Här kan du läsa alla artiklar som är publicerade på den här webbplatsen.
Bronsstatyn på Molkoms torg är både en tankeställare och påminnelse om att få duga som en är. Elever från Nyedsskolan deltog i skapandet av fröken Onödig och fick samtidigt en lektion om identitetsfrågor.
Edita Pupovci Larsson, bildlärare på Nyedsskolan, fick en förfrågan om ett samarbete från konstnären Astrid Göransson och nappade direkt.
– Hon berättade om sin idé och jag tyckte att det gick bra ihop med det som vi pratade om just då med åttorna. De jobbade med frågor om hur man ser på sig själv och hur andra ser på en.
Kroppen är ett känsligt ämne bland ungdomar i puberteten. Med det kroppsfokus som råder i dagens samhälle menar Editha att det är viktigt att skapa ett öppet samtalsklimat i skolan.
– Ju mer man pratar om det obekväma och det man kanske tycker är pinsamt, desto mindre tabu blir det. Det ökar medvetenheten hos eleverna.
Edita tror att samarbeten med personer utanför skolan är bra sätt för att få in nya idéer och arbetsmetoder.
– Eleverna behöver också träffa någon annan än mig i bland.
Ebba Fredriksson, Maria Strömner, Filip Bjurbäck och Patrik Bingström deltog i projektet. De medger att klassen var lite segstartad.
– Så här i efterhand känns det roligt men det var kanske svårt att se vad det skulle bli av allt i början, säger Patrik Bingström.
Under träffarna med Astrid fick eleverna bland annat i uppgift att fotografera sig själva när de slappade. Därefter göra lerfigurer som gestaltade posen.
– Jag tyckte bäst om att göra lerfigurerna, det var verkligen min grej, säger Ebba.
De är eniga om att det känns både roligt och viktigt att få vara med och påverka.
Maria berättar att hon är öppen för att delta i liknande projekt i framtiden, men bara om det handlar om något till Molkom.
– Det är här vi kommer ifrån och det är liksom vårt ställe. Det är roligt om man får göra något till den egna bygden, säger Maria.
Astrid Göransson berättar att hon tidigt kände att vad Molkom behövde var en flicka som bara låg på torget, utan några krav på att prestera. Hon beskriver klassen som sin expertpanel eftersom det var just ungdomar i den åldern som hon ville att konstverket skulle nå.
– Deras åldersgrupp är väldigt viktig, men glöms lätt bort. För mig var det en självklarhet att de var delaktiga eftersom statyn skulle stå i deras stad. Det ska inte kännas som något översitteri.
Identitet var lite av ett nyckelord i arbetet med fröken Onödig.
– Det handlar om hur det är att vara jag här i Molkom. Dessutom att ge sig själv rätten att få finnas till för sin egen skull, säger hon och fortsätter:
– När jag träffade klassen för första gången såg de nästan lite heliga ut där de satt med sina ansikten upplysta av Ipads, skrattar Astrid.
Bredvid fröken Onödig ligger därför en bronsförgylld Ipad.
– Det hade jag aldrig kommit på själv innan jag förstod vilket viktigt verktyg det är för dem. Eleverna hjälpte Astrid att formulera och utveckla sin idé.
– Jag hade från början tänkt att det skulle vara en liggande flicka med ett stort lyssnande öra. Fast först tänkte jag att hon skulle ligga på mage men eleverna visade mig att det tydligen inte alls var så man låg när man slappade.
Hon rekommenderar personer från alla yrkeskårer att besöka och arbeta med skolor.
– Ungefär som när politikerna gör sina besök. Jag jobbar ju med gestaltning och då är det viktigt att faktiskt träffa och prata med människor.
I höstas invigdes Molkoms nya torg och statyn. Astrid anser att konsten ska ställa frågor:
– Förbipasserande kanske tänker “vem är hon?”. Det kan leda till fler frågor som vem är du och vem är jag? Det har ju i allra högsta grad med identitet att göra.
TEXT: DANIELA MELIN FOTO: LO HIMLERSSON JONSSON, först skriven för magasinet Kreativa skolan.
{ "ImageClass": "Timber\\Image", "PostClass": "Timber\\Post", "TermClass": "Timber\\Term", "object_type": "post", "custom": { "_thumbnail_id": "5656", "_fgd2wp_old_node_id": "1278", "teaser_image": "5656", "_teaser_image": "field_61d462bc64616", "featured_teaser": "0", "_featured_teaser": "field_61d462b2e583c", "collection-teaser_main_0_teaser_main": "8089", "collection-teaser_main": "2", "_collection-teaser_main": "field_61d462b5038e8", "collection-teaser_main_1_teaser_main": "8089" }, "id": 5657, "ID": 5657, "post_author": "2041", "post_content": "<\/p>
<\/strong><\/p>
Bronsstatyn p\u00e5 Molkoms torg \u00e4r b\u00e5de en tankest\u00e4llare och p\u00e5minnelse om att f\u00e5 duga som en \u00e4r. Elever fr\u00e5n Nyedsskolan deltog i skapandet av fr\u00f6ken On\u00f6dig och fick samtidigt en lektion om identitetsfr\u00e5gor.<\/strong><\/p>
<\/p>
Edita Pupovci Larsson, bildl\u00e4rare p\u00e5 Nyedsskolan, fick en f\u00f6rfr\u00e5gan om ett samarbete fr\u00e5n konstn\u00e4ren Astrid G\u00f6ransson och nappade direkt. <\/p>
\u2013 Hon ber\u00e4ttade om sin id\u00e9 och jag tyckte att det gick bra ihop med det som vi pratade om just d\u00e5 med \u00e5ttorna. De jobbade med fr\u00e5gor om hur man ser p\u00e5 sig sj\u00e4lv och hur andra ser p\u00e5 en. <\/p>
Kroppen \u00e4r ett k\u00e4nsligt \u00e4mne bland ungdomar i puberteten. Med det kroppsfokus som r\u00e5der i dagens samh\u00e4lle menar Editha att det \u00e4r viktigt att skapa ett \u00f6ppet samtalsklimat i skolan. <\/p>
\u2013 Ju mer man pratar om det obekv\u00e4ma och det man kanske tycker \u00e4r pinsamt, desto mindre tabu blir det. Det \u00f6kar medvetenheten hos eleverna. <\/p>
Edita tror att samarbeten med personer utanf\u00f6r skolan \u00e4r bra s\u00e4tt f\u00f6r att f\u00e5 in nya id\u00e9er och arbetsmetoder. <\/p>
\u2013 Eleverna beh\u00f6ver ocks\u00e5 tr\u00e4ffa n\u00e5gon annan \u00e4n mig i bland.<\/p>
Ebba Fredriksson, Maria Str\u00f6mner, Filip Bjurb\u00e4ck och Patrik Bingstr\u00f6m deltog i projektet. De medger att klassen var lite segstartad. <\/p>
- S\u00e5 h\u00e4r i efterhand k\u00e4nns det roligt men det var kanske sv\u00e5rt att se vad det skulle bli av allt i b\u00f6rjan, s\u00e4ger Patrik Bingstr\u00f6m. <\/p>
Under tr\u00e4ffarna med Astrid fick eleverna bland annat i uppgift att fotografera sig sj\u00e4lva n\u00e4r de slappade. D\u00e4refter g\u00f6ra lerfigurer som gestaltade posen. <\/p>
\u2013 Jag tyckte b\u00e4st om att g\u00f6ra lerfigurerna, det var verkligen min grej, s\u00e4ger Ebba. <\/p>
De \u00e4r eniga om att det k\u00e4nns b\u00e5de roligt och viktigt att f\u00e5 vara med och p\u00e5verka. <\/p>
Maria ber\u00e4ttar att hon \u00e4r \u00f6ppen f\u00f6r att delta i liknande projekt i framtiden, men bara om det handlar om n\u00e5got till Molkom. <\/p>
\u2013 Det \u00e4r h\u00e4r vi kommer ifr\u00e5n och det \u00e4r liksom v\u00e5rt st\u00e4lle. Det \u00e4r roligt om man f\u00e5r g\u00f6ra n\u00e5got till den egna bygden, s\u00e4ger Maria.<\/p>
Astrid G\u00f6ransson ber\u00e4ttar att hon tidigt k\u00e4nde att vad Molkom beh\u00f6vde var en flicka som bara l\u00e5g p\u00e5 torget, utan n\u00e5gra krav p\u00e5 att prestera. Hon beskriver klassen som sin expertpanel eftersom det var just ungdomar i den \u00e5ldern som hon ville att konstverket skulle n\u00e5. <\/p>
\u2013 Deras \u00e5ldersgrupp \u00e4r v\u00e4ldigt viktig, men gl\u00f6ms l\u00e4tt bort. F\u00f6r mig var det en sj\u00e4lvklarhet att de var delaktiga eftersom statyn skulle st\u00e5 i deras stad. Det ska inte k\u00e4nnas som n\u00e5got \u00f6versitteri.<\/p>
Identitet var lite av ett nyckelord i arbetet med fr\u00f6ken On\u00f6dig. <\/p>
\u2013 Det handlar om hur det \u00e4r att vara jag h\u00e4r i Molkom. Dessutom att ge sig sj\u00e4lv r\u00e4tten att f\u00e5 finnas till f\u00f6r sin egen skull, s\u00e4ger hon och forts\u00e4tter: <\/p>
\u2013 N\u00e4r jag tr\u00e4ffade klassen f\u00f6r f\u00f6rsta g\u00e5ngen s\u00e5g de n\u00e4stan lite heliga ut d\u00e4r de satt med sina ansikten upplysta av Ipads, skrattar Astrid. <\/p>
Bredvid fr\u00f6ken On\u00f6dig ligger d\u00e4rf\u00f6r en bronsf\u00f6rgylld Ipad. <\/p>
\u2013 Det hade jag aldrig kommit p\u00e5 sj\u00e4lv innan jag f\u00f6rstod vilket viktigt verktyg det \u00e4r f\u00f6r dem. Eleverna hj\u00e4lpte Astrid att formulera och utveckla sin id\u00e9. <\/p>
\u2013 Jag hade fr\u00e5n b\u00f6rjan t\u00e4nkt att det skulle vara en liggande flicka med ett stort lyssnande \u00f6ra. Fast f\u00f6rst t\u00e4nkte jag att hon skulle ligga p\u00e5 mage men eleverna visade mig att det tydligen inte alls var s\u00e5 man l\u00e5g n\u00e4r man slappade.<\/p>
Hon rekommenderar personer fr\u00e5n alla yrkesk\u00e5rer att bes\u00f6ka och arbeta med skolor. <\/p>
\u2013 Ungef\u00e4r som n\u00e4r politikerna g\u00f6r sina bes\u00f6k. Jag jobbar ju med gestaltning och d\u00e5 \u00e4r det viktigt att faktiskt tr\u00e4ffa och prata med m\u00e4nniskor. <\/p>
I h\u00f6stas invigdes Molkoms nya torg och statyn. Astrid anser att konsten ska st\u00e4lla fr\u00e5gor: <\/p>
\u2013 F\u00f6rbipasserande kanske t\u00e4nker \u201cvem \u00e4r hon?\u201d. Det kan leda till fler fr\u00e5gor som vem \u00e4r du och vem \u00e4r jag? Det har ju i allra h\u00f6gsta grad med identitet att g\u00f6ra. <\/p>
<\/p>
""
{ "video": { "kategoripanel": true, "senaste": true }, "default_post_image": { "ID": 10202, "id": 10202, "title": "pv-placeholder", "filename": "pv-placeholder.jpg", "filesize": 47120, "url": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "link": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/pv-placeholder\/", "alt": "", "author": "2003", "description": "", "caption": "", "name": "pv-placeholder", "status": "inherit", "uploaded_to": 0, "date": "2022-02-08 13:12:58", "modified": "2022-02-08 13:12:58", "menu_order": 0, "mime_type": "image\/jpeg", "type": "image", "subtype": "jpeg", "icon": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-includes\/images\/media\/default.png", "width": 1200, "height": 630, "sizes": { "thumbnail": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-400x400.jpg", "thumbnail-width": 400, "thumbnail-height": 400, "medium": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-800x420.jpg", "medium-width": 800, "medium-height": 420, "medium_large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-768x403.jpg", "medium_large-width": 768, "medium_large-height": 403, "large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "large-width": 1200, "large-height": 630, "1536x1536": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "1536x1536-width": 1200, "1536x1536-height": 630, "2048x2048": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "2048x2048-width": 1200, "2048x2048-height": 630 } }, "featured_blogs": [ { "data": { "ID": "2084", "user_login": "maria.ripemo@hotmail.com", "user_pass": "$P$B6UIsoNBjQkKAzy37xFmT34NFCipRO.", "user_nicename": "maria-ripemo", "user_email": "maria.ripemo@hotmail.com", "user_url": "", "user_registered": "2019-09-09 20:24:43", "user_activation_key": "", "user_status": "0", "display_name": "maria.ripemo@hotmail.com" }, "ID": 2084, "caps": { "blogger": true }, "cap_key": "wp_capabilities", "roles": [ "blogger" ], "allcaps": { "create_posts": true, "level_0": true, "read": true, "edit_media": true, "upload_files": true, "edit_blogs": true, "publish_blogs": true, "edit_published_blogs": true, "edit_private_blogs": true, "edit_events": true, "publish_events": true, "edit_published_events": true, "edit_private_events": true, "assign_verksamheters": true, "assign_amnens": true, "assign_temas": true, "assign_kommuners": true, "blogger": true }, "filter": null }, { "data": { "ID": "2044", "user_login": "Jennelie \u00d6rtendahl", "user_pass": "$P$BEtYKaAO1fiDpvJ68oGO561MIaUCwa\/", "user_nicename": "jennelie-ortendahl", "user_email": "ortendahljennelie@gmail.com", "user_url": "", "user_registered": "2015-08-19 13:27:19", "user_activation_key": "", "user_status": "0", "display_name": "Jennelie \u00d6rtendahl" }, "ID": 2044, "caps": { "blogger": true }, "cap_key": "wp_capabilities", "roles": [ "blogger" ], "allcaps": { "create_posts": true, "level_0": true, "read": true, "edit_media": true, "upload_files": true, "edit_blogs": true, "publish_blogs": true, "edit_published_blogs": true, "edit_private_blogs": true, "edit_events": true, "publish_events": true, "edit_published_events": true, "edit_private_events": true, "assign_verksamheters": true, "assign_amnens": true, "assign_temas": true, "assign_kommuners": true, "blogger": true }, "filter": null }, { "data": { "ID": "2054", "user_login": "SOL i V\u00e4rmland", "user_pass": "$P$B9sEAS7872fGIqXBYRSeC6DdjVY61q1", "user_nicename": "sol-i-varmland", "user_email": "marleneandersson7@icloud.com", "user_url": "", "user_registered": "2016-06-02 11:41:04", "user_activation_key": "", "user_status": "0", "display_name": "SOL i V\u00e4rmland" }, "ID": 2054, "caps": { "blogger": true }, "cap_key": "wp_capabilities", "roles": [ "blogger" ], "allcaps": { "create_posts": true, "level_0": true, "read": true, "edit_media": true, "upload_files": true, "edit_blogs": true, "publish_blogs": true, "edit_published_blogs": true, "edit_private_blogs": true, "edit_events": true, "publish_events": true, "edit_published_events": true, "edit_private_events": true, "assign_verksamheters": true, "assign_amnens": true, "assign_temas": true, "assign_kommuners": true, "blogger": true }, "filter": null } ], "featured_events": [ 11713, 11344, 11706 ], "wordlists": [ { "title": "Hem- och konsumentkunskap", "int_name": "hemochkonsumentkunskap", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1rFDx9yveliwcrqUGUGzKhEhPLvHVS78N13tcEtzq7PY\/edit?usp=sharing", "description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Hem- och konsumentkunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d. Listan \u00e4r uppdelad i fyra avdelningar: Mat och m\u00e5ltider, h\u00e4lsa, konsumtion och ekonomi, milj\u00f6 och livsstil.", "information": "Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,E,Q", "published": true }, { "title": "Idrott och h\u00e4lsa", "int_name": "idrott_och_halsa", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1XLC275nQftpUryo7_R05mEO_F2067LMQ5IroCRBTP4I\/edit?usp=sharing", "description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Idrott och h\u00e4lsa, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.", "information": "
Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,F,O", "published": true }, { "title": "Allm\u00e4nna skolord", "int_name": "allmannaskolord", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1ErZinP9crYwK6z-p7WI379bmn7v369FAsZ0G3mMyQnY\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med ord som anv\u00e4nds i skolan och inte h\u00f6r till ett speciellt \u00e4mne, p\u00e5 olika spr\u00e5k. Ord som till exempel analysera, rast och schema.", "information": "", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "F", "published": true }, { "title": "Vardagsord", "int_name": "konversation", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/18WlLnaT1zNI54EDvNE2zg0WUzzoVtHgsHuJdIusnbuc\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med vardagliga ord och fraser f\u00f6r konversation. Till exempel hej, god morgon, ett, tv\u00e5, tre, frukost, gr\u00f6n, r\u00f6d och katt :)", "information": "
Stort tack till Refugee Phrasebook, som bidragit med ord och \u00f6vers\u00e4ttningar i den h\u00e4r listan.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,G", "published": true }, { "title": "SYV Studie- och yrkesv\u00e4gledning", "int_name": "syv", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1YIeQD6DE9KaXwyCQ_vKZkSsiYP72meBDtb65fCa02p4\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med begrepp som anv\u00e4nds inom studie- och yrkesv\u00e4gledning, framf\u00f6rallt p\u00e5 h\u00f6gstadiet.", "information": "", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,G", "published": true }, { "title": "Religionskunskap", "int_name": "religionskunskap", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1Y7ISXd4KYtLxJZ_7J5_XyofIeo10Pn5LBdeTtzDjI-Q\/edit?usp=sharing", "description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet religionskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.", "information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,E", "published": true }, { "title": "F\u00f6rskoleord", "int_name": "forskoleord", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/11i-iMec6l5QDJdZDp3EtLLOQ-VBYYvBSUlrN-qJ6mbs\/edit?usp=sharing", "description": "Ord som anv\u00e4nds p\u00e5 f\u00f6rskolan och vad de heter p\u00e5 olika spr\u00e5k. Orden \u00e4r skrivna med det svenska alfabetet f\u00f6r att de ska vara l\u00e4ttare att uttala. De \u00e4r grupperade efter olika l\u00e4rmilj\u00f6er, till exempel atelj\u00e9, matbordet, hallen. Klicka och v\u00e4lj vilka spr\u00e5k du vill visa i listan. Bilder och ritade tecken g\u00e5r ocks\u00e5 att visa.", "information": "
Stort tack till Malin Brink p\u00e5 Dirigentens f\u00f6rskola i Karlstad som sammanst\u00e4llt orden och samlat in \u00f6vers\u00e4ttningar fr\u00e5n v\u00e5rdnadshavare. Ritade Tecken \u00a9 Specialpedagogiska skolmyndigheten. Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,T,U", "published": true }, { "title": "Samh\u00e4llskunskap", "int_name": "samhallskunskap", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1whE8jaGoXx6yAcsC5pBKCRKq2nOlhia5LCT7-LAdmW8\/edit?usp=sharing", "description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet samh\u00e4llskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.", "information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,F", "published": true }, { "title": "Fysik", "int_name": "fysik", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1hJZI_5MTg6FCU1yspRyiihCpIPfH7prlVvGnkqvY-R0\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med viktiga begrepp inom fysik, p\u00e5 olika spr\u00e5k.", "information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av NO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,F", "published": true }, { "title": "Sex och samlevnad", "int_name": "sexochsamlevnad", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1j-cKDrMEmvMqnDMpI85DPVan0EPPAJGgHpp-xzhl9Yc\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med begrepp inom sex och samlevnad p\u00e5 flera olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.", "information": "