Här kan du läsa alla artiklar som är publicerade på den här webbplatsen.
Den första februari var det 100-dag på alla f–3 skolor i Grums. Då jobbade alla elever med taluppfattning och diskuterade matematik utifrån talet 100.
Eleverna Annie Sparrenholt och Andreas Eriksson i Ugglans etta på Södra skolan berättar att vi nu har gått i skolan i hundra dagar sedan vi började i höstas. Därför jobbar vi extra med talet 100 den här dagen.
Ugglan 1 bygger legomodeller med 100 bitar var och pysslar girlanger.
I ettan har de gjort hundraspel på datorn, byggt en girlang som ska ha 100 delar där de byter färg på varje nytt tiotal. De har också byggt en legofigur med 100 bitar. De tycker att dagen har varit rolig. Annie säger att hon har lärt sig att göra girlanger och att räkna på datorn.
Höken 1 räknar 100 saker.
I Ugglans förskoleklass har de tränat på att räkna till 100 tillsammans. De har räknat hur många gånger man blinkar på 100 sekunder. Alfred, Liam och Nova berättar att det var roligt att räkna sina blinkningar. De tycker att det är bra och roligt med 100-dagen.
Eleverna i Ugglan 2 fick göra en skrivuppgift där de skulle fundera på vad de önskar att de hade 100 av och fortsätta på meningarna: ”Jag kan göra 100 …” och ”Om jag hade 100 kr skulle jag …”
Julia och Vilhelm i Höken 2 har varit i badhuset och simmat 100 längder tillsammans med klassen. De har tittat på hur man kan få ihop 100 kr med olika sedlar och mynt. De har också skrivit alla talen från 1-100. De tycker att det var extra roligt att simma 100 längder. Under dagen har de lärt sig hur man kan dela upp 100. De tycker att det är bra med sådana här dagar och de har lite förslag på vad man kan göra nästa gång: springa 100 varv runt skolan tillsammans i klassen, hoppa 100 gånger själva, skriva sitt namn 100 gånger, skriva första bokstaven i sitt namn 100 gånger på 100 sekunder. Julia är lite osäker på om man kan det.
– Ja, men om det går så blir man ju jätteglad, säger William.
I falkens trea har man haft många olika uppdrag med både att uppskatta längd, vikt, tid och pengar och att utföra praktiska uppgifter som att skriva falken 100 gånger, hoppa hopprep och kasta en boll.
Ingrid Hultberg är förstelärare i matematik på Södra skolan. Hon var den som kom med idén att anordna 100-dagen. Hon berättar att syftet var att göra en happening runt talet 100, där man får träna på taluppfattning av talet. Den här dagen blir pedagogerna utmanade att arbeta på många olika sätt. De blir mer kreativa och använder alla sinnen i undervisningen. Det blir dessutom en gemensam aktivitet som alla kan samtala om, både bland elever och lärare. Pedagogerna delger varandra vad de gör under dagen och lär på så sätt av varandra. Arbetet under 100-dagen har varit mer praktiskt än andra skoldagar och det har gett eleverna ett lustfyllt lärande.
Det uppstår också många diskussioner i de olika samarbetsmomenten elever emellan. Under dagen har eleverna fått öva på att gruppera, taluppfattning, rimlighet, att ramsräkna och att diskutera matte. Ingrid ser gärna en fortsättning av 100-dagen varje år som ett återkommande tema. Eleverna behöver få lite guldkant på sin skolgång och det behövs så lite för att de ska tycka att det är en jätterolig dag samtidigt som de faktiskt lär sig mycket. Det som är lite annorlunda är ju det som vi kommer ihåg.
Falken 1 tar tid hur många varv de springer på 100 sekunder.
Här lägger några elever ur Höken 1 ut talen 1-100.
Här var uppgiften att visa 100 kr på tre olika sätt.
Vi hade en väldigt uppskattad 100-dag. Inför nästa gång ska vi tänka på att ta med mer av elevernas önskemål och idéer inför den här dagen. Pedagogerna behöver också få ordentligt med tid att både planera och utvärdera dagen tillsammans.
/Marie Olsson, Södra skolan i Grums
{ "ImageClass": "Timber\\Image", "PostClass": "Timber\\Post", "TermClass": "Timber\\Term", "object_type": "post", "custom": { "_thumbnail_id": "5622", "_fgd2wp_old_node_id": "1225", "teaser_image": "5622", "_teaser_image": "field_61d462bc64616", "featured_teaser": "0", "_featured_teaser": "field_61d462b2e583c", "related_title": "Kontakta Marie Olsson", "_related_title": "field_61d462b9716a3" }, "id": 5621, "ID": 5621, "post_author": "2003", "post_content": "Den f\u00f6rsta februari var det 100-dag p\u00e5 alla f\u20133 skolor i Grums. D\u00e5 jobbade alla elever med taluppfattning och diskuterade matematik utifr\u00e5n talet 100.<\/p>
Eleverna Annie Sparrenholt och Andreas Eriksson i Ugglans etta p\u00e5 S\u00f6dra skolan ber\u00e4ttar att vi nu har g\u00e5tt i skolan i hundra dagar sedan vi b\u00f6rjade i h\u00f6stas. D\u00e4rf\u00f6r jobbar vi extra med talet 100 den h\u00e4r dagen.<\/p>
Ugglan 1 bygger legomodeller med 100 bitar var och pysslar girlanger.<\/em><\/p>I ettan har de gjort hundraspel p\u00e5 datorn, byggt en girlang som ska ha 100 delar d\u00e4r de byter f\u00e4rg p\u00e5 varje nytt tiotal. De har ocks\u00e5 byggt en legofigur med 100 bitar. De tycker att dagen har varit rolig. Annie s\u00e4ger att hon har l\u00e4rt sig att g\u00f6ra girlanger och att r\u00e4kna p\u00e5 datorn.<\/p>
H\u00f6ken 1 r\u00e4knar 100 saker.<\/em><\/p>I Ugglans f\u00f6rskoleklass har de tr\u00e4nat p\u00e5 att r\u00e4kna till 100 tillsammans. De har r\u00e4knat hur m\u00e5nga g\u00e5nger man blinkar p\u00e5 100 sekunder. Alfred, Liam och Nova ber\u00e4ttar att det var roligt att r\u00e4kna sina blinkningar. De tycker att det \u00e4r bra och roligt med 100-dagen.<\/p>
Eleverna i Ugglan 2 fick g\u00f6ra en skrivuppgift d\u00e4r de skulle fundera p\u00e5 vad de \u00f6nskar att de hade 100 av och forts\u00e4tta p\u00e5 meningarna: \u201dJag kan g\u00f6ra 100 \u2026\u201d och \u201dOm jag hade 100 kr skulle jag \u2026\u201d<\/p>
<\/p>
<\/p>
Julia och Vilhelm i H\u00f6ken 2 har varit i badhuset och simmat 100 l\u00e4ngder tillsammans med klassen. De har tittat p\u00e5 hur man kan f\u00e5 ihop 100 kr med olika sedlar och mynt. De har ocks\u00e5 skrivit alla talen fr\u00e5n 1-100. De tycker att det var extra roligt att simma 100 l\u00e4ngder. Under dagen har de l\u00e4rt sig hur man kan dela upp 100. De tycker att det \u00e4r bra med s\u00e5dana h\u00e4r dagar och de har lite f\u00f6rslag p\u00e5 vad man kan g\u00f6ra n\u00e4sta g\u00e5ng: springa 100 varv runt skolan tillsammans i klassen, hoppa 100 g\u00e5nger sj\u00e4lva, skriva sitt namn 100 g\u00e5nger, skriva f\u00f6rsta bokstaven i sitt namn 100 g\u00e5nger p\u00e5 100 sekunder. Julia \u00e4r lite os\u00e4ker p\u00e5 om man kan det.<\/p>
\u2013 Ja, men om det g\u00e5r s\u00e5 blir man ju j\u00e4tteglad, s\u00e4ger William.<\/p>
<\/p>
I falkens trea har man haft m\u00e5nga olika uppdrag med b\u00e5de att uppskatta l\u00e4ngd, vikt, tid och pengar och att utf\u00f6ra praktiska uppgifter som att skriva falken 100 g\u00e5nger, hoppa hopprep och kasta en boll.<\/p>
<\/p>
Ingrid Hultberg \u00e4r f\u00f6rstel\u00e4rare i matematik p\u00e5 S\u00f6dra skolan. Hon var den som kom med id\u00e9n att anordna 100-dagen. Hon ber\u00e4ttar att syftet var att g\u00f6ra en happening runt talet 100, d\u00e4r man f\u00e5r tr\u00e4na p\u00e5 taluppfattning av talet. Den h\u00e4r dagen blir pedagogerna utmanade att arbeta p\u00e5 m\u00e5nga olika s\u00e4tt. De blir mer kreativa och anv\u00e4nder alla sinnen i undervisningen. Det blir dessutom en gemensam aktivitet som alla kan samtala om, b\u00e5de bland elever och l\u00e4rare. Pedagogerna delger varandra vad de g\u00f6r under dagen och l\u00e4r p\u00e5 s\u00e5 s\u00e4tt av varandra. Arbetet under 100-dagen har varit mer praktiskt \u00e4n andra skoldagar och det har gett eleverna ett lustfyllt l\u00e4rande.<\/p>
Det uppst\u00e5r ocks\u00e5 m\u00e5nga diskussioner i de olika samarbetsmomenten elever emellan. Under dagen har eleverna f\u00e5tt \u00f6va p\u00e5 att gruppera, taluppfattning, rimlighet, att ramsr\u00e4kna och att diskutera matte. Ingrid ser g\u00e4rna en forts\u00e4ttning av 100-dagen varje \u00e5r som ett \u00e5terkommande tema. Eleverna beh\u00f6ver f\u00e5 lite guldkant p\u00e5 sin skolg\u00e5ng och det beh\u00f6vs s\u00e5 lite f\u00f6r att de ska tycka att det \u00e4r en j\u00e4tterolig dag samtidigt som de faktiskt l\u00e4r sig mycket. Det som \u00e4r lite annorlunda \u00e4r ju det som vi kommer ih\u00e5g.<\/p>
Falken 1 tar tid hur m\u00e5nga varv de springer p\u00e5 100 sekunder.<\/em><\/p>
<\/em><\/p>
H\u00e4r l\u00e4gger n\u00e5gra elever ur H\u00f6ken 1 ut talen 1-100.<\/em><\/p>
H\u00e4r var uppgiften att visa 100 kr p\u00e5 tre olika s\u00e4tt.<\/em><\/p>Vi hade en v\u00e4ldigt uppskattad 100-dag. Inf\u00f6r n\u00e4sta g\u00e5ng ska vi t\u00e4nka p\u00e5 att ta med mer av elevernas \u00f6nskem\u00e5l och id\u00e9er inf\u00f6r den h\u00e4r dagen. Pedagogerna beh\u00f6ver ocks\u00e5 f\u00e5 ordentligt med tid att b\u00e5de planera och utv\u00e4rdera dagen tillsammans.<\/p>
<\/p>
\/Marie Olsson, S\u00f6dra skolan i Grums<\/p>", "post_date": "2016-02-10 10:32:40", "post_excerpt": "", "post_parent": 0, "post_status": "publish", "post_title": "100-dagen f\u00f6r taluppfattning", "post_type": "post", "slug": "100-dagen-taluppfattning", "_thumbnail_id": "5622", "_fgd2wp_old_node_id": "1225", "teaser_image": "5622", "_teaser_image": "field_61d462bc64616", "featured_teaser": "0", "_featured_teaser": "field_61d462b2e583c", "related_title": "Kontakta Marie Olsson", "_related_title": "field_61d462b9716a3", "post_date_gmt": "2016-02-10 10:32:40", "comment_status": "open", "ping_status": "open", "post_password": "", "post_name": "100-dagen-taluppfattning", "to_ping": "", "pinged": "", "post_modified": "2016-02-10 10:32:40", "post_modified_gmt": "2016-02-10 10:32:40", "post_content_filtered": "", "guid": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/201602\/100-dagen-taluppfattning\/", "menu_order": 0, "post_mime_type": "", "comment_count": "0", "filter": "raw", "status": "publish", "type": { "slug": "post", "name": "post", "label": "Inl\u00e4gg", "labels": { "name": "Inl\u00e4gg", "singular_name": "Inl\u00e4gg", "add_new": "L\u00e4gg till nytt", "add_new_item": "L\u00e4gg till nytt inl\u00e4gg", "edit_item": "Redigera inl\u00e4gg", "new_item": "Nytt inl\u00e4gg", "view_item": "Visa inl\u00e4gg", "view_items": "Visa inl\u00e4gg", "search_items": "S\u00f6k inl\u00e4gg", "not_found": "Inga inl\u00e4gg hittades.", "not_found_in_trash": "Inga inl\u00e4gg hittades i papperskorgen.", "parent_item_colon": null, "all_items": "Alla inl\u00e4gg", "archives": "Inl\u00e4ggsarkiv", "attributes": "Inl\u00e4ggsattribut", "insert_into_item": "Infoga i inneh\u00e5ll", "uploaded_to_this_item": "Uppladdat till detta inl\u00e4gg", "featured_image": "Utvald bild", "set_featured_image": "Ange utvald bild", "remove_featured_image": "Ta bort utvald bild", "use_featured_image": "Anv\u00e4nd som utvald bild", "filter_items_list": "Filtrera inl\u00e4ggslista", "filter_by_date": "Filtrera efter datum", "items_list_navigation": "Navigation f\u00f6r inl\u00e4ggslista", "items_list": "Inl\u00e4ggslista", "item_published": "Inl\u00e4gget har publicerats.", "item_published_privately": "Inl\u00e4gget har publicerats privat.", "item_reverted_to_draft": "Inl\u00e4gget har \u00e5terst\u00e4llts till utkastet.", "item_scheduled": "Inl\u00e4gget har schemalagts.", "item_updated": "Inl\u00e4gget har uppdaterats.", "item_link": "Inl\u00e4ggsl\u00e4nk", "item_link_description": "En l\u00e4nk till ett inl\u00e4gg.", "menu_name": "Inl\u00e4gg", "name_admin_bar": "Inl\u00e4gg" }, "description": "", "public": true, "hierarchical": false, "exclude_from_search": false, "publicly_queryable": true, "show_ui": true, "show_in_menu": true, "show_in_nav_menus": true, "show_in_admin_bar": true, "menu_position": 5, "menu_icon": "dashicons-admin-post", "capability_type": "post", "map_meta_cap": true, "register_meta_box_cb": null, "taxonomies": [], "has_archive": false, "query_var": false, "can_export": true, "delete_with_user": true, "template": [], "template_lock": false, "_builtin": true, "_edit_link": "post.php?post=%d", "cap": { "edit_post": "edit_post", "read_post": "read_post", "delete_post": "delete_post", "edit_posts": "edit_posts", "edit_others_posts": "edit_others_posts", "delete_posts": "delete_posts", "publish_posts": "publish_posts", "read_private_posts": "read_private_posts", "read": "read", "delete_private_posts": "delete_private_posts", "delete_published_posts": "delete_published_posts", "delete_others_posts": "delete_others_posts", "edit_private_posts": "edit_private_posts", "edit_published_posts": "edit_published_posts", "create_posts": "edit_posts", "set_posts_status": "set_posts_status" }, "rewrite": false, "show_in_rest": true, "rest_base": "posts", "rest_namespace": "wp\/v2", "rest_controller_class": "WP_REST_Posts_Controller", "rest_controller": null }, "excerpt": false }
""
{ "video": { "kategoripanel": true, "senaste": true }, "default_post_image": { "ID": 10202, "id": 10202, "title": "pv-placeholder", "filename": "pv-placeholder.jpg", "filesize": 47120, "url": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "link": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/pv-placeholder\/", "alt": "", "author": "2003", "description": "", "caption": "", "name": "pv-placeholder", "status": "inherit", "uploaded_to": 0, "date": "2022-02-08 13:12:58", "modified": "2022-02-08 13:12:58", "menu_order": 0, "mime_type": "image\/jpeg", "type": "image", "subtype": "jpeg", "icon": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-includes\/images\/media\/default.png", "width": 1200, "height": 630, "sizes": { "thumbnail": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-400x400.jpg", "thumbnail-width": 400, "thumbnail-height": 400, "medium": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-800x420.jpg", "medium-width": 800, "medium-height": 420, "medium_large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-768x403.jpg", "medium_large-width": 768, "medium_large-height": 403, "large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "large-width": 1200, "large-height": 630, "1536x1536": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "1536x1536-width": 1200, "1536x1536-height": 630, "2048x2048": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "2048x2048-width": 1200, "2048x2048-height": 630 } }, "featured_blogs": [ { "data": { "ID": "2084", "user_login": "maria.ripemo@hotmail.com", "user_pass": "$P$B6UIsoNBjQkKAzy37xFmT34NFCipRO.", "user_nicename": "maria-ripemo", "user_email": "maria.ripemo@hotmail.com", "user_url": "", "user_registered": "2019-09-09 20:24:43", "user_activation_key": "", "user_status": "0", "display_name": "maria.ripemo@hotmail.com" }, "ID": 2084, "caps": { "blogger": true }, "cap_key": "wp_capabilities", "roles": [ "blogger" ], "allcaps": { "create_posts": true, "level_0": true, "read": true, "edit_media": true, "upload_files": true, "edit_blogs": true, "publish_blogs": true, "edit_published_blogs": true, "edit_private_blogs": true, "edit_events": true, "publish_events": true, "edit_published_events": true, "edit_private_events": true, "assign_verksamheters": true, "assign_amnens": true, "assign_temas": true, "assign_kommuners": true, "blogger": true }, "filter": null }, { "data": { "ID": "2017", "user_login": "snms00", "user_pass": "$P$BCWtvQfGKEfgojIZfjAU6BJ0FZ9UUL1", "user_nicename": "elevhalsan-pa-norrstrandsskolan-4-6", "user_email": "magnus.sjodin@karlstad.se", "user_url": "", "user_registered": "2013-11-06 10:35:50", "user_activation_key": "", "user_status": "0", "display_name": "snms00" }, "ID": 2017, "caps": { "blogger": true }, "cap_key": "wp_capabilities", "roles": [ "blogger" ], "allcaps": { "create_posts": true, "level_0": true, "read": true, "edit_media": true, "upload_files": true, "edit_blogs": true, "publish_blogs": true, "edit_published_blogs": true, "edit_private_blogs": true, "edit_events": true, "publish_events": true, "edit_published_events": true, "edit_private_events": true, "assign_verksamheters": true, "assign_amnens": true, "assign_temas": true, "assign_kommuners": true, "blogger": true }, "filter": null }, { "data": { "ID": "2054", "user_login": "SOL i V\u00e4rmland", "user_pass": "$P$B9sEAS7872fGIqXBYRSeC6DdjVY61q1", "user_nicename": "sol-i-varmland", "user_email": "marleneandersson7@icloud.com", "user_url": "", "user_registered": "2016-06-02 11:41:04", "user_activation_key": "", "user_status": "0", "display_name": "SOL i V\u00e4rmland" }, "ID": 2054, "caps": { "blogger": true }, "cap_key": "wp_capabilities", "roles": [ "blogger" ], "allcaps": { "create_posts": true, "level_0": true, "read": true, "edit_media": true, "upload_files": true, "edit_blogs": true, "publish_blogs": true, "edit_published_blogs": true, "edit_private_blogs": true, "edit_events": true, "publish_events": true, "edit_published_events": true, "edit_private_events": true, "assign_verksamheters": true, "assign_amnens": true, "assign_temas": true, "assign_kommuners": true, "blogger": true }, "filter": null } ], "featured_events": [ 10398, 9025, 10791 ], "wordlists": [ { "title": "Hem- och konsumentkunskap", "int_name": "hemochkonsumentkunskap", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1rFDx9yveliwcrqUGUGzKhEhPLvHVS78N13tcEtzq7PY\/edit?usp=sharing", "description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Hem- och konsumentkunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d. Listan \u00e4r uppdelad i fyra avdelningar: Mat och m\u00e5ltider, h\u00e4lsa, konsumtion och ekonomi, milj\u00f6 och livsstil.", "information": "Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,E,Q", "published": true }, { "title": "Idrott och h\u00e4lsa", "int_name": "idrott_och_halsa", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1XLC275nQftpUryo7_R05mEO_F2067LMQ5IroCRBTP4I\/edit?usp=sharing", "description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Idrott och h\u00e4lsa, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.", "information": "
Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,F,O", "published": true }, { "title": "Allm\u00e4nna skolord", "int_name": "allmannaskolord", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1ErZinP9crYwK6z-p7WI379bmn7v369FAsZ0G3mMyQnY\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med ord som anv\u00e4nds i skolan och inte h\u00f6r till ett speciellt \u00e4mne, p\u00e5 olika spr\u00e5k. Ord som till exempel analysera, rast och schema.", "information": "", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "F", "published": true }, { "title": "Vardagsord", "int_name": "konversation", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/18WlLnaT1zNI54EDvNE2zg0WUzzoVtHgsHuJdIusnbuc\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med vardagliga ord och fraser f\u00f6r konversation. Till exempel hej, god morgon, ett, tv\u00e5, tre, frukost, gr\u00f6n, r\u00f6d och katt :)", "information": "
Stort tack till Refugee Phrasebook, som bidragit med ord och \u00f6vers\u00e4ttningar i den h\u00e4r listan.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,G", "published": true }, { "title": "SYV Studie- och yrkesv\u00e4gledning", "int_name": "syv", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1YIeQD6DE9KaXwyCQ_vKZkSsiYP72meBDtb65fCa02p4\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med begrepp som anv\u00e4nds inom studie- och yrkesv\u00e4gledning, framf\u00f6rallt p\u00e5 h\u00f6gstadiet.", "information": "", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,G", "published": true }, { "title": "Religionskunskap", "int_name": "religionskunskap", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1Y7ISXd4KYtLxJZ_7J5_XyofIeo10Pn5LBdeTtzDjI-Q\/edit?usp=sharing", "description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet religionskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.", "information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,E", "published": true }, { "title": "F\u00f6rskoleord", "int_name": "forskoleord", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/11i-iMec6l5QDJdZDp3EtLLOQ-VBYYvBSUlrN-qJ6mbs\/edit?usp=sharing", "description": "Ord som anv\u00e4nds p\u00e5 f\u00f6rskolan och vad de heter p\u00e5 olika spr\u00e5k. Orden \u00e4r skrivna med det svenska alfabetet f\u00f6r att de ska vara l\u00e4ttare att uttala. De \u00e4r grupperade efter olika l\u00e4rmilj\u00f6er, till exempel atelj\u00e9, matbordet, hallen. Klicka och v\u00e4lj vilka spr\u00e5k du vill visa i listan. Bilder och ritade tecken g\u00e5r ocks\u00e5 att visa.", "information": "
Stort tack till Malin Brink p\u00e5 Dirigentens f\u00f6rskola i Karlstad som sammanst\u00e4llt orden och samlat in \u00f6vers\u00e4ttningar fr\u00e5n v\u00e5rdnadshavare. Ritade Tecken \u00a9 Specialpedagogiska skolmyndigheten. Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,T,U", "published": true }, { "title": "Samh\u00e4llskunskap", "int_name": "samhallskunskap", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1whE8jaGoXx6yAcsC5pBKCRKq2nOlhia5LCT7-LAdmW8\/edit?usp=sharing", "description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet samh\u00e4llskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.", "information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,F", "published": true }, { "title": "Fysik", "int_name": "fysik", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1hJZI_5MTg6FCU1yspRyiihCpIPfH7prlVvGnkqvY-R0\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med viktiga begrepp inom fysik, p\u00e5 olika spr\u00e5k.", "information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av NO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,F", "published": true }, { "title": "Sex och samlevnad", "int_name": "sexochsamlevnad", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1j-cKDrMEmvMqnDMpI85DPVan0EPPAJGgHpp-xzhl9Yc\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med begrepp inom sex och samlevnad p\u00e5 flera olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.", "information": "