delete_published_posts": "delete_published_posts", "delete_others_posts": "delete_others_posts", "edit_private_posts": "edit_private_posts", "edit_published_posts": "edit_published_posts", "create_posts": "edit_posts", "set_posts_status": "set_posts_status" }, "rewrite": false, "show_in_rest": true, "rest_base": "posts", "rest_namespace": "wp\/v2", "rest_controller_class": "WP_REST_Posts_Controller", "rest_controller": null }, "excerpt": false }
""
{ "video": { "kategoripanel": true, "senaste": true }, "default_post_image": { "ID": 10202, "id": 10202, "title": "pv-placeholder", "filename": "pv-placeholder.jpg", "filesize": 47120, "url": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "link": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/pv-placeholder\/", "alt": "", "author": "2003", "description": "", "caption": "", "name": "pv-placeholder", "status": "inherit", "uploaded_to": 0, "date": "2022-02-08 13:12:58", "modified": "2022-02-08 13:12:58", "menu_order": 0, "mime_type": "image\/jpeg", "type": "image", "subtype": "jpeg", "icon": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-includes\/images\/media\/default.png", "width": 1200, "height": 630, "sizes": { "thumbnail": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-400x400.jpg", "thumbnail-width": 400, "thumbnail-height": 400, "medium": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-800x420.jpg", "medium-width": 800, "medium-height": 420, "medium_large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-768x403.jpg", "medium_large-width": 768, "medium_large-height": 403, "large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "large-width": 1200, "large-height": 630, "1536x1536": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "1536x1536-width": 1200, "1536x1536-height": 630, "2048x2048": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "2048x2048-width": 1200, "2048x2048-height": 630 } }, "featured_blogs": [ { "data": { "ID": "2084", "user_login": "maria.ripemo@hotmail.com", "user_pass": "$P$B6UIsoNBjQkKAzy37xFmT34NFCipRO.", "user_nicename": "maria-ripemo", "user_email": "maria.ripemo@hotmail.com", "user_url": "", "user_registered": "2019-09-09 20:24:43", "user_activation_key": "", "user_status": "0", "display_name": "maria.ripemo@hotmail.com" }, "ID": 2084, "caps": { "blogger": true }, "cap_key": "wp_capabilities", "roles": [ "blogger" ], "allcaps": { "create_posts": true, "level_0": true, "read": true, "edit_media": true, "upload_files": true, "edit_blogs": true, "publish_blogs": true, "edit_published_blogs": true, "edit_private_blogs": true, "edit_events": true, "publish_events": true, "edit_published_events": true, "edit_private_events": true, "assign_verksamheters": true, "assign_amnens": true, "assign_temas": true, "assign_kommuners": true, "blogger": true }, "filter": null }, { "data": { "ID": "2017", "user_login": "snms00", "user_pass": "$P$BCWtvQfGKEfgojIZfjAU6BJ0FZ9UUL1", "user_nicename": "elevhalsan-pa-norrstrandsskolan-4-6", "user_email": "magnus.sjodin@karlstad.se", "user_url": "", "user_registered": "2013-11-06 10:35:50", "user_activation_key": "", "user_status": "0", "display_name": "snms00" }, "ID": 2017, "caps": { "blogger": true }, "cap_key": "wp_capabilities", "roles": [ "blogger" ], "allcaps": { "create_posts": true, "level_0": true, "read": true, "edit_media": true, "upload_files": true, "edit_blogs": true, "publish_blogs": true, "edit_published_blogs": true, "edit_private_blogs": true, "edit_events": true, "publish_events": true, "edit_published_events": true, "edit_private_events": true, "assign_verksamheters": true, "assign_amnens": true, "assign_temas": true, "assign_kommuners": true, "blogger": true }, "filter": null }, { "data": { "ID": "2054", "user_login": "SOL i V\u00e4rmland", "user_pass": "$P$B9sEAS7872fGIqXBYRSeC6DdjVY61q1", "user_nicename": "sol-i-varmland", "user_email": "marleneandersson7@icloud.com", "user_url": "", "user_registered": "2016-06-02 11:41:04", "user_activation_key": "", "user_status": "0", "display_name": "SOL i V\u00e4rmland" }, "ID": 2054, "caps": { "blogger": true }, "cap_key": "wp_capabilities", "roles": [ "blogger" ], "allcaps": { "create_posts": true, "level_0": true, "read": true, "edit_media": true, "upload_files": true, "edit_blogs": true, "publish_blogs": true, "edit_published_blogs": true, "edit_private_blogs": true, "edit_events": true, "publish_events": true, "edit_published_events": true, "edit_private_events": true, "assign_verksamheters": true, "assign_amnens": true, "assign_temas": true, "assign_kommuners": true, "blogger": true }, "filter": null } ], "featured_events": [ 10783, 10819, 10398 ], "wordlists": [ { "title": "Hem- och konsumentkunskap", "int_name": "hemochkonsumentkunskap", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1rFDx9yveliwcrqUGUGzKhEhPLvHVS78N13tcEtzq7PY\/edit?usp=sharing", "description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Hem- och konsumentkunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d. Listan \u00e4r uppdelad i fyra avdelningar: Mat och m\u00e5ltider, h\u00e4lsa, konsumtion och ekonomi, milj\u00f6 och livsstil.", "information": "Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,E,Q", "published": true }, { "title": "Idrott och h\u00e4lsa", "int_name": "idrott_och_halsa", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1XLC275nQftpUryo7_R05mEO_F2067LMQ5IroCRBTP4I\/edit?usp=sharing", "description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Idrott och h\u00e4lsa, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.", "information": "
Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,F,O", "published": true }, { "title": "Allm\u00e4nna skolord", "int_name": "allmannaskolord", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1ErZinP9crYwK6z-p7WI379bmn7v369FAsZ0G3mMyQnY\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med ord som anv\u00e4nds i skolan och inte h\u00f6r till ett speciellt \u00e4mne, p\u00e5 olika spr\u00e5k. Ord som till exempel analysera, rast och schema.", "information": "", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "F", "published": true }, { "title": "Vardagsord", "int_name": "konversation", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/18WlLnaT1zNI54EDvNE2zg0WUzzoVtHgsHuJdIusnbuc\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med vardagliga ord och fraser f\u00f6r konversation. Till exempel hej, god morgon, ett, tv\u00e5, tre, frukost, gr\u00f6n, r\u00f6d och katt :)", "information": "
Stort tack till Refugee Phrasebook, som bidragit med ord och \u00f6vers\u00e4ttningar i den h\u00e4r listan.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,G", "published": true }, { "title": "SYV Studie- och yrkesv\u00e4gledning", "int_name": "syv", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1YIeQD6DE9KaXwyCQ_vKZkSsiYP72meBDtb65fCa02p4\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med begrepp som anv\u00e4nds inom studie- och yrkesv\u00e4gledning, framf\u00f6rallt p\u00e5 h\u00f6gstadiet.", "information": "", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,G", "published": true }, { "title": "Religionskunskap", "int_name": "religionskunskap", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1Y7ISXd4KYtLxJZ_7J5_XyofIeo10Pn5LBdeTtzDjI-Q\/edit?usp=sharing", "description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet religionskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.", "information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,E", "published": true }, { "title": "F\u00f6rskoleord", "int_name": "forskoleord", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/11i-iMec6l5QDJdZDp3EtLLOQ-VBYYvBSUlrN-qJ6mbs\/edit?usp=sharing", "description": "Ord som anv\u00e4nds p\u00e5 f\u00f6rskolan och vad de heter p\u00e5 olika spr\u00e5k. Orden \u00e4r skrivna med det svenska alfabetet f\u00f6r att de ska vara l\u00e4ttare att uttala. De \u00e4r grupperade efter olika l\u00e4rmilj\u00f6er, till exempel atelj\u00e9, matbordet, hallen. Klicka och v\u00e4lj vilka spr\u00e5k du vill visa i listan. Bilder och ritade tecken g\u00e5r ocks\u00e5 att visa.", "information": "
Stort tack till Malin Brink p\u00e5 Dirigentens f\u00f6rskola i Karlstad som sammanst\u00e4llt orden och samlat in \u00f6vers\u00e4ttningar fr\u00e5n v\u00e5rdnadshavare. Ritade Tecken \u00a9 Specialpedagogiska skolmyndigheten. Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,T,U", "published": true }, { "title": "Samh\u00e4llskunskap", "int_name": "samhallskunskap", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1whE8jaGoXx6yAcsC5pBKCRKq2nOlhia5LCT7-LAdmW8\/edit?usp=sharing", "description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet samh\u00e4llskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.", "information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,F", "published": true }, { "title": "Fysik", "int_name": "fysik", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1hJZI_5MTg6FCU1yspRyiihCpIPfH7prlVvGnkqvY-R0\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med viktiga begrepp inom fysik, p\u00e5 olika spr\u00e5k.", "information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av NO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,F", "published": true }, { "title": "Sex och samlevnad", "int_name": "sexochsamlevnad", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1j-cKDrMEmvMqnDMpI85DPVan0EPPAJGgHpp-xzhl9Yc\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med begrepp inom sex och samlevnad p\u00e5 flera olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.", "information": "