Här kan du läsa alla artiklar som är publicerade på den här webbplatsen.
MOSAIK, ETT FÄRGSTARKT och tåligt material med en lång och världsvid historia. Men kanske inte den lättaste av tekniker. För 75 sjuåringar.
– Jodå, barn klarar mycket mer än man tror. Bara de får handledning, säger konstpedagog Annika Eriksdotter som leder den konstnärliga gestaltningen på Kronoparksskolan.
Raket, prinsessa, himlakroppar och en katt. Ur ettornas alla teckningar har Annika valt detaljer, förstorat dem och med hjälp av skolans träslöjdslärare ligger nu figurerna på hyvelbänkarna, utsågade i MDF-plattor och klara för konst.
– Får vi ta en stjärna?
Annika stryker ett limlager på träformen och lämnar över till Jijjo och Karolina. Tjejerna samarbetar metodiskt kringformen. Diskuterar kanters utformning och lämpliga nyanser för mitten och för spetsarna. Hämtar blått, gult och guld. Koncentrationen är påtaglig.
– Nu är det viktigt att ni trycker på varje sten, påminner Annika.
Ludvig och Abdallah, som ägnar sig åt en välkomstskylt i raketens svans, har fått problem med bokstäverna och behöver hjälp. N:et får inte plats på skissen och hur stavas egentligen välkommen? Fattas det inte ett m också?
– BRA ATT NI PLANERAR ARBETET, berömmer Annika, som snabbt hittar en lösning. Vi improviserar lite, det får bli välkomna istället. Hon berättar varför bokstäverna måste vara svarta och varför det behövs en kant runt hela svansen.
– Annars kommer inte ordet att synas. Sen kan ni fylla på med färg. Frågan är vad som blir snyggast. Guld eller silver. Killarna är inte helt överens, men klistret börjar stelna och de måste bestämma sig. Det är snart dags att lämna över till nästa grupp, som får ta vid där kompisarna slutat. Det behövs många händer för att fylla en hel raket.
I två dagar har Annika ägnat sig åt ettorna i klasserna A och B. Fyra åt gången kommer eleverna ner till slöjdsalen. De jobbar i par och har hela tiden sin handledare inom räckhåll.
– Jag har ansvar för helheten och den yttre formen, arbetslagen består av barn. Vi gör det här ihop.
ANNIKA BERÄTTAR OM tankarna bakom den konstnärliga gestaltningen av trapphuset. Som alltid utgick hon från de som ska använda platsen. Hur upplevs den och hur skulle de som vistas här vilja att den upplevs? Hon började med att träffa barn och personal.
– Det jag fick med mig från samtalen var en önskan om färg och identitet. Kronoparksskolan är ”En internationell skola på hållbar väg” och det ska synas, vill rektorn. Sen hur det syns är konstnärens ansvar. Tillsammans med barnen tog sig Annika an utmaningen. I en trappuppgång krävs robusta material. Hundratals barn och vuxna passerar dagligen. Annika ville inte jobba med väggmålningar, det kändes för vanligt och enkelt. Valet föll istället på mosaik, ett tåligt material som på olika sätt för tankarna till mångfald. Färger, mönster och stenars storlek kan varieras i en oändlig kombination. Ett djärvt val för ett jobb som ska utföras av 75 sjuåringar.
Annika håller med om att trappuppgångarnas stora konstverk ska vara ett resultat av mångas arbeten, så många att ingen riktigt håller
reda på vem som gjort vad, bara att alla hjälpt till. Processen kännetecknas av samarbete, kompromisser och kunskap.
– Och det man lägger ner mycket tid på utstrålar kvalitet.
– Här är det helt naturligt att inte se lika ut. Mosaikprinsessan är ett exempel. Att kronan och hennes hjärta skulle vara av guld rådde enighet om, ögonen däremot fick olika färger, ett blått och ett brunt Snart ska både kungligheter och stjärnor upp på väggen. ”Mission completed”, konstaterar Annika och tycker att uppdraget gått över förväntan. Hon är både inspirerad och nöjd.
SPÅREN AV MÅNGFALD finns också i själva görandet. På en skola där 33 språk pratas kan diskussionerna om identitet låta väldigt olika, även om Disney och Star Wars präglar de flesta sjuåringars vardag så blir samtalen annorlunda jämfört med en homogen grupp, tycker Annika.
– Man kan aldrig planera allt i förväg. Man måste improvisera och vila i att våga. Det har varit en fantastisk resa tillsammans med barnen.
Läs vad läraren tycker om projektet här.
Läs om rektorn bakom projektet och om hennes vision för Kronoparksskolan här.
Text: Helena Söderqvist
Foto: Øjvind Lund
{ "ImageClass": "Timber\\Image", "PostClass": "Timber\\Post", "TermClass": "Timber\\Term", "object_type": "post", "custom": { "_thumbnail_id": "5641", "_fgd2wp_old_node_id": "1264", "teaser_image": "5641", "_teaser_image": "field_61d462bc64616", "featured_teaser": "0", "_featured_teaser": "field_61d462b2e583c", "collection-teaser_main_0_teaser_main": "8089", "collection-teaser_main": "2", "_collection-teaser_main": "field_61d462b5038e8", "collection-teaser_main_1_teaser_main": "8089" }, "id": 5640, "ID": 5640, "post_author": "2041", "post_content": "
<\/p>
V\u00e4ggarna \u00e4r t\u00e4ckta av f\u00e4rg och figurer. Det h\u00e4r \u00e4r en internationell skola p\u00e5 h\u00e5llbar v\u00e4g - och det ska synas. <\/strong><\/h6>
<\/p>
<\/p>
<\/p>
<\/p>
<\/p>
MOSAIK, ETT F\u00c4RGSTARKT<\/strong> och t\u00e5ligt material med en l\u00e5ng och v\u00e4rldsvid historia. Men kanske inte den l\u00e4ttaste av tekniker. F\u00f6r 75 sju\u00e5ringar. <\/p>
\u2013 Jod\u00e5, barn klarar mycket mer \u00e4n man tror. Bara de f\u00e5r handledning, s\u00e4ger konstpedagog Annika Eriksdotter som leder den konstn\u00e4rliga gestaltningen p\u00e5 Kronoparksskolan. <\/p>
Raket, prinsessa, himlakroppar och en katt. Ur ettornas alla teckningar har Annika valt detaljer, f\u00f6rstorat dem och med hj\u00e4lp av skolans tr\u00e4sl\u00f6jdsl\u00e4rare ligger nu figurerna p\u00e5 hyvelb\u00e4nkarna, uts\u00e5gade i MDF-plattor och klara f\u00f6r konst. <\/p>
\u2013 F\u00e5r vi ta en stj\u00e4rna? <\/p>
<\/p>
<\/p>
Annika stryker ett limlager p\u00e5 tr\u00e4formen och l\u00e4mnar \u00f6ver till Jijjo och Karolina. Tjejerna samarbetar metodiskt kringformen. Diskuterar kanters utformning och l\u00e4mpliga nyanser f\u00f6r mitten och f\u00f6r spetsarna. H\u00e4mtar bl\u00e5tt, gult och guld. Koncentrationen \u00e4r p\u00e5taglig.<\/p>
\u2013 Nu \u00e4r det viktigt att ni trycker p\u00e5 varje sten, p\u00e5minner Annika.<\/p>
Ludvig och Abdallah, som \u00e4gnar sig \u00e5t en v\u00e4lkomstskylt i raketens svans, har f\u00e5tt problem med bokst\u00e4verna och beh\u00f6ver hj\u00e4lp. N:et f\u00e5r inte plats p\u00e5 skissen och hur stavas egentligen v\u00e4lkommen? Fattas det inte ett m ocks\u00e5? <\/p>
\u2013 BRA ATT NI PLANERAR ARBETET<\/strong>, ber\u00f6mmer Annika, som snabbt hittar en l\u00f6sning. Vi improviserar lite, det f\u00e5r bli v\u00e4lkomna ist\u00e4llet. Hon ber\u00e4ttar varf\u00f6r bokst\u00e4verna m\u00e5ste vara svarta och varf\u00f6r det beh\u00f6vs en kant runt hela svansen.<\/p>
\u2013 Annars kommer inte ordet att synas. Sen kan ni fylla p\u00e5 med f\u00e4rg. Fr\u00e5gan \u00e4r vad som blir snyggast. Guld eller silver. Killarna \u00e4r inte helt \u00f6verens, men klistret b\u00f6rjar stelna och de m\u00e5ste best\u00e4mma sig. Det \u00e4r snart dags att l\u00e4mna \u00f6ver till n\u00e4sta grupp, som f\u00e5r ta vid d\u00e4r kompisarna slutat. Det beh\u00f6vs m\u00e5nga h\u00e4nder f\u00f6r att fylla en hel raket. <\/p>
I tv\u00e5 dagar har Annika \u00e4gnat sig \u00e5t ettorna i klasserna A och B. Fyra \u00e5t g\u00e5ngen kommer eleverna ner till sl\u00f6jdsalen. De jobbar i par och
har hela tiden sin handledare inom r\u00e4ckh\u00e5ll.<\/p>
\u2013 Jag har ansvar f\u00f6r helheten och den yttre formen, arbetslagen best\u00e5r av barn. Vi g\u00f6r det h\u00e4r ihop.<\/p>
ANNIKA BER\u00c4TTAR OM<\/strong> tankarna bakom den konstn\u00e4rliga gestaltningen av trapphuset. Som alltid utgick hon fr\u00e5n de som ska anv\u00e4nda platsen. Hur upplevs den och hur skulle de som vistas h\u00e4r vilja att den upplevs? Hon b\u00f6rjade med att tr\u00e4ffa barn och personal. <\/p>
\u2013 Det jag fick med mig fr\u00e5n samtalen var en \u00f6nskan om f\u00e4rg och identitet. Kronoparksskolan \u00e4r \u201dEn internationell skola p\u00e5 h\u00e5llbar v\u00e4g\u201d och det ska synas, vill rektorn. Sen hur det syns \u00e4r konstn\u00e4rens ansvar. Tillsammans med barnen tog sig Annika an utmaningen. I en trappuppg\u00e5ng kr\u00e4vs robusta material. Hundratals barn och vuxna passerar dagligen. Annika ville inte jobba med v\u00e4ggm\u00e5lningar, det k\u00e4ndes f\u00f6r vanligt och enkelt. Valet f\u00f6ll ist\u00e4llet p\u00e5 mosaik, ett t\u00e5ligt material som p\u00e5 olika s\u00e4tt f\u00f6r tankarna till m\u00e5ngfald. F\u00e4rger, m\u00f6nster och stenars storlek kan varieras i en o\u00e4ndlig kombination. Ett dj\u00e4rvt val f\u00f6r ett jobb som ska utf\u00f6ras av 75 sju\u00e5ringar.<\/p>
Annika h\u00e5ller med om att trappuppg\u00e5ngarnas stora konstverk ska vara ett resultat av m\u00e5ngas arbeten, s\u00e5 m\u00e5nga att ingen riktigt h\u00e5ller <\/p>
reda p\u00e5 vem som gjort vad, bara att alla hj\u00e4lpt till. Processen k\u00e4nnetecknas av samarbete, kompromisser och kunskap. <\/p>
\u2013 Och det man l\u00e4gger ner mycket tid p\u00e5 utstr\u00e5lar kvalitet. <\/p>
\u2013 H\u00e4r \u00e4r det helt naturligt att inte se lika ut. Mosaikprinsessan \u00e4r ett exempel. Att kronan och hennes hj\u00e4rta skulle vara av guld r\u00e5dde enighet om, \u00f6gonen d\u00e4remot fick olika f\u00e4rger, ett bl\u00e5tt och ett brunt Snart ska b\u00e5de kungligheter och stj\u00e4rnor upp p\u00e5 v\u00e4ggen. \u201dMission completed\u201d, konstaterar Annika och tycker att uppdraget g\u00e5tt \u00f6ver f\u00f6rv\u00e4ntan. Hon \u00e4r b\u00e5de inspirerad och n\u00f6jd. <\/p>
SP\u00c5REN AV M\u00c5NGFALD<\/strong> finns ocks\u00e5 i sj\u00e4lva g\u00f6randet. P\u00e5 en skola d\u00e4r 33 spr\u00e5k pratas kan diskussionerna om identitet l\u00e5ta v\u00e4ldigt olika, \u00e4ven om Disney och Star Wars pr\u00e4glar de flesta sju\u00e5ringars vardag s\u00e5 blir samtalen annorlunda j\u00e4mf\u00f6rt med en homogen grupp, tycker Annika. <\/p>
\u2013 Man kan aldrig planera allt i f\u00f6rv\u00e4g. Man m\u00e5ste improvisera och vila i att v\u00e5ga. Det har varit en fantastisk resa tillsammans med barnen.<\/strong><\/p>
<\/p>
L\u00e4s vad l\u00e4raren tycker om projektet h\u00e4r<\/a>. <\/strong><\/p>
""
{ "video": { "kategoripanel": true, "senaste": true }, "default_post_image": { "ID": 10202, "id": 10202, "title": "pv-placeholder", "filename": "pv-placeholder.jpg", "filesize": 47120, "url": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "link": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/pv-placeholder\/", "alt": "", "author": "2003", "description": "", "caption": "", "name": "pv-placeholder", "status": "inherit", "uploaded_to": 0, "date": "2022-02-08 13:12:58", "modified": "2022-02-08 13:12:58", "menu_order": 0, "mime_type": "image\/jpeg", "type": "image", "subtype": "jpeg", "icon": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-includes\/images\/media\/default.png", "width": 1200, "height": 630, "sizes": { "thumbnail": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-400x400.jpg", "thumbnail-width": 400, "thumbnail-height": 400, "medium": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-800x420.jpg", "medium-width": 800, "medium-height": 420, "medium_large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-768x403.jpg", "medium_large-width": 768, "medium_large-height": 403, "large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "large-width": 1200, "large-height": 630, "1536x1536": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "1536x1536-width": 1200, "1536x1536-height": 630, "2048x2048": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "2048x2048-width": 1200, "2048x2048-height": 630 } }, "featured_blogs": [ { "data": { "ID": "2084", "user_login": "maria.ripemo@hotmail.com", "user_pass": "$P$B6UIsoNBjQkKAzy37xFmT34NFCipRO.", "user_nicename": "maria-ripemo", "user_email": "maria.ripemo@hotmail.com", "user_url": "", "user_registered": "2019-09-09 20:24:43", "user_activation_key": "", "user_status": "0", "display_name": "maria.ripemo@hotmail.com" }, "ID": 2084, "caps": { "blogger": true }, "cap_key": "wp_capabilities", "roles": [ "blogger" ], "allcaps": { "create_posts": true, "level_0": true, "read": true, "edit_media": true, "upload_files": true, "edit_blogs": true, "publish_blogs": true, "edit_published_blogs": true, "edit_private_blogs": true, "edit_events": true, "publish_events": true, "edit_published_events": true, "edit_private_events": true, "assign_verksamheters": true, "assign_amnens": true, "assign_temas": true, "assign_kommuners": true, "blogger": true }, "filter": null }, { "data": { "ID": "2017", "user_login": "snms00", "user_pass": "$P$BCWtvQfGKEfgojIZfjAU6BJ0FZ9UUL1", "user_nicename": "elevhalsan-pa-norrstrandsskolan-4-6", "user_email": "magnus.sjodin@karlstad.se", "user_url": "", "user_registered": "2013-11-06 10:35:50", "user_activation_key": "", "user_status": "0", "display_name": "snms00" }, "ID": 2017, "caps": { "blogger": true }, "cap_key": "wp_capabilities", "roles": [ "blogger" ], "allcaps": { "create_posts": true, "level_0": true, "read": true, "edit_media": true, "upload_files": true, "edit_blogs": true, "publish_blogs": true, "edit_published_blogs": true, "edit_private_blogs": true, "edit_events": true, "publish_events": true, "edit_published_events": true, "edit_private_events": true, "assign_verksamheters": true, "assign_amnens": true, "assign_temas": true, "assign_kommuners": true, "blogger": true }, "filter": null }, { "data": { "ID": "2054", "user_login": "SOL i V\u00e4rmland", "user_pass": "$P$B9sEAS7872fGIqXBYRSeC6DdjVY61q1", "user_nicename": "sol-i-varmland", "user_email": "marleneandersson7@icloud.com", "user_url": "", "user_registered": "2016-06-02 11:41:04", "user_activation_key": "", "user_status": "0", "display_name": "SOL i V\u00e4rmland" }, "ID": 2054, "caps": { "blogger": true }, "cap_key": "wp_capabilities", "roles": [ "blogger" ], "allcaps": { "create_posts": true, "level_0": true, "read": true, "edit_media": true, "upload_files": true, "edit_blogs": true, "publish_blogs": true, "edit_published_blogs": true, "edit_private_blogs": true, "edit_events": true, "publish_events": true, "edit_published_events": true, "edit_private_events": true, "assign_verksamheters": true, "assign_amnens": true, "assign_temas": true, "assign_kommuners": true, "blogger": true }, "filter": null } ], "featured_events": [ 10398, 9025, 10791 ], "wordlists": [ { "title": "Hem- och konsumentkunskap", "int_name": "hemochkonsumentkunskap", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1rFDx9yveliwcrqUGUGzKhEhPLvHVS78N13tcEtzq7PY\/edit?usp=sharing", "description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Hem- och konsumentkunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d. Listan \u00e4r uppdelad i fyra avdelningar: Mat och m\u00e5ltider, h\u00e4lsa, konsumtion och ekonomi, milj\u00f6 och livsstil.", "information": "Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,E,Q", "published": true }, { "title": "Idrott och h\u00e4lsa", "int_name": "idrott_och_halsa", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1XLC275nQftpUryo7_R05mEO_F2067LMQ5IroCRBTP4I\/edit?usp=sharing", "description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Idrott och h\u00e4lsa, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.", "information": "
Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,F,O", "published": true }, { "title": "Allm\u00e4nna skolord", "int_name": "allmannaskolord", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1ErZinP9crYwK6z-p7WI379bmn7v369FAsZ0G3mMyQnY\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med ord som anv\u00e4nds i skolan och inte h\u00f6r till ett speciellt \u00e4mne, p\u00e5 olika spr\u00e5k. Ord som till exempel analysera, rast och schema.", "information": "", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "F", "published": true }, { "title": "Vardagsord", "int_name": "konversation", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/18WlLnaT1zNI54EDvNE2zg0WUzzoVtHgsHuJdIusnbuc\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med vardagliga ord och fraser f\u00f6r konversation. Till exempel hej, god morgon, ett, tv\u00e5, tre, frukost, gr\u00f6n, r\u00f6d och katt :)", "information": "
Stort tack till Refugee Phrasebook, som bidragit med ord och \u00f6vers\u00e4ttningar i den h\u00e4r listan.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,G", "published": true }, { "title": "SYV Studie- och yrkesv\u00e4gledning", "int_name": "syv", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1YIeQD6DE9KaXwyCQ_vKZkSsiYP72meBDtb65fCa02p4\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med begrepp som anv\u00e4nds inom studie- och yrkesv\u00e4gledning, framf\u00f6rallt p\u00e5 h\u00f6gstadiet.", "information": "", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,G", "published": true }, { "title": "Religionskunskap", "int_name": "religionskunskap", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1Y7ISXd4KYtLxJZ_7J5_XyofIeo10Pn5LBdeTtzDjI-Q\/edit?usp=sharing", "description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet religionskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.", "information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,E", "published": true }, { "title": "F\u00f6rskoleord", "int_name": "forskoleord", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/11i-iMec6l5QDJdZDp3EtLLOQ-VBYYvBSUlrN-qJ6mbs\/edit?usp=sharing", "description": "Ord som anv\u00e4nds p\u00e5 f\u00f6rskolan och vad de heter p\u00e5 olika spr\u00e5k. Orden \u00e4r skrivna med det svenska alfabetet f\u00f6r att de ska vara l\u00e4ttare att uttala. De \u00e4r grupperade efter olika l\u00e4rmilj\u00f6er, till exempel atelj\u00e9, matbordet, hallen. Klicka och v\u00e4lj vilka spr\u00e5k du vill visa i listan. Bilder och ritade tecken g\u00e5r ocks\u00e5 att visa.", "information": "
Stort tack till Malin Brink p\u00e5 Dirigentens f\u00f6rskola i Karlstad som sammanst\u00e4llt orden och samlat in \u00f6vers\u00e4ttningar fr\u00e5n v\u00e5rdnadshavare. Ritade Tecken \u00a9 Specialpedagogiska skolmyndigheten. Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,T,U", "published": true }, { "title": "Samh\u00e4llskunskap", "int_name": "samhallskunskap", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1whE8jaGoXx6yAcsC5pBKCRKq2nOlhia5LCT7-LAdmW8\/edit?usp=sharing", "description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet samh\u00e4llskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.", "information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,F", "published": true }, { "title": "Fysik", "int_name": "fysik", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1hJZI_5MTg6FCU1yspRyiihCpIPfH7prlVvGnkqvY-R0\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med viktiga begrepp inom fysik, p\u00e5 olika spr\u00e5k.", "information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av NO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,F", "published": true }, { "title": "Sex och samlevnad", "int_name": "sexochsamlevnad", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1j-cKDrMEmvMqnDMpI85DPVan0EPPAJGgHpp-xzhl9Yc\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med begrepp inom sex och samlevnad p\u00e5 flera olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.", "information": "